|
KISS
LÁSZLÓ
Ciklikusság és
groteszk
Kiss Ottó: Az elmerült
kert
Kiss Ottó legutóbbi, a Körös Könyvtár
sorozatban 2000-ben megjelent prózakötetének alcíme - prózaciklus-töredék
- folytatást ígér, mindenesetre előzetesen is olyan megvilágításba helyezi
Az elmerült kertben olvasható kisprózákat, ami egy létező nagyobb
egység részeiként tünteti föl e szövegeket. Mindazonáltal a kötet rövidtörténetei
mind tematikájukat, mind motívumrendszerüket tekintve koherens, egységes
műalkotássá szervezik a rövid, mindössze harminchat oldalas könyvet. Tetejében
oly módon, hogy az oda- és visszautalások rendszerén keresztül folyamatosan
párbeszédet alakítanak ki a szerző korábbi munkáival, a Lopott Levegő
(Békés Megyei Könyvtár, 1990) és a Visszafelé hull a hó (Tevan,
1997) verseskötetektől kezdve egészen a túlnyomórészt kedvező kritikai
fogadtatású Szövetek című regényig (JAK-Kijárat, 1999).
Az elmerült
kert írásainak koherenciáját elsősorban az egyes novellák tematikája
biztosítja. Kiss Ottó műveiben folyamatosan megfigyelhető az elmúlással,
még inkább azonban az ezzel együtt járó változással való szembesülés, egyszersmind
az ezekkel szembeni kilátástalannak ábrázolt, mégis folyamatosan vállalt
küzdelem. Mindez rendre egy elképzelt s épp ezért - a nyelv által - létező
transzcendens entitás, egy képzelet szülte természetfölötti "erő" meg/újraalkotásának
igényével zajlik, aminek többnyire egy sokszor groteszkbe forduló ciklikus
világszemlélet az alapja - azaz ily módon ennek az "erőnek" a tagadása
is. A Mese a gonosz kishorgászról hőse egymás után fogja ki s teszi
el vízzel félig merített vödrébe halmamát és gyermekeit, akik új környezetükben
hasonlóképpen élnek tovább, s halmama ugyanúgy, miként életük előző terében,
a gonosz kishorgászról, illetve ennek eljöveteléről mesél (!) gyermekeinek.
Az óra hőse, Pikó M. Béla, minthogy előre nem képes, hátrafelé tekeri
az órát, az időt, mígnem eljut csecsemőkoráig, majd azon is túl, öregkorában
találja magát: "- Végre sikerült - mondta akkor Pikó M. Béla. - Megöregedtem.
- Pedig csak azután kezdődött minden." Ugyanerre a ciklikus-groteszk világképre
épül - akár a Szövetek vagy a groteszkre már címével is utaló Visszafelé
hull a hó - a Mi történt? is, amelyben Sém Dániel minduntalan
elalszik tévénézés közben, ám amint felébred és újra végigpörgeti magában
a látottakat, csupán addig a pontig jut, ahol álomba merült. Hasonlóan:
álmát felébredése szakítja meg - a történet tehát nem áll(hat) össze egységes
egésszé, nincs külön kezdet és vég. Kérdésére, mellyel az álom véget érte
után történtekre próbál választ lelni - "Mi történt azután?" -, egy kofa
adja meg a választ: "az már történelem." Megjegyzendő, hogy a novella mítosz-újraírásként
is olvasható, hiszen Sém Dániel álombéli apja "egy bizonyos Noé" volt.
