|
ZRINYIFALVY
GÁBOR
Uroborosz
Meglehetősen elbizonytalanodott helyzetben
találta Magyarországon a képzőművészetet a második évezred vége, illetve
a beköszöntött 21. század. Elsősorban arra a tétovaságra gondolunk, ami
ma az egész világ képzőművészetét jellemzi, de amelyhez az a mintegy száz
évvel korábban elindult folyamat szolgál magyarázatul, amelyben megszületett
a jelen uralkodó művészete.
Írásunkban
arról szeretnénk beszélni, hogy miért és miként jelenthet összehasonlítási
alapot a 20. század fordulója a mai művészet számára.
Nem arról
a kerek számról - az elmúlt száz évről - van tehát szó, amely a történetiség
nevében, de valójában a számmisztikának alávetve önkényesen, a valóságos
történésektől és azok sajátos, belső időbeliségétől elvonatkoztatva jelöli
ki a korszakhatárokat, megfordítva a "mérőeszköz" és a mért események viszonyát.
Inkább arról az útról beszélünk, amit a képzőművészet ebben a közép-európai
országban, Magyarországon megtett azon idő óta, amikor végre sikerült elérni,
hogy az európai szellemű művészetet - úgymond - valóban "kortársként" műveljük.
A 19. század
még erősen megkésett, a későromantika szellemiségét magán viselő anakronisztikus,
de politikailag érthető historikus festészeti programja eleinte egyaránt
maga mögött tudhatta a feltörekvő polgárságot (közöttük elsősorban a több
hullámban betelepült, de gyakran már több száz éve a Kárpát-medencében
élő, az iparosodásban valamint a kereskedelemben jelentős szerepet vállaló
német és zsidó lakosságot) és a nemzeti ügyeket a 19. század elején vállukra
vevő, ám igen gyorsan devalválódott és elavuló társadalmi csoportot alkotó
nemesi réteget. A valódi, modern értelemben vett polgárság megerősödésével
szinte egyidőben jött létre a decens esztétikájú polgári festészet (Mednyánszky,
Rippl-Rónai stb.), amely hasonló művészi ideálokat képviselt, mint egyes
nyugat-európai irányzatok (szecesszió, impresszionizmus, szimbolizmus,
posztimpresszionizmus), vagy éppen a radikális avantgárd megszelídített
változatának hazai meghonosításán fáradozott. Ez a konszolidált és a felvilágosult,
a művelt, haladó gondolkodású polgár ízlését színvonalasan kiszolgáló művészet
még jóformán hagyománnyá sem tudott válni, amikor a minden korábbi értékrendet
felrúgó valóban avantgárdnak számító alkotók (Kassák és köre)elindultak
azon az úton, amelynek nyomán radikalizmusukkal - többek között - éppen
ez ellen a művészet ellen kívántak fellépni.
A 20. század
fordulóján azután a historizáló, már akadémikusnak számító, szüzséjében
"nemzeti művészet" és az új idők szelleméből sok mindent megértő, a diszkrét
esztétikai hagyományokat végleg elvetni egyáltalán nem szándékozó, de a
kellemességet az izgalmasságig fokozni tudó festészet, valamint a keleten
és nyugaton szinte egyszerre jelentkező, a hagyomány szálait elszakító
avantgárd irányzatok egymásra torlódva, jóformán egyidőben léteztek.
Az az alig
száz éve terjedő, immár kizárólag történetileg gondolkodó szemléletmód,
amely a művészet normatív (az esztétikai szép ideáján alapuló) felfogását
felváltotta, s világossá tette a művészet időbeli, folyamatszerű (történeti)
létmódját, meglehetősen rövid idő alatt növekedett egyetemes szemléletté.
Ebből szinte egyenesen következett, hogy ez a megközelítés akarva-akaratlan,
minden esetben az aktuálisan új jelenséget1 nevezte meg olyan hatóerőként,
amellyel egy adott korszakot, illetve egy művészeti periódus egészét, tehát
a művészet időbeli létének egy szakaszát jellemezni lehet. Az avantgárd
művészet ezen a módon behozhatatlan előnyre tett szert a többi, vele egy
időben prosperáló és ható művészettel szemben, hiszen a mai művészet látszólag
egyenes ági ősének tekinthető, mivel - bár szándéka ellenére - ez a művészeti
program tette a legteljesebben magáévá a történeti gondolkodásnak az újdonságon
alapuló általános elvét. Erre a kivételes és kitüntetett szerepre úgy tett
szert az avantgárd, hogy az elképzelhető legtörténelmibb megoldást választotta.
Ugyanis radikalitásával a történeti cselekvést és a minden kezdetet és
alapítást megelőző szakítást, vagyis a diszkontinuitást tette meg vezéreszméjévé,
s ezzel egy új alapokon szerveződő művészeti mozgalom megjelenését jelenthette
be. Amíg az akadémikus festészet legföljebb tematikájába próbálta meg beilleszteni
a történetiséget, mégpedig gyakran oly módon, hogy a festészet nagy korszakainak
formai elemeit meglehetősen történelmietlenül használta fel, addig az avantgárd
"izmusok" a múlttal való radikális szakítás programját hirdették meg. Ezzel
túlléptek a klasszikus német filozófiában kidolgozott, de egészen az antik
hagyományokig visszavezethető szép esztétikai hagyományán.
Ha tehát ezredvégi
"leltárunkat" ezen száz év tükrében szeretnénk elvégezni, akkor két lehetőség
között választhatunk. Ha elfogadjuk a művészetben a haladás fogalmát, akkor
egyik lehetőségünk, hogy azt vagy a késő-középkori, a 12. században élt
Suger apátnál felmerülő, a fejlődő korszakok beteljesülő sorrendjeként
fogjuk fel (az Atya, a Fiú és a Szentlélek kora),2 esetleg kiegészítve
a pár száz évvel későbbi reneszánsz festészetben színre lépő fejlődés-
koncepcióval,3 tehát az előre haladó,bizonyos elérendő célokat
követő és lépésről lépésre megközelítő tökéletesedés (már nem az arisztotelészi
kifejlődést képviselő) eszméjével. Ennek a naiv haladás-koncepciónak az
alternatívájaként a 19. századi historizmusban feltételezett, az ilyen
előre meghatározható iránnyal és célokkal nem rendelkező, "Istentől mindig
egyenlő távolságban lévő" (Ranke), kifürkészhetetlen irányú mozgásként,
a mindenkori aktuális "művészetakarás" kifejeződéseként értelmezhetjük.4
Másik megoldásként
kínálkozik, hogy pozitivista "gőzhangyák" mintájára, számot vetve a valóságosan
jelenlévő összes tényezővel, a történelem folyamából egy rejtett prekoncepció
segítségével körülhatárolt korszakot - amely ezen a módon már eleve egy
összefoglalt, összevont időt feltételez - egyetlen egészként megjelölve
és megnevezve, a maga pannószerű teljességében szociológusként vagy antropológusként
ragadjunk meg. Ekkor tudnunk kell, hogy az ebben a pannóban rejlő időt
(az évszámot vagy a korszak határait) önkényesen jelöltük ki,5 s hogy az
időnek és a történéseknek ebben a helyzetben háttérbe kell szorulniuk a
feltérképező leírással szemben. Az ilyen pannóban a különböző, saját idejüket
élő jelenségek a kijelölt és abszolutizált idő segítségével egyetlen időben
elrendeződve mutatkoznak meg mint egy adott és zárt terület pillanatnyi,
egymást átható jelenségeinek komplexuma.
Az előbbi
esetben a normatív látásmód észrevétlenül visszacsempésződik a szemléletünkbe,
hiszen a művészet egy feltétlen történetiségen, azaz a jelenség első észlelhető
megjelenésén alapuló koncepció szerint szelektálódik, amelynek értelmében
bizonyos jelenségek egyszerűen észrevétlenek, mellékesek, netán beilleszthetetlenek
lesznek a művészet történetébe, amelyet mindig az új jelenség feltűnése
dinamizál, illetve jellemez, vagyis tesz történetivé. Ezért ezek az időben
kontinuus, tehát változatlanul fennálló jelenségek vagy nem művészetként,
vagy a művészet történetét (már) "nem írókként" kiesnek a rostán. Ilyennek
tekinthető például a reneszánsz idején az a bizánci és a középkori hagyományokat
nagyrészt megőrző, a modernizálódást alig követő, inkább csak bizonyos
külsőségeit átvevő festészet, amely nem vett részt a festészet művészetté
alakításában. De mivel letagadhatatlanul saját korának terméke volt ez
a festészet is annak ellenére, hogy egy korábbi korszak képi szellemiségét
konzerválta - még ha nyilvánvalóan teljesen nem is tudott elzárkózni a
reneszánsz új gondolatokat hozó jelenségétől - ezért ott a helye a korszak
tablóján. Vagyis azok a mesterek, műhelyek, amelyek nem járultak hozzá
a perspektívának, a plasztikusságnak, a térnek, a nézőpontnak stb. a valóságot
a látáson keresztül megértő felfedezéseihez, kívül maradtak a történetiség
menetén, ha feladatukat még oly korrektül oldották is meg. Nem véletlen,
hogy az elmúlt száz év művészetét feldolgozó írásművekkülönböző egymás
mellett élő, párhuzamosan működő művészeteket írnak le, amikor túllépve
az avantgárd izmusok standard, szintén tekintélyelvűséget sugárzó kánonjain,
azokat az eleve "periférikus" vagy perifériára szorult alkotókat és nemzeti
művészeteket vizsgálták, akik és amelyek valamilyen okból kimaradtak ebből
a történetet író, úgynevezett "fő áramlatból".
