|
FILEP
TAMÁS GUSZTÁV
Elemzés, kórkép,
helytörténet*
Nehéz, kibírhatatlanul nehéz dolgom
volna, ha Tóth László két könyvét (vagy kétkötetes könyvét, esetleg háromkötetes
könyvének első két részét) szakszerűen kellene bemutatnom. E dilemmából
csak azzal sikerül kivergődnöm, hogy sietek a Tisztelt Jelenlévők tudtára
adni: nem fognak ilyen szakszerű könyvismertetőt hallani tőlem. Ennek rövid
és összetett oka: a tárgykörben való járatlanságom, illetve a színháztörténet
iránti érzékenységem tökéletes hiánya. Adott viszont számomra néhány más
megközelítési lehetőség, kapcsolódási pont.
Kérdés tehát,
miért pontosan én állok Önök előtt. Annak oka, hogy engem kértek föl rá,
hogy beszéljek e munkáról, az a Tóth Lászlóhoz hozzávetőlegesen 17 éve
kötő mogorva barátság, amelynek van egy-két kézzelfogható dokumentuma:
egy közösen írt, s négy vagy öt közösen összeállított könyv a (cseh)szlovákiai
magyar irodalomtörténet, történelem, művelődéstörténet tárgyköréből. S
egy (rövid ideig) közösen szerkesztett folyóirat számai, a Regioéi,
amelyet Tóth László Budapesten talált ki, s Budapesten dolgoztunk vele
azzal a szándékkal, hogy az első adandó alkalommal ide (Tóth Lacinak: Haza)
telepítsük, Szlovákiába. Ez az első adandó alkalom még az említett folyóirat
első(!) számának megjelenése előtt bekövetkezett az úgynevezett bársonyos
forradalommal, így tehát az 1989 őszi-téli felföldi magyar "forradalmi"
mozgalomnak azon frissiben egy kész (cseh)szlovákiai magyar tematikájú
társadalomtudományi folyóirat kereteit ajánlhattuk föl. Az, hogy ez a folyóirat
ma is otthon jelenik meg, s hogy már nem az a tematikája, ami egykor volt
(következésképpen [?] mi már régen nem veszünk részt a munkájában), tökéletesen
jellemzi az egyéni eredményekben egyébként meggyőződésem szerint gazdag,
s talán már szervezetileg is megalapozott szlovákiai magyar tudományosság
évtizedünkbeli állapotát.
Nem fogom
itt felsorolni Tóth László e témakörbe tartozó, többször formálódó, de
konok programjának, koncepciójának elemeit, sem most már több tucatra rúgó
idevágó könyvének, összeállításának címét. Nem szeretnék beszélni arról
a számomra egyre felemásabbnak érzett helyzetről sem, hogy egy másik országban
életünk nagy részét azzal töltjük, hogy a szlovákiai magyar eszmetörténet
körébe vágó munkákon dolgozunk, s hogy ennek mi és mennyi az értelme, illetve
a hatékonysága. Inkább azt emelném ki a vonatkozó problémagubancból, hogy
a fönt hivatkozott munkák elkészültének Tóth László gondolkodásában a legfőbb
oka, magyarázata: szerzőnk eredendő hajlama a dolgok egységben látására.
Azaz: nemcsak a magyar irodalmat látja egynek (egy bizonyos szempontból,
húznám alá, hiszen az egységen belül annyi támpontunk van a tagolásra,
amennyit akarunk), hanem a szlovákiai magyar kultúrát is (ezért
foglalkozik a helyi vonatkozású művelődéstörténet majd minden árnyalatával,
például, nagy szeretettel, a méltatlanul mellőzött színház-,
illetve színjátszástörténettel is), s ezért, hogy nem alkalmilag
lekerekített periódusát dolgozza föl tárgyának, hanem - a hozzáférhető
ismeretek szintjén - az egészet.
Ennek következménye
az is, hogy a hivatkozott munka eddigi összes al- és felcímei így hangzanak:
"...miként
hajdan az apostolok." A komáromi magyar színjátszás története. I. A kezdetektől
1945-ig.
Déryné nyomában.
A komáromi magyar színjátszás története. II. 1945-től napjainkig.
S noha könyvében
roppant kritikusan - több szempontrendszer párhuzamos vizsgálatával - ítél
színházról, közönségről, sajtóról, városról, kiemeli azokat a pontokat,
amelyek viszont a komáromi színjátszást emelik ki a regionális érdekek
köréből. Noha nem vall - részemről - túl nagy leleményre, mégis a munka
legfeltűnőbb passzusát idézem ezzel kapcsolatosan - az első kötet első
bekezdését -, mert már abban sem hagy kétséget afelől, hogy a magyar művelődéstörténet
egészében keresi a komáromi színjátszás helyét.
