|
Dokumentumok a
hatvanas évekből
A Művészeti Bizottság
jegyzőkönyvei II.
Folyóiratunk 1998/3. számában
adtuk közre az 1962-ben megalakult Művészeti Bizottság, a kortárs képző-
és iparművészet elvi kérdéseivel, problematikus ügyeivel foglalkozó - a
korszak művészettörténeti kutatása előtt mind ez ideig az ismeretlenség
homályában rejtező - testület első ülésének jegyzőkönyvét. Az alábbiakban
az 5. bizottsági ülés szöveghű jegyzőkönyvét közöljük.
A jegyzőkönyvben szereplő
személyek:
Pátzay Pál (1896-1979) szobrászművész
Bernáth Aurél (1895-1982) festőművész
Blaski János (1924-) festőművész
Domanovszky Endre (1907-1974) festőművész
Aradi Nóra (1924-) művészettörténész
Somogyi József (1916-1993) szobrászművész
Plesznivy Károly (1930-1984) textiltervező iparművész
Raszler Károly (1925-) grafikusművész
Bencze Gyula (1911-) festő- és grafikusművész
Szilárd György 1952 és 1971 között a Képzőművészeti Alap igazgatója
Gallai Józsefné a Képzőművészeti Alap lektorátusi osztályának munkatársa
Ujvári Béla (1906-?) festő, művészeti író, szaklektor
Redő Ferenc (1913-) festő, grafikus, iparművész, szaklektor
Domanovszky György (1909-1978?) művészettörténész, szaklektor
Szöllősi György a Képzőművészeti Alap osztályvezetője
Berkes József a Képzőművészeti Alap osztályvezetőhelyettese
Szilveszter Albertné a Képzőművészeti Alap osztályvezető helyettese
Gádor Endre (1921-) szobrászművész, művészettörténész,
a Művelődésügyi
Minisztérium Képzőművészeti Osztályának vezetője
Turcsányi Árpád (1921-) szobrászművész
Kucs Béla (1925-1984) szobrászművész
Vilt Tibor (1905-1983) szobrászművész
Makrisz Agamemnon (1913-1993) szobrászművész
Körner József (1907-1970) építész
Mondrian, Piet (1872-1944) festőművész
Jánossy György (1923-) építész
Gádor István (1891-1984) keramikusművész
Le Corbusier (1887-1965) építész, festő- és szobrászművész
Major Máté (1904-1986) építész
Ungvári Lajos (1902-1984) szobrászművész
Mikus Sándor (1903-1982) szobrászművész
Kerényi Jenő (1908-1975) szobrászművész
Cifka Péter (1929-1993) művészettörténész, szaklektor
MEB: Munkaelosztó Bizottság (1959-)
2 ‰:ún. kétezrelékes rendelet, az állami beruházások két ezrelékét
műalkotások létesítésére kellett fordítani
É. M.: Építésügyi Minisztérium
Lektorátus: a Képző- és Iparművészeti Lektorátus, amelyet 1963-ban
alapítottak, és amely 1964. február 1-től működik
kilences bizottság: Művészeti Bizottság
Wehner
Tibor
M á s o l a t
MAGYAR NÉPKÖZTÁRSASÁG
KÉPZŐMŰVÉSZETI ALAPJA
Titkárság/Gné
5.
J e g y z ő k ö n y v
a Művészeti Bizottság 1962. október 8-án
megtartott üléséről.
Jelen voltak: Pátzay
Pál
Bernáth Aurél
Blaski János
Domanovszky Endre
Aradi Nóra
Somogyi József
Plesznivy Károly
Raszler Károly
Bencze Gyula
Szilárd György
Gallai Józsefné jkv.
1.) napirendnél:
dr. Ujvári Béla
Redő Ferenc
dr. Domanovszky György
Szöllősi György
Berkes József
1-3.) napirendnél
Szilveszter Albertné
Nem jelent meg:
Gádor Endre (Műv. Min.)
Napirend:
1.) Lektorok beszámolója
az építészekkel kapcsolatos problémákról
2.) Beruházással kapcsolatos
munkáknál foglalkoztatott művészek ellátottsága (időhiány miatt elmaradt)
3.) Vitás ügyek: Turcsányi
Árpád "Esze Tamás" szobra
Kucs Béla tatabányai Megyei Könyvtár elé kerülő szoborterve
Vilt Tibor pesterzsébeti felszabadulási emlékműterve
Makrisz Agamemnon MTA Központi Kémiai Kutató Int. elé kerülő 2 fig.
szobra
1.) Napirend:
Szilárd elvtárs üdvözli
a megjelenteket és felkéri a megjelent szaklektorokat, hogy tájékoztassák
a Bizottságot az építészekkel kapcsolatos vitás kérdésekről.
Ujvári Béla: 3
évvel ezelőtt volt szó egy nemzetközi pályázatról, ahová mindenki pályázhatott
volna, s a bírálatnál döntő szava az építésznek volt. Innen ered az építészeknek
az az álláspontja, hogy egyszerűen megszabják, hogy az általuk tervezett
épületre mi kerüljön. Miután hazánkban az építész nem magánvállalkozó,
hanem az állam számára épít, az épület a közösségé lesz - így tehát az
előbbi álláspontjuk az építészeknek helytelen. Ebből az álláspontból ered
azután az, hogy ha a MEB egy nonfiguratív igényt nem hagy jóvá, hanem mást
javasol, akkor az építész kijelenti, hogy inkább semmit sem kér. Sajnos
ilyesmire számos példa van, de sajnos eddig nem vettük jegyzőkönyvbe. (Körner
például kijelentette, ha nem kapja meg azt, amit kért, majd akkor fog jelentkezni
képzőművészeti igénnyel, ha az Alap munkaelosztójában más szituáció lesz.)
A mai építészet alapgondolata, hogy az építész saját eszközeivel fejezi
ki magát (plasztikai megformálás, az anyag traktálása és a tér ritmizálása).
Semmiféle más eszközökhöz nem nyúl, nem kér segítséget a mű szellemi létrehozásához.
Később ez oda módosult, hogy az építész igénybe veszi a képzőművészt abban
az értelemben, hogy a képzőművész az épületet tovább finomítsa, cizellálja.
A mi szempontunk viszont az, hogy a képzőművészet az épületnek a gyújtópontjába
kerüljön, olyan mű legyen, amely tartalmában, ábrázolásában az épület funkcióját
lényegében kifejezi és a néző számára humanisztikusan szól. Hogy az építészek
mennyire más állásponton vannak, arra számos példát lehetne elmondani.
