|
NOVOTNY
TIHAMÉR
"Híreket mondunk"
Mosonyi Kiss Gusztáv
kiállítása
(VLS Pinceműhely, Szentendre,
2001. augusztus 19 - szeptember 20.)
Mosonyi KISS Gusztáv grafikusművész
1949-ben született Kisújszálláson, az Alföld és az "ősnyugalom" körülbelüli
kellős közepén, ahol dacára az 50-es évek padlássöprögető, kollektivizáló,
körömtépegető, hidegháborús légkörének meg a kisemberek élete munkáját
is könyörtelenül negligáló államosításoknak, viszont hála a történelmi
hagyományaiban élő mezővárosi miliőnek, a szomszédokat és barátokat tisztelő
zár nélküli kapuknak és ajtóknak meg a gyermekeket szerető türelmes nagyszülőknek,
eszmélése a paradicsomi létállapot jegyében telt el. Azonban a család anyagi
helyzetének megrendülése okán, ebből az Édenből kiűzetvén, hétéves korában
már a világtörténelem akkori kohójának és színpadának kulisszái között
találja magát, vagyis a forrongó, lázban égő ‘56-os Budapesten, ahol -
hogy az ő szavajárásával éljek - "hullott a cserép, mint a csendes nyári
eső", "a bácsik kint az utcákon és tereken lövöldöztek egymásra", "éppen
nem kellett iskolába járni", s "mindent összevetve, a bizakodás és a szabadság
légköre uralkodott"...
A romos vár
közelsége, a Hadtörténeti Múzeum anyaga, a családi összejövetelek állandó
beszédtémái, a II. világháború mindenütt megtapasztalható titokzatos nyomai
és ‘56 "happeningjének" katartikus epizódjai és friss emlékképei tehát
már csak véglegesítették benne az amúgy is kialakuló és máig tartó históriai
érzékenységet. Példának okáért a fegyverek hátborzongatóan titokzatos világa
iránti megmagyarázhatatlan vonzódását, illetve a történelem tárgyi, szellemi
és vizuális jelenségei irányában megmutatkozó kiirthatatlan érdeklődését.
Rajztehetsége
korán megmutatkozott. Az elemi iskola végén, előfelvételisként már aktokat
rajzolhatott. A képzőművészeti gimnáziumot azonban - ahol bevallása szerint
nagyon jól érezte magát és a szakmai ismeretek elsajátításán kívül jóformán
csak a történelem érdekelte őt, s ahol egyébként a sors különös játékaként,
Aknay Jánossal, a későbbi Vajda-stúdiós társsal, egy padban ült - nem fejezhette
be. Samu Gézával megismerkedve az ország több pontján felbukkanva csavarognak,
de mindez egyidőben történik azzal a lényeges életrajzi mozzanattal, hogy
raktárosként helyezkedik el a Néprajzi Múzeumban, ahol a magyar osztályon
dolgozhat. A tárgyi néprajz csodálatosan gazdag világának mintadarabjai
elragadtatásra késztetik őt. Az itt szerzett ismeretek és tapasztalatok
egy főiskolányi időszak tudásanyagát pótolják számára. 1968-ban (!) azonban
a Néprajzi Múzeumból - egy magánéleti konfliktusból adódó büntetőeljárás
miatt - elbocsátják, így kerül 1969 táján Szentendrére, ahol hamarosan
és a világ véletlenjeinek legtermészetesebb módján - hiszen "az eltévedt
napok a Napba néznek és megvannak" - megismerkedik efZámbó Istvánnal
és a köréhez tartozó néhány, többnyire a képzőművészet valamely műfaját
amatőr és autodidakta módon űző fiatalemberrel és ettől kezdve részt vesz
az Októberi Szabadtéri Tárlatokon, amelyből később kinő a szentendrei Vajda
Lajos Stúdió.
ef Zámbó István
szerint, 1970-ben ő rajzolja az elhíresült Nalaja happening kézzel
sokszorosított meghívóit, erre vonatkozóan azonban Mosonyi Kiss Gusztávtól
nem kaptam megerősítést... Úgy látszik, hogy az eltelt 31 év már túl hosszú
idő ahhoz, hogy az ember világosan és pontosan emlékezzék a Régi szép
időkre á la
(Zöldfa kerthelyiség). Bár egy
előkerülő példány bizonyára meglódítaná az emlékezés lendkerekét...
