|
MONOSTORI
IMRE
Az Új Forrás vonzásában*
Bevezető mondatok
Az egyik izgalmas probléma: ennek a
három évtizedes létnek már maga a puszta ténye is; hogyan
volt lehetséges, hogy egy tradicionálisan ipari megyében és egy "bányászvárosban"
(a mindössze csak néhány évtizede létező Tatabánya megyeszékhelyen) ez
az először - tíz éven át - színvonalas antológia, majd sokáig kéthavi megjelenésű,
az utóbbi évtizedben pedig már évente tízszer jelentkező "irodalmi, művészeti
és kulturális" folyóirat folyvást megerősödve tudott kikerülni a most már
akár "történelminek" is nevezhető hányattatásokból?
És persze
ide kapcsolódik a másik fontos, tartalmi kérdés is: hogyan tükrözte
maga a folyóirat ennek a három évtizednek megannyi társadalmi, politikai,
szellemi (stb.) mozgását, változását; és persze: hogyan változott "ő" maga
is, miközben valamiféle - sajátos "értékőrző konzervativizmussal" - mindvégig
megőrizte alapvetően "politizáló", vitatkozó, némelykor provokáló reform
jellegét, szemléletét.
És tovább:
vajon hogyan fogadta ezt a hangot, hanghordozást a magyar szellemi-irodalmi
élet: kik, az értelmiség, az írótársadalom mely csoportjai, rétegei pártolták,
segítették, sőt vallották a magukénak a lapot?
Hogyan sikerült
a "helyi" (regionális), valamint az "országos" és a határon kívüli (elsősorban
a szlovákiai magyar) irodalom egységes, egy irodalomkénti bemutatása?
Hogyan működött mint mindennapi gyakorlat az Új Forrás szerkesztésében
a társadalomérzékeny, a nemzet, a nemzetiség, a kisebbségi lét alapkérdéseit
firtató gondolkodásmód? Milyen értékek tárházát jelentette és
jelenti ez a folyóirat? Hogyan vált értékőrző funkciója egyre inkább
- mint "megrendelőnek" - értékteremtő funkcióvá?
E könyv első
része az Új Forrás antológia-korszakát írja le, érzékeltetve azt
is, hogy ez a folyóirat 1969-ben tényleg "helyi" vállalkozásként indult,
ám hamarosan majdhogy nem ténylegesen is nemzedéki fórummá szerveződött,
de legalábbis a pesti bölcsészkarról frissen kikerült társaság, valamint
a helyi jobb erők okos kompromisszumaként működött tovább. Az Új Forrás
a maga megszületését a hatvanas évek közepe-vége reformhangulatának
("új gazdasági mechanizmus") köszönhette, s addig-addig bizonyított, mígnem
(1979-ben) ténylegesen is folyóirattá vált. Mindeme folyamatban múlhatatlan
érdemei voltak az Új Forrás másfél évtizeden át volt "motorjának",
Sárándi Józsefnek, és az okosan derűs, önnön félelmeit folyvást legyűrő
alapító főszerkesztőnek, Payer Istvánnak.
Jómagam 1979-ben
kapcsolódtam be a szerkesztésbe, innentől kezdődően vannak tehát "belső"
élményeim és tapasztalataim a lapról, ámde a hiteles, az eredeti dokumentumok
a rendelkezésemre álltak és állnak mind a három évtizedre vonatkozóan.
És éppen ezek a dokumentumok (kéziratok, levelek, jelentések, meghívók,
jegyzőkönyvek, beszámolók, újságcikkek, hangfelvételek, fényképek, reprográfiák
stb.) adják ennek az itt következő "dokumentum-memoár"-nak hitem szerinti
"dokumentáris" hitelességét.
Ami pedig
a "memoár" jelleget illeti, e könyv szerzője - hite szerint - e tekintetben
is sajátos, az olvasó számára föltehetőleg érdekes hangvétellel, modorral,
stílussal közvetít: kendőzetlenül (de talán mégis tárgyilagosan) tár föl
olykor tényleg kínos ügyeket is, illetőleg igyekszik bemutatni az egyes
jelenségek, események hátterét, okait is. Érzékeltetve azt is, hogy bármenynyire
fontos, komoly és nemes foglalkozás egy folyóirat kiszolgálójának vagy
éppen szellemi irányítójának lenni; az élet, a mindennapi valóság számtalan
ponton késztet önvizsgálatra (no és persze, mások vizsgálatára is), önmagunk
és mások hibáinak, "bűneinek" a regisztrálására, egyszersmind kicsinyességeink,
emberi gyarlóságaink kinevetésére és ezzel a meghaladására is. (Egyik életelvem
szerint legfőképpen a nagyképűséget messzire elkerülő irónia és önirónia
révén.)
Az pedig már
a szakmai komolyság értékkörébe tartozó lehetőségként vetődik föl az e
számadásra vállalkozó folyóiratszerkesztő előtt, hogy megélt (és túlélt)
történetei történelmi korszakhatárokon íveltek át, hogy vallomásaival
és mások vallomásaival, valamint filológus féle figurához méltó ügybuzgalommal
összegyűjtött dokumentumaival egy kis földrajzi és szellemi régió mintegy
három évtizedes élettörténeti jelenségeinek egy piciny részét - nyilván
az őt legjobban érdeklő és leginkább érintő részét - föltehetőleg nagyobb
torzítások és elfogultságok nélkül valamilyen szinten (persze, csak utalás
-, csak vázlatszerűen) rekonstruálni tudja. Ez pedig azt is jelentheti,
hogy egy valamikori, későbbi szisztematikus, tudományos feldolgozás (amit
ettől a könyvtől senki se várjon), számára (persze valaki más
számára) személyesebb jellegű és hangnemű előmunkálatokat kínálhat föl
segítségül.
