|
KECSKEMÉTI
KÁLMÁN
Százéves
mesterem
Martyn Ferenc emlékének
1962 kora őszén költöztem Pécsre. Húsz
éves voltam akkor, és szabadulni
szerettem volna a szülői gyámkodás
alól. Sikertelenül felvételiztem kép-
zőművészeti főiskolára, majd betűszedő
lettem, nyomtatványokat, könyv-
borítókat terveztem. Budapesti szobámat
elcseréltem egy Pesten tanuló
egyetemista fiúval, így kaptam egy
szobát Pécsett, a kertvárosban. A
"kertváros" enyhén szólva eufemisztikus
jelzője volt ennek a proletár-telep-
nek a temető mellett. A városközponttól
cca. 3 kilométerre volt ez a telep,
s a buszközlekedés bizony megbízhatatlan.
Este tíz után maradt az apos-
tolok lova, végig a sötét és kietlen
Siklósi úton. Az út mentén három
olyan üzem is működött, amelyikből
egy is elég lett volna, hogy a város levegőjét
beszennyezze. Itt volt a bőrgyár, a
cserzett bőr szagával,vele szemben az
állati fehérje feldolgozó árasztotta
a bomló fehérje édeskés szagát, mellette
a vágóhídról pörkölt hússzag áradt.
Az út felett, mellett és alatt méter vastag
csövek vitték a "távhőt" a lakótelepek
felé. Végül egy patak kanyargott a
kertek alatt, bizonytalan irányba,
Fekete víz elnevezésű, mely nevéhez
híven többnyire fekete volt, szélein
zöldes habot sodort és az erőmű felől
érkezett, majd az állomás felé kacskaringózott,
de ott már senki sem látta.
Valahol utat változtatott, vagy nyomtalanul
eltűnt.
A Béke utcában,
mert ez volt az utca neve, ahová rossz sorsom vetett,
sohasem volt béke. Az utcán éltek az
emberek, állandó gyerekzsivaj és a
nevelés vezényszavai harsogtak. Szombaton
és vasárnap szólt a lélekharang
- a szomszédos temetőben "nagyüzem"
volt. Az utcában fordultak az
üveges halottas hintók, bóbitás lovaikkal.
A szobámban egy ágy és egy
asztal és a teljes sötétség uralkodott,
a hengerelt falon subaszőnyeg, vásári
tányérok - rögtön felmértem, hogy itt
festeni vagy rajzolni lehetetlen.
Böröndöm és a mappáim heteken át ott
álltak kicsomagolatlanul.
Végsőkig elkeserített
és lehangolt ez a környezet. Sorsomat nehezítette
még, hogy Pécs egyetlen nyomdájában,
ahol korábban állást ígértek, hó-
napokig hitegettek - ezért tartalékaimat
éltem fel, illetve alkalmi mun-
kákból igyekeztem megélni. Többnyire
modellt álltam a pedagógiai főis-
kola rajz tanszékén.
Fanyar epizódja
ennek az időszaknak, hogy egy verőfényes őszi napon,
amikor a házak előtt kupacokban állt
a leginkább trágyára emlékeztető
"slam", azaz iszapszén, amit itt tüzelésre
használtak, két részeg támogatta
egymást a kocsma felé, és az iszaptól
mocskos proletárgyermekek üvöl-
töztek elképesztő trágárságokat - nos,
ezen a verőfényes őszi napon a Béke
utcába bekanyarodott egy hatalmas,
fecskefarkú amerikai Chevrolet, volt
vagy tíz méter hosszú, és megállt az
utca közepén. Kiszállt belőle két
hosszúlábú, bombázó nő, és a vízimadarak
tétovaságával körülnéztek, hova
is tévedtek. Percek alatt az utca apraja-nagyja
körülvette a két nőt, hiszen
ilyent eddig itt nem láttak, a TV-ben
is csak fekete-fehérben, majd a házunk
felé mutogattak. A két hölgy rövidesen
becsengetett, ajtót nyitottam és
bevezettem őket a szobámba, mivel mint
kiderült, engem kerestek. Az egyik
hölgy elmondta, hogy egy orvosprofesszor
felesége és a férjét kísérte
Pécsre, s Pesten Szentkuthy Miklós
a lelkére kötötte, ha Pécsett jár, fel-
tétlenül keressen fel és nézze meg
a képeimet. Kínosan feszengtem és
megmutattam egy-két rajzomat a sötétben,
ők is érezték, hogy ez valami
tévedés - műtermet vártak nyilván,
nagy vásznakat - gyorsan eltávoztak,
ahogy jöttek.
