|
WEHNER
TIBOR
Árnyékművészek,
árnyékművészet
Beszélgetés Bodóczky
István képzőművésszel művészetünk állapotáról
- Száz évvel ezelőtt hatalmas fordulatot
hozott a magyar művészetben a nagybányai festők fellépése. Az újabb századfordulón,
ezen az ezredfordulón regisztrálhatunk-e hasonló fontosságú, korszakjelző
eseményt?
- Nem. A változások
ugyanis már régebben megkezdődtek, a fordulat korábban, a nyolcvanas években
lezajlott. A meghatározó jelentőségű magyarországi művészeti mozgások a
közelmúlt évtizedeiben a nemzetközi művészeti folyamatokkal párhuzamosan
futottak: nálunk is lezárult a modernizmus. Az általa hirdetett mindenütt
érvényes művészeti értékek elve, a kis országok főáramhoz való igazodása,
a kulturális kolonializmus korszaka végérvényesen a múlt részévé vált.
A nyolcvanas évekig provinciálisnak minősült minden olyan jelenség, ami
a főáramot követte, de nem volt kezdeményező jellegű. A magyar művészet
jelentős részében provinciális volt; mert megpróbált hasonlítani, mert
nem itt találták ki, mert nem innen származott. Vegyük Szinyei Merse Pál
példáját: ő ugyanazt csinálta, mint amit a kortársai, de nem átvételként
alkotta meg műveit, vagyis korszerű és hiteles volt. Provinciális az, amit
a szó eredetileg is jelent: a római művészet Aquincumban provinciális volt,
Rómában viszont nem volt az. A nyolcvanas években úgy változott meg a művészet
karaktere, hogy megszűnt az az egységes elképzelés, hogy van egy mindenütt
érvényes, üdvözítő kreáció. A baj persze ott van, hogy mindettől függetlenül
továbbra is New Yorkban történnek az események, és ha ott tud valami olyannal
fellépni a művészet, ami más, mint a többi, akkor válik csak érdekessé.
Az viszont még mindig művészeten kívüli, gazdasági kérdések függvénye,
hogy hogyan lehet innen Magyarországról a világ művészetének élvonalába
kerülni. Ugyanis hiába mondjuk ki a dolgokat, ha azok nincsenek közvetítve
a világ felé. Jelenleg a világ minden részében mindenki New Yorkra figyel,
és ami ott jelenik meg, az a fontos. A hatvanas évektől Európában is elég
sok olyan mű keletkezett, amely meghatározó értékű, de ezek a munkák csak
akkor érvényesülhettek, ha elvitték a tengerentúlra. New York jóváhagyó
fórummá vált. Persze megvan a magyarországi szamárlétra is, pontosan tudható
hogy mikor, hol kell kiállítani, majd utána a művészt a nemzetközi magyar
kiállításokra viszik, aztán esetleg egy nemzetközi kurátori meghívásra
bemutatkozhat a nemzetközi mezőnyben is, ezt követően kikerül a Velencei
Biennáléra, a rangosabb műkereskedelmi vásárokra, és az utolsó állomás
New York. Hiába mondjuk, hogy a művészetben megszűnt az egyetemesség diktátuma,
gazdaságilag ez továbbra is fennáll. De a nyolcvanas évektől legalább nincs
az a kényszer, hogy a nyugathoz kell hasonlítani.
- Tehát
a magyar művészet jelenkori történetében nem földindulásszerű fordulatok,
hanem hosszabb, lassúbb folyamatok tanúi lehetünk.
- Igen. Érdekes
jelenség volt, hogy amikor ránk köszöntött a rendszerváltás, a Nyugat azt
várta, hogy itt valami radikális változás áll be a művészetben, hallatlan
érdekes művek kerülnek felszínre, születnek meg, aztán a keleti régióban
ezt csak az oroszok produkálták. A magyarok nem: ugyanis itt nem volt olyan
erős a nyomás. Itt egy-két művész, Pinczehelyi Sándor és Fehér László reflektált
csak a közelmúltra, a többieket egyáltalán nem érdekelte, illetve a műveket
vizsgálva fel sem tűnhetett, hogy történt valami.
- A huszadik
századi, az 1945 előtti magyar művészetből mi a fontos számodra?
