SZAKOLCZAY LAJOS
Kikötő
Jegyzetek éjfél után
Készülő kritikakötetemnek - talán 2000-ben meg is tudom jelentetni
- keresek egy tömör, ám figyelemfölkeltő címet. Az alcím már megvan: kritikácskák.
És mi kerül a könyv homlokára? Nehéznek is mondható mesterségünk velejárója:
Öröm és szégyen. Persze az előzéken magyarázatul a Diderot-idézet
virít majd: "Micsoda ostoba foglalkozás az, amely szakadatlanul meggátol
bennünket abban, hogy örömünket leljük valamiben, vagy megszégyenít minket
azért, mert örömünket leltük benne![...] Ez a foglalkozás a kritikus foglalkozása".
Ahogy lejegyzem, máris furdal a kérdés, a föntiek szerint nevezhetem-e
magamat kritikusnak? Aligha. Hiszen túlságosan is tudok - és merek is -
örülni mindannak, ami élmény. Inkább szépségbúvárló vagyok. Olyasvalaki,
aki étlen-szomjan sok száz kilométert képes megtenni azért (ebben benne
van a gyaloglás is), hogy "ítészi" szemmel megpillanthassa a tenger irkalapjára
rótt betűket, akár Isten kezétől származnak, akár az emberétől. De hát
akkor miért nem Stendhal aforizmáját hívom útitársnak? "Annyiféle szépség
van, ahányféle megszokott módja a boldogság keresésének." Legyen a könyv
címe Boldogságkeresés?
Nincs olyan éjszaka, hogy vissza-visszatérő lázálmomban ne zarándokolnék
el édesanyám matracsírjához - a fiai közül mindig a Nagykanizsától legtávolabb
élőt akarja látni -, hogy fölbukkanásommal egy kicsit is enyhítsem véghetetlen
szenvedését. De reggelre, fájdalom, kijózanodom. Rohanás, rohanás, rohanás.
Nem csupán azért, hogy ne kapcsolják ki a villanyomat - megtették, és minő
arroganciával! -, sokkal inkább az élet illúzióját keltő, a pénzkereseten
túli, az anyagiakkal nehezen összepárosítható gyönyör birtoklásáért. Ami
- cirógassuk meg magunkat - mondható szolgálatnak, önmeg- valósító kísérletnek,
de legjobban talán az "öregkori" elhülyülés illik rá. Mert normális
ember az, aki több ezer forintért mikro- busszal elutazik Münchenbe (egy
éjszaka oda, egy éjszaka vissza), hogy szemügyre vehesse Brassai fotókiállítását?
A kötelességtudatnak miféle kényszerképzete hajt, korbácsol újabb és újabb
tárlat, színház- és operaelőadás megnézésére, legyen az Bécsben, Kaposvárt,
Velencében vagy Sepsiszentgyörgyön? A nyakamra tekeredett utaktól oly nehéz
a légzés vagy a fojtogató, már-már fizikai szenvedésként jelentkező szégyenérzettől,
amit szeretteim elhanyagolása miatt érzek? Mit akarok evvel a szüntelen
rohanással legyőzni, kit megvigasztalni, én, a lisztes arcú bohóc? Van-e
az elszegényedés ellen valamilyen fegyverem - a munka (közép-európai, toprongyos
értelmiségi vagyok), sajnos, nem elég -, amely bármikor reménnyel bevethető?
Álljak politikusnak? Az ellen erkölcsöm berzenkedik. Maradok annak, ami
vagyok. A reménység-fokát papírtalpú cipőben (is) meghódítani kívánó turistának.
Bizakodom, hogy el fog jönni az az idő, amikor legalább úgy megfizetik
a munkámat, mint egy harminchatodrangú politikusét. Félreértés elkerülése
végett, nem "luxusjavakat" (házat, kocsit, telket, nyaralót stb.) akarok,
hanem azt, hogy ne kelljen közröhej tárgyának kitéve magyarázkodnom azok
előtt a gépkocsival érkező surmók előtt, akiknek - gazdáik akaratából -
sietős volt a villanyórát leplombálni.
Margitka, Szécsi Margit mégcsak hetven éves volna, és már nyolc
éve halott. Elröppent, mint egy madár, bár törékeny szárnya ólomterheket
cipelt. Egész életében a létezés tonnái nyomták a vállát (ehhez
jött még egy különleges súly, a betegség), s hogy megszabaduljon tőlük,
fölszabadította az érzéseit: énekelt. Metaforákban dúskáló mitologikus
tájain, a szabadságot megtestesítve, ki vaspapucsban (Kassák Lajos) robogott
végig, ki szitakötő (repülőmodell)-szárnyakon (Kondor Béla) szállt. "Fönt"
és "lent" egyként fontos világát, az egymáshoz kapcsolódó szerelvényeket
egy makulátlan költő-asszony mozgatta. Erkölcsmozdonyként. A Madár-e
az Denevér egy-egy kérdése talán arra is választ ad, hogy miképp.
