|
BALÁZS
ATTILA
(a meztelen folyó)
Victor Bahia kapus üdvözli Önt. Victor
Bahia - ez a furcsa konglomerátum ember - három gólt vett be Esztergomban
a magyar tollforgató válogatott színeiben. Egyért hibás, odaszúrta valahogy
az ellenfélnek a labdát, aztán ijedtében hanyatt vágódott, másikért fifti-fifti
hibás a védelmével karöltve, amelyik akkora lyukat hagyott az egyébként
szemfüles ellenfélnek, hogy Victor Bahia hirtelenében nem tudta rendesen
bestoppolni, így hát... abban a rongy hálóban lubickolt a laszti.
A harmadikat
nem is látta, ergo nem is hibás. Ám mindez két mérkőzésen történt. Az első,
a fontos, az igencsak erősnek tűnő helyi csapat ellen folyt, ám Victor
Bahia megtáltosodott, és amúgy mindent kifogott, tehát nem szerény túlzás
mondani, hogy ez segítette szárnyra kapni a lankadó csatársort. Utóbbi
végül akkorát éledt, hogy a helybeli asszonyok, gyerekek és kutyák hatalmas
bánatára: szétverte az esztergomi reménységek bendjének szilárd védelmét.
Végeredmény: 8 : 3. A dolog pikantériája, hogy Victorunk az egyik büntetőt
a saját nemi szervével hárította el (szükséges megjegyezni: nem egészen
szándékosan), úgyhogy picit (hosszan) fekve is maradt utána, mint akiből
váratlanul kiment a levegő. Ám minden rosszban van jó is: a mi Victorunk
aztán annál büszkébben állhatott a zuhany jótékony sugara alá. Mint aki
egy kisebb sárgadinnyét vásárolt a zacskójába, fölébe illesztett, duzzadtan
lilás virslivel. Fura ábra jött létre mindenképp.
Na de, a magyar
írócsapat - a zuhany előtti másik, már csak amolyan grátisz, laza, ráadás
mérkőzésen, bő mellénnyel - azt cselekedte, hogy kölcsönadta Victor Bahiát
meg a legjobb hátvédjét az ellenfélnek, a hazaiak második felállásának,
hadd legyen érdekes a muri. Érdekes is lett: 4:0-ra sikerült veszítenie.
Victor Bahia addigra már teljesen betöltötte a kaput, mint egy óriáscékla.
Nem lehetett beszúrni mellette. És akkor mondták, hogy többé nem adják
Victort kölcsönbe, Bahia meg csak vigyorgott, mint aki nem tehet róla.
És aztán meg
volt egy kis felolvasás, rock-koncerttel meg sörrel kombinálva, meg egy
kis kajával. Helybéli ifjakkal, akikkel össze lehetett barátkozni, egyet-kettőt
dedikálni. És hogy sértődés ne essék, meg jó is az, egy kis marihuánát
szippantani a hangszórók dübörgésében az AIDS meg a kábítószer-élvezés
ellen rendezett esztergomi Pepsi-szigeten. 2000-ben. Mindenesetre Victor
Bahia felnyalta a cirkuszért járó kemény 8000-ret, aztán kilépett a partiból,
s visszaájult Pestre, ahol anyukája várta a Királyban.
- A mi Victorunk!
- fogadta Bahiát az anyucija. - Hadd pusziljam meg!
Bahia kicsit
bonyolultnak találta, hogy józan eszmecserét folytasson anyukájával, ezért
arra hivatkozott, hogy mennyire elfáradt. Nem bírja már ezt a strapát,
ahogy egykor. Tényleg, kezdte is magát úgy érezni, mint holmi összerugdosott
karfiollá vált valaki, aki nincs tisztában a saját lehetőségeivel. És akkor
mindig jön, amikor jöhet, a patriarchátus szellemében a család legkorosabb
hím tagjának a koronázott bölcsessége. Ebben a világképben Victor Bahia
mindenképp egy vunderkind, korlátozott hatótávolságú ugyan, de csodafickó
- lám, tudunk, tudtunk ilyet nemzeni! -, ugyanakkor némi baj is lehet:
ha már felneveltük, átsegítettük a gyemekkoron, kamaszkoron stb., hát akkor
most avassuk be finoman az öregedés titkaiba. Szülői kötelesség. Csak úgy
finoman, mert rázósabb, mint a kamaszkori bonyodalom. Hogy is magyarázzuk?
