|
N. PÁL
JÓZSEF
Mi volt itt - mi
lesz itt?
Janus-arcú rendszerváltozás
Janus, az előre és hátra tekintő arccal
ábrázolt istenség minden dolgok kezdetének és végének a szimbóluma volt
a római mitológiában, a mai észjárás az önállósult szóláshoz inkább a megbízhatatlanság,
az alakoskodás, a kétszínűség elmarasztaló képzetét társítja. Nem éppen
hízelgő hát a vizsgált fél-történelmi - s ki tudja, mikor befejeződő -
folyamatra nézvést annak a kötetnek a címe, amely a jövendő lehetőségeit
legalább annyira firtatja, mint az elmúlt esztendők történéseit. Vállalt
és megtagadott, megkeveredett és összezagyvált értékek, rejtett
vagy nagyon is nyilvánvaló érdekek ütközésének pontján született az a -
tizenhét szerző által jegyzett - tizenhat tanulmány, amelyeknek közös elindító
értékalakzata vitathatatlanul egy morális elemektől is átszőtt alapállás.
Letéve a könyvet, kétség nem férhet ahhoz, hogy a szerzők egy halmozottan
hátrányos szellemi léthelyzet pozíciójából kénytelenek beszélni, s hogy
mondandójukat nemcsak elemző-tudattisztító, de figyelemfölhívó szándékúnak
is tudják. A könyv írásait - a témán kívül - az azonosként fölfogott szellemi
és etikai elkötelezettség (a bevezető - kissé politológus ízű - megfogalmazása
szerint "a polgári jobbközép alternatíva" vállalása) teszi homogénné, máskülönben
én inkább nevezném az egészet gyűjteménynek, mint kötetnek. A munkák némelyike
a szaktanulmányhoz, némelyike az esszéhez van közelebb, akad, amely inkább
publicisztika; eltérő a dolgozatok hőfoka, nyelve, érvrendszere, merítési
mélysége, s olykor - valljuk meg - a színvonala is. Némi akadékoskodó hajlammal
még az is elmondható lenne, hogy a könyv nincs "megszerkesztve" - az írások
sorrendje azonos a szerzők nevének alfabetikus sorrendjével (az elsőként
és az utolsóként közölt munka - Bárány Anzelmé és Tőkéczki Lászlóé - mégis
nagyon a "helyén" van!). Nem egyébért emlegetem föl e sajátosságokat, csupán
azért, hogy kitessék: súlyos oka volt a Schmidt Mária történész és Tóth
Gy. László politológus-publicista által összeállított köteten fülön csíphető
"sietségnek", némely tanulmány vázlatszerűségének. Már a szövegek jó részén
is átszűrődik valamennyi a "huszonnegyedik órában vagyunk" hangulatából,
az egész könyvről pedig botorság lenne nem bevallani: bizony segítség akart
ez lenni a májusi választások előtt, olyan széttaposott, elmázolt, a társadalmi
tudatosság meglétére még csak nem is emlékeztető érték- és érdekviszonyok
közepette, amikor a hatalomban ülők már önelégülten és előre ittak a medve
bőrére, s amikor az említett alternatíva győzelméért még a hívei sem nagyon
adtak volna egy fabatkát sem - vagy legalábbis közülük sokan nem, mint
például e sorok írója. Egy könyv a voksokra való vadászatban persze nem
sokat ér, s azt is szamárság lenne állítani, hogy ez a kötet számos szavazatot
szerzett, de az nyilvánvaló, hogy tanúság-értéke volt (van!) ebben a föltűnően
homogén "értéktudatú" politológusi-szakértői világban. Tanúságtétel ez
a gyűjtemény arról, hogy vannak még tisztán látó, s nem a maguk (esetleg
csak vélt!) hasznát kergető emberek, akik legyűrhetetlenül bíznak e Janus-arcú
módon alakoskodó magyar és globális valóság őszintébbé, emberszabásúbbá
tételének a lehetőségében.
