|
WEHNER
TIBOR
Természetszobrászok
Farkas László, Orosz Péter és Varga
Géza Ferenc műveiről
A szobrászat elméletírói hosszú-hosszú
évszázadokon át - a megmunkálásmódra utalva - kizárólagosan a plastica
- a mintázás - és a sculptura - a faragás - metódusa alapján építették
fel kategóriáikat, osztályozták, jellemezték a művészeti ág alkotásait.
A közelmúlt néhány évtizedében - az első, radikális változások a századelőn
jelentkeztek, és azóta is állandóan emlegetnek egy Marcel Duchamp nevű
úriembert - ez a két osztály, ez a két technikai, kivitelezési törvényszerűségeket
feltételező műcsoport hirtelen mozgalmas változások terepévé vált. Az objet
trouvé, a talált tárgy, a ready made, az ún. szobrászati készáru, az eredeti
funkciójától elvonatkoztatott, vagy eredeti összefüggésrendszeréből kiemelt,
s a műalkotás pozíciójába helyezett produktum, az environment, a környezetszobrászat,
no és a mobilszobrászat, az installáció, az objekt, a tárgykollázs megnevezései,
fogalomalkotásai jelzik, hogy a szobrászat anyagalakítási, formaképzési
lehetőségei kitágultak, az objektivizáció megannyi változata született
meg, és hogy a műteremtési lelemény kimeríthetetlenül gazdag. E sokszínű
összképben, valahol a meglévő elemek, a készen talált formációk közül való
kiemelések és az anyagalakítások, az anyagformálások határmezsgyéjén határozhatjuk
meg azoknak a térbe komponált, anyagban testet öltő alkotásoknak a helyét,
amelyeket jobb elnevezés hiányában organikus szobrászatnak, organikus szobroknak
nevezünk. A leginkább a természet anyagainak és elemeinek, élő vagy egykor
élt organizmusainak felhasználásával, az organikus létezés-emlék megőrzésének
igényével készülő munkák azon túl, hogy a 20. századi ember természettől
való elfordulásának veszélyeire, természethez való visszatérésének szükségességére
is utalnak, egyszersmind sajátságos atmoszférát összpontosító, különös
sugárzású művészeti világ autonóm tartományát is létrehozták, létrehozzák.
Miként a kortárs
magyar művészet közelmúltjának évtizedeiben a konstruktivista szellemiségű
áramlat vezéregyénisége Csiky Tibor, a természetközeli művek alkotóinak
meghatározó alakja Samu Géza volt. Csiky életműve 1989-ben, Samué egy évvel
később zárult le, s mindkettőjük munkássága meghatározó erejű, fontos nóvumokat
hordozó tényezőkként rögzültek művészetünk történetében. Samu Géza körül
baráti szálak által szentesített műhely szerveződött, amelynek egyik lényeges
eleme, színtere a budapesti Lehel úti műterem volt, míg a másik fontos,
csoportfűző tényezőként a fa alapanyaga, s ezzel összefüggésben az ezen
anyag által diktált művészi szemlélet, szellemiség rokonsága minősíthető.
A nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján szerveződött FÁS KÖR 1990-ben
rendezte első tárlatát, és 1996-ban volt az utolsó olyan kiállítás, amelyen
minden tag jelen volt. Napjainkban a csoportszerepléseket idéző fellépéseken
már csak hárman - Farkas László, Orosz Péter és Varga Géza Ferenc - szerepelnek
együtt - mint legutóbb 1997 őszén, amikor Gödöllőn jelentkeztek közös kollekcióval
-, és gyakran dolgoznak együtt művésztelepi keretek között; így elsősorban
a nagyatádi faszobrászati szimpozionokon.
Samu Géza,
Huber András, Orosz Péter, Farkas László és Varga Géza Ferenc alkotásai
révén karakteres jellemző jegyekkel árnyalt, különleges plasztikai alkotások
jelentek meg a kortárs magyar művészet fórumain a hetvenes évek derekától.
