|
MOHAI
V. LAJOS
Ólomidő ez? Erre
ébredünk?
- Balassa Péternek -
Borúlátás, féltés: a nagyvárosi tél
ködös, párás kikötőjében egykedvű közömbösség a hetek, napok gyors iramlása
iránt. A szürke, mindent egybefolyató süllyedt délután nem tud különbséget
tenni valóságos és rejtett, jelenlévő és látens között. Évre év sorolódik:
sokaknak mára odaveszett az ünnepre összekuporgatott parányi öröm is. Tényleg,
van-e keletjük még az efféle idejétmúlt érzések kimondásának a tagolatlan
hablatyhoz szokott újsütetű társadalmi maszatolásban? A köz- és kereskedelmi
televíziók által nívótlan elszólásokhoz szokott és szoktatott beszédben,
mely híján van az egyénítő vonásnak, s a szó betűszerinti értelmében lefelé
nivellál? A rendszerváltoztatott élet rongyos csataterein ugyanakkor milliók
kóvályognak, a többség. Ma derogál fölismerni és gyakorolni a szolidaritás
formáit, kipróbált, teherbíró alakzatait, pedig téved az, aki szem elől
téveszti: a nyolcvankilenccel kezdődött történelemhez való viszonyunk önmagunk
életéhez való viszony is. Húsbavágó önfényképezés, mely elől nincs hova
futni. Kilenc év történetének képmásaivá alakított bennünket az idő, vissz-
és dicsfénye rajtunk.
Elmúlt-e,
teszem azt, október huszonharmadika legendája?
Lehet-e -
manapság - ismét hamis hangok nélkül beszélni október huszonharmadikáról,
hiszen ezt a napot is - tegyük szívünkre a kezünket - elszürkítette, emelkedettségétől,
mi több, pátoszától fosztotta meg a rendszerváltoztatás közgondjainak komor
valósága? Áttörést okozhat-e ugyanakkor az a tény, hogy olyan politikus
nemzedék került a hatalom csúcsaira, akiket eleve ötvenhat bátor és heves,
őszinte méltánylata, a történelmet meghamisító Kádár-korszak dobott induláskor
a felszínre, s ez a nemzedék tíz éve kilépve a nyilvánosság elé már olyan
forradalmi pillanatot tudott nyújtani a köznek, például Nagy Imre újratemetésének
gyászünnepén, amely kitörölhetetlen esemény maradt. Sokaknak a nyolcvankilences
Hősök terén lezajlott szimbolikus kezdethez odatartozik az önkény utolsó
üldözött októberi évfordulója, 1988. Egy évtizednél is több ideje ennek;
elérkezett az ideje az emlékezésnek, a visszaidézésnek.
A Kádár-idők
október huszonharmadikáinak nemcsak a rendőrségi jegyzőkönyvekben maradt
nyoma: a rejtegetett, emlékmosásnak kitett forradalom egyik legendáját
a sírok körül bolyongó ottmaradottak (leszármazottak, családjukat, férjüket,
testvérüket gyermeküket veszetett), túlélők képezték - a hatalom konok
urait pedig ezeknek a nagy halottaknak a lidérce béklyózta; lidérce
és nem emléke, ugyanis bárhogyan igyekeztek is elkenni, nem tudomásul venni:
történeti, hősi aurája lett szerte az országban a sírkerteknek, a háromszázegyes
parcellának, melyet akkor gaz nőtt be, durva éktelenített és belügyi tekintet
pásztázott. Harminckét dúlt esztendő retrospektív októberei őrződnek a
korán esteledő, csípős hideggel és hatósági fenyegetéssel harcoló emberek
akkor-volt keménységében, áldozatában - s álljunk még ma is - esetenként
- más térfélen, a mi közös emlékezetünkben is. Hiába volt akkor
a tonnányi ellenpropaganda, az olykor-olykor előkerült gumibot, a sok ideológiailag
bekötött szem, a gyáva konszolidáció beszédmódja - azok akik a "tiltott"
sírhantok körül bóklásztak a forradalom utókorának - szememben - talán
legnemesebb legendáját tornyozták föl, rakták egész az égig. Ez a legenda
akkor is, ma is a forradalmi tradíciót volt/van hivatva éltetni, amelyet
holttá nyilvánított az élet korábbi, ötvenhat és nyolcvankilenc közötti
nyilvános korszaka, a legenda aktualizálása meg abban lehet ma hathatósan
segítségünkre, hogy ne csupán pihenőnapként forgassuk a naptár lapját erre
a dátumra.