A "régi szép
időket" azonban egyre többen kutatjuk és ezektől megigézetten Híreket mondunk
az új idők számára: így azt már biztosan tudjuk, hogy Mosonyi Kiss Gusztáv
1972-ben, a Pécsett megrendezett Amatőr Képzőművészek és Szakkörök Országos
Jellegű Kiállításának I. díjazottja, s hogy 1972-73-ban egyik alapítója,
‘75-’76-ig pedig aktív kiállítója volt a szentendrei Vajda Lajos Stúdiónak.
S azt is tudjuk, hogy 1972 és 1979 között rendszeresen jelentek meg rajzai
az Élet és Irodalomban és más újságokban, magazinok címlapjain,
valamint az sem titok, hogy 1975-től lett tagja a MAOÉ-nak, s hogy egyéni
stílusával 1976 és ‘83 között a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának sokarcúságát
gazdagította... S ezen kívül mit tudunk még?
Azt, hogy
a 80-as 90-es években szinte eltűnt (?!) az oly kecsegtető reményekkel
induló pályáról. Ugyanis illik megjegyezni, hogy az első komolyabb méltatásokat
tulajdonképpen ő kapta a vajdások közül, hiszen művészi érdemeivel ketten
is foglalkoztak a korabeli sajtóban (Raum László, Tóth Antal), mely utóbbi
írás éppen a Művészet folyóirat 1974/11-es számában jelent meg.
Ezért csak örülni lehet annak, hogy Kiss Gusztáv az utóbbi néhány évben
újra felbukkant munkáival a közönség előtt, például a Pinceműhelyben rendezett
tematikus vajdás kiállítások résztvevői között. De más helyeken is: a Műcsarnokban
bemutatásra kerülő millenniumi Feketén-Fehéren című tárlaton és
két önálló kiállítással a Gazdagréti és az Érdi Művelődési Házban. Azonban
az életrajzi vonatkozásokon túl, mégis csak munkáinak stílusa, egyéni törekvései,
valamint világszemlélete alapján kell megítélnünk és elhelyeznünk őt a
szentendrei, a magyarországi és az egyetemes jelenkori művészeti élet és
művészettörténet folyamataiban. Eddigi pályáját, munkásságát tehát így
összegezhetném: Mosonyi Kiss Gusztáv, bár elvégezte a Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskola első három évét - némi megszépítő túlzással élve - "saját
elhatározásából" nem érettségizett. Ezért nem lehet véletlen, hogy kezdetben
ő is az autodidaktákat tömörítő Vajda Lajos Stúdióban találta meg sors-
és alkotótársait, barátait...
Bravúros,
könnyed, látványos és mégis precíz, a reneszánsz, a manierizmus és a barokk
kor réz- és fametszőinek stílusát, valamint mesterségbeli tudását és fogásait
(A. Dürer, A. Altdorfer, L. Cranach, J. Callot stb.) felelevenítő rajztudására
szaktanára, Benedek Jenő, már a kisképzőben eltöltött évei alatt felfigyelt.
