|
KESERÜ KATALIN
Emlékezetszínház
Gaál József és Szamódy
Zsolt közös műveinek kiállítása a tatabányai színházban
Sosem láttam kortársaimtól a színházhoz annyira közelálló munkákat,
mint amennyire ilyenek Gaál Józseféi és Szamódy Zsoltéi. Ez mindazonáltal
nem jelenti azt, hogy művészetük színházban alkalmazható. De amit külön-külön
s együtt létrehoznak, az színház. Miért?
Gaál József műveinek szavakra fordításához keresvén a
megfelelő kifejezéseket, kritikusai azt írják, figuráinak mimikája van,
az élet színpadán látjuk őket, sorozatai drámákként bontakoznak ki vagy
panoptikumok.1 Ő maga is adott már kiállításának olyan címet,
mely a fentiekre rímel: Maskara.2 Máskor kifejezetten
maszkokat készít, s munkájáról azt írja: "olyan érzésem támad, mintha egy
elfelejtett drámához készítenék kellékeket".3 Szamódy Zsolt
pedig előszeretettel fényképez különös labirintus-építményeket, melyek
első látásra áttekinthetetlen rendszeréből részleteket emel ki (színháziasan
szólva: járásokat): átmeneteket a külső és belső világ, a görbe és szögletes,
szűk és tágas terek közt, amiket fények és árnyékok tagolnak; a múlt számtalan
nyomát hordozó és frissen vakolt falakat. Olyan emberalkotta tereket tehát,
melyekben a racionalitás, funkcionalitás ellenére (vagy azzal együtt) dráma
zajlik: az ellentétek, élet és rendeltetés, élet és elhagyatottság közt.
Olykor megfordítja a fotót vagy olyan szögből fényképez, ahonnan a térrendszer
megismerhetetlen - ezáltal a fényképen új terek jelennek meg.
Gaál szerint a világ zárt és - ennek ellenére, paradox
módon - megismerhetetlen, de "mindnyájunkban munkálkodik a szorongó keresés,
és azon vagyunk, hogy (ezt) az alapmotívumaiban is alig sejthető ősdrámát
közös erővel rekonstruáljuk".4 Kíséreljük meg rekonstruálni
közös műveik alapján!
Szamódy fényképein a szovjet hadsereg által elhagyott
komáromi erődöt látjuk.5 E 19. századi épület tervezői bizonyára
ismerték az antik Róma mérnöképítészetével foglalkozó Piranesi 18. századi
metszeteit, az Építmények és látképek fantáziaépület-sorozatát,
a Börtönök (Carceri) fantáziakompozícióit.6 Az Építmények
és látképek Velencében készült. 200 évvel azután, hogy Camillo Giulio
ott tervezte meg sosem valósult, de még évszázadokig híres emlékezetszínházát.
(Ne feledjük, Piranesi színpadtervező is volt!) Camillo Giulio az ókortól
a középkorig élő emlékezésművészetet összefoglaló, és így élettartamát
meghosszabbítandó, memória színházat tervezett, új szempontok szerint.
Nem játékteret, hanem egy rendszert képeknek, amik mindent, amiről az embernek
tudása volt vagy amit szemmel nem láthat, kifejeztek. Minden képet elkülönített
térbe helyezett volna. A lélek és a szellem mélyeibe rejtett dolgokat tette
láthatóvá, ezért színháznak nevezte rendszerét, ami ilyenformán mágikus
és misztikus színház volt: a ráismerésé. Hét szinten, hét folyosón, mindegyiken
hét kapun rögzítette volna a képeket, a hét planéta sajátossága szerint
függőlegesen is kapcsolatba hozva őket. A legmagasabbrendű világtól a teremtésen
keresztül a művészetekig, az emberi szellem által konstruált univerzumig
terjedt a rendszer, amiben a szellem és lélek elsőbb volt, mint a test.
A látogató, a saját legbensőbb világát képesítve látva, onnan kiindulva,
el tudta helyezni magát az univerzumban, annak összefüggésrendszerében.7
Piranesi börtöneinek falai, boltívei szétzilálták ezt
a rendszert: a funkcióval ellentétben szeszélyeseknek tűnnek - építészeti
formákon keresztül a rajzoló személyes kétségei, szellemi bolyongásai fejeződnek
ki a metszeteken. Ráadásul - központos képszerkesztés híján - a szintek
zavarosan egymásra torlódnak fantáziaépületeiben. Capricciói (szeszélyei)
elsők voltak e néven, e nemben (Goya Capricciói tán már jobban is
ismertek). A szeszélyek szubjektív világok: fantázia keveredik bennük tudással,
realitás irrealitással - az addig elfogadott és általános rend helyett.
