|
WEHNER
TIBOR
Búvópatakszerű
művészet
Beszélgetés Gaál József
képzőművésszel művészetünk állapotáról
- Hogy érzed magad az új évezredben?
Ugyanúgy, mint a régiben?
- Az ezredforduló
csak azért jelent számomra valamifajta határt, mert ekkor lettem negyvenéves.
1960-ban születtem, és valószínűleg megkockáztathatom azt a vélekedést,
hogy ezen a naptári fordulóponton elérkeztem életutam feléhez. Talán ezért
kezdtem el emlékezni: megcsináltam Miskolcon a Summa című kiállítást,
amely húsz év munkáját foglalja össze. Nagyon izgalmas volt visszatekinteni
egészen a főiskolai évekig: ezzel a kiállítással felmérhettem, hogy mit
lehet vállalni a tanulmányi időszak, a pályakezdő szakasz műveiből. Akkoriban
egyébiránt nagyon sok hatás ért: vonzott Bálint Endre, Duchamp, Beuys,
a konceptualista művészet. Azokhoz a korai művekhez viszonyítva elmondható,
hogy ma már hagyományos technikákkal, tradicionális műveket csinálok.
- Az ezredforduló
téged húsz éves visszapillantásra ösztönzött, a magyar művészet viszont
kényszerűen lezárt egy évszázadot. Milyen muníciókkal tekinthetünk az új,
a harmadik évezred elé?
- Én látszólag
visszafelé, a dolgok menetével ellentétes irányban haladok: a manuális,
a kétkezi festészetet, szobrászatot, rajzot szeretem, mint kifejező nyelvet.
A kéz szeizmográf-érzékenységgel felhozza az ember legbelső lényegét, nekem
erre jó a képzőművészet. "Kimondok" ilyen dolgokat, és ezt úgy ítélik meg,
hogy nem időszerű, ez most nincs a képben. Ami számomra fontos, az a búvópatakszerű
művészet. Van egy folytonosság, egy állandósult törekvés, és van, ami mindig
újdonságra tör: új világképet, új művészetfelfogást manifesztál - most
éppen az interaktivitást hirdeti a világhálón keresztül -, ami nagyon jól
hangzik, de ez számomra inkább kaleidoszkópszerű, jóllehet mindig egy új,
mindig tetszetős képet ad, ám csupán színes káprázatot tár elém. Káprázatot,
ami aztán gyorsan szertefoszlik. Ha viszont megragadok egy karaktert, az
már mindjárt maga a titok: megdermed az anyagban, és korántsem véletlen,
hogy a sok ezer variánsból pontosan az jelent meg, ami megjelent. A Fine
Arts zenekarban vagyok jelenleg énekes, Árvai Györggyel és Kopasz Tamással
együtt dolgozunk, és van egy olyan szerkentyűm, amivel a hangomat torzítani,
visszhangosítani, változtatni tudom, és közben még nagyon sok program alkalmazható.
Na, ezzel a szerkezettel dolgozva azt csinálok akusztikusan a hangommal,
amit akarok, bármi bármikor létrehozható. Kínálja a gép a káprázatot -
közben meg nagyon puritánnak kell lennem. A kétezredik évvel, az új évezreddel
is ez van: elképzelnek az emberek egy másfajta életet, egy másik életvitelt,
más művészetet, egy más összefüggésrendszert és közben meg az, ami eddig
idea volt: a természethez, a természet ritmusához idomuló, hasonuló élet
és művészet, már teljesen szétzilálódott. A mindennapi élet látszólag teljesen
függetlenedett a természettől. Én azt a búvópatak-művészetet szeretem,
amely például Henri Michaux műveit jellemzi, aki a kalligráfiában, az informelben,
az automatizmusban radikálisan újat hozott, ugyanakkor megőrizte a kötődéseit
is. Számomra az ő művészete a lascaux-i barlangrajzok folytatása, csak
sokkal individuáli-sabb, személyesebb, pszichedelikusabb, elvontabb. Engem
ez a folyamat izgat. Az a művészet még tízezer év múlva is izgalmas lesz,
amelynek az eredője az ember szerveiben, a zsigereiben van, amely az ember
és a természet furcsa együtthatásában érlelődik. A nagy elszakadás, a művi
mesterségesség, a természet kizárása csak külsőségeket, általában csak
felületességet szül.
