|
CSÁNYI
ERZSÉBET
Ezredvégi statikus
kalandidő
Bret Easton Ellis:
Nullánál is kevesebb
Az amerikai Bret Easton Ellis a Nullánál
is kevesebb (1985) című kultikus regényének fabuláris sémája diákosan
egyszerű, közhelyes: a tizennyolcéves főhős négy hónap után hazajön Los
Angelesbe vakációzni, eltölt egy hónapot régi barátai között, majd visszautazik.
A kiszelt tér, a kizökkentett idő - a besűrűsödő téridő keretei közé beszorul
egy létmodell.
Az ókori próbatételes
kalandregény óta jól működik ez a sztereotip képlet: van egy alaphelyzet,
amelyből a hős kibillen, kalandok sorjáznak, majd kialakul a véghelyzet,
vagyis visszaáll a rend. A kezdő- és zárópont közé ékelődő szakadékba Bahtyin
szerint az antik erotikus regény olyan tetszés szerint bővíthető és sorrendjében
is megfordítható kalandláncolatot iktat, amely időtlen, okozatiságában
széteső és ezért teljességgel irracionális, a puszta eseményességre éhes
befogadó számára könnyen habzsolható, csodálatos massza. Az ókori regényben
az ésszerűség, a normalitás talaja ezen a rendkívüli kalandidőn kívül van,
megelőzi és követi ezt a kiszelt eseményvilágot mint rendes, szilárd létközeg.
A kalandoknak ebben az absztrakt, statikus kronotoposzában, ebben az űrben
mozogva, a súlytalanság állapotába kerülve az ókori hősök mit sem változnak,
nem fejlődnek, nem is öregszenek - dacára a vadregényes, tarka akciókra
építő, végteleníthető, a kíváncsi antik fül számára oly édes mesének. Lebegnek,
mert a kor még nem érett meg a történelmi időszemléletre.
A 20. század
végén Bret Easton Ellis főhőse, Clay fölött is nyomtalanul múlik el a szünidő,
azzal a tragikus különbséggel, hogy rá a kalandok vákuuma előtt és után
se vár valamiféle valóságos, rációval telített élet, mint ókori társaira.
Kőkemény homogenitás jellemzi az időt ebben az 1985-ben megjelent regényben,
mintha vissza kellene hátrálnunk egészen a műfaj első, ókori mintáit megelőző
korokba. Mert az antik köznapi kalandregény már hordozza a hősök - igaz,
csak ugrásszerű - fejlődésének eszméjét a metamorfózis motívumában, s a
Véletlen szórakoztatóipari logikáját is kezdi felváltani a szükségszerűség,
ember és világ, jellem és sors okozati kapcsolódásának szervessége, egyáltalán:
az emberi cselekvés jelentősége.
A Nullánál
is kevesebb viszont a totális nihil fogságában erőtlenül vergődő hősökről
szól. Se a kalandok előtt, se utána nem várja őket az igazi, rendes, közönséges
világ. A reális, plasztikus ábrázolás révén még inkább kiütközik, hogy
a súlytalanság állapotában az élet minden vonatkozásaelveszíti jelentőségét.
A gazdag, drogozó, céltalanul vegetáló, nemiségükben is holtpontra jutó
fiatalok semmilyen vonatkozásban nem életképesek. A lepusztult személyiségképekből
kirajzolódó tablóra az időtlenség pecsétjét nyomja az felismerés is, hogy
nincs generációs különbség: az apák, a nagyszülők életútja is mind ugyanolyan
kilátástalan kört írt le, Clay róluk gondolkodva sem talál kiutat, másféle
képletet. Mert - igaz, nagyon lagymatagon, de mintha keresné a megoldást,
épp a gyökerek után tapogatva. Például a gyerekkor múltbéli vízióit visszapörgetve,
egy elveszített esetleges éden után kutatva, a súlytalan könnyedségű létmodell
kezdeteit problematizálva.
A főhős elbeszélésére
azonban nem a kimondás, a fogalmi megnevezés, az artikulálás a jellemző,
hanem a reflektálatlan, öntudatlan felmutatás. A magatehetetlen, fásult
sodródásban a világ dolgai csak villanásszerű képekben csapódnak le, éppen
csak érintőlegesen, a tudat felszínét súrolva. A mozaikok széthullanak,
a téblábolás körkörös.
A mű egyik
vezérmotívuma egy visszatérő reklámfelirat: "Itt eltűnhetsz..." A felszólítás
lényegre tapintó, hisz e generáció alapkérdése: hogyan lehet kibírni a
banális létet, hogyan lehet elérni a halált az életben, az önkívületet,
a kómát, az álom súlytalansági állapotát. Az X-generáció azonban még ezt
sem nagyon akarja, mint ahogy semmit sem. Képviselői kábán tengődnek egy
kilátástalan anyagi jólétben, s egy keserves, elviselhetetlen szellemi
nyomorban. "- Mi izgat téged? Mi tesz boldoggá?" - teszi fel a kérdést
Blair Claynek, s válasza pontos: "- Semmi. Semmi sem tesz boldoggá. Nem
szeretek semmit... Nem annyira fájdalmas, ha nem izgat semmi."(210.o.)
Kirajzolódik
az a kulturális ikon, amely a hiperfogyasztói társadalom védjegye: az igazit
helyettesítő, preparált, koncentrált ételkivonat, az instant formában tálalt
élet, amely önmagát is fölfalja egy 20. századi "kalandidőben", tömény
élménytelenségben.