Október huszonharmadika
elevenné tételéhez, újrarendeződő belső jelentéséhez szerintem megint tartalmi
fordulatra van szükség, mely alól nem vonhatja ki magát politika, közösség
és egyén sem, mivel a múlttal, mint közkinccsel való gazdálkodás, bármikor,
bármilyen ideológiai széljárás alatt a lét gondja - főleg, hogy 56 időben
közel van még, s kinek-kinek más történésű pillanattal adózik: mégsem
szabadna egykori és mai sérelmek kútjába hullnia ennek az igen nagy ünnepnek.
De a gyász évtizedekig eltitkolt ténye, a sokszálú legenda legemberibb,
legérzékenyebb formája mindenki szívéig elérhet, akkor is, ha október Magyarországon
nem egyformán fogalmazza meg proféciáját a teljes nemzeti közösség előtt.
Hol gyász volt, ott gyász volt - parafrazálhatnánk a forradalom himnuszának
szerepét betöltő Illyés-verset, mely titkoltságával éppúgy a forradalmi
hitet mozgatta, az igazságérzetet mozgósította egykorvolt nehéz súlyaink
alatt.
Még sokunk
előtt ott a kép a tizenegy évvel ezelőtti októberről, melyet most is hatalmas
méretű vászonná nagyít képzeletünkben a temetőkertek felé igyekvő emberek
fölemelő látványa. Nem rajtuk múlott, mondják; a diktatúra politikai riválisai
másokban leltek támaszra küzdelmükhöz. Ezzel szemben viszont egyenrangúan
odaállítható az a tény, hogy az ő kitartásuk nélkül nem tárult volna föl
az a mellékes elem, mely végül is aláásta a rendszer hitelét: a hazugság.
Soha ki nem
száradó erkölcsi eszmét táplál a forradalom egyik legendája.
Ezt senki
se feledje.
Elmúlt-e végképp
(ahogy az ábra sok tekintetben mutatja), 1989 őszinte izgalma, kíváncsi,
felemelő és jóleső mást és máshogy akarása? Abból a nagy évből ez a szégyenletesen
kavargó magamutogatás és önsajnáltatás olvasható ki utólag, mely kétségbe
von előzményt, uralkodó közösségi akaratot? Ennyi szánni való kicsinység
és leplezetlen, sőt kérkedő gátlástalanság a köznapi változatokban, ennyi
egymás ellen kijátszott indulat, mely éppenséggel a rendszerváltozás rosszhiszeműen
lefestett valósága lehet kalandorok szájából. Ennyi jelentéktelen mondat,
amelyet az aktuális politika vet oda az asztalunkra, miféle árnyalatait
kölcsönzi ezeknek a vajákos, a jós, a bonc - "ki cifra regéknek gőzébe
botorkál"? Csúnya kérdőjelek kapnak hangot, de bajosan szépíti a képet,
ha körbemutogatunk ujjunkkal, máshol se jobb. Az összeegyeztethetetlen
ellenzéki pártszerepek kevés méltánylatban részesülnek, igaz, a (mindenkori)
kormányzati tényezőknek sem áll jól az önáltató ambíció, a csak mi, senki
más. Épp az tehát, amit haraggal kellene elkerülniük. A politika, a képviseleti
demokrácia tónusa hol viszolyogtatóan parodisztikus, hol meg komor és unalmas.
Az állampolgár megszállottsága régóta a múlté: mindnyájunkon a kimerültség
jeleit tapasztalni. A rendszerváltó pártok emlékezetkiesése nehezen állítja
meg az ország lakosaiban fölgyűlt hamisság-érzés terjedését, mely alapján
a hatalom természetéről fölfogását nap nap után kialakítja. A nagypolitika
esetlegessége - két kormányzati ciklus gyakorlata után is - lassacskán
megint morális, mentális elégedetlenségre ad okot. Ha szemünket végigjáratjuk
állapotjainkon, még mindig fölösen sok kritikus pontra találunk.