- Pedig
a mesterséges manipulációk virágzó korszakát éljük: a Műcsarnok egyik legutóbbi
kiállítása, a Feketén/fehéren című, sokszorosított/felnagyított
műveket felvonultató mustra is a természetestől való elszakadás jegyében
rendeződött meg.
- Megvolt
a rendezők jó szándéka, de végül csak felnagyított reprodukciók kerültek
közönség elé, aminek nem volt értelme, mert a technikai eljárás minden
egyediséget semlegesített, egységesített, és általában nem a végletek,
hanem az átmenetek a legfontosabbak. A vastag anyagszerűség-nek, a linónyomatnak,
a könnyed kalligráfiának más és más a kisugárzása. Az anyaghoz való ragaszkodás
lényeges. Ez érzéki dolog, ez maga az életteliség. Ez veszett el a grafikai
kiállításon, és ez veszik el az újabb és újabb művészeti törekvésekben.
Ez a káprázat-szindróma érvényesülése. Szélsőségesen fogalmazva: az életteli
perverzió és az imitált perverzió között is van különbség - a virtuális
nekem nem szimpatikus.
- Hogyan
készültél fel a művészpályára, hogyan ismerkedtél meg az életteli művészettel?
- Én már tízéves
koromtól jártam a szentendrei, a Pirk János festőművész által vezetett
szakkörbe, ahol nyugdíjasok és amatőrök dolgoztak együtt, és ahol sok fiatal
készült a főiskolai felvételire. Ez egy remek hangulatú kör volt, nagyon
jól tudtam ott dolgozni. Vasárnaponként néha ellátogatott a szakkörbe Barcsay
Jenő is. Kaptam az egyik rajzversenyen egy Ember és drapéria-könyvet,
akkor tudtam meg, ki is az a Barcsay. Innen ered az én napjainkig erős
szentendrei kötődésem. 1972-ben, még gyerekként láttam a templom-dombi,
a későbbi Vajda Lajos Stúdiósok által rendezett kiállítást, emlékszem feLugossy
László propellerfejű figuráira, a Wahorn-rajzokra és az efZámbó-munkákra.
A tahitótfalui általános iskolában Novák Lajosné, a Dömösön dolgozó vásárhelyi
kötődésű festő felesége tanított. Novák Lajosnénak nagyon jó érzéke volt
a rajztanításhoz, figyelt is rám, így az ő pedagógiai gondoskodása és a
szentendrei hatások nagyon jól kiegészítették egymást. Jártam a szentendrei
Művésztelepi Galéria kiállításaira, és aztán 1974 körül felfedeztem magamnak
Vajda Lajost, alaposan megismertem Korniss Dezső, Vajda Júlia, Vaszkó Erzsébet
művészetét. Ebből a szellemi-művészeti közegből kerültem a Török Pál utcai
Képzőművészeti Szakközépiskolába. Furcsa volt a váltás: addig nekem Szentedre
volt a "nagyváros". De a Helikon Galériában kitűnő kiállítások voltak:
Szemethy Imre grafikáira, szép könyvillusztráció-tárlatokra emlékszem.
És ott volt a Múzeum körúti Központi Antikvárium, ahová bebetérve mindig
el lehetett csípni egy-egy külföldi katalógust, Új Symposion-, vagy
Magyar Műhely-számot. Egyre tágultak a körök: felfedeztem az Európai
Iskola művészeit, akiknek az alkotásai azt jelezték számomra, hogy vállalni
kell az adott alkotói közeg világát, ízeit és zamatait, a mítoszait, azt,
amit egyesek lekicsinylőn provinciálisnak minősítenek: nekem ez jelentette,
jelenti a dolgok lényegét. A lírai hangvétel, a bensőségesség a meghatározó
erejű, ami például a nyolcvanas évekig Kisorosziban is fellelhető volt
a kultúrában, az építészetben, a motívumokban, az emberek életvitelében.
