|
WEHNER
TIBOR
Ritkított járat
Beszélgetés Paizs
László festőművésszel
művészetünk állapotáról
- Érdekes véletlen: néhány nap eltéréssel
egybeesett az ezredfordulóval a hatvanötödik születésnapod. Szombathelyen,
gyermekkorod színterének városában, a Képtárban ekkor nyílt egy nagyszabású
kiállításod - vagyis ez fontos, kettős fordulópont számodra?
- Megleptél
ezzel a kérdéssel, mert erre nem gondoltam. Észre se vettem, hogy összevágnak
az időpontok. De érdekes a dolog. Az ezredforduló egyébként csak annyit
jelent, hogy túléltem egy újabb világvégét. Az első, ha jól emlékszem,
1962-ben volt. Akkor ezt igen komoly tömeghisztéria előzte meg. Ezer évvel
ezelőtt is nagy készülődés volt. Bennem azért élt a gyanú, hogy még most
sem érkezett el a végítélet napja. De lényegében ezzel az egésszel nem
foglalkoztam, nem foglalkozom, jöhetnek és mehetnek az üstökösök. Most
is elég kevés felszálló volt a Bob-Halley-re, pedig legközelebb csak 2500
év múlva érkezik. Ritkított járat.
- S hogy
látod, a modern magyar művészetben ez a dátumváltás jelent majd valamit?
Korszakhatár lesz a kétezredik év?
- Nem. A magyar
képzőművészet ugyanis valójában még nem érkezett el kétezerig. A képzőművészetben
nem vagyunk nagyhatalom, művészetünket megkésettség jellemzi a világ művészetéhez,
illetve az idő folyásához viszonyítva. Ugyanúgy, ahogy a 19. század utolsó
harmadában sem voltunk összhangban a korszak művészetével, példának okáért
az Aix-ben dolgozó Cézanne-nal, pedig a magyar festőfejedelem, Munkácsy
Párizsban élt. És micsoda különbség van Cézanne és Munkácsy művészete között!
- De volt
egy Rippl-Rónaink is.
- De nem Rippl-Rónai
festette meg az Avignoni kisasszonyokat, és nem Rippl-Rónai alkotta
meg a 20. század tízes éveinek elején az analitikus kubizmus képeit. 1916-ban
Naum Gabo megcsinálta az első celluloid-fejét - ehhez viszonyítva Rippl-Rónai
roppant konzervatív festő. Jelenleg az újjáalakult Szinyei Társaság elnöke
vagyok, így érdekelt a kezdet. 1920-ban, amikor Szinyei Merse Pál halálát
követően megszerveződött a társaság, akkor azok az ötven-ötvenöt esztendős
művészek, akik huszonöt évvel azelőtt, fiatal alkotókként felfedezték az
1872-es keltezésű Majálist, közel sem úgy festettek, mint Párizsban
Picasso.
- Vagyis
itt egy állandósult, súlyos megkésettség regisztrálható. Most kihez képest
vagyunk megkésettek?
- Visszapillantva
rendkívül egyszerű megítélni az elkésettség jellemzőit, de a jelenben sokkal
nehezebb tájékozódni. Sokat foglalkoztam a Műcsarnok jelenkori működése
kapcsán azzal, hogy mi történt itt a századfordulón: akkor épült ki világvárossá
Budapest, záporoztak az események. Most, ezen az újabb ezredfordulón viszont
- mindamellett, hogy nem tudom, hogy kitől vagyunk elmaradva - nagyon könnyű
lenne szinkronban lenni: eltűntek a távolságok. Az előző századfordulón
másfél napig kellett utazni Párizsig, és egy jobb társaság felpakolt egy
cigányzenekart is. A jelenkori vizuális közállapotainkat pontosan jellemzi,
hogy a művészeti történéseket magától értetődő természetességgel fogadják
- vagy teljes közönyükkel kísérik - az emberek: ami miatt a hatvanas években
felháborodtak, vagy ami miatt kacagva jöttek ki a kiállítótermekből, az
napjainkra teljesen természetessé vált. Ma azt mondják, hogy ezt már láttam,
ez Klee, ez absztrakt, ez konstruktivista, hogy ilyen háromszögfelbontást
már sokat láttam, hogy ez utánérzés, ez meg dög unalom. És ezek az emberek
nem műértők a szó klasszikus értelmében. Nincs megrendülés, nincs felháborodás.
