|
KOMÁLOVICS
ZOLTÁN
Az irány semlegesítése
Vasadi Péter: Innen
Könyve előszavában a szerző életműként,
"egy emberi élet művének lényegeként" tekint válogatott verseit tartalmazó
Innen című kötetére (bár jelzi, hogy legalább másfél kötetnyi vers
még és már megvan ezeken kívül). A számbavételnek ez a berekesztő gesztusa
egyrészt emelkedettséget, ünnepélyességet ad a könyvnek, másrészt a végleges
elrendezettség pozíciójába helyezi a szövegeket. Ezen előzetes instrukciók
a kötet értelmezője számára - egy recenzió lehetséges keretein belül -
az életműről szóló beszédhez illő szélesebb perspektíva megalapozását és
kibontását teszik szükségessé. Vasadi Péter Innen című válogatott
verseit tartalmazó könyve öt korábbi kötet szövegeiből válogat: Fahíd
- 1990, Mindenki aranyat sejt - 1993, A viola hatalma
- 1995, Kinéz tengerre ablakon - 1997, Mézízű vas - 1999.
Poétikai értelemben
pozícionáló szerepű és értékű a kötet címe. Az innen helyhatározószó ugyanis
létmeghatározó-szóvá válik, s mint ilyen a poétikai univerzum kiindulópontjának
tekinthető, olyan pontnak, ahonnan a költői beszéd (de egyáltalán bármiféle
eszmélődés is) az értelemadás egyetlen esélyével és reményével elindulhat.
Ez a pont az Én búvóhelye, a személyiség megőrzésének biztosítéka, az elemi
ragaszkodás helye: "a pontot hagyd meg nekem búvó / helyül, uram. továbbra
is. térdem / elé, ha jössz, eresztem homlokom. / elférek, mint embrió,
ma is / fényedben" (A pont kegyelméért). Ilyen értelemben ez a látszólag
rögzített pont eredetvidék, ahonnan, amitől kezdve a világ számbavétele
és értelmezése megtörténhet. A címszó jelentésének temporális vonatkozása
a múlthoz, mint az eredeti történés idejéhez igazítja a kötet verseinek
gondolatszerkezeteit. A hely- és időkijelölés mégsem teszi rögzítetté a
költői beszéd alaphelyzetét, hiszen az "innen" viszonyjelölő szó, s önmagában
"üres", rögzítetlen a jelentése, s mint ilyen újból és újból jelentéssel
való ellátására szólít fel. (Divatos megfogalmazással élve, az én önkijelölése
állandó mozgásban, változásban van). Annak ellenére tehát, hogy Vasadi
Péter verseinek helye és ideje motívikusan a jézusi szenvedéstörténet kitüntetett
helyére és idejére utal, elsősorban mégis az én önpozicionálását végzi
el. Az öndefiniáló helykeresés az én "innen-pontjából" egy eredeti "innen-szerkezethez"
irányulás, küzdelem, mely küzdelem a feladatként adatik a beszélő számára:
"Nem könnyű haladni, ha az ember / mindig abba szorul bele, ami épp / Van.
/ Ami a talpa alá lenyilaz. / És bár moccanni sem tud / bent mégis csupa
szenvedés." (Kint, bent) A mintakövető etika értelemkeresése nem
egy fölérendelt én-pozíció megteremtésén keresztül történik meg, hanem
az én elkötelezettségében, transzparenssé tételében, hiszen az én folytonos
igazodás, alakulás valami máshoz. "Amerre én járok, Valaki már megelőzött.