De a Vajda Lajos-Korniss Dezső-Bálint Endre zseniális alkotóhármas művészete
által sugárzott atmoszférát nap mint nap átélhettem akkor még a budapesti
belvárosban is, a vásárcsarnok környékén, ami sajnos ma már alig-alig,
csak nyomaiban érhető tetten.
- A hetvenes
években nem éreztél semmi fojtottságot?
- Azt nem
értettem, hogy ezekről a nagy művészekről miért nem kaphatok több információt,
hogy miért nem adnak ki róluk albumokat - Vajda Lajosról akkor még csak
egy emlékkönyv volt elérhető -, és közben meg láttam a képcsarnoki kompromisszum-képeket,
a tömeges kép-gyártmányokat. Furcsa volt, hogy nem olvashattam nagymonográfiákat
kitűnő művészekről, és közben az egyébként nagy tehetségű, de meghasonlott
művészek - kitalált stílusokban megfestett modernista tájaikkal - minden
fórumon jelen lehettek. És persze az egész kulturális-művészeti rendszer
túlságosan szabályozott, mereven intézményesített, sokszorosan ellenőrzött
volt, amely az igazi művészetet valóban éppen csak megtűrte. Érdekes megfigyelni,
hogy ez a megtűrtség most is érvényesül, bár most ez a jelenség nem politikai,
hanem pozicionális eredőkre vezethető vissza. Állandó latolgatás, méregetés
zajlik: két szélsőség állandó konfrontációja. Az egyik azt mondja: már
annyira liberális vagyok, hogy a helyi sajátosságokat szétzilálva, minden
nyugati irányzatot, eszmét kritika nélkül elfogadok - és ezért nem veszi
észre a látszólag bagatell mozzanatokat, az oly fontos részleteket. A művészetben
a szabadság nem azt jelenti, hogy felszínesek vagyunk. A másik szélsőség
meg az, amely nem ismeri fel a valódi hagyományt, azt, ami nem a zárt és
nacionalista magyarságtudatban testesül meg, hanem valamifajta hemzsegő
összetettségben, a soknemzetiségű Magyarországban, amelyben másságok, sokféleségek
kavarognak, amely rendkívüli komplexitású. Nem a hagyomány-kreációról beszélek,
hanem a bartóki hagyományteremtésről.
- És ki
a magyar képzőművészet Bartókja?
- Aki elsőként
felmerül számomra, az Tóth Menyhért, de talán őt inkább Weöres Sándorral
rokonítanám. Vajda Lajosnak volt az az elképzelése, hogy a magyar kultúra
és művészet a híd-szerepre hivatott - én talán ezért is az ő munkásságát
értékelném a képzőművészet számára annak, mint amit a zenében Bartók Béla
jelent. Vajda esetében azonban nagyon nagy tragédia, hogy fiatalon meghalt,
hogy nem bontakozhatott, teljesedhetett ki elvrendszere és életműve, bár
az ötvenes években őt is megnyomorították volna. Ha a szénrajzait nézem,
akkor érzem, hogy nagyon erőteljesen a helyhez, Közép-Európához, a különleges
atmoszférájú Szentendréhez, és persze a két világháború közötti korszakhoz
kötődő művészet, de ugyanakkor benne van a balkáni fojtottság, a kicsit
ázsiai árnyaltságú, rituális, kozmikus jelleg, az apokalipszis-érzet is.
A tragikumra való érzékenység és a groteszkhez való vonzódás Kafkán és
Hrabalon keresztül fogalmazódik meg Prágától keletre - nálunk az az érdekes,
hogy mindezt színezi, mindebben jelen van a keleti hatás is.
- A nyolcvanas
évek elején kerültél a Képzőművészeti Főiskolára. Mi volt ott akkor a fontos?