És még csak
annyit - szintén a magam mentségére -, hogy mivel nem hagyományos folyóirattörténetet
kívántam írni, súlypontjaim, hangsúlyaim az előadás során egyáltalán nem
biztos, hogy mindig egybeesnek egy feltételezett folyóirattörténeti
vizsgálódás föltehetően minden tekintetben objektív, vagy a felé törekvő
súlypontjaival, hangsúlyaival. Mégsem mondanám teljesen vagy éppen zabolátlanul
szubjektívnek a következő beszámolót, legföljebb csak annyiban, hogy a
valóban számtalan kiemelési lehetőség, a részletesebb taglalás melletti
döntések kétségkívül az én személyemhez, "szememhez", emlékeimhez kötődnek.
Hiszen a szóban forgó hosszú és bizony tényleg bonyolult, ráadásul - "menet
közben" - alaposan meg is változott történelmi időszaknak, történelmi folyamatnak
és benne az Új Forrás történetének - immáron három évtizedes történetének
- csak azokat a fontos mozzanatait igyekeztem "összerántva" rögzíteni,
amelyekhez a máig tartóan éles emlékeim a legnagyobb felületen, vagy éppen
a legnagyobb erővel tapadnak. Ez az "érzéki" háttér szabja meg a részletesség
vagy éppen a vázlatosság hullámzásának a belső arányait is. Az így kiválasztódott
(mert önmagukat választották ki) mozzanatok persze többnyire dokumentálhatók,
sőt dokumentálódnak is, ennélfogva tehát mégis és ténylegesen is valóságosnak
tekinthetők.
Köszönöm mindazon barátaim, kollégáim
és más támogatóim segítségét, akik az előzetes, még nyers kéziratot (vagy
annak egy részét) elolvasták; és a legtöbbször jogos és célszerű kritikáikkal
segítettek a végleges szöveg megformálásában.
Az első évtized
(amelynek persze úgyszintén voltak előzményei) 1969-1978
Bármennyire is sajátos önkénnyel megközelített
folyóirat-krónikát írok, mégsem kerülhetem ki az első évtizedet - amelyben
én magam igazából nem voltam jelen, legföljebb egy-két írásommal a jelzett
periódus végén -, amiből az is következik, hogy semmiféle belső, szerkesztői
élményem, tapasztalatom, emlékem nincs erről a tíz esztendőről. Sőt
mi több, viszonylag sokáig éppenséggel semmi közöm sem volt az Új Forráshoz.
Még azt is bevallom, hogy - mint ide, Tatabányára csöppent "jöttment" -
még csak nem is nagyon olvastam. Talán - mint friss diplomás "doktorjelölt"
- még le is becsültem az értékeit és a színvonalát. Ez a körülmény-együttes
viszont most kedvez egy viszonylag objektívebb megközelítésnek (habár csak
viszonylag, mert azután később, persze valamennyi itteni főszereplőt és
jelentős szerzőt személyesen is megismertem, tehát bőven volt alkalmam
a tényleges véleményformálásra is), mindenesetre a személyes részvétel
feszélyezettsége ennek az első tíz évnek a bemutatásában nem fog zavarni.
Boldogult
úrfi korom finnyássága az Új Forrással kapcsolatban bizony nem volt
helyénvaló. Mert az Új Forrás komoly és értékes antológia volt
már akkor is, 1969-től kezdődően egészen 1978 végéig. Sőt már az
a helyzet, az a tény is egyedülálló és szinte bámulatra méltó, hogy egy
évente mindössze háromszor megjelenő antológia egyáltalán kihúzza az egy
évtizedet, és ezek után éppen hogy nem jobb létre szenderül, hanem egyenesen
felsőbb osztályba lép.
Csak elő kell
venni az egyes Új Forrás-számokat és intenzíven lapozgatni T. Sáray
Szabó Éva múlhatatlanul fontos repertóriumát az első húsz évről, és máris
kézzel foghatóvá válik ennek a Komárom megyében - közelebbről Tatabányán
- megszületett szellemi orgánumnak a jelentősége, súlya, kiderülnek komoly
- egyáltalán nem csak irodalmi - értékei. Persze, ugyanakkor a dilettantizmus,
a provincializmus némely jegyei is pontosan kirajzolódnak ugyanitt, ámde
egy szellemi műhely - mert az Új Forrás tagadhatatlanul szellemi
műhely volt már a legelső számától kezdve, amikor is a "Kilencek" híressé
vált nemzedékét bocsátotta szárnyra -, szóval egy műhely érdemeinek
a megítélésekor sohasem szabad az oda nem illő produktumok alapján
mérlegelni. Mindig az a fontos, és ennek a szempontnak az alapján lehet
és kell vizsgálódni, hogy az adott műhely milyen és mennyi valóban maradandó
értéket őrzött meg, illetőleg hívott életre.
Van itt azonban,
persze, hogy van, valami más is, valami mégiscsak lényeges: az évszázadok
és évtizedek múltjából a mába érő szellemi kisugárzás, ama bizonyos "genius
loci", azaz a hely, a régió szelleme. Elsősorban Esztergom és a történelmi
Komárom vonatkozásában persze, ámde e helyektől sohasem volt - legalábbis
a kilométerek számát tekintve - távol Tatabánya, amely azonban mint város
(újabb csavarodásaként a szellem terjedése kifürkészhetetlen játékának)
még nem is létezett a kérdéses időkben (sőt még jóval később sem).
*
És hogyha már az Új Forrás
születése előzményeit vizsgáljuk, e ponton meg is kell állnunk egy
kicsit. A hatvanas évek második felében a megyei napilap az erőltetetten
hangzatos című-nevű Dolgozók Lapja - túllépve a város rendkívül
szűkkeblű munkáskultuszán - a vasárnapi számaiban kulturális mellékletet
is közölt (mai utóda effélét már réges-régen nem tesz). A lap kulturális
rovatának vezetője Gombkötő Gábor volt (a Színművészeti Főiskolát is megjárta,
az ELTE bölcsészkarát el is végezte), akinek szívügye volt az irodalom,
a színház, a művészetek. Maga is írt, elsősorban novellákat. Jobb sorsra
érdemes társa volt a lapnál Jenkei János, a jó tollú kritikus, aki "profi"
módon és szinten is folytathatta volna a pályáját később. Györke Zoltán
költőként és sokat dolgozó riporterként, kritikusként erősítette a rovatot.
