|
LÓSKA
LAJOS
Képzőművészetünk
az ezredfordulón
Három egymás után nyíló, napjaink magyar
festészetének, grafikájának és szobrászatának a helyzetét dokumentáló kiállítást
láthattunk a múlt év végén, illetve az idei esztendő elején. Ezek krónikája
a jelen írás.
A festészet
December közepe és január közepe között
rendezték meg a Műcsarnokban a festő szakma bemutatását-bemutatkozását
ígérő Dialógust. A tárlatot a hivatásos festők zsürimentes seregszemléjének
tervezték, figyelembe véve a szakmának azt a jogos igényét, hogy évenként
legalább egy alkalommal minden hivatásos művész bemutatkozhasson az ország
legrangosabb kiállítóhelyén. Ilyen szalon típusú tárlatok már a háború
előtt is voltak, de az ötvenes évektől a szigorúan zsűrizett Magyar Képzőművészeti
Kiállításokon már csak az ideológiailag megbízható művészek szerepelhettek.
A rendszerváltás után úgy látszott, sikerül egy minden stílust és kifejezésmódot
regisztráló seregszemlét létrehozni, ám mostanra kiderült, hogy ezt a nem
is túlságosan különleges óhajt tíz év elteltével sem tudták igazán teljesíteni.
Az egyszerre meghívásos és zsűrizett anyag nem nyújt ugyanis objektív képet
a kortárs festészetről.(Pedig már évekkel ezelőtt is voltak jó kezdeményezések,
gondoljunk csak a Helyzetkép, a Vallomások a vonalról, vagy
az Olaj/vászon című bemutatókra.) Nem valósult meg az eredeti elképzelés,
mert ismét szerepet kapott a zsűri, melynek tevékenységétől joggal futott
végig a hideg az átkosban bemutatkozni nem tudó progresszív művészek hátán
A bíráló bizottság tájékozott és kevésbé tájékozott tagjai buzgón, ám számomra
rejtélyes "minőségi" elvek alapján, következetlenül dolgoztak. Kizsűrizték
többek között a Vajda Lajos Stúdió egyik alapítójának, a lírai konstruktív
Aknay Jánosnak, továbbá az irányított gesztusokkal dolgozó, illetve újabban
privát tárgyaiból mitológiát építő Kovács Péter Balázsnak a képét (rajtuk
kívül még több példát is említhetnék), beválogatták viszont Bényi Lászlónak
már a 60-as években sem igazán korszerű, gyenge posztimpresszionista csendéletét.
Nem szerepelt továbbá a szakma doyenje, Lossonczy Tamás, az ő vásznát ugyanis
el kellett volna hozatnia a Műcsarnoknak (ha már a minőségre ennyire érzékenyek
a szervezők és a zsűri). De mások is hiányoztak festészetünk élvonalából,
például Deim Pál vagy Molnár Sándor. Összegezve létrejött tehát egy a válogatás
szempontjait rosszul értelmező koncepció, és ez sajnos az anyagon is meglátszik:
sem nem tematikus, sem nem szalon jellegű, hanem felemás, a kettőnek a
keveréke. Hiányosságai dacára - bár a kitűzött-óhajtott célt, az ezredforduló
magyar festészetének feltérképezését nem tudta teljesíteni -, értékelhető
a kollekció, szerencsére szép számmal szerepeltek nívós alkotások is.
Kezdjük talán
az első teremmel, ahová mindig is a leglátványosabb képek kerülnek. Ez
most a figurális műveké. A bejárattal szemben látható Kocsis Imre igen
nagyméretű és igen sokáig festett Lakodalom című alkotása, melyen
a ponyva alatt, egy málló vályogfal előtt, idős, fejkendős falusi asszonyok
mosogatnak, felszolgálnak, a rozsdás katlanok, a levert zománcos lábasok
és vájdlingok, tányérok, teknők és öntözőkannák között. Sőt a dokumentatív
ábrázolásmódot erősítendő a kompozíció bal alsó sarkában a földön tépett
fehér libatoll is látszik. Úgy tűnik - noha a kompozícióban kicsit túlteng
az életképi elem -, Kocsis visszatért az egyszerre hiper- és kritikai realista
stílusához, melyben olyan jeles művei születtek, mint a Kirakat
(1976-77). Itt látható továbbá Konkoly Gyula nap- és árnyékfoltokkal teli
posztimpresszionista parafrázisa, a Lugasban, Lajta Gábor hidegebb,
kopárabb balett-termet és két figurát ábrázoló alkotása, Pálfi Balázs ugyancsak
életképszerű Triója, Vojnich Erzsébet és Nemere Réka metafizikus
tájképe, Bukta Imre kvalitásos, félig festett, félig rajzolt alkotása,
Szűcs Attila sejtelmes-bizarr Kondicionálóterme (2000), Baranyai
Levente felülnézetre komponált tája, Szotyory László vízesést ábrázoló
vászna. A tájak és a figurák egységét csupán El Kazovszkij kontúros egyéni
mitológiája bontja meg.
