|
POMOGÁTS
BÉLA
Születésnap után
Jegyzetek a nyolcvanéves
Lengyel Balázsról
Szellemi Honvédelem
Megbecsüléssel őrzöm könyveim között
A Szellemi Honvédelem Naptára című "irodalmi kalendáriumot". Szabó
Zoltán szerkesztette, 1940-ben jelent meg, a minden emberi és nemzeti értéket
magával sodró háború, a mindinkább terjeszkedő fasizmus ellen szerette
volna mozgósítani a közvéleményt, ahogy a mögötte álló lap: a Magyar Nemzet
is. Miért hivatkozom erre a kis naptárra? Azért, mert Lengyel Balázs maga
is hivatkozik rá egyik könyvében, visszatekintve pályájának első éveire.
Lengyel - ő mondja el - Szabó Zoltán segítőtársa volt a szerkesztés során,
és - ezt már én teszem hozzá - ő állította össze azt a hónapok szerint
tagolt, A Szabadság naptára című kis olvasmányanyagot, amely történelmünk
függetlenségi hagyományait idézte fel, olyan hagyományokat, amelyeket a
Nándorfehérvárnál győzelmes Hunyadi János, a költő és hadvezér Zrínyi Miklós,
a kontesztáló nádor Wesselényi Ferenc, a fejedelem II. Rákóczi Ferenc,
a Himnuszt író Kölcsey Ferenc és mindenekelőtt az 1848-1849-es szabadságharc
vezéreinek: Kossuthnak, Görgeynek a neve jelez.
Érdemes felidézni
a december hónapra szóló kis történelmi visszatekintést, ebben Lengyel
Balázs a kuruc függetlenségi harcok hősies történetét idézi fel. "Rákóczi
- írja itt - még panaszolja, hogy szabadságharca elején nemigen szerettek
előőrsre állni a kurucok. Attól a kis közösségtől, amelyet csapata alkotott,
felette veszélyes volt elszakadni. Akik mégis ki mertek állni, azok tudták,
mit cselekednek. A harc elbukásával, Majtény után a seregek szétszéledtek.
De az előőrsök a helyükön maradtak. S a megváltozott világban változott
fegyverrel védték a régi életet. Századokon keresztül apáról-fiúra adva
őrizték a kurucságot: a magyar természetes eligazítóját az idegen világ
dolgai között. A nemzet nagyjai ilyen magános őrsök voltak mindig, kurucok
előőrsön. Ma is azok."
Valójában
ilyen "előőrs" volt maga Lengyel Balázs is: fiatal íróként a Magyar
Nemzet és a Szellemi Honvédelem táborában, majd az ellenállásban, később
az Újhold szerkesztőjeként, hamarosan némaságba taszítottan, ezt
követve az 1956-os forradalom idején, amelynek leverése után egy időre
letartóztatásba került, végül irodalomkritikusként, esszéíróként és szerkesztőként,
mindig a magyar irodalom szolgálatában. "Előőrs" volt és, ha kellett, "hátvéd",
aki következetesen védte a szellemi értékeket, hajlíthatatlanul és megvesztegethetetlenül,
akár egy kuruc közvitéz. Pedig távol állott tőle, hogy retorikai tekintetben
magára öltse a "kurucos" viselkedés díszítményeit, ezzel is igazolva, hogy
nem a zsinóros ruha, nem a "hazaffyas" hanghordozás teszi a független magyar
gondolkodás lényegét, hanem igenis a nemzeti kultúra védelmének készenléte
és személyes áldozatokat is vállaló bátorsága.
Lengyel Balázs
a maga bölcsészdoktori, professzori és most már akadémikusi valójában,
lehet, távol áll attól a képzettől, amelyet a "kuruc" fogalma jelent, lélekben
mégis Rákóczi és Kossuth (meg Görgey) vitéze ő, minthogy számára a szabadság
jelenti azt a legfőbb értéket, amely egy egész emberi életet be tud tölteni.
Babits után
Van Lengyel Balázsnak egy kötetben csak
évtizedek múltán publikált, ámde mindig idézett és egy időben hevesen vitatott
írása, a címe: Babits után - ezzel indult 1946-ban az Újhold
első évfolyama. "Művészet csak akkor maradhat fenn - szögezte le ebben
mintegy a babitsi gondolatokra visszhangozva -, ha a legmagasabb igényeket
támaszthatja önmagával szemben. Íróra, irodalomra nézve sem lehet más érvényességet
elismerni." A művészi igényességnek ezt a magasra emelt mércéjét akkor
elsodorták a heves viták, még inkább a pár esztendő múltán hivatalba lépő
irodalompolitikai terror, hogy aztán ismét kiderüljön: művészi igényesség
nélkül nem képzelhető el sem irodalom, sem irodalompolitika.
