|
KISS
VENDEL - KÖVESDI
MÓNIKA
"A magyar Kapisztrán"
Stech Alajos csataképe
A kecskeméti piarista rendház őrzi a
múlt századi piarista atya és festőművész, Stech Alajos egy festményét,
amely a branyiszkói csata híres jelenetét, Erdősi Imre atya hőstettét örökíti
meg. Ez a festmény ama kevés tatai kötődésű műalkotás közé sorolható, amely
a szabadságharcnak állít emléket.
A kép alkotójára,
Stech Alajosra vonatkozó adataink meglehetősen gyérek, jórészt a halála
után megjelent nekrológ1 adataira támaszkodnak. Mivel nem hagyott
hátra kimagasló értékű festői életművet, az eddigi művészettörténeti kutatás
nemigen szentelt figyelmet neki.2 Ki is volt ez az elfeledett
festőművész? Mesterünk 1813-ban született a Nyitra megyei Sasváron. Fiatalon
belépett a piarista rendbe. A szegedi, nagybecskereki, váci, pesti piarista
iskolákban tanított latint, németet, földrajzot és rajzot. 1865-ben helyezték
Tatára, ahol a piarista gimnázium tanára, majd 1870-től 1879-ig a társház
házfőnöke és a gimnázium igazgatója volt. Az iskolai szünidőkben kizárólag
festőművészetének szentelte magát. A kor szokása szerint tanulmányutakat
tett az ország területén, és szerte Európában, és útjai során kitartóan
festett. Önálló tájképei, csendéletei és portréi mellett másolatokat készített
nagy mesterek számára hozzáférhető, híres alkotásairól. Halálakor (1887)
a tatai rendházban lévő műtermében mintegy 150 műalkotás maradt hátra,
részben önálló alkotások, részben másolatok. Ezeket a rendház megbecsülte,
"házi képtár"-ként tartotta számon3, később a helyi, 1912-es
alapítású Piarista Múzeum katalógusába is felvették néhány darabját4.
A tetemes nagyságú, és igazából gondozatlan gyűjtemény lassacskán persze
szétszóródott, részben megsemmisülhetett, főként a rend felszámolása (1950)
és a rendház ingóságainak Kecskemétre költöztetése során. Stech Alajos
munkái - ahogy fennmaradt művei alapján5 ez megítélhető - a
biedermeier aprólékos, részletező, életképszerű stílusához kapcsolódnak,
az alakrajznak és a perspektívának szinte minden elemi szabályát alávetve
a mesélő ábrázolásnak. Stech Alajos művészete a korszak - a múlt század
közepe, második fele - átlagos, közepes festői színvonalához közelít, tekintetbe
véve azt is, hogy a korban irányadó akadémiai, tanultságra nem tehetett
szert, hanem megmaradt a műkedvelő, dilettáns festői modornál.6
Elfeledett
mesterünkben becsülnünk kell a kitartó odaadást a festőművészet iránt,
a töretlen alkotókedvet, amely - ha csonkán is - páratlan dokumentatív
értékű anyagot hagyott ránk a korra vonatkozóan, s meg kell őt becsülnünk,
mint az első tatai festőművészt, akinek ha nem is a nagyok, de az egyre
fontosabbá váló kismesterek között biztos helyet ígér a művészettörténet.
A rendház
vagyonának mentése, költöztetése során kerülhetett Kecskemétre Stech Alajos
egyetlen ismert történelmi festménye, egy csatajelenet az 1848/49-es szabadságharcból.
A kép a branyiszkói csatának azt a mozzanatát örökíti meg, melynek egy
piarista atya, Stech Alajos rendtársa és kortársa volt a főszereplője.
Az 1848/49-es
magyar szabadságharc legendáriumának egyik legszebb jelenete a honvédsereg
branyiszkói győzelme. A történetnek - a képhez hasonlóan - központi alakja
Erdősi Imre piarista szerzetes.
A Görgey Artúr
vezette magyar feldunai hadtest 1849. januárjában a Garam és a Vág völgyében
vonult vissza az őt üldöző császári és királyi seregtestek elől. A több,
mint egy hónapig tartó visszavonulás végén, fárasztó menetekkel és általában
vereséggel végződő kisebb összecsapások után a honvédsereg előtt két út
kínálkozott kijutni a hegyek közül: a Hernád völgyén vagy a Szepes és Sáros
vármegyéket elválasztó Branyiszkó hegygerincén át. Mindkét kijáratot -
a magyar seregvezér tudomása szerint - erős osztrák kötelékek szállták
meg. Görgey a nehezebb utat választva Branyiszkó előtt egyesítette seregeit,
a szoros elfoglalását pedig a Guyon Richárd ezredes vezette hadosztályra
bízta. Guyon hadosztálya jórészt újonc alakulatokból állt, melyek az eddigi
összecsapások során nemigen tüntették ki magukat. A hadosztályparancsnok
a hegy lábánál fekvő Korotnok község kocsmájában ütötte fel fődhadiszállását
1849. február 5-én, ahol reggel pálinkát osztatott ki a csapatok között,
majd a következő ékes szavakkal küldte támadásra honvédeit: "Vorwärts
dupla lénung, rüchwärts kartács schiessen!" azaz: ha előre mennek,
dupla zsoldot fizet, ha meghátrálnak, beléjük lövet. Mindkét ígéretét betartotta.