- Én a művészettel
vidéki magán-rajziskolákban találkoztam, és kezdetben az ott kapott indíttatások
szellemében a romantika vonzott. Aztán bekerültem a művészeti iskolákba,
és ott meg az iskolai megfelelés-kényszereknek engedelmeskedtem, nem is
tudom, hogy mindettől függetlenül nekem mi tetszett volna. Megmondták,
hogy mi a jó, és megmondták azt is, hogy mi az, ami nem tetszhet. Könnyen
lehet, hogy a romantikus táj és történelmi képek kitartó rajongója maradtam
volna, ha nem kötnek a kívánalmak. Később, a kényszerekből kilábalva Vajda
Lajos életműve vonzott, majd a főiskolai években Barcsay Jenő művészetének
és az orosz konstruktivisták munkásságának vonzáskörébe kerültem. A főiskola
után Sváby Lajos festészete hatott rám nagyon erősen, illetve ez a művész
nem is a festészete által fogott meg, hanem emberileg. Volt benne valami
szuggesztív hatni vágyás, és ez engem is arra ösztönzött, hogy valami olyat
kell csinálni, ami figyelmet kelt, ami elől nem lehet kitérni. Érdekes,
hogy ez már a modernizmussal való szembefordulás volt: Sváby is az akkori
esztétikus, absztrakt művészet ellen lépett fel, és ez irritálta azokat
az embereket, akik a nemzetközi művészeti vonulatba integrálódó törekvések
jegyében dolgoztak. Tulajdonképpen én is azon a vonalon indultam el a főiskolán.
Barcsay Jenő meg is dicsérte valamelyik kisebb munkámat: az egyikre azt
mondta, hogy na, még fest húsz ilyen képet, aztán meghalhat. Síkban tartott,
enyhén konstruktivista képeket festettem ekkoriban. Sváby Lajossal találkozva
döbbentem rá, hogy nem ismételgethetem tovább ezeket az esztétikus, dekoratív
kompozíciókat, és inkább az expresszivitás felé fordultam. Később aztán
felismertem persze, hogy az se az én karakterem.
- Az 1945
utáni magyar művészet egy-egy szegmense kizárólag a főiskolai mesterek
munkássága révén játszott szerepet a művészeted alakulásában?
- Érdekes,
hogy egészen másképpen ítélem meg a művészeti történéseket most, és másként
ítéltem meg a jelenségek átélésének korszakában. Ott voltam Erdély Miklós
akcióin, tanúja voltam a Demokratikus festménykészülésének, megnéztem Birkás
Ákos kiállításait, de távolról figyeltem csak az eseményeket. Láttam azt
a Szentjóby Tamás-kiállítást, amit akkor, azután rendezett, hogy az egyik
utolsó megoldásként felajánlották számára az országból való távozás lehetőségét.
Emlékszem, hogy a Fiatal Művészek Klubjában rendezett Szentjóby-fellépés
egészen lázba hozott, rendkívül imponált a bátorsága, hogy mer valami olyat
csinálni, ami ellenkezik a rendszerrel, ami ellenszegül minden konvenciónak.
Meglehetősen egyedül állt e magatartással a korszak művészetében. Mindez
persze közvetlenül nem hatott arra, amit én csináltam, közvetlen kapcsolatom
nem volt ezekkel a művészeti mozgásokkal, én csak ott voltam, figyeltem.
Eljártam az Új Zenei Stúdió koncertjeire is, fantasztikus kortárs zenei
esteken vettem részt. Nem volt idegen számomra az, ami a progresszív művészet
alternatív zónájában történt. Már akkor is tanítottam, és úgy érzem, ezek
a dolgok a tanítási folyamatba szerencsésen beépültek.
- És mi
az elmúlt évtizedek nemzetközi művészeti történéseinek hozadéka?
- Azt nagyon
jelentős, lényeges mozzanatnak vélem, hogy megszűnt a művészet kizárólagos
esztétikai vonulata. Elönt az unalom, ha meglátok egy Max Bill-szobrot,
és egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy miért tetszett nekem annak idején.
Ugyanakkor az arte proverás dolgok ma is ámulatba tudnak ejteni: a Ludwig
Múzeumban most bemutatott Pistoletto-kiállításon is volt egy ilyen nagyon
hiteles és erős munka. Valójában azok a művek érdekelnek, amelyek valami
jelentőségteljes dologgal foglalkoznak: ez lehet a művészetre vonatkozó
- nem feltétlenül társadalmi - kérdés is. Ilyen értelemben fontos jelenség,
hogy megjelentek a nőművészek, teret követelt számos olyan tényező, elem,
ami addig szubkultúrának számított. És persze hallatlan ütemű az új technikai
médiumok fejlődése, bár ezek, megvallom őszintén, engem nem nagyon vonzanak.