E művek leszámoltak a klasszikus szobrászat anyagválasztási, megmunkálási,
térszervezési, forma- és tömegalakítási konvencióival, s addig ismeretlen
szellemiséget képviseltek. Samu Géza az egyik interjúban az anyag, a technika,
a koncepció egységéről, egységének szükségességéről beszélt, és napjainkig
is e tényezők harmóniája jellemzi a kör, e baráti-művészi közösség három
tagjának munkáit is. Mint Farkas László, Orosz Péter és Varga Géza Ferenc
műveiről világosan leolvasható, egységes anyagválasztás és anyaghasználat
karakterizálja alkotásaikat: fatörzs, ág, háncs, kúszónövény, csont, falevél
és papír a matéria, és a megmunkálásmód előnyben részesíti a szelíd, a
visszafordíthatatlanságokat megkerülő metódusokat, s ha a művész be is
avatkozik az anyagba, évszázados, vagy még inkább évezredes kézműves fogásokat,
eljárásmódokat alkalmaz: a hajlítás, a kötözés, az összeillesztés, a csapolás
mellett a legdurvább beavatkozásnak a faragás ítélhető. Kézenfekvő a népi
mesterségekkel, az ősi tárgyalakítási tradíciókkal való kapcsolatra történő
hivatkozás, de itt nem használati tárgyak, nem eszközök születnek, hanem
műalkotások: fantasztikus lényszerűségek, szürreális képzetek tárgyiasulásai,
fájdalmas állapottükrözések - de az ábrázolás, a konkrét megjelenítés konvencióit
leginkább elveti a három művész. Nem tárgyat és nem alakot, és nem behelyettesíthető
motívumot idéznek - bár egy-egy kerék, létra, korona fel-feltünedezik Orosz
Péter munkái között -, hanem elsősorban emóció-megragadásokra, érzelmi
kifejezésekre, asszociatív forma- és tömegidézetekre törnek, az utalások
laza, szabad képzeletfutamokra alapozott rendszerét, mitikus tartalmakkal
átitatott plasztikai világát dolgozzák ki.
Orosz Péter
művei reprezentálják legkevésbé a csináltságot: mintha csak a szeszélyes
természet hajlítaná töviskoszorúvá a tüskés ágat, mintha a véletlen feszítené
meg az ágnyalábot - és máris kész a mű. A lényegre csupaszított, tőmondatokra
redukált művészi kijelentések alkotója Orosz Péter. Varga Géza Ferenc kompozíciói
szigorúbban, átgondoltabban, illetve tettenérhetőbben felépítettek: mívesen
kidolgozottak, plasztikailag gondosan ki-, illetve megmunkáltak. Varga
alkotásaiban talán az elbeszélés vívódik a jelszerűséggel, a meseszerűség
a szimbolikus jelteremtéssel: ez hozza létre furcsaságokban játszó faképződményeinek
izgalmas villódzását. Farkas László képekben, grafikai alkotásokban előadott
különös environmentjei természeti környezetbe helyezett, fantasztikus képződményekből
komponált jelenségek szürreális látomásba hajló rögzülései. Farkas szuverén
értékű grafikákká érlelt alkotásai a monumentalitás igényéről árulkodó
ideáltervek is egyúttal.
A hajdani
FÁS KÖR ma is tevékenyen dolgozó három művészének alkotásait szemlélve
regisztrálható: a térbe nem hagyományos módon illeszkedő plasztikai műegyüttes
az övék. A szobrászok kompozícióit áthatják a térrel való eggyéolvadás
intenzív erők által hajtott szándékai, s ugyanakkor egy-egy művet az ezzel
ellentétes, a térmegsértési, a térmegbontási törekvés éltet. A szobor és
a tér kapcsolatának különleges voltára hívhatják fel figyelmünket a függesztett
plasztikák is, amelyek - elszakadva a földtől, látszólag megszabadulva
a gravitációtól - valóban a szabad tér szabad plasztikáivá váltak. Tekintsünk
e művekre tehát úgy, mint mesterségesen létrehozott tájakra, tájelemekre,
mint mesterséges természeti képződményekre, amelyeknek elemi,
elsöprő, hajlíthatatlan vágya az eredetiség megőrzése, az eredet felmutatása,
még akkor is, ha alkotóik pontosan tudják: a szobrászat zsákutcájából nincs
visszaút. |
|