TANDORI
DEZSŐ
Max. figyelmet
a minimalistának!
Györe Balázs könyvéről
"...csak mossa, mossa hallgatag"...? Nevetséges lenne ilyet leírni: tanárom
szavait idézem Gy. B. könyvének dolgában, mert Gy. B. a jóbarátom. Nem
az lenne a baj ezzel, hogy jönne: na ja, a jóbarátjáról... Hanem, hogy én
ki vagyok? Melyik? Én sosem vagyok boldog már. Szinte betegül (jó, hát
a világ!) mellőzi érzékelésem, ami jó történik velem. Megvannak a fontosaim:
1.) kártyabajnokság itthon a medvékkel és a holtakkal; 2.) mindenkori egy
szál madaram. Nekem többem úgy, ahogy a birtokviszony félresöpörhető, s
a "dolog" mégis enyém, nincs. Györe Balázs igazi-regény-könyvét, ahogy
Sándor Iván a hátoldalán megjegyzi, a boldogtalanságban gyalogló ember
boldogsága jellemzi. Lásd Salinger. Ne lásd Kerouac. Ne lásd Lowry. És
lásd Ottlik.
A minimalista? Hogy"én" vagyok ennyire
oda érte? A Krízis után is (remekmű! györei nagypróza) ezért a sokak
által töredéknek minősítettkönyvért? No, igen, ennyi karakterszínészséget
el kell várhatni a bírálótól: hogy ő - nemcsak ő. Ellenben magam Györe
prózásságával (ezzel a "csak a tényeket, irgalmatlanul" tartással, mely
nem is tartás: lény!) maradéktalanul örvendező vagyok. (Boldog semivel
se.) A boldogság és az örvendezés iszonyú hatásmesgye-élesség két felén
van. Felkérdezhető (rút szó), Györe Balázs vajon minek örvendene? Ó, ó,
ó. Örvendhet azért. Mindjárt az elején írja: miben is él főhős és családja.
Csupa jött dologban. Minimalista élet! Maximálisan kialakítva. Szinte csoda,
mondom, hogy így meg lehet lenni. A minimalista elsősorban pontosságra
tanít.
Császármorzsásság? Baromság (a dolgozattól).
Csak: eltökéltem azt is, én ehhez a témához, ami Györe könyvének tárgya,
nem szólok hozzá. Nem én! Az író maga se tudta, hova jut a regénnyel. Életregény:
hová jut az élet. Valahová - remélte biztosra, hogy hová. Ez hit kérdése.
Az irodalom értéke anyagiakon múlik. Mik a metszések arányai, mi a - valamiért
csak! - kikényszerített etikai állag. Az életből kikényszerített, mely
- az élet - nem ismer etikát... nem az van, hogy sok idézet, kevés idézet.
Kezet a szívre, messze idébb van ez a regény még a kollázstól. Akkor meg?
Morfondírozni erről - lehet. Kialakítottam elképzelésemet az idézések tárgyában.
Ottlik etc. Györének a művészi siker érdekében szükséges. Az itt említett
"siker" - immanens. Művön belüli. Jóérzésünket váltja ki. Boldogkönyv,
így, egybeírva, melynek "ez" a sikere. Persze, max. figyelmet...!
Nem ettől szívbemarkoló könyv. (A minimalistáé
legyen igenis az, előszökkenő rétegei mögött. Rejtőzködés! Mint expresszionizmus.
Ez itt a Schiele-borító létjoga is, még éppen, határt járva szépségesen.)
Idézetei ekképp hatnak legtöbbször; például amikor "fiatal" barátját idézi,
írás közben - felkiáltana a divatkritika: munkaközbeni mű! -, hogy a Boldogkönyv
végét tudjuk, nem csupán sejtjük. Hát nem, nem, mondom én is. Eleve "boldog
könyv"-nek igérkezett ez. S olyasmi lett, mint "bolondok hajója""balgák
bölcsessége" "boldogok a..." Nem a mennyek országa ezé a könyvé. Itt lelkiekben
gazdag - bocsánat - emberekről van szó. Akik örökölték az öröklöttekkel
együtt e világ be-beütő romlását is. Györe könyve tehát, úgy születőben
is már, olvasói ügy volt. Kicsinálatlanul.
El nem tudtam szakadni az előző Györe-könyvtől,
a Krízistől, míg e dolgozatra készültem. Most legyen mégis igazság:
a Boldogkönyvet, ha már centire nem idézhetjük (méterre végképp
ne!) miért fosztanánk meg minden (révünkön bármily gyarló!) lehetőségétől,
amije csak van. Miért ne mondanánk: a Krízis a magánélet történelmi
félmúltja, a Boldog... a tragikum (féltragikum) jelene. Mint Pilinszky
mondta: a jelenidő vitrinéről... melyben égünk. Bárhogy, de.