Ennek a szigorú
igényességet tanúsító szellemiségnek a példaképe volt Babits Mihály, aki
a maga filozófusi fellépésével vagy ennek ellenére ugyancsak a "kurucos"
függetlenség képviselője volt. Talán elég ebben a tekintetben, ha nem pusztán
költészetére hivatkozom, hanem értekező prózájára is, olyan vallomásos
és bátor - mindig a koráramlatokkal szemben állást foglaló - esszéire,
mint az 1919-es Az igazi haza, az 1928-as Az írástudók árulása,
az 1930-as Baloldal és nyugatosság, az 1937-es A humanizmus és
korunk vagy éppen a Szekfű Gyula által szerkesztett Mi a magyar?
című kötet számára írott A magyar jellemről című vitairatai
és tanulmányai.
Lengyel Balázs
ennek a Babits Mihály örökségeként magára vállalt szellemi függetlenségnek
és a magasra emelt igényességnek a képviselője, védelmezője volt egész
irodalomkritikusi és szerkesztői pályafutása során. Mi több, kritikusi
munkásságának - felkészültségén és elemző készségén túl - éppen a művészi
igényesség szellemi és erkölcsi válságoknak is ellenálló kontinuitása adja
meg igazi szerepét és érdemét. Mindennek - korántsem véletlenül - a Babits
szellemi örökségéhez ragaszkodó hűség lehet a legfőbb magyarázata. Egy
magatartás története című kötete annak idején éppen ezért indokoltan
indult olyan visszatekintéssel, amely Babits egyéniségéhez és életművéhez
fűződő személyes élményeit vette számba. Kezdve azon, hogy 1928-ban, tíz
esztendős korában miként került kezébe a költő frissen megjelent gyűjteményes
kötete, folytatva azzal, hogy leánytestvére még gimnazistaként megrendelte
a Nyugatot, végezve a személyes találkozások ma is eleven, mondhatnám
így is: sorsot alakító emlékeivel.
A Babits szellemi
öröksége iránt érzett ragaszkodás nemcsak a hűség iskolája volt, hanem
az irodalomértésé, az irodalmi etikáé is, minthogy Lengyel Balázs és nemzedéke
számára éppen Babits fogalmazta meg az irodalom küldetését, illetve e küldetés
elvégzésének erkölcsi törvényeit. "Fiatalkori érzékenységembe [...] vésődött
bele az - olvassuk -, amit Babits a filozófia és erkölcs, erkölcs és írói
felelősség kérdéskörében hirdetett. [...] azt is [...] hirdette [...], hogy az
érdekek és csoportok fölött, egész emberiségre érvényes erkölcs az írók
és az írástudók mintegy hivatásukkal járó problémája." Az "írástudók felelősségével"
járt együtt az irodalom autonómiájának gondolata: "A történelem tanított
meg Babits példájára mintegy ujjal mutatva az irodalom önállóságának, viszonylagos
immanenciájának feltétlen szükségességére, melynek hiánya mintegy automatikusan
megsemmisíti az írás erkölcsi talapzatát."
Ezek a Babits
szellemi örökségét követő elvek irányították Lengyel Balázs irodalomszemléletét
és gyakorlati kritikai tevékenységét, ezeket képviselte irodalmi életünk
vitáiban is. Így Álom egy kastélyról című felszólalásában, amely
a magyar irodalomkritika helyzetéről rendezett 1984-es debreceni eszmecsere
alkalmával tett hitet a kritikai tevékenység függetlensége, egyszersmind
alkotó felelőssége mellett. Az irodalom ügyének szolgálata öltött alakot
Cs. Szabó Lászlóról, Halász Gáborról, Rónay Györgyről, Jékely Zoltánról,
Ottlik Gézáról és Mándy Ivánról rajzolt arcképtanulmányaiban, illetve Verseskönyvről
verseskönyvre című kritikai sorozatában, amely rendre számot vetett
az újabb magyar költészet alakulásával, gondolkodásával, formateremtő küzdelmeivel.