Nincs semmi bajom velük, tanítom is ezeket az eszközöket és metódusokat,
de én nem nagyon csinálok műveket számítógéppel. Bár lehet, hogy egyszer
erre is sor kerül.
- Fontos
számodra a mű megcsináltsága?
- Nem.
Sőt, azt érzem, hogy általában túlhangsúlyozzák a mesterség, a megmunkáltság
követelményét és szerepét, és számomra ez azért gyanús, mert a tartalom
így valamiképpen elsikkad, vagy hogy mindez azért alakul így, mert kevés,
gyenge a mű töltete. A számítógépet is azért figyelem fenntartásokkal,
mert azt látom, hogy nagyon értenek hozzá, bravúrosan nyomogatják a gombokat,
viszont számomra akkor válik a dolog érdekessé és izgalmassá, ha elfelejtem,
hogy hogyan csinálom. Ez a festészetben is ugyanígy van. Engem az nem érdekel,
ha egy festő fantasztikus drapériákat tud festeni, illetve ha csak ezt
tudja, akkor nagyon nagy baj van. A megcsináltság a munkáimban is csak
addig a szintig fontos, amíg azt a hatást szolgálja, amit ki kell fejtenie
a műnek - utána már nem simogatom.
- A rendszerváltás
mit hozott, illetve hozott-e valamit a magyar művészet számára?
- Én úgy ítélem
meg, hogy az intenzív változások folyamata nem a rendszerváltás hatására
kezdődött el a magyar művészetben. Már a nyolcvanas években megjelentek
azok a jelenségek - például Bukta Imre és társainak munkássága -, amelyeket
nem a modernizmus szellemisége vezérelt. A rendszerváltás hatása inkább
a szervezeti keretekben, a szerkezeti felépítésben hagyott maradandó nyomokat.
Az átalakulás még napjainkban sem zárult le: ezt jelzi az is, hogy a művészek
egészen egyszerűen nem találják a helyüket. A galériarendszer ugyan nagyon
lassan alakul - de azért alakul: ilyen sok kiállítóhely még sohasem volt
Magyarországon, mint ma. Mindemellett van legalább három, egymástól markánsan
eltérő profilú művészeti periodika. És egyre több a kiállítás. És mindezektől
a változásoktól függetlenül sok művész azt várja, hogy legyen egy ellátó
központ, egy világosan felépülő művészeti szervezet vagy szerkezet, amibe
bele lehet kapaszkodni, ami biztonságot ad, és persze, amit egyszersmind
szidni is lehet.
- De az
igény jogos: állami gondoskodás, központi jellegű támogatás - és az önrendelkezés
hagyománya - nélkül a képzőművészet egészen egyszerűen halálra van ítélve.
Nem közvetlen finanszírozásra, hanem a gazdasági folyamatok által szabályozott,
ösztönző hatású automatizmusokra lenne szükség.
- Igen, az
adórendszerbe épített művészettámogatási rendszer kiépítése lenne a megoldás.
Anakronisztikusnak érzem, hogy a harmadik évezred kezdetén az állam eltartsa
a művészeket. Mert akkor viszont joggal várja el az állam, hogy mit fessen
a művész. Ha a művész önálló akar lenni, ha autonóm akar maradni, akkor
nem várhatja, nem fogadhatja el a közvetlen gondoskodást. Viszont a társadalomnak
szüksége van autonóm, önállóan gondolkodó művészekre. Egyes országokban
fizetést adnak a művészeknek: száz művésznek pályázati rendszerben biztosítanak
rendszeres juttatást. Ott is van zsűri, és ezért a művészek panaszkodnak,
hogy a zsűri összetételétől függ, hogy ki kap támogatást. Ismerjük ezt.
És ha nem olyat csinálsz, amit az aktuális zsűri szeret, akkor nem kapsz
semmit. Tehát ez a rendszer is megosztja a művészeket, megy a huzakodás.