És akkor belevág
a témába a mindenkori Apu. A dolog filozófiailag ott kulminál, hogy miként
kell felhagyni az ősz szálaknak a szakállból való kimetszegetésével, aztán
a dolog óhatatlanul elkanyarodik Apu régi fiatalsága felé, miközben Victor
Bahia lelki szemei előtt még mindig a labdát látja közeledni, aztán végképp
eltompul. A labda megy elfele. Lassan, mégis tempósan. Utóbb pici fekete
ponttá zsugorodik. Apu hatodik ókori szerelmének történeténél Victor Bahia
homloka koppan az asztalon.
- Nem látod,
hogy fáradt? - avatkozik közbe az első álmát már átaludta Anyu. - Nem szabad
ennyire itatnod.
- Még hogy
én itatom?! - sértődik meg Apu.
Ezzel felhajtja
maradék borát abból a kizárólagosan imádott fajtából, amelyik valahogy
elkerülte a borkommandó figyelmét, aztán a meg nem értett, de józan emberek
büszkeségével elvonul aludni.
Victor Bahia
marad a széke alatt. Megteremtette új otthonát, elvégre felnőtt, hát azt
csinál, amit akar.
Másnap vasárnap:
Victor Bahia kiviszi taxival kedves szüleit a Nyugatiba, mert valahol elhagyta
a család kocsiját. Na de jó, éppen minden passzentos, időben sikerült megoldani.
És aztán Victor
Bahia kimegy Szentendrére a meglelt autóval, ott leül a domboldalon - különben
is mindenki máshová akart menni -, ott aztán csak ül és peregnek az esztergomi
ügyet megelőző és messze túlhaladó emlékei, tapasztalatai és képzelményei.
És aztán meg, mivel vitt magával mindenféle cuccot, elkezdi vakargatni,
kipucolni a kis házikót, felmászik a tetőre is, kapaszkodik, mint a majom,
megnézni, hol ázik be. (Odalátszik a Duna, és a kapus - ahogy ott gebeszkedik
- valamiféle csiklandást érez az altestében, meg a nap melegét: ahogy az
fenéken csókolja.)
- Tényleg
eladó a telek? - kérdi majd később valaki.
Victor Bahia
úgy talál válaszolni, hogy ez még egyelőre eléggé bizonytalan. Már azért
is, mert a telek egyáltalában nem az övé.
Valamelyik
nap majd megint kimegy Endrére, Victor Bahia, kicsit malterozni, aztán
kéne kicsit meszelni, aztán meg az egészet úgyis ledózerolja majd valaki,
akinek frászt sem ér az a kulipintyó. Csak Victor Bahiának még, meg annak
a csövesnek, aki - a jelekből ítélve - megfordult ott a minap. Ér. És meri
remélni Victor Bahia, a romba döntés előtt valamikor még, hm, eh... Mindegy.
Lombok, kávé, napsugár. Négy és fél évtized. Emlékek, vágyak. Semmi erősebben
nem érintheti az emberi lényt, mint a csók meg a regény. Ha vannak is még
igencsak húzós dolgok, mert vannak, de nem mindent lehet összehasonlítani.
Összeegyeztetni is nehéz. Talán így érdekes igazából ebben az életnek nevezett,
rendkívül talányos valamiben. - És itt kikapcsol Victor Bahia logikai rendszere,
miközben majdnem megcsapja egy meztelen drótból az elektro.