A középső
teremsor második terme a nonfiguratívaké. Visszafogottság szín- és formaredukció
figyelhető meg Nádler István, Bak Imre és Mulasics László munkáján, színes
és friss viszont Gábor Áron gesztusfestménye, Hencze Tamás pedig megmaradt
a rá jellemző színeknél, formáknál. Konok Tamás nagyméretű, fehér motívumos
fekete kompozíciója a művész stílusának emblematikus darabja. A "klasszikus"
geometriát idézi Haász István sárga domborműve és Fajó Jánosnak ugyancsak
sárga plasztikus kompozíciója. A monokróm kifejezésmódot Nayg István és
Erdélyi Gábor képviseli.
A harmadik,
a struktúrák, a faktúrák és megint csak a monokrómba hajló festmények terme.
Maurer Dóra színcsíkjai és Magyar Gábor szürke motívumai egyaránt a geometriát,
a minimalt idézik, mint ahogy erről szól, de a faktúrák hangsúlyozásával
Jovián Györgynek hatalmas faldarabra emlékeztető, szürke-fehér kompozíciója.
Gál András néhány spaklinyommal megmozgatott felületű szürke vászna és
Záborszky Gábor ezüst-szürke alkotása ugyancsak a monokróm piktúrát idézi.
Kelemen Károly korai radírképeire emlékeztető fekete-fehér munkája a macik
és a mosógépek után mintha stílusfordulat kezdetét jelölné festészetében.
Az egyetlen igazán színes kép a helyiségben Keserű Ilona kvalitásos, a
művész eredeti szín- és formavilágát dokumentáló plasztikus, piros, kék,
zöld Test és káprázata (2000). A harmadik terem egyik sarkában Swierkiewicz
Róbert installációja látható (amit én többletjuttatásnak tartok egy festészeti
kiállításon).
Az apszist
a stíluspluralizmus jellemzi. Itt számtalan formát, szemléletet és koncepciót
zsúfoltak össze, a műanyagképeket készítő Paizs Lászlótól a stukkófestményeket
alkotó Kovács Lászlóig vagy a dobozokat festő Szikora Tamástól Kokas Ignácig.
A félkör alakú helyiség jobb felében a legerősebb a mezőny. Sajnálom ugyan
Barabás Mártont és Regős Istvánt, akiknek művei a giccs témát hiperreálisan
bemutató, hatásában igen agresszív, látványos Nyári István festmény mellé
kerültek, ugyanis ez a munka semmit nem tűr meg maga mellett. Hasonlóképpen
erőteljes Szirtes János nagyméretű piros-fekete-fehér fröcskölt gesztus
kompozíciója, de említést érdemelnek Szurcsik József festett, plasztikus,
formázott vászon fejei is (Titánok I-II).
A két oldalsó
teremsorban felsorakoztatott alkotások mindig kicsit mostohagyerekek, még
akkor is, ha minőségükben nem maradnak el a főhajóban levőktől. Ha ismét
a bejárattól indulunk el, a jobboldali első mellékhajóban, melynek én a
rosszul beállított, elmosódott, csíkos, esetleg kockás képernyőket idéző
képek gyűjtőhelye munkacímet adtam, az elektronikus kép, a képernyő és
a festmény kölcsönhatását bemutató alkotások láthatók: A. Nagy Gábor kockázott
kompozíciója, Ghyczy Dénes összegyűrt, keresztbe csíkos portréja, Király
András életlen képe, Wechter Ákos-nak a látványt kockákra bontó munkája,
illetve ugyancsak itt található Pauer Gyula új-régi illúziószerű, szemet
becsapó pszeudója. A következő szoba a kisméretű festmények szentélye.
Itt az egyetlen méretesebb munka Tóth Csaba szürke színű művészettörténeti
parafrázisa, melytől nem messze vastag keretben Kárpáti Tamás sejtelmes,
borongós, barna angyala látható. Molnár Péter kiváló négydarabos Írásnesze
inkább rajz, grafika, mint festmény. Ebben a szakaszban a különbözőség
a meghatározó jegy. Nem véletlen tehát, hogy Palkó Tibor tollképével szemben
Kováts Albertnek szúrós formákból összeálló kontúros munkája függ a falon.