Az emberek csendesen tudomásul veszik a dolgokat. Mi annak idején csodálattal
néztük Csernus Tibor képeit, a Három lektort vagy az Újpesti
rakpartot, amelyekről, ha most alaposan megnézed, megállapíthatod,
hogy nagyon gyengén vannak megfestve. És ez a Csernus Tibor most az újabb
századforduló Munkácsyjaként dolgozik Párizsban. Holott Csernus a hatvanas
években forradalmi változásokat hozott a magyar festészetben; az akkor,
zsilett-technikával készített képei zseniális művek.
- Az 1945-től
2000-ig tartó periódusban - amelyet az ötvenes évek végétől napjainkig
te is végigdolgoztál - melyek az általad művészettörténeti jelentőségűeknek
ítélt, fontos jelenségek?
- Az a baj,
ha visszagondolok a korszakra, akkor azt veszem észre, hogy nagyon sokszor
megváltozott már a véleményem, a megítélésem. Volt idő - 1955-ben - amikor
rajongtam Bernáth Aurélért. A korábban, 1926-27-ben született Reggel
című Bernáth-kép csodálatosan szép: az ablak előtti téli táj, a lámpa zsinórjának
megfestése felejthetetlen számomra, de aztán ez a mű is háttérbe szorult
Csernus hatvanas években készült munkái mögött. Ezeket a Csernus-képeket
a korszak kiemelkedő jelentőségű művei között tartom számon ma is. A legfontosabbnak
- mind művészeti, mind politikai szempontból - a pop artot minősíteném:
ez volt az a kezdeményezés, amihez kurázsi kellett Magyarországon. Itt
- nem úgy, mint Amerikában - a hatvanas években ez egy idegesítő jelenség,
politikai állásfoglalás volt. A pop art művész pozíciója ellenálló pozíciót
feltételezett, egy olyan magatartásmódot, amely üldözendő, annak ellenére,
hogy tulajdonképpen megfoghatatlan volt. Megfoghatatlan volt azért, mert
egy festő negyvennyolcas lövésnyom-idézései lehettek akár ötvenhatos nyomok
is, és az én munkáimban is jelen voltak ezek a rejtett, történelemre utaló
áttételes utalás-lehetőségek. A pop art a társadalmi, vagy inkább a hivatalos
megítélés szerint életidegen volt, káros és fertőző. A fő ellenségről,
az absztrakt művészetről - amely ellen Oelmacher Anna és kritikustársai
oly ádáz harcot folytattak - időközben rendkívül érdekes módon kiderült,
hogy ártalmatlan, hogy azzal nem lehet ellenállni: az op art, a konstruktív
törekvések nem alkalmasak átvitt értelmű üzenetek megfogalmazására, de
a pop arttal nagyon komoly társadalomkritika fogalmazható meg. A pop art
bosszantott, a pop art eleven hatóerő volt, és ez visszamenőlegesen is
érvényes. Nagyon sok mű nem jelenhetett meg abban az időben, sok munkámat
én sem állíthattam ki, és erről nem tudnak a következő nemzedékek. Mint
ahogy mi is alig-alig tudunk valamit azokról a dadaista művekről, amelyek
megtörténtek, illetve létrejöttek az ezerkilencszáztízes évek végén.
- Vagyis
a 20. század második felének művészetében a pop art alkotói voltak a kulcsfontosságú
szereplők?
- Nem. Én
csak azt mondom, hogy a képzőművészetben, és különösen a magyar képzőművészetben
a pop art volt a legalkalmasabb az ellenállásra, a rombolásra. Aczél elvtárs
bosszantására. Nemcsak művészeti, hanem egyszersmind társadalmi jelenség
is volt. Persze nagyon nehéz volt különbséget tenni, melyik a minőségi
mű és melyik a dilettáns - itt már nem váltak el olyan élesen a dolgok
mint korábban.
- Kik voltak
rád hatással? Kik sodortak a pop art felé?
- Erre a kérdésre
nem tudok válaszolni, mert ha egy nevet mondok, akkor az úgy nem igaz.
Egy nagyon fontos dátum: 1964. Egy nagyon fontos kiállítás: Velencei Biennálé.