Évek múlva Szentkuthynak
elmeséltem a történetet, jót röhögött és azt
kérdezte: nem is vásároltak?
A zsebemben
hordoztam egy ajánlólevelet Martyn Ferenchez - Barcsay
Jenő írta. Akkoriban nagyon gátlásos
voltam, nem volt lelkierőm be-
csengetni Martynhoz, illetve egyszer
mégis elmerészkedtem a Toldi Miklós
utca 4-be, de akkor nem volt otthon
éppen, s ezen úgy felbátorodtam, hogy
még hosszan álltam ott az ajtaja előtt,
és többször, határozottan csengettem,
majd megkönnyebbülten kettesével ugráltam
le a lépcsőn.
Egy vödörrel és
egy létrával álltam órákon át a pedagógiai főiskola
rajzóráin modellt. Rögtön fizettek,
megalázóan keveset, de azt azonnal.
Velem egykorú fiúk, lányok rajzoltak.
A szünetben, hogy ne kelljen sen-
kivel beszélgetni, a folyosón álltam,
és kimeredtem az udvarra. Kietlen
udvar volt, lepusztult, szürke, akár
az egész ország. Odalépett hozzám egy
hallgató, és cigarettával kínált. Nem
dohányoztam, de elfogadtam. - Dom-
bay Győző vagyok - mutatkozott be,
majd így folytatta: - Nem úgy nézel
ki, mint azok a modellek, akikhez szokva
vagyunk. Hát valóban nem úgy
néztem ki, de már megszoktam, hogy
én soha nem úgy nézek ki... A
nyomdában nem úgy néztem ki, mint egy
nyomdász, s később is, bárhová
vetett az élet, kilógtam a megszokott
képből. Ilyesmiről beszélgettünk, meg
a festészet is szóba került. Megmutattam
Barcsay levelét, ami már elég
gyűrött volt. Győző Pécs főterén lakott
a Múzeum boltíves falai között -
édesapja, aki akkor már nem élt, a
Múzeum igazgatója volt. Barátságunk
nagyon gyorsan kialakult, s egy életre
szólt. Sajnos nagyon rövid életre,
mert Dombay Győző pár évvel ezelőtt,
1994-ben meghalt. Ugyancsak
meghalt másik pécsi barátom, Kampis
Péter író. Fiatal éveim két leghű-
ségesebb társát, tanúját veszítettem
el velük.
Martyn Ferenchez
végül is Dombay Győző vitt el. Barcsay levelét
addigra azonban elveszítettem.
Szerencsére semmi szükség
nem volt rá. Martyn megnézte a rajzaimat,
festményeimet, és elfogadott. Attól
kezdve elvárta, hogy időnként beszá-
moljak a munkámról. Akkor már a nyomdában
dolgoztam, és rengeteg
időmet elvette a közlekedés. A fizetés
a hagyományos magyar nyomorszint
alatt egy kicsivel. Néha a Jelenkor
közölte a rajzomat. A honorárium 50
Ft volt, két üveg rossz bor ára. De
mégis - megjelent, jó társaságba került!
Martyn egyszer garabonciás
útjai során elvetődött a kertvárosi albér-
letembe, és teljesen elképedt: - Hogy
tudsz itt dolgozni? - Nehezen -
mondtam.
Néhány nap múlva
telefonált a nyomdába, ami közel volt a lakásukhoz,
hogy munka után menjek át hozzájuk.
Kaláris, a társa, uzsonnával kínált.
Emlékszem, lágytojás volt, s arra is
emlékszem Martyn milyen műgonddal
kocogtatta körbe a tojást, mielőtt
megskalpolta volna. Az uzsonna után
összenéztek Klárával, és Martyn vette
a kabátját, s rám nézett: - Gyere
velem!
Elindultunk az utcán.
Később, Klára asszony halála után eszembe jutott
ez az "összenézés", s felidéztem több
ilyen helyzetet. Cinkosok voltak, a
világ háta mögött összebeszélők. A
Rákóczi úton, a tornyos zeneiskola
mellett, ahol Kaláris tanított, volt
egy földszintes ház - oda igyekeztünk. A
ház udvarán egy másik földszintes épület
állott, két vasajtóval és műterem-
ablakokkal. Az egyik ajtót Martyn kinyitotta.
Enyhe dohszag csapott meg
- egy elég nagy terembe érkeztünk,
ahol az egyik sarokban régi képek
sorakoztak, a másik felén egy heverő
volt egy vaskályha és egy műtermi
festőállvány. - Itt fogsz festeni -
modta Martyn, olyan természetesen, hogy
csak az utcán kérdeztem meg tőle: -
Mennyit fizetek havonta?
