|
N. PÁL
JÓZSEF
Önveszélyes felejtéseink
történetéből
Veres Péter és a hatvanas
évek
Általában semmi jelentősége nincs a
hozzászóló életkorának egy konferencián, de ma mégiscsak jellemzőnek vélem,
hogy a megszólalók közül messze én vagyok a legfiatalabb a magam negyven
esztendejével. Jómagam vagyok ugyanis az egyetlen - s ez nagyon fontos!
-, akinek helyzete és életkora okán esélye sem lehetett Veres Pétert személyében
ismerni. Az élő íróról nekem egyetlen apró, - természetesen gyermekkori
emlékem van. Valamikor a halála előtt kevéssel történhetett - gondolom,
1969-ben -, hogy az utcákat a táncdalfesztiválok módján kiürítő "Röpülj
Páva" népdalverseny éppen soros fordulóját néztem sokadmagammal egy kicsi
zalai faluban, a szomszédék televízióján. Veres Péter talán zsüritag volt,
talán nem, de tény, hogy fölszólalt és jó hosszasan beszélt. Többször is
elmondta, hogy "én egy akkurátos ember vagyok", s a népkultúrát védve azt
fejtegette, hogy a "már minálunk babám" kezdetű nóta aligha lehet eredeti
népdal, mert hiszen hiába megy fel az a legény a fa tetejére, s hiába rázza
a meggyet, nem pattog az le, csak amelyik férges. Anyámék általában hat
elemit végzett, könyvet csak nagyritkán olvasó generációja - elvégre muzsikát
akart hallani, nem szónoklatot - persze eléggé unta a terjengős okfejtést,
de arra határozottan emlékezem, hogy mindenki pontosan tudta, ki
is ez a fehér ingben, nyakkendő nélkül, felemelt mutatóujjal beszélő, mindenbe
"belekotyogó" parasztember. Veres Péter aztán a következő esztendőben meghalt
s állami pompával eltemették. Nem a szülőfalujában, ahogy Tamási Áront,
vagy Szabó Pált, hanem az akkor még Mező Imre nevét viselő út melletti
temetőben.
Sorsom később
úgy hozta, hagy irodalomtanár lettem, s - jórészt Czine Mihálynak köszönhetően
- Veres Péter is megszerettem. Falusi és paraszti származású gyerekként
ez nekem nem volt nehéz, de a népi irodalomhoz való vonzódásommal már egyetemistaként
is valamiféle csodabogárnak számítattam, mára pedig alighanem egyedül maradtam
korosztályom irodalmárrá lett részében. Az elmúlt hetekben Iegalább ötven
egyetemi hallgatót kérdeztem meg, ki olvasott élete sarán valamit Veres
Pétertől, vagy ha nem, akkor ki tudna mondani legalább egy könyvcímet tőle.
Nem mondhatom, hagy a válaszok nagyon elkeserítettek, mert hiszen csak
azt kaptam, amit várhattam. A többnyire egy évvel a diploma előtt álló
magyar szakos hallgatók közül egy olvasta vizsgára a János és Julcsa
című regényt (nem tetszett neki), egy másik pedig a Számadás
címet ismerte, de a könyvet persze nem olvasta. Lehetett volna még érdeklődni
a történelmi stúdiumokat hallgatók között is, de tudni vélem, hogy ők meg
- amennyiben ismerik - egy a kommunistákkal állandóan gyanús viszonyokba
keveredő, régen elavult társadalom- és nemzetképet dédelgető epizódfigurának
tartják általában - esetleg még antiszemitának is. Veres Péter - huszonhét
esztendővel a halála után - sem szépíróként, sem gondolkodóként, sem politikusként
nem létezik, a tudatot és a magatartást jelenvalóan formáló, élő
történelmi emlékezetként bizonyosan nem. Emlékét és példáját makacs hűséggel
őrző - általában korosabb - tisztelői természetesen vannak még szép számmal,
de biztosan állíthatom: keressenek bár szorgalmasan, a mai Magyarországon
aligha fognak találni olyan - nálam fiatalabb - irodalmárt, aki hajlandó
még megbecsülő módon meditálni erről az életműről.
A felelősök
persze elősorolhatók. Az oktatásnak, a könyvkiadásnak csakúgy megvan a
maga vétke, mint a kulturális politikának vagy a tömegkommunikációnak,
de átkozódhatunk mi akár napestig is, Veres Péter emlékének evvel nemigen
fogunk segíteni, sőt választ sem kapunk ama kérdésre, miért nem kell ez
a szellemi-etikai hagyaték ma már szinte senkinek - javarészt azoknak sem,
akikre, vagy akiknek utódaira az élő író még "számíthatott" volna. Az nem
lehet vitás, hogy már a reá jellemző írói szereptudat puszta említését!