Érdekes az
az endrei házikó: egyrészt feljön a kocsizaj, másrészt minden úgy tér nyugovóra
beesteledéskor, ahogy az a természetben írva vagyon. Azért is, mert már
minden körbenőtte, befutotta azt a pici házat. Talán még őrzi valahol annak
a kicsike, aszott öregasszonynak az álmát, akié - nagybátyámék előtt -
utoljára volt. Egy kis giccses öregasszonyét - a tárgyakból ítélve. Felét
ki kellett dobálni. Egy nagy plasztik napraforgó azonban, ha még van lélek
bennem, általam nem dobatik ki. Különben is összevegyült már ott a tárgyi
világ az ugyancsak megboldogult Zsóka néném hozományával, összepenészedett,
összeszaródott, akár a kapás cip? párja a lyukas gumicsizmával.
- Victor Bahia
meg kicsoda egyáltalában? Nem is így írják a nevét.
Hm...
Már nem szoktam
tudni, miért és kinek írok. Kit érdekel? Egyáltalában. Engem se érdekel
más baja (roppantul), elmúlt ez az ifjonti lelkesedés (hazudnék?). Csak
van ez a valami a mondatokkal, meg a zavarón súlyos, tolakodó mögöttesükkel.
Hozni kéne valamit még, ami hozatni akarja magát, de ha körülnézek, üres
a színtér. Hogy is van ez a régi dal? Valahogy így: színfalak közt a szél
sem jár, széksorok közt leül a magány. Netán fordítva. Vagy a homály ül
le? Tök mindegy. Vélem, végbélszél. Ha sikerül meggyújtanod, rövid lánggal
ellobban. Ennyi. Gyermekkori kirándulásokon szórakoztunk ezzel. Mintha
ide jutott volna az irodalom. Tisztára ilyen: púz. Elszelelt, elszellentett
idő. Kacat, törmelék. Régi foci. Kiszáradt folyó. Döglött halszem. A vak
kapus a pókhálós kapuban: nem lát már labdát; a lábatlan csatár meg
nem kap: labdát. Felettük az ég. Néha felhős, néha nem, de az ég ég. És
mindketten végül megöregszenek és meghalnak, köpködve a bíróra, aki már
rég másfelé jár. Ha jár, ha él - még.
Fater, ugye
a foci! Maga a filozófia. A labdát be kell lőni, hadd fickándozzon a hálóban,
és ha utóbb már csak rémlik is, ez maga az élet. Elfelejtett gólok. Felhördülő
tribünök visszhangja, elhalt sípszók, szétporladt szotyola. Fantom-eredmény
a szétesett táblán. Pele neve is kifakul, Maradona röhejessé teszi magát,
Petrica Nikezicre meg csak már mi emlékszünk. A dongalábú Nikezicre, aki
akkorát tudott lőni, hogy kiszakadt a háló. Egyszer úgy pofán lőtte a sorfalba
beálló szarajevói Mulahasanovicot, hogy annak aztán hidat kellett építeni
a szájába. Emlékezzünk Puibrkre, a villámgyorsra, Szilveszter Takácsra-Takira,
az ördöngös cselezőre, Zemkóra, a favágó hátvédre, Ilija Pantelicra, a
kiváló kapusra, aki olyan hidegvérűn állt a kapu torkában, mint később
és másutt: Victor B. portugál lovag. Emlékezzünk, édesapám! Mindenkire
a Vojvodinából, abból a Vajdaságból: az I. ligában.
Emlékszem,
csak álltunk, néztünk, néztük a mérkőzést legfelülről, és ha megfordultunk,
hát ott volt valahol mögöttünk a folyó. Mint örök valami. A folyó. Emberfeletti
felszabadító rúgással akár beléje is pottyanhatott a labda. A Meztelen
folyóba, mert nekem ezentúl már mindig ez lesz a neve. Gola reka.