A könyv szerzői
a Magyar Polgári Demokraták Társaságának tagjai, vagy annak holdudvarába
tartoznak. Azon szellemi és morális ethosz tradíciójának őrzői, amelynek
átörökítési lehetősége az 1945-öt követő hatalmi forduló nyomán embereiben,
intézményi kereteiben egyként oly eredményesen veretett szét, hogy mára
az emlékezete is legföljebb szórványokban lelhető föl. Némi történetírói
sematizmussal azt is mondhatnám, hogy az azóta eltelt idő másról sem szólt
(szól), mint az értékrend végső fölszámolásának nem is egészen eredménytelen
kísérletéről - a kommunista-szocialista vagy a szociálliberális "modernizáció"
jelszavaitól kísérve persze -, nem egyéb okból, csak mert az értékrend
talpon maradása alternatívát jelenthet(ne) máig a legmagasabb helyről is
hirdetett "alternatívátlanságban", gátolva egyszersmind a hatalommegtartás
öröknek - újabban "demokratikusnak" - szánt módozatainak a furfangosan
elfogadtatott ideáját. (Vagyis, érvényre jutása akadályozná ama célt, hogy
a történelemnek valóban vége legyen, ahogyan azt az amerikai multinacionális
agytröszt által milliókkal szponzorált sztárfilozófus, Francis Fukuyama
is megígérte.) Ez a neoliberális - nagyobbik felében nálunk most éppen
szocialistának nevezett -, felsőbbrendűségi tudattól sem mentes hatalmi
gőg az érvrendszeréből éppen ezért igyekszik kikapcsolni a történelmet
- kedvenc jelszava lett a "hátrafele tekintgetést" megvető pozitív
gondolkodás -, esetleg megpróbálja átírni oly módon, hogy az emberiség
históriája csakis az "örök baloldal" át-áttörő, majdan biztosan győzedelmeskedő
(!), heroikusan harcos és modern "humanizmusáról" szóljon csupán. Nem lehet
véletlen tehát, hogy a kötet írásai az egyedül érvényesnek és járhatónak
hirdetett "globalizációs szükségszerűség" - mind kevesebbeknek mind jobban
jövedelmező, az elbódított többségnek meg hazugul vonzó - ideájával is
szembeszállva, éppen a történelem (a történet) tanulságaira apellálnak.
A dolgozatok egy része ezért attól a ponttól rugaszkodik el, ahol e vállalt
értékrend megsemmisítési törekvésének a radikális módozata lábra kapott
(tehát a kommunista szocializmus beköszöntétől), sőt az ország eladósításának
folyamatát elemző Matolcsy György egyenesen a dualizmus koráig hátrál vissza.
Az emberi élet és a társadalom arányosabb rendjét morális - és nem csupán
modernizációs-financiális - korparancsnak tudó felfogás képviselete ekként
az értékóvó-értékfelújító attitűdöt, és az érvényre jutás esélyeinek számbavételét
a történeti beágyazottság gondolatával együtt demonstrálja. E jövőorientált,
múltfoltozó igyekezet a vagy halottnak, vagy javíthatatlanul "antimodernnek"
hazudott történelmi szálak összefűzésére, az egykor megszakított folytonosság
helyreállítására, mint egyetlen reális életesélyre figyelmeztet, olyan
viszonyok közepette, amikor az öntudatra ébredés elé szánt torlaszokat
nemcsak az ész nélkül rohanó "világ-elit", de a magyarhoni érdekkövetők
serege is agresszív szervezettséggel építi. A nemzet érdekeire és lehetőségeire
figyelő szabadelvű polgári tradíció önképének tanúsítványát és a morálisan
elkötelezett politikai szándékot együtt villantja föl ez a könyv.
Magyarország
históriájának utolsó nyolc-tíz esztendeje egy minden ellenérvet hatalmi
adottsággal legyűrő, globalizáló tendencia szorításában volt kénytelen
lezajlani, ahol aztán gátlástalanul törhettek fölszínre az igazodási kényszer
vadhajtásainak a követését egyetlen megváltó útnak ajánló, az önfeladó
érdekérvényesítést modellé ütő hatalmi szándékok - nem előzmények nélkül
persze. Valamiféle bódult "felzárkózási" mizéria lett pillanatok alatt
úrrá az érdek-kifejezési lehetőségekben fölöttébb megizmosodott agyakon,
s mindenki rögvest megkapta a magáét, aki nem sietett hazát, családot,
szolidaritást s egyéb ósdi - nyilván "premodern" - értéket hátrahagyva
felugrani arra a szürkeállományt fuvarozó, dollárkötegekkel kibélelt expresszre,
ami jelenleg egy jól csengő szavakkal (siker, karrier, szakértelem stb.)