A második
esetben viszont a történetiségen esik csorba, hiszen az események időbeliségének
kauzális rendjét felrúgva, egy rejtett, elsősorban szociológiailag vizsgálható,
térképszerűen kiterített állókép kerül elénk, amelyen már alig találjuk
nyomát mozgásnak, változásnak, fejlődésnek. A különböző események, közöttük
az éppen letűnők és az aktuálisan feltűnők egyaránt ugyanazon történeti
idő egyenrangú résztvevőjének mutatkoznak. Ugyanakkor, ebben az esetben
a két századvég (a 20. és a 21. század fordulója) egyazon kortörténeti
jelenség részeként értékelődik, s nem vetődhet fel annak kérdése, hogy
"mi történt?" ezen száz év alatt - legalábbis a művészet jellegét, működését,
funkcióját stb. történetiként megváltoztató eseményként. A közrefogott
idő, az a mintegy száz év egyazon korszak történéseinek képi vetületében
összefoglalva jelenik meg. Legfeljebb arra van mód, hogy az elmúlt időszakot,
mintegy a kijelölt korszak határai között összefoglalva, összesűrítve mint
rögzített jelenséget és nem mint folyamatos alakulást, változást értsük
meg. Vagyis nem a történések, események, folyamatok, kauzális összefüggések
lesznek a megértés központjában, hanem bizonyos stabilitással rendelkező
általános problémák, jelenségek, gondolkodásmódok, prekoncepciók, hitek
stb. fognak össze és jellemeznek egy korszakot. Bár természetesen nem elképzelhetetlen,
hogy a korszakok önmagukon belül "fejlődnek"6 (mint egy organizmus,
vagy mint olyan valami, amely fejlődése végén mássá alakul), de ennek a
fejlődésnek semmi értelme sincs, ha a korszakok azután minden további minőségi
meghatározottság nélkül követik egymást és nem rendeződnek maguk is "fejlődési"
sorba, s pusztán kauzális rendet alkotnak. Ebben az esetben a fejlődés
fogalma nem lép túl az antik mintán, a Bultmann által jellemzett kozmikus-
ciklikus7 időkoncepción. Az egyes korszakokon belül mégis felbukkanó
időbeliség ezért puszta eltérésként, eltolódásként, de anomáliát mégsem
okozó, a precizitást segítő kronológiává szelídül, s csak mellékes szerepet
kap, hiszen minden megállapítás alávetett annak a koncepciónak, amely a
korszak fogalmában összesűríti, és mint egyetlen jelenség részeit
tartja össze tárgyát.
Összefoglalva
az eddigieket azt mondhatjuk, hogy a korszak fogalma lényegében "állóképet"
ad valamiről, s minden, ami benne megmutatkozik, mozaikszerűen, egy meghatározott
változatlanságban, a korszakot jelölő és jellemző állandóságban rendeződik
el. Ezzel szemben a történetírás azidőbeliséget saját lineáris struktúrájában
megismételve még mímeli is. Az írásmű kezdete és vége, kezdet és vég nélküli
kiragadott töredéke lesz a benne megfogalmazott történetfolyamnak, amely
önmagában soha nem tud teljes értékű képpé összeállni, pillanatképpé merevedni,
mert minden megragadási kísérletnek ellenáll a múló időt kifejező mozgás
(az írás és az olvasás lineáris struktúrájából fakadó időbeliség), amely,
miután folyamatosan túllép minden észlelt jelenségen, mintegy azonnal meg
is tagadja a benne korábban rögzítetteket. Csakis az emberi elme, a tudat
képes arra, hogy az idővel játszva átrendezze és a saját világába integrálja
az egymásnak ellentmondó vagy gyakran egyenesen inkommenzurábilis időket.
A dilemmát
tehát növeli, hogy amikor a történész-kutató kijelöl egy korszakot,8
akkor igencsak nehéz eldöntenie, hogy példaképként a képzőművészeti alkotásokra
jellemző, a képnek az időt sajátosan magába integráló egyszerre-adottságát,
szemléletes, síkszerű kiterítettségét kellene-e elsősorban alapul vennie,
azaz neki (ti. a történésznek) alkalmazkodva tárgya szerkezetéhez, vagy
a történetírás lineáris-kauzális módszerét kell-e szem előtt tartania,
amely saját kutatási módszerének felel meg? Melyiknek van tehát prioritása?
Mit tehet
a kutató, ha úgy dönt, hogy - megpróbálva feladni szubjektív elfogultságait
és a tudományosság nevében, önmagán erőszakot téve, vagyis távolságot tartva
saját ízlésétől - látképet (korképet) kíván nyújtani az elmúlt száz év
művészetének eredményeiről? Mit tehet akkor, amikor mondjuk egy kiállítás
kapcsán - elfogadva a kérdés jogosságát - arról kell számot adnia, hogy
mivé lett a modern művészet, s miként valósította meg saját céljait?
A "mivé lett?"
kérdés feltevése persze (miként a látkép fogalma is) már eleve tartalmazza
azt a prekoncepciót, amelyben egy, a fejlődést - vagy akár visszafejlődést
- is tartalmazó historikus látásmód, egy feltételezett történet melletti
elköteleződés fejeződik ki. Ez pedig alighanem egybevág az olyan kiállítások
szervezőinek az elvárásával, akik vélekedésük szerint például "a ma élő
legjelentősebbnek tartott alkotók" műveiből kívántak reprezentatív tárlatot
rendezni, amely tárlat bizonyos értelemben "számvetés" lehet erről az elmúlt
időszakról. Egy ilyen kiállítás - amely tehát a történetiség folyamatszerűségét
és a korszakot kijelölő pannószerűségét egyszerre szeretné bemutatni, a
bevett szokásnak megfelelően, lehetőleg egymásba integrálva ezeket az egymást
tagadó elemeket - egyben kiindulópontként is szolgálhat az új évszázadra
nézve, amely, hogy úgy mondjuk "átveszi a stafétabotot" az előző századtól,
s így maga is történetet írhat.
Ez alighanem
kihagyhatatlan lehetőség!
Egy korszak
(a kezdete és a vége által közrefogott időintervallumban), minden lényegbeli
stabilitása, identikussága ellenére is rendelkezik olyan mozgásformákkal,
amelyek valóságos változást eredményeznek. Areneszánsz művészetét például,
amelyet - a korszak jelölésére használt fogalomban "reneszánsz" is kifejezve
- a leglényegesebb szempontokból nézve egységesnek látunk, azaz bizonyos
lényeges meghatározó elemek változatlan fennállását tapasztaljuk, kisebb
korszakokra, egymást követő fejlődési egységekre bontjuk. Hasonlóan (de
nem ugyanúgy!) járunk el a modern művészettel kapcsolatban is. A 20. század
elején induló avantgárd modernizmust a harmincas évek klasszicizáló időszaka,
vagy a posztmodern "konzervatív" megjelenése ellenére is máig ható egységes
folyamatként értékeljük. Mégis, további belső időszakokat, kisebb egységeket
különböztetünk meg (mint például éppen a posztmodern), amelyek gyakran
ok-okozati, azaz kauzális viszonyban állnak egymással, s bizonyos értelemben
a korszak fogalmában fellelhető stabil szerkezeti állandóságnak ellentmondva,
lehetővé teszik a zárt és egységesen kezelt rendszeren belül a változásokat,
illetve a folyamatos alakulásban megnyilvánuló időbeliség visszacsempészését.9
A modernizmus kezdete tehát nem teljesen ugyanazokkal az intenciókkal,
hitekkel, rálátással, tudattal stb. rendelkezik, mint későbbi szakaszai,
jóllehet ugyanazokkal a lényegi jellemzőkkel írható le és ugyanazt a radikális
új-keresést, permanens megújulást követik az alkotók is. A korszak tagolása,
az időbeliség belső kiterjesztése ekképp megengedi, hogy a történeti rálátás
a kijelölt egységen - a korszakon - belül is működjön. A jelen ilyetén
kiterjesztése, illetve a múlt bevonása a jelenbe az idő komplikált játékát
eredményezi. A jelen "élő" múltja, vagyis a jelenlét időben már távollévő
kezdetei bizonyos értelemben a jelent is történetivé változtatják, illetve
bevonják a történeti létbe. De ezzel éppen ellentétesen is felfogható a
dolog, hogy ugyanis a távollévő kezdet a jelenben, a jelen kezdetet elismerő
és ismétlő minőségében mégiscsak jelenlévőként él még, azaz nem múlt el,
nem nevezhető történetinek, távolinak, érvénytelennek. A kezdet
(alapítás) mitizálásának, illetve az ismétlésben történő megjelenítésének
ősi módja tehát nem veszett el az idő modern értelmezése során sem, csak
kiterjedése szűkült le jelentősen. Az aktuális jelen megalapításának számontartása
és olyan múltbeliként való megjelenítése, amely változatlanul élő, minden
korszak öntudatának, identitásának fontos és elengedhetetlen eleme. A hozzá
való hasonlítás és az azonosságtudat fenntartása (kontinuitás) olyan mérőeszközként
kezeli ezt a jelenlévő múltat, amelynek tükrében az aktuális jelen értékelhetővé,
minőségileg meghatározhatóvá válik.
Az, hogy az
adott korszak elmúlt időszakának művészete mérőeszközül szolgálhat aktuális
jelenének, s bizonyos időbeni távolságok felmérésére is alkalmas lehet,
azt sugallja, hogy a jelen-múltnak ezt a szeletét ismerjük, birtokoljuk,
s ennek tükrében a megértendő, még mozgásban lévő jelenről, tehát ebben
az esetben a gyakran nehezen megítélhető, aktuálisan éppenlétrejövő művészetről
valahogyan mégis ítéletet lehet alkotni. A kijelölt korszakon belüli idő,
ez a korszak fogalmát kikezdő differencia a kohéziós erőket szétfeszítő
tényezőként jelentkezik. Az "ugyanazon" jelenség időbeni létében felbukkanó
minőségi, megértési és megítélésbeli differencia, akár mint a cél és a
megvalósulás, akár a ki- vagy beteljesedés eltéréseiként jelenik meg, elorozza
az önismeretnek és az önmegértésnek10 a lehetőségét a korszak
kezdeteitől, az alapítóktól (hiszen a kezdet még nem képes rálátni önmagára),
s ez akár egy külső kritika alapjait is megteremtheti.11 A reneszánsz
úgy fejezte ki a mértékadó antik művészet iránti csodálatát, hogy míg ennek
a múltnak (elsősorban persze a vele közel sem egyetlen korszakot alkotó
római művészetnek) az alkotóit - akikkel magát rokonította - óriásoknak
tartotta, addig önmagát olyan törpeként mutatta be, aki ezeknek az óriásoknak
a vállára állva mégis messzebbre lát azoknál.12
A jelen kezdeteinek
a biztos (és biztonságos) mérték- és mintaadó értékként való feltüntetése
annak a mérőeszköznek a birtoklását jelenti, amely lehetővé teszi az értékek
megállapítását, illetve az értéktelentől való elválasztását.