A groteszk
kapcsán óhatatlanul felmerül Örkény István neve. Az elmerült kertről
eddig megjelent - híven a Békés megyén kívüli irodalomértés horizontján
többnyire kívül eső Körös Könyvtár-kötetek fogadtatásához - "regionális"
recenziók többsége szívesen emlegeti Kiss Ottó rövid - "fapados" - történeteivel
kapcsolatban az egyperces novellákat. Az örkényi epés-keserű világ továbbélése
Az elmerült kert szövegeiben tagadhatatlan. A megénekelt virág
- melyről alább még lesz szó - a Ballada a költészet hatalmáról
című egypercest idézi, s kapcsolatukat az a motivikus azonosság is egyértelművé
teszi, hogy a novellabeli Sándor apa ugyanúgy négy sort ír a kókadozó virághoz,
ahogy négy sor "bolondítja" meg Örkény telefonfülkéjét is. Kiss Ottó Állatok
című "egypercese", melyben René bácsi egy a "FŰRE LÉPNI TILOS" táblával
jelzett parkon belül marad, végül - képzeletben - repülve távozik, Örkény
Szakmai önérzetére reflektál, az állatművész történetére, aki, miután
produkcióját elutasítják, kirepül a nyitott ablakon. Mindamellett a már
címe miatt is igen hangsúlyos, A jó cím rövid, tömör és sokatmondó
is utalhat Örkényre, konkrétan az egyperceseket bevezető Használati
utasításra, melyben a cím fontosságáról értekezik a szerző (narrátor).
A groteszk
létszemlélet ábrázolásával párhuzamos a végtelen utáni vágyakozás, pontosabban
a végtelen megtalálásának, egyszersmind kimondásának, elmondásának igénye.
Ez megjelenik már a Visszafelé hull a hóban, igazán hangsúlyossá
azonban a Szövetekben válik. Az elmerült kert utolsó írása
a Megfejtés című, amelyben az érezhetően kíváncsi és mindent tudni
akaró, ugyanakkor mindent tudó, de ennek tolmácsolására képtelen (sztereotip)
gyermekhőst, Apró Pötyit faggatja édesanyja. Már a novella címe előrevetíti
a szövegek önreflexív jellemzőjét, amennyiben megfejtést, pontosabban egy
lehetséges megfejtésnek az egész kötetre érvényes kulcsát adja az értelmező
kezébe: "- Nyolcas? - kérdezi az anyja, és egy nyolcast rajzol a porba.
- Ilyen volt - mondja Apró Pötyi. - Csak feküdt.- Fekvő nyolcas? Az a végtelen
- mondja az anyja. - A végtelen volt - mondja Apró Pötyi. - Láttam."
A tematika
azonosságán/rokonságán túl a motívumok rendszere is hozzájárul a kötet
egységességéhez. Így a többnyire rituális funkciójú víz, az újraértelmezésre,
újraérthetőségre kérdező, ezért már a szövegek némelyikének önreflexív
jellemzője felé mutató tükör (nem egy helyütt: víztükör), vagy a szintúgy
rendre felbukkanó fapad - "majdnem mindig mesélek, afféle fapados történeteket"
- motívuma biztosít egyfajta láncolatot, valamint átjárást a különböző
szövegek között.
Különösen
jelentős a tükör szerepe. Újraértelmező funkciója legmarkánsabban a Tükörben
című novellában tűnik ki, amelyben a már éltesebb korú Pászthyné hosszan
rúzsozza magát a tükör előtt - "Tükröm, tükröm, mondd meg nékem, ki a legszebb
a vidéken?" -, mígnem türelmetlen férje felháborodottan a tükör előtt teremve
abban "az évtizedekkel fiatalabb Pászthynét" pillantja meg. Az egész kötet
hangulatára és világlátására jellemző a kispróza fanyar-ironikus lezárása:
Pászthy "leakasztotta a tükröt, s azzal együtt távozott. - Megőrültél?
- kérdezte az asszony, amikor meglátta a falitükröt férje hóna alatt. -
Lehet - felelte Pászthy, és leintett egy taxit." A Balzsam című novella
hőse, özvegy Diósi Ferencné, miután alaposan nyakon öntötte az eső (víz
és rituálé!), "a szemközti illatszerbolt kirakatüvegében" szembesül a valóssággal,
hiszen "az üvegen hatalmas betűk keresztezték [... ] testét: VÉGKIÁRUSÍTÁS!"
Végül betér az üzletbe, ahol az eladó "hangja ugyanolyan [...], mint valamikori
férjéé", s ahol sampont vásárol, majd visszafordul - balzsamért.