Guyon hadosztályában
szolgált ekkor tábori lelkészként Erdősi Imre, aki szemtanúként számol
be az ütközetről. A csata február 5-én de. 10 óra tájban kezdődött, mikor
az első ágyú megszólalt. A német sereg az erdő sűrűjéből előbújva a Branyiszkó-hegynek
két-harmadnyi magaslatán foglalt állást sűrű tömegekben. Előcsatárjai egészen
a hegy alsó magaslatára ereszkedtek, hol egy közel álló csűr kedvező védelmül
kínálkozott nekik[...] Az osztrákok ágyui a hegy közepén valamivel felül
voltak elhelyezve, honnét az első lövés a zólyomi 2-ik zászlóalj újonczhonvédei
közé csapott, kik erre részben csakugyan megfutamodtak, és Guyon, midőn
őket sem bátorítással, sem jó példával nem lehetett visszafordulásra bírni,
ezek közé lövetett[...] A hegyre vezető kanyargós utakat egészen a hegy tetejéhez
közel álló Mária-képig szuronyszegezve kellett bevennünk."7
Erdősi a szövegben
szemérmesen hallgat saját szerepéről a győzelem kivívásában. A csatáról
szóló legtöbb visszaemlékezés azonban megemlíti Erdősi atyát, amint kereszttel
a kezében a rohamozók előtt haladva buzdította a honvédeket. "Ezen lelkes
pap még a csatárlánc előtt is elül járt a kereszttel és a legénységet folyton
lelkesítette." Más helyen: "...a kezében tartott feszületet magasra emelve,
mindig elöl lenni igyekezve, a nagyrészt tót nyelvű honvédséget a csata
hevében előre rohanásra ezen szavakkal buzdította: Na predah za mni
tu je pam Boch (Előre utánam, itt az Úristen)."8 Maga Guyon
is nagyra becsülte Erdősi szerepét az ütközetben: "Egy ezredért nem adnám
ezt a papot. Neki köszönöm a branyiszkói győzelmet."9
De hogy kerül
egy piarista szerzetes a csatamezőre?
1849. január
elején Guyon hadosztályával Selmecbányán állomásozott. Mivel alakulatai
közül a frissen felállított második zólyom-besztercei önkéntes zászlóalj
szlovák nemzetiségű legénységből állt, a selmeci piaristáktól a katonák
nyelvét jól értő lelkészt kért tábori papnak. Erre a felkérésre jelentkezett
önként képünk nyitrai születésű hőse, aki ekkor a selmeci piarista iskola
retorikatanára volt.10 Tábori lelkészként a szabadságharc végéig
szolgálta a honvédsereget.
Alakja már
Branyiszkó után legendássá vált, a kortársak a "branyiszkói pap", "branyiszkói
hős pap" néven, "magyar Kapisztránként" emlegették. A személye körül -
a rendben és a közvéleményben egyaránt - kialakult kultuszt jól érzékeltetik
az egykori tanítvány és későbbi rendtárs rajongó sorai a hőstettről: “Istenbe
vetett hittel és magasra emelt kereszttel rohant a meredek hegynek. Az
ágyúbömbölés, puskaropogás és a haldoklók jajkiáltásai közül mennydörögve
hallatszik ki buzdító szava: »Utánam fiuk! Velünk az Isten!« [...] A jeges
úton félig csúszva haladhatnak előre, de ha legurul egy-egy, újra kezdi,
mert látja, hogy a lelkész keresztje mindig feljebb-feljebb halad [...] gyorsan
vezeti a hadat előre s a mint végerőfeszítéssel megközelíti a sánczokat,
felmagaslik nyúlánk termete, megcsóválja feje fölött a keresztet s a sánczok
mögé vonult ellenség közé vágva dörgő hangon szól vissza a legényeknek:
»És ti ott hagynátok az ellenség kezében Isteneteket?!«11"
Erdősi Imre
kultuszának másik páratlan értékű dokumentuma a rendtárs Stech Alajos festménye.
A kép a festő
lehetőségeihez mérten mozgalmas csatakép. A helyszín egy kopár hegyoldal.