Ez a felfogás
akarva-akaratlan egyben azt is állítja, hogy a múlt, mivel "le-zárt" (amennyiben
elmúlt, azaz befejezett), szinte a kéznél lévő tárgyakhoz hasonlóan megragadható
és eszközként használható. Ezzel szemben az aktuális jelen, vagyis saját
megélt életvilágunk kiismerhetetlen, zavaros, kialakulatlan, befejezetlen
és idegen számunkra. A beteljesedett, vagyis már végbement, de a jelenben
valamiként még folytatódó, azaz mégiscsak lezáratlan múlt természetesen
mint a jelenlévő életvilág kezdete bizonyos értelemben maga is élő még,
hiszen egyetlen korszakot alkot azzal. Ez a múlt tehát, mintául és mértékül13
szolgál a jelennek, éppen ezért jelenlévőként működik. A jelen fenntartja
vele az azonosságtudatot, az időbeli kontinuitást; mintegy etalonként konzerválja
az aktuális jelen számára. Viszonylagos lezártságát mégis éppen ebben az
eszközvoltában lehet felismerni, hogy ugyanis olyan mérőeszköze, azaz mértékadója
és mintája a jelennek, amely nem hagy maga után bizonytalanságot és kételyeket
azáltal, hogy még ismeretlen vagy feltáratlan dimenziói vannak.14
A jelen megalapítása, a mérték és mintaadó kezdet ebben a felvetésben azt
a (le)zártságot15 biztosítja, amely a folytonosan változó jelen
világszerű működésének és megértésének feltétele. A ha csak hátteresen
is, de jelenlévő, minőséget kijelölő erőként ható múlt működése nélkül
a folyton változó jelen mozgásai érthetetlenek maradnának, miután nem lenne
olyan fix pont, ahonnan és amihez viszonyítva mérni lehetne a mozgásokat,
holott e jelenként ható múlttal a jelen éppen ebben a folytonos mozgásban,
átalakulásban azonos - és bármily meglepő - kontinuus. Ezek szerint mégiscsak
a "cseppfolyós" jelen szorul megértésre és nem a bizonyostekintetben valóságát
vesztett múlt, amely - mint már hangsúlyoztuk - elmúlt, befejezett, lezárult,
azaz bizonyos távolságra került tőlünk, miközben a mindig változó-alakuló
jelennel közös korszakot alkot. Ez esetben az életvilág feltételezett otthonossága,
ismerőssége helyett a még idegenné nem vált, le nem tűnt, teljesen el nem
tűnt múlt megértettsége16 dominál. Ez a formalizált és rejtetten
ható, a múltból a jelenbe átérő szekunderlét irányítja tehát az
életvilágot és a művészeti világot egyaránt. A művészvilág, akár csak az
életvilág, önmagával szembeni folytonos hátrányának ledolgozásához a "konzervált",
stabilan megragadottnak vélt múltat, vagyis a múzeumok éppen általa fenntartott
(vagyis a jelen számára élőként megőrzött, de egyben múltbeliként tálalt)
világát hívja segítségül.17 Az életvilág ebben a felállásban
önmaga számára kaotikusnak, kiismerhetetlennek és ezért félelmetesnek tűnik.
Elsősorban azt érti meg önmagából, ami benne azonos azzal a múlttal, amely
lényegét tekintve, miután csak mintaadóként és mértékként létező, ezért
hozzá képest mindenképpen csak másodlagos léttel bír. A mintaadó és mértéket
jelentő múlt ellenben - éppen (vélt) mozdulatlansága, lezártsága, bizonyos
tekintetben befejezettsége miatt - nagyon is megnyugtató módon viselkedik,
hiszen ezek a tulajdonságok átláthatóvá, megragadhatóvá és kezelhetővé
teszik.
Tudjuk persze,
hogy szerencsére nem teljesen így áll a helyzet, hiszen a mindenkori jelen
is minden esetben a maga képére formálja át a múltat. Ugyanakkor a múlt
- bármely már elmúlt korszak - alkotásai az esztétikai ítélet tekintetében
nagyon is jelenvalóak, élők,18 s egyben az újszerűen felvetődő
intencióktól védettek is19, ami megkönnyíti értelmezésüket.
Ha viszont
nincs valamilyen formában jelen az ilyen viszonyítási pont, ha hiányzik
a minta- és mértékadó múlt, amihez az aktuális folyamatokat, eseményeket
mérni tudnánk, ha a pillanatnyit és a véletlenszerűt kitüntetetten tartalmazó,
az abszolút jelenre leszűkített jelen művészetét önmagában szemléljük,
mindenféle szélesebb skálát átfogó időbeni meghatározottság, tehát a korszak
fogalmának használata nélkül, akkor ennek megragadása azon alapul, hogy
az élőket elválasztjuk a holtaktól. Akkor ezen a művészet szempontjából
szemlélve "történetietlen" látásmódon túl még azzal a meglehetősen ironikusnak
ható jelzővel is illethető egy ilyen kiállítás, hogy határvonalait az "élet"
jelenléte jelölte ki.20 Akinek ugyanis például sikerült élve
átlépnie a 21. századba, az bizonyos feltételekkel jelen lehet egy olyan
kiállításon vagy bemutatón, amely egy "korszakfordulót" - ez esetben persze
nem művészeti, hanem elvont, a tényleges művészeti korszakhatárokat kívülről
megerőszakoló időstruktúrát - mutat be. Ellenben aki közben szerencsétlenségére
elhunyt, az mint múltbeli, mint már a művészet történetéhez tartozó automatikusan
kiesik a rostán és jó esetben referenciapontként szerepelhet valahol, a
kollektíva tudatában hátul elrejtve, amegnevezetlenben, a tudattalanban
és az emlékezetben. A "kortársi" jelző ugyanis ebben a leszűkített értelemben
annak szól, aki aktuálisan él, s nem annak, aki művészetében aktuálisan
példaadóan vagy mintaként hat, netán aki "megelőzte korát" vagy akinek
művészete valóban a kort megalapozóan kor-szerű.21
Akkor a kortárs jelzőt - és ezzel együtt a jelen fogalmát is - az élők
sajátítják ki a maguk számára, aminek az lesz a következménye, hogy a korszerűség
konkrét, valamilyen minőségként meghatározott eszméje automatikusan és
hozzávetőlegesen a generáció éppen adódó fogalmához kötődik. Az
élők generációja kijelöli saját idejét és terét, s ezzel aligha állítható
szembe bármiféle esztétikai érv, hiszen az könnyen az élettel szembeni
állásfoglalás vádját vetné fel. Az ilyen kiállítások létrehozóinak feltételezett
jelszava tehát így hangozhat: "Hozzuk létre a ma élő művészek közös kiállítását,
hiszen mi vagyunk azok, akik a jelenkort élik, ezért a mi alkotásainknak
kell reprezentálnia a mát is." Mindezt annak ellenére kell megtennünk -
így a balhit -, hogy a jelen kaotikus és kiismerhetetlen. Meglehet ugyanis,
hogy egyszerűen csak arról van szó, hogy a jövő valamiként már betüremkedett,
beszivárgott a jelen repedésein át, s ennek az ismeretlennek a jelenlétét
érzékeljük kaotikusnak.
Nem könnyű
észrevenni a hibát. Ennek lényege az, hogy az ilyen kiállítások szervezői
nem vesznek tudomást a történetiség fentebb említett problémáiról. Arról,
hogy ott, ahol minden mozgásban lévőnek mutatkozik, ahol úgy tűnik, hogy
a változások ritmikusak és folyamatosak, irányuk pedig szinte követhetetlen,
kiszámíthatatlan, tekervényes útjuk előre nem megjósolható, ott a jelen
esztétikáját alakító erők nagyobbrészt éppen a közelmúlt azon eseményeiben
találhatók meg (tehát abban a bizonyos eseményláncolatban), amelyben először
váltak láthatóvá ezek a mozgások, s nem pedig ezek éppen élő képviselőiben.