A következő helyiség jeles darabjai Méhes Lóránt napozó fiatal lányt megörökítő
fotónaturalista vászna, Szépfalvi Ágnes újfiguratív-narratív, a város panorámáját
néző fiatal nőt megjelenítő, új plein air képe, illetve Pinczehelyi Sándor
festmény-grafikája, melyen magát jó pásztorként ábrázolja.
Miután már
több mint két órája sétáltam föl és alá a Műcsarnokban, arra az elhatározásra
jutottam, hogy a harmadik (másik oldalsó) teremsor művei közül már csak
mazsolázok, pontosabban csupán a figyelemreméltó darabokra koncentrálok.
Kiemelném ebből az anyagrészből Tolvaly Ernő nagyméretű, harmonikus koloritú
csurgatott, nonfiguratív Lomb és ablakát, Július Gyula kvázi tudományos,
fémből, ólomból, rézdrótból régi elemekből összeállított kompozícióját.
A következő helyiség elsősorban a fiataloké. Itt van Hajdú Kinga hat kisméretű
szívet, hegyeket, várost stb. ábrázoló munkája, Cseke Szilárd alkotása
és egy groteszk, karaktert kiemelő naiv stílusban dolgozó ifjú festő, Hecker
Péter képe, A jószívű rendőr kölcsönadja pisztolyát a síró kisfiúnak
(2000). Itt találkozhatunk továbbá a kiállításnak a második, kondicionáló
termet megörökítő festményével, Révész László Lászlónak súlyzót emelgető
hölgyet ábrázoló munkájával (Edzőteremben, 2000), valamint Rácmolnár
Sándor szöveges giccsparafrázisával. A következő és számomra a kollekció
végét jelentő kiállítóterem fő műve kétségtelenül Földi Péter mitikus-mesés
festménye, de meggyőző képekkel szerepelnek Kopasz Tamás, Bikácsi Daniela,
M. NovákAndrás és Krajcsovics Éva is.
A felvonultatott
anyag, a csoportosító rendezői szándék ellenére is, vegyes képet mutat.
Többszöri körbejárás után azért kibontakoznak, összeállnak a különböző
vonulatok, melyeket - nem tudni miért, talán azért, hogy a szalon koncepciót
erősítse -, összekevert a tárlat rendezője. Legmeghatározóbb az (új)figuratív
alkotások együttese. E kifejezésmód a középgenerációnál (Kocsis, Fehér
László, Méhes Lóránt, Nyári) egyfajta fotórealista iskolázottságból adódik,
míg a 90-es években a fiataloknak egy csoportja is a figurativitást, a
sajátos fotó alapú újfigurális, sokszor plein air festészetet fedezte fel,
alkotta meg magának. E hasonló korú és szemléletben dolgozó művészek -
Szépfalvi, Hajdú Kinga, Nemere, Szűcs Attila, Baranyai Levente stb. - alkotásait,
melyeket szétszórt a rendező, egy nagy teremben lehetett volna csoportosítani,
utalva ezzel a létező irányzatra. A másik domináns vonulat a nonfiguratívoké.
Ebben a geometrikus törekvések, illetve az újhullám metamorfózisát követhetjük
nyomon (Konok, Matzon Ákos, Maurer, Fajó, Haász, Bak, Nádler, Mulasics,
Bullás), majd érünk el a fiatalok révén - Gaál András, Erdélyi Gábor -
a monokróm ábrázolásmódig. Meggyőzően van jelen a gesztusfestészet is (Szirtes,
Gábor Áron). Az irányzatokhoz, stílusokhoz nem kapcsolódó, egyéni úton
járókat (Keserű, Földi) külön is kiemeltem. Ahogy részben a kiállítás is
utal rá, a felsorolt tendenciák, a konceptuális indíttatású munkák (Swierkiewicz,
Tolvaly), valamint a groteszk-naivokéi (Regős, Hecker) együttesen határozzák
meg az ezredforduló magyar festészetét.
Grafika
A kortárs magyar művészet keresztmetszetét
vázoló sorozat második darabja a Feketén-fehéren címú grafikai kiállítás.