Az előtérben népi viseletben, szűrben, kiegyenesített kaszákkal rohannak
előre a 2-ik zólyom-besztercei zászlóalj tót honvédei, a rohanók között
elesettek és elbukók. A kép középpontjában, a nézőknek háttal a jelenet
főhőse, Erdősi Imre tábori lelkész, reverendában, egyik kezében kivont
karddal, másik kezében felemelt kettős kereszttel. A háttér hegyvonulatai
mögül tüzel rájuk az ellenség, feléjük indul Erdősi és csapata. A kissé
esetlenül megkomponált kép a romantika csataképeinek és történetábrázolásának
hagyományát követi, ám a témából adódó drámaiságot nélkülözi, olyan, mint
egy ügyesen beállított élőkép. A jelenet megfogalmazása arra utal, hogy
valószínűleg a festő késői alkotása a kép, annál is inkább, mivel Erdősi
kultuszát csak 1867 után ápolhatták nyilvánosan, és ábrázolhatták.
A kép hátterében
a piaristák nemzeti szellemű nevelői munkája áll, ennek folytán vállalták
fel oly büszkén e kultuszt és hagyományt12. Saját rendtörténetükben
is jelentős eseménynek tartották az ábrázolt témát, ezért kerülhetett sor
arra, hogy - a házi képtár többi darabját hátrahagyva - Stech festményei
közül éppen ezt a képet menekítették a tatai rendházból.
Jegyzetek
1 A nekrológ megjelent:
A Magyarországi Kegyes Tanítórend Tatai Algymnasiumának Értesítője,
Tata, 1887.
2 Az első és máig egyetlen,
jelentős publikáció a Művészet Magyarországon 1830-1870.
c. katalógusban, Budapest, 1981.
3 Ambuszter Sándor: A
tatai kegyesrendi ház és gymnasium története. A Magyarországi Kegyes
Tanítórend Tatai Algymnasiumának Értesítője, Tata, 1895. 19. p.
4 A tatai piarista
rendház és múzeuma. Szerk. és bev. Révhelyi Elemér és Balogh Jolán.
Bp. 1938.
5 A tatai Kuny Domokos
Múzeum őrzi 10 hiteles festményét (portrék, csendélet, oltárkép, önarckép,
műterembelső), egy általa festett porcelántányért, és két hiányos akvarellalbumot.
A Nemzeti Galériában van egy csendélete. Szülőhelyén, Sasváron is maradtak
fenn munkái, jónéhány szétszóródott képe pedig tatai magángyűjtőknél van.
6 Maguk a rendtársak
is kétkedéssel fogadták Stech Alajos dilettáns művészetét illetve művészi
öntudatát. Az idősebb piarista atyák még emlékeznek a rendházban ezzel
kapcsolatban fennmaradt anekdotákra.
7 Vasárnapi Újság,
1880. 12. sz. 186. p.
8 Treskó János visszaemlékezése.
Vasárnapi Újság, 1880. 9. sz. 138-139. p. (További Erdősire vonatkozó visszaemlékezések
ugyanitt, 139-140. p., továbbá 1891. 7.sz. 106-107. p.), valamint Jankula
Antal visszaemlékezése, közli Zakar Péter: A honszeretet szent tüzétől
áthatva... in: Egy küzdelmes év katonái, Gyöngyös, 1998.
9 A szabadságharc
Kapisztránja. Budapesti Hírlap, 1890. 41. sz. 239. p.
10 Erdősi Imre 1814.
november 4-én született Nyitrán, eredeti családi neve Poleszni volt. 1832-ben
lép a rendbe s 1840-ben szentelték pappá. Nevét Erdősire 1849 márciusában
változtatta. A szabadságharc bukása után a rend iskoláiban több helyen
is tanít. 1862-től a rend kecskeméti iskolájának és házának vezetője 18
évig. 1878-tól a rendi kormányzó tanács tagja. 1888-ban lemond tisztségeiről
s saját kérésére a nyitrai rendházba kerül - itt halt meg 1890. február
9-én. Életrajzához: Ambrus József: Az 1848 és 49. évi szabadságharcban
résztvett római és görög katholikus pap honvédek albuma. Nagykikinda
1892.; Allekker Lajos: Erdősi Imre, a branyiszkói hős pap emlékezete.
Nyitra, 1894.
11 Allekker i. m. 22-23.
p.
12 Valamivel későbbi
adalék a piaristák nemzeti szellemű neveléséhez: "Dicső szabadságharczunk
után történt[...] Az absolut kormány intézeteinket II. Józsefként germanizálni
akarta, azért Tatára is leküldött 1854. január 1-én egy rendeletet, amelyben
a tanári karnak meghagyja, hogy három nap alatt véleményt adjon, mely tárgyakat
lehetne a jövő tanévben a gymnasiumban német nyelven előadni? A beküldött
vélemény így hangzott: Miután a tatai ifjúság közt csak három német ajkú
van, a többi 84 pedig magyar szülőktől származik, semmiféle tantárgyat
német nyelven előadni nem lehet, vagy legfelyebb a negyedik osztályban
a német nyelvet, aszerint mint valaha a latin nyelvet latinul." Ambruszter,
i.m. 23-24. p. |
|