A ma induló, a fiatal művészeknek szerencsére sokkal több lehetősége van
már, és persze ők követelődzőbbek is, magától értetődően elvárnak olyan
dolgokat, amelyek bennünk fel sem merülnek. Ha kiállítanak, a kiállítóhelytől
elkérik a műveik anyagának árát. Ez ma már-már természetes követelés. Végső
soron igazuk is van, mert a galéria nem lenne galéria, ha nem lennének
művészek. Viszont művész sokkal több van, mint galéria. És ezért a galéria
adott esetben azt mondja, hogy ha nem csinálod meg ingyen, akkor keresek
egy olyan művészt, aki megcsinálja. A fő baj inkább az, hogy nem alakult
át még aművészeti kategóriarendszer. Továbbra is abszolút idióta osztályozási
rendszerben gondolkozunk. Itt volt ez a közelmúltban megrendezett millenniumi
kiállítássorozat a Műcsarnokban. Természetesen az iparművészeti ágazatokat,
a formatervezést nem lehet bekeverni a képzőművészetbe, bár a problémakörök
szerint csoportosított kiállítások esetében ez sem elképzelhetetlen. De
ez a merev festészet-grafika-szobrászat szisztéma, mellé bigygyesztve az
intermédiát, mint valami szükséges rosszat, ez megakadályozza azt, hogy
kilépjünk a konvencionális kategória-doktrinából.
- Miért, van
jobb?
- Van. Én
például mindenhol következetesen képzőművésznek nevezem magam, bár ennek
ellenére is csaknem minden esetben festőművészként aposztrofálnak. Erről,
az ágazatok összemosódásáról nem akarnak tudomást venni a Képzőművészeti
Főiskolán sem, a problémák gyökere onnan ered. Ez egy nagy, monolit tömb,
és nem lehet megbontani. Ám ha nem alakul át az a szerkezet, ami tanszéki
megosztásban határolja el egymástól a művészeti ágazatokat, akkor itt nem
lesz változás. A grafikai tanszék maximum egy műhely lehetne ma már, mint
ahogy a szobrászatban is műhelyek vannak: bronzöntés, kőfaragás. És ha
egy művész szeretne csinálni egy művet kőből, akkor elmenne a kőfaragóműhelybe.
Jenny Holzer életében nem faragott követ, és a Velencei Biennálé amerikai
pavilonjában kőbe volt faragva a szövege. Nem is ő faragta, hanem kifaragtatta.
Most láttam a Kis Varsóban egy nagyon jó munkát, Gálik András és Havas
Bálint Tornasor című művét. Tizenkét serdülőkorú fiúgyerek áll tornatrikóban
felsorakozva. Ezt vitték most a Berlini Biennáléra. Kitűnő munka, nagyon
jó szöveg volt hozzá, és oda volt írva az is, hogy köszönet Zsemlye Ildikónak
és társainak, hogy a szobrászi, az öntési munkákban segítettek. Másé volt
a koncepció, és más volt a kivitelező. Nem hiszem, hogy Segal maga önti
a szobrait. Ő "csak" kitalálja a műveit, és a műhely megoldja a problémákat.
Van persze olyan festmény vagy szobor, ahol nélkülözhetetlen a művész kezének
a lenyomata, de van, amikor teljesen lényegtelen. Vagyis a technika sohasem
kerülhet a művészi koncepció elé. Nálunk azonban még nem prioritási problémák
vannak: itt minden mereven elszigetelt egymástól.
- Nemcsak
a főiskolai oktatást jellemzik a feszültségek, hanem a főiskoláról kilépő
alkotók művészeti életbe való integrálódását is. A generációs ellentétekre
gondolok.
- A fiatalok
nem foglalkoznak az idősebbekkel, észre sem veszik, mi történik a köreiken
kívül, az idősebbek pedig keserűek, irigyek, féltékenyek, és rettenetesen
félnek, hogy nincs bérletük az örökkévalóságba. Azt hiszik az egykori avantgarde-ok,
hogy ők már élő klasszikusok. Na de hát az idő múlik, a dolgok régen megtörténtek.
Louise Bourgeois-ra nem azt mondják, hogy élő klasszikus: tavaly a műkritikusok
beválasztották a világtíz legnagyobb alkotóművésze közé. Nekem az a vágyam,
hogy egy ilyen csapatba kerüljek majd nyolcvan valahány évesen, én nem
akarok élő klasszikus lenni. Nem szeretném, ha a munkáim a múzeumokban
- vagy a raktáraikban - lógnának, nem akarok ott lenni minden jobb gyűjteményben.