- Én kettős
életet éltem. Nem szerettem a kollégiumot, tizenkét évig ingáztam. Az otthonom
Tahitótfalun volt, és közben meg ott volt számomra Szentendre is. Sok műfajban
dolgoztam. A grafika-szakot imádtam, mert sokféle anyaggal, technikával
megismerkedhettem, és ez megerősítette bennem azt a tudatot, hogy a mesterség
és a művészet eredendően elválaszthatatlan. Otthon sok kacat között nőttem
fel, apám műhelyében nagyon szerettem az anyagokat, a szagokat. A grafika
eszközei, vésői, metszőszerszámai elvarázsoltak. A jó szerszám nagyon fontos,
most, hogy szobrokat faragok, nap mint nap átérzem ezt. A főiskolán egyébként
nyugalom volt, hagytak dolgozni, és a legtöbbet egymástól tanultunk. Mindemellett
rendkívül rokonszenves mesterem volt: az ugyancsak szentendrei Kocsis Imre
festő- és grafikusművész. A főiskolai benyomásaimat most, a tanári gyakorlatomban
jól kamatoztathatom: az egyik alapelv, hogy nagyon kell figyelni az egyéniségekre.
Az elsősöknél persze be kell indítani a dolgokat, meg kell fogni a tanítványokat,
konkrét feladatokat kell adni, irányt kell kijelölni, de aztán már szabadon
lehet engedni őket. Mi is viszonylag szabadon dolgoztunk, nem voltak tiltások
vagy korlátok, biztonságban éreztük magunkat. Kint a November 7 téren inkább
szorongtam, mint a főiskolán. Persze ez már a nyolcvanas évek volt, ekkor
már szabadabb volt a légkör, nagyon sok mindent meg lehetett tenni, csaknem
mindent ki lehetett mondani.
- Egy generációval
vagy nemzedékkel együtt indultál, vagy magányosan léptél ki a nagybetűs
Művészeti Életbe? Egyedül dolgoztál, vagy csatlakoztál valamelyik formációhoz?
- Érdekes,
hogy időleges vagy ideiglenes kötődéseim voltak és vannak, és valójában
nem is bánom, hogy nem kerültem tartósan és véglegesen egyik csapatba se.
Például amikor a Julius Gyula megszervezte a Kék Acélos brigádot, Gerber
Pállal és Kicsiny Balázzsal együttműködve benne voltam egy darabig, aztán
amikor éreztem, hogy engem direkt módon nem érdekel intenzíven az ötvenes-hatvanas
évek valósága, akkor eltávolodtam ettől a társaságtól, mert nem a társadalmi
léttel kapcsolatos, hanem a belső, a lelki dolgok foglalkoztattak. Szerepeltem
a kibővített Vajda Lajos Stúdió SZAFT-kiállításán is, mert a főiskola után
is fel-felbukkantam Szentendrén, aztán készítettem közös installációt Szurcsik
Józseffel, majd önkiíró műveket állítottam ki Lévai Ádámmal Tatán. Ezek
az együttműködések, akciók, fellépések azért izgalmasak, mert az ember
újabb és újabb oldalról közelítheti meg önmagát, újabb és újabb kérdéseket
tehet fel önmagának. De a transzavantgarde megbolydulásokban nem vettem
részt. És persze az idő is korlátoz, mert mindemellett folyamatosan tanítottam
és tanítok: kezdetben nyolc évig a Ferenczy képzőművész-körben, majd a
Képzőmű-vészeti Főiskolán. Igazán jó érzés volt, amikor 1993-ban a főiskolára
kerülvén olyan növendékekkel találkoztam, olyanokat tanítottam, akik a
Ferenczy körből indultak, akikből később művész lett. Ugyanakkor nagyon
érdekes volt megfigyelni azt is, hogy sokszor a legerőteljesebb tehetségek,
a legmélyebb érzékenységű egykori tanítványok tűntek, tűnnek el hirtelen,
talán azért, mert nem tudják felvenni a művészeti élet ritmusát, vagy csupán
csak azért, mert nem járnak fontos helyekre, mert nem bírják elviselni
a pofafürdőket. Ha meg valaki vidéki művész, akkor egészen egyszerűen -
bármilyen zseniális is - észre sem veszik. És a bezárulás negatív hatású,
görcsössé tesz, leépít. Ez nagyon szomorú.
- Hogy
lehet így fennmaradni? És hogy őrizheti meg a művész az önállóságát?
