|
WEHNER
TIBOR
Két komáromi kiállítás
Ládd: a láda / Tolnay
Imre műveiről
A kilencvenes évek látványos művészeti
történéseinek árnyéká- ban; a festészet és a szobrászat kavalkádszerű megújítási
törekvéseinek periódusában, illetve az új médiumok radikális és agresszív
térnyerésének korszakában a hagyományos ágazatok, a megszokottnak tűnő
műformák körében is fontos művészeti jelenségek, fejlemények, mozgások
tanúi lehetünk. Megállapí- tásunk érvényes a grafikai ágazatokra is, amelyekben
ma a viszonylag kisebb méret, illetve az alap és a technika által megszabott
behatároltság, és az intimebb befogadói közeg is tompítja kissé a változások
intenzitását, a szellemi izgalom szuggesztivitását, de mindennek ellenére
regisztrálhatjuk a tradicionális technikák megőrzésével és kis lépésekben
történő megújításával realizálódó kifejezési, műkreációs metódusokat, az
ismeretlen területeket feltáró és meghódító kezdeményezéseket, az újabb
és újabb karakteres alkotói portrék körvonalazódását. A közelmúlt "grafikai
eseményeinek" köréből talán elég, ha a szekszárdi színesnyomat és a budapesti
hidegtű-tárlat mellett a győri nemzetközi grafikai biennáléra hivatkozunk,
mint olyan rendezvényekre, ahol kitűnő, nívós, változatos kollekciók kaptak-kapnak
bemutatóteret. Ezen országos és nemzetközi körben megrendezett seregszemlék
szereplőinek sorában rendszeresen bemutatkozó alkotóként találkozhattunk
az 1998 tavaszán Komáromban önálló műegyüttest felvonultató Tolnay Imre
grafikusművésszel, akinek műveit már rangos gyűjtemények őrzik, és akinek
munkálkodását már több díj is fémjelzi.
A győri születésű,
ma is a folyók városában élő művész alkotóútja, pályafutása egyenletesnek
és felfelé ívelőnek minősíthető: a fiatal grafikus a Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskola elvégzése után, főiskolai tanulmányait lefolytatva és lezárva
1992-ben kapott diplomát, s kiváló mestereket vallhatott, vallhat magáénak:
Baranyay Andrást, Kocsis Imrét és Pásztor Gábort. Diplomaszerzése után
a mesterképző következett, s közben már a kilencvenes évek kezdetétől önálló
kiállítások, helyi és országos, valamint nemzetközi kollektív tárlatokon
való szereplések illeszkednek a pályaképbe. Kompozíciói eljutottak a legjelentősebb
hazai grafikai fórumokra - az említett győri, valamint a miskolci grafikai
biennálékra -, de külföldön is - Hollandiában, Olaszországban és a tengerentúlon
- vendégeskedtek Tolnay-munkák.
Tolnay Imre
1997-es mesteriskolai programjában az a megfogalmazás szerepel, amely szerint
a grafikai, a festészeti és a plasztikai megoldások együttes alkalmazási
lehetősége foglalkoztatja. Nos, a komáromi kiállítás elsősorban az erőteljes
grafikai vonzódást, valamint a festészet területére való kilépést reprezentálta,
és a szobrászathoz, a térhez való közeledés, kapcsolódás szándékát mintegy
megelőlegezte, előrevetítette. A grafikák, amelyek kapcsán a tradicionális
nyomat-fogalmat a litográfiák, a hidegtűk, a mezzotintok mellett és között
csak megszorításokkal alkalmazhatjuk - mert esetenként egy-egy rozsdásodó
fémdarab a nyomódúc, és mert az utólagos beavatkozások is egyedivé és megismételhetetlenekké
minősítik a lapokat -, a szándékok és a határozottságok, és a bizonytalanságok,
a véletlenek közös terepévé avatják a képmezőt.
Miként a Tolnay-grafikák,
a Tolnay-festmények is egyetlen, zárt motívumkör jelentés- és formalehetőségeit
kutatják, s hogy még zártabb legyen ez a világ, az alkotásokat esetenként
egy-egy tengely, virtuális horizontvonal fogja össze, szintetizálja sorozatművekké.
A téma mindig ugyanaz: valami doboz, vagy dobozszerűség, valami ládaszerű,
mesterséges test, amely illuzionisztikus térben jelenik meg, amely mintegy
lebeg. Ebben a látszatszerű térben a dobozok határozott, biztos kontúrokkal
meghúzott, behatárolt tereket, testeket, illetőleg síkrendszereket alkotnak,
de ez a határozottság, biztosságra törés egyszersmind sejtelmességekkel
áthatott: a körvonalak, a határolólapok által megteremtődő test nem emlékeztet
semmire, nem lelhető meg funkció vagy célszerűségi mozzanat, s hasonlatosság,
párhuzam sem. E mesterséges alakzatokban egyenes és íves vonalakkal jellemzett,
elvont történések zajlanak, mozgások keltődnek, szerkezetek, struktúrák
formálódnak. A doboz vagy a láda hosszú-hosszú múltra visszavezethető jelkép,
jelentéssel terhelt motívum: általában valamilyen titok rejtekeként szerepel.
Tulajdonképpen láda a görög Pandora szelencéje, amelyből minden baj kiáradt,
láda a Biblia szent titkot rejtő tárgya. A történeti könyvekben a Jordánon
átkeléskor azok vezették Izrael fiait, akik a ládát vitték. A ládáról,
amely a bizonyság ládája, a frigyláda, Isten ládája, Izrael Istenének ládája,
szent láda, szövetség ládája, tanúság ládájaként vonult be a kultúra és
művelődés történetébe számos leírás is fennmaradt. Így például az egyik
ószövetségi interpretáció szerint 2,5 x 1,5 x 1,5 könyök nagyságú volt,
akácfából készült és kívül-belül beborították aranylemezekkel. Az adatok
persze nem olyanok, hogy pontosan rekonstruálhassuk e szent ládát: a leírásokat
teológiai okoskodások is vezérelték. Ezen mélyre nyúló analógiákat követve
tekintsük hát Tolnay Imre láda-grafikáit és doboz-festményeit is valamifajta
rekonstrukciós, vagy új mítoszteremtő kísérletnek, amelyben a kemény élességek
és a puha ívességek találkoznak, és ahol titkok születnek és rejteznek,
és amelyben mintha egy-egy pillanatra feltárulni látszanának. És persze
tekintsünk úgy ezekre a művekre, mint a kevés szín, a puritán formakincs,
a sejtelmesség képeire, amelyeken a végtelen egyhangúság, a monotónia fojtja
meg a változtatásra készülő formarendet. És érdekes módon ebben az egyhangúságban
valamiképpen mégis-mégis a művészi gazdagság áradását regisztrálhatjuk:
az egyformaságok síkjai felbomlanak, és alattuk beláthatatlan, szédítő
mélységek - titokmélységek - tárulnak fel. |
|