Ráérek erre a halálom után is. Nem is gyűjti a műveimet senki, illetve
csak elvétve vásárolnak tőlem egy-egy munkát. A szentendrei múzeumból kaptam
egyszer egy levelet, hogy szeretnének vásárolni egy képet, majd érkezett
egy újabb levél, hogy elnézést, mégsem, mert nincs pénz. Ez nem is lényeges:
sokkal jobban érdekel a jelen. Nem véletlen, hogy nem csináltam soha nagy
katalógust a munkáimról, mert számomra az olyan lenne, mintha koporsóba
raknának. Meghalnék, ha egy gyűjteményes, összefoglaló kiállítást kellene
rendeznem. Majd csinálja meg egyszer valaki, aki ezt elkerülhetetlennek
ítéli, de én nem akarok ott lenni. Nekem terveim vannak, szeretnék új és
új műveket készíteni.
- A generációs
problémák kapcsán a fiatalokról és az öregekről beszéltél: mi van a középnemzedékkel?
- A középnemzedék
totálisan megkeseredett. Egykori osztálytársaim úgy érzik, hogy lekéstek
mindenről. Az én korosztályom pregnáns képviselője Tölg-Molnár Zoltán,
Kéri Ádám, Farkas Ádám, Méhes László, M. Novák András: nem hívják őket
a nemzetközi kiállításokra, és a Velencei Biennálén való bemutatkozásra
sincs sok esélyük, mert oda már a fiatalok mennek. Én meg örülök, hogy
a tanítványaimnak van esélye: nagyon boldog voltam, amikor Benczúr Emese
bemutatkozhatott Velencében. Most Lakner Antal készül velencei fellépésre.
Ő nem tanítványom volt, de nagyon jó kapcsolatban vagyok vele. Vagyis én
a kollégáimmal ellentétben jól érzem magam, nem érzem úgy, hogy mindenről
lemaradtam, hogy nem tartanak számon.
- Általánosabb
problémát jelez, hogy a vizualitás jelentősége egyre nő, s ezzel párhuzamosan
a médiavilágban - és ezen körökön kívül is - a hagyományos műalkotások
szerepe, jelentősége csökken.
- Ez napjainkban
valóban érezhető, most mindenkit elvarázsol, hogy gombok nyomogatásával
egy virtuális valóság állítható elő. Valóban, ez nagyon izgalmas. De ahogy
a mozitól nem szűnt meg, vagy a fényképészet hatására nem erőtlenedett
el a festészet, úgy ez sem fogja meghátrálásra késztetni a művészetet.
A médiaművészet a hagyományos művészetre építkezik, nem is tud másra alapozni.
De az anyaggal való foglalkozás nem kerülhető meg, vissza fog térni, ismét
fel fog erősödni ez a gyakorlat. Nem hiszem, hogy a reprodukció-kérdés,
a képek számának növekedése komoly problémákat okozhat: a képek, a látványok
nem azonos intenzitásúak, és erejüket vesztik, aurájuk gyengül a mennyiségi
növekedés hatására. Bemutatkozott egy érdekes holland művészcsoport a Bartók
32 Galériában, amelyHollandiában kiemelt az egyik múzeum raktárából egy
képet, ami addig nem volt kiállítva. Meghirdették, hogy egy napig lehet
látni a képet. Özönlött a nép, mert egyszeri lehetőség volt: nem volt reprodukció
sem róla. Nagyon szép gondolat volt az akció vezérelve: mindent úgy kell
megnézni, hogy lehet, akkor látjuk utoljára. Az ilyen problémafelvetéseknek
különös jelentősége van akkor, amikor nagyon sok a látvány, amikor mindent
elönt a reklám. Az egyik növendékem a gimnáziumban vizsgamunkaként egy
reklámfigurát, a Gauloises-cigaretta emblémájává vált fiúarcot festette
meg. Akik megnézték azt mondták: nagyon ismerős ez az arc, ő is a művészeti
gimnáziumba jár? Tudták, hogy ismerős, de nem tudták, hogy honnan. Sok
a kép, a képek raktározásával azonban bajban vagyunk.
- Fontos
számodra a hagyomány, vagy meg szeretnél szabadulni minden kötöttségtől?
- A kérdésfelvetés
csapda. Mintha ellentét lenne a hagyományos és az új között. Szerintem
ugyanis nincs. Az ilyen kérdések akkor kerülnek előtérbe, amikor a művészek
félnek, mert azt hiszik, hogy az új aláássa azt, amit ők csinálnak.
- Nem.