"Komáromban
az első magyar nyelvű színielőadást hivatásos társulat 1811. május 8-án
tartotta. A város egyike azon településeknek, ahol az 1700-as és 1800-as
évek fordulóján, illetve az 1800-as évek elején a Pestről elűzött magyar
színészet az elsők között meggyökerezett. De Komárom ott van azon magyarországi
városok közt is, ahonnan - Péczeli Józsefnek és tudós társaságának köszönhetően
- évekkel korábban, a magyar felvilágosodás idején, a magyar drámaírás
és játékszín megteremtésének, a külföldi színjátékok magyarra fordításának
az igénye a legmesszebbre hallatszott. Még korábban pedig az iskolai színjátszás,
illetve a magyar nyelvű iskolai színjátszói kezdeményezések és iskoladrámák
magyarországi meghonosodásában volt fontos szerepe a városnak. Mindezek
ismeretében talán nem túlzás azt mondani, hogy a komáromi színészet kezdetei
egybeesnek a színészet magyarországi elterjedésének kezdeteivel, illetve
a magyar nyelvű színjátszás kibontakozásával."
A hely jelentőségére
és szellemi súlyára már ennyiből is fény derül. A városfejlődés sajátszerűsége
és adottságai révén azonban dichotómia alakul ki: szimbolikus jelentésű,
hogy az 1811-es kezdet után százötven éven át (!) nincs a városnak - állandó
- kőszínháza. S hogy korszakonként van értő, adakozó, nyitott nézőtársadalma.
A komáromi
színháztörténet több fázisában is ördögkör karikázik előttünk: a közönség
gyakran a csacskaságot, a bóvlit, legfeljebb az operettet igényli. Feltűnő,
hogy a kiegyezés után, tehát a komáromi színjátszástörténet két hőskora
közé eső időszakban, a polgári gyarapodás évtizedeiben, amely a magyar
tudományosság folytonos gazdagodásának kora is egyben - folyvást ismétlődik
a panasz a közönség érdektelensége és színvonaltalansága miatt. Jóformán
találomra ütöm föl a könyv e szakaszát a citátumért: 1885-ben például a
színikritikus szerint: "A magyar színészet támogatásától egy idő óta feltűnő
és megfoghatatlan közönnyel fordul el városunk közönsége. Egykedvűen veszi
a színészek érkeztét, s örömmel értesül azok távozásáról." - olvassuk a
79. oldal (I. kötet) közepe táján, majd két sorral lejjebb: "Az itt időző
cirkuszba tódul a közönség, de bezzeg a színház üres. Ez Komárom." Ugyanabban
a periódusban, amikor szerte a hazában színházat építtet a városi polgárság,
Komáromban, ahol egyébként impozáns modernizációs és városszépítészeti
koncepciók alakulnak, vakvágányra fut a színházépület fölépítésének ügye.
A város - ez a kötetekből is kiderül számomra: egyszerre (más-más vonatkozásban)
központ és periféria, s talán ez (is) őröl fel vagy késztet tétlenségre
talán korszakos tehetségeket. Ez tükröződik a színjátszás gyakran mostoha
sorsában is. Közönség és társulat olykor egymást taszító, olykor összekacsintó
igénytelenségében is.