Az ilyen kiállítások láthatatlan főszereplői vagy megidézett szellemalakjai
a múlt ki nem állított, de mérték és mintaadó alkotói lesznek. Az aktuálisan
bemutatott jelen viszont ezért szinte vizsgálhatatlan még. Hiszen bármennyire
is egy jelen-múlt, egy közös korszak részeként mutatkozik meg, nem
lezárt, nem "egész"; mindig tartogat magában bizonytalan elemeket, s az
ilyen válogatás inkább egy pillanatnyi hatalmi rétegződésre vetít fényt,
semmint a valóságos, az értéküket, minőségi preferenciáikat felmutató művekre
és alkotókra. A helyzet iróniája, hogy a történeti szemlélet megnyugvást,
változatlanságot soha nem ismerő időbelisége szinte észrevétlenül magába
olvasztotta a szűkebb értelemben vett aktuális jelent is, amennyiben annak
megítélhetőségét (a múlt mintaadó és mértéket jelentő jelenléte ellenére
is) a jövőre bízza. A jelen művészetének mozgásai nem árulják el egyértelműen,
hogy a minták és a mértékek aktív működése ellenére megmaradnak-e a mintaadónak
számító jelen-múlt keretei között, vagy egy váratlan és talán mégnem
látható fordulattal kilépnek az adott korszak határai közül, s új korszakot
nyitnak meg. Nem állapítható meg pontosan az sem, hogy egy (talán csak
látszólag létező) mozgásirány mit eredményez, képes lesz-e általános jelenséggé
válni, lesz-e valóságos és tartós hatása, vagy pusztán ismétlése lesz annak,
amit a minták nyújtanak. Azok a művészi jelenségek azonban, amelyek az
aktuális jelen nevében az elismertetésükért harcba indulnak, többnyire
(hátteresen) feltételezik azt a mértékadó múltat, amelyet éppenséggel kihagynak
az ilyen bemutatókból. Abból az ambivalens viszonyból fakadóan, amely a
mértékadó és a mintát biztosító jelen-múlt és az aktuális jelen
között fennáll, az idő újabb átértelmezésére kerül sor. Ebben a helyzetben
az aktuális jelen a mértékadó jelen-múlt olyan örököseként, folytatójaként
tételezi magát, amely a permanens változásban lévő létnek az önmagát folytonosan
megcáfoló, kiigazító, átértelmező, helyesbítő, továbbfejlesztő vagy éppen
egy láthatatlan programját beteljesítő lépéseinek előrehaladó-igazodó,
mindig a valóság aktualitásában megkapaszkodó kifejeződése, megvalósulása.
Ebben a koncepcióban egyszerre ragadható meg a változás és az állandóság,
a kontinuitás és az újítás szelleme. Hátránya viszont az, hogy a változások
nem saját belső törvényszerűségeiből következnek, hanem külső körülmények
nyomására jönnek létre. Ez utóbbi mögött valójában a piac rendkívül prózai
és művészietlen törvényeit kell meglátnunk.22
Egy "történet"
csak akkor válik meghaladhatóvá, valóban történeti eseménnyé, ha képes
letérni arról a korábban kijelölt pályáról, amelynek kanyargós és kiszámíthatatlannak
tűnő útja során megszületett variánsai valamiféle fejlődésnek mutatkoznak,
holott keletkezésük a már említett eredethez, kezdethez kötődik, s annak
talán csupán egyre mechanikusabb ismétlései. Az újdonság keresése is válhat
rutinná, valóságos változást nem jelentő önismétléssé, miként erre a posztmodern
irányzatok felhívták a figyelmünket.
De miért is
kellene berzenkednünk egy régóta bevett és beváltnak számító kiállítástípus
ellen ilyen elvontnak látszó okoskodással? Miért nem nézzük meg magukat
a műveket nem törődve az elvont elméletek már önmagukban, a konkrétumok
nélkül is kissé túlkomplikált játékával? Miért kell, hogy bármiféle viszonyítás
döntsön arról, hogy mit tekinthetünk a ma élő művészetének, ahelyett,
hogy elmerülnénk a kiállítás egészében, illetve az egyes alkotások szemlélésében?
Miért nem elég tudni azt, hogy ezek az alkotók azok, akik - legalábbis
az ilyen kiállítások szervezői szerint - a jelen pillanat művészeti világát
alkotják, alakítják, s hogy az ő művészetük mértékét és mintáját jelentő
élő-múlt alkotásait tőlük elválasztva, más jellegű kiállításokon, vagy
csak a tudat hátterében, s nem magukon a kiállításokon tudjuk megjeleníteni?
Egyáltalán, miért vonunk le messzemenő következtetéseket magukról a kiállításokról,
mintegy a művek elé helyezve a művek bemutatásának egy meghatározott típusát?
A korábbi hasonló kiállítások tapasztalata az, hogy az ilyen válogatás
nem hozhat jelentős sikert sem az egyes alkotásoknak és alkotóknak, sem
a kiállítás egészének szintjén.23 A mégoly jelentős hatást kiváltó
művek is hangsúlytalanná válnak azáltal, hogy pluralista, elmosódó, kerettelen
és meghatározatlan vegyülékként nem csupán áttekinthetetlen az "anyag"
(milyen árulkodó ez a szó!), de a "minden érték érvényesüljön" - egyébként
helyes - liberális elvének megfelelően az egymásnak feszülő szándékok és
formák kioltódnak abban a közömbösített közegben, amelyben együttlétük
megvalósul, és amelyet együttlétük megvalósít. Az egymásnak ellentmondó
intenciók és eredményeik az alkotások, kölcsönösen relativizálják és megkérdőjelezik
egymást. Nem úgy, hogy magukat a közös cél vagy a sensus communis jobb
megvalósítójaként állítják szembe a többi alkotással, hanem úgy, hogy egészen
más célokat jelölnek meg, s egyszerűen nem vesznek tudomást a többi alkotásról.
Itt már valóban nincsenek távolságok, amelyek jótékonyan elkerülhetővé
tennék a nemkívánatos találkozásokat, az inkompatibilis elvek és formák
abszurd, egymást elkerülő "csatáját". Ha az alkotások valóban identikus
műalkotások, akkor, egymásnak ellentmondó energiáik kisülései, szükségszerűen
szétforgácsolják és eljelentéktelenítik egymást, hiszen puszta modernség-variációkká
fokozódnak le azáltal, hogy kizárólagosságukat és ezzel együtt igazsághorizontjukat
a másik jelenlétének ellenük ható tükrében elveszítik. A különböző alkotások
nem mérhetőek még egy viszonylagos, relatív igazság-horizonthoz sem, hiszen
amennyiben egy mű a másik, tőle idegen elvek alapján készült alkotást igazként
"elismeri" vagy akár csak "megtűri" maga mellett, akkor annak igazságait
úgy fogadja el, hogy bár nem alkalmazza magára, de nem is képes fellépni
ellene. A történelemben megvalósult relativizmus a jelen szinkronfolyamataiba
is behatolt, s ennek eredményeként már a jelen művei is puszta halmazokká
szelídülnek; miközben nincs közöttük semmiféle kommunikáció. A saját igazságukat
az aurájuk határáig érvényesítő alkotások azután oly mértékig magukba zárják
önmagukat, hogy azok szinte hozzáférhetetlenekké válnak a laikus befogadó
számára is.24
Meglehet,
és a gyakorlat is azt igazolja, hogy egyes művek valamiként mégiscsak kiugranak
a többi közül feltűnő formai megoldásukkal, méretükkel, az alkalmazott
eszközök furcsaságával, gondolatuk frivol voltával stb., de ez a feltűnés
vagy kitűnés - elvileg még - egyáltalán nem garantál semmiféle minőséget.
Egy alkotásnak a mintákhoz és a mértékekhez való viszonya attól is függ,
hogy mennyi figyelmet sikerül kivívnia. Ez úgy értendő, hogy a valamiként
kivívott figyelem már alkalmat ad arra, hogy az alkotót úgymond mélyebben
"megértsék". Ezért a személyesség és a közvetlen kontaktus is az elismerés
feltételei közé tartozik. Az elismerés, hogy ugyanis mennyire képes az
alkotó és az alkotás a mintáknak és a mértéknekmegfelelni és ezzel maga
is a minták és mértékek sorába kerülni, illetve azokat megközelíteni, nagyrészt
nem az alkotó különleges "művészi" vagy kiemelkedő képességein múlik, hanem
az elképzelhető legkülönbözőbb képességeknek (például szervező, értelmező,
helyezkedő stb.) és a konkrét körülményeknek a (szerencsés) találkozásán.
A konkrét
mértéket és mintát fel nem állító kiállításokon a feltételezhető legjobb
eset az, amikor az egymástól intencióban és formailag eltérő alkotások
közömbös, izolált egymásmellettiségben alkotják meg a művészeti világ "közös"
terét. Az ilyen művek között nem jön létre párbeszéd.25 Csakis
a néző képes arra, hogy saját értékrendjén, tudásán, képességein és "érzékenységén"
keresztül "beszédbe elegyedjék" az alkotásokkal. Az úgynevezett "öntörvényű"
alkotások (és alkotók) igazsághorizontja ugyanis azoknak a nézőpontoknak
a sokféleségét jelenti, amelyek bár ugyanazt a művészi létet, illetve művészeti
világot feltételezik, de miután mindenki máshonnan és másként érti meg
a művészet jelenségét, ezért a megértésben mindenki a pozíciójához kötött
szubjektivitást képviseli. Az így keletkező kiállítási kaleidoszkóp lehet
érdekes, de semmiféle konkrét történeti forma, törvény vagy meghatározott
alakzat megállapítására nem alkalmas. Olyan számvetés ez, amely elmossa
a karaktereket és a különbözőségeket.26 A kiállítási kaleidoszkóp
a pillanatnyi mintázatban elfoglalt helyükhöz köti az egyes alkotásokat.
A kaleidoszkóp valódi mintázatáért felelős válogatás és a rendezés lép
elő főszereplővé. Az igazság kedvéért és a jelen művészeti világának védelmében
azonban jeleznünk kell, hogy soha egyetlen korszak sem létezett még abszolút
egységes vagy egységesen értelmezett értékvilággal.27
Egy ilyen
kiállítás tehát eleve nem lehet "jó", sem a művek, sem a művészek szempontjából,
vagyis nem hozhat létre olyan a művekre vonatkozó maradandó pozitív "élményt",
amelyben a néző egyrészt megtapasztalhatja, hogy miként lehetséges a minőség
kiválasztása, másrészt tartós és emlékezetes marad számára.
Vagy talán
mégis? Nem azt láthatjuk-e magunk előtt kiterítve, ami egy évszázaddal
korábban elkezdődött: a látványelvű képzőművészetet felbomlott állapotában,
a "nagyító" alá helyezett kép28 művészi lehetőségeinek aprólékos
felboncolását és a részek legkülönbözőbb elvek alapján történő elrendezését?
Nem a művészet megújulásának ugyanazon, tehát változatlan szándéka vezeti-e
a ma alkotóit is, mint a száz évvel korábbiakat?
