|
Nyers, expresszív
/ Széri Varga Géza szobrairól
Jóllehet Budapesten született, és munkássága
a hetvenes évek második fele óta a Dunántúltól meglehetősen távoli vidékhez,
a Dél-Alföldhöz, illetve Békéscsabához kötődik, egy-egy kínálkozó alkalmat
megteremtve és megragadva mégis-mégis vissza-visszatér gyermekkorának színterére
Széri Varga Géza szobrászművész. "...14 éves koromig itt nevelkedtem és később
is gyakran jártam haza. A családunk, a lakásunk pincéjével s udvarával,
a Petőfi iskola, a barátok és tanáraim, az ismerős városrészek és arcok,
a Duna, Monostor, a Csillagvár a vizesárkaival és a »golyófogóival«, a
Rüdiger-tó, a mozi, a malom, a strand, a liget, az ácsi erdő, a város környéki
határ fasoraival és tanyáival, a Vásártér, a Méntelep, a Lengyár és a »kiserdő«,
a zeneórák, a rajzszakkör, a ping-pong edzések, az első lépések, az első
sikerek és bánatok, az első szerelmek, az első rajzok és az első szobor[...]
Mindez és még több számomra Komárom." - írta a művész az 1998. júniusában
a Komáromi Kisgalériában megrendezett kiállításának bevezetője gyanánt.
A napjainkban már a középgeneráció alkotóihoz sorolható szobrász is a Komáromban
tevékenykedett, máig felfedezésre váró kitűnő művész-pedagógus, Angyal
Kálmán tanítványa volt; az ő keze alól került a budapesti Képzőművészeti
Gimnáziumba - ahol Borbás Tibor szobrász növendékeként folytatta felkészülését
-, majd a Képzőművészeti Főiskolára, ahol ugyancsak nagy formátumú mesterrel
került - ha rövidebb időre is - kapcsolatba: Somogyi Józseffel. Az 1976-ban
lezárult tanulmányi szakasz óta eltelt, több mint két évtizedben rendkívül
aktív, jelentős munkásságot fejtett ki. Pályakezdő periódusáról 1982-ben
egy Tatán megrendezett, átfogó jellegű kiállítással adott számot, amelyről
másfél évtizeddel ezelőtt többek között így emlékezett meg a helyi lap,
a Dolgozók Lapja kritikusa: "Hagyomány és újszerű kifejezés találkozásának
színtere a fiatal művész szobrászata. Mind az anyaghasználatban, mind a
megmunkálási módokban, technikákban, mind a művek tartalmában, szemléletében,
a térszervezésben és formaalakításban fellelhetők az erős kapcsolódások
az elmúlt korok, korszakok szobrászatával, s ugyanakkor felfedezhetjük
a begyakorolt, kipróbált technikai és műfaji keretek túllépésének szándékát,
a merész kísérleteket, az újításokat is. Elkoptatott a kifejezés: emberközpontú
művészet - de Széri Varga esetében mindenképpen használnunk kell e terminológiát,
mert szobrainak, domborműveinek, érmeinek központi problematikája az ember,
formai megjelenésében az emberi alak, vagy ha nem, akkor az embert megszemélyesítő,
az emberi jelentést hordozó objektumok, rekvizítumok."
Széri Varga
Géza klasszikus értékekhez és eszményekhez kötődő, és azoktól elrugaszkodó,
de el nem szakadó művészete a szobrászat ágazatának megannyi műnemében
realizálódik: készített megbízásra nagyszabású köztéri emlékművet - mint
például a békéscsabai II. világháborús monumentumot -, komponált díszítőszobrot
- mint az ugyancsak a viharsarki városban köztérre helyezett, különös hangvételű,
nagy visszhangot keltett Kentaurokat -, faragott és öntött portrét - mint
a Vésztőn, Gyulán elhelyezett munkákat, és a közelmúltban Békéscsabán talapzatra
került Luther-portrét -, és persze készített és készít kisplasztikákat
és érmeket, amelyekkel rendszeresen részt vett, szerepel az országos és
nemzetközi seregszemléken: mint a pécsi kisplasztikai és a soproni érembiennálékon,
vagy az éremművészeti szervezet, a FIDEM kiállításain.
A komáromi
kiállításon természetesen a kisebb méretű, a belső térbe komponált, az
elmúlt tíz évben keletkezett műegyütteséből válogatott alkotásait mutatta
be Széri Varga Géza: kisplasztikákat és érmeket. Posztamensre került a
Moldvai freskó, a Szőlőhegy, a Lepkepár és a Pár
című kompozíció, az éremszekrényben sorakozó bronzkorongok között ott
láthattuk az El nem készült szobraim ligete című alkotást. A továbbra
is gazdag skálájú anyaghasználatot, a változatos technikai megmunkálásmódot
reprezentáló együttest sajátságosan ironikus-groteszk szemlélet, bizonyos
fokú expresszivitás, s ugyanígy a már-már szürrealizmusba átcsapó látomásosság,
álomszerűség, fantasztikum jellemzi. A kisplasztikák különös, egyszerre
valószerű és mesebeli alakokat idéznek elénk, furcsa szituációkat jelenítenek
meg. A valóságos formákat gyakran eltorzítja a kifejezés ereje és lendülete,
de a művész nem lép át a nonfiguráció világába. A szobor egységes tömege
gyakran ötvöződik rácsszerű áttörésekkel, héjelemekkel, s egy-egy művön
belül többféle anyag felhasználását, egymáshoz illesztését is megfigyelhetjük:
így az álom és valóság határmezsgyéjén egyensúlyozva változatos tereket
szervező, izgalmas formákat teremtő kompozíciókkal szembesülhetünk. Ebbeli
vélekedéseinket hitelesen támasztja alá a művész hitvallása, amely egy
kilencvenes évek derekán rögzített, s a tatabányai megjelenésű Művészeti
Műhelyben közreadott beszélgetésben olvasható: "Nekem a legizgalmasabb
dolog a nyers, az expresszív kifejezésmód. Ez hol drámai tartalmat, hol
lírait tartalmaz, esetleg a szatíra felé hajlik, de többnyire keveredik
nálam. Ez a felszínen mindenképpen egy rusztikusságban, tördeltségben,
nyerseségben jelenik meg. Kerülöm az arányos formákat, a zártságot."
A művészetkedvelőket
a nyári hónapokban a Komáromi Kisgalériában fogadó tárlat megnyitása kapcsán
örömmel regisztrálhattuk, hogy Komárom féltő gonddal ápolja művészeti örökségét,
hagyományait: Ráfael Győző Viktor, Patay László, Kecskés Ágnes - és még
hosszan sorolhatnánk a neveket - mellett Széri Varga Géza művészi tevékenységére,
pályafutására is figyel ez a város. A kapcsolatokat - a kiállításokon,
a kiállítási szerepléseken túl - maradandó formában pecsételhetné meg egy
Komáromban megvalósuló, köztéri vagy épületdíszítő, Széri Varga-műhelyből
kikerült szobor: reméljük, hogy ez az esély is megteremtődik a közeljövőben. |
|