A tárlat koncepciója eltér a hagyományos megközelítésektől, ugyanis sem
keresztmetszetet nem kívánt nyújtani, sem történeti áttekintést, hanem
egy téma, a nagyítás köré szerveződött. Az ötletgazdák, Stefanovits Péter
és Elekes Károly azért döntöttek a többi tárlattól eltérő tematikus mellett,
mivel - és ez tény - a grafikus szakma úgyis szinte évenként felvonultathatja
munkáit valamilyen országos fórumon: a miskolci és a győri biennálékon
vagy az ugyancsak rendszeresen megrendezésre kerülő kisgrafikai és a szekszárdi
színes-nyomat kiállításokon. Nincs szükség tehát szalon jellegű seregszemlére,
hangoztatták a szervezők, a legújabb munkáltat felvonultató, a 2000. év
grafikai termését bemutató kollekció ugyanis nem tudna sokkal több nóvumot
felmutatni, mint a nem egészen fél esztendeje bezárt miskolci jubileumi
grafikai biennále. Továbbá - úgy gondolom - a tematikus tárlat irányába
fordította a szervezőket a számítógépes grafika népszerűsége, valamint
a nagyítás szinte korlátlan lehetősége. E merész, meglepő döntést természetesen
nem fogadta a szakmán belül osztatlan elismerés. Az évtizedek óta a klasszikus
technikákat (rézkarc, hidegtű, litográfia stb.) művelő alkotók azzal érveltek,
hogy a nagyítás révén elsikkad a nyomatok míves, közvetlen és egyedi jellege,
ami mindig is jellemezte a magyar grafikát.
Ilyen előzmények,
viták után nyílt meg januárban a tárlat, melyen egyforma, 125x180 centiméteres
tablókon jelentek meg az azonos technikával előállított fekete-fehér kompozíciók,
szám szerint százötvenhárom. A vázlatokat, rajzokat, nyomatokat, melyekről
a nagyítások készültek, mint a múzeumokban, hatalmas fiókos papírtárlókból
elő lehetett keresni a bemutatón, meg lehetett tekinteni, össze lehetett
hasonlítani a falra függesztettekkel.
Végigsétálva
a termeken, az első benyomásom az volt, hogy a hatalmas méretek, az erős
fekete-fehér kontrasztok egy látványos, hangsúlyos, dinamikus, egységes
anyagot eredményeztek, de egyben homogenizálták is a kollekciót. Tény és
való továbbá, hogy az egyedi grafikákat jellemző, a technikából, a tónusokból,
a színezésből, a nyomtatásból vagy a kézjegyet hűen visszaadó rajzokból
következő finomságok, jellegzetességek különbözőségek csökkentek, esetleg
eltűntek. Mindezeket megfontolva a kérdés csupán az, hogy a klasszikus
nyomatok sajátosságait kérjük-e számon a kollekción vagy inkább az új ötleteket
és az új technika erényeit-előnyeit nézzük. Én ez utóbbira szavaztam magamban.
Ennek ellenére fejemben motoszkált Walter Bemjaminnak a sokszorosításról
és a másolásról írt örökbecsű tanulmányának fő gondolata, mely szerint
a reprodukálás révén a műalkotás elveszíti auráját, egyediségét. Vitatkozva
vele persze azt is lehetne mondani, hogy e tézis csak a mechanikus másolásra
igaz, és a nagyítás, a méretnövelés, a különböző kivágások, kiemelések,
a montázs szerkesztés révén - gondoljunk csak a fotográfiára, illetve az
ofszettel és szitanyomással készült grafikákra - születhetnek autonóm művek.
És különben is megjelenésükkor, a grafikában történő alkalmazásukkor a
szitanyomásra és az ofszet technikára is azt mondták (sokszor a szakemberek
is), hogy az így készült grafikák reprodukciók, miközben ma elfogadott
eljárások, sőt ugyanez a helyzet a már több éve igen népszerű számítógépes
printekkel is. Ez a néhány példa mindenkit meggyőzhet arról, hogy egy új
technikát, eljárást nem elvetni kell, hanem alkalmazni kell tudni. Én ebből
a szemszögből igyekeztem nézni a kiállítást. Inspirált ebben a törekvésemben
Julio Cortázar novellája, illetve az ebből készült Nagyítás című
Antonioni film emléke is - e mű generációmnak egyik meghatározó filmélménye
volt -, amelyben a fényképezőgép a valóságnak olyan szeletét rögzíti, ami
fölött az emberi pillantás tovasiklik, illetve csak a nagyítás tudatosítja
azt. (A nagyításnak ez az új minőséget létrehozó tulajdonsága már korábban,
a klasszikus avantgárd fotográfiában - pl. Moholy-Nagy László - kialakult.)