(Szegedi lakótelep: amikor a tervező építész szellemi tunyaságát, a falsík
sivárságát kell a képzőművésznek enyhítenie.) A kiállításrendezési elvekből
bekerült az építészetbe a kerítőfalak, paravánok alkalmazása olyankor,
amikor az épületben megoldatlan dolgot kell ezzel elleplezni. Ezeket dekorálni
csak nonfiguratív művekkel lehet. De arra is van példa, hogy az ilyen építészeti
rendetlenségeket függönnyel akarnak jóvátenni. (Veszprémi gimnázium.) Az
építészek szerint a képzőművészet az épületeknél ne legyen önálló, hanem
csak az épület forma- és térritmusát fokozza, cizellálja. (Pl. a debreceni
Agrártudományi Egyetem zöld márvány aulájába azért kerül egy 6 m2-es
dombormű, hogy a terem hangsúlyt kapjon, s a dombormű a márványt felborzolja.)
Ez nem más, mint a Mondrian-elvnek az adaptálása. Az építészek összetévesztik
az architekturát a szobrászattal. Azt kívánják, hogy egy 4-6 szintes épületkomplexum
ritmusrendszerében a csuklópontokon szobrot helyezzünk el. Ekkora objektummal
képtelen egy szobor csuklópontot képezni. Ugyanígy egy ilyen többszintes
épülettömbön a szobor a térlezárás szerepét sem tudja betölteni. Az építészek
részéről a fenti elvek alkalmazása felveti azt a kérdést is, hogy hol van
a határa a 2 ‰ alkalmazásának? Meg kell határozni végre pontosan, hogy
mi kerülhet a 2 ‰ keretében az épületekhez. A hitelkeret nem lehet kiegészítése
az É.M. költségvetésének. Azt is el kell dönteni, hogy kit terhel a kiviteli
munka. A kút pl. éppoly szerves része az épületnek, mint a falikút, vagy
a vízvezeték. Ezt kötelessége az építtetőnek megterveztetni, ugyanígy a
vízmedencéket is a szökőkutakhoz, vagy kútszobrokhoz. Ez a szerelési munka
és anyagköltség nem mehet a 2 ‰ terhére. Ehhez kapcsolódik az a probléma
is, hogy végre tudomásul kellene venni, hogy az ország vízhiánnyal küzd,
minek annyi vízmedence. Az építészek sokszor lehetetlen költekezéssel kívánnak
épületeket díszíteni (aszódi halottasház).
Redő Ferenc: Mindennel
egyetértek, amit Újvári Béla mondott, ezen dolgokban magam is részes voltam.
Én az építészekkel való megbeszélésnek két irányt szabnék:
1.) problémakör: ahol velük kell vitatkozni
2.) “
: ahol velük együtt valamilyen harmadik szerv
felé kell kérdéseket felvetni.
1.) Sok hibás nézet van
az építészeknél, de meg kell modani, hogy a képzőművészek sem tökéletesen
végzik a munkájukat. Az építészek is felvethetnének felénk sok megoldatlan
munkát - jogosan. Azt azonban tudomásul kell venniök az építészeknek, hogy
lehet olyan eset, amikor a képzőművészeti alkotás alapvetőbben tudja meghatározni
egy épület funkcióját, mint bármilyen építészeti elem. (Pl. egy tanácsház
nagytermének a falán elhelyezett képzőművészeti alkotás.) Keresztül kell
vinni azt, hogy ha a MEB egy munkára művészt kijelöl, akkor a személy miatt
az építész ne léphessen vissza. Ma az a helyzet, hogy ha nem tetszik az
építésznek a kijelölt művész, akkor egyszerűen visszavonja igényét. Amiben
nem értek egészen egyet Ujvárival, az a segítségnyújtás kérdése. Én nem
vagyok olyan merev ebben a kérdésben. Nem vagyok az ellen, hogy ha az építész
valamit nem tud tökéletesen megoldani, s ehhez képzőművész segítségét kéri,
akkor mi azt ne vállaljuk. Itt nem az építésznek, hanem a társadalomnak
adunk segítséget. Igen sokszor előfordul, hogy az építész nem tehet az
előállott helyzetről, belesodródik a dologba, vagy esetleg bele van kényszerítve
egy meglévő épület adottságaiba stb. Van tehát olyan dolog, amit lehetetlen
jól megoldani. (Végeredményben a porcelán-kultúra is onnan ered, hogy annakidején
rájöttek arra, hogy a porcelánégetésnél óhatatlanul előálló hajszálrepedéseket
ráfestéssel eltüntessék, s ebből aztán virágzott ki a porcelánfestés kultúrája.)
Van itt egy anyagi ösztönzési kérdés is, amely felett nem húnyhatunk szemet.
Sokszor vetjük fel az építészek felé, hogy mindig csak szobrászmunkát igényelnek,
festészetet alig-alig. Humoros formában közölték velünk ennek hátterét
is: ők tervezőirodai alkalmazottak, akiknek mellékjövedelmét képezi az,
ha szoborhoz a posztamenstervezéssel megbízzák őket. Festészeti munkánál
ilyen lehetőségük nincs, természetes, hogy inkább azt helyezik előtérbe,
ahol nekik is van valami hasznuk. Ennyit az 1.) ponthoz.
A 2.) ponthoz volnának az alábbi észrevételeim:
a.) A nem ábrázoló művészeti alkotások szereplését az építészetben igen
fontosnak tartom, támogatom. Nagyon örülök, ha padlómozaikot és lépcsőrácsot
nem az építész tervez, hanem felkér rá művészt. De ez persze 2 ‰-ből nem
mehet. Erre más pénzügyi fedezetet kell előteremteni (miskolci SZOT-székház
cementlap-burkolás ügye). Sokszor a tervező spórolni akar, azért nem adja
ki művésznek az ilyen jellegű munkát tervezésre, pedig itt csak a +-t kell
vállalnia, hiszen a munka a költségvetésében valamiképp be van tervezve.
b.) Valamiféle technológiát ki kellene találni, hogy az építész ne az utolsó
pillanatban jelentkezzék igényével, hanem korábban legyen mód az építész
és képzőművész találkozására. És főleg: a legnagyobb beruházásokról (évi
5-6) a Lektorátusnak már év elején legyen fogalma.
c.) Amit Ujvári elvtárs említett (aszódi, fóti ravatalozók) az azért fordulhat
elő, mert tudomásom szerint célhitelből megvalósuló alkotásokat a tanácsok
maguk terveztethetnek helyi emberekkel, technikusokkal stb. Azért ennek
a kérdésnek utána kellene nézni, mert itt esztétikai fegyelemről van szó.