"Mondja Lajos: mi az Ember? / Mért lakol meg, ha lakol? / Mitől krisztus
Jézus Krisztus, / mitől lator a lator? // Miért vétő az önvédő? / Mért
kedvelt a védtelen? / Mire báró ami Káró? / Kit véd a történelem?" Ha nem
csupán Kassák Lajos ifjúságáról van itt szó, akkor miről? Filozófiáról,
emberismeretről, a történelem mint szorító prés "furcsálkodásairól"?
Bár jómagam is nem egyszer jártam Komandón, a Kárpátka- nyarban,
a mai Kovászna területén 1100 méter magasban fekvő, ezernél nagyobb lélekszámú
községben, ahol a fakitermelés 100 éves múltra tekinthet vissza, nagy meglepetést
szerzett Vörös Balázs Váróterem 1994-1997 (A válság kultúrája
egy háromszéki ipartelepen) című dokumentumfilmje. A fiatal operatőr-rendező,
nem mindennapi pályakezdésként, olyan - költői színekben sem szűkölködő
- drámai sorsképletet tett a Magyar Filmszemléhez szorosan kapcsolódó Veszélyes
hulladék, az elmúlt év dokumen- tumfilmjeit egybefogó seregszemle zsürijének
az asztalára, hogy a rangos nevek mellett is azonnal beválogatták az erdélyi
filmes produkcióját. A siker természete- sen nem a véletlen műve volt.
Több évi munka eredménye. A fiatal rendező munkatársaival Komandón több
mint ötven órát forgatott, s ebből az irdatlan anyagból kellett megvágnia
- megszerkesztenie - azt az érvényes egyet (végleges változatában:
61 perc terjedelműt), ami az ünnepeket éppúgy magában foglalja, mint a
háromszéki község, pontosabban a komandói fakitermelés lassú agóniáját.
A szicíliai vecsernye Verdi ritkán játszott művei közé tartozik.
Nem is a legsikerültebb, hiszen hangversenydobogókon, koncerttermekben
többnyire csupán részleteiben él (leggyak- rabban a nyitány hangzik föl).
A nagyoperai teatralitás, a lazánál lazább cselekményfűzés, gondolom, riasztja
a rendezőket. Akik nem veszik jó néven, hogy a Rigolettóval, A
trubadúrral és a Traviatával remeklő zeneszerző - igaz, szerelmével
ez idő tájt (1853 októberétől 1855 decemberéig) épp Párizsban lakozott
- túlságosan is kielégítette a francia kívánalmakat (látványos külsőségek,
hoszszabb balett). Sem a párizsi világkiállítás idején, 1855. június 13-án
megtartott ősbemutató, sem az opera "olasz" változata (a rá következő évben
Milánóban) nem aratott különösebb sikert. Így A szicíliai vecsernye
nem is tudott tartósabban színpadon maradni.
Sok év, évtized? után újra megnéztem Jankovics Marcell halhatatlan
rajzfilmjét, a János vitézt. Kell-e nagyobb dicséret; semmit sem
vesztett erejéből. Miért? Mert a rendező - a rajzfolyamot irányító
- nem illusztrálta, hanem megjelenítette, saját poétikai eszközeinek hálójába
vonta Petőfi remekét. A mese, szerencsére kevés beszéddel, ám ami különleges:
sok tánccal kísérve, azokban az önálló grafikai lapként is értékelhető
képkivágásokban él, amelyeknek torzításai (rövidülések, egy-egy testrész
fölnagyítása, az emberajkú - érzelmű - táj humanizálása stb.) nemcsak a
képkockákat tették egyedivé, hanem növelték az alak- és jellemteremtő erőt
is.
Jegyzeteim között tallózva, mielőtt megírnám a végleges kritikát,
sok mindenre választ kell kapnom. Máig sem értem, hogy Mozart remekét,
a Galgóczy Judit rendezte Figaró házasságát - már a múlt év nyári
előbemutatót is láttam az Operaházban - miért érzem irdatlan hosszúnak.