kipingált alagútban robog, talán a biztos katasztrófa felé. Mert a pénz
és az információ összefont birtokosai valójában már a "végleg győztes"
Nyugat imádott gazdasági modelljét is legyűrték, így Hayek és Friedmann
neoliberális-monetarista szent tehene ma egyre kevesebb kiválasztottnak
tejel, s egyre több pária kárára persze. Felelősebb elmék fölismerték már
e "végső harcnak" az életet kilúgozó és megnyomorító (nem csak gazdasági!)
valóságát - elég utalni Vekerdi László 1995-97 között írt nagyesszéire
(ma sem kell hát minden gondolatért külföldre rohanni!), vagy az Ulrich
Duchrow szociáletikussal készült "ezredvégi beszélgetésre", a 2000 nyári
számából. Ezért aztán törvényszerű, hogy a gyűjtemény alaposabb dolgozatai
is e zsákutcás - akár még a pillanatnyi nyerteseit is katasztrófával fenyegethető!
- világtendencia manipulációs szerkezetével való számvetésre fűzik fel
a magyarországi állapot egy szeletét történetiségében taglaló mondandójukat
(Matolcsy György, Molnár Attila Károly, Tellér Gyula és Tőkéczki László
mindenekelőtt.)
A mi legnagyobb
szerencsétlenségünk ugyanis az lett a nagy reményekkel várt fordulatban,
hogy országunk a kádári batyuval a hátán érkezett el az ígéret idejéhez.
Így a kommunizmus ördögétől éppen megszabadult, gátlástalan rohanásba kezdő
"szabad világ" érdekérvényesítési "etikája" olyan tudati és mentális közeggel
találkozhatott Magyarországon, amely a korábban szívós munkával és hatalmi
manipulációval fölnevelt, redukáltan materiális vágyakat egy kancsal illúzióba
ránthatta, természetesen e vágyak kiélésének szélesebb körű kondíciói nélkül.
A pénzre és a spekulációra épülő világ-elit s a kádári emlékeket máig dajkáló
társadalom jó részének az amorális "értékszerkezete" - ha mégoly távolról
is - tökéletesen lefedte hát egymást, a profán vallássá lett haszonszerzésre
és a gyarapodó túlélésre való törekvés jellemtorzító-öntudatvesztő kényszere
képes volt kinevelni az összehasonlítható alkatokat, de nem az összehasonlítható
lehetőségeket. Következésképpen: országunk szinte tökéletes - mert védekezésre
képtelen! - terep lehet a globalizációs "modernizáció" honi és külhoni
lovagjai számára, hiszen ritka az a társadalom, amely oly könnyedén és
oly mértékben manipulálható, mint a magyarországi. A sikerorientációra
szocializálódott tömegtájékoztatás szellemi-politikai-üzleti érdekazonosságra
épülő monopolizáltsága következtében itt szinte gyerekjáték fönntartani
a szemfényvesztő módon ígérgetők iránti türelmet csakúgy, mint az azon
lehetőségek iránti illúziót, amelyek egyébként soha nem teljesülhetnek,
lévén egy fejekbe csempészett művi világ sajátjai. A leginkább élhető
s - pontosan ezzel! - az önreflexiós tudatot a leginkább romboló,
tévesztett irányú, egyoldalú "igényességre" hívó kádári világnak ez talán
a leginkább gyászos végeredménye! Ezért aztán nem csoda, hogy a szétszakított
szálak összemadzagolásával bajlódó könyv szerzői az ország tudati, mentális-morális
állapotát látják a leginkább kétségbeejtőnek, s a dolgozatírók jó része
mindent ehhez mér, ha analizál, s ennek az állapotnak az előidézőit, érdek
fölkente továbbörökítőit ostorozza, ha bírál. Külpolitikáról, tulajdonváltozásról,
igazságtételről, környezetvédelemről, pártokról, iskolapolitikáról és más
egyebekről szólnak az írások, de alig van olyan elemző, aki ne botlana
bele a sajtó, a tájékoztatás, a tudatformálási lehetőségek problémahalmazába.