- Havonta egy új képet
mutatsz! - mondta 1962 októberében "manap"
százéves mesterem, aki akkor még csak
63 éves volt.
Elkezdhettem komolyan
dolgozni. Martyn gyakran benézett hozzám, ha
felesége elé ment a zeneiskolába. Megnézte,
hogy haladok, rábeszélt a
mindennapi rajzolásra. Nulla dies sine
linea. Főképp a zenéről esett szó,
könyvekről s a keserves napi kultúrpolitikáról,
aminek mindannyian nyo-
morultjai voltunk valahogyan. Gyakran
volt nála társaság, barátok, is-
merősök. Engem teljesen egyenrangúan
kezelt, s mindenkor meghívott,
mindenkinek bemutatott. Így nagyon
sok ismerősöm és barátom lett: a
művészek közül mindenek előtt Lantos
Ferenc és Bizse János, Erdős János,
a bábos Kós Lulu, az anatómus professzor
Szentágothai János és családja,
és még sokan mások.
Nagyon hamar barátokra
találtam Kampis Péteren keresztül a Jelenkor
szerkesztőségében: máig közeli barátom
Lázár Ervin, jóba voltam Tüskés
Tiborral és Bertha Bulcsuval. Tiszteltem
és szerettem Csorba Győzőt. Jól
emlékszem Rajnai Lászlóra, aki az antikvárium
vezetője volt, Dante-ku-
tatással foglalkozott, és ő készítette
el első horoszkópomat is.
Természetesen,
mi festők szerettük volna kiállítani munkáinkat, azon-
ban ez akkoriban nem ment könnyen.
Többnyire még nem voltunk tagjai a
Művészeti Alapnak - ide bejutni nem
volt egyszerű dolog, és ez feltétele
volt a kiállításnak. És persze a zsüri!
Martyn bíztatott
minket, s azt javasolta, hogy csoportosan adjunk be
kiállítási igényt a városhoz. "Fiatal
Pécsi Képzőművészek" - a csapat
összeállt 1963-ra, kiállítóterem is
akadt, méghozzá előkelő, A Janus Pan-
nonius Múzeumban. A zsüri zsürizett
és Martyn vállalta, hogy megnyitja a
kiállítást.
A nyarat Martynék Balatongyörökön
töltötték, ahova engem is hívtak.
Sajnos a munkám nem engedte meg, hogy
meglátogassam őket, ezt meg is
írtam nekik. Rövidesen érkezett a válasz:
Kedves Kálmán
dátum nélküli leveledet nyugtázom.
Sajnálom, hogy
nem tudtál ellátogatni Balatongyörökre - aggodalom-
mal olvastam továbbá gondjaidról
szóló soraidat.
Szeptember elején
Pécsett leszek, arra kérlek, jelentkezzél. Remélem,
hogy megbeszélhetjük problémáidat
- melyeket egyébiránt nem nevezel meg
leveledben - és megtaláljuk a teendőket,
azok útját-módját.
Soraid mindenesetre
fölöttébb nyomasztó helyzetről szólnak.
A viszontlátásra
- baráti kézfogással
Balatongyörök, 63. aug. 21.
M. Ferenc
A gondok a kiállítás körül keletkeztek.
A megyei pártbizottság, mint
legfőbb engedélyező fórum csak úgy
engedélyezte a kiállítást, hogy egy
addig mindenki számára ismeretlen fiatalemert
is kiállítunk. Nos, a párt
protezsáltja egy nagyon gyenge rajzoló
volt. Mindenkit elkeserített ez a
döntés, s Martyntól vártuk, hogy megoldja
a helyzetet. Mert Martyn nagy
kijáró volt. Hihetetlen közéleti aktivitást
fejtett ki. Az volt az elve, hogy
mindent el lehet intézni ha néha nehezen
is, de nem szabad feladni. Tanácst-
ag volt. Többször tanúja voltam, hogy
a hallban idegen fejkendős asszo-
nyokkal tárgyal. Ilyenkor makacs csőtörésekről,
lakbérhátralékokról, lakás-
felújítási hitelekről érkeztek szófoszlányok.
Martyn ment, és kijárta. Képes
volt tekintélyével és fellépésével
sok mindent elintézni, amit más egyszerű
halandó nem tudott. Volt persze olyan
is, amit ő sem tudott elérni. Akkor
azt mondta: ez nem reménytelen, de
még nincs itt az ideje.
