|
VASY
GÉZA
Líratörténetünk
egy fontos szakaszáról
Tamás Attila régi-új
kismonográfiája
Különböző lakásokban lévő s változó
anyagú könyvespolcaimon vagy 34 esztendeje megtalálható Tamás Attila kismonográfiája,
a Költői világképek fejlődése Arany Jánostól József Attiláig (Irodalomtörténeti
füzetek, 1964). E mű most újólag megjelent a debreceni tudományegyetem
Csokonai Könyvtár című sorozatában a szerző bevezetőjével, változatlan
szöveggel. Bő harmad évszázad egy tudományos mű életében meglehetősen nagy
idő, arra mindenképpen elegendő, hogy időtálló voltáról érdemben lehessen
nyilatkozni. Különösen akkor, ha annyi és annyifajta változás zajlott a
tudományág történetében, mint korábban évszázadok alatt sem. A radikális
változások fokozott mértékben szokták a tudományág történeti idejébe átutalni
a változás időszakát megelőző évtizedek termését, de talán soha olyan mértékben,
mint ezen a századvégen, amikor ez a múltba utalás legtöbbször a történeti
értéket is megkérdőjelezi, sőt olykor el is vitatja. Azt kell mondanom
tehát, hogy merészség a kiadótól is, a szerzőtől is eme régi, Tamás Attila
életpályáján legelső, pályakezdő könyv újrakiadása. Olyan merészség azonban,
amely rendkívül tanulságos, s már pusztán ezért is hasznos.
Az irodalomtörténet-írás
régi és nemes hagyománya, hogy az elődök munkáit - bármi legyen is a téma,
amellyel foglalkozunk - figyelembe vesszük, építünk rá, akár azzal is,
hogy vitatkozunk vele. A tudományos etika talán legelső alaptétele az,
hogy a mások által elért, s általunk is használt szakmai megállapításra
hivatkozni illik - eltekintve a szakmai közhellyé vált ismeretektől. E
hagyomány az utóbbi tíz-húsz évben felbomlani látszik. A posztmodern törekvések
jelentős része elveti ezt a "pozitivista" hagyományt, úgy "törli", hogy
olvashatatlanná, nem létezővé változtatja. Ilyen helyzetben különös jelentősége
lehet minden tárgyilagos igényű szembesülésnek. E jelzett helyzetet ráadásul
bonyolítja az is, hogy nálunk nem egyszerűen egy későmodern korra következett
a posztmoderné, hanem egy sok szempontból korlátozott későmodernre. Az
ideológiai, esztétikai, politikai megfontolások messzemenően érintették
az irodalomtudományt is, így, különösen egy harminc-negyven éve keletkezett
munka óhatatlanul magán viseli keletkezési korának ezt a fajta korlátozó
és önkorlátozó voltát is. Magyarán szólva: aki ma olvassa először - ráadásul
életkorából következően nem is olvashatta korábban -, például Tamás Attilának
ezt a könyvét, annak nem csupán a posztmodern esztétikákon edzett olvasási
mód szükségszerű irányzatosságát kell leküzdenie az értő befogadáshoz,
hanem a tudományág egykori hazai helyzetének legfőbb vonásaival is célszerű
tisztában lennie. A huszonéves olvasó esetleg azt mondaná enélkül, hogy
azt ő mind tudja, már a "középiskolából", amit itt olvashat, következésképpen
csupán "ismeretterjesztő" munka ez, ráadásul túlzottan optimisztikus, szocialisztikus
szemlélettel. Ámde ahhoz, hogy közismeret - vagy vitatott közismeret -
legyen az, amit itt olvashatunk, ahhoz előbb meg kellett ennek a könyvnek
születnie, állításainak, szemléletmódjának hatnia, terjednie kellett. A
kor ismerői alátámaszthatják: ezt a könyvet ennél jobban a hatvanas évek
legelején nehéz lett volna megírni. S ha ehhez hozzátesszük, hogy egy azóta
kibontakozott tudósi pálya első lépéséről van szó, akkor még hangsúlyosabbá
válhat a dicséret.
