|
WEHNER
TIBOR
Az áldozatember
Ferenc Tamás festőművész
képeiről
Egy festő életében, egy képzőművész
munkásságában talán a legfontosabb, legjelentősebb esemény: az első önálló
kiállítás, a bemutatkozó tárlat megrendezése. Különös fontosságú e mozzanat,
ha a művész olyan, viszonylag ritkán jelentkező alkotó, az első lépéseket
alaposan meggondoló festő, mint Ferenc Tamás. A harmincnégy esztendős,
másfél évtizede Egerben dolgozó, különböző műhelyekben felkészült művész
első, a nagy nyilvánosság elé tárt önálló kollekciójával a művészi és rajzpedagógusi
munkálkodásának teret adó város művelődési központjának galériájában 1998
késő őszén szembesülhettünk. Az első Ferenc Tamás-tárlat szemlélése közben
mérlegelnünk kellett azt, hogy mit hozott e művész a salgótarjáni középiskolás
évek műhelyéből, illetve hogy mit kamatoztatott Földi Péter festőművész
mesteri útmutatásaiból - műveit vizsgálva biztosan állítható, hogy meghatározó
elveket, szemléletmódot -, majd hogyan építette tovább művészi egyéniségét
és világát az egri tanárképző főiskolán és a budapesti Képzőművészeti Főiskolán
végzett stúdiumok során - megszerezte az alapos mesterségbeli tudást -,
s hogyan teljesedett ki az elmélyült műhelymunkával töltött kilencvenes
évekbeli alkotószakasza. Egyszóval Egerben megállapíthattuk, hogy ezzel
a tárlattal végérvényesen lezárult az összetett, sokféle impulzussal éltetett
első periódus. A közönség elé került friss, 1998-as keltezésű munkák egyszersmind
az eddigi, egy-egy elszórt, időben és térben is távoli élményekből szerzett
és aztán összemosódó vizuális emlékképeinket - amelyeket példának okáért
a közelmúltban az egri akvarell- és a salgótarjáni rajzbiennálék anyagát
áttekintve gyűjthettünk - karakteresen megerősítetten, mintegy összpontosítottan
nyomatékosították.
Érett festőt
köszönthettünk tehát, a kérdés most már csak az, hogy milyen ez a festészet:
hogyan és mely jelentéseket összpontosít, milyen jelenségeket körvonalaz?
A Ferenc Tamás-művekhez közeledve joggal vélhetjük úgy, hogy mintha a leírás:
a forma, a kifejezés, a megjelenítés jellegének meghatározása könnyebben
megoldható lenne, mint a tartalmi analízis. Regisztrálni próbálván, hogy
mit látunk e képeken megállapítható: a megjelenítés eszköze ezúttal - bár
a fiatal művész gyakran dolgozik olajjal is - a papíron rögzített pasztell,
illetve a különböző grafikai és festői technikák keverése révén alkalmazott
ún. vegyes technika. A pasztell, a grafikai eszközök érzékeny puhasága,
bársonyos jellege Ferenc Tamás keze alatt gyakran keménységbe vált át,
s a grafikai jellegű hangsúlyok festői motívumáradássá alakulnak. A szürkék
és a feketék visszafogottsága mellett vörösek és barnák gyúlnak, villannak
fel és bontakoztatják ki dús hatásvilágukat az expresszív, firkálásszerű
gesztusokat is láttatni engedő képközegekben. A formarendet is inkább az
idegesség, a zaklatottság, a túlhevültség - az expresszivitás - jellemzi,
semmint a nyugalom vagy a kiegyensúlyozottság: és a feszültség csak fokozódó,
ha a puha pasztell révén rögzülnek a megrázkódtatások, a belső izzás által
hajtott lélekkivetülések.
A legújabb
képeken is álomszerűek, látomásszerűek a rögzítések, vagy inkább rögzülések
- mert a festői tudatosságnak és az ösztönös kiírásnak egyaránt nagyon
nagy szerepet feltételezhetünk az alkotómódszerben. A képek arcok és testek
furcsa rendben felfűződő kompozíciói, amelyeket szokatlan felülnézeti nézőpontok,
torzulások és torzítások egységesítenek. A leginkább zsúfolttá benépesített
képmezőkön zuhanó-fekvő-lebegő, egymásba kapaszkodó vagy egymással birkózó
- a szándékok pontosan nem határozhatók meg -, egymással és önmagukkal
küszködő alakok jelennek meg, amelyeknek körvonalai esetenként feloldódnak,
elúsznak a színes áradásban: a testek foltokká válnak. A kavargásban, a
káoszban valami lidérces félelem, féltő aggodalom, elveszettség-érzet munkál.
A festői-grafikai mozgalmasságban, a meghajló és összegabalyodó, kitárulkozó
és bezáruló testek szövetszerű jelenségében vissza-visszatérőn jelenik
meg a szenvtelenül, az érzelmek nélkül a képből kitekintő, kibámuló emberarc:
az ember, aki nem vár és nem remél segítséget, aki a lét engedelmes szereplője,
megadó tanúja. Itt nyílnak meg e piktúra igazi mélységei, itt szembesülünk
lényeg-megfogalmazásokkal, itt tágul már-már végtelenné a festői pillanat.
Ferenc Tamás
minden képével monomániásan ugyanarról szól; interpretátori, szubjektív
feltételezéseink szerint az áldozattá váló, az áldozattá vált emberről,
valamifajta végső kilátástalanságról, a létezés zsákutcájáról. Képein nincsenek
tárgyak, rekvizítumok, attribútumok, nincsenek környezeti jelzések, csak
a szenvedélyes érzelmekkel fűtött test-alakok és a szenvtelen arcok vannak:
tétovaságaikkal és oly kifejező kifejezéstelenségeikkel, semlegességeikkel.
A korszellem-megragadás lehetőségét a fiatal művész az ezerszer korszerűtlennek
ítélt figuratív, megjelenítő, valóságigényű alakításban lelte meg, bizonyítva,
hogy e nyelv, e nyelvezet korántsem vesztett erejéből és időszerűségéből
- ostobaság: mintha a stílusoknak szavatossági idejük volna -, ismét igazolva,
hogy a forma nem perdöntő. Látomásos festői világának kimunkálásával markáns,
különös erővel megszólaló, és a befogadót szuggesztíven megszólító, hatása
alá vonó művészetet teremtett, teremt. Ferenc Tamás 1998-as első, Egerben
megrendezett, s korántsem csekély művészeti eredményeket összegző tárlata
biztos alap lehet egy fontos, az ezredforduló korszakának életérzéseit
eruptív módon összegző festői életmű felépítéséhez. |
|