Emlékezhetünk:
akik már 1990-94 között is arról panaszkodtak napestig, hogy Magyarországon
nem történt meg a rendszerváltozás, leginkább a sajtóbéli viszonyokra,
a tájékoztatás szereplőinek a kontinuitására gondoltak. Az is tudott, hogy
az Antall-kormány idején a médiaháborúnak keresztelt eseménysor látszott
a legfontosabbnak (illetve az akkori ellenzék - és persze a média - ezt
láttatta a legfontosabbnak!), hiszen minden egyéb változásra váró
mozzanat - a tulajdonviszonyok átalakulásától a kárpótláson át az igazságtételig
- társadalmi elfogadottsága, elfogadtatottsága, értelmezésének lehetősége
a nyilvánosság felügyelőinek kezében volt (ott is van az mindig). Ebből
a szempontból a média - és sorsának az alakulása - volt (és maradt) a demokráciaértelmezések
próbája (az akkori ellenzék - kivált az SZDSZ - persze ezt úgy mondta,
hogy a "beavatkozás mellőzése", tehát viszonyok változatlanul hagyása
a demokrácia legfőbb biztosítéka) csakúgy, mint az érdekközösségen alapuló
hatalomátmentés szemforgatós levezénylésének a bevehetetlen terepe.
Nincs még egy olyan szelete a magyar társadalomnak, amelynek kérdésében
az önmagát baloldalinak, liberálisnak nevező elit s annak politikai érdekképviselete
oly kérlelhetetlenül és hisztériásan agresszív lenne a kezdetektől máig,
mint ez - a sajtószabadság nemes értéke legfőbb őrzőjének a szerepében
föltüntetve magát persze. Ezt könnyen és megnyerően teheti éppen azért
- s ez a helyzet egyik föloldhatatlan paradoxona -, hiszen nála van a befolyásolás,
a sajtószabadság "szabályainak" a definiálási lehetősége. A könyv legterjedelmesebb
tanulmánya (Bárány Anzelm: Volt egyszer egy sajtószabadság) éppen
úgy ezt az elmérgesedett gócot elemzi, mint a második legterjedelmesebb
(Schmidt Mária: Az "antiszemitizmus elleni harc" a rendszerváltozás
éveiben), de a gond - mint említettem - több írásban is szóba kerül.
Hatalom vagy
nem a sajtó, ezen vitázzon, aki akar (egyébként az!), de számomra tény,
hogy e kérdéskör szemlézése adja meg leginkább az arra való rádöbbenés
lehetőségét, hogy a mi történik velünk-bennünk, avagy hogyan lehetséges,
hogy nagyrészt pontosan az történik bennünk (!) amit akarnak, hogy
történjék, azok az erők, amelyeknek az a leghőbb célja, hogy az említett
gyorsvonatra úgy ugorjanak föl (át!), mintha mégis közöttünk maradnának,
elhitetve persze, hogy a szerelvényre bárki, bármikor fölkerülhet, ha nem
babrálja a vágányt vagy a vészféket, s ha "pozitív a jövőképe". Ez a faktor
ugyanis egy hibátlan törvényszerűséggel működő verkli, hiszen ahogy az
emberi élet, úgy a hatalom- és sikervágy is átnyúlik a rendszereken, s
mint tudjuk, a megszerezhető javak mennyisége véges, abból nem juthat mindenkinek.
Ilyenformán, e változásra igencsak képtelen zsigeri erőtér természetrajzából
az következik, hogy a legitimitásukat a manipuláció sikerességének foka
szerint elnyerő rendszerek vagy "értékrendek" mindig lefedik egymást -
az ideológia elnevezésétől függetlenül. Mert az úgy igaz, bárki
is tagadja, hogy a kádári sikersztori és annak emlékezete - a korai évek
megfélemlítési szakaszán túl - csakúgy a tudati és a lelki manipuláció
sikerén nyugodott, mint ahogy a mai neoliberális bódulat hódító hatása
is! Bárány Anzelm és Schmidt Mária dolgozata - annak ellenére, hogy mindkettőt
"vázlatnak", sőt Schmidtét néhol személyekre célzottan indulatinak érzem
- pontosan ezért képes fölfejteni, hogyan, mely erőcsoportok, milyen érdekközösség
mentén mázolták Janus-arcúra a rendszerváltozást, s azt is, hogy milyen
determinált szándékok hozták össze a rövid ideig elképzelhetetlennek hitt
"nagy egymásra találást" 1991-92 tájékán. Az általuk fölvázolt keretben
lesz aztán tökéletesen értelmezhető például Fricz Tamás munkája, amely
a pártosodás és a választópolgár szokásainak alakulását vizsgálja, Tellér
Gyula vagy Tóth Gy. László szövege csakúgy, mint Tőkéczki László tanulmánya
(Értékvesztés és iskolapolitika), amit egyébként - ha rajtam múlna
- kötelező olvasmánnyá tennék mindazok számára, akik valaha is szóhoz akarnak
jutni a magyarországi oktatásban (törvényhozóktól az óvónénikig) és általában
a felnövő generációk nevelésében.