Ez volt számomra a reveláció: a belga pavilonban, vagy az amerikai pavilonban
megjelenő művészek, akiknek a nevét meg sem tudtam jegyezni. Iszonyatos
erejű hatása - és nem művészi értéke - volt annak a fehér, összetört sportkocsinak
is, ami az amerikai pavilon előtt az orrán állt - ma is élénken emlékszem
a piros színű bőrülésekre -, és fogalmam sincs, hogy ki csinálta. Ma már
minden jobb roncstelep előtt, így-úgy lóg egy autómaradék. Földbe gyökerezik
egy fél kamion! Ez az itthoni, és általam is művelt posztimpresszionista
festészet, vagy a stilizáció egy fokát képviselő, már-már absztrakt piktúra
tudatában megrázó volt. Az itthoni közegből néhány pillanatra kiszakadva
olyat láttam 1964-ben Velencében, ami számomra addig elképzelhetetlen volt.
Már maga az a puszta tény, hogy a mű nem olajjal volt festve, hogy nem
szokványos kép volt, hanem tárgyakból összerakott valami - ez lázba hozott,
megigézett. A belga pavilonban láttam egy zöld katonai zakót kitüntetésekkel
- ez biztosan hatott rám, mert később különböző textilneműket foglaltam
a plexitömbjeimbe. Persze a szovjet pavilon anyaga azért ott és akkor is
kijelölte a kétkedőknek a biztos irányt a vérbeli, demonstratív szocialista
realista vásznakkal. És itthon is megvoltak a támpontokat adó nagy mesterek,
akik persze egyre idegesebbek voltak a nyugati, dekadensnek minősített
jelenségek miatt, mint Bernáth Aurél, vagy Domanovszky Endre. Lelkesen
lobogtatták Hans Sedlmayr A modern művészet bálványai című könyvének
magyar kiadását. De hát ez maga volt a dög unalom. Megnéztem néhány éve
Bécsben a Monet-kiállítást. Monet volt az impresszionisták között a legjobb.
Nem voltak ott a nagy képek, a tavirózsák, és ezért úgy nézett ki, mint
egy jó képcsarnoki kiállítás. Mondjuk ugyanez vonatkozik Juan Grisre, de
ugyanez vonatkozik azokra, akik a háromszögeket és négyzeteket festik.
Nekem ezek semmit sem mondanak. Számomra most inkább Cy Twombly és két
Baselitz-kép a fontos a zürichi Kunsthalléban. Számomra ez a 20. század
képzőművészete. Tágabban: Twomblyn és Baselitzon túl Henry Moore, bizonyos
fokig Picasso, és egy 1939-es Salvador Dali-kép, és még sorolhatnám. Említhetném
Martin Schongauer kéttenyérnyi, Bécsben őrzött képét is, de ezt már csak
megtévesztésként mondom.
- Az értéknek
az a kritériuma, hogy ne csatlakozzon a kurrens művészeti folyamatokhoz?
- Nem, mert
lehet kiteljesedés, kvintesszencia is. Viszont jellegzetes ezredvégi jelenség,
hogy tíz percekben gondolkozunk. Holnap már más kell. A datálás nagyon
fontos, mert a dolgok már megszületésükkor túlhaladottakká, elavulttá válhatnak.
A Warhol-tétel, mármint hogy mindenki öt percig híres ember lehet, tökéletesen
igaz a jelenkori művészetre. Mondok egy példát erre. Az Ernst Múzeumban
néhány évvel ezelőtt volt egy kiállítás - azt hiszem a Derkovits-ösztöndíjasok
beszámoló tárlata -, amelyen az volt a benyomásom, hogy a fiatalok látszólag
semmit sem csinálnak. Az egyik ösztöndíjasnak egy iskolai rajzpapíron -
amelyik gyorsan tönkremegy - volt egy olyan műve, amelyre az volt írva
csökkenő méretű betűkkel, hogy NAPOCSK, és azért csak ennyi, mert a K betű
után már nem maradt hely a papíron. Ez ott mérhetetlen pofátlanságnak tűnt,
valahogy nem érintette meg a pop artos vénámat, de ez a "mű" ma már biztosan
valamelyik modern múzeumi gyűjtemény féltett kincse. A hatvanas években
a szocreál festőin kívül másoknak nem jutott babér, mindenki csak tengett-lengett,
gondok voltak, nem állíthattuk ki a műveinket. Akkor engem öt kiló rozsdás
szög is izgalomba hozott, műnek tekintettem, mert tudtam, hogy provokálná
a zsűrit, bosszantaná, felingerelné a hivatalt. 1973-ban felvittem a Lektorátusra
zsűriztetni az Előlről fésülhető szobromat, amelyet azzal a kikötéssel
hagytam volna csak ott, ha minden reggel 9 órakor megfésülik. Bartha Éva
azonnal kirúgott - egyébiránt ez volt a Balatonboglári Kápolnatárlatok
egyetlen zsűrizett kiállítása. (A szobor rossz volt.)