Úgy tűnik,
a célok és módszerek semmit sem változtak. Legalábbis abban változatlanok,
hogy egy a látványelvűséget (a klasszikus, mimetikusnak tartott művészetet)
meghaladó, új módszer kidolgozásán és művelésén fáradoznak az alkotók,
illetve egy olyan állapotot feltételeznek, amelyben már (és talán még)
nem lehetséges egységes paradigma alapján létrehozni az alkotásokat.
Az avantgárd
művészeti-szellemi intencióját látszólag meg-megszakító olyan újításellenes
tendenciák, mint amilyen a harmincas évek klasszicizáló irányzata vagy
a hetvenes évek végén jelentkező újfestészet "konzervatív" hulláma volt,
jól illeszkednek bele ebbe az örök újat teremteni kényszerülő helyzetbe,
még ha mára az újítás lendülete és az izmusokban, art-okban való
hit éppen alább is hagyott. Az egymástól igencsak különböző közbeiktatódó
periódusok olyan mementóknak tekinthetők, amelyek megújítják és megerősítik
az eredeti célokat, miközben rövid "pihenőt" jelentenek az újabb, bár kétségtelenül
egyre kevésbé vehemens kulturális offenzíva előtt.29 Az avantgárdnak
ezek a ritmikus-dinamikus rohamai azonban ugyanazokat a pozíciókat foglalják
el, az erőknek ugyanazon felállását ismétlik meg, mint a korábbiak. Más
jelszavakkal, értékrendekkel, filozófiai háttérrel, szociológiai nézőponttal,
intellektuális szemlélettel, intencionális attitűddel képviselik ugyanazt
a permanens, paradigma nélküli, biztos alapokra nem helyezhető, mintaként
az örök újítás kényszerét öröklő művészetet.
Kívülről szemlélve
úgy tűnik, hogy az említett "közbeeső" periódusok visszavetik az eredményeket,
s azután mindent újból kell kezdeni. Az igazság azonban az, hogy ezek a
ritmust biztosító periódusok is hozzájárulnak a mindig újnak a - bár meglehet,
hogy csak kényszerből furiózus - dinamikus mozgást és stabil értékrendet
egyaránt felmutatni szándékozó képéhez. Egy permanens avantgárd mozgalom
- amúgy valóban létező, de szemmel láthatóan már haldokló, hitevesztett
eszméje - viszont azért érthetetlen és nehezen elfogadható, mert a folyamatos
mozgást mint a történetiség formális jelenlétét helyezi a képi-művészi
tapasztalat megszakításokban egzisztáló világának központjába, s ezzel
a mára már szinte automatizált művelettel mintegy minden terhet és felelősséget
levesz a művészek válláról, s a műítészekre helyezi át.
Az értékek
valóságos megalkotói ezzel a műveket és az alkotókat saját ízlésük szerint
kiválogató műítészek lesznek. Jelentős részben az ő felfedezéseik, pozíciójukból
adódó hatalmuk, intézményes rendszerük, jelentős mértékben a véletlen,
s csak kisebb mértékben érzékenységük és képességük választja ki, nevezi
meg azokat a műveket, alkotókat, akiket éppen választásuk tesz jelentőssé.
A sensus communis (közös érzék) esztétikai közösségének kanti eszméje ettől
a "szakmailag meghatározott", de mindenféle közös esztétikai vagy gondolati,
illetve filozófiai alap lehetőségétől elidegenedett művészettől igencsak
távol került.
Ráadásul a
szakmai ítéletalkotásban legalábbis egy jelentős törésvonal bizonyosan
régóta felismerhető, mégpedig az, amelyik az esztétikailag megértett ítéletet
a művészettörténetitől elválasztja. Az előbbi - mint közismert - a filozófia
szülötte, míg az utóbbi a történelem tudományából vált ki és önállósodott.
De hát miféle
titokzatos erőkről és pozíciókról beszélünk mi? Miért szükséges, hogy az
avantgárd újra és újra megjelenjen (még ha sokan felismerve a fonák helyzetet,
tiltakoznak is az avantgárd izmusokkal való kontinuitása és rokonsága ellen)?
Mi hajtja a művészetet ugyanazon hevületű látványos vehemenciával egyre
újabb, olyan "még korábban soha nem létezett" célok kitűzésére, amelyet
a művészetet megváltó igazságokként hirdetnek az alkotók, miközben a pluralizmus
mindent megengedő liberális attitűdje egyre megingathatatlanabb lesz? Nem
kell-e élnünk a gyanúval, hogy itt valamiféle nagyon is stabil helyzettel
van dolgunk és valami látszatszerűség (is) rejlik ebben a ritmikus visszatérésben,
oszcilláló rezgő mozgásban? Nem kizárt, hogy valaminek éppenséggel az eltüntetését
szolgálja ez a talán csak felszínes, folyamatos változást mutató mozgás?
Vagy lehet, hogy már csak korlátozott érvényű kis igazságok léteznek? Meglehet,
hogy egyre kisebbek ezek az igazságok, s úgy tűnik, lassan valóban elérkezünk
a már csak az itt és most (hic et nunc) érvényes miniatűr igazságok pontszerű
valóságához?
Úgy gondolom,
hogy a történeti látásmód egy sajátos paradoxonára derül itt fény. Arról
van ugyanis szó, hogy ebben a kérdésben éppen azért nem tud elfogulatlan
képet adni, vagy megfelelően dönteni a művész, a műítész és a művészettörténész,
mert - visszakanyarodva korábbi problémánkhoz - módszereit a kauzalitás,
az időbeli egymásutániság folyamat-jellege, a kronológiában és a számrendszerben
kódolt "számmisztika" határozza meg, vagyis azok a tényezők, amelyek magát
a történeti időt mint olyat, bizonyos feltételek mellett automatikusan
kijelölik. A történész szakmájából fakadóan történeteket akar megírni,
s kevéssé érzékeny arra, ami a történetek mögött stabilan meghúzódik, ami
állandóságban, mozdulatlanságban vesztegel.30 Ugyanakkor csak
az ilyen jelenségeket lehet megragadni és pontosan leírni, hiszen a folyamatos
változás folyamatos önmegtagadást jelent. Ezért a képzőművészettel, tehát
képekkel foglalkozó szakembert a kép képszerűsége, merev, matériához kötött
identitása mégiscsak megérinti, mi több, általában a tárgyával való hasonulásra
készteti, miközben paradoxonként már az alkotók gondolkodását is a műítész-történész
szakember történeti látásmód hatja át. A történésznek azonban be kell látnia,
hogy csak egy nagyobb távolságból történő rátekintés képes megfelelő képet
adni a felszíni mozgások mögötti struktúra (viszonylagos) állandóságára,
változatlanságára, a vizsgált korszak valódi képére. Ez a távolság akkor
keletkezik, amikor a történet valamiként már lezárult, s helyét egy másik
történet váltotta fel. Ha a történész előbb végzi el a munkát, akkor nyilvánvalóan
jóslatokba bocsátkozik. Ez mintegy magyarázatot ad arra, hogy miért nincs
egy felvállalt értékek szerinti válogatás, hogy miért jön létre egy ilyen
meghatározott vagy legalább körvonalazott esztétikai értéket felmutatni
nem képes, de annál demonstratívabbnak szánt kiállítás. Az ilyen kiállítás
tehát nem is lehet más, mint formális és kissé üres leltározás.
Mint említettük,
a korszak fogalmában rejlő stabilitás, változatlanság az, ami az ilyen
időbeli sűrítményt - amelyet a kép egyébként igen jól szimbolizál - összetartja.
Ha példával szeretnénk élni, akkor szinte újból magát kínálja a reneszánsz,
amelyet stiláris alapon ugyan, de mégis egy jól megkülönböztethető történeti,
elsősorban művészettörténeti korszaknak tartunk. Vasary könyve kitűnően
példázza a haladásban való hitet. Pontos képet ad azokról a folyamatokról,
amelyek a reneszánsz korszakát és világát alakították, s amelyeket, részben
mint folyamatszerűen megértendő létmódot, ma is irányadónak tartunk a művészetre
nézve. Az eredeti célokat szem előtt tartva nincs kétségünk afelől, hogy
e célok elérését tekintve ez a korszak valóban egyre előrehaladottabb volt.
Mára azonban alapvetően megváltoztak a művészet céljai, s ezzel a reneszánsz
egykori haladása puszta történeti eseménnyé vált. Mégis elfogadjuk a reneszánsz
magáról alkotott fejlődésképét, hiszen mi is nyomon tudjuk követni azt
az utat, amin végigment ez a ma már mintát nem nyújtó, de mégis mértékadó
művészet. Ez világosan kirajzolódó út volt, amelynek állomásait datálni
és dokumentálni tudjuk. Bátran állíthatjuk, hogy ekkor jött létre a képzőművészet
mai napig egyetlen paradigmája, amely egészen a 19. század végéig működőképesnek
bizonyult. A reneszánsz korszakát tehát - bár szűkebb időintervallumot
foglal magába, mint az általa megalkotott paradigma - egységesnek, a maga
időt sűrítő szerkezetében összefogottnak, és mégis haladónak tekintjük,
amennyiben saját törekvései felől közelítjük meg. Mind az időbeli haladás,
mind a korszakot kijelölő állandó stabilan működő szerkezet megkapja a
maga értelmezhető és elfogadható magyarázatát. A két egymásnak ellentmondó
szerkezeti elem olyan egyensúlyban van, amelyben működőképes marad az a
bizonyos meghatározható, e stabil szerkezeten belül előrehaladó, azaz fejlődő
mozgás. A pontosan meghatározott és kijelölt cél ugyanis összefogja a korszakot,
miközben a benne végbemenő mozgások láthatatlanul azon dolgoznak, hogy
egyszer csak, talán éppen a végsőnek tartott megvalósulás pillanatában
- szétrobbantsák ezt a (még ma is tökéletesnek érzett) keretet.31
Éppen egy ilyen folyamat eredményeként lépett ki a művészet abból a periódusából,
amit reneszánsznak hívunk és lépett be egy másik stílussal jelölt korszakába,
miközben paradigmája, a látványelvűség változatlanul megmaradt,
hiszen még számos lehetőséggel bírt, amelyet más, későbbi korszakok teljesítettek
ki. Ezek a lehetőségek eltértek a reneszánsz fejlődés-koncepciójától, önmagáról
alkotott képétől, nem tekinthetők egyenes vonalú továbbfejlődésének. De
például a film szempontjából már jelentős előzményként értékelhető variációkat
jelentenek, holott a film megjelenése egyrészt nem volt előre látható,
másrészt más szempontok is voltak és vannak, amelyek alapján a történeti
változásokat értékelni lehet. Elmondható-e korunk művészetéről is ugyanaz,
ami a reneszánszról? Beszélhetünk-e fejlődésről vagy éppenséggel valamilyen
- akár meghatározhatatlan irányú - haladásról? Mondhatjuk-e azt, hogy az
irányadónak számító, és a céljai között a fejlődést vagy a radikális változást
is megjelölő avantgárd művészet a kezdeteihez képest valóban előbbre jutott?