Eleve közelebb állt azon alkotókhoz a nagyítás mint téma, akik fotó alapú
fekete-fehér-szürke lapokat készítenek vagy számítógéppel dolgoznak. Ilyen
művész a xerox technikát elsők között alkalmazó Halbauer Ede. Hullámzó,
kavargó és összekapcsolódó formákat ábrázoló ecsetrajza jól bírja a méretnövekedést,
a reprodukálást (Enigmatikus táj, 2000). Hasonló a helyzet a fénykép
alapú alkotásokkal is. Hegedűs 2. László feltépett, számozott, pacaszerű
foltokkal megfestett, kóccal díszített, Schmal Károly korai fotómunkáit
megidéző lapja is autentikus mű. A 70-es évek vége fényképkultuszát eleveníti
fel a fiatal Herman Levente konceptuális ihletésű Kapitulációja.
Ugyancsak meggyőző, a technikát, a nagyítást jól tűrő fotó Kéri Ádámnak
- ő a nyolcvanas évek elején háború előtti amatőr fényképek felhasználásával
készített Makón ofszet- és szitanyomatokat -, minimal szemléletű műve (Hajszálak
és por, 2000). Jól tűrte a sokszoros méretnövekedést a számítógépes
printjeiről ismert Nagy Gábor Györgynek az illuzionisztikus tereltet teremtő,
villódzó körökkel teli kollázsa (Ambiente III, 2000). Ugyancsak
frappánsan mutat nagy méretben Szabó Ábel frottázsa - Kábel-tel,
2000 -, melyen az átdörzsölt motívumok megnőtt grafitszemcséi különös,
metafizikus faktúrát kölcsönöznek munkának. A grafikával ez idáig nemigen
foglalkozó Szabó Dezső viszont egy ötlet, egy konceptuális műtárgyvázlat
dokumentálására-bemutatására vállalkozott (Cím nélkül, 1999), mely
szintén kifejező maxi méretben. Ugyancsak nagyíthatóvá teszik a kontrasztok
és a kontúrok Babinszky Csillának a fekete háttér előtt három tégelyt ábrázoló
minimalos, repesztéses technikával készült rajzát is (Edény, 1999).
Az anyagot
vizsgálva úgy tűnik számomra, hogy az ofszet- és szitatechnikákkal dolgozó
művészeken, például Kéri Ádámon, Halbaueren és Hegedűs 2 Lászlón kívül
a huszonötön túli és a harmincötön inneni, már részben a számítógép mellett
felnőtt generáció abszolválta leginkább a témát. A klasszikus grafikai
technikákkal - rézkarc, akvatinta, hidegtű, litográfia -, dolgozó középgeneráció
(Almásy Aladár, Prutkay Péter, Szabados Árpád, Szemethy Imre, Sáros András
Miklós stb.) elvetette az ötletet, nem foglalkozott vele, vagy éppen nem
tudott mit kezdeni a kiírással, és nem szerepelt a tárlaton.
Annak ellenére,
hogy látványosak, nem mindig meggyőzőek a rajz-felnagyítások. Ez a probléma
már a tavalyi miskolci anyagban is megfigyelhető volt, ahol találkozhattunk
a kiváló festőnek, Roskó Gábornak az alkotásaival is. Sajnos ezek a felnagyított
rajzok inkább csak nagyméretű reprodukcióknak tekinthetők, nem sokszorosított
grafikáknak, és különösen nem autonóm műveknek. Ezt a problémát, azaz,
hogy a nagyítás a technikán, a méretnövekedésen és a fekete-fehér színeken
túl vajmi kevés plusszal járul hozzá a tiszteletet parancsoló méretű mű
létrejöttéhez, ezt a hiányt éreztem Gerber Pál eredeti-ötletes, jelszerű-banális,
ceruzával és vonalzóval rajzolt hajóját, Szurcsik József mitikus mégis
tárgyakra utaló tussal készült fafejeit (Évezredesek, 2000), illetve
Nagy Csaba metafizikus táját és építményeit, majd azok nagyításait szemlélve.
Véleményem szerint El Kazovszkij színes rajzának, a Részrehajló Vénusznak
(1999) sem adott semmi többletet fekete-fehérbe való átfordítása.