Domanovszky György:
Sok hozzátennivalóm nincs az elmondottakhoz. Én amit Újvári és Redő
elmondtak, ilyen mértékben nem tapasztaltam a MEB-ülésen. Biztos, hogy
az elmondottak példák, de nem általános esetek. Az építészek sem olyanok,
ahogyan itt beállították őket. Ezzel a hangvétellel egyáltalán nem tudok
egyetérteni. Én a zsűrizés elvi szempontjait kidolgoztam, ott elmondtam
az idevonatkozó észrevételeimet is, ott is szerepelnek ezek az esetek,
mint példák. Vannak súlyos problémák is, de ezeket nem ilyen izgatott hangon
kell megtárgyalni. Szerintem két alapvető kérdés van: 1.) mire fordítható
a 2 ‰; 2.) dekorációba ne menjünk bele. Hangsúlyozom: évek óta résztveszek
a MEB-üléseken, a fenti példákat nem általánosságban tapasztaltam. Ilyen
tálalásban a Művészeti Bizottságnak az lehet a véleménye, hogy a MEB eddig
az őrültek háza volt és mi ezt kiszolgáltuk évek óta.
Ujvári Béla: Maga
Jánossy mondta, hogy a térművészet feladata, hogy tovább csiszolja az épületet.
Domanovszky György:
Alapvetően nem igaz, hogy csak ezt akarják!
Ujvári Béla: Akkor
miért nem akarnak figurális dolgokat?
Domanovszky György:
Mert a képzőművészek is lejáratták magukat ezen a téren. Alapvető hiba
az, hogy az építész nem együtt tervez a képzőművésszel.
Aradi Nóra: Domanovszky
György nem volt itt a múltkori hasonló tárgyú megbeszélésen, amikor nem
ennyire élesen kerültek napvilágra ezek a kérdések. Akkor határoztuk el,
hogy a lektorok a legilletékesebbek arra, hogy ezekről a problémákról minket
tájékoztassanak. Kizárólag az ütközéses problémákról kértük a tájékoztatást,
tehát azért hozták a lektorok ide ezeket a példákat. Azzal viszont szembe
kell nézni, hogy az építészeknél uralkodóvá kezd válni egy általános tendencia,
mégpedig az a szemlélet, amely revízió alá akarja venni a képzőművészetnek
a tartalmi funkcióját, ezen belül olyan alaptörvényeket is, amelyeket a
képzőművészet nem tagadhat meg. Nyilvánvaló, hogy a legélesebb és legszélsőségesebb
példákon lehet leginkább lemérni a tendenciát. Nem volna helyes, hogy akkor
kapjunk észbe, amikor ez nemcsak egyesek által képviselt irány, hanem általánosan
érvényesülő törekvés. Ha majd megegyezésre kerül a sor az építészekkel,
fel kell vetni azt a problémát is, hogy ha végre elhelyezésre kerülnek
a 2 ‰-ben készített munkák, utólag az üzemeltető ne rontsa el berendezési
tárgyakkal a munka hatását. (Pl. a Metropol-sörözőben a Gádor-kerámiák
a később elhelyezett perforált lemezből készített lámpák miatt alig láthatók.)
Ujvári Béla: Erre
számos példa van és elkerülhetetlen. Az építészeknek általában az is a
kívánságuk, hogy az épülettel szervesen összefüggésben álló műalkotás lehetőleg
úgy kerüljön az épület elé, hogy azzal semmi köze ne legyen. Tegyünk mögé
fát, vagy bármit, csak nehogy együtt lássák az épülettel. Nem az a céljuk,
hogy az épület egy önálló művel gazdagodjék. Még egy probléma: mi csak
helyszínrajzot látunk és fogalmunk sincs a szélesebb környezetről, a városról.
Helyesebbnek tartanám, ha a főépítészek adnák meg az igényeiket, akik ismerik
az illető helyiségben lévő képzőművészeti alkotásokat, térrendezéseket
stb.
Szöllösi György:
Mindaz, amit itt a szaklektorok elmondtak, igaz. Amit Domanovszky elvtárs
mondott a hangvétellel és a problémák felvetésével kapcsolatban, szintén
igaz és egyet lehet érteni vele. 1959 óta működik a vegyes munkaelosztó
bizottság, ebben pedig az építészek is résztvesznek. A vegyes munkaelosztóban
számos pozitív kérdés és eredmény is volt. Lényegileg a kérdést 3 részre
lehet osztani: 1.) művészetelvi és esztétikai kérdések, 2.) gyakorlati
lebonyolítás (technológiai kérdések), 3.) etikai kérdések. Ezek a kérdéscsoportok
nem választhatók el egymástól. Az első kérdéscsoportba tartozik - amit
Ujvári et. mondott - a szemléleti differencia, ami előbb-utóbb eldöntésre
kell, hogy kerüljön a két szövetség között. Igaza van Aradi Nórának, hogy
ez a tendencia már nem csak egyesek részéről kezd felmerülni, hanem az
Építész Szövetség hivatalos álláspontjaként is. Nevezetesen arról van szó,
hogy mi az épületen alkalmazott képzőművészeti alkotásoknál ábrázoló művészetet
kívánunk, amelynek tartalmi kifejezése van, vagy pedig dekoratív vagy ornamentum
fogalomkörébe tartozó művészetet? Az építészek egyre inkább csak dekoratív-
és ornamentum-igénnyel lépnek fel ott is, ahol annak semmi keresnivalója
nincs. Alkalmam volt évek óta résztvenni MEB-üléseken, és tapasztaltam,
hogy ha pl. szoborról van szó, akkor az építészt nem érdekli annak tartalmi
mondanivalója. Hellyel-közzel inkább az a kívánságuk, hogy ne legyen! Ha
a beruházó kíván tartalmi mondanivalót, akkor az rendszerint abszolút naív
dolog (Pl. Ganz-gyár). Azt kell a Művészeti Bizottságnak eldönteni, hogy
milyen esetekben és műfajokban képzelhető el dekorativitás tartalmi mondanivaló
nélkül, vagy ornamentum. (Ma már gyakran körbejárható körplasztikánál is
nonfiguratív dolgot kér az építész.) Ezen belül eldöntendő, hogy mi fedezhető
2 ‰-ből és mi nem.
A 2.) kérdéscsoporthoz: ezek a kérdések az aszinkronitás vagy szinkronitás
kérdésében jelentkeznek. A művészeti alkotás átfutási ideje hoszszabb,
mint az építészeti technológia fejlődése következtében az építészeti munkáé
(medence-problémák). A mi célunk az, hogy az ún. járulékos költségekre
való tekintet nélkül az alkotások a helyükre kerüljenek.