Írt ide több-kevesebb rendszerességgel az akkor tájt Tatabányán tanító
Mezey Katalin (a "Kilencek" egyike), az éppen akkor mint költő felbukkant
nagy tehetségű bakonyszombathelyi tanítónő (Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes
pártfogoltja), Pálos Rozita, továbbá Baráth Lajos, Sebestyén Lajos, Keresztes
József, Szarka István, Homoródy József, és feltűnik a még egyetemista Papp
(azaz: Sárándi) József is. (Később pedig Vaderna József és Kovács Lajos.)
A rokon szakmák képviseletében itt publikált - például - Ferenczi Miklós
dunaalmási Csokonai-kutató, Kálmánfi Béla néprajzos, Gyüszi László helytörténész,
Ortutay András levéltáros-helytörténész, Ravasz Éva muzeológus, Nagy Lajos
Géza szociológus. Erős képzőművészeti vonzódása is volt ennek a kulturális
rovatnak, mellékletnek. Sorra-rendre mutatták be az itteni festőket, szobrászokat,
iparművészeket. (Miként majd az Új Forrás is teszi.) Igazában tehát
figyelemre méltó szellemi csoportosulás bontakozott ki a Dolgozók Lapja
körül ("tartalékban" pedig ott voltak az "esztergomiak": Dévényi Iván és
Bodri Ferenc, akiket azonban nemigen engedett szabadjára az akkori politikai
előítélet és óvatosság). Erősíteni, íróembereket importálni pedig bármikor
lehetett - ez később is bekövetkezett egyszer-kétszer.
Azt mondhatjuk
tehát, hogy a hatvanas évek végefelé reális elgondolás volt Gombkötőék
részéről az az idea, hogy szerveződjön meg egy megyei műhely, egy
megyei szemle, egy megyei antológia, amely elsősorban (sőt,
talán kizárólagosan is) az itt élő és alkotó emberek gondolkodását, íráskészségét,
kutatási eredményeit, egyáltalán: a megye szellemi életét reprezentálná,
s talán egy kicsit szervezné is. Gombkötő Gábor tervezeteket készít és
"ad le" e cél megvalósulása érdekében, többször megszólal a napilapban
is. (Így például az 1967. ápr. 30-i számban, amelyben arról ír: Hogyan
juthat előbbre Komárom megye irodalmi élete?)
A nagy kérdés
mindezek után már csak az volt, hogyan fogadja ezeket az igényeket és törekvéseket
- a megyei (tehát nem a városi!) pártbizottság, annak is az első embere.
Aki - 1966 óta - nem más volt mint Havasi Ferenc (ugyancsak 1966-tól az
MSZMP KB tagja).
Havasiról
már számos vélemény formálódott meglehetősen nagy ívű pártkarrierje jellemzéséül.
Minket viszont most nemigen motiválhat más szempont, csak ő, az Új Forrás
születési körülményeire gyakorolt hatása. Ami viszont - röviden fogalmazva
- egyértelműen pozitív volt. A hatvanas évek közepén többnyire már az "aki
nincs ellenünk, az velünk van" kádári formula divatozott, és a szellem
embereivel kapcsolatban is ez a taktika és stratégia járta. Havasi - "tősgyökeres",
már huszonéves korától pártmunkás lévén - ennek az elvnek a jegyében megyei
elsőtitkároskodott. És még valamit fölismert (vagy fölismertettek vele),
és szorgalmazott: ha már oly jelentős ipara, bányászata, sőt mezőgazdasága
(Bábolna!) is van Komárom megyének; nem kulloghat oly megalázó módon nagyon
hátul a "pozitív szellem": a társadalomtudományok, de talán még az
irodalom sem. Kedvenc példázata volt a bányász hagyományokhoz kötődő, ám
valódi értékeket is fölmutató itteni, tatabányai képzőművészet, továbbá
a néptánc és a szimfonikus zenekar; azt kérdeznév: vajon miért nem tud
mindezekhez fölzárkózni, "felnőni" az irodalom is? (Havasi Ferenc a gyakorlatban
elég határozottan érvényesítette tágasabb, igaz, szigorúan politikai jellegű
szemléletét. Az ő idején jött létre például az oktatási igazgatóság, a
közvéleménykutató csoport, valamint a megyei pártarchívum is.) KB-tag lévén,
Havasi nem egyszer forgolódott "politikai értelmiségi" és szakértelmiségi
körökben is. Jóban volt például az akkori kulturális miniszterhelyettessel,
Aczél Györggyel (rajta keresztül - megint csak példaként - milyen érdekes:
Ascher Oszkárral is), eredendő affinitása mellé a kulturális ügyekben -
minden bizonnyal - e körökből szedte össze a további muníciót.
Havasi "agit.-prop."
osztályvezetője a helyi, a megyei kulturális életben legendás (másfelől:
hírhedett) aktivitású és eltökéltségű Steiner Tibor volt, aki a jól bevált
kézi vezérléssel és a gyakori négyszemközti tárgyalásokkal viszonylag rövid
idő alatt realizálta nagyfőnöke még nem is egészen konkretizálódott óhaját:
egy önálló, a megyei tanács költségvetésében helyet kapó, évente háromszor
megjelenő megyei kulturális antológia, helyi szemle létrehozását. Először
is az egész problémacsomagot átpasszolta a tatabányai Fő (akkor tájt "Szabadság")
tér másik oldalára: a megyei tanács művelődési osztályára. Legyen
az övék az adminisztráció és - természetesen - az anyagi teher. Azután
a leendő felelős szerkesztőt is kijelölte: nem a tulajdonképpeni ötletgazdát,
ámde "megbízhatatlan" újságírót, Gombkötő Gábor, hanem a kézbentartás
szempontjából közelebb lévő hivatalnokot, a megyei tanácsi művelődésügy
harminckilenc éves szakfelügyelőjét: a francia-magyar szakos tanárt, Payer
Istvánt. (Aki persze először tiltakozott a számára akkor még idegen tevékenység
ellen; de hát a munkahelyi és a pártfegyelem nem engedett kibúvót.)