A minduntalanul
fölülkerekedő kételytől övezett napok rohanása meglehet, hogy a megkeseredett
közemberé, az irodalomból, műveltségből megismert moralistáé. De inkább
legyen az övé, mint a gyors ítélkezőé, ki súlyosan téved hitében, hogy
levert cölöpjei biztosan állnak az erkölcsi formahanyatlással küzdő világban
és saját erőfeszítéseit elég önigazolássá változtatnia.
Nem elég.
A hízottság
érzete nem állíthat ki senkinek sem menlevelet a rendezetlen kérdések rovására;
aki süketnek tetteti magát, idővel azzá is válik.
Aki beköti
szemét, elfelejt látni.
Ki pedig panaszt
fogalmaz meg, nem Kádár kezét emeli magasba.
Ezt értse
jobb és bal egyaránt. Ellenkezőleg: mind keserűbben gondol vissza arra
a dermedtségre, levegőtlen enerváltságra, mely egykoron (emberöltői ideig)
a lelkeken ült, s elég ereje maradt ahhoz, hogy belefúródva a mába zavarainkat
növelje.
Ez a mostanra
fokozatosan kialakult helyzet természetszerűleg nem önmagában áll, mélyen
van beágyazódva azoknak (a sokat idézett, minduntalan fölhánytorgatott)
ellentéteknek a romlott talajába, melyek nem ma, tegnap, hanem hosszú évtizedek
óta az értelmetlen megosztottságot hordozzák magukban. E szétszálazás,
a mesterséges elkülönültség alapja az európai nívójú önmeghatározás sorozatos,
s immár végeérhetetlennek látszó kudarca (vagy önbecsapásos rész-megvalósulása)
következménye az egyéni és csoportos gyanakvás, a "ki kit győz le" olcsó
politikába és kulturális hagyományvilágba fulladt démonológiája, az hogy
ki milyen ideológia, észjárás, erkölcs szerint győzködi önmagát, s a másik
(a mások) kreaturájára hogyan tekint (le). A megosztottság mindig fájó,
s kortársként égetőbb, elviselhetetlenebb, mint máskor. Egy rendszerváltoztató,
igenis demokratikus értelmiség soraiban pedig maga a földomlásszerű kudarc,
leépülés. Gondoljunk csak a nyolcvanas évek végének együttes diadalaira,
szolidáris közösségeire.
A rendszerváltoztatás
korai állapotának jellemzésére - többször idéztem már - Esterházy Péter
a "Győztünk, de nem vagyunk győztesek" kitételét használta, aligha
indokolatlanul, mégis egyfajta megfogható, megfogadható pátosszal, ami
köz- és magánemberi emelkedettségre épül, a méltóságra: tehát nem a kudarc
és rezignáció foglalata - ezt ildomos volna szem előtt tartani. A közélet
egyéni és csoportos szereplői azonban - más és más előítéletek foglyaiként
- nem ezt teszik, talán föl sem értek ehhez az egyszerű kifejező, tehát
valóságos tartalommal bíró mondathoz.
Ez az évtized
legszomorúbb tanulságainak egyike.
Borúlátás,
féltés: balkáni látlelet. Gyanúval, gyanakvással átszőtt fülsiketítő közélet,
rokon- és ellenszenvek keleties zsibvására. Csoport- és rétegkoreográfia
egyenlő revansesztétika. A kibeszéletlenség elfekélyesít, mert egyedül
a tagadásban talál önképére, ez pedig homályos pozíció: egyidejűleg tartalmaz
szükségszerűen jövő csalódást, csalódottságot és fejez ki mondvacsinált
panaszt. Kételyt támaszt az intézményében élő liberális demokráciával szemben,
amelyben vagyunk, létezünk. Balítéletektől terhes fogalmakkal - főleg ha
azok (tévesen) kommunista szövegkönyveket idéznek - nehéz operálni: a bezárkózás
és a kitárulkozás, a befogadás és az adás sajátos ritmusa, harmóniája (más
szóhasználattal: egyensúlya/kilengése) jellemezte helyesen kulturális és
politikai hagyományvilágunkat. Ehelyett mi van: a kicentizett, fölparcellázott
terep eleve nem a versengésre szolgál, hanem a területvédésre. Az ódivatúság,
az avittság honosabb nálunk, mint a hibákat időről-időre korrigáló mentalitás,
a kritika, a bírálat - ez utóbbi örömét a kockázat, a felelősség súlya
adja, az előbbi sablonba szorít, deformál, klisébe merevít: visszavezet.