Nos, a pártbizottsággal
nem tudott szót érteni - azt javasolta fogadjuk
el, nincs más választásunk. Így is
történt. Első kiállításunk tehát 1963-ban
Pécsett, a zsüri által kiherélve, a
pártbizottság által felhigítva nyílt meg.
Martyn nyitotta meg, okosan, diplomatikusan.
A Dunántúli Napló című
helyi pártlapban Bertha Bulcsu írt
róla egy teljes oldalas, jóindulatú kritikát,
számonkérve rajtunk mindazt, amit kizsüriztek
- mintha ő nem tudta volna.
Lázár Ervin a budapesti Kortársban
írt szeretetteljes baráti felfedező soro-
kat. 21 éves voltam akkor, mesterem,
aki ma százéves lenne, 64.
Pécs, akár a többi
történelmi magyar város, hihetetlen lerobbantsága
mellett mégis sugárzott egyfajta mediterrán
kultúrát. Ezt a falak sugározták
egyformán mindenkire. Sol lucet omnibus.
Sajnos a proletárdiktatúra ha-
szonélvezőire hiába sütött a Nap, hiába
sütött a mediterrán kultúra, nem
éreztek meg belőle semmit. Haszonélvezőket
említettem, azonban legtöbb-
je még a "hasznot" sem élvezte, legfeljebb
a vegetáció szintjén. Ez a horda
adott a városnak némi balkáni színezetet.
Az értelmiség azonban
válogatott volt, és az egyetemisták állandó
utánpótlást jelentettek. Aki a Nádor
kávéházban ült egész nap, az úgy
érezhette, hogy innen nem érdemes kimozdulni,
mert előbb-utóbb ide bejön
az egész világ. Itt ismerkedtem meg
s kötöttem barátságot Mensáros László-
val, itt beszélhettem a hazalátogató
Breuer Marcellal, a világhírű építésszel,
ugyancsak itt találkoztam Weöres Sándorral,
Tatay Sándorral, Várkonyi
Nándorral. Nagyon jó barátom volt a
színész Karikás Péter, a balettosok
közül Handel Edit, Stimácz Gabriella.
Atyai jó barátom volt dr. Németh
Antal színházi rendező, a Nemzeti Színház
volt igazgatója, aki mindent
tudott a színházról és a bábszínházról,
és Gordon Craig hozzá írt leveleiből
olvasott fel nekem. Hihetetlen gazdagsága
a tehetséges és a nagyformátumú
embereknek.
Természetesen a
mindennapi életünket megkeserítette a diktatúra. Ál-
landóan szaglásztak utánunk. Egy alkalommal
meglátogatott Halász Miska
barátom, a kitűnő operatőr, akit akkoriban
rúgtak ki a TV-től, ki tudja már
hanyadszor. Ott lakott néhány napig
a műteremben, s éjszakákat beszélget-
tünk át. Meséit hozta megmutatni, szerette
volna kiadni őket. Egyik éjszaka
ököllel verik a vasajtót kintről. Kinyitom,
két rendőr áll az ajtóban - kérik
a "személyazonotossági" igazolványunkat.
Nálam természetesen nem volt,
mondtam, a kertvárosban van. Halász
Misi farzsebébe nyúl, és előhúzza
onnan a keménykötésű, négyrét hajtott
igazolványát, aminek a lapjai telje-
sen össze voltak ragadva. Állítólag
korábban beesett a Balatonba. - Hol
vannak a nők? - kérdezték és benéztek
minden zugba. Valaki följelentett,
hogy éjszakánként nők járnak hozzám.
Miután nőket nem találtak, elmen-
tek. Aznap éjjel még kétszer visszatértek.
Lakott nálam Szentjóby
Tamás barátom, aki egy sakkdobozzal a hóna
alatt jelent meg, abban volt a pizsamája,
a fogkeféje és a versei. Lakott ott
Tessényi, aki maga írta a személyi
igazolványába - foglalkozása: huligán.
A botrányok azonban
mindig olyasmiből keletkeztek, amiben teljesen
ártatlan voltam. Például egyszer hihetetlen
felhőszakadás zúdult a városra.
Pécs akkor még nem volt csatornázva,
ilyen esetekre mélyebb utcákon
fahidak voltak odakészítve és azokon
keltek át a járókelők. A nők combig
feltűrték szoknyáikat és cipővel a
kezükben keltek át az áradáson. Bőrig
ázva igyekeztem a műterem felé, és
útközben összefutottam egy ismerősöm
évfolyamtársával, egy lánnyal, aki
a jogi egyetemre járt. Mondtam neki, ne
menjen tovább ebben az esőben, jöjjön
be hozzám a műterembe, ott meg
száradhat, s addig talán eláll az eső.