1968-at írtunk
ekkor. Beköszöntött az "új gazdasági mechanizmus". És elkezdődött a születő
megyei antológia első számának az anyaggyűjtése is. (Annál is inkább, mivel
megyei pártbizottsági határozat írta elő a Tanácsköztársaság 50. évfordulójának
méltó megünneplését.)
Szerkesztőség
(sem épületben, sem személyekben) nem létezett még ekkor, a kezdeti időkben.
Ki-ki maga szedegette-gyűjtögette a kéziratokat, s tette le a főszerkesztő
megyei tanácsbeli hivatali asztalára. Szerkesztőségi ülések sem voltak,
helyettük spontán beszélgetésekben formálódtak a számok. A főbb szereplők:
Baráth Lajos, Gombkötő Gábor, Gyenes László, Papp Albert, Havasházi László,
Kovács Emil. Aztán - a hetvenes évek elejétől már rovatok szerint -: Ravasz
Éva, Papp Albert, Gombkötő Gábor, Szántó Ferenc és Sárándi József voltak
a fő "anyagbeszerzők". (Az Új Forrás impresszuma csak az 1976/2.
számtól sorolja fel a szerkesztők nevét. E szerint az utóbb említetteken
kívül ekkor már Győri László is tagja a szerkesztőségnek.)
Sárándi József
rendszeres és folyamatos jelenléte egyszersmind lassú, de határozott fordulat
kezdetét is jelentette. Gombkötőék koncepciója bevallottan is a helyi,
a regionális, a megyei jelleg erősítése és elmélyítése volt. Ezzel szemben
Sárándi a nyitást: az országos szemhatárt (és visszhangot is természetesen)
követelte. Nemcsak képviselte tehát, de követelte is. A Magyar Rádió irodalmi
osztályán dolgozott akkor tájt, számos fontos és hasznos kapcsolattal,
és sikeres költő is lévén nagy magabiztossággal mozgott-forgott az Új
Forrás (1969 és 1971 között: Forrás) antológia háza táján. Payer
István - bár igyekezett a két ellentétes irányzatot összebékíteni és egymással
kiegyensúlyozni; nagyon hamar - és nagyon helyesen - Sárándi mellé állt;
számára igazából az volt a megfontolandó, amit ő mondott.
Az antológia
a Forrás nevet, címet vette föl 1969 tavaszán: utalva ezzel a Bányai
Kornél és Féja Géza által szerkesztett 1927-es keltezésű Esztergomban megjelent
versantológiára is. Igen ám, de ugyancsak 1969 tavaszán Kecskeméten is
létrejött egy folyóirat-vállalkozás - ugyancsak Forrás címmel. Két
esztendőn keresztül két Forrás is gazdagította tehát a magyar kultúrát;
mígnem a Komárom megyeiek "engedtek"; habár nem éppen szerencsés módon:
az "új" jelző címbe vitelével. (Így azután kissé zavarossá vált a sok "új"
melléknévvel, jelzővel kezdődő lapok azonosítása a laikusok számára, hiszen
létezett már Új Írás, Új Élet, Új Ember, Új Auróra is.)
A (tatabányai)
Forrás antológia egy-egy száma - teljesen rapszodikus módon - állandóan
változó terjedelemben látott napvilágot, "fogyasztói ára" pedig 5 forint
volt. Egy fönnmaradt kimutatásból tudjuk, hogy 1969-ben (és a hetvenes
évek elején) évente háromszor, 1200 (más adat szerint 1500) példányt nyomtak
belőle. Az előfizetők száma 1969 és 1973 között a következőképpen alakult.
1969: 700; 1970: 450; 1971: 360; 1972: 383; 1973: 364. Látható, hogy az
első "kampányolt" év után 400 körüli az előfizetők száma. Hogy ez milyen
jól tükrözte a valóságos igényeket, arra mi sem jellemzőbb, mint az a tény,
hogy manapság - tehát három évtized múltán is - lényegében ugyanennyi az
Új Forrás előfizetőinek a száma. (Azzal a nem csekély különbséggel
persze, hogy az akkori könyvszerű antológia évente összesen 3600-4000 példányban
jelent meg; a mostani folyóirat viszont 7-8000-ben.)
És ha már
a statisztikánál tartunk, érdemes elmondani azt is, hogy másfél évtizeden
át gyakorlattá vált a szerkesztőségben kimutatást készíteni a lapban megjelenő
írásokról azon kritérium alapján, hogy a téma vagy a szerző személye szerint
hány százalék a "helyi", azaz a "megyei írás". Hiszen maga a megyei
pártbizottság is szorgalmazta a "helyi" jelleg állandó és folyamatos erősítését.
Például az 1982. július 9-i, a megye művészeti életével kapcsolatos állásfoglalásában:
"Az Új Forrás erőteljesebben törekedjen a műhely szerep betöltésére,
a megyében élő művészek összefogására. Az eddiginél nagyobb arányban közölje
- a megyében élő - tehetséges fiatal művészek alkotásait." Megtaláltam
egy 1984-es "dolgozatomat", amely "értékeli és súlyozza" az Új Forrás
1979 és 1983 közötti közleményeit, a megyei pártbizottság kívánsága szerint.
Összesen - a jelzett időtartamban - 788 közlemény jelent meg az Új Forrásban.
Ebből megyei szerzőtől való vagy megyei vonatkozású írás: 348 darab. Vagyis:
44 %. Ez bizony "remek arány", mindenki megnyugodhatott: fenntartó és szerkesztő
egyaránt. Hiszen ez az egész mókás procedúra - többek között - azon elég
széles körök meg-megújuló ellenérzéseit és örökös panaszait volt hivatva
"ténybelileg" is csillapítani, akik - személy szerint is - mind többet
és többet szerettek volna szerepelni az Új Forrásban.