Speciális problémával, a túlnagyítással,
a kép szétesésével foglalkozik a bemutatott művelt némelyike. Ezen eljárás
egyik előképének tekinthető Attalai Gábornak a Hugyecz Ferenc termelőszövetkezeti
agronómus portréja (1973) című hat darabos fotósora, melyen az arcképet
fokozatosan a felismerhetetlenségig nagyította. Ilyen végsőkig nagyított
önarckép-morzsa Jovián Györgynek a portrérészlete, valamint Madácsy Istvánnak
raszterpontokat idéző alkotása (Flabrium Ultimum XVI, 2000).
Külön elismeréssel
kell szólnom Czobor Sándornak a fémlemezből, fotóból és szőrből applikált
kollázsáról, mely kiváló nyersanyagnak bizonyult, és autentikussá vált
a méretnövelés során (Test-táj, 2000). Összefoglalva a látottakat,
a merész, jó koncepcióval felépített, egységes kiállításnak a végső tanúsága
az lehet talán, hogy bármilyen technikával, módszerrel, ötlettel, számítógéppel,
nagyítással dolgozhat a grafikus, ha a választott technika egyénivé, újszerűvé,
kvalitásossá teszi a művét. Moholy-Nagy László szavaival hangsúlyozva a
gondolatot: "...a megformálások csak akkor értékesek, ha új, eddig ismeretlen
viszonylatokat hoznak létre." E megállapítás a bemutatott kollekcióra is
érvényes: azon munkák voltak a Feketén-fehéren grafikai kiállítás igazán
sikerült darabjai, melyek e kritériumoknak megfeleltek.
Szobrászat
Több mint háromszáz alkotó közel négyszáz
műve fogadja a látogatót a Műcsarnokban az Innen és túl a szobrászaton
című, a műfaj naprakész állapotát, az ezredforduló szobrászatának keresztmetszetét
bemutató monstre kiállításon. Annyi a szobor, hogy még az előtérbe - a
ruhatár és a pénztár közé - is jutott. Ha a sokat ígérő entrée után bemerészkedünk
a kiállítótérbe, végigsétálunk a termeken és az első benyomások után megkérdezzük
magunktól, hogy milyen is a kollekció, többféle választ is adhatunk. Jóindulattal
nézve sokszínűnek aposztrofálhatjuk, ha kritikusak vagyunk, azt mondhatjuk,
vegyes. A bemutatón ugyanis szinte minden megtalálható ömlesztve: köztéri
és kiállítótermi mű, kisplasztika, nagyplasztika, körplasztika, relief,
érem, installáció, objekt. Stílusukat tekintve találkozhatunk hagyományos-figurális,
nonfiguratív, konstruktív, popos-giccses, koncept, mobil és virtuális-fény
szobrokkal. Nem volt tehát könnyű dolga a rendezőnek, Orosz Péternek, akinek
némi rendet kellett teremtenie ebben az őskáoszban. Végül részben stilárisan
- figurális szobrok, konstruktív művek, popos művek -, részben anyaguk
szerint - faplasztikák, fémplasztikák, fényszobrok - csoportosította az
alkotásokat. Az első terem a legreprezentatívabb. Itt található a szakma
krémje, ami nem véletlen, hiszen a rendező blikkfangos, látványos munkákkal
akar indítani. A bejárati ajtó mellett a falon a viszonylag keveset szereplő,
a rozsdás fémlemezt csigavonalba tekerő Karmó Zoltán minimalos-konstruktív
alkotása fogad. Ugyancsak fali plasztika Barabás Márton zongoraalkatrészekből
készült sugárzó napra emlékeztető reliefje. A terembe többnyire a középgeneráció
jeles művészeinek munkái kerültek: Haraszty Istvánnak a három ponton elforduló,
kabóca típusú szerkezetei közé sorolható Ingatag gurítókája (2001)
igényes, szellemes mobil. A nagy generáció többi tagja is itt szerepel:
itt találhatók Bohus Zoltánnak a ragasztott, rétegelt, fénytereket megjelenítő
üveg plasztikái, Lugossy Máriának márvány-üveg kompozíciója, Maurer Dórának
a képreliefje, mely akár a festészeti kiállításon is szerepelhetett volna,
Gáyor Tibor fali domborműve, továbbá Haász Istvánnak sárga konstruktív
reliefje, mely valamivel mélyebb-plasztikusabb, mint a festészeti seregszemlén
bemutatott sárga domború képe. Fajó János pozitív-negatív formájú krómacél
lemez plasztikája a művész következetes konstruktivizmusának újabb dokumentuma,
akárcsak Ingo Glass geometrikus, kék-vörös plasztikája. Gulyás Gyula olaszországi
élményeit idéző Boltívese (1995) egyszerre posztmodern és konstruktív,
Pauer Gyulának a márványlapon hangjegyeket ábrázoló zenélő szobra - melyből
többet is elhelyeztek a kiállításon, és bár nagyon szerettem volna, nem
tudtam megszólaltatni - játékosan konceptuális. Sass Valéria minimalos
fa-papír Egyensúlya kicsit poros már, hiszen régen, kilenc esztendővel
ezelőtt készült. Célszerű lett volna valami újabb munkával bemutatkoznia.