is hideglelést kapó újmódi irodalomfölfogás bőven megteszi a magáét a felejtetésért,
de ne ámítsuk magunkat. Veres Péter a szépíró mára eléggé megfakult,
s néhány Gyepsor-novella kivételével aligha fog megmaradni. Azon
alkotók közül való ő ugyanis, akinek emocionális és tudati befogadásához
az ábrázolt tematika belső történetének a tárgyi és Iélektani ismerete
is szükséges. Veres Péter éppen a személyével is modell-szerűen összefonódott
írói és közéleti magatartást kikezdő irodalmi szemléletváltás előestéjén
ment el, s földi valójával egyidőben az a világ is csendben távozott, amelynek
empatikus átélése nélkül e közeg által fölnevelt, így folytonosan annak
viszonyrendszerére utaló életmű is értelmezhetetlen. Az a paraszti világ
- írásainak szinte kizárólagos tárgya , amelyet ő mindenki másnál jobban
ismert, mára eltűnt, s vele e világ összefüggésrendszerét, jellemformáló
kultúráját még nyomvonalaiban őrző - így a szövegekre a ráismerés intimitásával
is reflektálni tudó - potenciális olvasóközönsége is nagyon megfogyatkozott.
Dokumentummá és a magyar múlt egy karakteres szeletét kikezdhetetlen tárgyi
hűséggel őrző emlékezetté vált hát az írott életmű nagyobb része, s bizony
a politikában forgolódó - a praktikus konspirációkra kevésbé alkalmas -,
a dolgokat a másokért való felelősség morális szemszögéből megítélő ember
szereplései is illúzióktól terhelt naivságnak tűnhetnek utólag a leginkább.
Vulgárisabb szólással: túlságosan becsületes volt ő ahhoz, hogy vérbeli
politikus legyen! Alighanem teoretikus szándékú munkáinak is inkább csak
az állandó tanulásra és megértésre törekvő, mindenáron használni akaró
ember példája lehet ma az éltetője, s nem elsősorban azoknak a tartalma.
Van azonban ennek az életútnak egy faktora, amely nemcsak hogy megőrzésre
érdemes, de egyenesen ordító módon hiányzik a mai világból. Ez pedig az
ember a maga - fogalmilag aligha leírható -, néha már önveszélyesen következetes
erkölcsi tartásával. Veres Péter életének legnagyobb műve ugyanis az a
jelenség, amelyet önmagából épített, s amely heroikus példaadásával egyszerre
vall a század magyar történelmének álmairól, megfojtott lehetőségeiről
és csapdahelyzetekből fakadt torzulásairól. E jelenség közösségi orientáltsága
és etika-központúsága mindig nyilvánvaló volt, s éppen ez került - a látszólagos
megbecsülés ellenére! - kutyaszorítóba az író életének utolsó évtizedében,
s vált aztán szép lassan anakronisztikus magatartásformává, hogy azt ne
mondjam, tarthatatlanul nevetségessé sokak szemében. A Veres Péter-i magatartás
kilúgozódásának valódi okát - aminek gyújtópontja a hatvanas esztendők
csalfán kétértékű világa, tágabban az 1956 utáni időszak - ezért csupán
a magyar történelem utóbbi évtizedeinek históriájával együtt érthetjük
meg. Egyszerűbben szólva: Veres Péter és a hatvanas évek viszonya nemcsak
önmaga történetiségében érdekes, hanem azért is, mert e viszony tanulságában
rejlik az életmű morális üzenete iránti süketségünk titka csakúgy, mint
a személyében fölfénylő emberi és nemzeti példával szembeni mai érdektelenségé.
Részletesen
elősorolni ezen időszak Veres Péterre vonatkozó történéseit talán fölösleges,
más volt ugyanis a látványos tények demonstrálta látszat, s más a valóság.
Veres Pétert látszólag nagyon megbecsülték, néha még azt is hihette, hogy
szükség van reá. Országgyűlési képviselő volt, majd minden évben megjelent
egy kötete (volt esztendő, hagy kettő), közös fotók készültek róla az első
emberrel, halálos ágyán kitüntették a Magyar Népköztársaság Zászlórendjével,
s "majdhogynem" a Munkásmozgalmi Panteonba temették. Halála után egy emlékkötet
(Veres Péter koszorúja) - nagyon sok érdemes ember mellett - két
nagyágyút is kénytelen volt fölvonultatni, Kádár Jánost a könyv elején,
Gáspár Sándort a legvégén. Kádár híressé vált egyrészt-másrészt való méricskélése
után az 1956 decemberi párthatározat ércbe vésendőnek szánt igéire is hivatkozott,
majd tudtul adta hangos önelégültséggel, hogy "Veres Péter látva a párt
politikájának helyességét és mindjobban kibontakozó eredményeit... a szocialista
rendszernek nemcsak címzetes tanácsadója, hanem jelentős támogatója lett."