*
Sárándiék viszont - a folyóirat
számára valószínűleg "egy életre szóló" esemény- és attitűd-sorként - már
rögtön a kezdet kezdetén széles "nem helyi" szerzőbázist építettek ki.
Említettem már a legelső szám "Kilencek" felvonultatását, akik aztán mindvégig
jelen is vannak az Új Forrás első évtizedében (sőt jóval később
is). Vegyük ehhez hozzá a másfél év múltáni (az antológia esetében
ez az időtartam csak 3-4 számot jelentett) újra sereglést: jön a "pártfogók
nélküli" nemzedék: Csaplár Vilmos, Halmos Ferenc, Körmendy Zsuzsa, Szilágyi
Ákos, Zirkuli Péter és mások. (1970/3. sz.) De verseket ad - például -
Illyés Gyula, Weöres Sándor, Károlyi Amy is. És jönnek a többiek: Petri
György, Vámos Miklós, Gáll István, Ladányi Mihály, Váci Mihály, Féja Géza,
Baka István, Czakó Gábor, Pintér Lajos, Veress Miklós, Ördögh Szilveszter,
Csoóri Sándor, Kolozsvári Papp László, és sorolhatnám tovább a neveket
. (És még csak 1975-öt írunk az Új Forrás antológia képzeletbeli
naptárában.)
Ugyancsak
erős és ugyancsak karakteres kritikusi gárda is megszerveződött
- megszervezték! - a lap körül, és úgyszintén már a néhány első évben:
Kiss Ferenc, Tarján Tamás, Berkes Erzsébet, Szakolczay Lajos, Szilágyi
Ákos, Pete György, Vasy Géza, Alföldy Jenő, Körmendy Zsuzsa és mások. Valódi
és érdemi viták folytak az Új Forrás lapjain, és egymást érték a
fiatal tehetséges pályakezdők bemutatásai, bemutatkozásai.
A szépírók
között egyébként különleges hely illette meg Gáll Istvánt, Ladányi Mihályt
és Váci Mihályt. Gáll Tatabányán (Felsőgallán) született, mindig is rokonszenvezett
az Új Forrással, ha nem is állandó, de azért folyamatosan publikáló
szerzőnek számított. Ladányit nem fűzte semmiféle kapcsolat Tatabányához
vagy itteni személyekhez, körökhöz. Annál inkább az Új Forrás kezdeti
- röviden fogalmazva - plebejus-népi radikális hanghordozásához, újat,
mást is kereső türelmetlenségéhez. Sárándi József egyik kedvelt költője
volt ő (Payer István is kedvelte), gyakran jutott szóhoz a hetvenes években.
Nyilvánvalóan nem véletlenül került a majdan folyóirat-Új Forrás
első számába (1979-ben) programadó interjúval is. A Váci Mihály-kultusznak
külön története van. Sárándi Józseffel már a hatvanas évek közepén leveleztek
(Sárándi ekkor még csak húszéves), s közismert, hogy Juhász Mária, Váci
irodalomtörténész felesége (és egész rokonsága) tatabányai. De legfőképpen:
a Váci Mihály képviselte "kritikus kommunista" attitűd állt a vonzódás
- mármint az Új Forrásé - hátterében. Feltűnő azonban, hogy ez a
Váci-kultusz csak a költő halála után bontakozott ki, viszont töretlenül
tartotta magát a hetvenes és a nyolcvanas évekre eső évtizedben is. (1971/1.
sz.; 1972/1. sz.; 1973/1. sz.; 1979/5. sz.; 1981/5. sz.; 1982/1. sz.; 1982/6.
sz.)
Erőssége és szellemi fontosságát tekintve
is jeles sorozata volt a lapnak a "Szomszédságban" fejcímű összeállítás,
amely a határokon túli magyar irodalmat, valamint a közép-kelet-
és kelet-európai népek szellemiségét megidéző alkotó embereket mutatta
be (főként költőket persze) számról-számra. 1972 elején jelentkezett először,
máris szép és fontos anyaggal. Csehszlovákiai fiatal magyar költők műveiből
közöl, valamint Zalabai Zsigmond, a később szintén jó nevet szerző irodalomtörténész,
esztéta kísérő írását hozza. A szereplők szinte kivétel nélkül befutott
írók, költők lettek később: Varga Imre, Kmeczkó Mihály, Szitási Ferenc,
Tóth László, Mikola Anikó, Keszeli Ferenc, Kulcsár Ferenc.
És e szerencsés
sorozat folytatódott. Még ugyanebben az évben a romániai "fiatal" költők
is sorra kerülnek, Jankovics József összeállításában, válogatásában. Király
László, Farkas Árpád, Magyari Lajos, Kenéz Ferenc, Czegő Zoltán, Csiki
László, Éltető József, Cseke Gábor, Balla Zsófia. Ez is kitűnő névsor.
A következő
"Szomszédságban" (1973/1. sz.) kárpátaljai magyar összeállítást hoz, Kiss
Ferenc bevezetőjével. Az itt szóhoz jutottak a következők: Balla Gyula,
Benedek András, Fábián László, Fodor Géza, Füzesi Magda, Kecskés Béla,
Nagy Ida. Még ebben az évben újabb szlovákiai magyar összeállítás következik:
Zalabai tanulmánya után sorban jönnek: Tóth László, Kulcsár Ferenc, Varga
Imre költők, valamint Boros János és Fülöp Antal prózaírók. Ezúttal a szintén
pályakezdőnek számító Grendel Lajos mutatja be pályatársait.
Feltűnő jelenség,
hogy a vajdasági magyar irodalom efféle szemlézésére sem akkor, sem később
nem került sor.