Lehet, hogy a vígopera alakjai, hangozzék bár megbotránkoztatónak, nem
hús-vér emberek, hanem marionett figurák? Aki mesebábként kezeli
őket - például (könnyű volt neki) a Salzburgi Marionett Színház -, az a
halhatatlan operát nem lefokozza, sokkal inkább élvezhetőbbé teszi. A teátrumi
alakok itteni stilizálása - nyeremény.
Egy másik cetlire írott mondat ugyancsak nem lelkesít. Kerényi Imre rendezésére vonatkoztatva kérdezem: a Székely fonó modernebb lesz-e azáltal, hogy a balladai színpadot - szaglás- próbát imitálva - egy nyomozó vezette farkaskutya "színesíti"? Aligha. A Kodály-dalmű modernsége másban keresendő. A külsőség nem föltétlen visz közelebb hozzá. Gogol - származására nézve - kisorosz, de a legnagyobb
orosz írók egyike. Miért forgatom mégis kedvetlenül a Válogatás barátaimmal
folytatott levelezésemből című kötetét? Mert kedvenc íróm az öregség
kalickájában - barátaim, üssetek a számra - alighanem meggárgyult. A síp,
amivel halhatatlan műveit, A köpönyeget, a Revizort, a Holt
lelkeket stb. fuvolázta, keresztbe állt a torkában, s átváltott valaminő
surrogó, dallam nélküli, alázatoskodó, a cárt Isten magasába emelő, a zseniális
művek erkölcsi útmutatását híg erkölcsi tósztra cserélő sípitoló
hangra. Megfutamodás, a fölszabadító? vallásfilozófia által is rablétre
kényszerített, túlontúl boldog író lámpásának elhaloványulása?
Önkorbácsoló gyónás, hogy Oroszország tüneményes trojkaként száguldhasson,
a hó fehérségétől megigazulva, a végtelen síkságon?
Az erdélyi Aranyosgyérest (hallod a zenét?) lehet kettős
föliratú - a román elnevezést is feltüntető - táblával Câmpia Turzii-vá
silányítani, de a magyar falu nevét letörölni, bűnnél is nagyobb bűn -
istenkáromlás.
Baráti ajándékként Velencét járva minduntalan a filozófiai esszé
talán egyik legnagyobb mesterére, Georg Simmelre gondolok. Háromnegyed
századdal ezelőtti művében (Velence) írja: "Valószínűleg nincs még
egy város, melynek élete ennyire egyetlen ritmusban zajlana. Nincs
igavonó állat vagy jármű, amely váltakozó sebességgel ragadná magával az
őt követő tekintetet, a gondolák teljesen a járó-kelő ember tempóját és
ritmusát veszik fel. S ez a tulajdonképpeni oka Velence minden- kor álomszerű
jellegének. A valóságra mindenkor felriadunk; az önmagának vagy valamilyen
maradandó hatásnak kitett lélek bizonyos állandóságot mutat, s csak érzeteinek
változása fordítja a külső lét felé, amely nyugalmi állapotát ily módon
megszakí- totta. Ezért ringatnak álomba az állandóan azonos benyomások;
a ritmus, amelynek megszakítás nélkül ki vagyunk szolgáltatva, a valótlanság
bódulatába ringat. A velencei ritmusok egyhangúsága megfoszt azoktól a
fölrázó és ösztönző élményektől, amelyekre a teljes valóság érzésének szüksége
van, s az álomhoz közelít bennünket, ahol a dolgok látszata vesz körül,
a dolgok nélkül."
Az álomfalu, Korond, kitörülhetetlen az emlékezetemből. Évtizedek
előtt történt, és mégis mintha tegnap: megyünk az irdatlan hóalagútban,
ahol csak az éggel van érintkezés, megyünk a Szibéria-hideg, jéggel kitapétázott
utcákon, megyünk a szenvedésnek ezen a valószínűtlen bolygóján, a világtól
távol és mégis valahol a közepén, hogy megérkezzünk a házhoz, amelyben
a szívmelegnek legalább akkora kalóriája van, mint a satnya elégetnivalót
is befaló fűtőnek, a házhoz, ahol várnak bennünket, szalonnával, hagymával
és kenyér helyett hidegen kockákra vágott máléval, s éhségünket nemcsak
a kapott étek csillapítja, ám a mese - itt a kemény, égetett agyag - valósága
is. Mert aki ide született, annak nagyon is tudnia kell, hogy ezen a tájon
nem csupán az ember - a köves földeknek szolgáló - szenved, hanem
maga a megsértett, összekaszabolt, a születő szépség igézetében didergő
agyag is.
Az emberi élet olyan, mint a kerekes kút. Bármily erős a lánc, végül is mindig bennszakad a vödör. |