Föl-föltünedező jelenléte választotta e kötet szavait, mozdul a jelentésében,
s hallatszik is elnyugvó visszhangjaiban" - Vallja a szerző ars poeticai
érvényű bevezetőjében. Az arche-struktúra szerepe Vasadi versvilágában
nem generatív jellegű, hanem a "versek spanyolfala mögött" (Báthori Csaba)
mint valami állandó izzás fényt (vagy ellenfényt) biztosít a lehetséges
jelentéseknek és értelmeknek: "a te beszéded nem örök- / életű gügyögés,
ha ninc / s, aki hallja, rámondod / igéidet a falra, s az e- / lfehéredik.
a te beszé- / ded: egy kocka tenger, / egy kocka öröklét, belő- / lük ál
össze a végtele / n márvány fölülete. raj- / ta körmözik által majd / a
bárány, vezetve sokaságunkat." (Magánbeszéd, 4)
Megítélésünk
szerint általában is "alaptermészete" a Vasadi-versnek az, hogy a felszín
felépítése során játékba lendülnek a felszín alatti / mögötti poétikai
struktúrái is. Versei ezen minőségi sajátossága következtében az értelmező
olvasat egyik főiránya a szöveg kettős természetének leleplezése, a látszat
lebontása lehet.
Vasadi Péter
költészete a magyar irodalomnak abba a fontos hagyományába illeszkedik
bele, melynek centrumában egy a teremtett világot antropomorfizáló humanisztikus
perspektíva áll. Ebben a költészeti hagyományban a vers az én világ és
létértelmezésének feladatát vállalja el, azzal a meggyőződéssel, hogy az
élményszerűség, a személyesség egy poétizált-retorizált térben újraszerkeszthető
és közvetíthető. A kötetben az énreprezentáció két alapforma köré rendeződik.
Az egyik a József Attila-i élet- és léthelyzet modellszerű, újratematizáló
értelmezéséből fakad: "Mikor a madár vasszálon toporog / s újra lopakodnak
attilák szénért / a vasutállomásra, küszöbön a baj." Az én számára (jelenbeli
érvényessége miatt) ez a romantizált modell válik általános érvényűvé a
modern költői léthelyzetre. Versek egész sorában tűnik fel ez a szerepszerű
szituáltság (Röptetni kéne, Oda kell mennem, Csillagnéző). Szintén
a József Attila-i versvilág idéződik meg a részvét és szolidaritás olyan
verseiben, mint a Bandi, Pályaudvar, Animusz. (Ezek a versek a külvilágra
elsősorban mint társadalmi rendszerre tekintenek, mint az igazság és igazságtalanság,
szegénység és gazdagság stb. helyére.)
A másik énreprezentáció
alapvetően teológiai-etikai alapozású, bár természetesen összefüggésbe
hozható ez is József Attila versvilágával: pl. "félek én is, attila, a
büntetéstől". A beszéd artikulációja itt - mint ahogy ezt már korábbi elemzések
kimutatták - egy Pilinszky, René Char-féle horizonton helyezhető el. A
Vasadi-életmű természetesen autonom korpuszként artikulálja magát ebben
a hagyományban, egyfelől azzal a belátásával, hogy egy integrált személyiség/személyesség
közvetlen kifejezésének, és másban való megjelenítésének ideális modellje
a posztmodernitás horizontján már nem működtethető. Ennek a tapasztalatnak
a poétikai következménye Vasadi Péter számára a magyar irodalmi modernségben
szintén nagy hagyománnyal bíró személytelen személyesség által közvetítetté,
anonimmá tett beszédhelyzet megteremtése: "Ami személytelen, mégis örök,
/ az a legszemélyesebb" (Át). A stilizált én ebben a szerkezetben
az én közvetlen megjelenítéséről való lemondással éppen a beszéd humán
aspektusának megőrzését biztosítja, és lehetővé teszi az élmény, a meggyőződés
személyességének az "arc elvesztése" utáni megőrzését.
Másfelől a
Vasadi-vers poétikája a nyelvi komponáltság felől is karakterizálja magát
az irodalmi hagyománnyal szemben. A versek egyik legszembetűnőbb nyelvi-retorikai
sajátossága az, hogy egyszerre hoz működésbe centrifugális és centripetális
kompozíciós erőket is, íly módon dinamikussá téve a versbeszéd monologizáló
struktúráját. A centrifugális mozgást az a Vasadi-versekben mindig jelen
levő "versmag" (szó, szintagma, mondat) működteti, mely magához rendeli
és rendezi a köréje épülő, hozzá közelebb és távolabb álló szövegmozzanatokat.