Sor került
viszont fiatal román költőkre (Zirkuli Péter, 1974/2. sz.); két örmény
íróra, valamint A.Tarkovszkijra (1975/2.sz.); újra egy szlovákiai magyar
összeállításra (1975/3. sz.); ukrán költők bemutatására (Györke Zoltán,
1976/1. sz.); szlovák költők verseire (1976/3. sz.); majd egy újabb szlovákiai
magyar irodalmi szemlére. (Duba Gyula, Ozsvald Árpád, Gál Sándor, Cselényi
László, Tőzsér Árpád, Zs. Nagy Lajos, Mikola Anikó, Varga Imre, Kulcsár
Ferenc, Tóth László, Rácz Olivér, Bereck József versei, illetve elbeszélései.
1977/1. sz.) A "Szomszédságban" hosszú sorozatát egy bolgár összeállítás
zárja 1977 végén.
Összegzésképpen:
az 1972 és az 1977 közötti 6 évfolyamban megjelent összesen 18 Új Forrás-antológia
11 számában jelentkezett a "Szomszédságban". Ebből négy összeállítás szlovákiai
magyar költőket, írókat szerepeltetett. Eme összevetésből is az látszik,
hogy az Új Forrás szinte azonnal megtalálta és művelte is a sokat
emlegetett "híd"-szerepet, ami nagyon fontos mozzanat volt a hetvenes években.
Hiszen ez a figyelem, ez az együtt-lélegzés még egyáltalán nem volt
általános gyakorlat a magyarországi folyóiratok körében.
Állandó, de
persze változatos "tartozéka", sőt mi több: jellegzetes karaktervonása
volt az Új Forrásnak már a kezdetektől a Papp Albert által gondozott
"Műhely" rovat, amely elsősorban a helyi (majd később az országosra is
figyelve) képzőművészeti jelenségeket hozta be a lapba. (Kaposi Endre,
Mucsi András, Dévényi Iván, Bodri Ferenc írásai.) A "Múltunk" rovat - Ravasz
Éva szerkesztésében - értelemszerűen helytörténeti tanulmányoknak adott
helyet (Ravasz Éva, Szállási Árpád, Szántó Ferenc, Ortutay András, Gyüszi
László, Kecskés László), a "Valóság" rovat szerkesztője, Szántó Ferenc
(és a főszerkesztő is persze) viszont csak annyira nyújtózkodhatott a valódi
valóság föltárásának a terén, ameddig a belső kontrollja, a belső cenzúrája
engedte.
Kétség sem
fér hozzá - így most visszapillantva -, hogy könnyen észrevehető kontrasztot
mutatott a szépirodalmi, kritikai és a tanulmányrovat (ezeket zömmel Sárándi
szervezte és szerkesztette), valamint ez utóbb említett két rovat, két
állandó blokk. Mégsem úgy áll a dolog, hogy az előbbiek voltak a professzionális
írások és szerzők, az utóbbiak pedig a műkedvelők (hogy sértőbbet ne is
mondjak). Sokkal inkább az volt a helyzet, hogy a lap létfenntartásának
érdekében számos olyan írást is közölni kellett, amelyek, ha szakmailag
még rendben voltak is, ám legtöbbször a fennálló politikai rendszer megkívánta
végkicsengést és a jellegzetes kommunista szakzsargont hordozták magukon.
Különben is azt kell mondanunk, hogy valamennyi rovatban előfordultak gyöngye
és rossz publikációk is, de az is bizonyos, hogy ez az utóbbi két rovat
nem tartozott az Új Forrás minőségbeli erősségei közé. De hát ez
a helyzet - mostanról, több évtized távlatából visszapillantva - így is
volt rendjén: elképzelhetetlen lett volna egy már-már "tisztán" szamizdat
jellegű szellemi orgánum - éppen Tatabányán.
Maga a kritikai
rovat csak nehezen találta meg tartalmi és formai önmagát. Kezdetben
"Szemle" (illetve "Álláspontok") címmel jelentkezik; fölöttébb vegyes
tartalommal (például jegyzetekkel, hozzászólásokkal, könyvrecenziókkal).
Csak a hetvenes évek elején-közepén stabilizálódik (már "Figyelő" címmel);
s ekkor már valóban könyvkritikákat közöl.
*
Persze a szűkebb szerkesztői
stáb, bármily értékes szakembergárdát jelentett is önmagában, édeskevés
lett volna még az évente háromszori megjelenés - tisztes szintű - megvalósításához
is. Kellettek - és voltak - olyan "húzóemberek", akikre hosszabb távon
és folyamatosan lehetett számítani, és akik egyszersmind meghatározó jelleget,
fölismerhető karaktert is adtak a lapnak.
Sárándi Józsefnek
ebben is kulcsszerepe volt. Frissen végzett bölcsészként kapcsolódott be
az akkor már működő szerkesztőség munkájába - Payer István főszerkesztő
egyik védenceként, bizalmi embereként. Kevés rokon vonás volt bennük -,
generációs feszültség annál inkább, mégis jól együtt tudtak dolgozni. Legfőbb
elvük ugyanis azonos volt: a minőség tisztelete és szeretete. Ennyi
tulajdonképpen elég is volt a jó szakmai együttműködéshez. Persze Sárándi
lázadó volt, Payer "csak" reformer, ez a súrlódási felület is ott volt
köztük mindvégig. Payer István nagylelkűségének egyik "gyakorló terepe"
éppen Sárándi József védelme volt a helyi, megyei hatalmak idegenkedéseivel,
sőt haragjaival szemben. (Főként egy-egy élesebb hangú Sárándi-vers megjelenésekor.)
Az is kézenfekvő volt másfelől (és ennek Payer is örült), hogy Sárándi
elsősorban a volt bölcsésztársait, egyetemi ismerőseit szervezte a lap
köré.
Első helyen
is Szilágyi Ákost, aki sok műfajú íróemberként így vált az Új Forrás
első időszakának - lényegében a hetvenes éveknek - egyik kulcsfigurájává.
1971-ben költőként jelent meg, aztán kritikusként is rendszeresen szerepel
a lapban. (Fontos tanulmánya, vitaindítója, A fiatal magyar kritika
kritikája 1974-ben jelent meg.) Verseinek és műfordításainak, valamint
a róla, műveiről szóló kritikáknak egész sora jelzi, hogy megbecsült és
fontos szerzője az Új Forrásnak. Friss, érdekes, új hang az övé,
erőteljes reformeri attitűddel, néha egyenesen "veszedelmes" kitételekkel.