3.) Az építészek szívesebben foglalkoznak olyan képzőművészeti munkákkal,
ahol nekik is van anyagi érdekeltségük. Ez a túlzottan jelentkező figurális
díszkút-igény rugója. Ez az oka bizonyos művészek kijelöléséhez való ragaszkodásnak
is. Állami rendelkezés kellene arra vonatkozólag, hogy ha az arra hivatott
szerv eldöntötte, hogy a képzőművészeti alkotásra a megadott helyen szükség
van, azt senki tovább vitathatóvá ne tehesse.
Bernáth Aurél:
Az összes problémák, melyek a képzőművészek és építőművészek kapcsolatában
jelentkeznek az építészet stiláris szervi kérdéseiből származnak, nevezetesen
abból, hogy az építészet és az ábrázoló művészet sehogy sem tud boldog
házasságra összekerülni. A két dolog nem megy össze, ezzel tisztában kell
lenni, és ha ebben a dologban tiszta helyzetet akarunk, akkor ott kell
kezdeni, hogy az építészek szemébe meg kell mondani, hogy ők egy steril
építészetet csinálnak, aminek az élethez semmi köze nincs, és ezért nem
is megy össze a festészettel, lefordul a kép a falról. Csak az absztrakt
kép megy hozzá. Tessék elindítani az építészek ellen a kritikát! A szegedi
tanácsház és az Üllői-úti Biológiai Intézet pontos mása a bécsi BAWAG Werk
épületének. Az építészet a teljes elsematizáltság állapotába jutott. Amit
Ujvári mond, az ebből következik természetesen. A Szovjetunióban már arról
beszélnek, hogy engedjék az absztrakt művészetet az épületekre, kénytelenek
ezt tenni! (Brazíliában a fennsík közepén felépítettek egy absztrakt várost,
olyan ez, mint a haarlemi vagy rotterdami kikötőváros, vagy mint a fent
említett bécsi irodaház.) Remény nincs! Vagy könyörgésre fogjuk a dolgot,
hogy adjanak nekünk területet, mert élnünk kell, vagy letesszük a lantot
és átadjuk az absztrakt művészetnek a teret. Nincs homogén megoldás! Persze
vannak olyan esetek, amikor ebben a sterilitásban is lehet valamit csinálni,
pl. a debreceni aula a zöld márvánnyal. A dolog sokkal katasztrofálisabb,
mint hisszük, mert nincs ebben az országban, de egész Európában sem senki,
aki megbillentené a dolgot. Le Corbusier megbillentette a dolgot a maga
kápolnájával, s az ember tényleg úgy érzi, hogy ki akart törni a sterilitásból,
és akart valamit a régi nagy építészet mintájára alkotni. (Erről persze
megvan a véleményem, olyan mint egy májusi vásár épülete.) Ha ez a bizottság
a saját szerepét jól akarja felfogni, akkor azt ajánlanám, hogy ilyen szellemben
kell elkezdeni a tárgyalást az építészekkel, vagy valakiket megbízni a
kérdések nyilvános tárgyalásával. Az egész területen sehol nem történik
meg ezeknek a kérdéseknek a felvetése! Van a modern építészetről kritika?
Én a modern építészet mellett vagyok, mert nem kívánom vissza az eklektikus
építészetet. Amikor az építészek hamut szórtak a fejükre (1952-54-ben)
és át kellett állniok a szocreál építészetre, én akkor is kiálltam a modern
építészet mellett egyedül, de olyan olcsón nem adom, hogy elegendő legyen
nyugati lapokat nézegetni és onnan steril épületeket kimásolni. Ezekhez
reprodukálni kellene százával a Mondrian-képeket, mert csak azok valók
hozzá!
Pátzay Pál: Én
írtam egy cikket az esztétikai zűrzavarról, amelyben az építészetről szóló
fejezet pontosan megegyezik azzal, amit Ujvári és Redő elmondtak. Nem vagyok
olyan pesszimista, mint Bernáth Aurél, hogy ne lehetne ezen segíteni, mert
azok, akik egy rántással jobbra fordulnak, azok egy rántással balra is
fordulnak. Csak arról van szó, hogy valaki másutt így az asztalra verjen
és ez a dolog nyomban másképp fog kinézni. Kesztyűs kézzel persze nem lehet
bánni ezekkel a problémákkal. Az építészek szeszélyesen bolondok, akiknek
nincs határozott művészi álláspontjuk, csak folyóiratokra támaszkodnak
és nem a feladatokból indulnak ki. Márpedig mi öltsön formát, ha nem a
feladat-adta tartalom keres magának formát? Ez alapvető elvi kérdése egész
művészeti életünknek, sőt az egész kulturális életünknek.
Aradi Nóra: Egy
dologban ellentmondok Pátzaynak: szerintem nem ilyen könnyen fordul és
változtatható más irányba a dolog. Nem csak ide- vagy odafordulásról van
itt szó. Adva van a modern építészeti technológia. Hosszú időnek kell eltelnie
addig, míg eljutunk oda, hogy más legyen a tanácsháza és más a biológiai
intézet. Más a funkció, tehát építészetileg nem lehet adekvát. Mindenesetre
ahhoz már egy bizonyos érettsége kell lennie ennek az egész újfajta építészeti
eljárásnak, hogy az épület funkciójának megfelelő differen- ciáltságot
az építész az épület esztétikai megoldásában, koncepciójában kifejezésre
tudja juttatni. Sajnos bizonyos tervezési sémákat nagyon gyorsan el lehet
sajátítani. Az építészek bérezése olyan - miután tervezőirodákban dolgoznak
- hogy nem érdemes magukat strapálni, építészeti megoldásokon törni a fejüket.
Könnyebben megoldható építészeti terveket könnyebb elfogadtatni. Én nemcsak
vitakérdést látok itt, hanem az egész építészeti szakasz éretlenségét.
Szélesebbkörű, nagyobb nyilvánosság előtt lezajló, jó szellemű vitákkal
sokat lehetne változtatni a dolgokon.
Bernáth Aurél:
Semmi kifogásunk nem lehet az ellen, hogy előregyártott elemekkel lakóházak
épüljenek a megszokott formákban és stílusban. De vannak közcélú épületek,
ahol időt kellene szentelni, kicsit lassabban és méltóságteljesebben tervezni
a képzőművésszel együtt. Egy tanácsháza pl. megérdemli ezt!
Somogyi József:
Olyan súlyos érvek hangzottak itt el az egész kor kérdéseivel kapcsolatban,
hogy kicsit zavarban vagyok. Legfőképp Pátzay és Bernáth mesterek hozzászólása
miatt, akiket én nagyon tisztelek, s akikkel szemben sokszor gátlásaim
és kisebbségi komplexumaim vannak amiatt a hallatlan ismerettár és műveltség
miatt, melyekkel ők rendelkeznek. Mindannak amit ők elmondtak, tragikus
hangja van és igaznak látszik, s szembeszállni velük érvekkel nem is lehet,
inkább érzésekkel és egy pár gondolattal. Ujvári azt mondja, hogy az építésztől
mi azt várjuk, hogy tartalmában az épület funkcióját fejezze ki és ehhez
a képzőművész humanisztikus pluszt adjon hozzá. Nem csak így igaz ez szerintem.