A poétikai elrendezés ezáltal a versben megszerkesztett létbeli elrendezettséget
tükrözteti: "Körbevettek engem, mint a tüskebozót. / s te körbevetted a
tüskebozótot: / Közeped lettem." (Négy para-koan) Vasadi versei
"középre zárnak", s igyekeznek a szövegtéren belül tartani energiájukat,
éppen e visszafogottsággal hitelesítve önmagukat. Az előbbiekkel éppen
ellentétes irányba hat az a nyelvi sajátosság, mely alapvetően mellérendelő
szerkezetekben a szöveg újrafogalmazásait végzi el, elsősorban nem a jelentésgyarapítás
szándékával, hanem a retorikai gesztus fontosságának hangsúlyozásával:
"Nem ismételt soha semmit. Mégis napról napra / leélte egész életét. /
Halálának fekete bársonypárnáin nyugtatta fejét. / Te voltál a reggele.
/ Meztelenül állt ragyogásodban, mely befedte / szemérmét. / Nem hívtad
sohasem. Erdő hívja-e a fáját?" (M. szerelme). A lazán mellérendelt,
elkülönülő kijelentések kifelé mutatnak a versből, ahogy egyre jobban távolítják
(egyre asszociatívebben érvényesítik) jelentésüket a vers középpontjától.
A nyelvi szerkesztettség kétirányú logikája teremti meg a versek materiális
terét, s ebben a szerkezetben bontakozik ki a költői szemlélet etikai-intellektuális
irányultsága.
Annak ellenére,
hogy az Innen című kötet szándékában és szemléletében is rendkívül
egységes, a folyamatos önreflexió, önértelmezés következtében a beszélő
én létérzékelésének fokozatos transzcendálása kötetről kötetre egyre határozottabbá
válik, megváltoztatva ezzel a Vasadi-versek poétikai karakterét. A lehetséges
jelentéseket az olvasói értelemadás felől működésbe hozó versnyelv egyre
inkább szimbolizáló kapacitásában erősödik meg. Ez a szimbolizáció az előző
ciklusok versnyelvét (gyakran éppen a "nyelvtelenítés jegyében) egy kész
jelentésrendszer egyértelműségének szolgáltatja ki. A versnyelv bevezetése
egy klasszikus biblikus (filozófiai) szimbolikába (pl. Bárány, Arany, Teremtés,
Vér, Taszítás, Vonzás stb.) ezáltal a Kinéz tengerre és a Mézízű
vas című kötetekben Vasadi korábbi képi strukturáltságú nyelvét áttetszővé,
letisztulttá teszi. Alapvetően a nyelvvel, a nyelvi kifejezéssel szembeni
beszélői viszony változása figyelhető meg, a metaforikusan-metonimikusan
"mondó" nyelv elégtelenségével szemben ("kétoldalt szótetemek") az említett
két kötetben a szimbolum nem annyira jelentő, mint inkább felidéző, megidéző
képessége biztosítja az elbeszélhetőséget. Az egyre erősebb transzcendálásnak
ez az egész kötetet meghatározó logikája a versek tematikus rendjében is
nyomot hagy. Véleményünk szerint a Vasadi-versek egyik tematikus tengelyét
a "kert-versek" alkotják, hiszen minden ciklusban több központi szöveg
kapcsolódik e témához. A kert mint az én és a világ viszonyának kitüntetett
helye egyre erőteljesebben leválik az énről, és a bűnbeesés-feltámadás
szimbolikus-metafizikai helyévé válik. A rendkívül szép Búcsú egy barackfától
című versben (Mindenki aranyat sejt) én és természet viszonya
a születés-halál, virágzás-hervadás organikus rendjébe tagozódik bele annak
a felismerésnek a birtokában, hogy a halál a természet körforgásában az
élet feltételeként válik értelmezhetővé: "egy nyárvégi vihar egyetlen /
roppantással derékba törte törzsét s a földön / koronáját összezilálta.
ekkor nőtt meg bennem a / szimmetria-fa, a pusztulást használva tükörnek.