Ahogy egy szerb barátnőm mondta, sok-sok évvel a Kecskefalván (Kozarcin)
született Ilija Pantelic bravúros védései után: Gola reka. Mondta
Ilija mutatványai után, a Pantelicén, aki végül ugyancsak kiment külföldre,
mint sokan mások. És soha nem láttam visszatelepedni. Csak a lelke jár
vissza néha Franciaországból vagy honnét? Inni egy kicsit a Gola reka
vizéből, szétterpesztett, jellegzetesen erős vádlijú, pantelici, törékeny
nők imádta lábakkal. Inni a folyóból, amelyik a távoli Feketeerdőben ered,
folyik Ulmnál, Regensburgnál, Passaunál, Bécsnél, Pozsonynál stb. Elhömpölyög
Esztergomnál, nagyot kanyarodik Visegrádnál, hogy Szentendrénél is jól
látható legyen, a Szamár-hegyről például, vagy az Áfonya utca fölül, a
Róka-árok mellől, egy kis romház tetejéről, ahová létrával legkönnyebb
feljutni.
Tisztára úgy
néz ki, hogy jó kapus - ha kellő lelkesedéssel és optimizmussal nekilátna
- onnét kézből belerúghatná a vízbe a labdát, amelyik aztán elúszna a fővárosi
parlament előtt, hogy Csepelnél elhagyja Budapest térképét. Ha valaki ki
nem szedné, vagy egyszerűen fenn nem akadna valahol e bőr és gumigömb,
amiről most szó sincs, hogy fennakadna, akkor maga mögött hagyná Dunaföldvárt,
a paksi atomerőművet, a gemenci szarvasokat, Baját, Mohácsot, a magyar-jugoszláv
határt, Bezdánt, Batinát, Vukovárt, Bácspalánkát és Futakot, a Fruska-hegyet
és Újvidéket, majd Belgrádot (Nándorfehérvárt). Onnét sodorná tovább a
Száva folyó habjaival felerősített Duna Smederevo (Szendrő) vára felé,
ahol a fecskék (szerbül: laste) állítólag háttal suhannak a víz
fölött, de elfelejtődött már, hogy miért. Hosszú útján végigtáncolna Jugoszlávia
és Románia között az Al-Dunán, át a Kazán-szoroson, a Vaskapun, hogy aztán
Csernavodánál megközelítse a Fekete-tengert, de mivel itt a Dobrudzsa tönkje
az örvénylő folyam útját állja, labdánk tengerélménye még egy kicsit váratna
magára. Csak némi megpróbáltatások árán következne a festői szépségű Duna-delta,
amelyik tiszta lutri, maga a legnagyobb megpróbáltatás, mert a delta észbontó
labirintushoz hasonlítható, ám némi mázlival ki lehet jutni a Fekete-tengerre.
Tippelném: a hajók útját követve. És akkor: végre a tenger! A Csernoje
more, törökül: Karadeniz. Görögül Pontusz Euxeinosz, azaz: Vendégszerető-tenger.
Rengeteg virgonc sprotnival meg játékos delfinnel. Igazából nem kell különösebb
képzelőerő ahhoz, hogy magunk előtt lássuk, amint az egyik ügyes delfin
intelligens, domború homlokán pattogtatva labdánkat, átsegíti azt a Boszporuszon
meg a Dardanellákon, bele a Földközi-tenger erős áramlataiba.
Bonyodalmas
lenne tovább részletezni, ugyancsak felettébb nehéz kitalálni, vajon lasztink
bekanyarodna-e kicsit Otrantónál az Adriába, hogy megfelelő idő elmúltával
ugyanott jöjjön ki, ahol bement, miként az eltévedt gumigolyó az albán
kecske bendőjéből. Lehet, nem tenné meg ezt a kitérőt, hanem - a beléje
szorított levegő lankadatlan szabadságvágyától vezérelten - tűzne kifelé
az ugyancsak álságosan parttalan óceán felé. Elképzelhető az is, hogy a
majmok látnák utoljára Gibraltárnál, ahogy apró fekete ponttá zsugorodik,
miként annak a kísérleti csimpánznak a pupillája, amelyiknek belőtték a
laborban a heroint. Azért mindenképp fantasztikus, mire képes egy nekikeseredett
kapus!