Ennek az elvnek hangsúlyozása vezet aztán oda, hogy Szöllősi et. már úgy
szinplifikálja a kérdést, hogy: tartalmi mondanivaló, dekorativitás vagy
ornamentum. Lehetne délelőttökön át vitatkozni, hogy a dekorativitásban
mi a megbélyegző vagy mi a dekorativitásban az igényelhető, a tartalmi
mondanivaló szájbarágott dolog-e. Szavakat lejáratunk és azonos fogalmakat
használva majdnem mindegyikünk különféle dolgokat ért alatta. (A zöld márvány-dologban
teljesen egyetértek Bernáth mesterrel.) Az az érzésem, hogy a legszélsőbb
esetek hangzottak itt el példaként. Lehet, hogy Jánossy az ő hóbortos gondolatrendjével
mondott ilyeneket. Nem is vitatkozom rajta. Csak ez a tragikus hang zavar
engem. Pl. a brazil építészetről mondottak. Azt hiszem, hogy más strukturális
körülmények között alakult ott így az építészet (nép, vidék stb.). Itt
van az olasz építészet, amely úgy érzem, teremtett emberséges műveket is,
de erre senki sem hivatkozik. (Pátzay közbeszól: nem is merült fel vitaként
az olasz építészet helytelensége!) Van tehát megoldási lehetőség! Van remény,
hogy valahol szintézisbe tudnak a dolgok kerülni. Azt sem érzem, hogy a
modern építészet nem bírja el a klasszikus értelemben vett képet. Azt hiszem,
hogy ez fókusz kérdése, mint ahogy a modern épület elbírja az antik bútort.
Sőt, egy nagyon desztillált, tiszta belső térben külön életet kap egy odatett
renaissance komód vagy szék. A jó műveknek nincs stílus-, korgátló negatívuma.
Az, hogy az építészek most külföldi lapokból veszik az ötletet, annak is
az az oka, hogy sokáig el voltak zárva a világtól. A magyar építészetnek
inkább azt vetem fel hibájául, hogy a szerte a világon vajúdó építészeti
formakereséseknek csak a felszínét látja és ebből születnek meg olyan dolgok,
hogy Brazíliát az Ecseri térre teszik stb. Ezek a megoldások persze nem
mindig szerencsések. A képi és plasztikai elveknek is mindig volt egyetemes
törekvése, ugyanígy a képkészítés, szoborkészítés változó törekvései egyetemesen
hatottak a világban, csak akkor váltak károssá, ha ezek is a struktúra
esetlegességeit vették át, és nem az elveknek a művészben érlelt és ötvöződött
erejéből váltak új művekké. Tehát én azt hiányolom az építészeknél, hogy
nem az elvek elsődleges tisztaságából teremtenek új műveket, hanem nagyon
sokszor csak átvesznek valamit. Abban azonban nem érthetek egyet, hogy
katasztrofális lenne a helyzet, vagy az lenne katasztrofális, hogy valahová
egy nonfiguratív dolgot teszünk. Azzal a megfogalmazással sem értek egyet,
hogy a "szobor, mint lezáró szobor, már nem szobor, hanem architektúra".
Szerintem az a döntő, hogy megtalálja-e a gyújtópontot, amelynek az architektúrához
kötődő ereje megvan, vagy amellyel az épület elektromos íve összeköthető
(olasz terek).
Domanovszky Endre:
A vita nagyon izgalmas és érdekes. Az az érzésem, hogy a vitázók valamiféle
ilyen vagy olyan formai lehatárolásból nézve vizsgálják az egész problémát.
Szerintem az a baj - és ez irritál engem -, hogy a modern épületek a világon
mindenütt egyformák. (Tihanyban ugyanazt látom, mint a bolgár tengerparton.)
Számomra nem az a probléma, hogy vitatkozom a modern építészetnek a jelenlegi
formai megjelenése ellen, mert én is jobbnak találom, mint az eklektikus
építészetet. A probléma az, hogy a művészi alkotó szándékot nem látom.
Milyen az a szándék, amellyel a művész művét létre akarja hozni? Ha valaki
gyors sikert akar, akkor átvesz külföldi példákat, de ezekre 20 év múlva
mit mondanak majd? Ezt a szándékot, mint problémát kell az építészeknek
felvetni. Mi az a cél, amit végül is egy építőművésznek maga előtt kell
látnia? Sokféle észrevétel hangzott itt el a mai építészettel szemben,
amelynek jórésze helytálló és igaz, én mégis el vagyok kötelezve a modern
építészet irányában annak ellenére, hogy ma még üres, formalisztikus, értelmetlen
ténykedést látok. Megjegyzem azonban, hogy amikor mi az építészet felé
ilyen értelmű kritikát gyakorolunk, ugyanakkor a világ képzőművészeti mozgásának,
életének tevékenységéről is hasonló bírálatot kellene mondanunk. Értem
ezt úgy, hogy nem kis mértékben tapasztalhatjuk külföldön, de hazánkban
is, hogy bizonyos kellemesen ható vagy pillanatnyilag divatbajött gesztusok
hamis vonatkozásban is, kitűnő művészeknél óriási humuszra találnak, ami
szerintem legalább olyan katasztrofális, mint az építészet "csődje". Véleményem
szerint, mielőtt az építészekkel leülünk, a Művészeti Bizottságnak legalább
abban kellene megegyeznie, hogy melyek azok a szándékok, rugók, amelyeknek
alapján értékítélni hajlandó, s többé-kevésbé magunk között egyetértésre
kell jutni. Valamennyiünkben van egy belső konfliktus, melynek alapján
e pillanatban a modern építészet bizonyos gesztusainál pozitív lépéseket
látunk. Hangsúlyozom persze, hogy egyáltalán nem kialakult, nem érzem egy
kultúra kifejezési formájának, hanem csupán egy szükségszerűen kialakult
formavilágnak. Magam részéről tehát azt szeretném, ha előbb magunk között
vitatkoznánk.