Az ötvenes
évek vége, a hatvanas évek legeleje a hazai irodalompolitikának eléggé
komor korszaka. Sok szempontból rugalmasabb volt már ez a politika, mint
a Rákosi-korban, vagy közvetlenül 1956 után, de a jelen és a tágabb közelmúlt
(beleértve az egész huszadik századot) megítélésében nagyon sok volt még
a merevség. Különösen akkor, amikor ideológiai-politikai kérdések kerültek
előtérbe. S az ilyeneknek nyilván kiemelt a jelentősége akkor, ha a költői
világképek fejlődéséről van szó Arany Jánostól éppen addig a József Attiláig,
akiről a hatvanas években hivatalosan még meglehetősen merev képet igyekeztek
fenntartani a "kommunista költő" egyoldalú tézisével. S virágzott az a
"fővonal"-elmélet, amely a Petőfi-Ady-József Attila forradalmi költői vonulatot
tartotta a magyar líra központi, minden másnál fontosabb értékének.
Tamás Attila
könyvének ebben a helyzetben több új vonása volt. A legelső talán éppen
az a rejtett, ámde nyilvánvaló vita a "fővonal"-elmélettel, amelyet már
a cím is kiemel: nem Petőfitől, hanem "Arany Jánostól József Attiláig"
követi végig választott témáját. Könyvének tárgya ugyan Petőfi Sándor életműve,
s azt egyáltalán nem kívánja kisebbíteni Arannyal párhuzamba állítva, de
mégis Arany a középpont a mű első harmadában, a Toldi első
részétől a Bolond Istókig, olyan pályaszakaszokkal tehát, amelyek
közül az első párhuzamos Petőfiével, aki itt, az egyik fejezetcím tanúsága
szerint "a világkép másik megformálója" lesz. Természetesen nem minőségi
ez a sorrendiség, ellentétben a "fővonal"-elmélet által sugalltakkal, mégis
figyelemre méltó, hogy Arany itt nem Petőfi "legméltóbb tanítványa"-ként
jelenik meg, hanem egy nagy szabású kérdéskör, a világkép-formálódás reprezentatív
képviselőjeként.
E hatvanas
évek elején írott szövegben már sokkal nagyobb az óvatosság a huszadik
századba átlépve, legalábbis a nevek említésekor. Az természetes, hogy
a századelő tárgyalásakor Ady kerül a középpontba, az már kevésbé - a jelen
felől nézve -, hogy Babits szerepeltetése még bátortalan, Kosztolányié
pedig bizonytalan. S annak is van állásfoglalás-értéke, hogy szerepel áttekintő
mondatokban Kassák Lajos vagy Erdélyi József neve, még fontosabb, hogy
az ekkor meglehetős gyanakvással kezelt Illyés Gyula külön fő fejezetet
kap, mintegy a József Attila-világkép előfutáraként. Ennek fontosságát
még az sem csökkenti, hogy Szabó Lőrincnek még a neve sem fordul elő, holott
az ő költői világképének alakulása is rendkívüli tanulságokkal szolgálhatna.
Feltételezhető, hogy nem egy esetleges negatív szerzői vélemény formálta
a bizonytalankodást, hanem részben talán a taktika (így is túl sok a műben
az új elem), részben talán a bírálói-lektori vélemények (e munka kandidátusi
disszertáció volt eredetileg).
A "fővonal"-elmélet
visszafogott, de radikális megkérdőjelezése mellett e munka másik meghatározóan
új eleme a művészi polifónia elvének a hangsúlyozása. Voltaképpen ez állhat
már a "fővonal" kérdésessé tételében is. Széleskörűen azonban az Ady- és
a József Attila-életmű elemzése bontja ki, már akkor is nehezen vitathatóan
azt, hogy ezek a költői világképek ellentétek, belső disszonanciák harcából
szerveződnek. Különösen az Ady-életmű elemzésében szembeötlő ennek a hangsúlyozása,
ugyanis ez áll az elemzés középpontjában, szinte mellékessé téve Ady akkor
közhelyszerűen vitathatatlan forradalmiságát. Tamás Attila a "Minden Egész
eltörött" élmény- és gondolatkörét emelte ki, s nem kívánta feloldani a
világkép értelmezésében az egyes versek egymással is vitatkozó szólamait.