/ ahogy az hullt, emez úgy kelt föl. egyenlő távolságra / állt a termésétől
a fa meg a fa." A felismeréssel a lét ritmusára történő ráhangolódás az
ént a szimmetria helyeként, pontosabban a szimmetria teremtőjeként szüli
újra. Ez a szimmetria születés-halál, élet-lét horizontjainak metszéspontjába
helyezi az ént. A vers ontológiai tapasztalata a nyelv szintjén úgy érvényesül,
hogy a jelek (fa-szimmetria fa) miközben analógikus rendszerré állnak össze,
jelentésüket egymásba áramoltatják. A jellé tett én (Hölderlin) és a jellé
tett valóság közti szakadatlan áramlásba születnek meg a "lét kimondhatatlan
oldalai", s "teljesedik a végtelen pontosság." A kert-képnek ez a rendkívül
komplex polifon kiterjesztése figyelhető meg például az Itt ez a kert
és a Gazdag tavasz című versekben is.
A Kertet
szokni kell (Mézízű vas) című versben a szimbolizáció következtében
a kert leválik az énről, függetlenedik, s az eszmélődő meditáció helyett
a látomás szerkezetei alakítják ki terét: "Majd egy nagy kertbe lépünk
/ s megkezdődik a vizitáció. / Tálon visszük egymásnak szavainkat." A kert
itt megszűnik a létrend (énrend) allegóriája lenni, jelentése alapvetően
temporalizálódik, s a keresztény teleológia téloszaként tételeződik. Eltűnik
benne az előbbi versben a lét feszültségében megragadott szimmetriája,
itt "már összetéveszthetsz irányokat". Hasonló összefüggésben beszélhetünk
Vasadi "jelenés"-verseiről (pl. Látogatás, Elégia, Vendég a kupéban).
Ezekben az epikus szcenírozásu versekben az elbeszélt én tanúként jelenik
meg. A versekben a tanúsító beszéd jelene az én számára a jövő bizonyosságára
nyílik. A versbeszéd korábbi dialogicitása (Búcsú egy kajszibarackfától)
egy megjelenés általi üzenetté, felhívássá válik - a szöveg ikonszerű lesz.
A látomás, a látvány intenzitása nem-verbális természetű, hiszen egy potenciális
angyali nyelven "szó az, amelynek fogalmon túli teste van. / és akár érthetetlen".
Vasadi poétikájában egyébként kezdettől megfigyelhető az állandó nyelvi
önreflexió, melyben a beszélői szemlélet nyelven kívüli változásai módosítják,
alakítják a beszéd státuszát (még akkor is, ha mindez "csak" a beszéd szintjén
történik meg).
Az említett
versek végső sorban az irányok semlegesítésének lehetséges, sőt szükséges
tapasztalatáról adnak számot.
Az irányok
struktúráiban való gondolkodás Vasadi verseinek alapvonása. Az 1990-es
Fahíd című kötet három egymást követő versben explicit módon vázolja
ezt a poétikai és gondolkodási rendszert. A Lent című vers átírja
a klasszikus metafizikai dichotómia értékszerkezetét, hiszen benne a "lent"
alapozó erejű, az eredet helye, ahol a szakralitás a mindennapok szenvedéseiben,
küzdelmeiben létesül: "A lent az lent marad. / Legősibb televényben / arany
pazarlás füstölög. / Az egész fönt belőle él, / beléje hullik vissza, /
súlytalan. / Fönnsíkjain a hallgatás / árvalányhaj mezői lengenek, mint
nagy, szent penész, / illatozik a rothadás. / Megnyílik néha, hirtelen
/ sebe föl-fölbugyog, / hogy lássuk, / él." (Lent) Báthori Csaba
figyelt fel elsőként Vasadi verseinek arra a szemléleti sajátosságára,
hogy bennük a szakrális az életbe ágyazottan válik fellelhetővé: "Vasadi
költészete (nyilvánvaló teológiai fölfogása) tagadja annak a sápadt dualizmusnak
a sugallatát, mely a tiszta logosz világtól való elkerítésével egyszersmind
eleve kárhozottnak ítéli a világot s a történelem folyamán félelmetes igazolásokat
keresett magának. Művészetében hiányzik a materialitásnak ez az ivartalanítása."