Begyújtottam a kis vaskályhába, mert
lehűlt a levegő. A lány levetkőzött,
ruháit a kályha mellé rakta, és egy száraz
lepedőbe csavarta magát, úgy szárította
a hosszú haját a kályhánál. Én
közben átszaladtam szemben lakó barátomhoz
hajszárítóért. Mire vissza-
tértem állt a bál. A nő közel állt
a kályhához, meggyulladt rajta a lepedő, s
ijedtébe kirohant az udvarra. A házmesterné
tépte le róla az égő lepedőt, és
terjesztette azután a történetet városszerte,
egyre vadabb változatban. Min-
dezek a botrányok valószínűleg Mesterem
fülébe is eljutottak. Tett is néha
ráutaló célzásokat, de soha nem hozta
elő őket.
1964-re elegem lett
a megpróbáltatásokból, vágyam ébredt a bizton
ságos, nyugodt polgári életre, és úgy
döntöttem megházasodok. Thomas
Mann írja a Tonio Krögerben,
hogy elég a művésznek a művészetével járó
sok bonyodalom, a belső kétségek, hadakozások
a belső démonnal, ezért a
környezetében jobb ha rend van és biztonság.
Martyn ismerte a lányt, akit
szerettem, hiszen ő is pécsi volt,
és helyeselte a házasságot.
Házasságom után
nem sokkal Pestre költöztünk. Martyn továbbra is
figyelemmel kísérte sorsomat, Pesten
járva gyakran felhívott, s találkoz-
tunk.
A házasság, majd
a gyerek születése, a válás, az újabb kapcsolatból
született második gyerek adott elég
munkát. Közben a kiállítások külön-
böző underground helyeken, a megélhetésért
folytatott megalázó minden-
napi harcok. És persze új barátok,
új mesterek: Bálint Endre, Kassák Lajos.
Kedves Kálmán!
szíves soraidat nyugtázom.
Az elmúlt hetekben
egészségi állapotom, lassan javuló egészségem
Pécshez kötöttek és nem tudtam -
szokás szerint - elmozdulni.
Írod, hogy e
hó 12-én Pécsre utazol - kérlek, telefonon érdeklődjél -
lehetséges, hogy éppen akkortájt
indulunk Balatongyörökre.
Mindennél fontosabb
leveled tartalma, mely számomra - életutadról,
munkásságodról - sok új dolgot jelentett
és amiről - valóban - élőszóval
kellene Téged hallgatnom, ha már
megtiszteltél bizalmaddal. Tudnod kell,
magam örülnék elsőnek, ha mostani,
fontos éveiddel, értelmével meg tudnál
egyezni.
Tehát várom a
találkozást és addig szívből köszöntlek, M. Ferenc 69.7.5.
Pécsett felkerestem, és nagyon alaposan
kikérdezett, elbeszélgettünk, meg-
mutatta újabb festményeit, és terveiről
beszélt. Mondtam, hogy egy új
társaságot szerveztünk Pesten, a No1.
csoportot, és azt pécsi barátaimmal
szeretném kiegészíteni. Ennek igen
megörült, s mondta, hogy jó lenne
Pécsett is bemutatkozni.
A hatvanas évek
elején induló festők és szobrászok csoportokba verőd-
tek, mint a kóbor farkasok, hiszen
a hatalom művészetpolitikája könyör-
telen nyomást gyakorolt az egyénre.
A művészeti főiskolákon numerus
clausus uralkodott, származás és lojalitás
szerinti megkülönböztetést alkal-
maztak a hallgatók felvételénél, ezért
sokan évekig felvételizgettek egyre
csüggedő reménnyel, míg mások művészetközeli
pályákon helyezkedtek
el. A fiatalokban égett a vágy arra,
hogy megmutassák egymásnak és a
nagyközönségnek munkáikat, ám a tiltások
ezt sem tették lehetővé. Illegális
lakás- és műteremkiállítások nyíltak
egymás után, vállalva annak a ve
szélyét, hogy különféle megtorlásokat
"eredményeznek".
A hatalom ekkor
tűrt, tiltott és támogatott. A nyílt tiltást nehezen lehetett
tettenérni. Rendszerint esztétikai-ideológiai
köntösbe bújtatott indokok
alapján zsűriztek ki műveket és alkotókat,
s így egzisztenciálisan is tönk-
retettek egyeseket.