Ugyancsak
a kötet - s az egyes novellák - önreflexív karakterét domborítja ki a már
említett, hangsúlyos, A jó cím rövid, tömör és sokatmondó című szöveg.
Nem csupán azért, mert a huszonkét kisnovella közül ez az egyetlen, amelynek
címe jóval hosszabb a többinél, hanem azért is, mert a művészi tematizáltság,
az ön/műreflexivitás itt jelentkezik a legkonkrétabban. A novella hőse,
Pergola Ákos beköszön az Öreg Irodalomhoz - "ha már úgyis arra jár" -,
de választ nem kap. Amint azonban távozni készül, nem találja az ajtót.
"Csak a négy fal volt. A falakon pedig rettenetes ellentmondásokat látott.
Bekeretezve lógtak, mint a festmények vagy a falitükrök." Úgyszintén az
irodalomból való kitörés lehetetlenségének, egyidejűleg az irodalom valóságkonstruáló
voltának példája a Mindennapi irodalmunk című írás, amelyben Júlia,
meglátogatván S.-nét, Rómeó elhidegüléséről beszél, majd elárulja, hogy
születendő fiát Vilmosnak fogja keresztelni - "[E]z lesz az ő rettenetes
bosszúja".
Az önreflexív
szövegek egyik legjellemzőbb vonása a metanarráció. A már említett Mese
a kishorgászról nem csupán a narrátor, hanem a halmama meséje is, de
ugyanúgy a metanarratív szöveg-, illetve ebben az esetben kötetszervező
eljárásnak egy példája a Fapados történetek című írás, melyben a
különféle beszélők azonosítása ("Béla bácsi") és így lefolyt párbeszéde
(egymással, tehát önmagukkal, akár: valakinek önmagával folytatott dialógusa)
után jutunk el a mű valamennyi novellájával kapcsolatban megfogalmazható
kijelentéshez: "- Miért, miről van szó? - mondta aztán tűnődve." A megfejtést
már láttuk korábban.
Úgyszintén
a kötet koherenciáját biztosítja a végig megfigyelhető metaforizáltság,
minek következtében Az elmerült kert szövegeinek egyszerű, poros
realizmusa rendre szürrealizmusba csap át, a racionális irracionálisba
fordul. Egyetlen novellán belül különböző idősíkokba és terekbe kerülünk,
a szabad átjárás biztosítva van, mondatról mondatra keveredik múlt és jelen.
Mindez annak felismerésével párosul, hogy fantázia, képzelet teremti meg
(újra) a valóságot - s fordítva. A megénekelt virág című írásban
Sándor apa pusztuló-hervadó virága feletti elkeseredésében "egészséges,
kövér betűkkel négy strófát rótt egymás alá a virág valaha volt szépségéről".
A növény később virágba borul, Sándor apa pedig nekilát újabb verseket
írni. Látszólagos ellentétben áll ezzel a Hét babszem című novella,
melyben K. Gézához, akinek lakásában már csak oldalazva lehet bemenni a
konyhába a sok mosatlantól, az egyik nap becsönget egy gyönyörű lány: "-
Fogd ezt a hét babszemet, helyezd a szőnyegre, s meglátod, kívánságod teljesül."
Miután nem történt semmi változás, K. Géza morgolódva beoldalazik a konyhába
- "Ez a világ sem a régi" -, ahol elmosogat. A csoda tehát mégis bekövetkezett,
ezzel mintegy újfent bizonyítékát szolgáltatva annak, hogy Kiss Ottó groteszk
világaiban fordítva is megtörténhet bármi, a valóság is teremthet - de
csak a képzelet útján - csodát, a realitás fikciót, hiszen a groteszk gyakorta
paradoxonokban nyilvánul meg, ahogyan paradoxonokban, paradoxonok által
léteznek a tárgyalt kötet írásai is. (Békés Megyei Könyvtár - Körös
Irodalmi Társaság, 2000.) |
|