Talán ez is magyarázza, hogy Király István későbbi Ady-monográfiáiban a
névmutatók egyetlen egyszer sem említik Tamás Attila nevét.
A József Attila-értelmezés
pedig 1948 után voltaképpen az egyik első olyan összefoglaló igényű kísérlet,
amely a teljes József Attilát mutatja be, s elsősorban nem ideológiai-politikai,
hanem esztétikai-poétikai szempontrendszer alapján; a költő gondolkodásmódjához
és költészetéhez méltó módon tehát. A költői világképet (és hangsúlyozottan
azt, s nem a politikai nézeteket) a valóságkép, az azt kifejező motívumrendszer
és poétikai eszközök összefüggésében mutatja meg, a korabeli műelemzési
gyakorlathoz képest kiugróan modern, összetett módon. Gondolom, többek
közt ennek volt köszönhető, hogy az akadémiai irodalomtörténeti kézikönyv
József Attila-fejezetét Tamás Attila írta meg. (Ez 1966-ban jelent meg,
s mellette Balog László néhány évvel későbbi kismonográfiája kivételével
mai napig nincs más olyan felsőfokú összefoglalás, amely az egyetemisták,
a tanárok rendelkezésére állna.) A könyv e fejezetének érdeme, ha csak
vázlatosan is, hogy nyomatékkal figyelmeztet a kései József Attila-világkép
hangsúlyos másságára.
A mai, a történeti
szempontokat érvényesítő olvasóban óhatatlanul fölvetődik a kérdés: vajon
csak a korban feltűnően korszerű irodalomszemlélet a magyarázata e kismonográfia
összetett szemléletének? Pontosabban: e szemlélet kialakulása mögött nincsen-e
ott 1956 tanulságainak sora? Én úgy gondolom, hogy ott van. Természetesen
a tudományos tárgyalásmódhoz illően, voltaképpen "szótlanul", de felismerhetően.
Talán már abban is, hogy Petőfi helyett Arany a kiemelt a nyitó, nagy fejezetben.
S még inkább a Toldi és a Toldi estéje értelmezésében. Nem
cáfolja az addigi megállapításokat, de határozottan kiegészíti, módosítja
azokat. A kulcsfogalmak így állíthatók párhuzamba: a Toldiban homéroszi
a világ, amely szép, a Toldi estéjében már nem-homéroszi a világ,
s nem is szép. Kiegészítődik így az a felfogás, amely a nemzeti érdekegyeztetés
programját, annak idealisztikusabb, majd realistább, idillibb, majd elégikusabb
változatú művészi képviseletét látja a két műben. Idézzük fel az iskolás
tényt: a Toldi estéje 1847-1848-ban keletkezett (a kézirat végén
a dátum: 1848. márc. 21.), s némi átdolgozás után 1854-ben jelent meg.
Az átdolgozás nem érinti a lényeget. Tamás Attila elemzésének felismerései
nemcsak azt tárják fel, hogy az ideálok világából a realitásokéba lépett
át Arany János, hanem azt is, hogy az első rész társadalmi programja mellé
- sőt talán elé - nyomult a történetfilozófiai, sőt a lételméleti gondolkodásmód,
s ezáltal az ellentéteket feloldó népmesei világ helyét az ellentéteket
legfeljebb enyhíteni képes valódi világ foglalja el. Rendkívül termékeny,
a későbbi Arany értelmezése szempontjából is fontos, bár ha ily egyértelműen
ki nem mondott felismerés ez, s csak sajnálni lehet, hogy még a Toldi-trilógia
későbbi értelmezéseiben sem igen találni nyomát e gondolatkörnek. Kár az
is, hogy - elsősorban az irodalomelmélet és a huszadik századi irodalom
kutatója lévén - később Tamás Attila sem bontotta ki, tudomásom szerint,
még részletesebben azt, amit itt kifejtett.