Két sorsforduló
Nyolcvanadik születésnapját Lengyel
Balázs egy tanulmánykötettel ünnepelte: a Két sorsforduló a hat
évtizedes írói és kritikusi életmű legfontosabbnak és leginkább jellegzetesnek
tartott esszéit foglalja magába. Ilyen módon a pálya ívét rajzolja meg
és a mindig is vállalt és vallott értékek rendjét mutatja fel. Ez az írói,
esszéírói értékrend a Nyugat eszmeiségére épül, ezen belül is mindenekelőtt
arra az értékrendre és eszmei rendre, amely Babits munkásságához és szellemi
örökségéhez köthető. Ezt az értékrendet és eszmei rendet bontják ki az
olvasó előtt azok a tanulmányok, amelyek Babits és a nagy Nyugat-nemzedék:
Kosztolányi, Tóth Árpád, Szép Ernő és Füst Milán, illetve a második nemzedék:
Szabó Lőrinc, Márai Sándor, Cs. Szabó László és Halász Gábor, továbbá a
Nyugat örökösei, a harmadik és negyedik nemzedék: Dsida Jenő, Jékely Zoltán,
Rónay György, Weöres Sándor, Ottlik Géza, majd Pilinszky János, Nemes Nagy
Ágnes, Szabó Magda, Mándy Iván és Határ Győző költői vagy elbeszélő művészetének
a karakterjegyeit mutatják be.
Lengyel Balázs
Nyugatért elemzése - és ez az értelmezés természetesen az Újhold
íróinak, mint a negyedik Nyugat-generáció képviselőinek a bemutatását
is meghatározza - mindig a hagyomány és a megújulás egységes követelményrendszerének
a kialakításához, megfogalmazásához vezet. Van ennek a követelményrendszernek
egy (mondjuk így) társadalmi, történelmi, eszmei és erkölcsi és van egy
esztétikai és poétikai dimenziója. Eszmei és erkölcsi tekintetben Lengyel
Balázs egy olyan polgári kultúra szerves rendjét vázolja fel, amely összhangba
képes hozni azokat a kulturális stratégiákat, amelyek nálunk szinte mindig
(a jelen viszonyai között is) egymással szemben próbálják érvényesíteni,
sőt kiküzdeni lehetőségeiket. A hagyományok fenntartására és az új eszmék,
magatartásformák befogadására, illetve a magyarság és az európaiság eszményeire
gondolok. Valójában a Nyugatnak és örököseinek (tehát az Újholdnak)
is abban volt az (egyik) jelentősége, hogy nem csak össze tudta egyeztetni,
hanem szintézisbe is tudta fogni ezeket a sokszor egymással szembefordított
eszméket és értékeket.
Pedig az a
polgári rend és polgári Magyarország, amelynek létrehozása és bemutatása
(mert az eredményeket hitelesen és meggyőző erővel be is kell mutatni a
nyilvánosság fórumain, mind a nagyvilágban, mind idehaza) az 1989-1990-es
politikai változások után történelmi értelemben napirendre került, csakis
erre a szintetikus: értékegyesítő ország-stratégiára épülhet fel. Arra
a polgári gondolatra, amely integrálni tudja a hagyományos értékeket, a
teljes nemzeti múltat és kultúrát, ugyanakkor be tudja fogadni a nyugati
világból érkező, avagy hazai földön termett új gondolatokat, eszméket,
javaslatokat.
Lengyel Balázs
irodalomtörténeti képében talán ezért kapott központi helyet az a Márai
Sándor, aki maga is egy történetileg szerves és európai jellegű magyar
kultúra stratégiájának hirdetője és kidolgozója volt. Márai polgárság-képét
szokás mitikusnak és illuzórikusnak minősíteni, mondván, hogy az ő polgári
világa, az ő polgári szellemisége voltaképpen idegen volt attól a kelet-európai
jellegű magyar pszeudo-polgárságtól, amely nálunk igazából létezett. Lehet,
hogy Márai polgárai viszonylag ritkák voltak, s az ő polgári eszmeiségét
nehezen lehetett volna megfeleltetni annak a "létező polgárságnak", amelyet
a magyar történelem felmutatott, eszmei és stratégiai értelemben mindazonáltal
Márainak volt igaza, ő rögzítette azokat a közéleti, erkölcsi és lelki
normákat, amelyekhez egy európai mintákat követő magyar polgárosulásnak
igazodnia kell(ene) Márairól írott tanulmányaiban ezeket a normákat rekonstruálja,
rájuk hívja fel a jelen figyelmét Lengyel Balázs, abban a meggyőződésben,
hogy a polgár fogalmának nem retorika, hanem történelmi, közéleti, erkölcsi
és lelki jelentése és jelentősége van.