A Fönt című párvers ezt a tapasztalatot erősíti meg, a "fönt" szféráját
akként ábrázolva, ami kétségtelenül gravitálja az ént, ám e gravitáció
az erősebb tér közelében folyamatosan az én-integritás megbontását, megbomlását
eredményezi: "A fönt határtalan. / Egyetlen innen-partja van. / Hónesz
a jel, amelyre / lélegző csöndben indulunk / s lihegve érkezünk meg. /
És "fönt" szikrázva szétesünk, / utak futnak belőlünk / mindenfelé, majd
/ újra össze, újra föl, / szoros felhőmagányban, és mint a víz szökése,
/ újra le, ragyogva, zúgva, / félelemben. Légszomjtól / szenvedünk ugyan,
/ hánykódni "fönt"-ért / lent már megtanultunk." (Fönt) Az énnek
a lent és fent közt történő folyamatos az emelkedés és bukás ritmusában
zajló áramlása - egyrészt erősíti az "fönt" kitüntetettségét (A fönt határtalan.
A lent az lent marad.), ugyanakkor alapvetően tagadja az elkülönítettségüket
egy pozitív-negatív értékszerkezet keretében. A helyek, terek, szférák
egymástól való függősége és meghatározottsága következtében a nyelvileg
határozottan elválasztotott - lent-fent - etikai értelemben elválaszthatatlanná
válik. Az irányoknak ez a látszólagos dichotómiája az Át című versben úgy
oldódik fel, hogy a versbeszéd a problémát más horizontra helyezi, s az
irányultságokat (az ember metafizikai léthelyzetét) az énnek az alapszerkezetre
vonatkozó új reflexiója írja át: "Úgy kellene, hogy mozdulatlanul. / Egyhelyben,
folyton, mégis. / Hozzám hamar, de hozzád hamarabb. / Mielőtt fölfutna
az ív, / oda ereszkedjék, hová / megérkezni akart. / A befejezés kezdete
előzne, / s minden következő íves / szakasz hátrálna egyre, / végül, mi
száguld, mindig egy pontban van. / E pont az "át" fúratlanul, mert megtalálta
végtelenjeit / a sűrűségben, ami önmaga."(Át) A szöveg tehát a "mozdulatlan
intenzitás" tételezésével semlegesíti a fönt-lent, tól-ig dichotómiát,
s egy temporális szerkezetbe ( az "át" örök) fordítja át az én létlehetőségeit.
A tér tematizálása az egész köteten végigvonul (pl. Honnan jön?,
Fönnakadt mondatain, Kint, bent stb.), s az én lehetséges irányultságainak
küzdelmeiben (feltűnésükben, eltűnésükben, leküzdésükben) dinamikussá válik
a Vasadi- versek mélystruktúrája.