Sajnos a szakmában
mindig voltak olyanok, akik nevüket adták ezekhez
az akciókhoz. Az egyes embert könnyen
el lehetett intézni, különösen a
pályakezdőket, akik amúgyis telve voltak
kétségekkel, bizonytalansággal.
Egy csoporttal ugyanezt már nehezebb
volt megtenni. Ezért jöttek létre
egymás után a különböző művészcsoportok.
Elsősorban a közös stílus-
jegyek, az azonos gondolati háttér
hozta össze a művészeket. Így alakult
meg a Szürenon, az Iparterv társaság,
a balatonboglári Kápolnatárlatok, a
Fajó János körül csoportosuló geometrikus
absztraktok stb.
A No 1. csoport
más volt. Nem volt stílusbeli összetartozás, sem közös
ideológia.
Elképzelésünk
szerint a csoport tagja lehetett minden művész, akit a
korabeli művészetpolitika félreállított,
vagy valamilyen okból nem jutott
nyilvánossághoz. Egyetlen felvételi
kritérium: a kvalitásos mű. (Ezt is
jelenti a No 1.) A csoport első, bemutatkozó
kiállítása l969. december 12-én
nyílt meg az angyalföldi József Attila
Művelődési Házban, egy frissen
kialakított, kisgalériában. A kiállítást
Frank János művészettörténész rendezte.
Két pécsi művészbarátom
került hozzám különösen közel: Dombay
Győző és Bocz Gyula. Ők voltak, akik
meghívták a csoportunkat Pécsre,
mégpedig az ottani orvostudományi egyetem
klubjába. Természetesen ez a
két kitűnő művész is csatlakozott csoportunkhoz,
és egy harmadik barátunk,
Kiss Iván.
A megnyitó körül
egy kis zavar támadt, mert a kinyomtatott Csenkey
Éva az utolsó pillanatban lemondta
a szereplést (talán félelem fogta el), s
az egyetem egyik tanársegéde ugrott
be helyette. Érdekes volt, hogy mikép-
pen találkozott a fiatal művészek bemutatkozási
igénye, és az egyetemi
ifjúság vágya, szomjúsága a másfajta
képek látására. Ezek a találkozások
igazi erőt adtak a munkánkhoz, és végig
jellemezték a No 1. csoport
működését.
Kedves Kálmán,
köszönöm szíves soraidat, jókívánságaid.
Holnap Tihanyba utazom,
rendezzük ottani kiállításom, mely - terv
szerint - ezen a nyáron lesz látható.
Örömmel olvasom, hogy
ezen az őszön újból nagyobb utazásra indulsz.
Végül: tegnap ott voltam
a No1 kiállítás megnyitóján - túl sokan voltak
ahhoz, hogy megnézzem gondosan a
kiállított munkákat, de a felületes látás
ellenére igaz örömet jelentett számomra.
Tihanyból visszatérve újból el-
megyek és lehetőleg egyedül.
Adj életjelt magadról!
Szíves üdvözlettel,
M. Ferenc
70.4.25.
Az évenkénti üdvözlőlapok kölcsönösek.
A levelek ritkábbak, sokszor csak távirati stílusban tudósítanak az eseményekről:
(postai levlap)
Kedves Kálmán,
köszönöm szíves soraidat, örülök,
ha a BTM-ben rendezett kiállításomnak
hasznát láttad.
Egyszer látogassál
el a Villány-Nagyharsány szabadtéri szoborgyűjte
ménybe, ott áll egy legutóbb elkészült
munkám (márvány), egy másik, fából,
Nagyatádon az ugyancsak szabadtéri
kiállításon.
Szeretettel köszöntlek
Martyn Ferenc
78. 7. 23.
Telefonbeszélgetéseinken Martyn kérte,
küldjek diákat a munkáimról, így
azután felvételeket készítettem képeimről
és elküldtem Pécsre.
Kedves Kálmán, köszönöm, köszönjük
szíves leveledet és különösen a
küldött "diákat" - nem mondhatom,
hogy meglepetés, mert tudtam, hogy
következetesen új és jó, újabb és
jobb műveket hozol létre. Mégis, így együtt
a sor áradása nyugtalan mindennapjainkban
megállít, elgondolkodtat,
aztán munkáid sorsa-jövője felé
fordítja újabb gondjaim. A "diákat" már
jövő héten Bp-re viszem - nem írtad,
meddig maradhat nálunk - de alig
hiszem, hogy ezúttal eljuthatok
hozzátok. Ezt följegyeztem, remélem, hama
rosan eljuthatok hozzátok (telefont
nem írtál) és láthatom festményeidet.