A Két sorsforduló
esszéiből előttünk kibontakozó szellemiségnek - mint már utaltam erre
- van egy esztétikai és poétikai dimenziója is. Ez valójában az az irodalmi,
művészi stratégia, amelyet Vas István egykoron "hagyományvédő modernségnek"
nevezett. Maga a Nyugat, ennek valamennyi nemzedéke, ennek a "hagyományvédő
modernségnek" a jegyében alakította ki a maga esztétikai elveit és poétikai
gyakorlatát. Ez az ugyancsak indíttatások, elképzelések és törekvések összegző
képviseletére, vagyis valamiféle művészi szintézisre irányuló irodalom-felfogás
tulajdonképpen az egész huszadik századi magyar kultúrában jelen van, legteljesebben
és leginkább tudatosan mégis a Nyugatban és örököseinél, és midőn
Lengyel Balázs ezt a "nyugatos" vonulatot állítja modern irodalmunk tengelyébe,
valójában az egész évszázad legfontosabb magyar irodalomtörténeti folyamatára
hívja fel a figyelmet. Igazából ennek a "hagyományvédő modernségnek" a
szellemiségét találjuk meg a Nyugat mellett haladó vagy vele nem
egyszer vitába kerülő irányzatoknál és íróknál is, mind a népi mozgalomban,
mind például az erdélyi irodalomban.
Mi több, a
magyar avantgarde-ban is, amelynek legnagyobb egyéniségéről: Kassák Lajosról,
kivált az ő későbbi költészetéről és elbeszélő művészetéről ugyancsak Lengyel
Balázs írta az egyik leginkább időtálló összefoglalást. A Kassák-parabola
című tanulmányára gondolok, amely nem könnyű időkben: 1958-ban, az irodalom
ellen elrendelt politikai megtorlások idején tett hitet Kassák jelentősége
és erkölcsi integritása, egyáltalán: az irodalomban, az írói létben érvényesítendő
erkölcsi integritás mellett. (Jól emlékszünk arra, hogy ebben az időben
a "hivatalos" irodalomtörténet-írás és kritika részéről milyen méltatlan
vádaskodások és minősítések érték Kassákot és a magyar avantgarde mozgalmat.)
Ebben a tanulmányában Lengyel Balázs az avantgarde mesterének egy alig
méltatott tulajdonságára is felhívja figyelmünket, mégpedig arra, hogy
az avantgarde számos képviselőjével ellentétben Kassák világát nem hatotta
át a doktriner fanatizmus és a voluntarista kíméletlenség. "A furcsaság
- állapítja meg Lengyel Balázs -, hogy a Kassák-versből, az egész életműből
csak úgy sugárzik az egészség, a tisztaság, a klasszikus lélek klasszikus
építő kedve. A formabontás, az expresszionizmus, a modernség magyar apostola
- s ez az egyik nagy tanulsága, ha tetszik, parabolája Kassák életútjának
- nem a lélek ziláltságából, beteges elferdüléséből törte szét a világot,
zilálta fel a formákat, hozott új kifejezésmódot, hanem az elnyomott, az
építésre vágyó munkásember egészségéből, a küszködő, modern ember keserű
őszinteségéből."
Az építésnek,
építkezésnek ez a lelki készsége, a szellemi küzdelmekben mindig is tanúsított
méltányosság: "a klasszikus lélek klasszikus építő kedve" nem hiányzik
Lengyel Balázs életéből és munkásságából sem. Most, nyolcvanévesen is ezeket
az erényeket és értékeket mutatja fel.
A múlt töredékei
A pálya összegzéseként közreadott esszégyűjtemény
zárórészeként egy sor írói visszaemlékezés és két interjú olvasható. Lengyel
Balázs bennük vet számot kritikusi pályájával, személyes sorsának bizony
nem árnyéktalan alakulásával és azzal a közös történettel, amely nemzedékének,
a Nyugat örököseinek (az Újhold körül gyülekező tábornak)
és valójában az egész magyar irodalomnak jutott. Ezek a visszaemlékezések,
kisebb-nagyobb memoártöredékek igen tanulságosan világítják meg az elmúlt
hat évtized magyar irodalmának törekvéseit, küzdelmeit és megpróbáltatásait.
Bemutatnak irodalmi barátságokat és idegen országokban szerzett tapasztalatokat,
például a Két Róma című visszaemlékezés, e legendás 1948-as római
ösztöndíjas vakáció történetét eleveníti fel, abból a reményekkel átszőtt
időből, midőn a magyar irodalom legjobbjai, közöttük Weöres Sándor, Jékely
Zoltán, Takáts Gyula, Nemes Nagy Ágnes és Lengyel Balázs voltak a római
Magyar Akadémia vendégei.