Munkáit azóta is olyan aprólékos, már-már az aszkézissel felérő részletező
műgonddal, kitartó babramunkával rója papírra, ahol az összkép tekintetében
a legkisebb pontnak és vonalnak is jelentősége van. Autonóm tollrajzait
(mert kizárólag így dolgozik) általában egy szuszra, a papír egyik sarkából
vagy területéből kiindulva, egy ültében alkotja meg. Összpontosító szelleme,
katonás vagy inkább huszáros géniusza így adózik az ihletettség hosszúra
nyúló, fárasztó, ámde szent pillanatának. Persze itt is akadnak kivételek
mind az időtartam, mind a hasznos fegyelem, mind pedig a motívumkincs birtoklásának
tekintetében. Mert számára a Néprajzi, a Hadtörténeti és egyéb múzeumokban
eltöltött tárgyrajzolói korszakainak, a csavargások időszakában és a különféle
munkahelyeken, illetve kocsmákban eltöltött óráinak ihletszerző, helyzetmegfigyelő,
a szociológiai értékeken is túlmutató, anyaggyűjtő és ötletfelhalmozó haszna
is volt. Eklektikus, s a különös téri megoldásokat, látószögeket, perspektívákat
és kiemeléseket kedvelő részletező realizmusát - amely az úgynevezett "képregény
stílusnak", a tudományos fantasztikumnak, a "sci-finek", a "tudattágító"
(pszichedelikus) szürrealizmusnak, az animációs látásmódnak, a fikciónak
és a tárgyiasságnak a különös keveréke - a magyar underground rock-nemzedék
"hippi ideológiájának" és a beatkultúra világ- és életszemléletének sajátos
lenyomataként értelmezhetjük, amelyből olykor sem a neoromantikus szemlélet,
sem az érzelmekben gazdag elbeszélő líra, sem pedig a kritikai attitűd
nem hiányzik (Úton, 1968; Virágoskert, 1968; Régi szép
idők (Zöldfa kerthelyiség), 1972; Olajpiramis, 1975; 777, 1980).
Tartalmi szempontból
több nagy témakör foglalkoztatja őt: a modern gépkorszak apokalipszise
és "fatalista sebességmániája" [ahol "a romboló gép a fejlődés során túlment
az emberi ész és logika határán" (XX. század, 1970; Verseny,
1974; Éjszakai repülés, 1978)]; a fenyegető, entrópikus erők állandó
jelenléte (Atom/Hoppá! Ejnye!/, 1973; Híreket mondunk /Kerthelyiség/,
1974; Holdbéli táj, 1974; Sipirc, 1974.); a világ- és a magyar
történelem sorsproblémái (Háború, 1968; Bölcs mosoly, 1971;
Apokalipszis, 1973; Délibáb, 1999; Vízöntő ideje,
2000), jelentős pillanatai (Nagyapó mesél, 1968; Passzív rezisztencia,
1976; Éjszaka, 1993; Justice for Hungary, 1993) és különös
alakjai (Hét vezér, 1985; Lovas íjász, 1996; Széchenyi,
1996; Falábú, 1997); az elmagányosodás hétköznapi jelenetei és jelenségei,
valamint a mindennapi élet egyszerű örömei és problémái (Bérház,
1973; Ablak, 1975; Pegazus I., 1975; Galamb II., 1981;
Dubrovniki anzix, 1996; Aranykor, 1999); illetve egy-egy
hangulat, életérzés tájképi víziókban történő kifejeződései (Tájkép
Bach zenére, 1972; Folyópart, 1976; Folyó, 1993). Főleg
fekete-fehér tusrajzokat készít, autonóm grafikáinak némelyikét azonban
szitanyomással, valamint fénymásolással, illetve más print-eljárással is
sokszorosítja. Alkalmazott jellegű grafikai munkákkal és illusztrálással
is foglalkozik. A magyar grafikában a fikció, a szocio és a tárgyiasság
okán stílusát, szemléletét leginkább efZámbó István, Oláh Mátyás és Bernáth(y)
Sándor egykori, a 70-es évek elején-közepén készített ceruza és golyóstoll
rajzaival, illetve Hajagos Imre, Farsang Sándor, Felvidéki András és Somogyi
Győző a 70-es 80-as évek fordulóján és a 80-as évek elején alkotott egyedi
és sokszorosított munkáival hozhatjuk valamelyest összefüggésbe.
Eddig mindössze
hat önálló kiállítása volt, a Vajda Pincében azonban még egy sem. Örülnünk
kell tehát visszatérésének. Annak, hogy a retrospektív anyaga mellett új
munkái jelenlétében osztozhattunk és osztozhatunk Mosonyi Kiss Gusztáv
örömében, megújuló művészetében. |
|