A reneszánsszal
összevetve szinte azonnal szemünkbe tűnik, hogy a jelen művészete egyfelől
másféle célokat tűzött maga elé, másfelől nem rendelkezik semmiféle paradigmával.
Ha lehet ezt mondani, a modern művészet egyik sajátossága éppen az, hogy
mindennemű paradigma vagy formális minta ellen dolgozik. Ami mégis összefogja
és az "avantgárd" fogalma alatt megtartja ezt a mozgalmat, valamint meghatározza
az egész 20. századi művészetet is, az éppen a megtagadó gesztus és az
erre a tagadásra épülő, a klasszikus mű-egészből kiemelt és megtisztított
szerkezeti elemek variációinak sorozatszerű előállítása.32 Az
újabb és újabb művészetértelmezések, művészetkoncepciók és ezeknek a nézeteknek
az abszolút rangra emelése az, ami közös célként megjelölhető, mint a huszadik
század művészetének sajátossága. Ám valamiféle "tól-ig" haladásról, s különösen
bármiféle fejlődésről nem beszélhetünk még az egyes irányzatokon belül
sem. Igaz, hogy a klasszikus kép manipulációs szándékú szétbontásának kezdeti
érzékletes közvetlensége már elveszett, hiszen szinte természetessé váltak
azok az eljárások, amelyek a szétbontott kép szegmentumait valamilyen módon
megdolgozva és átalakítva állították a korábbi mű-egész helyére. Csakhogy
semmiféle célirányos út nem rajzolható fel, semmiféle olyan folyamat nem
nevezhető meg, amelyen a művészet az elmúlt évszázadban végigment volna,
és amelynek következtében egy felismerhető és konzekvens változáson esett
volna át, miként az a reneszánsz idejében megtörtént. Létezik egyfajta
kauzalitás, párbeszéd, reflexió, amely eddig újra és újra továbblendítette
a művészetet pillanatnyi helyzetéből, fokozatosan eltávolítva az eredeti
céloktól, de ez a mozgás, amely persze az ellentétes irányú reflexiók lendületében
akár kontinuusnak is tekinthető, nem vezet sehova, nem visz közelebb egy
belátható célhoz. Inkább egyenrangú variációkról és mutációkról kell beszélnünk,
semmint haladásról vagy fejlődésről. Az évezred végén készült műalkotások
mellé úgy helyezhetők el a majdnem száz évvel korábbi, az avantgárd kezdeti
időszakából való művek, hogy nem érzünk valóságos időbeli távolságot, csupán
tudunk erről az időről, és már számításba vesszük e kezdetek abszolutizáló,
naiv hitét is, amelyet ennek ellenére, még mindig minta- és mértékadónak
tartunk. A 20. század elején az avantgárdot elindító művészek munkái semmilyen
módon nem állíthatók egy olyan fejlődési sor elejére, amelynek a végén
az itt kiállított művek állnak. Mindezt csak a kronológiával, az idő misztifikált
túlértékelésével, vagyis az önmagukat közvetlenül érvényesítő értékek iránti
érzéketlenséggel tehetjük meg. Ám ennek ellenére nem cserélhető fel a sorrend,
hiszen a kezdetek magukon viselik azokat az ismertetőjegyeket, amelyek
újszerűségük hordozói, hogy ugyanis jól kivehető azon viszonyulási ellenpontjuk,
amivel szemben önmagukat identifikálták. A kezdeti avantgárd alkotásokban
egy konkrétan meg nem mutatkozó, de mégis felismerhető negatív kép ismerhető
fel, s ez nem más, mint a képműnek az előző félezer éves fejlődése során
kidolgozódott túlbonyolított, és különösen a fotó és a film megjelenése
óta már tarthatatlan formációja. A megtagadott múlttal való permanens szembenállás,
és e kontinuitás megszakításának folyamatos hangsúlyozása ellenére, az
új irányzatok alapításának szükségességébe vetett hite mára elveszett.
Ez a helyzet
azonban mindjárt egy másik kérdést is felvet. Nevezetesen azt, hogy ha
az elmúlt évtizedekben a művészet lényegében csupán önmagát utánozta, akkor
mennyiben mondhatjuk még mindig azt, hogy ez avantgárd művészet?
Nem arról van-e szó, hogy ez a fajta változatlan attitűd, gondolkodás és
látásmód ma már éppenséggel akadémikusnak tekinthető, mert kezdeti vehemenciáját
elveszítette, észrevétlenül meghasonlott önmagával, és olyanná vált, mint
ami ellen annak idején leginkább küzdeni látszott? Nem sarjadt-e ki ezen
az új talajon ugyanaz a "gaz", aminek lenyesését a század elején megkísérelték?
Azok az ellenvetések,
amelyek azt hangoztatják, hogy a mindig új célok azt igazolják,
hogy igenis beszélhetünk olyan ellépésről, folyamatosan megújuló szemléletről,
amely talán egy valamikor majd pontosan meghatározható irányba továbbvitte
a kezdeti lépéseket, már az eddigiek alapján is alighanem könnyedén megcáfolhatóak.
A mindig más furiosója ugyanis még nem jelent feltétlenül sem fejlődést,
sem valamiféle előrelépést, különösen egy olyan területen, ahol ez egyértelműen
nem mérhető. Az újdonság rutinná válása könnyen hoz létre olyan tükörjátékot,
ami elzárja a kilátást ebből az oszcilláló mozgásból. Az egyetlen norma
feladása előbb azzal, hogy a közvetlenül megmutatkozó isteni igazságot
a természet rendjének megértésére cserélték fel, majd ezt követően, megújítva
az antik filozófiát az esztétikai szép normáját tették meg a filozófiai
esztétika főszereplőjévé, míg végül magukat a normákat sokszorozták meg,
azzal járt, hogy lassan a hagyomány lerombolásának eredeti programja vált
hagyománnyá. Az úgynevezett posztmodern gondolkodásban pedig mintha éppen
az válna láthatóvá, hogy ez a folyamat hogyan érte utol magát, hogyan vált
az állandó újdonságkeresés során az újdonság saját maga áldozatává, azaz
vált utoljára megkérdőjelezhetővé és a továbbiakban tarthatatlan dogmává.
Ezzel a példával
azonban még nincs egyértelműen bizonyítva a művészet rutinná és akadémikussá
válása. A mozgások újszerű formái mindig azzal kecsegtetik a művészet iránt
rajongókat, hogy itt, mostvalóban valami új dolog született meg, ami hosszabb
távon is (ki)utat jelent a művészet számára, és amely egy egész új korszakot
képes kijelölni oly módon, hogy valóban folyamatos felfedező vagy feltáró
feladatot ad az alkotóknak. Miközben a művészet öröknek bizonyulhat, a
változó időt jelölő formák kronologikus sorrendje a jelenben mintegy visszatükrözi
a történetiség szemléletét, azt a szemléletet, amely a piac igényeivel
összhangban teljes mélységében áthatja a művészet látásmódját.
Ha tehát van
valamiféle történet, amelyet érdemes elmondani az elmúlt száz év művészetéről,
akkor az nem más, mint azon folyamatos mozgásban és izgalomban tartás,
amely a művészeti világot jellemezte.
A folyamatos
mozgás, az új örök keresése nem menti meg a művészetet attól, hogy bizonyos
akadémikus jegyeket vegyen fel. A mozgás automatizálása, rutinná válása
akár fel is gyorsítja a művészet újra akadémikussá merevedését. Ezek a
jegyek kétségtelenül nem hasonlítanak arra az eléggé egysíkú, a 19. század
második felében megszilárdult akadémikus stílusirányzatra, amelynek helyét
az avantgárd elfoglalta. De az akadémizmus is sokféle formában mutatkozhat
meg. Többek között éppen a pszeudomozgások, vagyis a változást imitáló,
de a változásban lényeges új tartalmakat, nézőpontokat felmutatni nem tudó
produkciók erőltetése vezethet el olyan rutinhoz, amely elsősorban nem
is az egyes alkotók műveiben, hanem a művészet általános helyzetében mutatható
ki.
Egy demonstratív,
a pluralizmus nevében minden irányzatot feltétel nélkül bemutató kiállítás
nagyon is alkalmas lehet arra, hogy leleplezze ezeket az álmozgásokat,
hogy kimutassa, mi okozza a különböző értékpreferenciák békés egymás mellett
éléséből fakadó anomáliát, valamint a művészvilág mozgásterének - minden
ellene való küzdelem dacára - egyre nagyobb mérvű beszűkülését és kényszerpályára
állását.