A nyolcvanas-kilencvenes
évek elveszett generációja, az amerikai X-generáció - kénytelen-kelletlen
- minimálisra srófolta léthez való közét. Ez a nemzedék a 60-as évek farmernadrágosainak,
a formaromboló, polgárpukkasztó eszményekkel lázadó hippiknek technós-parodikus
visszfénye, a beat-nemzedék elerőtlenedő, üvegházi hajtása. A helyzet adott:
immár nincs ki ellen lázadni, nincs kit sokkolni, a hiperfogyasztói társadalom
gépezete ekkorra már felemésztett minden maradék szenvedélyt, eszmét. A
kor kortalan embere leterítve fogyaszt: lakást, ruhát, kocsit, TV-klipeket,
posztereket, mesterséges napfürdőt, a plasztikai sebészet vívmányait, divatot,
szexet és főleg drogokat.
E regényvilág
a drogokról, a drogfogyasztás ingereiről, kényszereiről, hatásáról adja
a legárnyaltabb képet. A hősök cselekvési lehetősége erreszűkül, másféle
akciós szituációban nem is igen látjuk őket. A helyváltoztatás pótcselekvésként
működik az életükben; a rágyújtás, az italozás, a kábítószerezés szertartásai
csipetnyi szadizmussal, élménypótló nekrofíliával vegyülnek.
A szereplők
nemcsak tetteikben bénák, testük fásultságát szellemük, nyelvezetük minimalizáltsága
is jelzi. A beszámoló stílusa száraz, vértelen, nyoma sincs benne az iróniának,
hisz az már szellemi fölényt, világnézeti izgalmat, világ iránti szükségletet
jelentene. E fásult tengés-lengésben csak sivár, banális, lemondó, világot
eleresztő tragikum van. A gyakori, rövid párbeszédek szóhulladékai híven
tükrözik a tudatleépülés fokát a szereplőkben.
"- Mit csinálsz
mostanában? - kérdezem.
- És te mit?
- kérdez vissza.
Nem mondok
semmit. Felnéz, meghökkent képet vág. - Ugyan már, Clay, mondd el! - A
ruhák kupacában kutat. - Kell, hogy csinálj valamit.
- Hát, nem
tudom.
- Mit csinálsz?
- kérdezi.
- Hát, mindenfélét.
- leülök a matracra.
- Például
mit?
- Nem tudom.
Mindenfélét. - Elakad a hangom..."(152.o.)
A hősök arctalanok,
az olvasó - akárcsak az antik regény elburjánzó kalandtortúráiban - képtelen
megkülönböztetni őket egymástól, tetteikben és küllemükben is összefolynak.
Az önelvesztés, az egyéntelenítés, a primitív figuralitás így ismét az
antik sztereotipikus ábrázoláshoz csatol vissza bennünket.
A főhősben
az árral való úszás ellenére azért feldereng ennek az arcnélküliségnek
a lesújtó mivolta: "Főként fiatal srácok vannak a házban, úgy tűnik, jut
belőlük az összes szobába, és mindannyian egyformák: vékony, lebarnult
test, rövid szőke haj, kék szem, üres tekintet, üres, szenvtelen hang,
és az jut eszembe, hogy vajon én is pontosan ugyanúgy nézek-e ki, mint
ők. Próbálom elhessegetni ezt a gondolatot..."(155.o.)
A regényen
végighúzódik egy szerelmi szál, Clay és Blair halódó kapcsolatának története.
Felemás szakításuk okaként a lány a jelenlét hiányát nevezi meg:
"- De olyan
volt, mintha nem lettél volna ott... Ránézek, várom, hogy folytassa, felnézek
a hirdetőtáblára. Itt eltűnhetsz.
- Nem tudom,
hogy bárki más, akivel együtt voltam, valóban ott volt-e... de ők legalább
próbáltak ott lenni... Te meg soha. Mások igyekeztek, te meg csak... Egyszerűen
messze voltál... Sohasem voltál ott. Egy ideig sajnáltalak, de aztán nehezemre
esett." (210.o.)
Két ellentétes
inger vet hullámokat az X-generáció képviselőiben: az egyik az élménytelenség
kudarcából való menekülés vágya a szadistaönkielégülések irányába, a másik
- Clay esetében - épp a bekeményedés, az élményszerűség elutasítása, "mert
nem annyira fáj, ha nem izgat semmi"; avagy: "Itt eltűnhetsz anélkül, hogy
észrevennéd." (181.o.)
E két kirajzolódó
magatartásmodell perspektívájából nézve kérdés, hogy egyáltalán meddig
lehet fontos e vegetálás alanyai számára maga az életben maradás. A regénynek
egyik gyújtópontja az a párbeszéd, amelyből magának az öncélú levésnek
a stratégiája bontakozik ki:
"- Hova megyünk?
- Nem tudom
- mondta. - Csak úgy megyünk.
- De ez az
út nem vezet sehová - mondtam neki.
- Az nem számít.
- Miért, mi
számít? - kérdeztem kis szünet után.
- Csak hogy
rajta vagyunk, haver - mondta."(200.o.)
A Nullánál
is kevesebb hősei egy létredukció és egy létdeformáció kidolgozásával
és fenntartásával kísérleteznek - ókori társaik akár boldogságra, akár
fájdalomra való esélyei nélkül. Még a sikolyra sincs hangjuk. A koremblémákkal
teli regényt a végtelenből induló és oda kifutó időmassza határozza meg,
a feloldhatatlan várakozás, hogy történjen már velük valami. De nem történik.
(Európa, Bp., 1999.) |
|