Én azt kérdeztem, hogy kapcsolódsz-e az eddigi művészeti történésekhez,
vagy eltérsz azoktól? Átveszel-e bizonyos mozzanatokat, vagy a szemétkosárba
utalsz minden múltbélit?
- Én nem vagyok
ennyire radikális. A legradikálisabb dadaista mű is csak a hagyomány talaján
tud létrejönni. A hagyománnyal nem foglalkozom, de végül is minden, amit
tudok, azt másoktól tudom. Vagyis tudatosan nem kötődök semmihez, egészen
egyszerűen azt csinálom, ami érdekel, és mindig az előttem lévő problémák
foglalkoztatnak Mindig valami mást csináltam, mint ami korábban volt.
- A kortárs
művészetben az értékek a helyükre kerülnek, vagy eltorzulnak?
- Ma már nem
maradhatnak észrevétlenek az értékek. Azért sem, mert a nyugati kultúrákban
a másság keresése az egyik éltető elem.
- De azért
nálunk még mindig vannak méltatlanul háttérbe szorított művészek, életművek,
és ugyanígy vannak a jelentőségüknél jobban preferált teljesítmények is.
- Igen, ez
komplex probléma. Az egyik oka, hogy nincs műkritika. A napilapokban nem
írnak számottevő műbírálatokat, a szaklapokat meg csak egy szűk réteg olvassa.
Régen a Népszabadság-kritika a korszak jellegzetes terméke volt,
de legalább létezett, sajátos módon, de funkcionált. Ma a televízióban
is megszűnt minden művészettel foglalkozó műsor. Eltűnt a könyvkiadásból
a Corvina Kiadó kitűnő Műterem-sorozata, és nem jelennek meg a kismonográfia-sorozatok
sem. Azok a kiadványok vannak, amelyeket a művészek hajtanak ki saját maguknak.
Magyarán a jelenlegi "természetes kiválasztódás" azt jelenti, hogy aki
elég sok pénzt tud összeszedni, arról megjelennek kiadványok, aki meg nem,
arról nem jelennek meg. Vajda Lajos műveit képeslapok ezreivel kellene
népszerűsíteni - ma egyetlen ilyen reprodukció sem kapható. A dolgok hátterében
az a súlyos probléma húzódik meg, hogy a kortárs művészet teljesen elidegenedett
a társadalomtól. Maguk a rajztanárok is gyűlölik a mai művészetet, inkább
uszítják ellene a gyerekeket, mintsem megszerettetnék velük. Egy magyar
rajztanár számára a művészettörténet általában lezárul Picassoval. A magyar
művészetben Csontváryn, esetleg Vasarelyn túl nincs semmi. És örülhetünk,
ha az iskolai oktatás évei során a tanulók Vajda Lajosról hallottak egyáltalán.
Ilyen körülmények között közönség se nevelődik, és a kereskedelem, a pénz
felől fog megindulni a mozgás. Ugyanis élénk figyelmet kelt, ha egy Szinyei
Merse-kép tizenötmillióért kel el. Ez beindítja az újgazdag rivalizálást.
Ez egy ideig jó, mert pénz kerül a művészetbe, de hosszabb távon értéktorzító,
romboló hatású.
- Lesz
közönsége, vásárlója a kortárs képzőművészetnek?
- Lesz, de
nem a kultúra irányából érkeznek a vásárlók, hanem a pénz felől.
- A szocializmus
évtizedeiben a művészet menekülési lehetőséget teremtett az értelmiségnek:
a műalkotások szférájában jelent meg valamifajta kitörési, vagy legalábbis
megszólalási lehetőség. Most nyilvánvalóvá vált a szabadság, izgalmas,
nyitott világot élünk, s ezzel összefüggésben csillapodóban a szellemi
izgalom, a tiszta esztétikai élmény miatt már egyre kevesebben érdeklődnek
a művészet iránt.
- Ez valószínűleg
csaknem mindenütt így van: a művészet iránt nagyon csekély az érdeklődés.
New Yorkban voltam tavaly ősszel: ott olyan tömeg volt a Modern Művészeti
Múzeumban, mint nálunk a Nyugati pályaudvaron Húsvét előtt. Nem tudtam
nyugodtan megnézni a képeket, a tömeg ott lihegett a nyakamban. Magyarországon
pár száz ember érdeklődését kelti fel egy-egy új mű vagy kiállítás. De
sajnos nálunk a rajztanárok sem járnak kiállításokra, mert úgy érzik, hogy
nem értik a mai művészetet.