Ahogy a személyiség kiszabadul kereteiből, a rendből, támadhatóvá válik,
kiszolgáltatottá ismeretlen erőknek, formáknak, mindennek. Az ezekkel folytatott
küzdelem személyes dráma a rend, a rálátás megtalálásáért. Különösen a
Piranesi előtti barokk idők illuzionizmusa bolygatta fel az addigi, hierarchikus
rendet, keverve a valót igencsak távoli világokkal. Mára szép és rút, jó
és rossz határai végletesen összemosódtak. De így volt már Piranesi idejében
is, mikor színház volt az egész Velence: 17 épített színházával,
karneváljaival, ünnepeivel egyetemben, s maszkokkal elfedett világában
minden összekeveredett.
Gaál és Szamódy műveiből úgy tűnik, összekeveredett világunkban
felállíthatók személyes rendszerek, ám az ezek pilléreit jelentő, képesített
archetípusok különböznek az ókorban megfogalmazottaktól: alapjuk épp az
összekeveredettség. Gaál József korábbi kiállításain olyan figurákat láthattunk,
melyek ember, állat, növény összefonódásából születtek8, az
állati-emberi-isteni lét között egyensúlyoznak9, tehetetlenek
és tévelygők.10 De már a 80-as években rendszert keresett a
lények közt s a világegyetemben: Szem-nap-fény vagy Gerinc-hegy-fa
címen összevont képei a határozatlan televényből új összefüggéseket mutattak
fel, képi úton.11 (Van köztük logikai összefüggés is, de csak
a képi tudja a szerves összefüggést, az azonosságot megfogalmazni.) Figurái,
saját dinamizmusukból kifolyólag, szervlényekké váltak - ahogy maga nevezi
őket -, öntudatlanokká.12 Pontosabban: a tudattalantól, ösztönvilágtól
vezéreltekké, ami artikuláltan megnyilvánulni képben tud. Szamódy Zsolt
fényképezett, különleges technikával papírra rögzített tereibe helyezve,
úgy tűnik, megtalálják helyüket. Egy eredeti rendeltetését, a mérnöki építmény
racionalitását elvesztett építmény összefüggéstelenné tett térrendszerének
részleteiben azonosul tér és lény, és így új, érzelmi jellegű értelmet
adnak a katonai rendszernek.
Azonosulásukat egy közös, képnyelvi eszköz teremti meg:
a gesztus. Az emulzió nagy gesztusokkal kerül a papírra, így a rávitt fotó
elveszti dokumentatív jellegét, képzeletivé válik. És gesztusokkal dolgozik
a festő, furcsa, androgün figurákat helyezve a terekbe. Az erőd sötét alagútjaiban,
azokhoz idomulva, hol szellemalakot, hol éles kontúrú Krisztus-figurát,
corpust, születő vagy elhaló bábot, hol erős, oszlopszerű tömegű figurát
látunk. Rájuk nézve civilizációnkból kiűzött belső képünkre ismerünk, olykor
fájdalmasra vagy rettenetesre. Ezért színház, ami képződik előttünk: emlékezetszínház.
Derűsnek álcázott, egyöntetű civilizációnkban talán mégis
vannak helyek, hol az ember eltitkolt önmagával találkozhat, ahol elindulhat
egy folyamat, aminek során megtaláljuk bensőnktől függő dolgainkat is,
helyreállíthatjuk és megújíthatjuk azt a rendet, aminek életet épp a titok
és nyilvánvalóság kellő aránya ad, s ami nélkül az univerzum, mint az ember
szellemi teremtménye, mindörökre eltűnik. Itt tartunk ma, s nyugodtan állíthatjuk,
ma semmi nincs fontosabb a színháznál, az emlékezetszínháznál, a színésznél,
a képalkotónál.
Jegyzetek
1. Sárosdy Judit előszava Gaál József Ante című
kiállításának katalógusában. Bp. 1997. Studio 1900 Galéria
2. Győr, 1998
3. Gaál József - Jász Attila: Nosis hermeticus.
Gorgo füzetek 1. h.n., é.n., k.n.
4. Uo.
5. Komárom erődváros. Szamódy Zsolt fotográfiái,
Csikány Tamás és Horváth Csaba tanulmánya. Komárom, 1998. Komárom város
Önkormányzata kiadása.
6. Cs. Dobrovits Dorottya: Piranesi. Bp. 1993.
Építésügyi Tájékoztató Központ.
7. Frances A. Yates: The Art of Memory. London,
1996. Pimlico.
8. Bárdosi József: Gaál József művészetéről. Enigma
1994/2.
9. Merhán Orsolya: Gaál József művészetéről. Enigma
1994/2.
10. Sárosdy i.m.
11. Gaál József. Kiállítási leporello. Balassagyarmat,
1988. Horváth Endre Galéria.
12. Gaál József - Jász Attila i.m. |
|