Valahol olvastam,
hogy a leghosszabb kirúgás - persze, a körülmények egybejátszásával - bizonyos
David G. Leibnitz cerberusnak köszönhető, aki az ausztrál Bundaberg-Rockehampton
számunkra viszonylag érdektelen rangadóján durrantott - izgalmában elcsúszva
- akkorát a bőrgömbbe, hogy az a feje felett hátrafelé kiszállt a stadionból,
s egy jóval később a marokkói Tangerben, majd a kubai Havannában kikötő
hajón állapodott meg. Jó, mondhatni, így könnyű! Ám nem mellékes, nem ártana
tudni, Bundabergben mennyire a pálya a kikötőtől? Igaz, Szentendrén lejt
a terep, azért mégis messze van. A folyó. A Danubius, Hister, Ister vagy
Donau, Dunaj, Dunarea stb. A Dunav.
Tehát a Duna,
amelynek szivárványos habjaiban nem holmi gömbölyű, meztelen labdafélét
látott fürödni 1999. szóban forgó áprilisi napján Arsenije Krmpotic az
Újvidéki Televízió sportműsorának operatőre, hanem egészen mást vett észre
a szeme sarkából, miközben a tévé kocsijával kelt át a nagy ívű Szabadság-hídon.
Arsenije Krmpoti? úgy látta, mintha egy hatalmas szivar közeledne a víz
színe fölött bukdácsolva, ugyanakkor nagyon-nagy, határozott sebességgel
a híd felé, amelyiknek a közepe táján tartott jómaga. Arsenije Krmpotic
lelke felsikított. Keze ösztönösen behúzta a kéziféket. Kivágta a kocsi
ajtaját. Másra hiányosan emlékszik. Legkevésbé a Bundaberg-Rockehamptonra.
Jómagam nem
szeretném ezt úgy fűzni tovább, mint részeg pók a hálóját, szüntelenül
előre menekülve, inkább kicsit megállnék, visszakötnék valahová. Vissza
egy gyermekkori álomhoz, amelyben Újvidéknél kiszáradt a Duna.
Jó ég tudja,
mi történt, de egy reggelre arra ébredtek az emberek, hogy a folyóban nincs
víz, így olyan kép tárult a szemük elé, amelyhez foghatót sosem láttak.
Mindenütt döglődő halak fetrengtek az iszapban ama eszméletlen lim-lom
között, amelyet a folyó kleptomániás szarka módjára hordott össze időtlen
idők óta. Nehéz lenne pontos leltárba venni mindent, de akadt ott beszakadt
horog, rozsdás sparherd, régi mosógép, elpusztult kígyó módjára tekeredő
drótkötél, ósdi mozsárágyú, lyukas sisak, handzsár, régi pénz; autóroncs,
pumpa, felni stb. Rengeteg üres üveg, esernyő, sétabot. Bicikli váza meg
sok-sok csont, tátott szájú, moszatos koponya hiányos fogazattal, ilyesmi.
Vödör, tésztaszűrő, két csőregemetélő, ötven kigörbült kanál. Érdekes,
hogy a vár alatt - sárba fúródott orral, tattal-csavarral az ég felé -
kisebb hajó meredezett. Kajütjében még ott lógott a kapitány szögre akasztott
esőkabátja. Szóval, mindez eléggé obszcén a maga módján.
Feljebb, a
kanyar után, az újvidéki strandnál, ahol egykor annyi embert lőttek jég
alá, súlyosan megpatkolt cipők hevertek, bakancsok meg kabinkulcsok, Arsenije
Krmpotic később épült hídja alatt (Ganz-MÁVAG). Néhány fésű, fürdőruhák
melltartójának kapcsai szétszórva a kiszáradt, homokos fenéken. Rengeteg
barackmag meg egy kilőtt műláb. Két evező vasból, meg egy pici ólomlapát.