Egy aktuális metszetben, a hazai kulturális nacionalizmus magukról megfeledkezett
alakjai mindinkább szélsőjobbra húzódva hosszú idő óta kísérleteznek eszerint
a magyar önismeret fölszámolásával. Nem eredményesebben ugyan, mint az
egykor volt sztálinista ideológusok, de ez nem menti őket, mivel láthatólag
befogják szemüket, bedugaszolják fülüket. Legalább azt az egyetlen intelmet
mernék elfogadni legeruópaibb magyarjainktól, például a konzervatív Babitstól,
például a szabadelvű Kosztolányitól, hogy a világra való kitárulkozás nemhogy
csonkolná, ellenkezőleg: egyenesen gazdagítja a féltett "magyar glóbuszt".
Vajon ténylegesen ólomidő-e a demokrácia (akárhogyan is: kiérdemelt) évtizede
a felsőbbséghez szoktatott, önkényuralom tömbidejéhez, ahol nem rohant,
hanem megállt az idő? Nem a túlzásba vitt méltánytalanság lódítja-e meg
a tollat, hogy mai bajainkat észlelve csak a szürkét látjuk, noha a történelmi
szürke sáv - remélhetőleg - végleg elmaradt utánunk. Vajon az önkény nem
stilizálta-e sokunkban azt (ezt) a másik, előlünk elzárt világot, ideáltipikussá,
a romlott honi helyett; legyen vége, vége már - értjük-e, fölfogjuk-e a
ma történelmi leckéjét, vagy a konvenciókhoz futunk inkább s vágyainkkal,
olvasmányélményeinkkel szabdaljuk át a valóságot, így voltaképp szétziláljuk
azt, ami előttünk érik. Hallatszik-e szavunk még ott, ahol annak tere van,
ahol szakmánk önbecsülése ezt megkívánná tőlünk. Beszélünk-e végre arról,
mi a könyvkiadást kívül-belül rágja, a kontárkodásról, a leértékelődésről.
Most hogy
a célegyenesbe érkeznek frankfurti dolgaink (a kivételes alkalomhoz talán
lesz méltó hírverés, az eseményhez szakmai hozzáférés, elhivatottság és
hivatali igyekezet, melynek érzékelhető jelei - szerencsés módon - egyre
markánsabban megjelentek a horizonton), igencsak szembeötlő jelenség az
iparrá terebélyesedett kontárkodás, a henye, helyesírási és jellemhibákkal
dugig érő zugkiadás. A filléres könyvbutikok körúti odvaiban tobzódó silányság,
rossz portéka. Borzasztó nap nap után látni, hogy egy nagy szakma, a könyvkiadás
perfériáján (itt tényleg: a züllött, az élősködő szélen) egyre másra torlódik
föl a szemét - főleg ilyentájt megrendítő: benne az iskolaidőben, ünnepek
idején közeledve, amikor a giccs és a hamis árú, a lefokozott szellemi
termék kirakodóvásárává vált megint az utca, az aluljáró, valahány üzleti
célra alkalmasnak vélt tenyérnyi hely, lépcsőházi sarok, pinceljárat, penészes,
dohszagú beugró. Régi történet ez, nem ma kezdődött, sok tinta folyt el
miatta eddig is már, most azonban, talán a frankfurti pillanat teszi, kiváltképp
nem lehet - szégyenérzés nélkül - elfordítani a tekintetet, még ha annak
a nagy "európai uniós" belépőnek a tartalma és jellege is (helyesen) a
reprezentációra fut ki. (Ezért szeretném, ha ki-ki a maga helyén tenne
valamit mondjuk a frankfurti Tandoriért. Megérné.)
Mert nem egyszerűen
arról van tehát szó, hogy a szemeteskukák itthon maradnak: ott az ideál,
itt a reál.
Nem. Ezt tévedés
állítani. A dolog korántsem ennyire triviális.
Ami a mai
"ponyván" terjed, bárki láthatja, fölmérheti szemfényvesztés: a könyv illúzióját
nyújtja, pedig nem az, hiába ölti föl - távolról - annak alakzatát, morfológiáját.
Hiába rendeltetik - ez ideológiája, létezésének alapja - a kevéssé tehetősek,
a szegények betűtáplálékául; állítom, többnyire csak a gyomrukat csapják
el vele. Ahogy a világképnélküli, harmadvonalbeli amerikás moziban folyik
ez, leépülésünkre.