(Sajnos nem ez az egyetlen nyolc-tíz éves munka a kiállításon.) Érdemes
a hatvanas évek végén indult klasszikusok után a fiatalokról is megemlékezni.
Deli Ágnesnek a kemény és a lágy anyagokra, a szivacsra, a fémlemezre épülő
műve (Cím nélkül, 2000) egyenletes és jó színvonalú munkásságának
újabb dokumentuma. A még stúdiós korú Monori Sebestyén bevágott hasábszobraival
a klasszikus konstruktivista hagyományok következetes, bár nem túl szellemes
folytatója. Kovács Tibor korábban készített kisméretű bronzbetűinek ember
nagyságú változatát mintázta meg patinázott papírmaséból. A felfújható
szobrokat, felfújható paradicsomokat készítő Cseke Szilárd most sem hagyta
ki plafonra szerelt játékos-szellemes csőszobrán ezt a poént, ugyanis a
csőben egy gömb alakú lufit fúj a levegő ide-oda, ha a kiállításlátogató
megnyom egy gombot. A következő terem a vasplasztikák terme, ahol a (vas)öntvény-kompozíciók
dominálnak. Például Varga Éva kannelúrázott, megdőlt kaktusz oszlopai.
Ugyancsak öntvényből készült Márkus Péter Struktúrák 2. című munkája.
Márkusnak, aki korábban vasvázra szerelt falapokból építette plasztikáit,
jól jött az új anyag felfedezése, használata, ugyanis rusztikus öntvénydarabok
erőteljesebbé, plasztikusabbá teszik alkotását. Szintén öntvény, de bronzból
készült Bernát Andreának háromrészes, organikus formákat, ágakat, fatörzseket
idéző nonfiguratív alkotása. Figyelmet érdemlő Mata Attila motoros fűrésszel
alakított korai faszobrainak stílusát, formavilágát bronzban továbbfejlesztő
kubisztikus figurája (Kör-híd-Hegy-mell, 2000). Ugyancsak karakteresek-kifejezők
Lois Viktor égbe nyúló, különböző fémszerkezetekből összeszerelt, húzható
oszlop-alkatrész emlékműve, valamint Móder Rezső vasplasztikái és Kopasz
Tamás középkori mellvértekre emlékeztető acéllemez fali szobrai.
A következő
egység a faplasztikák terme, ahol sajnos elég sok átgondolatlan zavaros
és gányolt munka található. Még a volt fáskörös alkotók, Huber András és
Varga Géza Ferenc sem szerepeltek a bemutatón túl fényesen. Kiemelkedik
viszont az együttesből Németh Ágnes vesszőből font, kör alakú pajzsokból
kiinduló és a parketton felszórt homok körbe fúródó, megtört rúdból felépülő
fal-föld installációja.
Az apszisban
különböző stílusok, szemléletek, funkciók és minőségek keverednek egymással.
Itt található Varga Imre szomorkás Szent Szilveszter pápája. Varga profi.
Mindig a keresletet figyelembe véve dolgozik, amikor kellett, Kun Bélát
készített, ma szenteket mintáz. Szabó Tamás igen kifejező korai bronzportréinak
készítette el nagyobb méretű változatát, kár, hogy más, valami új ötlet
nem jutott eszébe. Farkas Ádám a csavart oszlop periódusa után - kicsit
megkésve - a posztmodern formavilág felé fordult, úgy tűnik azonban, hogy
megújulásának nem ez az igazán üdvözítő iránya. Ám nemcsak Szabó Tamás,
hanem mások is merítettek korábbi munkáikból, így Paizs László, aki szintén
visszatért a 60-as évek végén készült kitűnő popos plexi öntvényeinek formavilágához
(Posztimpresszionista festő nyloninge, 1970, a Trónörökös párt
meggyilkolták, 1970), amikor elkészítette Könyvégetők emlékét.