Plesznivy Károly:
Az építészetet illetően itt olyan problémák merültek fel, és olyan
észrevételek hangzottak el egy-egy mondatban, amire szerintem hosszú tanulmányokat
és nagy időt kellene szánni, nem pedig elintézni egy mondattal. Ameddig
mi ennyire tisztázatlanul állunk az egész képzőművészeti probléma előtt,
s ameddig ennyire szerteágazó a vélemény a képzőművészet különböző műfajainak
megjelenítését és tartalmát illetően, addig nem lehet leülni az építészekkel
vitatkozni. Szánjunk erre néhány ülést, vagy néhány írásművet, s próbáljuk
tisztázni előbb belső problémáinkat. Egyetértek Domanovszkyval, hogy az
építészet vitája előtt helyes lenne a képzőművészet vitáját, kritikáját
lefolytatni. Nem foglalkozhatunk az építészet elvi kérdéseivel addig, míg
a képzőművészet elvi kérdéseivel behatóan nem foglalkoztunk. Előbb a saját
portánkon kellene némileg tiszta helyzetet teremteni. Beszélünk, hogy "építőművészet
és művészeti igényesség". Nem vagyok híve anyagi vonatkozásokat összevetni
a művészek problematikájával, de hadd említsem meg, hogy elképesztő milyen
kategóriák között dolgoznak az építészek. Sem képző-, sem építőművészetet
nem lehet normában elképzelni. Azt hiszem, nem ártana ezt a kérdést is
megvitatni.
Bencze Gyula:
Ez a Bizottság egyre inkább a leglényegesebb dolgokkal kezd foglalkozni.
Ez az egyik legkomolyabb kérdése kulturális életünknek. A jelenleg kialakult
helyzetben két szélső értelemben vett álláspontra lehet helyezkedni: az
abszolút negáció és a teljes azonosság álláspontjára. De volna egy harmadik
álláspont is, amely mérlegeli a feltételeket. Vannak feltételek, amelyek
között ez az építészet létrejött és lehetséges az az álláspont, amely ebben
a helyzetben megpróbálja fenntartani azt, amit fenn lehet tartani és kritizál
minden olyan törekvést, amely tévútra viszi az építészek döntő többségének
a teljesítményét. Ha az abszolút negáció álláspontjára helyezkednénk, szembeszegülnénk
egy olyan áramlattal, amelylyel szembeszegülni teljesen lehetetlen. Olyan
építőművészetnek a kialakulásáról van szó, amely a mai ember életszük-
ségleteinek, életigényeinek, a világról való elképzeléseinek keresi az
építészeti kifejezéseit. Hogy keresi ezt a kifejezést, az tény - hogy hogyan
találja meg, az más kérdés -, s ezért nem tudok olyan álláspontot elfogadni,
hogy az építészet teljesen csődbe jutott. Úgy látom, hogy az építészet
a kibontakozás állapotában van, érthető, hogy ebben az állapotban a jó
és rossz keveredik. De ha historikusan nézzük a dolgot, akkor történetileg
felvetődik egy változott kor változott építészetének problematikája (Egyiptom
és barokk építészet). Más jellegű érzelem, érzés, gondolatvilág, tudományos
világ eredményei, új arcú ember eredményei törekszenek építészeti kifejezésre.
A modern tudomány és technika olyan lehetőségeket adott az emberiség számára,
amely sajátságos módon egy internacionalista jellegű építészet kialakítását
követeli meg. Szerte a világon jelentkezik egy lakásszükséglet, amit korszerű,
hihetetlenül gépesített építészeti technikával kell és lehet megoldani,
és bizonyos szabványok bevezetésével együtt jár - ezt nem lehet letagadni.
Ott viszont Bernáthnak van igaza, hogy vannak pontok, ahol meg kell állni,
ahol mélyebb tartalmi kifejezésekről van szó. Ezzel az egy-két gondolattal
csak jelezni akartam bizonyos problémákat. Azt hiszem, ilyen szellemben
- sine ira et studio - kellene kifejtenünk nekünk is, és az építészeknek
is álláspontjukat. Én meg vagyok győződve arról, hogy az építészek között
is sok van olyan, aki a szakmájának szerelmese és művészileg gondolkodik.
Talán sok tekintetben az észjárásukkal nem értünk egyet, de tény, hogy
egzisztenciális kérdésekről is szó van.
Pátzay Pál: Nem
azért jöttünk ide, hogy méltassuk a jó építészetet, hanem hogy példákat
hozzanak, hogy lássuk, milyen hibákkal kell megküzdenünk. Igaz, hogy a
tervezés rossz bérezéssel történik, de az is igaz, hogy nem olyanok terveznek
minden esetben, akik tudnak tervezni. Hogy az építészet kérdésében milyen
álláspontot foglalunk el, ahhoz sok mindennek az ismerete lenne szükséges.
De vannak tények, amelyeket nem lehet elmisztifikálni, amelyek ellen igenis
ki kell kelnünk (tihanyi héj). Ha az építészek karmester módjára dirigálják
a képalkotó művészeteket, ez rendkívül nagy kárára van a társművészetnek.
Nem arról van szó, hogy megreformáljuk a világ építészeti indulatait, hanem
hogy ennek a káros formáját, befolyását a képalkotó művészetekre csökkentsük.
De egyre fel kell figyelni; nagy hódolattal vagyunk a nyugati, dekadens
reklámépítészet irányába. Vagy komolyan vesszük, hogy egy szocialista országban
élünk, és ennek tendenciáját keresztül akarjuk vinni, vagy mondjunk le
arról, hogy ítéletet mondjunk.
Aradi Nóra: Major
Máté nemrégiben kiállt a nonfiguratív képzőművészet mellett és határozottan
leszögezte, hogy minden társadalmi korszakban vannak egyes művészeti ágak,
amelyek vezérszólamot játszanak és egyesek alárendelt szerepet. Ilyen módon
helyezte el a képzőművészetet, mint az építészetnek alárendelt művészeti
ágat. Ez egy kinyilatkoztatott álláspont, amely ha cáfolatlanul marad,
sok zavart okozhat.
Rengeteg példát lehetne mondani, hogy az építészet és képzőművészet kapcsolata,
kölcsönhatása bizonyos történelmileg érdekelt szabályok szerint létezik,
vagy kell, hogy létezzen. Rendkívül önkényesen kiválasztott példák alapján
alakultak ki ezek a szabályok, s ezért nem hatnak eléggé hitelesnek. (Görög
művészetnél az építészet és képzőművészet kapcsolata, gótikus építészetnél
stb.) Ha az ember komolyan nézi történetileg, hogy a képzőművészet-építészet
kölcsönössége hogy alakult, rögtön megdőlnek azok a merev sémák, amelyek
ezt a kapcsolatot kizárólag strukturális kapcsolatra szűkítik. Az építészeknél
pl. állandóan ezek a strukturális jellegű kapcsolatok kerülnek előtérbe,
háttérbe szorítva azokat a kapcsolatokat, amikor a képzőművészeti alkotás
nem közvetlenül az épület valamely részét hangsúlyozza, hanem az épület
tartalmi funkciójából következően hangsúlyozza a külső térnek, vagy a belső
térnek egy adott részét, a társadalmi funkciókkal összehangzóan.