Az irodalommal
kialakított személyes kapcsolat még a diákévekhez vezet vissza: a Lónyay
utcai Református Gimnázium hatodik osztályos (vagyis tizenhat éves) tanulója,
a család ellenkezésével megküzdve, előfizetett a Nyugatra, és ettől kezdve
az ott érvényesülő szellemiség hatása alá került. "A szokatlan lépés -
írja A Babits-élmény nyomában című 1983-ban keltezett visszatekintésében
- mindenesetre Nyugat-olvasóvá tett. Pontosabban: korán beléptetett
egy cinkosságba, melybe később nyilván magamtól is hajlamos lettem volna
belépni. Hogy miért volt a Nyugat-olvasók tábora cinkosság? Mások,
nálam illetékesebbek számtalanszor elmondták már. A jobbak, a többet akarók,
a szellemileg kiválók cinkossága volt; ahogyan Ottlik mondja: a másik Magyarország;
nemcsak irodalmi bennfentesség, hanem közösség - szellemi, a fasizálódás
előretörése idején politikai értelemben is."
Ez a korai választás,
az "éducation sentimentale"-nak az az útja, amelyet a fiatal gimnazista
előtt a Nyugat megnyitott, meghatározó hatást tett az egész később
pályára. Lengyel Balázs később, már egyetemi hallgatóként, kapcsolatba
került a népi irodalom táborával is, elsősorban Szabó Zoltánnal, akihez
személyes barátság fűzte, sőt az 1937-es Márciusi Front idején mozgalmi
szerepet is vállalt, például ő lett a Márciusi Front Tizenkét Pontjának
"felelős kiadója", és szerepet vállalt a március 15-i demonstráció szervezésében
is. A népi tábor ebben az időben egy mind szélesebb körben kibontakozó
reformmozgalom része volt, és ebben a reformokat követelő mozgalomban időnként
egymás mellé kerültek egymástól eltérő ideológiai forrásokból táplálkozó
csoportok is, így a konzervatív reformerek, a polgári liberálisok, az egyházak
körül kibontakozó reformista erők és természetesen a népiek. (Az már a
történelem "cselvetésének" és a háborús helyzet kialakulásának a következménye
volt, hogy a különféle reformista csoportok nem tudtak igazán közös programot,
stratégiát és cselekvést kialakítani.)
Lengyel Balázs
tehát összeköttetésbe került a népi mozgalommal, legfőbb mestere mégis
Babits maradt, éspedig elsősorban annak következtében, hogy életreszóló
befolyást gyakorolt rá mindaz, amit mestere a szellem (és az irodalom)
autonómiájáról és az írástudók felelősségéről hirdetett. Ez a két eszme
vezérelte őt 1945 után az Újhold táborának megszervezésében, majd
a kitaszítottság évtizedeiben, minthogy a kommunista diktatúra először
"kemény", majd "puha" évtizedeiben sem a szellem autonómiáját, sem az írástudó
felelősségét nem lehetett igazán érvényesíteni, illetve először csak "belső
emigrációban", később pedig csak a kulturális élet "peremvidékén" lehetett
érvényesíteni.
A diktatúra
"vaskorszaka", az úgynevezett "ötvenes évek", miként erre Lengyel Balázs
rámutatott, egészen a hatvanas évek végéig tartott, ami nem jelenti azt,
hogy az irodalom autonómiája a hetvenes évektől kezdve helyreállott volna,
mindazonáltal már indulhattak küzdelmek az autonómiáért, és így a Kádár-korszak
utolsó két évtizede már ezeknek az egyszer sikeres, máskor kudarcot szenvedő
küzdelmeknek az időszaka volt. Lengyel Balázs mindenesetre hitelesen mutat
rá arra, hogy a szellem és a kultúra autonómiájának lerombolása, majd szűkítése
milyen veszteségeket okozott a magyar értelmiségnek és így az országnak.
A tehetséges és művelt emberek félreszorítása, emigrációba kényszerítése,
bebörtönzése, amely évtizedeken keresztül tartott, olyan következményekkel
járt, amelyeket ma sem hevert ki (és talán még hosszú ideig nem fog kiheverni)
a magyar társadalom. "Érdemes elgondolkodni azon - mondja egy 1984-es beszélgetés
végén Lengyel Balázs -, hogy egy magunkfajta kis nép tehetségtartománya
mégsem végtelen: sok, túlságosan sok a leírás, a veszteség itt. Ha pedig
e jobbra törő és alkotni vágyó tehetséges sorsát összességében mérlegelem,
akkor valami jellegzetes, huszadik századi sorsélmény rajzolódik ki előttem."
A huszadik
század végeztével ez a megállapítás már nem egyszerűen egy értékeket pusztító
és elherdáló korszak végső mérlege, hanem a jövendő számára javasolt stratégia
foglalata is. Ezt a stratégiát elsősorban a politika, a művelődéspolitika
irányítóinak kell szolgálniok. |
|