A hatalom-média
viszony történetének egy-másfél évtizedes magyarországi fejezete, s "ami
mögötte van" (hogy egy balos filozófus modorában fogalmazzak én is) történeti-szociológiai
látlelet, ami most - köszönhetően a szerzőknek is - a lényegi vonalaiban
rekonstruálható. A média - különösen a vizuális - megadja az emberi
érzékelés, befogadás kitágíthatóságának valóságát és illúzióját egyaránt,
függőséget okoz, szinte rabságban tart, hatáslehetősége óriási. Kádár (vagy
aki elmagyarázta neki) ezt nagyon jól tudta - siettek is elindítani az
egészet rögvest a forradalom leverése után! -, így a korszakban a tömegtájékoztatás
abszolút bizalmi szakma volt és teljes lojalitást követelt. Nem kerülhetett
hát oda akárki! Nem volt muszáj az "elbocsátott légió" tagjának lenni -
noha az 1960-as évek elején jól jött e terjeszkedő intézmény az "utcára
dobott" ávéhások egy részének -, de mivel a rádió és a televízió amúgy
is belterjes szakma, a káderutánpótlás merítési bázisa nagyon is behatárolt
lett - az látszott a legbiztosabbnak, ha a szűkebben és tágabban értelmezett
családban marad az egész. Az 1945 után amúgy is szétvert szellemi
tradícióknak, szociokultúráknak a tömegtájékoztatásban megjelenési esélyük
sem lehetett, nemhogy "érvényesülési", s természetesen a képviselőiknek
sem. (Bárány - joggal - erre vezeti vissza a népi-nemzeti, polgári oldal
végzetes káderhiányát e területen.) Ez a kettős történelmi adottság (nyilvánvaló,
hogy a dolog "úgy alakult" - mint Kádár szerint az egypártrendszer) már
önmagában is befolyásolta a médiához való viszonyt a rendszerforduló idején,
ám volt egy harmadik tényező is - ezt a szerzők nemigen emlegetik -, ami
a folyamat logikája szerint végképp determinálta a frontokat, következésképpen
a rendszerváltozáshoz való hozzáállást is. A média "behozza" a világot,
fölgyorsítja az információk cseréjét, felnöveli a lehetőségeket, a sikeresség
ígéretét: tehát gyökereiben is modernizációs jelenség (!), s messze
nemcsak a technikai fejlettsége okán! Akik a hetvenes-nyolcvanas években
úgy "szocializálódtak", hogy részesülhettek az - akkor még nagy fegyelmet
és engedelmességet követelő! - csodadoboznak a közember számára fölmérhetetlen
és főleg elérhetetlen előnyeiből (ismertség, népszerűség, anyagi jólét,
a bennfentesség érzete stb.) egy idő után alighanem unták már a folytonos
fegyelmezést, "behívatást", de még biztosabb, hogy rettenetesen irigyelték
(külföldi tudósítói tapasztalat stb.) a nyugati kollégák lehetőségeit,
javait. Pontosan olyanok voltak hát ők is, mint a fogyasztásra, mint az
"önbecsülés" egyetlen lehetőségére beidomított társadalom nagy része, jókora
információtöbblettel és lépéselőnnyel persze. Gyorsan "kapcsoltak" hát,
amikor már - úgy 1988 nyara táján - kapcsolni lehetett, de - morális felvértezettség
híján - az akkor már szinte siettetett fordulattól csupán autonómiát (ne
legyen több "behívatás") és az önérvényesítés (a siker, a gazdagodás) gyors
bővítésének a lehetőségét várták, semmi mást (pontosan azt, mint
- jóval alacsonyabb szinten! - a lakosság). Semmi kétség: ők valóban utol
akarták érni Európát meg Amerikát, persze annak is a korlátlan sikert ígérő
legelejét. Ezért aztán később - kizárólag a saját szempontjukból!