1979/1. sz.: Szabadság és hegemónia; 1979/2. sz.: Oszip Mandelstam
és kora -, két nevezetes, két "visszhangos" tanulmánya. Majd az 1979/
4. számban a nemzetről szóló vita (az Új Forrás addigi legsikeresebb
vállalkozása) elindítója és (1980-ban) vitazárója. Később, 1882-83-ban
- több és nyomatékos jelentkezése után - ugyancsak ő lesz a magyar irodalom
"önszemléletéről" folyó disputa vitaindítója és úgyszintén zárója.)
Zimonyi Zoltán
számszerűen ugyan nem a leggyakrabban foglalkoztatott szerzője az Új
Forrásnak, az itt megjelent tanulmányainak szellemi súlya azonban mértékadóan
jelentős. A kortársi magyar irodalmi folyóiratokról tesz közzé áttekintő
írást (1979/1. sz.), majd (az Új Forrásban már a kezdetektől fogva
markánsan jelen lévő Féja Géza-kultusz egyik legkitűnőbb megnyilvánulásaként)
a Féja Géza Esztergomtáborban című tanulmánya (1980/5. és 6. sz.)
is bizonyítja irodalomtörténészi kvalitásait. Zimonyi nevéhez fűződik továbbá
Féja Géza és Martsa Alajos levelezésének publikálása is. (1982/3. sz.)
Az Új Forrás
első egy-másfél évtizede - Sárándi és Zimonyi révén - összefonódik
Féja Géza nevével, szellemével, műveivel is. Féja-esszék egész sora jelzi
ezt az ő részéről is odaadó kapcsolatot: Esztergom, ifjúságom városa,
1972/2. sz.; Móricz Zsigmondról, 1972/3. sz.; Martsa István szobrai,
1973/2. sz.; Új arcú mezőváros felé (szociografikus riport Bábolnáról),
1974/3. sz.; Az Új Forrásról, 1975/2. sz.; Bari Károlyról,
1975/3. sz.; Hatvani Dánielről, 1976/1. sz.; aztán részletek a Görgey-regényből,
a Visegrádi estékből, továbbá novellák, elbeszélések, vallomások,
posztumusz írások. És az akkoriban az egyik legizgalmasabb Új Forrás-közlemény
úgyszintén az ő nevéhez fűződik: emlékezései Bajcsy-Zsilinszky Endrére.
(1981/6. sz. és 1982/1. és 2. sz.) Magától értetődik ezek után az is, hogy
számos Új Forrás-írás (kritika, tanulmány, vallomás, interjú) foglalkozik
Féja Géza műveivel és magával az életművel is. (Az 1975/2. számban például
Illyés Gyula ír róla szép esszét.)
Ugyancsak
Budapestről támogatja a lapot Kiss Gy. Csaba -, szintén huszonéves irodalomtörténész.
A magyarországi szlovák költészetről írott tanulmányával mutatkozik be
(1979/3. sz.), majd ő is résztvevője a nemzetről szóló vitának, az irodalmi
folyóiratokról szóló eszmecserének (1979/4. és 5. sz.), valamint később
a magyar irodalom önszemléletéről indított vitának is. (1982/5. sz.) Tanulmányt
írt továbbá Vojtech Kondrótról s a magyarországi németek költészetéről.
A hetvenes
évek második felében feltűnik Csoóri Sándor is (ő féligmeddig esztergomi
polgár, nyaralója révén); versek, kiállítás-megnyitók, beszélgetések és
a róla szóló kritikák jelzik szellemi jelenlétét.
Fontos és
több műfajú szerepet vállal évről évre többször is - a nyolcvanas években
is - Zirkuli Péter.
Korántsem
mondhatjuk azonban azt - a fenti szerzői névsort szemlélve, amely névsor
persze erre csábítana -, hogy az Új Forrás valamiféle Budapestről
irányított vagy éppen Budapest-centrikus szellemi orgánum lett volna a
hetvenes években vagy a későbbiekben. Nagyon egyszerű módon dokumentálható,
egyszersmind demonstrálható is az erőteljes lokális, regionális szellemi
kötődés - egy névlista bemutatásával. Ez a névsor az 1969 és 1988 között
az Új Forrásban leggyakrabban szereplő szerzőket tünteti föl. (Kurzívval
szedjük a "helyi", azaz a Komárom megyei szerzők nevét.) Íme tehát
a névsor. Balla András (fotós), Bánfi József (grafikus),
Baráth Lajos (író), Barcsai Tibor (grafikus), Bodri Ferenc
(irodalomtörténész, kritikus), Böröndi Lajos (költő), Csaplár Vilmos (író),
Dévényi Iván (művészeti szakíró), Faludi Ádám (költő), Féja
Géza (író), Győri László (költő), Gyüszi László (helytörténész,
szociográfus), Heitler László (művészeti szakíró), Jusztin Tibor
(fotós), Kollár György (festő), Kollár István (fotós), Kovács
Lajos (költő, író), Körmendy Zsuzsa (író, kritikus), Krajcsi György
(fotós), Krajcsirovits Henrik (festő), Lajos László (fotós),
Mezey Katalin (költő), Mezey László Miklós (irodalomtörténész, kritikus),
Monostori Imre (irodalomtörténész, kritikus), Mudrák Attila
(fotós), Nemere István (író), Novák Lajos (festő), Nyergesi
János (festő), Pálos Rozita (költő), Papp Albert (festő),
Péntek Imre (költő), Pintér Lajos (költő), Pörös Géza (filmszakíró), Sárándi
József (költő), Sebestyén Lajos (költő), Szentessy László
(grafikus), Szilágyi Ákos (költő, műfordító, tanulmányíró), Szlávik
Lajos (festő), Tóth László (költő, irodalomtörténész), Turczi István
(költő, műfordító), Varga Csaba (szociográfus), Varga Edit (fotós),
Varga Imre (költő), Vecsési Sándor (festő), Végvári I. János (festő),
Wehner Tibor (művészettörténész, fotós, író), Zirkuli Péter (író,
műfordító).