Szilárd György: Bennem
már tisztán kialakult az, hogy nem ülhetünk most le az építészekkel, hiszen
magunk között sincs egyetértés a kérdésekben. Tudomásul kell venni, hogy
van Szövetség és annak vannak elvi célkitűzései. Örülnék, ha az elvtársak
elfogadnák a javaslatomat, mely szerint először a Szövetség hívjon össze
egy 25-30 tagú plénumot, ahol résztvenne a Művészeti Bizottság néhány tagja
is, s ahol az a szűk plénum megpróbálna legalább egyes kérdésekben álláspontot
közösen elfoglalni. Bízza meg a Bizottság Bencze, Domanovszky, Somogyi
elvtársakat és engem, mi összeállítjuk az anyagot, esetleg megbeszél- nénk
a vitaindító előadást és előadót is. Az itt kialakult álláspontot vinnénk
egy közös építész-képzőművész konferencia elé. Véleményem szerint erre
megérett az idő. Persze mindkét megbeszélésre az illetékes szerveket is
meg kellene hívni. Csak ezt az utat látom járhatónak, mert végeredményben
először a képzőművészekkel kell megharcolni ezt a kérdést. Nem arra gondolok
itt, hogy bármilyen plénummal az építészeket meggyőzzük, hogy ne ilyen
épületeket tervezzenek, hanem arra, hogy vannak kérdések, ahol meg lehet
találni a közös nyelvet.
Bernáth Aurél:
Pátzaynak van egy értekezése. Hozzuk azt ide, vagy az legyen a vitaindító
előadás. Én már 1947-ben megírtam, hogy elismerem az absztrakt művészet
létjogosultságát, azonban meg kell róla állapítani, hogy ez az ábrázolástól
eltér, tehát nem pontosan oda tartozik, ahová az ábrázoló művészet. Vonjuk
le ebből a következtetést ott, hogy az absztrakt művészet az ábrázoló művészettől
váljon szét. Legyen az absztrakt művészet külön szak, s ha az építészeknek
ez kell, favorizálják. (Miután én ábrázoló művésznek tartom magam, most
magam ellen beszélek.) De hagyjanak teret az ábrázoló művé- szeteknek is.
Az építészeken múlik, hogy hogy vizsgáznak ebben a kérdésben.
Domanovszky Endre:
Amit Bernáth Aurél mond, az olyan probléma, amit véleményem szerint a Művészeti
Bizottságnak egyszer napirendre kellene tűzni. Javaslom, hogy ezt valamelyik
ülésen vitassuk meg. Javaslom, hogy Pátzay az anyagát ismertesse a következő
ülésen. Helyes az, hogy előbb magunk között egy közös platformot alakítsunk
ki.
Somogyi József: Az
én egész felszólalásom nem az absztrakt művészet pártfogója akart lenni,
csak azt mondom, hogy hiszek abban, hogy a modern művészetnek is van társadalmi
eszmék hordozására alkalmas formarendje.
Redő Ferenc: Van
egy pár konkrét kérdés, amivel nem kellene megvárni az építészekkel való
megbeszélést. A munkaelosztó-bizottságok hetenként üléseznek, a problémák
hetenként felmerülnek, s ezekre nekünk választ kell adnunk. Mi megmondanánk,
hogy melyek ezek a kérdések.
Szilárd György:
Erre nem lehet vállalkozni, megegyezés nélkül nincs értelme most annak,
hogy bizonyos dolgokat deklaráljunk. Változatlanul az előbbi javaslatom
mellett tartok ki.
Bencze Gyula: Szilárd
elvtárs javaslatát fogadjuk el. Ez a probléma túlnő már a kilences bizottságon.
Amíg itt a legfelsőbb kulturális vezetés nem teremt tiszta helyzetet (a
Pártközpont ipari osztálya és kulturális osztálya), s nem mondják meg,
hogy mit támogatnak, mit nem, mivel értenek egyet és mivel nem, addig az
építőművészeknek mindig lesz előnyük, mi pedig nem találunk olyan mértékű
támogatásra problémáinkban, mint amilyenre ők.
HATÁROZAT:
Ujvári, Redő és Domanovszky szaklektorok adják át a Titkárságnak azokat
a konkrét kérdéseket, amelyekben gyors intézkedéseket tartanak szükségesnek.
Bencze, Domanovszky Endre és Somogyi József elvtársak Szilárd elvtárssal
együtt összeállítják a Szövetségben tartandó megbeszélés programját. Erre
a szövetségi megbeszélésre a Művelődésügyi Minisztérium és a Pártközpont
illetékeseit is meg kell hívni.
Ezen megbeszélés után kerülne sor a két Szövetség esetleges konferenciájára
a Művészeti Bizottsággal közösen.Mindkét megbeszélést 1962. dec. 10-ig
kell lebonyolítani.
2.) Napirend:
Vitás kérdések.
a.) Turcsányi Árpádnak
a mátészalkai gimnáziumhoz kerülő "Esze Tamás" szobra.
Szilárd elvtárs közli,
hogy a művész a zsűribizottság döntéseit - mely a szobrot több alkalommal
nem vette át - sérelmezte és fellebbezte a Minisztériumhoz. A Minisztérium
az ügyet a Művészeti Bizottság elé utalja.
Felolvassa a legutolsó zsűri SZ/543. sz. jegyzőkönyv határozatát. A mű
fotóját jelenlevők megtekintik.
Pátzay Pál: Hazafias
karikatúra. Egy ilyen történelmi persziflázs még meg is bélyegezendő! Szimpatikus
Esze Tamást így beállítani, ez ellen tiltakoznom kell.
Szilárd György:
Javaslom, hogy a bizottság tagjai közül néhányan nézzék meg a szobrot.
Aradi Nóra: Felesleges,
mert a fotó tökéletesen mutatja, hogy miről van szó.
Bernáth Aurél:
Ezek nagyon kényes dolgok, ajánlanám, hogy a bizottság kérjen fel három
szobrászt, aki újra megnézi a művet.
Pátzay Pál: Javaslom
az előző zsűrikből Ungvárit, plusz Mikust és Kerényit.
Szilveszterné:
Nem fognak kimenni a nevezettek.
HATÁROZAT:
A Művészeti Bizottság mielőtt véglegesen döntene, felkéri Ungvári,
Mikus és Kerényi szobrászművészeket, hogy a szobrot a művész műtermében
tekintsék meg és véleményüket közöljék a Művészeti Bizottsággal.
b.) A tatabányai Megyei
Könyvtár elé kerülő Kucs Béla-szoborterv.