- joggal óbégattak, hogy "mit akartok ti dilettánsok, hiszen mi készítettük
elő a rendszerváltozást". Való igaz: segítették azt, a saját érdekükben,
s aztán el is sinkófálták az egészet, szintén a saját érdekükben. Magatartásuk
modell-szerűen bizonnyal összevethető a velük egy időben fölnőtt technokrata
értelmiséggel és a nómenklatúra azon jelentős részével, amely a nyolcvanas
évek közepétől már magas ívben tett a marxizmus-leninizmusra, s alighanem
a tevékenységük (valamint "karrierjük") végeredménye is. Villámgyorsan
asszimilálódva a neoliberálisan globális levegőhöz, ők pillanatok alatt
Európába (Amerikába) jutottak, a gyermekeik általában már geográfiai értelemben
is.
Nem kell hát
olyan nagyon csodálkozni, hogy ezen az alakulaton egyszerűen úrrá lett
a rémület, amikor kiszagolták, hogy egy olyan értékrend kerülhet a politikai
hatalomba, amelynek a céljai gyökeresen mások, s amelynek a képviselőit
addig nemigen láthatták a birtokon belül (ha mégis - például Pálfy G. Istvánt
-, akkor valószínűleg csak egy érdekes, de veszélytelen mucsai narodnyiknak
tartották, akit akár a párt is bepalizhat). Így a lassan kifejlődő, de
gyorsan lángra kapó médiaháborúnak - minden eseménytörténeti mozzanat fontossága
mellett - az volt a leglényegesebb oka, hogy megjelent (!)
a porondon és részt merészelt kérni magának egy olyan etika és szellemiség,
amelyről addig úgy tudták, hogy semmi keresnivalója a magas "szakértelmet"
követelő asztalok és kamerák mögött! (Ezért aztán - logikusan - a "hívatlan
betolakodók" kiebrudalása hozta el 1994 nyarán a médiabékét, no
meg a kultúrharc végét is a birtokon belüliek számára.) Az 1989 őszén már
győztesnek látszó nemzeti oldal tisztában volt a megbénított tudatú magyar
társadalom állapotával, nagyon pikkelt hát az ezért súllyal felelős médiára,
ezért egy kollektív bocsánatkérést - értékrendjének megfelelően: a nemzettől!
- minimum elvárt volna. Nem volt hát meglepő, hogy a szabadságharcos
tudatában akkorra már megizmosodott média-elit hisztérikusan reagált az
Antall által szívós munkával polgárosítani akart népi-nemzeti gondolat
- sokszor valóban alaktalan, torz és türelmetlen - igénybejelentéseire,
s önnön pozíciói védelmében - most már a demokráciára és a sajtószabadságra
esküdve! - folytatta a "szabadságharcot". Ehhez aztán remek partnerre ("őrangyalra",
írja Bárány Anzelm) lelt a Szabad Demokraták Szövetségében nemcsak a -
részben - azonos szociokulturális háttér és a nagyon is összeegyeztethetőnek
tűnő szabadság-szabadosság elv okán, hanem azért is, mert a választás végeredménye
miatt az említett párt szintén nagyon megsértődött. Nemcsak az idő és -
néhol - a családi emlékezettörténet homályába vesző múlt lett immáron közös,
hanem az új ellenség is! Az ellenzéknek a sajtószabadság "spontán privatizációjának"
az eredménye tökéletesen megfelelt, így ettől kezdve a szabadság-elv mindenhatóságáról,
az "életveszélybe" sodort demokráciáról államelnöki segédlettel rikácsoló
"liberalizmus" és a hatalmát féltő-óvó média-elit esze tökéletesen egy
rugóra járt; nem kellett senkit sem utasítani a Mérleg utcából! Politikai-szervezeti
értelemben nem igaz hát, hogy a rádió és a televízió akkor az SZDSZ "kezébe"
került volna - pláne óriási idétlenség és felelőtlenség "közös vérvonalról"
sustorogni vagy szónokolni. Egy tökéletesen működő szellemi-hatalmi érdekközösség
jött létre a kétoldalú (nemsokára "háromoldalú") felek között, ahol a potenciális
partnerek szavak nélkül is értették egymást: a médiások pontosan tudták
(tudják) mi a dolguk, mert hiszen pontosan tudták (tudják), mi az érdekük!
Ennek, és a sikeresség felé való őrült rohanásnak a jegyében aztán el kellett
- tudatilag - szabotálni minden olyan kormányszándékot, amely a gáttalanul
amorális érdekérvényesítést megroggyanhatta volna, lett légyen szó múltfeltárásról,
kárpótlásról, igazságtételről, nemzettudatról vagy a nevelési elvek megváltozásáról.