- Ez a
provokatív szándék ösztönzi a "napocsk" alkotóját is.
- Igen, ez
ösztönzi, csak az a baj, hogy elveszett a "bukéja", oda a reszkír, az elvtársi
nemtetszés és a művészettörténésznők szolgálati pisztolya. Ma már az én
öt kiló rozsdás szögem sem ráz meg senkit, nem pukkad a polgár. Ha már
a szögnél tartunk, azt hiszem, Günther Uecker is kiszögezte már magát a
főcsapásból, mert körülöttünk öt-tízpercesekké váltak a művészeti futamok.
Festünk, faragunk húszezer éve. Ha már volt öt kiló rozsdás szög, ha volt
már "napocsk", ha volt már kitömött disznó, szalonna, nagymama csontváza
stb., akkor egy bizonyos idő után egészen egyszerűen elfogynak a dolgok.
Ma már minden manipuláció kérdése és tárgya. Előbb-utóbb rávezetnek arra,
hogy valamit láss, aztán majd megszokod, összehasonlítod, és már tetszik
is. A kiábrándulás később történik, de a pénz már benne van, meg a dilemma
is. A bécsi Kunsthistorisches Museumban sok pénzért, nagy tehetséggel másolnak
Brueghel-képeket. El tudod képzelni, hogy valaki valaha is megbízást ad
egy Gappmayr másolására? Hiszen mindenki lehet Gappmayr, aki csak tízig
tud számolni, vagy ismer legalább két nagybetűt. (Jó kis belterjes szöveg.
Nagy széljegyzet kellene.) Tíz-húsz év alatt kiderülnek a dolgok. Ma már
teljesen nevetséges az, amire én - elvégezve a főiskolát - felesküdtem.
Úgy megyek el csodált absztrakt művek mellett, hogy nem mozdul meg bennem
semmi. Tudomásul kell vennünk, hogy ilyenné vált a képzőművészet, nagyon
gyorsan elavulnak a művek. Vagy megmaradnak egy jó geg-szinten. Abban azért
bízom, hogy marad egy jobb disznó, egy vasúti talpfa, egy olaj-vászon,
ami művé nemesedik, és itt van az a "valami", amit érdemes erőltetni és
végső soron könnyebb is, mint a kútásás.
- És mégis
mindig jön valami új, mint jött a közelmúlt évtizedeiben a digitális kép.
- Semmit sem
ér a Schminke-festék, ha csak a bejárati ajtót, vagy a nyúlketrecet tudod
vele újramázolni. Semmit sem ér a digitalitás, ha csak a Mona Lisát
tudod vele felnégyelni. Nincs különbség akvarell és computer között, mindig
kell mögé "valaki". A képzőművészet a hozzáférhető anyagokhoz kötött, abból
farigcsál, fest, vagy pötyögtet a billentyűkön. A fáraók korában nem fókafogat
használtak, hanem, ha néha nehezen is, de elérhető anyagokat. Ma bármely
anyagnál könnyebb például az "egér", kéznél van, házhoz jön. Így sok digi
művész van. Mű kevesebb.
- Mit jelentett
a magyar művészet számára az 1989/90-es rendszerváltás?
