|
PAPP
ANDRÁS
Viharmadár
"Akármit gondolunk,
beszélünk vagy teszünk,
mindaz Tükhé, s mi sors könyvébe írt betűk."
(Menandrosz)
Mint ceruzát hegyező kés pengéjén a
fekete vonalak, oly élesek, párhuzamosak és sötétek voltak aznapi mondatai.
A történet
befejezését, bár mindennel készen volt, másnapra hagyta. Kellemes érzés
volt tudnia, megvan. Biztonság. A halasztással tulajdonképpen néhány óra
örömöt engedélyezett magának. Másnap azonban, ahelyett, hogy munkához látott
volna, tovább halogatta a történet befejezését. Nem, nem bizonytalanodott
el, mint már annyiszor ilyen pillanatokban, s nem is az örömöt szerette
volna valahogyan meghosszabbítani, hanem a reggeli posta átnézése közben
eszébe jutott egy tegnapelőtt érkezett levél, s most az újakat fel sem
bontva, újra azt akarta elolvasni.
Úgy emlékezett,
hogy a jelentéktelen levelet összegyűrte és a papírkosárba dobta. De ott
nem volt, csak a fölöslegessé vált jegyzetekből gyűrt gombócok. Lemondóan
legyintett.
Hülyeség ez
az egész. Ez a levéllánc, gondolta. Lekörmölni hat példányban, majd feladni
hat különböző embernek, ismerősnek vagy ismeretlennek, mindegy. Persze
nagy igazságtalanság lenne a sorstól, ha az ő szerencséje vagy szerencsétlensége
egy ilyen levelen múlna, mi több, a másoláson.
Elveszett.
Arra gondolt, hogy elveszett.
Aztán mégis
ott találta a megválaszolandó levelek között. Ezeket az újabbakat akarta
elrakni, mikor a kezébe került. Az nem lehet, hogy ő erre válaszolni akart.
Csak tévedésből tehette a kulccsal zárható kis szekrény polcára. Itt a
válasz a másolással lenne egyenlő. Ha lemásolná. De kiknek küldhetné el?
Kik lehetnének a választottak? Mindenképpen olyanok, akik a saját és a
mások szerencséjének érdekében nem rettennek vissza egy amúgy rövid levélke
lemásolásától, s akik majd nem érzik magukhoz méltatlannak a feladatot.
A másolást. Régmúlt idők gyakorlatát követve ezzel, a személytelen írnokokét,
akik egykor fóliánsokat és a Bibliát másolták anélkül, hogy egyetlen szóval
megrövidítették volna, vagy egyetlen szóval megtoldották volna az eredeti
szöveget. Személyes tudásukat avagy művészetüket egyetlen iniciáléba foglalták,
mintegy megadva ezzel a kezdet szépségét, a folytatás értelmét, a befejezhetőség
reményét.
Ebből a levélből
éppúgy hiányzott az iniciálé, mint a szöveg ronthatatlanságának szentsége.
"Kövesd az
utasításokat pontosan!", állt a levélben. Az egyik ilyen utasítás az volt,
hogy négy napon belül kell elküldenie a leveleket, különben a lánc megszakad.
Ha tegnapelőtt
kapta, akkor még van két napja.
A levél állította,
szerencsés lesz, ha teljesíti a feladatot. Meg kapni fog a következő tizenhat
napban 216 képeslapot/történetet, elvileg a világ minden tájáról. A levél
továbbá felszólítja, hogy ne szakítsa meg mások szerencséjének a fonalát,
ne rontsa el sokak örömét.
Hát elrontani
éppen semmit nem szeretne. Végül: "Az írás felelőssé tesz! Ha egyszer ezt
a levelet megkaptad és elolvastad, nem tehetsz úgy, mintha nem tudnál a
dologról. Részese lehetsz a több nemzetre terjedő közösségnek! Bízunk benned!"
Volt még néhány
rövid történet a levélben azokról a szerencsés, illetőleg szerencsétlen
emberekről, akiknek bizonyíthatóan közük volt a levéllánchoz. Példázatok
voltak ezek, nem túl meggyőzőek, de azért nem is olyan rosszak, ha akarta,
éppenséggel elhihette az ember. Ezek az apró történetek mintha tartalmi
kivonatai lettek volna azoknak a filmeknek, amelyeket műsorújságokban szoktak
közölni, így próbálva fölkelteni az emberek érdeklődését. A levél száz
évet említ saját múltjaként, de kihagyja a száz év azon slusszpoénjait,
melyeknek aligha volt közük a levéllánchoz, ám mégis ehhez a száz évhez
tartoznak a több nemzetre terjedő háborúikkal.
Az első lemásolt
levelet, noha szóról szóra azonos volt az "eredetivel", nem érezte sikerültnek,
eldobta.
Választás
elé eddig csak a saját mondatai állították. Felelősséget csak a saját történetei
miatt érzett. Az utóbbi évek legnehezebb döntéseit mindig a mondatai okozták;
mennyire fogalmaz egyértelműen, mennyire kétértelműen, háromértelműen,
mennyiben bomlasztja szerencsésen történeteivel a fennálló rendet és rendszert,
mennyiben balszerencsésen a saját történetét.