E lassítási
és hiteltelenítési folyamatban a fölsorakoztatott érvek jobbára csak ürügyek
vagy fedőszövegek voltak. A leginkább látványos ezek közül - tudván, hogy
a neoliberális világ-elit erre harap a leginkább - a Horthy-rendszer visszahozatalának
kísérletéről szónokoló propaganda-hadjárat volt, jelesül az antiszemitizmus
rémére való állandó hivatkozás. (A másik vád a "szakértelmet üldöző" új
kabinet "dilettantizmusát" vette célba.) Be kell vallani: a megkavarodott
viszonyok közepette számos olyan torz jelenség vagy "meg nem gondolt gondolat"
is a felszínre került - még a legnagyobbik kormányzó párt, amúgy eléggé
"heterogén" színvonalú és keserves emóciókon edződött, holdudvarában is
-, amelyre a felelős humanizmus csak elutasítással válaszolhat, de Schmidt
Mária bizonnyal sokakat meghökkentően szókimondó (olykor stilárisan is
indulati) dolgozata azt bizonyítja, hogy az a fékevesztetten harsány "antiszemitizmus
elleni harc" - amely egyébként 1994 májusában úgy megszűnt, mintha elvágták
volna - csupán a posztkommunista elit hatalomátmentő agresszivitásának
olyan fügefalevele volt, amelyet a szenvedések emlékével kalmárkodó tömegtájékoztatás
nagy része hűségesen kiszolgált az érdekazonosság jegyében. Külhonban az
antiszemitizmus vádjának kártyáját már a lakitelki összejöveteltől keverték
a legéberebbek, az igazi alaphangot az egykori kiváló történész, Szabó
Miklós adta meg eléggé közérthetően ("az antiszemitizmus ma TV-kérdés")
a kormány megalakulását követő harmadik (!) napon, s ettől kezdve mindenki
antiszemita lett, aki a nemzetet, a hagyományt, az igazságtételt, az ÁVH-t,
egyáltalán a múlt feltárásának szükségességét emlegette, vagy csak nem
szerette az SZDSZ éppen soros elnökét. Így aztán a sorra kreált - s a közvélemény
meggyúrása érdekében hetekig forrón tartott - "ügyek" kavalkádjában pontosan
ama morális és történelmi botrány valóságát csúfolta meg a mindent
aprópénzre váltó, szemforgatós hatalmi törekvés, amely a halál méltóságától
is megfosztott ártatlanok emlékezetét mindig ébren kell, hogy tartsa!
A kellő időben
megnyomorított tudatú magyar társadalmat nem volt nehéz gyorsan meggyőzni
választása "helytelenségéről". A már a kádári szocializmusban is a "tulajdonliberalizmusra"
(Tellér Gyula kifejezése) előnevelt, az "erkölcsi/értékelvi" (Tőkéczki)
gondolkodást és a közösségi szolidaritást a gyarapodást hátráltató, haszontalan
moralizálásnak tudó lakosság a növekvő árak és munkanélküliség közepette
együgyűen boldog egyetértéssel fogadta az "okokra" rámutató - roppant logikusnak
tetsző - szavakat és sugallatokat. Atomizáltan, az önreflexióra való hajlandóság
legcsekélyebb jele nélkül kapaszkodott a tova tűnő illúzióiba, s nemcsak
Antall József államférfiúi lénye volt számára - az erejének teljében kacsintgató,
a "melósok nyelvén" kommunikáló Kádár után - "beazonosíthatatlanul" idegen,
azt is képtelen volt fölismerni, hogy milyen nagy végjátéknak szánt történetben
vált ő becserélhetetlen - és persze fölöslegesen szapora számú - paraszttá
a sakktáblán. Tele szájjal szidhatta most már a kormányt, aminek az értelmiség
baloldali fele, a technokrácia és a korábbi nómenklatúra roppant mód örvendett,
de valós információk hiányában nem jöhetett rá, hogy az "igazmondók" csak
a düheit tartják ébren, s eszük ágában nincs őt visszaemelni abba a biztonságot
ígérő középosztályba, ahova tartozónak tudta magát korábban, s ahonnét
most rohamléptekkel kezdett lecsúszni. A kádári érának ezt az önveszélyesen
gyarló tudati és mentális következményeit Tőkéczki László írta meg a legpontosabban,
azt meg, hogy a "kvázi-polgárságot" egy hatalomgyakorlási célzatú kompromisszummal
kinevelő, már-már hárompólusúvá válni látszó kádári társadalom hogyan
lett latin-amerikásan úgy kétpólusúvá, hogy az - mivel a demokrácia
látszatában megvalósított hatalomkoncentrációt befolyásolni képtelen -
már magát a demokráciát veszélyezteti, Tellér Gyula. A gőzerővel reklámozott
- s a közelebbről meg nem határozott "másságot" állítólag rettenetesen
toleráló - "nyitott társadalom" tudati kétarcúságának - erről szól Molnár
Attila Károly filozófiatörténeti tanulmánya - a csapdája került a közelünkbe
a folyamatból és az érdekekből teljesen logikusan következő (!),
balosan modernizátori összeborulás nyomán - s lám-lám, az elvtársakból
öntudatos tőkések lettek. Némi éllel azt is mondhatnám: most kezd világossá
válni, kik is akarták itt restaurálni a Horthy-rendszer cselédvilágát!