- Én nem veszek
észre semmit. Illetve bizonyos fokú visszaesést eredményeztek az új társadalmi-művészeti
viszonyok. Korábban volt egy jó vagy rossz állami szabályozás. Az állam
a hülye dogmáktól megszabadult, lassan, nyögvenyelősen, de engedékennyé
vált. Egyre műveltebb lett a hatalom, és nagy általánosságban nem a giccs
uralkodott, hanem egy szabályozott közép-érték. Most kiderült, hogy sokkal
könnyebb baráti alapon bankokban rossz képeket elhelyezni, mint korábban,
amikor működtek a szabályozók. Képzőművészeti kultúra, vizuális nevelés
sincs Magyarországon. Pedig ezt tanítani kell. Képzőművésznek nem lehet
születni, mint zenésznek. Nincs hároméves Mozart, nincs kilencéves Rossini
a képzőművészetben. Itt az alkotónak és a befogadónak is tanulni kell.
Különben jómódúék rázuhannak a Fried Pálokra, a drótból hajtogatott Frédi-Bénikre.
- Mit lehetne
tenni, hogy működőképessé váljon ez a bonyolult rendszer, amelyben a művész
csupán egy összetevő?
- Egy példával
válaszolok. Az Iparművészeti Főiskolán egy előkészítő kurzust vezettem,
amelyre bárki jelentkezhetett. Szobafestő, leendő művésznövendék, mindenki.
Volt modell, korrigáltam, szigorú voltam. Egy rendszert próbáltam megtanítani.
Mondtam, hogy van egy papír, amin meg kell határozni a figura optimális
helyét a tizianoi elv szerint. Mindenki igyekezett megrajzolni az aktot,
úgy, ahogy tudta. Volt egy kislány, akinek hiába mondtam, hogy mekkora
alakot rajzoljon, csinált egy tíz centiméteres, esetlen, dilettáns rajzot.
És volt egy kőműves-vállalkozó fiú, aki viszont profi művet csinált, reális
is volt meg nem is, egészen egyszerűen gyönyörű volt a munkája. A végén
műhelykiállítást csináltunk: mindenki másológéppel felnagyította az alkotását,
és egy paravánon egymás mellett felsorakoztattuk a műveket. A kislány dilettásnak
vélt munkája egyszer csak megmagyarázhatatlanul kiemelkedett az egész mezőnyből:
a rajza ragyogni kezdett, a kőműves fiúé meg érdektelenné vált. Ekkor azt
mondtam a kislánynak: ezzel a rajzzal felvételizni ugyan biztosan nem lehet,
de diplomázni már igen. Vagyis egy ilyen rendszerre, amiben az értékek
ennyire viszonylagosak és rejtőzködők, nagyon nehéz bármilyen szisztémát
kidolgozni és működtetni. Az impresszionizmus mindent "elrontott". Azelőtt
volt mérték, volt szabály, volt természetes zöldföld, és volt égetett umbra,
és volt konvenció, hogyan kell egy képet megfesteni. Érdekes, ha elmegyek
az Uffizi képtárba, akkor nekem mindig más tetszik. Itt is, visszamenőlegesen
is viszonylagosak a dolgok. Elmész, és amiért addig rajongtál, azt úgyszólván
már meg se nézed, és felfedezel helyette valami mást, amit addig nem méltattál
különösebben figyelemre. Van ott egy Veneziano-kép, amelyik úgy van megfestve,
mintha a szombathelyi Lődör cégtáblafestő festette volna az ezerkilencszázötvenes
években. Semmi bravúroskodás: szürke csuhában Szent Ferenc és egy püspök,
néhány alak áll a reneszánsz térben. A festő kikeverte, és odakente a színt,
nincs faktúra, nincs frinc-franc, ez szürke, ez zöld. Ha láttál gyönyörű
képet, akkor ez az; nincs semmi festészeti trükk benne. Ma a legszélsőségesebb
dolgok között sem tudok meghúzni egy biztos vonalat, amely mentén osztályozhatnám,
hogy ez jó, ez pedig nem jó. A megítélés folyamatosan változik, a különbségtétel
szempontjai állandóan és egyre gyorsabban módosulnak. Az egyetlen biztos
fogódzónk az lehet, hogy tudjuk, a kortárs kritikus, a kortárs művész is
téved, vagy tévedhet.
- Mit lehetne
tenni a magyar művészet generációinak szétszakadása ellen? Hogy lehetne
megindítani a párbeszédet? Senkit nem érdekel, hogy a másik művész mit
csinál, nem működik a szakma. Régen legalább veszekedtek egymással a művészek.