Ez a kontárkodás,
ez a lázálom azért is istenkísértés, mert aláássa az irodalom, az irodalmi
munka (főleg az irodalmi aprómunka) értékét, értékbecsét, komolyságát azzal,
hogy az valamiféle (bármiféle) tákolmánnyal helyettesíthető. Az értékesnek,
mely magába foglalja a tudottat, magakelletően a helyébe lép, kiszorítja
azt, fölöslegessé teszi. Hiába gondoljuk, hogy ez szemfényvesztés, hamar
porladó, hamar rozsdásodó vacak termék, ott van, közhelyesen a piacon:
más elől szívja el a levegőt, veszi el a fényt. Akkor, amikor a kultúra,
az irodalom intézményei "gyakorlatilag fizetésképtelenek", ahogyan Petri
György a tavalyi könyvhéten egyik újságinterjújában mondta. (Magyar
Hírlap, 1998. június 6.)
A magyar irodalom
aktuálisan nehéz, az írók aktuálisan szorult helyzetben vannak. Ezért az
egyik szemem sír, a másik nevet, ha a Digitalizált Halhatatlanok Programjára
gondolok. Bizony sokakat tölt el nyugtalansággal az a tény, hogy fölütötte
a fejét (még a Horn-Kuncze-kormányzat hozta létre) a művészetpártolás,
az állami mecenatúra régi (monolit) időkre emlékeztető gyakorlata, melyben
a politikai szerepképzés kapott újból erőre. Ez a szisztéma "az állami
díjak hierarchiáján" alapul, amelyet azon melegében csúfolt ki Eörsi István
egy Magyar Narancs-beli jegyzetében (1998. április 23.), s melyet
- okkal a liberális demokráciától idegennek tart. Szerintem - az ötletadók
jó szándéka ellenére - leginkább arra lehet alkalmas, hogy fölösleges irigységeknek
ágyazzon meg az amúgy is szétesett, belső szolidaritását vesztett művészeti
életben.
A Nemzeti
Kulturális Alap (NKA) először tavaly júliusban folyósította 43 élő Kossuth-díjas
és babérkoszorús költőnek, írónak, drámaszerzőnek azt a döntő módon pénzbeli
juttatásból álló havi apanázst, amelyet a Digitális Halhatatlanok Programjában
(DHP) való részvételért kapnak: az első pillanatban nagyvonalúnak és
elegánsnak látszó gondolat leplezetlenül csempészi vissza az állami mecenatúrát
az irodalom falai közé: ez a tény önmagában árthat az irodalom tekintélyének,
a nehezen kivívott (az Antall-kormány alatt végig sikeresen megőrzött)
autonómiájának.
Ha az egyik
oldalon nagy az érdem, a másikon meg a politika, akkor a nyílt állami szerepvállalás
az adófizetők pénzéből fönntartott támogatási rendszert is kisiklathatja.
Az igaz, hogy a programot az NKA költségvetéséből finanszíroznák, mely
állami pénzt az államtól független szakmai kollégiumok döntése alapján,
általában pályázatok közbeiktatásával osztszét; jelen esetben viszont ez
az elv sérül, sőt negligálódik. Nincs közbülső állomás; illetőleg, ami
van az önmagában problematikus: a mindenkori legfelsőbb hatalom
által adományozott korábbi legmagasabb művészi elismerés képezi a belépőt.