Az író, amint
írja önmagát: sorsát írja, amit eddig élt, de azt is, amit ezután élni
fog. Most egyetlen, nem az írással kapcsolatos döntés jutott az eszébe,
gyermekkorából, mikor a Viharmadárral kikezdett. A sors attól lesz sorsszerű
és kényszerítő erejű, hogy benne a változtathatatlan éppen a nekünk oly
szeszélyes és kiszámíthatatlan véletlen. Mintha az állandó is a változók
függvénye lenne.
Azon a meleg
nyári délutánon a szántók közötti fasor felé indult.
De nem úgy,
mint akinek határozott célja van, hanem csak úgy, mint a szünetben unatkozó
gyerekek, akik az ismerős környék körbejárásától valami újszerűt remélnek,
nem feltétlenül izgalmasat, csak mást, mint amit addig megszoktak. A fasoron
akart előbb átvágni, hogy a kanális partján fölmenjen a lezárt műútig,
majd onnan vissza, az erdőt és a homokhordót érintve, megkerülve a szántó
végénél lévő kis mocsarat, érjen haza, számításai szerint estére. A búzatáblát
a fasor választotta el a kukoricatáblától. Itt ment, az érett kalászok
mellett, mikor látta fölrepülni a Viharmadarat. Tudta, hol fészkel. Ha
nagy eső volt, azt mondták, a Viharmadár csinálta. Mert annak akkora sötét
szárnyai vannak, hogy vihart bír támasztani. Senkinek eszébe nem jutott
volna, még a kerülőnek sem, aki pedig sörétes puskával járta a Dollárost
meg a Ruszkát, hogy bántsa vagy elkergesse, mert azt, mint mondták, villám
hasítaná ketté.
Nagy fekete
madár volt, a napban kéklő tollakkal. Ha a magasban járt, mély "korr-korral"
figyelmeztette az embereket, mindent lát. Nem lesz abból semmi baj, gondolta,
ha az üresen maradt fészket közelebbről is megnézi. A fa alsó részén kevés
volt az ág, kúsznia kellett, míg följebb kapaszkodót nem talált. Már egy
méterre lehetett csak a fészektől, a hatalmas, törött gallyakból rakott
fészektől, mikor alig érzékelhetően megmozdult alatta a fa. Aztán hirtelen
megmozdultak a levelek is, egyszerre mind, mintha belefújtak volna. Szél
lökte, majd engedte az ágakat, fölerősödött és elhalkult, ő pedig nagyon
megijedt. Rémültében tanácstalanul markolta az ágat, se följebb, se lejjebb
nem mozdult. Próbált kitekinteni a lombok közül, a madarat kereste az égen,
de csak egy nagy sötét felhőt látott, éppen arra, amerre ő lakott.
Nem tudja,
mikor, nem tudja, hogyan jött le a fáról, de egyszer csak lent volt, és
nagyon fájt az egyik bokája. Ezzel a fájdalommal szakadt rá az ég és a
halálfélelem. Minden pillanatban a megsemmisítő villámcsapást várta. Meg
sem próbált a fájós lábával futni az esőben. Valahányszor dörrent, úgy
érezte, eláll a szívverése. Egyáltalán nem volt szándékában vihart támasztani.
De ha már megtette, ha már volt olyan bátor, hogy a nagy madár fészkéig
merészkedett, tudta, bátornak kell lennie most is. Nem látta a madarat,
de úgy érezte, ha szerencsésen túléli ezt az estő, bármikor képes lesz
vihart támasztani.
S azzal, hogy
most a levél "eredetijét" is összegyűrte, nem gondolta, hogy vihart támaszt.
Másik levélbe kezdett. De nem is levelet írt, nem is iniciálét. Azzal az
elhatározással, hogy abban csak annyi legyen az esetleges, amennyit minden
megfontolása ellenére a véletlen, mint sorvégeken leselkedő cenzor, a történeti
hűség érdekében úgyis közbeszúr.
"Ez lenne hát a
rendszert alkotó véletlen, gondolta a kocsányos tölgy az erdő közepén,
mikor egy harmatos reggel belecsapott a fejsze.
Életem egybevág
az élettel, halálom a halállal. Van elődöm, van utódom. Köztük immár nem
állhatok többé, múltam lesz, ha most a jövőmre gondolok.
valamit, valami egyszerűt elmondani.
Nem annyira az erdőről, mint inkább a szerteágazás gazdagságáról és tébolyáról.
Amiben részként vagyok egészen.
Még néhány
pillanat, gondolta a kocsányos tölgy. És indokolatlanul attól félt, hogy
abban a néhány pillanatban unatkozni fog. Figyelte hát a fejszés embert,
akinek erejében és szépségében gyönyörködött. Elhatározta, óvatos lesz
abban a végzetes pillanatban, mikor dőlni fog, nehogy agyonüsse a szegény
embert."
Az utolsó
mondat, melyet a történet végére írt, csak annyi volt, hogy "bízunk benned". |
|