- Erre nem
tudok válaszolni. Nem járok sem a Japánba, sem a Wampeticshez. Szakmai
kapcsolataim soha nem voltak szorosak. Megszállottan az új anyagokat kutattam,
főleg a műanyagokat, úgy mint Édeske - Haraszty István - a forgó, mozgó,
kapcsolós, mágneses motorokat, a fémeket. Ötven éven túl már a barátok
útjai is elválnak általában, mindenkit más és más érdekel. Ma elmész egy
kiállításra és megnézed, vagy nem mész el és nem nézed meg. Bonyolítja
a helyzetet, hogy nincs olyan vonzó kiállítás, amit nem szabad kihagyni.
Ezért mondtam, ezért indítványoztam, hogy rendszeresen, minden évben ki
kell rakni a "műveket", hogy mindenki lássa, ki mit csinál. Most alakul
a rendszeres áttekintés lehetősége, aztán majd kiderül, kár volt herce-hurcázni,
a magyar képzőművészet is bajban van. A "mindenki művész", mindenki művészettörténész
(mert látta Aradi Nórát) túltágította a képzőművészet kereteit. Gutten
tág lett. Művész-szülész tanszéket kellene nyitni az ELTÉ-n, vagy meg kéne
kocogtatni a kompaszt. Beszorult a botkormány. Ezer év múlva, ugyanitt.
Lehet, hogy tévedtem.
- A szombathelyi
kiállításon is felmérhető volt, hogy a Paizs-életmű egyik leglényegesebb
eleme a folytonos újítás.
- Ezt úgy
fogalmaznám meg pontosan, hogy régen hagyományos anyagokból készültek a
művek. A múlt század végétől a technikai felfedezéseket, a szerves kémia
új anyagait szinte azonnal felhasználták a képzőművészek. Ez az egyik legjellemzőbb
vonása a 20. század képzőművészetének. Vattából, gézből, gyufából, gombostűből,
homokból csináltam műveket, de az egy vagy két komponenses műanyagokat
is használom. A legtöbbet nem az előírásnak megfelelően. Új eljárásokat
kísérleteztem ki, felhasználom az anyag új szépségét, eddig nem ismert
tulajdonságát. Úgy érzem, szabad vagyok, bármiből tudok művet alkotni,
mert már régóta nem érdekel az elmélet által megszabott út, nem érdekel
a trend, a szabály, a lexikon-definíció. Mindig ki akartam próbálni mindazt,
ami izgatott, ami anyagban, technikában, műformában megmozgatta a fantáziámat.
De mégsem az inspiráló anyag a fontos, akár esetemben a poliészter, vagy
másnál a digitális technika, és még ami ezután jön. Ember kell hozzá, vagy
legalább egy állat, aki a "művet" megalkotja. Példa rá az orosz pavilon
thaiföldi elefántja, aki a 48. Velencei Biennálé egyik legjobb olajképét
festette. Jobb volt, mint Laktyionov vagy a Kukrinyiksziék, annak idején.
Zavaros dolog a képzőművészet is. Nemi élet, készpénz, hovatartozás és
egyéb ilyen kis butaságok, és ahogy Dali mondta, 90 % szerencse, 10 % tehetség.
Az elefántnak, ennek az egynek, mind a kettő megvolt. Jobb, ha nem értesz
hozzá, reggeli, ebéd, vacsora és közte semmi, ahogy milliók élnek. Attól
még lehetsz valaki.
-
Mire készülsz most?
- Sok
mindenre készülnék, csak az a baj, hogy nincs megfelelő műtermem. A Mátyás
téren van egy üzlethelyiség tele különböző anyagokkal. Nem éppen műterem,
de izgalmas hely. Alattam, a pincében hajléktalanok nagy-nagy tüzeket raknak,
a tűzoltók meg eloltják. A kapualj a szerelemé. Ha nem figyelsz, hova lépsz,
véres lesz a cipőd talpa. A szakértők betörnek és viszik a bronzot, így,
együtt kissé zavaró mindez. 1959-ben beadtam a minisztériumba egy kérvényt
műteremre, de sajnos nem kaptam még választ. Várjak még?
- Hirtelenjében
nem is tudom, de köszönöm a beszélgetést.
Budapest, 2001. január 31., szerda
|
|