Ebben az összefüggésben
azután már másként kell megítélnünk azokat az alkotókat is, akik közvetlenül
nem kívántak csatlakozni az avantgárd művészethez, nem mondtak le a más,
esetleg korábbi, klasszikus művészeti ideákról, hanem az avantgárd farvizében
evezve próbálják meg beépíteni hagyományos képalkotói módszerükbe ezek
"eredményeit". Megoldásaik egyéni döntéseken alapulnak, ezért nem általánosíthatók
és meglehetősen kevéssé feltűnőek. Ugyanakkor bár konzervatívoknak tekinthetők,
mégsem térnek el annyira az avantgárd hagyományt követő alkotóktól, hogy
meg lehetne különböztetni őket tőlük. A század elején egyszerre jelentkező
stílusirányzatok, izmusok, a mellettük továbbélő historikus-akadémizmus
és a kedélyes polgári művészet most semmivel sem tűnik meghaladottabbnak,
mint akkor. Nem hogy felszámolódtak volna, hanem éppen ellenkezőleg: az
avantgardizmus maga is egyre inkább hozzájuk hasonult.
Az új médiákban
jelentkező újítások a korábbi újítások átültetésének tekinthetők. A számítógép-művészet,
az internetet felhasználó kommunikatív irányzatok folytatói stb. inkább
a művészet korábbi eredményeinek játékká változtatásának irányába mutatnak.
Mi bizonyítja
állításunkat? Miért nevezzük akadémistának ezt a művészetet? Talán valamiféle
életidegenség jellemzi? Netán hideg számítás vagy valamiféle formai tökéletességre
való hajlam? Netán a puszta rutin, az inspiráció hiánya jellemzi korunk
művészetét?
Először is
tisztáznunk kellene, hogy általános, nemzetközi jelenségről van szó, a
legújabb kori modernizmus problémájáról. Az építészetben, formatervezésben
mindez sokkal nyíltabban, kevesebb szépítéssel, őszintébben jelentkezik,
hiszen ezeket a tevékenységeket nem riasztja egy esetleges fölöslegessé
válás veszélye. A képzőművészetben azonban, amely az előbbiekkel szemben
csak művészi különösségének és sajátosságainak kihangsúlyozásával képes
életben maradni, ennek a helyzetnek a tarthatatlansága nehezen vallható
be. A képzőművészet vizuális konkurensét, a filmet minden problémája, gyakori
válsága ellenére sem fenyegeti a fölöslegessé válás veszélye, mivel erős
szálakkal kötődik a gazdaság különböző területeihez. Ezért nincs kiszolgáltatva
a művészi megformálásnak, mint kizárólagos megjelenési módnak, miként a
képzőművészet.
Ha azonban
azt a szellemi hátteret vesszük szemügyre, amelyek alapján egy jelenséget
fejlődőnek, haladónak, korszerűnek, megújulásra képesnek stb. tartunk,
akkor e fogalmak mögött esetünkben alighanem a történetiség válságát kell
látnunk. Azok a törekvések, amelyek a történelem végéről beszélnek, mint
például Fukujama, nem tesznek mást, mint előveszik Hegel abszolút szellemének
önfejlődését és ezt a fejlődést leválasztva a szellemről és önállósítva
plagizálják - nyilvánvalóan sokkal rosszabb előadásban ismételve meg az
eredeti gondolatokat. E jelenség abban a kérdésben ragadható meg, hogy
miként kell értékelnünk azokat a folyamatokat, változásokat, amelyek korunkat
jellemzik. Az a töretlen, a keresztény valláson alapuló hit, amely a középkor
végét jellemezte egy ateista világban nyilvánvalóan tarthatatlan. Az Istentől
való egyenlő távolságtartás, egyenrangú variációk sorozata viszont megakasztja
a valódi újdonságok elfogadását, hiszen nincs tétje a dolognak. A beláthatatlan,
nem megjósolható fejlődés gondolata ellenben abszurd. Nincs módunk arra,
hogy végigvegyük azokat a variációkat, amelyek e témakörben, az utóbbi
évtizedekben megszülettek, de eleddig egyetlen megoldási kísérlet sem váltott
ki osztatlan sikert és elismerést a történészi szakmában.
A haladás
eszméjének régóta elhúzódó válsága tehát szükségszerűen ki kellett, hogy
hasson a művészetre és annak megítélésére is. Ráadásul, a művészet permanens
és ritmikus elméleti konstrukciói és formai törekvései mind kevésbé láthatóan
tartanak valamiféle cél felé. Inkább ennek a helyzetnek a fenntartása látszik
állandónak, feltéve, hogy a művészeti világ képes saját magával versenyben
maradni. A mindig új kényszere legalább a látszatszintjén olyan elkülöníthető
szakaszokra bontja a művészet történetét, amely alkalmas arra, hogy történetileg
igazolható legyen - ha más nem, legalább - az idő múlása. Ám ez a művészeti
szemlélet sokkal inkább a történeti megértés igazolására alkalmas, semmint
magának a művészetnek a megértésére. Ezen nincs is mit csodálkoznunk, hiszen
a művészet megítélésének a kérdése a művészettörténet kezében van. Ha a
művészettörténész vak saját módszereinek megértése iránt, akkor egyben
naiv is. Ha viszont képes felmérni szakmai lehetőségeinek korlátjait, saját
eszközeinek csak részben kielégítő voltát, az még mindig nem old meg semmit,
hiszen a művészet mozgásainak leírása és ezeknek a mozgásoknak a valódi
természete egymástól különböző dolgok. A megismerő apparátusa (a művészettörténész
történeti módszerei) és a megértésre váró jelenség (művészeti folyamatok)
összefüggései, egymásra hatásai elmossák a határt, amely világossá tehetné
a megfigyelő és megfigyelt külön-létét. Azok a mozgásformák, amelyek a
művészet önmegértése óta feljegyzésre kerültek és hatottak, úgy tűnik,
szinte mindig az éppen aktuális szemléletnek megfelelően változtak meg.
Most azonban egy furcsa, minden egyértelműnek mondható önképet nélkülöző
tanácstalanság állapotába kerültek. A történeti szemlélet elakadása és
ennek az elakadásnak a művészeti világra gyakorolt hatását jelzi, hogy
a művészet is "elcsendesedett".33 Az a korábbi gyakorlat, amely
abból állt, hogy egy, a kellő időben bejelentett új izmus, stílus, art
stb. a megfelelő szellemi és gazdasági apparátus támogatásával akciót indított
- nem is annyira az éppen aktuálisan "hatalmon" lévő irányzat ellen, mint
inkább saját elismerésért, bizonyos pozíciók megszerzésére, egy "új alapításának"
reményében -, mára devalválódott. Túlságosan is ismertté, elterjedtté és
utánozhatóvá vált az eljárás ahhoz, hogy hitelét ne veszítse. Az újdonság
gyártásának mechanikussá válása mára egy új és merőben más "technológia"
kidolgozását teszi szükségessé, de ez az új "technológia" még várat magára.
Jegyzetek
1 J. Białostocky pontos
képet fest erről a folyamatról, magyarul is megjelent Régi és új a művészettörténetben
című tanulmányában. (Régi és új a művészettörténetben, Corvina Kiadó,
1982, 77. o.)
2 Újlaki Gabriella: Látványelvűség
és "Kunstwollen", Magyar Filozófiai Szemle XXXVI, 1992, 1-2 szám, 118.
o.
3 Vasary: A legkiválóbb
festők, szobrászok és építészek élete (Magyar Helikon, 1978.)
4 Nem áll módunkban itt
felsorolni az összes létező és lehetséges fejlődési és mozgási mintát,
amelyet a történelemre vonatkozóan a történészek és a filozófusok kidolgoztak,
vagy amely egyáltalán előfordulhat. Nem beszélhetünk azokról a dilemmákról,
problémákról sem, amelyek a történeti fejlődés fogalmát kísérik, mint például
az, hogy a fejlődés (vagyannak szelleme) miként lépi át a kultúrák határait.
Pusztán jelezni kívántuk az időközpontú gondolkodásmód jellemzőit.
5 Természetesen nem vettük
sorra az összes lehetséges történeti mozgásformát, csupán ezek alapeseteit.
6 Ennek a fejlődésnek
az antik mintaképe az arisztotelészi növényi fejlődés, amely kifejlődésként
értelmezhető. A hegeli fejlődéskoncepció spirális vonala érthetővé teszi
ugyan a fejlődésben lévő "visszatérések" közötti hasonlóságokat, de nem
ad számot arról, hogy merre tart a fejlődés, amely ráadásul Hegelnél nem
az ember, hanem az abszolút szellem, tehát egy absztrakció fejlődését
jelenti.
7 Lásd: Rudolf Bultmann:
Történelem és eszkatológia, Atlantisz, 1994.
8 A korszak kijelölése
magában véve olyan tevékenység, amelynek eredménye egy az időben összefogott,
egyetlen egységként kezelt intervallum. Minden ilyen intervallumban végbemenő
mozgás és jelenség az adott korszakot jellemzi. A korszak fogalma tehát
egyfajta elmesélő tablóként értelmezi azt, ami benne össze lett sűrítve.
9 Lényegében az idő mennyiségi
(kvantitatív) vagy minőségi (kvalitatív) jellegéről van szó, arról, hogy
a minőségileg múló idő más időt eredményez, mint az, amikor úgymond "megállt
az idő".
10 Jelentős különbség
van aközött, amikor régebbi korok, miután képtelenek voltak magukat összhangba
hozni azzal a tekintéllyel, amely számukra példa és mintaadó volt, önmagukat
elkorcsosulásként értékelték, attól a modern korra jellemző attitűdtől,
amikor a korszak korábbi képviselőit illetik kritikával, miközben mértékadó
voltukat elismerik.
11 A művészeti korszakok
meglehetősen hasonlóan működnek, mint ahogyan Thomas Kuhn a tudományos
paradigmákat leírta. Nem valamiféle belátás, meggyőzés, hirtelen jött megvilágosodás
stb., hanem egy új "paradigma", ez esetben stiláris, formai-tartalmi, gondolkodásbeli
látásmód megjelenése vonzza magához a fiatalabb generációkat, míg a régi
stílusban dolgozó alkotók egyszerűen kihalnak, vagy jó esetben, ha elég
mobilisak, akkor képesek áttérni az új stílusra. Az új jelenség kritikai
éle a régi meg nem értéséből fakad. Ez a kritika nem hermeneutikus és nem
is lehet az, mert ezzel önmagát veszélyeztetné.