Visszatérve
1956-hoz: Arany a forradalom kitörésének napjaiban fejezi be azt a művét,
amelyben Toldi éppen úgy győz, hogy egyúttal vereséget is szenved. Őbenne
részleges a világidegenség, nem érti meg az őt körülvevő kort, a kor másságának
képviselőiben pedig részleges értékközömbösség, a történeti érzék hiánya
teszi fel nem oldhatóvá az ellentmondásokat. S ha indokolt volt ez a koncepció
1848 elején, még inkább az lett 1854-re. Ha nem is azonos, de rokon 1956,
az azt megelőző és követő évek ellentmondásossága, majd a tragédiák, a
kijózanodás kora. Volt egy szépnek látszó világ, s ez ezekben az években
is összetört. Példák sorát lehetne idézni a korabeli magyar irodalomból,
amelynek alkotásait Tamás Attila kritikusként és szerkesztőként is figyelemmel
kísérte. S ezeknek az éveknek a tanulságait a történelmi múlt értelmezésében
is hasznosítani tudta.
Mindez azonban
korántsem jelenti azt, hogy e monográfia nem korának gyermeke abban is,
hogy sokban azonosul azon évek idealisztikus szemléletével. E Tamás Attila
későbbi műveiben következetesen leküzdött ideológiai és esztétikai naivitás,
túlzott jóhiszeműség egyes elemeire az új kiadás bevezetője is utal, de
még így sem tartja indokoltnak, ízlésesnek az átírást. Helyesen tette a
szerző, műve így maradhat igazán dokumentum értékű is. Az idealisztikus
szemlélet egyik jelét megtalálhatjuk szintén a címben is: a fejlődéselvet.
Magában a címben e fogalom természetesen betölthetne semleges, megszokott
funkciót is, ám a könyv egészében végighúzódik az a gondolat, hogy egy
harmonikus világkép felbomlásáról, majd a huszadik században lehetséges
módon való újbóli harmónia megteremtéséről van szó ebben a folyamatban.
A szocialista művészet magasabbrendűségének tételét axiómaként kezelő korszakban
nehéz lett volna e tétellel határozottan szembeszegülni, s gátolta ezt
az a tény is, hogy József Attiláénál jelentékenyebb életművet sem lehetett
volna radikális ellenpéldaként felmutatni. Csak a későbbi kutatások fényében
vált világossá, hogy József Attila világképe sokkal, de sokkal összetettebb
az akkor sejthetőnél.
Hasonló a
helyzet a valóság fogalmával is. A költői műalkotás fő sajátságai című
monográfia (1972) már egészen korszerű összetettségében tárgyalja ezt a
fogalmat, itt még egy marxizáló, leegyszerűsítő valóságfogalom is ott van
a háttérben. Szerencsére nem annyira a konkrét elemzésekben, mint inkább
azokban a megjegyzésekben, amelyek a futólag említett, nem a szocializmus
felé fejlődő költőkre vonatkoznak, általában a felbomlónak tartott polgári
világ művészetét bírálják. S természetesen ezek azok a mondatok, amelyekre
az előszóban utal a szerző: szívesen tenné őket nem létezővé. Ott van e
rossz mondatok mögött halványan az az elképzelés is, amely a művészeteket
következetesen osztályjellegűnek tartja. Egy időben József Attila is e
nézeten volt, s éppen esztétikai írásainak keletkezési idejében, így érthető,
hogy a kutatót ez is befolyásolta.
Remélem, hogy
a költői világképek fejlődését tárgyaló műnek sok új olvasója lesz. S nem
is csupán a debreceni egyetem mai hallgatói körében, hanem máshol is. S
titokban abban is reménykedem, hogy ezek a fiatal olvasók ahhoz is megkapják
majd az idősebbektől a segítséget, hogy ezt a könyvet is a keletkezés korának
szükséges mértékű ismeretében kell olvasni: megérteni és értelmezni. |
|