A kiírás (Művelődési és Közoktatási Minisztérium [Nemzeti Kulturális
Alap] A Digitális Halhatatlanok Program. 1998. április 9.) kizár
"minden további mérlegelést". Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem súlyoz,
díj és díjak között, nem von meg időbeli határt, például nem beszél 1989
előttről vagy 1989 utánról, pedig megtehetné: a program alapításának alkalma
ugyanis 1848 százötvenedik évfordulója, az apropója pedig "az íróknak,
költőknek a polgárosodásban játszott meghatározó szerepe". Ebből a szempontból
viszont nem lehet egy kalap alá venni a Méray Tibornak 1953-ban odaítélt
Kossuth-díját az 1996-ban díjazottéval, aki mondjuk annak a diktatúrának
a leleplezéséért kapta Kossuth-díját, aki azt Méraynak adta. Sajnálatos
rövidlátás ez: a terv kitalálói nem számoltak azzal, hogy - önhibájukon
kívül - kényelmetlen helyzetbe sodorják a vállalkozás megvalósításába bevonandó
irodalmárokat. A 43 kiválasztott mindegyike (az odaítélt díj művészi és
erkölcsi értékkülönbségére való tekintet nélkül) az "élő irodalom nagyjaként"
(A program célja c. pont) kerül reflektorfénybe, melyet sem ízlés,
sem józan ész, sem az irodalomtörténet elfogulatlan ítélete nem
támaszthatna mindenkinél alá. Szépséghibája a kiírásnak - s ez már szakmai
melléfogás -, hogy a Babits-alapkutatásaiért díjazott elfogadottan jelentős
irodalomtudós jelentős költő is, ezzel szemben sem az egykori Állami-díjas
Fekete Sándor (szocialista kultúrpolitikus, egyébiránt Petőfi-biográfus),
sem a sok műfajban jeleskedő népnemzeti Nemeskürty István, sem az
újholdas, polgári eszmevilágú Lengyel Balázs nem hozott létre önálló
szépirodalmi életművet. Az ő nevük aztán június 2-a után, a Digitális
Halhatatlanok Társaságának első - mint utóbb kiderült - névváltoztató ülésén
lekerült a végleges listáról. (Népszabadság, 1998. június 3.) E
skandalum tükrében - mely joggal és okkal szülhetett sérelmet, rosszérzést
- figyelhető meg az ügylet kettős éle kétarcúsága: a Kossuth-díjasokra
és babérkoszorúsokra rákent kozmetikum nem gyakorolhat vonzó hatást az
irodalom egészére, mivel valamely teljesítmény csak akkor röpíthet bárkit
a "digitális öröklétbe", ha előtte a (mindenkori) politika áldását adta
hozzá. A díjak (és ezáltal a kitüntetéspótlékok) besöpréséhez pedig a jószerencsén
kívül mindig is több kellett remekművek puszta megalkotásánál. Közszájon
forgó igazság szerint díjat az kap, akinek adnak: a művészeti érték nem
magától értetődően nyom nagyobb súlyt a mérleg serpenyőjében mint az adományozó
egyéb megfontolásai.
A politika
érdeklődésének kiterjedése a művészet, a kultúra világára persze nem jogosulatlan,
de a jogosultságának szigorú a határa: annak autonómiáját, belső függetlenségét
nem érintheti, sértheti. A szabályokat azonban megszegik, tudjuk, olykor-olykor
még jóindulattal is. Az irodalom megszentségtelenítésének hatalmi gyakorlatát
naftalinba csomagolta a korszakváltás - átadhatjuk-e efféle utópikus gondolatoknak.
A rossz, a silány magatartásformák nem koptak ki - a gyarló örződik bennünk,
az önzés lápvilágából lehet-e kilábalás?
Egymás refrénjei
vagyunk.
Borúlátás,
féltés. Egyszuszra elmondható panaszlista. Csupa veszendőség, negatív előjel,
részlet-pesszimizmus, elhagyatottság. Jellegzetes értelmiségi firka, a
plasztikkártyák kimódolt korában. Ódivatú övezet, sötétben való tapogatódzás.
Ahogy nagyanyám próbálta meg kitapogatni az éjszakai szuroksötétben az
éjjeliszekrényen a szemüvegét. Különös álom-pára, Szindbád-megszállottság,
Krúdy-megértés. Krúdy-félreértés: sokszor kerül ellentmondásba e költői
fenomén világa a "gennyes" olvasói megszokással, mely nem tapasztalat,
csak ráfogás. Tél van, ködfátyol, krudyzálás: a szigeti ember szövegfoszlányai
csenevésznek tetsző álomtöredékek, versesregény-torzók. Pedig elég volt
neki egyetlen zseniális mozdulat, s olyan írói, emberi mélységből intézte
hozzánk szavait, hogy azokat bajosan lehessen elhárítani. Krúdy a körülötte
roskadozók jótevője.
Képek torlódnak
egymásra, mint egy moziban. Mint valamely könyv sokszor olvasott részlete.
Visszatérés,
elszabadulás?
Jéghideg odakint?
Ólomidő ez?
Erre ébredünk? |
|