12 A reneszánsz olyan
időbeli összevonást alkotott meg, amely már nem fér bele a korszak fogalmába,
hiszen egy hosszú időszak (és több közbeeső korszak) kiiktatásával, olyan
kor művészetével gondolta magát rokonnak, illetve olyan korszak alkotásait
tekintette mérvadónak és mintának, amelyről tudta, hogy elmúlt.
13 Radnóti Sándor a Gond
18-19-ik számában közölt rövid eszmefuttatásában beszél a mérték és
a minta viszonyáról. A jelent saját identikus múltjának mértékadó volta
annak ellenére is meghatározza, hogy e jelennek nem nyújt mintát. Ha fogalmazhatunk
úgy, akkor a mintát éppen a mintátlanság, vagyis a mindig újat keresés
jelenti. (Radnóti Sándor: Van-e mérték minta nélkül?, Gond,
1999, 18-19. szám, 35. o.)
14 Nem nehéz észre venni,
hogy innen már csak egy lépés vezet az "élő klasszikus" kifejezéshez, amely
a mintát vagy a mértéket a jelenbe, az élő jelenbe helyezi át.
15 A 20. századi avantgárd
modernitás mérték, és mintaadó kezdeteit azért tekinthetjük lezártnak,
mert azok a formák, amelyekben megjelent, mértékadó voltuk ellenére sem
követhetőek mintaként. A kubizmus, expresszionizmus, szürrealizmus stb.
aktuálisan nem művelhető irányzatok, annak ellenére sem, hogy velük egy
korszakot alkotunk. Abban jelentenek mintát, hogy miként kell vagy lehet
új izmust, art-ot létre hozni, s nem abban, hogy miként kell a művet
megalkotni. Vagyis nem szűnt meg a mintaadóként létezni, de ez a minta
nem egy konkrét mintát jelent, hanem a minták létrehozásának mintáját,
a mintakészítés technikáját jelenti.
16 Az ősi társadalmakban
a már halott "apák", vagyis az ősök világa (cselekedeteik, hitük, gondolkodásuk
stb.) jelentette azt a mintaképet, amelyet a jelenben a "fiaik" megismételtek,
s ezen a módon élőként megtartottak. Az egész ritualizált és formalizált
életvilág ebben a ritmikus ismétlésben lelte meg azt a kontinuitást, amely
az ősökkel azonos korszakot jelölt ki számukra, ezzel biztosítva a múlt
jelenszerű továbbélését.
17 A művészet iróniája,
hogy az a modernizmus vált múzeumivá, amely időnként éppen a múzeumi művészet
ellen küzdött az élet nevében.
18 Amennyiben az esztétikaiban
rejlő ürességét érvényesnek tekintjük, akkor ennél szélesebb alapok aligha
hozhatók létre a múlt számára, hiszen az esztétikai fogalmába minden megformált
tárgyi (és nem tárgyi) létező belefér. Igaz, hogy ezzel múltként elveszítjük
a múltat.
19 Itt nem kevesebbre
gondolunk, mint arra, hogy aligha lenne szerencsés a múlt alkotásaira nézve,
ha mindig a legfrissebben elismert művészeti elgondolásoknak, koncepcióknak,
izmusoknak, artoknak megfelelően értékelnénk át őket, hiszen ezzel egy
folytonos szelekciónak tennénk ki a múzeumi műveket, amelynek eredményeként
a múzeumok meglepő gyorsasággal ürülnének ki. E helyett inkább a múlt alkotásainak
folyamatos újraértékelése folyik, amely tárgyi mivoltukban ugyanazon műveket
értékeli át újra meg újra.
20 Ilyen kiállításoknak
tekinthetők az olyan jelentős nemzetközi művészeti események is, mint a
velencei biennálék és a kasseli dokumenták.
21 A korszerűség fogalmával
kapcsolatban meg kell jegyeznünk, hogy meglehetősen nehezen definiálható
fogalom, mivel egy adott korszakra az anakronizmusai is jellemzőek, vagyis
azok is kor-szerűek.
22 A jelenséget a használati
tárgyak mintájára kell elképzelnünk. Az autó az elmúlt fél évszázadban
már nem sokat fejlődött. Mégis a gépkocsigyárak újabb és újabb modellekkel
állnak elő azt a látszatot keltve, hogy valóságos fejlődéssel van dolgunk.
23 A nagy nemzetközi
kiállítások, mint a Velencei Biennálék, a Kasseli Dokumenták stb. sem alkalmasak
arra, hogy valaki kitűnjön. Sokkal inkább a részvételből fakadó pozíciók
reprezentatív felmutatására és jelzésére szolgálnak, még akkor is, ha bizonyos
koncepciókkal igyekeznek valós minőséget kölcsönözni a válogatás során
az alkotásoknak.
24 Történnek kísérletek
arra, hogy az ilyen kaotikus helyzeteket elkerüljék. A tematikus kiállításoknak
nagy hátránya viszont az, hogy ami nem fér bele éppen semmilyen konkrétan
megvalósuló, tehát véletlenszerűen kigondolt és kivitelezett témába, az
lényegében kimarad abból a körből, amely hatóerőként képes felmutatni és
felléptetni a különböző intenciókat hordozó műveket.
25 Egy ilyen párbeszéd
létrejöttének lehetősége azért kizárt, mert a műalkotások zártsága abban
az összesűrített időben, amely az ilyen műveket jellemzi, kizárja annak
lehetőségét, hogy az alkotás saját jelenlétének demonstratív felmutatásán
túl képes legyen az ön(át)alakításra. Erre csak az olyan eleve nyitott
művek képesek, mint a színházi alkotások.
26 Az újdonság elsősége
az eredetiség felett azt jelenti, hogy maga az eddigiek alapján nem minősíthető
új művészeti jelenség válik alapértékké, és az eredeti megoldás, amelynek
inkább az ugyanazon értékrendet valló stíluson, irányzaton belül van értelme
és jelentősége, mellékessé válik.
27 Ez még az olyan merev
korszakokat sem jellemzi, mint amilyen például a bizánci művészet volt.
Ugyanakkor a stílus-kavalkádnak is vannak határai, amelyek egy idő után
láthatóvá teszik azt az időt, amelyben ezek az alkotások megszülettek,
s így elválaszthatóvá válnak más időpontok formai "káoszától". Ez annyit
jelent, hogy egy a 20. század húszas éveiben rendezett pluralista szellemű
modernista kiállítás könnyen megkülönböztethető egyugyanezen század hatvanas
vagy hetvenes éveikben rendezett hasonló koncepciójú kiállítástól.
28 Ebben az esetben képen
a plasztikai kép, azaz a szobor is értendő.
29 Elsősorban az abban
való hit veszett el, hogy létezik egyetlen üdvözítő megoldás, amelyre törekedni
kellene. Miután ismertté vált az a mechanizmus, amelynek alapján mintaadóvá
lehet válni, egyben meg is szűnt ennek a formális lehetősége, hiszen elvben
mindenki számára elérhetővé vált a módszer. Ugyanakkor nem jött létre olyan
új művészetre alkalmazható koncepció, amely a művészetet más irányba tudná
terelni vagy más paradigmát lenne képes kijelölni a számára. Ezért bátran
állíthatjuk, hogy változatlanul a 20. század elején induló, az avantgárddal
jellemezhető korszakhoz tartozunk.
30 Egy életmű feldolgozása
hasonló problémákat vet fel. Az életmű egyes önálló darabjait az alkotó
személyében fellelhető állandóság tartja össze. Jóllehet, a műalkotás egyik
lényeges tulajdonsága, hogy elszakad az alkotótól, ám az "eredet" nem teljesen
jogtalan felvetésének jelszavával a történész az alkotóhoz vezeti vissza
a művet. Az alkotó személye lesz az, aminek alapján fel lehet fűzni az
alkotásokat, és egy kronológiai láncon a történeti időbe lehet helyezni
őket. A művek egymásutánjának időbeliségét nem a bennük fellelhető sűrített
idő adja meg, hanem egy külső, az alkotóból származó időbeliség. Az alkotások
ebben az időbeliségben puszta tárgyakként kapnak helyet, mint az individuumról
levált tárgyi létezők. A különböző idők (a műben sűrített idő, a mű számára
kijelölt idő, a befogadó ideje, az aktualizált idő stb.) mintegy feltorlódnak
a műben, illetve a mű körül.
31 Ennek a "robbanásnak"
lehetünk a tanúi, amikor a manierizmus és a barokk művészetét vizsgáljuk.
32 A sorozatszerűség
tekintetében némi fenntartással, de elfogadjuk Kubler nézeteit. (Lásd:
George Kubler: Az idő formája, Gondolat, 1992.)
33 Az avantgárd művek
az individualitás ellen dolgoznak, hiszen nem az eredetit, hanem az újszerűt
állítják az érdeklődés homlokterébe. Ennek megfelelően, az igazán eredeti
alkotók mindig levetették az "izmus" szűkös nyűgét. Ennek viszont az lett
a következménye, hogy egyrészt megszűnt az izmusok tisztasága, avantgárd
jellegének "ártatlansága", másrészt utat nyitott devalválódása, akadémizálódása
felé. Magyarországon a legjelentősebbnek tartott avantgárd művészek egyáltalán
nem számítanak egyben a legjelentősebb művészeknek is. Ez az ellentmondásos
helyzet - amely kisebb mértékben az egész jelenkori művészetre jellemző
- abból fakad, hogy a nagy újítások "névtelenek", egyéniséget nélkülözők
maradnak, ha nincs olyan sajátosságuk, amely lehetővé teszi az individuumok
sajátos alakítását, az izmus határain belül. Az egyéniségüket az újdonságban
megtaláló alkotók mintegy feloldják egyéniségükben a stílusok formai merevségét,
mechanikusságát. |
|