Remélem élőszóval minderről
bővebben, a viszontlátásra tehát, baráti
kézfogással - Martyn Ferenc
80. I. 17.
Bálint Endre mondta, hogy pályázzam
meg Károlyi Mihályné alapítványát,
ami lehetővé tette volna, hogy a vence-i
Károlyi-birtokon eltölthessek egy
vagy két hónapot. Álomnak tűnt az egész,
hiszen a nyugati utazások erősen
korlátozva voltak. Háromévenként lehetett
nyugatra utazni, és egy hónapra
korlátozták a kinttartózkodást. Hivatalosan
valutája senkinek sem lehetett.
Az útlevélhez adtak 70 dollárt, ami
semmire sem volt elég, ezért mindenki
"valutakiajánlott", azaz külföldi barátainak
itt adott forintot, s kint vissza-
kapta valutában. Persze ehhez is pénz
kellett. A Károlyi Alapítvány pályá-
zatához két ajánlóra volt szükség.
Bálint Endre mellett Martyn Ferencet
kértem meg, hogy támogassa kérelmemet.
Kedves Kálmán,
igazán szívesen aláírom a leveledben
jelzett beadványt. Fogalmazzad meg
magad, irasd alá Bálint Endrével,
én ugyanúgy teszem és mindjárt postára
adom. Azért javaslom az írás megfogalmazását,
mert pontosabb ha te
végezed - azt hiszem, mi általánosabban,
hiányosabban írnánk meg.
Mindehhez hozzáfűzöm,
hogy - véleményem szerint - a magunkfajtának
aláírása nem sokat számít. Hiszen
a foundation-ban is galériavezetőt,
művészettörténészt kérnek ajánlóképpen.
Ezt tapasztalatból tudom és írom,
de - ismétlem - várom a legépelt
szöveget, aláírom és tüstént küldöm vissza.
Persze szívből kívánom
a vence-i tartózkodást!
Baráti kézfogással
-
Martyn Ferenc
80.3.31.
A vence-i pályázatból semmi sem lett,
ugyanis kiderült, hogy Károlyiék
csak szállást adnak a birtokon, az
ellátásáról mindenkinek magának kell
gondoskodnia. Nekem nem volt annyi
pénzem, hogy a kinti árak mellett ezt
vállalhassam, így szomorú szívvel lemondtam
az utazásról. Volt, aki vál
lalta, hogy koldusként is kimegy, én
irtóztam mindenfajta kiszolgálta-
tottságtól. Hallottam később, hogy
a "vörös grófnő" gúnyos megjegyzések-
kel illette a mindig koldus magyarokat.
Időközben Martyn
Ferencet megtisztelte Pécs városa azzal, hogy addigi
kétszobás lakása helyett felajánlottak
a Káptalan utcában egy kis palotát,
ahol egyúttal múzeumot is berendeztek
műveiből. Természetesen a múze-
um ekkor még nem volt nyitva a nagyközönség
előtt. Egyik alkalommal,
amikor meglátogattam, hosszasan elbeszélgettünk
a festőállvány előtt, majd
megvacsoráztunk a konyhában. - Na most
végigvezetlek a múzeumomon
- mondta mesterem mosolyogva, és átvezetett
a már teljesen berendezett
termeken, ahol ismét megcsodálhattam
képeit. Számomra ő volt Szinyei-
Merse Pálon kívül az egyetlen magyar
kolorista, aki nem barna disznózsírral
festett, hanem bátran használta a színeket.
Művészetből megélni szinte
lehetetlen volt akkoriban (most sem külön-
ben), ezért hivatalba kényszerültem.
Egy kutatóintézetben szerkesztettem
egy műszaki folyóiratot. Miután ezt
is nagyon rosszul fizették, kénytelen
voltam mellette alkalmazott grafikai
munkákat vállalni: könyvborítókat,
hanglemezborítókat terveztem, kiállítási
grafikákat készítettem. Utóbbi
munkáim egyre sürgetőbbé tették, hogy
belépjek a Művészeti Alapba, mert
a honoráriumokat a vállalatok csak
az Alapon keresztül tudták átutalni.
Utáltam a kérvényezéseket, a megalázó
zsürizgetéseket - ezért halogattam
ezt a dolgot.
Mindezeket megírtam a
Mesternek és elküldtem Parancs János verses-
kötetét aminek borítóján egy festményem
reprodukciója volt látható.
