VEKERDI
LÁSZLÓ
Kőrösi József*
(1928-1997)
"A Valóság vendége" - írta magáról
Benedek Istvánra emlékeztető címtaláló géniuszával Lengyel László, a nagy
folyóiratot bemutató szép, okos, személyes esszéje fölé címül. "Harminchárom
év a Valóság rabságában" - fogalmazta meg összegezésképpen életérzését
Huszár Tibor interjúsorozata elé Kőrösi József. "Vendégség" és "rabság"
együtt elmond talán valamit abból a bonyolult és termékeny viszonyból,
ami szerzők százait fűzte évtizedeken keresztül és nemzedékeken át a Valósághoz
és személy szerint Kőrösihez, hiszen - amint az interjúban elhangzik -
"egyszercsak kezdték mondani, hogy ha Valóság, akkor az Kőrösi..."
Souverain szerkesztő volt, ami nem azt jelenti, hogy egyszemélyi vagy pláne
autokrata, de azt igen, hogy mindig magától tudta, hogy mit kell csinálnia.
Talán a sakkban is ezt szerette, a lépések racionális kiszámíthatóságát,
a lehető legtöbb lépéssel előre. Ezért is tudhatott tán olyan hosszú ideig
annyi sok és annyira sokféle szerzőt vendégül fogadni; többnyire szívesen,
de mindig határozottan vendég gyanánt: a Valóságot sohasem a szerzői
determinálták és nem voltak "hősei" mint a Nyugatnak, a hozzá szerkesztői
souverainitás szempontjából és jelentőség tekintetében egyedül hasonlítható
huszadik századi magyar folyóiratnak. Akiket a Valóságban a mából
visszatekintve tán joggal "hősként" vagy "protagonistaként" jellemezhetünk
(mondjuk mint Liska Tibor, Szűcs Jenő vagy Hankiss), azok is csak vendégek
voltak, jóllehet kivételes respektussal és figyelemmel fogadottak. A különbség
persze a korban is rejlik: Osvát maga is ünnepelt hőse volt a Nyugatnak
nagy szerzőivel együtt, míg Kőrösi nagyon határozottan és hangsúlyosan
rabságnak tudta a maga munkáját. Nem "szolgálatnak" tehát és még kevésbé
"küldetésnek". Független rabként szerkesztette a folyóiratot, és éppen
mert önként és elszántan (ami nem azt jelenti, hogy feltétlenül tudatosan)
vállalta a Valóság és csak a Valóság rabságát, épp azért
válhatott abban az ideológiai és hatalmi rabságokkal teljes korban elképesztően
és elképzelhetetlenül függetlenné. Kőrösi Jóska a Valóság rabságában
(majdnem) szabad ember volt, Bibó István értelmében vett demokrata, aki
a gonddal és becsülettel végzett munka örömében találja meg az élet értelmét.
Leginkább tán ezért válhatott a Valóság közvélemény - sőt olykor
történelem-formáló erővé. Ez azonban már egy részletes és kritikus folyóirat-monográfiára
tartozik, amilyent a régi Válaszról nemrégiben publikált Széchenyi
Ágnes, csak hát a Valóság esetében négy esztendő (1934-1938) helyett
csaknem négy évtizedben kellene kibontani, értelmezni, kommentálni "elvek,
frontok, nemzedékek" változásait, összjátékait, ütközéseit. Maga Kőrösi
teremtette meg különben ehhez is a nélkülözhetetlen segédeszközt, nyugdíjba
kényszerítése után atlaszi munkával összeállított Repertóriumával.
* A Kőrösi József emlékkönyv (Bp., 1998, Corvina) margójára |