Most itt tartunk
körülbelül. A cél, amiért ez a könyv is megszületett, májusban (talán)
közelebb került hozzánk, de a képet - túljutva az eufórián - én nem látom
felhőtlennek. Nemcsak azért, mert tartok tőle: a választásra jogosultak
nagyobb részének a szimpátiája most is csak annak okán lottyant a fazék
másik oldalára, hogy a régi gárda országlása sem hozta vissza a biztonság
megszokott ólmelegét (Horn Gyula és pártja "kádárosra" vett figurája a
szavazóit megtartotta!), hanem azért is, mert a nemzeti elkötelezettségű
polgári jobbközép alternatíva tradícióit, az értékrend történelmi és társadalmi
beágyazottságát, én nem érzem oly erőseknek, mint ahogy az a könyv néhány
szerzőjének a bizodalmas hangjából kihallatszik. Azok a rég elmetszett
fonalak a társadalom tudatában igencsak rojtos végűnek tetszenek, nagyon
hosszú volt ez a fél század is, s a korábbi tradíciót sem látom olyan sallangmentesen
egyértelműnek és föltámaszthatónak, mint például a valóban heroikus történetírói
munkát (is) végző Tőkéczki László. Többek között ez a nagyon fontos és
vigasztalóan becsületes kötet is magán viselni látszik a kényszerű belterjesség
apró jeleit; a szerzők rengetegszer hivatkoznak egymás munkáira, van valami
- nemes értelemben vett - klub-jellege az egésznek. Én bizony a "győzelem"
után is vallom, hogy ennek a népnek nincsen se polgári, se nemzeti tudata,
s hogy ma is pontosan olyan könnyű manipulálni, mint - mondjuk - öt esztendeje
volt. Aztán meg tudvalévő, hogy hatalomról, befolyásról, a neoliberális
világtendencia további kergetésének a lehetőségéről (vagyis: igen-igen
sok pénzről!) is szó van a játszmában: ezért a győzelemre készült - következésképpen:
iszonyatosan dühös! - vesztes nem adja meg magát. Újra hallatszanak a lakosság
fülébe szánt vádak - a régi hangszerelésben persze - pártkatonákról, tisztességtelenségről
(bagoly mondja verébnek...), nacionalizmusról, kultúrharcról, hatalomkoncentrálásról,
a szakértelem hiányáról, s valakik megint elkezdték rettenetesen félteni
azt a médiát, amely amúgy - rövid sokk után - igencsak "magához térni"
látszik (reményt keltő lehet valamennyire, hogy együttesen is képtelenek
új módit kitalálni). Nem lesz hát egyszerű megtörni azt a hihetetlenül
szívósan beágyazott hatalmi koncentrációt, amit az előző négy (meg negyven)
esztendő elitje - most már a világfolyamat "követelményéhez" igazítva -
összegründolt magának, s ugyancsak embert próbálónak ígérkezik végképp
megnyerni az értékelvű-etikai életfölfogás számára ezt a fogyasztás mindenek
felett való voltára beidomított társadalmat olyan viszonyok közepette,
amikor az önnön létezési formáját - s a földgolyót - csak egy biznisznek
tekintő világ-elit magát a világot formálja Janus-arcúvá. (Kairosz Kiadó,
1998.) |
|