Kedves Kálmán,
leveled elgondolkodtat és elszomorít
- de nem maradtam meg ezzel, hanem
egyidejűleg írtam Kiss Istvánnak
alaptagságod ügyében. Azt tudod, hogy
mennyire indokoltnak tartom alaptagságod
rendezését és sehogysem értem,
miért maradt el mindmáig.
Többször részt vettem
"zsüriben", tudom, mennyire formális - ha
eredményt akarsz, jelen kell lenni.
A 9.-i zsüri-re máig nem kaptam meg-
hívót (a választmánynak vagyok tagja)
- szeretném, ha föntebb említett
levelem elérné célját.
Azt is sajnálom, hogy
máig nem jutottam el hozzád, kíméletlenül terhelt
minden napom.
Köszönöm Parancs János
könyvét - egyaránt érték tartalmában és
külsőjében.
Végül, nem utolsónak
- igazán aggódom Bálint Bandiért. Még éljen
mindnyájunk becsületére.
Szívből köszöntlek
Martyn Ferenc
80. aug. 27.
Jelentkeztem tehát a Művészeti Alaphoz.
Bekértek néhány festményt, majd
rövidesen értesítettek, hogy egy év
múlva jelentkezzem ismét. Fóth Ernő
barátom, aki a zsüri tagja volt, később
elmesélte, hogy képeimet nézve azt
kérdezték a zsürorok: - Ki ismeri?
Mondanom se kell, senki nem ismert -
Fóth Ernőn kívül.
Kedves Kálmán,
olvasom leveled, bosszankodom, nem
törődtünk eléggé a dologgal, kétel-
kedem, megérkezett-e a levelem K.I.-hez,
nem kaptam választ.
Ha hallgatsz rám, újból
jelentkezünk. Igen sajnálom, nem láthattam, mit
küldtél be. A zsüri? - n’en parlons
pas, ebben van némi tapasztalatom,
tudom azt is, mit jelent a jelenlét.
Legfontosabb leveled
utolsó szava - igenis, változatlan meggyőződéssel
kell tovább dolgozni.
Kérlek, adj életjelt
magadról és remélem, hogy a közeli jövőben látha-
tom munkáidat.
Szíves üdvözlettel
-
M. Ferenc
80. okt.25.
Egy év múlva, hála Fóth Ernő baráti
támogatásának felvettek a Művészeti
Alapba, így eljutottam egyszer-kétszer
alkotóházba, és ingyen járhattam
múzeumokba. Más előnyét nem élveztem
a tagságnak.
Egy alkalommal a 61-es
villamoson összefutottam Martynnal. Mindket-
ten álltunk, és a bőrszíjban kapaszkodtunk.
Az előttünk lévő ülésen egy
tökéletesen részeg lumpen ült, ölében
egy heringes üveg, s a kezében lévő
hatalmas konyhakéssel "horgászott"
az üvegben. Amikor egy-egy halat
sikerült dárdájára tűzni, mint egy
kardnyelő: szájába vette a konyhakést és
lecuppogta róla a halat. A Karolina
úti kanyarban azonban leesett az ülésről
és üvegestől, késestől kettőnk közé
esett, és ott feküdt Martyn lábainál. Idős
mesteremnek szeme sem rebbent:
- Micsoda erkölcsök! -
csak ennyit mondott.
Látszott rajta, hogy egyre
idegenebbül jár-kel a világban, egyre keserűb-
ben nyilatkozott a kilátásokról, egyre
gúnyosabb volt az értetlenekkel
szemben, és az öngúny sem volt idegen
tőle.
1983-ban meghalt Kaláris, aki társa
volt, szövetségese, sőt, talán nem bántó,
ha azt mondom: cinkosa.
Kedves Kálmán,
köszönöm vígasztaló leveledet.
Vígasztalan vagyok,
meg nem vígasztalható.
Szivárog szememből könny -
Ferenc
83. 3. 12.
Megritkultak találkozásaink, levelet
sem váltottunk. Karácsonyi, újévi jó-
kívánságok maradtak csupán. Két esztendő
múlva, 86 évesen eltávozott
közülünk. Mesterem volt, s mestere
volt sokaknak, akik tisztelték és tanul-
tak tőle. Az utolsó mesterek egyike.
Katedrát azonban sohasem kapott. Sőt,
ahogy most az évszámokat böngésztem
a levelein, és visszagondoltam a
szűk kis Toldi Miklós utcai lakásra,
a hivatalos elismerés is nagyon későn
érkezett: 74 éves volt, amikor Kossuth-díjjal
tüntették ki. |
|