Ebben az értelemben a "Fönt" centrummondata
("utak futnak belőlünk / mindenfelé, majd / újra össze, újra föl, / szoros
felhő-magányban, / és mint a víz szökése, / újra le, ragyogva, zúgva")
mintha a vers korábban vázolt centripetális és centrifugális mozgásának
alakzatait követné. A Műveltetés című szövegben e tekintetben fontos
összegzést olvashatunk: "vers írja a verset." Az ars poetica a világ énszerűségével
szemben a világ szövegszerűségét tekinti alaptapasztalatnak. A létezés
szövegszerűsége az alkotást megállíthatatlan folyamattá teszi: "A vers
anyaga fölpúposodik. / A végpontokon, melyek leszorítják, valami / mindig
átbukik. / Új vers foszlányai lobognak a láthatatlan / rudakon." (Műveltetés)
A szakasz a szöveg uralhatatlanságának posztmodern tapasztalatát deklarálja,
azt a nyelvi diszkordanciát, mely újra és újra megbontja a szerzői szándék
célkitűzéseit. (E tapasztalattal szemben érdekes a vers egy későbbi reflexiója
- "Az észrevételekre ülni kell, hogy tömörüljenek." Itt mintha visszavonásra
kényszerülne az előbbiekben vállalt nyelvi divergencia.) A jóval későbbi
A költészet című vers is a szöveg öntörvényűségének érvényesülését
látja a vers születésében: "Most a harang. Cérna- / ökörnyált rezget. Most
/ Mozart zongoraszonátá / ja forog. Most újra ha- / rangszó. Most a szünet.
/ Verssor bukkan elő. / Épp, árnyalt, csupatest. / Gyász s öröm egy ajkon.
/ Mindenki meghal. Senkise hal meg. Nem / tudom, mely végszót / keresem,
de pirkadat óta / bizonyos vagyok benne: / ámbraecet. Jézus. Mecsetéj."
Mindkét szövegben különös a temporális struktúrák kiterjesztése, érezhetően
mindkét vers önnön születésének folyamatát ábrázolja. A költészetben a
megtalált, lehetséges végszó (ámbraecet, Jézus, mecsetéj) Vasadi motívumrendszerének
mintegy esszenciája, a vers szervező, generáló centruma lehetne. A szöveg
temporális rendjében azonban a végszó pozíciójába kerül, de olyan végszó
lesz, mely eredetileg a vers első szava volt (de pirkadat óta bizonyosan
tudom). A költészet (a költészet) egy megtalált szó visszaírása
egy lehetséges kontextusba. A megtalált szó úgy lép újra működésbe, hogy
verset szervez maga köré. Azaz az írás során elsőként meglelt, de végszó
pozícióba helyezett kifejezés valójában éppen azáltal lesz középpontja
a szövegnek, hogy megszünteti saját centrális helyzetét. Ez a szerkesztési
játék szemantikai áramlást idéz elő, és megkérdőjelezi a szisztematikus
értelemkonstrukciók életképességét önmagával szemben. A Vasadi-vers felszín
alatti "történései" mozgásba hozzák a monolit versbeszédet, s az etikai
egyértelműség mellett kérdések, dilemmák sorát rejtik önmagukban.
Külön érdemes
szólni Vasadi versformálásának arról a sajátosságáról - mely a válogatás
valamennyi kötetében megfigyelhető -, hogy témáit, motívumait szívesen
rendszerezi a variációk egy témára elve szerint ciklikus szekvenciasorokba:
A futás anatómiája I - II, Variációk, Magánbeszéd 1 - 12, Új bordal
I-IV, Retro I-IV.
Az újratematizáló
teremtő aktivitás véleményünk szerint arra az indíttatásra utal, mely lényege
szerint a kifejezés lehetőségét a tárgyra nyíló perspektívák cseréjével,
áthelyezésével látja beteljesíthetőnek. Ilyen értelemben Vasadi versei
egy állandósuló tengely körül képződnek meg. Innen indul és ide érkezik
vissza a versbeszéd - ám ez a tengely egyben a lehetséges reflexiók határa
is: "Keresztalakú fára köttette magát. S rajta maradt. / Ma is ott van.
/ A képet, amit őrzünk róla, nem lehet kialudni. / Fölbukkan bennünk, s
fölbukkanunk benne. / Nem kísért, megjelenik. / Ott lógunk mondatain, aranyozott
drótakadályon." (Fönnakadunk mondatain) (Emberhalász Könyvek-Professzorok
háza, Budapest, 2000) |
|