Ez a névsor
lehet tehát a meggyőző "mennyiségi" mutató. Ám nem pusztán csak a mennyiségi
jellegű szereplési arányok regisztrálása bizonyíthatja - ha egyáltalán
kell bizonyítani - az Új Forrás erőteljes regionális kötődését,
hanem a "helyi" szerzők minőségi értéke, tényleges szerepe is. (Legfőképpen
ezek, természetesen.)
Itt van például
Wehner Tibor teljesítménye, szellemi súlya, amely a Sárándié mellett a
leginkább meghatározó, mind a hely szellemét, mind pedig az Új
Forrás karakterjegyeinek az összességét illetően. 1969 és 1985 között
amolyan holt versenyben ők ketten publikáltak legtöbbször a folyóiratban.
Wehner sokoldalú és sok műfajú szerző, íróember: művészettörténész, művészeti
szakíró, kritikus, riporter, fotós -, és szépíró is persze. Először az
1972/2. számban jelent meg képzőművészeti témájú írása (mégpedig a Jel
elnevezésű megyei képzőművész-csoportosulásról), majd rendszeres szerzőként
- jóllehet egyes megyei vezetők nem rajonganak érte -, fölsorolhatatlanul
sok írást közöl tőle az Új Forrás. Ez a kitüntetett szerep nyilvánvalóan
nem véletlen: az elsőrangú szaktudás és írni tudás mellett Wehner is "nehéz
fiú" a maga módján: írásai sokszor fölkavarják az állóvizecskéket. Szellemes,
ironikus - néha szarkasztikus - kemény, kihegyezett stílus jellemzi, egyszóval
olyan jelenség ő, akit (és amit) nem nagyon szerettek a helyi hivatalosságok.
Az Új Forrásnak persze jól jött Wehner Tibor fölbukkanása (és immáron
több évtizedes hűsége a laphoz), hiszen nagyon is beleillett annak szellemiségébe,
"koncepciójába", "irányvonalába".
Sárándi Józsefről
mint szervezőről, mint szerkesztőről beszéltem már többször is az eddigiek
során. Ámde köztudott, hogy ő költőként is jelentős súlyt képviselt a lap
szellemiségének a kialakításában. 1969-ben már verseket publikál a Forrás
antológiában, eredeti családi nevén: Papp Józsefként. Majd ő lesz a
legtöbbet szereplő és a legtöbb verset is publikáló költő 1969 és 1985
között. Szilágyi Ákoshoz és Wehner Tiborhoz hasonlóan ő is jellegzetesen
kritikus, számonkérő hangvételű, harciasan reform szellemű huszon-(harmincas)
éves. Sárándi kifejezetten nyers, kemény, tehát - amonnan nézve - kellemetlen.
Nem
úgy, mint Baráth Lajos, aki a helyi párt (és állami) vezetés író-kedvencének
számított, s bár a hetvenes években sokat foglalkoztatott szerzője az Új
Forrásnak, mégsem volt felhőtlen a viszony közte és a szerkesztőség
- egyes tagjai - között. Talán éppen az eléggé markánsan eltérő világfelfogások,
világképbeli különbözőségek miatt. Meg a miatt is, hogy az általa képviselt
szocialista romantika egyre kevésbé találhatott adekvát helyet, környezetet
az Új Forrásban.
Nyomatékkal
kell viszont Sárándi mellett említenünk a másik két jeles "helyi" költőt:
Győri Lászlót és a Bakonyszombathelyen élő - s már életében legendává lett
- Pálos Rozitát. Mindkettőjüket az Új Forrás "nevelte föl", itt
publikáltak a legtöbbet, itt jelentették meg életművük jelentős részét.
Miként Sebestyén Lajos, Keresztes József és a Dorogon élt, élő Kovács Lajos
is, akik a maguk sajátos színeit hozták a nagy Új Forrás-egészbe.
Akárcsak Faludi Ádám (először Freisinger Ede néven), aki már igen fiatalon
lett állandó szerzője a lapnak.
A folyóirat
helyi, megyei, regionális színeit erősítették - végig az első egy-másfél
évtized folyamán - a kifejezetten helytörténeti, helyismereti, szociográfiai
és képzőművészeti témájú és műfajú írások (illetőleg a műmellékletek, az
illusztrációk és a lapzárók), amelyek mind-mind (és "direkt" módon) a folyóirat
"itthoni" beágyazottságát, helyi értékeit és helyi érvényét reprezentálták.
(Elsősorban Balla András, Bodri Ferenc, Gyüszi László, Ortutay András,
Ravasz Éva, Szántó Ferenc és Wehner Tibor opuszaira gondolok.)
*
Sárándi József nemcsak jó szerkesztője,
szervezője, tehetséges költője és publicistája, de élelmes menedzsere is
volt a lapnak. Az Új Forrás antológia hat megjelent évfolyamáról
(1975. február 12-én) fórumot szervezett az Írószövetségben. Itt a lap
tekintélyes szerzői, illetve szellemi szövetségesei mondták el véleményüket,
észrevételeiket. Sorrendben: Németh G. Béla, Féja Géza, Zimonyi Zoltán,
Pete György és Agárdi Péter. Valamennyien Sárándi jó emberei. És ez így
volt rendjén, az Új Forrás akkorra már bőven rászolgált erre a "felhangosításra",
és nem kevésbé erre a "hangosító" gárdára. Okos és taktikus lépés volt
tehát ez az írószövetségi megerősítés, amely elsősorban - és nyilvánvalóan
- a megyei tanács és a megyei pártbizottság illetékes vezetőinek szólt,
de természetesen nagyon jól jött az Új Forrás szerkesztőinek is.
(Folytatás a következő
számban)
* Részletek a készülő
könyvből |
|