- Van néhány
lehetőség. Például a direkt módon való felzárkózás. Ez egy felvett szerep,
de van, amikor valódi impulzusok hatására mozog a művész. Megfigyelhetők
a cápa-típusú művész magatartásának jellegzetes megnyilvánulásai is: aki
kiharap magának innen-onnan dolgokat, de azonnal sajátjává alakítja, majd
építkezni kezd. És általában nem elég a tehetség, kell az agresszió, vagy
indulat is. Éppen most olvasok egy könyvet, amely azt taglalja, hogy mennyire
kártékony emberi megnyilvánulás az indulat, ugyanakkor a művészetben nagyon
fontos tényező: meditatív, zárt műalkotásokat hozhat létre. És gyakran
regisztrálható az "azonnal, de mindent"-taktika, amely végső soron jó,
mert az ember néhány percre sztárrá válhat. Hosszú távra persze ez nem
érvényes, nem üdvözítő. Néha, amikor előveszek katalógusokat, vagy kicsit
kritikusabb szemmel nézem a gyűjteményeket, elszomorodom: lassan - vagy
talán épp ellenkezőleg: igencsak gyorsan - elavulnak a régi munkák. Milyen
furcsa, hogy ehhez csak néhány évtized kell: nem rakódnak újabb jelentések
bizonyos művekre, egészen egyszerűen kiürülnek. A jó munkák meg közben
egyre titokzatosabbakká válnak.
- Mitől
jó egy munka?
- Az életérzéstől,
amivel, amitől hajtva az ember csinálja. Attól, hogy nem valamifajta felvett
érzés, hanem megéltség, átéltség van a mű mögött, amiből erő árad. Nem
csak a személyességet feltételező és biztosító manualitásról van itt szó:
egy videóinstallációnál is érezhető, ha valami különöst és megismételhetetlent
ragad meg az egyedi és az általános, a személyes és az univerzális furcsa
együtthatásaként. Ez az igazi műalkotás. Egy avantgardista munka, amelyik
a formáját keresi nagyon érdekes lehet - gondolj egy jó konkrét költészeti
alkotásra, amely maga egy izgalmas felfedezés -, de ugyanígy fontos Hrabal
és Krasznahorkai is. Persze meglehetősen nehéz meghatározni, hogy mi az
avantgarde, a poszt- és a neoavantgarde. Ami innen, tőlünk annak látszik,
az ugyanis általában nyugaton már a megszületése pillanatában kőkeményen
hivatalos művészet. És a műkereskedelem is manipulálja, átláthatatlanná
teszi, alaposan megkeveri a dolgokat.
- 1986-ban
végeztél a főiskolán, és nyomban jelentős szakmai sikereket értél el. Díjakat,
ösztöndíjakat nyertél, és azóta is aktív résztvevője vagy a kortárs művészeti
folyamatoknak. Viszont mintha lezajlott volna itt egy 1989/90-es rendszerváltás.
Hogy élted meg a változásokat?
- Pontosabban
nem 1986-ban, hanem 1983-ban végeztem, csak három évig továbbképzősként
még bent maradtam a főiskolán. Viszont közben már szerepeltem kiállításokon.
Számomra - és meggyőződésem, hogy nemcsak számomra - a rendszerváltás felszabadító
hatású volt. Az én munkásságomat kezdetben az irracionális, az antihumánus
jelzőkkel illették. Egyszer meg is ijedtem, mert úgy fogalmaztak, hogy
ezt azért nem szabadna megengedni. Volt, aki korábban azt mondta, hogy
menj vissza a Dunakanyarba, csinálj szép tájképeket. A kilencvenes években
aztán belemerülhettem a saját világomba, azt éreztem, hogy természetessé
váltak a dolgok. Én meg eredendően befelé forduló alkat vagyok. Kis túlzással
mint Kafka, aki nagyon magányos volt, és mégis a társadalmi lét minden
bugyrát bejárta, s megérzéseit kritikává formálta. Én is a rossz közérzetemet
érlelem művekké. Sokan tragikusnak, leszámoló jellegűnek, pesszimistának,
már-már életidegennek minősítik a munkáimat - végső soron ez is a természethez
való hiábavaló ragaszkodásom tanújele. Érzem, hogy valami nagy baj van.