A munka az intermediális, hang-fény installációkat bemutató együttest -
Bartalos Ildikó, Péter Ágnes, Zielinski Tibor - követő e teremben található,
Heritesz Gábor különböző anyagokból összeépített maxi szobrával, Buczkó
György felfüggesztett üvegkompozíciójával egy helyiségben. Ha az apszis
felől megyünk visszafelé, az utolsó kiállítóterem a popos, illetve a giccset
megidéző művelt gyűjtőhelye. E szemléletmód legszimptomatikusabb darabja
Nyári István giccsasztala, a Hotel Heaven. Varkoly László óriási
papírmasé békáit pedig meghökkentő popos reminiszcenciák, groteszk felhangok
jellemzik.
A bejárathoz
visszatérve most sétáljunk vissza a jobboldali teremsoron. Itt az első
helyiségben Gaál Tamásnak hídra emlékeztető nagyméretű, konstruktív fémplasztikája
(Test fény, 2000), Majoros Gyula zörgő-kattogó szobra, Július Gyula
felnyitott tetejű, hangokat hallató kvázi tudományos, ólom borítású hangszóródoboz
objektje és a Block csoport installációja érdemel figyelmet. Ez utóbbi
egy sötét szoba, ahol a plafonhoz közel drótból konstruált asztal lett
felfüggesztve, alatta a földön vízzel töltött kis medence. A sötét teremben
egy a discókban használatos lámpa forog, és amikor kékes fénye megvilágítja
a drótkonstrukciót, mintha fényből lenne formázva, előtűnik az asztal körvonala,
megcsillan a víz, majd ahogy lassan elfordul a fény, minden eltűnik, mindenre
sötétség borul. Talán ez lenne a kiállítás egyik legötletesebb és legkonceptuálisabb
térberendezése, ha nem találkoznánk két teremmel odébb Gálhidi Péternek
az ugyancsak fémszálakból készült ablaksziluettjével, melynek első változatát,
a diplomamunkáját, néhány éve láttam az Epreskertben. Nos ennek az ötletnek,
koncept alkotásnak egy továbbfejlesztett változata a Block csoportnak a
hol eltűnő, hol előtűnő asztala.
Nem szóltam
még két teremről. A sok kis szobor, kisplasztika és érmek terméről, melyben
a hagyományos kisplasztikák és klasszicizáló-figurális érmék dominálnak
egy-két kivételtől - Fischer György húsz apró groteszk figurájától vagy
Bogdán Csilla nonfiguratív bronzaitól - eltekintve. Az utolsó termet az
objektek, a kvázi objektek és az elhasznált tárgyak töltik meg. Horváth
Judit Objet Congeléje (2001) egy thonet asztalka, rajta összehajtogatott
vasalt ruhák a tetejükön egy viaszvasalóval, viaszollóval és két spulni
cérnával: a vasaló- és varrónők emlékműve. Hasonlóan direkt objekt Körösényi
Tamás ládába rakott tája, illetve Berhidi Mária ágdarabkákkal kitömött
paplanhuzata is.
Rengeteg művet
magába foglaló kollekciót tekinthettünk meg a Műcsarnokban. A kiállítás
fő jellemzője az volt, hogy ömlesztve tárt a látogatók elé kitűnő, jó és
kevésbé kvalitásos szobrokat. Úgy gondolom, hogy a hibái ellenére is évente
egyszer meg lehet és meg kell szervezni egy ilyen állapotrajzot adó, szalon
jellegű tárlatot, ahol mindenkinek tetszhet valami, ahol a művészek együtt
kiállíthattak, a látogatók minden létező irányzattal és alkotásmóddal megismerkedhetnek,
sőt e raktár típusú kiállítás a kritikusoknak is tetszhet, mivel végre
kedvükre válogathatnak, fanyaloghatnak és dicsérhetnek. Az alkotásokat
nézve megállapíthattuk, hogy a szobrászatban nem születtek az ezredfordulón
olyan új, meghatározó technikák és kifejezésmódok, mint a festészetben
például a fiatalok által kedvelt narratív új figurativitás vagy a grafikában
a számítógépes printek, de sietek hozzátenni: ez nem jelenti azt, hogy
nem készültek és készülnek jó művek.
Befejezésül
elmondhatjuk tehát, hogy a Műcsarnokban rendezett tárlatok majd hogy nem
komplex képet nyújtottak az ezredforduló magyar művészetéről és ha megfelelő
kritikával tekintettük át az anyagot, sokszínű, sokféle stílust és kifejezésmódot
rejtő kollekcióval találkozhattunk, melyből némi történeti rálátás után
- és némi kiegészítéssel - kibonthatóak lesznek az időszak képzőművészetének
meghatározó irányzatai. |
|