Más kérdés
persze, hogy honnan veszi a bátorságot a szerző az ítéletalkotáshoz. Esetében
ugyanis hatványozottan nehezül a munkára mindenfajta történetírás elemi
béklyója. A történetíró alkothat koncepciót - illetve kell is, hogy alkosson
-, de ezt csak a forrásokra támaszkodva teheti, hiteles képet pedig csak
az összes forrás ismeretében nyújthat. De ha egyszer eljutunk abba
az ideális állapotba, hogy egy bizonyos korszakról szóló mindegyik nyomtatott
és kéziratos forrás a kezünkben lesz, akkor még mindig ott van a következő
három kérdés: mennyi dokumentum kallódott el örökre; mi mindent tartalmazhatott
volna az, amelyik meg sem született; s hiteles-e, úgy értem: szakszerű
és őszinte-e az a forrás, amit éppen tanulmányozunk. A színháztörténet-írás
még ebbe a helyzetbe sem kerülhet; lévén hogy nincs közöttünk senki, aki
közvetlen tapasztalatokkal rendelkezne a Komáromban egyébként föllépett
Déryné gesztusairól és mimikájáról. Tóth László gyakran idéz és interpretál
korabeli színikritikákat (ezt természetesen jól teszi), s persze tudja,
hogy a kritika helytálló volta függ a kritikus szakértelmétől, hozzáértésétől,
ízlésétől. A színház közönséget nevel, a közönség teljesítményre kényszeríti
a színházat, a színikritika pedig egyszerre regisztrálja mindkettő "munkáját",
elvileg folytonosan és körbe-körbe hatnak egymásra, de hogyan lehet kitörni
ebből a körből, amikor valamely szinten mindegyik műkedvelő. Tóth László
a II. kötetben, annak bevezetőjében, az 1948 utáni újrakezdés kapcsán mondja
ki azt, amit (vagy amihez hasonló helyzetet) már az első kötetben is sokszor
érzékeltet: "Aligha lehet annál képtelenebb helyzetet elgondolni is, mint
hogy egy - enyhén szólva is - meglehetősen gyér színházi ismeretekkel,
szakképzettséggel és tájékozottsággal rendelkező színházon, társulaton
még ennél is ingatagabb és hiányosabb ismeretek, szakképzettség és tájékozottság
birtokában kérik számon első kritikusai mindazt, aminek maguk sincsenek
a birtokában." (Ez a könyvben egyébként zárójeles megjegyzés.)
Még több száz
példát választhattam volna a két könyvből (a kétkötetes egy könyvből) annak
igazolására, hogy a színháztörténetnek milyen erős vonása a társadalomtörténeti
beágyazottsága - annyira erős, hogy gyakran én magam is érdeklődéssel és
figyelemmel tudtam olvasni az érdeklődési körömtől (látszólag?) oly távol
eső tárgyú szöveget. (Sőt, a második kötetet izgalommal is.) Tóth László
ezt a lehetőséget nagyon határozottan és átgondoltan ki is használja. S
bár azt írja, hogy inkább az első kötetben meghatározók a "város- és környezettörténeti
elemek", a felvilágosodás és a reformkor nagy erudícióval megrajzolt városképe,
várostörténeti képe mellett tartalmas voltukban nem maradnak el a második
kötet első fejezetei sem, a háború utáni kisebbségi újrakezdésről.
S hogy visszakapcsoljak
egy kettős idézet erejéig a föntebbi kérdésekhez, színikritika, helyi lap,
társadalomtörténet és színház összefüggései és elágazásai terén számos
gondolatmenet támpontjaként kínálkozik Vértes Károly társulatának megítélése
a korabeli sajtóban, 1940 februárjából, illetve novemberéből: "A társulat
műsorában túltengett az operett, komoly irodalmi értékű darabot a Földinduláson
kívül úgyszólván nem is láttunk[...] a társulat erői, csekély kivétellel,
egészen gyenge, sőt kezdő színészek voltak[...] gyönge lábon mozgott az operett-együttes."
A másik idézet az újabb színiidény kezdetéről, immár Tóth interpretációjába
ágyazva: "A Komáromi Lapok szerkesztője szépíteni igyekezett folyóiratának
legutóbbi véleményét Vértesékről, amire nyilván a látogatottság újbóli
biztosítása s a közönség érdeklődésének felkeltése miatt volt szükség:
»...derék törekvő társulat, sok művészi erővel és tehetséggel« - olvashatjuk
a lap november 23-i számában."
Megdöbbentőnek
tehát az bizonyult számomra, hogy a színészek - s nem tudom, nem manapság
a legaktuálisabb-e ez a kérdés éppen - a társadalom folyamatos értékgyarapodásának
korában hakniznak, s a hőskor, a legnagyobb erőkifejtés szakasza
pontosan a - nem rossz értelemben vett, s nem az egyéniségek tehetségére
vonatkoztatott - dilettantizmus idejével vág egybe. Ilyen a reformkor néhány
évtizede, de 1849, a körülkerített Komárom viszonyai is effélét sugallnak,
s a II. világháború utáni újrakezdés is. A sematikus darabokban csetlő-botló,
csasztuskát éneklő színészek elszántságát Tóth torokszorítóan rajzolja
meg, egy felföldi magyar művelődéstörténeti tárgyú tézisregény egyik legszebb
fejezeteként. De talán itt áll a legbővebb anyag is a szerző rendelkezésére
- pontosabban: erről ásta elő a legtöbb adalékot. Integrálta a korszakról
szóló földolgozásokat, szintéziseket, regionális kiadványokat, hivatkozási
alapja az első kötetben számtalanszor az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti
Tárának színlapgyűjteménye. A második kötetben az előadásokkal kapcsolatos
személyes emlékeire, műsorfüzetekre, a színikritikák összességére, rendezők,
színészek vallomásaira is támaszkodhatott.