Ez a ma emberének drámai konfliktusa. Van, aki pótszerekkel feledteti el
a problémákat. Számomra itt a művészet, amely felfed, vagy palástol - de
inkább felfed.
- Mi a
művészet szerepe, lehetősége Magyarországon ma, a kétezredik év körül?
Megtörténhet a legfontosabb: megszülethetnek a kor autentikus művei?
- Visszapillantva
a művészet és a politika furcsa összefonódására, érzek egy olyan jelenvaló
állapotot, ami Kelet-Európában valószínűleg masszív hagyomány, de biztos,
hogy erőteljesen érvényesült 1989/90 előtt, és érvényesül utána is: a művész,
a teoretikus, a művészettörténész, vagyis a művészet szereplői közül senki
sem meri kimondani nyíltan a véleményét. Vagy ha kimondja, akkor indulatosan,
eltorzultan, politikus vadállatként nyilvánul meg. Együttgondolkozás, együttműködés
nincs, csak egymástól elszigetelt dühöngések vannak. Az egységesítő kezdeményezések
helyett a változatosságot, a gazdagságot kellene őrizni és éltetni a művészetben:
mi sem természetesebb, hogy van olyan művész, akinél a szakrális dolgok
erősödnek fel, míg mások a formai kísérletek hívei. Ezek a tendenciák valójában
nagyon jól megférnek, vagy megférnének egymás mellett. Mindig Weöres Sándor
jut eszembe, aki nagyon szerette a kísérleti műveket, amelyeknek újdonságait
és leleményeit nyomban beépítette az alapjaiban tradicionális költészetébe.
Weöres mindenféle stílusban teljes átéléssel tudott írni. Ez rendkívül
értékes adottság, ritka jelenség.
- A falra
akasztott kép és a képernyő furcsa konkurrenciaharcának lehetünk tanúi
napjainkban. Az ember általában naphosszat képernyőket néz, amelyeken iszonyúan
silány minőségű képek jelennek meg.
- Számomra
érthetetlen, megmagyarázhatatlan, hogy miért nincs egy művészeti televíziós
csatorna, egy olyan, amely a művészeti program sugárzása mellett, illetve
azzal szerves összefüggésben művészileg meg is lenne csinálva. Ahol minden
művészeti ág teret kaphatna. Bármi, ami a művészetben történik, megjelenhetne
itt, és egyúttal interaktív módon: kialakulhatna végre a párbeszéd. Ezen
a csatornán fontos dolgok történhetnének. E csatorna hiányában valóban
rá vagyunk kényszerítve arra, hogy ostobaságokat, silányságokat nézzünk.
A sok rossz közötti választási lehetőség van csak meg.
- Megannyi
ágazatban, műfajban dolgozol, és a művészeti alkotómunka mellett az irodalmi,
művészetelméleti tevékenységed is számottevő. Mindezt programszerűen csinálod?
- Amikor elkezdtem
tanítani a főiskolán, akkor az egyik elméleti tanszékre kerültem. Ha az
ember beszélni kezd valamiről, akkor arra fel kell készülni. Ez nagy felelősség.
Ekkoriban rengeteget olvastam, kissé elmélyedtem a dolgokban. Ez furcsa,
mert ilyenkor kívülről kezd látni az ember mindent. Beleástam magam a művészetelméletbe,
és a hiábavalóság érzése hatalmasodott el rajtam. Az elméleti konstrukciók
labirintusa miatt ijesztő mélységekkel szembesültem. Ezért aztán inkább
az esszé felé mentem el, mert így szabadabban reagálhattam a dolgokra;
az esszé nyitott műfaj, ott az érzelmeknek is helyük van. A többműfajúságot
azért szeretem, mert az igazi jó munka egy olyan kinyilatkoztatás, amit
az ember maga sem ért, hogy miért csinálta. És nagyon jó, hogy amit megvalósítok
grafikában, akkor azt utána megpróbálhatom létrehozni szoborban is: míg
a rajz önkiíró kalligráfia, a szobor inkább stilizált, kubista jellegű
tárgy lesz. Közben meg készítek festményeket, ahol a telt színek ugyanazt
a jelentést más érzelemmel telítik. És ez a műfaj- és technika-váltogatás
próba is egyben: kiderül, hogy hiteles a művet inspiráló érzés, vagy nem.