Szilárd elvtárs
ismerteti az Sz/517. augusztus 23-i és az Sz/580. sz. szeptember 13-i zsűrijegyzőkönyvek
határozatát. Tekintettel arra, hogy a zsűribizottság és a lektorok vannak
egy véleményen (egy figurát kívánnak) az üzemeltető pedig más véleményen
(többalakos szobrot kíván), a Művészeti Bizottság a fotók megtekintése
vagy a mű megtekintése után döntse el a kérdést.
Bernáth Aurél:
Szeretném, ha egy szobrász egy tervet bemutat, akkor tisztességesebben
legyen az taglalva. Ez egy unszolíd dolog.
Pátzay Pál: Különbséget
kell tenni vázlat és terv között. Ez nem terv.
Somogyi József:
A teret nem oldja meg, plasztikailag nem jó.
Plesznivy Károly:
Hogy kerülhet egy mű ilyen állapotban zsűrire?
Domanovszky Endre:
Adjuk vissza a zsűrinek azzal, hogy ezek csak vázlatok.
Pátzay Pál: Utasítsuk
vissza azzal, hogy ezek a tervek nem tekinthetők terveknek, csak jegyzetek,
a tervnek a leendő mű minden lényeges szándékát magában kell foglalnia.
Szilárd György:
Ez általánosan ilyen stádiumban szokott zsűrire kerülni, tehát nem büntethetjük
éppen Kucsot azzal, hogy az övét visszaadjuk. Majd, ha a zsűrizés elvi
szempontjai leszögezésre kerülnek, akkor léphetünk fel ezzel az igénnyel.
Én javasolnám, hogy Somogyi nézze meg a szobrot.
Pátzay Pál: Ráadásul
két ellentétes dolog van itt. Hát melyik a művész igazán?
Aradi Nóra: Egyébként
is, a megbízót nem hozhatjuk abba a helyzetbe, hogy ő igazodjék el egy
ilyen terven.
HATÁROZAT:
A bizottság felkéri Somogyi Józsefet, hogy Cifka Péterrel együtt a
hét folyamán tekintse meg Kucs Bélánál a tervet és közölje vele a Művészeti
Bizottság észrevételeit.
c.) Vilt Tibornak
a pesterzsébeti temetőbe kerülő felszabadulási emlékműve.
Szilárd elvtárs közli
ez ügyben eddig történteket (1960. IX. 9. Sz. 585. - 1960. XI. 3. Sz. 718.
- 1960. XI. 4. Ujvári feljegyzés, 1960. XI. 10. Műv. Min-nek írt levél,
1960. XI. 21. Műv. Min válasza, 1960. XI. 22-i Sz/768. sz. jegyzőkönyv,
1961. ápr. 10. Sz. 220. sz. zsürijegyzőkönyv, 1962. okt. 2. konzultációs
bizottsági ülés feljegyzése, 1962. okt. 2. Ujvári feljegyzése Szilárd elvtárshoz,
1962. okt. 3. Lektorátus feljegyzése és 1962. okt. 2. Vilt Tibor levele.)
Jelenlévők a fotókat megtekintik.
Szilárd elvtárs: Nem
értek egyet azzal, hogy a művész, ha valamivel nem ért egyet, a lektort
kiutasítsa. Erre berendezkedni és ezt tűrni nem lehet.
Aradi Nóra: Ennek
a szobornak az elgondolásával annak idején jó szívvel senki sem értett
egyet. Azt nem lehet elfogadni, hogy majd a faragásban mit fog kihozni.
Viltnek az a szándéka, hogy az egész felületet teljesen amorf módon oldja
meg.
Pátzay Pál: Egy
táblának nem lehet önálló egzisztenciális fellépése.
Plesznivy Károly:
Én mint vázlatot elfogadhatónak tartom. Kivitelezés előtt még egy tervet
készítsen.
Szilárd György:
Én behívom Vilt Tibort és Ujvárival kapcsolatos eljárásának helytelenségét
meg fogom magyarázni. Javaslom, hogy ezután Ujvári és a bizottság három
tagja tekintse meg a művet. A fotó alapján dönteni nem lehet.
HATÁROZAT:
A Művészeti Bizottság
tagjai közül Aradi Nóra, Somogyi József és Domanovszky Endre - dr. Ujvári
szaklektorral együtt Vilt Tibornál a kérdéses munkát tekintsék meg.
d.) Makrisz Agamemnonnak
az MTA Központi Kémiai Kutató Intézet elé kerülő kétalakos szobra.
Szilárd elvtárs ismerteti
a problémát. (1961 ápr. 21-i Sz/248 sz. zsürijegyzőkönyv és okt. 2-i jegyzőkönyv.)
Az októberi jegyzőkönyv alapján a zsüribizottság a szobron módosításokat
kíván, de elfogadja. Üzemeltető tiltakozik felállítása ellen, indokolás
a jegyzőkönyvben.
Bernáth Aurél:
Ebben a kérdésben abszolút szilárdan ki kell állni a zsüri határozata mellett.
Egy igazgatónak nem lehet hozzáértése, nem lehet joga megcáfolni a zsürit.
Pátzay Pál: Ebben
az esetben nincs igazad. Az üzemeltetőnek van egyedül egészséges ízlése.
Szilárd György: Állandóan
felvetődik a dolog: hallgassuk meg a közönség véleményét. Elmentünk addig,
hogy meghallgatjuk. Azonban döntés előtt meg kell néznie a bizottságnak
ezt a szobrot.
Bernáth Aurél:
Az előző zsürin is ott volt az üzemeltető!
Plesznivy Károly:
Bernáth Auréllal értek egyet. Ha nem az igazgató mondaná ezt, hanem a portás,
esetleg elhinném ezt. Kérdéses dolog, hogy a dolgozók véleményeként mit
diktál a jegyzőkönyvbe. Egyébként is az a véleményem, hogy ha egyszer a
zsüri és a lektorok egy véleményen vannak, akkor azt mi ne változtassuk
meg.
Pátzay Pál: Elvileg
tényleg ez a helyes, de a dolog úgy áll, hogy én láttam ezt a szobrot.
Ez a "szerelmes pár" átírása. Ez az, amit semmi körülmények között nem
lehet rátukmálni a közönségre.
Szilárd György:
Dönteni nem lehet, addig míg nem láttuk a szobrot. Véleményem szerint az
egész bizottságnak meg kell tekintenie.
HATÁROZAT:
A MB fenti szobor ügyében
véglegesen nem dönt. A bizottság teljes létszámmal a szobrot a helyszínen
1962. okt. 15-én megtekinti.
Kmf.
(Szilárd
György)
igazgató
|
|