Nem fogom
citálni a kötetekben szereplő, a város színiéletével kapcsolatba hozható
társulatok, színészek, rendezők, dramaturgok nevét - csak jelzem, hogy
legnagyobbjaink közül is köztük vannak sokan, s nyomatékkal kérem a jelenlévőket:
vegyék kézbe a kiadványokat -, de (vagy: ehelyett is) utalnom kell a történeti
tagolásra és a két rész módszertani eltéréseire is.
Az I. kötetben
a várostörténeti előzmények bemutatását az 1812-1849 közé eső hőskor rajza
követi (e fejezetben határozott körvonalakat kap az egész ország kulturális
élete), majd összevont fejezetben szerepelnek a bukástól a kiegyezésig,
s onnan Trianonig eltelt évtizedek. Minthogy itt van a legkevesebb támpontja,
Tóth gyakran egyszerű adatfölsorolásra kényszerül az előadások kapcsán.
Nyereségnek érzem viszont, hogy (itt is) hiteles képet nyújt a színjátszás
országos "rendszeréről". Az első kisebbségi korszakról eddig felhasználatlan
kéziratos emlékek, hagyatékok birtokában értekezik, s a profik mellett
(ahogy a későbbiekben is) a műkedvelőkről is beszél, az ő tevékenységüket
is értékeli. A kisebbségtörténeti munkák többségéhez képest nóvum gyanánt
részletesen igyekszik szólni a Csehszlovákián - időben vagy térben - kívül
eső vonatkozásokról: alfejezetet kap Dél-Komárom, főfejezetet az 1938-ban
Magyarországhoz visszatért város színi élete.
A második
kötet a következőképpen szakaszol:
I. rész (1945-1948);
II. rész (1948-1989)
[ez a törzsrész];
III. rész
Az évtizedfordulótól 1997-ig. A Jókai Színház.
IV. rész.
Vázlatos áttekintés a komáromi magyar műkedvelő színjátszásról 1948 után.
E második
részben az élmény ereje, a közvetlenség nem hiábavaló módon üt át a szöveg
mindegyik bekezdésén, s nem válik rovására a tárgyszerűségnek. A főfejezeteken
belül külön csomópontokat képez a társadalmi keret, a színész-"állomány",
a darabválasztási, rendezői koncepciók rajza - kiemelném itt a Konrád Józsefről
írt, a kronológiai folyamatosság érdekében háromfelé tagolt portrét -,
s a jellegzetesebb előadásoknak az akkori kritikákat is fölelevenítő, dialektikus
ábrázolása. Elemzés és kórkép, adja meg e kötet kulcsfogalmait Tóth
László a bevezetőben. Egységes, minden értékre és hiányosságra kaput nyitó
- legalább kaput nyitó - monografikus igény - ez a fő szemléleti
jegye a munkának az én olvasatom szerint.
Tóth
László könyveiben benne foglaltatik egy külön kötet is, tudniillik a két
függelék az 1811-től Komáromban föllépő társulatok, színigazgatók jegyzékével,
címmutatókkal, irodalomjegyzékkel, névmagyarázatokkal és névmutatókkal
stb. A második kötet függelékében külön egységeket képez a Magyar Területi
Színház (komáromi társulatának) 1952-1990 közötti, s a Jókai Színház 1990-1997
közötti teljes műsora.
S végezetül,
a fentiekben foglalt, kritikainak szánt vagy vélhető megjegyzéseimről annyit:
a magam részéről maradéktalanul akceptálom a szerző megjegyzését:
"Persze, tisztában
vagyok azzal, hogy tárgyamról nem az enyém az egyetlen lehetséges kép.
Pillanatnyilag azonban a maga nemében az első és egyedüli, amelyre nem
vállalkoztam volna, ha nem bíznék abban, hogy az általam látott kép - ha
részleteiben nem is, a lényegét tekintve - nem esik messze a valóságtól,
s abban is, hogy akad valaki, akit munkám arra ösztönöz majd, hogy ezt
a képet szembesítse az övével."
* Elhangzott 1998. augusztus
27-én Dunaszerdahelyen, a Vámbéry kávéházban, Tóth László a Lilium Aurum
Kiadó gondozásában megjelent könyvei bemutatóján. |
|