És egyúttal tudatosan, vagy mintegy tudattalanul védekezem a modorosság
ellen is: ha az ember beleveti magát egy technikába, akkor egy idő után
jó áttérni valami másra, mert különben könnyen manírossá válhat. A szabad
kalligráfia után például jót tesz egy kis masszív faragás. Vagy az, hogy
a rézkarcnál tisztán, jelszerűen kell a lemezbe vésni a dolgokat. És akkor
ezután elkezdek festeni, amit ekkor már nagyon élvezek. Így talán elkerülhetem
a saját stílusom karikatúráját, ami nagyon sok egyműfajú negyven-ötven
éves művész munkásságában óhatatlanul megjelenik, fellelhető. Példaképeim
azok a művészek - Rembrandttól Picassoig és tovább - akik több műfajban
is nagy mesterek voltak.
- Könnyen
megválsz a műveidtől? Érdekel a munkáid sorsa?
- Az tulajdonképpen
ambivalens érzés, hogy viszonylag kevesen gyűjtik a műveimet. Az viszont
megnyugtató, ha a munkám egy olyan gyűjteménybe kerül, ahol egy Vajda Lajos
által alkotott mű társasága fogadja. Vagy ha olyan kortársak alkotásai
közé kerül, akik, illetve amelyek nekem is fontosak. És azt is lényeges
mozzanatnak ítélem, hogy általában olyan gyűjtők érdeklődnek a munkáim
iránt, akik a megcsinált, a megélt műveket keresik. Amelyek egyszerre személyesek
és a személyesen túlmutatók. Úgy érzem, hogy a manuálisan készülő, a művész
kezének lenyo-matát őrző műalkotásnak - a jelenkor látszólagosan uralkodó
tendenciáival ellentétben - mindig fontos szerepe lesz.
- A jelenkori
magyar művészeti élet furcsa kiegyensúlyozatlanságokat tükröz, meglehetősen
zavartan, zavarosan működnek a dolgok. Kissé bizonytalan a művész státusa.
Látsz valamilyen kiutat - vagy nem bízhatunk semmiben, és ki kell várnunk
húsz-harminc évet?
- Én úgy veszem
észre, hogy az ember ma már senkire és semmire sem számíthat, önmagának
kell kialakítania azt az élet-közeget, azt a miliőt, amiben létezni, dolgozni
tud. Napjainkban már nem lehet jótékonykodó szervezetekbe kapaszkodni,
nem lehet számítani arra, hogy bárki eltartja a művészeket. Önállóan, kizárólag
önmagunkra utalva kell léteznünk. Én szolíd körülmények között élek, de
azért meg tudom csinálni azt, amit akarok. Szerencsére van munkám is, tudok
anyagokat venni, és nem vagyok kiszolgáltatva a képgyártás kényszerének
sem. Szabadon és nyugodtan dolgozhatok a saját programomon. Valamiképpen
ezt kéne elérni mindenkinek. És akkor ezáltal kikristályosodik majd valami.
- Tehát
adott a lehetőség: megszülethetnek a nagy művek, létrejöhetnek a nagy életművek?
- Igen. Nézd
meg a kortárs irodalmat, a könyvkiadást: fantasztikus gazdagságban jelennek
meg a művek. És csaknem minden művészeti ágban nagyon sok tehetség dolgozik.
Persze a dolgok szerencsés együttállására, a véletlenek inspiratív közrejátszására
is szükség van a korszakjelző művek megszületéséhez. És arra a konokságra,
amivel nekem sok gondom volt, és van mostanában is. De hát nincs más lehetőség:
konokul végig kell csinálni a dolgokat.
- Köszönöm
a beszélgetést.
Budapest, 2001. március 19., hétfő. |
|