Nem utolsósorban az a földgömbre emlékeztető, jókora színes glóbusz, a
folyami közfürdő éke, amelyiknek fogódzójába belekapaszkodhatott mindenki,
aki úszás közben egy kis pihenésre vágyott, netán puszta életét igyekezett
menteni, levegőért kapkodva.
Nos, ezt a
fogódzót ragadta meg valamelyik régmúlt, békebeli nyáron egy pendülő kislány,
bizonyos Bednárik Ica is, hatalmas, jól kifejlett hónaljbozontot tárva
egyik tanárának, bizonyos Kovalszky Rezsőnek hatalmasra kerekült szeme
elé. Történetük, ha minden igaz, fellelhető lesz ebben a szabálytalan krónikában,
amelyik vékony, kanyargó, bátortalanul csurdogáló érként kezdődik, hogy
hatalmas, erős folyóvá duzzadjon, úgy ömöljék bele a tengerbe, amelyik
minden hajó alatt úr, de zátonyközelben néha maga sem tud ellenszegülni
a világítótornyok parancsának. Ezt azonban csak kevesen érzékelik. Erről
lenne szó. Meg másról. A Duna istene úgy segéljen! Az örök folyóé, amelyik
eddig még csak hajnali álomban száradt ki, délre mindig megtelt vízzel.
Azonban megmaradt estére is: a Meztelen folyó képe. Egy lassan beesteledő
ember elméjében, ebben a szárazföldi tengerészében, aki néha úgy látja:
maga a folyó a híd. Hosszában. Aztán elmegy aludni. És eddig még mindig
felébredt, s már csak néha focizik. Teste egykor olyan volt, mint az angolnáé.
Ma már törik. Vaskapus. Fényképezkedett a folyóval. Aláírás: A Folyó
meg én - útban a Tenger felé. És írt, most is ír hozzá szöveget. Ennyi.
Kicsit ikrás a kép, meg a szöveg is, de annyi baj legyen.
Itt látjuk
- lelki szemeink előtt - Krmpotic Arzén újságírót, amint kiperdül a kocsiból
azon a napon, amelyen Wesley Clark tábornok támadást indított az újvidéki
Szabadság-híd ellen. A rakéta becsapódása után Krmpotic Arzén - Ilija Pantelic
kapus bármely bravúros vetődését messze lepipálva - repül a korláton át,
miközben a híd haláltusázó őshüllő nyögésével, ropogva beadja derekát,
és a folyóba zuhan. A televízió említett operatőre is a vízben köt ki,
nem messze attól a helytől, ahová a hatalmas fém strandlabdát szokták kikötni,
amikor melegebb és boldogabb idők járják. Arsenije Krmpoticnak óriási mázlija
van, hogy nem pusztul a Duna medrébe. Megkegyelmez neki a felöltözött folyó,
amelyből még időben kihalásszák. - Nos, az ilyen emberre mondják a világ
összes táján, hogy szerencsés csillag alatt született. És egyesek még zenét
is írnak, írtak erre a témára, a szerencsés csillag motívumára, mint például
régen Avakum Avakumovic szentendrei hangszerkészítő-zeneszerző, aki olyan
furulyát gyártott, amelyben egészen másképp szeleltek a lyukak, mint a
szokásosban. Következésképp az kissé máshogyan is szólt. Avakum Avakumovic
másképp zengő muzsikája régen, forró nyári estéken fátyolként borult a
település alacsony házikóira, megdobogtatva az izzadó, pőre testekbe zárt
szíveket, távol tartva a folyó felől dühödt rajokban érkező szúnyogokat,
miközben enyhén frissítő, légkavaró hatással bírt. Mert ilyen volt a kis
termetű, nagy tüdejű Avakum Avakumovic pikulája, Arsenije Krmpotic egyik
hosszú utat megtett őséé.
Legalábbis
a legendák szerint, amelyeknek hálóba fogására különösen hajlamosak a vizek
partján élő emberek. |
|