Miért ne lehetne "a sors" hatoldalú
kockája a segédtérfogatunk! Egyeneseink felszínekké lett gyűjteménye. Legyen
ez a hatos:
(Plusz: amíg az írás
megvált mégis)
Az Időben tekintve: a minimalizmus nem épp ugyanez? Vagy fordítva. Minden csüggesztő volt, aztán valami csak lett, valami csak-csak. Eleve: ahonnét nézzük. Amilyen jegyben. Így lehet egy monokróm vászon "sarkos-éles" festészeti termék; "mezőfestészeti" alkotás... világos: amott a széle felől, emitt a belseje felől haladtunk a minősítésben. A lelki tartás a fontos? A célzat, az (el)indulat. S lehet minimalista is mindkét típus, ám minimalizmusnak minősülhet, mit tudom én, egy felfestett-átfestett lazúrosság kis pöttyökkel, a vászon anyagának "belehasználásával". Mondom, a lélek tenné? Jó, de hát nézzük a hatást: mi maximális, mi marad minimális? Az irodalomban maximalista: ami a napi (de csúf szó) társalkodás része. (Társadalom, társ, társalgás - "diskurzus", jaj, divatszó így, bár pontos. Furcsa a divatszavak vulgárminimalizmusa. Hiszen épp ez az: "náluk" tömörebben nem lehetne... Itt dőlünk be. Kicsit elkéjelgünk benne, mintegy önmagunkban. Ettől irtózom "velük".) Maximális siker az ilyesmi: jobb a vulgár, mint a gulgár. (A gulág szóból.) A többi dolog mind magánügynek minősül, s magánügye ugyan kinek nincs? Miért vegyen akkor könyvet, ilyet? De nem erre haladtunk. Furcsa: egy fülét hegyező nyúl, egy csókos pár stb. is magáügyet fejez ki. Mégis jobban bedől nekik a néző, mint egy monokróm képfelületnek, ha aztán a kép - vulgárul - "annyi is". Az irodalom a minimalizmus szempontjából szerencsés helyzetben van. Mégis: ugye: témákat tár elénk. Hogy volt, mint volt. Az anyagszervezés teszi, hogy nem "dokumentarizmusról", nem szociologikumról van szó. Lelki logikája miatt "társas" mégis a mű. Alapjában háromféle minimalizmus van. (Az irodalomban.) Sajnos, kicsit úgy sakkozható ki e három változat, ahogy a "lélek" szóból (vagy bármely szóból) az anagramma készül. Kafka rejtelmes minimalizmusa is e kategóriákba (na ja, ha ezt a kategóriarendszert vesszük fel) illik. Rejtélyes: mert nem tudjuk, mi volt Kafka lelkében. Úgy tényleg azért. Naplóiból etc. következtetünk rá. A többi: felhasználói tartásunkból ered.Lélek - kelél (felkeltél te) - kell-é. Él kel, lelék, elkél. Etc. Sok fantázia a lélekben nincs. Változatok: fás karalábék. S ekkor ez a fő minimalizmus, amire rájövünk. (Az ember végül... A szomszéd falu, ahová nem érünk át élethosszat se... Minek a lélek csalfa fényűzése...) Nem idézetek. Magam is így gondolom. Ahogy az örök-igazságokat magunkévá hasonítjuk (sőt, magunkká), az összefoglaló minimalizmus ez. Ami megint nem fás karalábé. Az igazi minimalista széppróza kicsivel több, mint a vallomásoskodó, nem is aforizmák gyűjteménye. Íme... nos, nekem itt lehetett szerencsém ilyen könyvről beszélni. Ami a magam minimalizmusát illeti: Totyi verebem és a Nagy és a Kis Koala Kártyabajnokság. Ez utóbbiak: két rendszer, két játék, szereplői közt van a hozzám legközelebbien élő ember és ott vannak medvéim, más lényeim, halottaim. Totyi egy veréb, akivel, ha kettesben vagyunk, minimál-kicentizve zajlik a nap. Az egyetlen szál, amin az életem függ. Ha ő van, nem kell innom, cigarettáznom, hasznoskodnom, társaskodnom, utaznom, élvezkednem, gyönyörködnöm. Kell neki füvet hoznom, nem megfeledkezni semmi tápértékéről-italáról, nem becsukni őt az ajtórésbe stb. Neki is mindegy, én milyen vagyok (kövér, csont-bőr, fáradt, reménytelen, unott, nyugtalan, fásult). S közben zajlik két bajnoki tornánk. A minimalizmus itt találja meg, hogy úgy mondjam, felebaráti menyét. Csak bárki-bármi másom: kényszerpálya, utólagos "jaj-istenem-vonzalom". És ennyi. |