- Az életet
magát értik? Az élet ma egyre bonyolultabb, lassan egy lakóház kapuján
se lehet belépni megfelelő felkészültség, intelligencia nélkül.
- Nagyon nagyok
a szakadékok.
- A táblaképfestészettől
indultál és fokozatosan kezdtél olyan művekkel foglalkozni, amelyek felbontják
a síkot, és aztán kiléptél a térbe, de mindig megőrizted a festészeti indíttatást
is. Ez törvényszerűen alakult így, vagy véletlenül?
- Lehet, hogy
egyszer majd újra hagyományos táblaképeket fogok festeni. Lehet, hogy azért
léptem ki belőle, mert korlátozónak, szűknek éreztem a lehetőségeket. Volt
néhány átmeneti munkám, és aztán jöttek a bambusz- papír- kompozíciók,
amelyektől már csak egy lépés volt a három dimenzió. A meghatározottságok
elleni tiltakozás hajtott. És amit egyszer megcsináltam, az már nem érdekelt.
Mindig érzek egy továbblépés-kényszert,de nem radikális szakításokkal,
hanem inkább építkezve. Szerencsére van egy menedzser, aki a térmunkáim
megvalósulását megrendelésekkel segíti.
- Az első
ilyen jellegű munkáid még a nyolcvanas években születtek.
- A legelső
ilyen alkotás a budapesti Bartók 32 Galéria előtt készült 1979-ben, aztán
1985-ben Bráda Tiborral csináltunk egy nagykanizsai iskolába közös munkát:
egy térkompozíciót. Utána 1987-ben Vasváron valósult meg egy térkompozícióm,
majd Németországban is egy másik, ezt itthon egy Szalay utcai bankban egy
carboncsövekből és vitorlavászonból készült mű követte. A Köztelek utca
egyik irodaházába megint csak egy bambusz-selyem munka került. Volt, amely
kész műként lelt otthonra egy belső térben, és volt, amit az adott épületbelsőbe
kellett komponálnom.
- Az autonóm
művészi munka azonban munkásságodnak csupán egyik fele: hosszú évtizedek
óta aktív művész-pedagógus vagy.
- Ez úri passzió,
én megengedhetem magamnak, hogy tanítsak. És persze szeretek is tanítani.
Már több mint harminc éve vagyok a Török Pál utcai Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskolában tanár, és nyolc éve az Iparművészeti Főiskolán is dolgozom,
a művésztanárképzőn módszertant tanítok. A gimnáziumot azért tartottam
meg, mert fontos, hogy legyen mindennapi tanítási gyakorlatom, aminek alapján
előadhatok a főiskolásoknak. A Török Pál utcában mindig elkezdem a tizennégy
évesekkel és tizennyolc éves korukig, négy éven át vannak a kezem alatt
a növendékek. Mindig vannak kirobbanó tehetségek, szerencsére ez nem változik.
- Vagyis jól
érzed magad a világban.
- Nagyon jól.
Engem mindig az izgat, hogy mi következik, mi van előttem, nem szeretek
visszafelé nézni. Most raktam fel egy Váci úti irodaház előcsarnokába egy
oda tervezett, oda készült új munkát. Nyáron egy kis könyvet szeretnék
csinálni Játékok címmel, és dolgozom az árnyékgyűjteményemen: gyűjtöm
az árnyékokat, olyan művészekét, akiknek a munkái nélkülözhetetlenek számomra,
akik hatnak rám. Kicsit az is benne van ebben, hogy csak akkor lesz fontos
a magyar művészet, ha nekünk is fontos. Gondoltam, hogy elkezdem a kortárs
művészek árnyékainak összegyűjtésével. Gerber Pál például leállt a Kossuth
Lajos utcában, körberajzoltam egy papíron, aztán a műtermemben megcsináltam
a körvonalat bambuszból, papírt ragasztottam rá, és kifestettem. Volt aki
napfényben, volt, aki villanyvilágításnál produkálta az árnyékát. Nem dolgoztam
ki semmilyen szisztémát - Várnai Gyula Dunaújvárosból postán küldte el
az árnyékát. Van egy ismeretlen művészem is, de arra nem ragasztottam papírt.
Az ismeretlen magyar művész árnyéka csak egy üres váz.
- Köszönöm
a beszélgetést.
Budapest, 2001. május 9., szerda.
|
|