Nyilvánvaló ma már, hogy e kétes értékű méltatási igyekezet a legitimáció
hiányával küszködő hatalom bázisˇszélesítő kisajátítási törekvésének mozzanata
volt ("mert ott áll l eleve sírodnál, / ő mondja meg, ki voltál, / porod
is neki szolgál."), ám valljuk be mégis, hogy a dolog velejére nézvést
"van az állításban valami". Nem egészen úgy persze, ahogyan azt Kádárék
gondolták, de tény, hogy az estéjéhez közeledő író 1956 után - tudomásul
véve a hatalomgyakorlási modell mozdíthatatlanságát, s vallva az
"ahogy lehet" paraszti életakarat etikáját -, mindig készen állt a segítségre,
akár a halálos ágyán is. Az is ismeretes, hogy a társadalmi formáció
elvi alapelemeivel, vagyis általában a szocializmussal, mint történelmi
céllal soha nem volt vitája, ha valaki, hát akkor ő aztán nem akarhatott
visszahátrálni sem Rákosi Mátyás, sem Horthy Miklós, sem Ferencz József
világába, a kapitalizmusból pedig - hiszen a magyar formájában élt éppen
eleget! - egyáltalában nem kért. Örült hát a táguló életlehetőségeknek,
a mezőgazdaság sikereinek, lénye és szava folytonos reményt sugallt a reája
figyelő embereknek, de a korszak jelenségeihez való viszonya mégis roppant
ambivalens volt. Jellemző lehet, hogy miközben a korábbi szakirodalom (Bata
Imre, Bíró Zoltán, Czine Mihály) "felszabadult és harmonikus életalkonynak",
"kölcsönös politikai bizalomból táplálkozó légkörűnek", sőt a munkásmozgalmi
értékrendhez idomulónak látta elsősorban az ekkori életszakaszt, szinte
valamennyi értékelő beszélt egy bővebben aztán nem taglalt "rezignációval
vegyes bizakodásról", vagy "csendes rezignáltságról". A kérdés az, hogy
miből fakadhatott ez a rezignáltságként emlegetett állapot, amelynek valószínűleg
mélyebb okai is lehettek, mint az öregedés általában, vagy az, hogy Veres
Péter javaslatait többnyire semmibe vették a hatalmasok.
Azt, hogy
a hatvanas esztendők kádári sikersztorijának a genezise a forradalom leverése
volt, akkor is tudták sokan, ha nyíltan nem is beszélhettek róla. Veres
Péter 1956-os szerepvállalása ismeretes, s az is, hogy a személyes felelősségrevonást
kihallgatásokkal megúszta, noha a belügy szívesen lecsukta volna a forradalom
mellett kiálló - s ezért aztán betiltott - Írószövetség elnökét. A nyilvánvalóan
nem a közlés közeli reményévet írt Olvasónaplójában ritkán szólt
a napi politika történéseiről, de az október-novemberi napokban mégis.
"Maga az ifjúság sodrása felejthetetlen, csuda nap, csuda esemény: íme
a forradalom... Nem szervezte senki..." - írta október 24-én reggel. "Én
erről a csodáról sem írni, sem beszélni nem tudok most. Elszorul a szívem,
és eláll a szavam." - így 28-án. "Csodálatos és megrendítő volt: igazi
forradalom." - ez már a Ietiprás után, november 11-i bejegyzés. Aztán november
26-án szinte tanulságként: "Elérkeztek volna a tömegek oda, ahhoz a népi
egységhez, amit mi, írók, elsősorban a népi írók már régebben, de most
meg szinte az egész írótársadalom megvalósított: a pártatlan gondolkozást,
a népben, nemzetben való gondolkozást? Osztálytalan társadalom, pártatlan
nemzet: most forr igazi népi közősséggé a magyarság? Jó volna, ha ez már
nemcsak az én óhajom volna, hanem a beteljesült valóságot látnám." Nemcsak
a felbukkanó szókapcsolat (népben, nemzetben gondolkodni) okán érdemes
figyelni e sorokra, hanem azért is, mert a hatvanas évekre kiforró Veres
Péter-i történelem- és társadalomszemlélet alapeleméről vall itt szó. Az
író ugyanis - miközben eufórikus sorain az aggódás hangjai is átütöttek
- éppen e kegyelmi pillanat lényegét értette meg, azt ismerte
föl hajszálpontosan, hogy 1956 a nép, a nemzet forradalma volt,
s nem a kommunista pártellenzéké, de nem is a többi párté. (Mellesleg szólván:
tudta ezt Kádár is, ezért nem csukathatta le például azt a Veres Pétert,
aki - akár tetszett, akár nem - a nemzetről való gondolkodás egyik szimbóluma
volt akkor.) Az most mellékes, hogy - mondjuk - politológiailag mennyire
járható út a gyors pártosodás ellenzése, annál is inkább, mert az író gondolkodásában
1956 eredendően a valódi szocialista célok nemzetteremtő lehetőségének
fölfénylését jelentette. Aligha véletlen, hogy Gerő Ernővel szemben a másik
végletet Minszenthy Józsefben látta. Mondhatjuk ma már, hogy a november
3-i beszed megítélésében esetleg tévedett, de nyilvánvaló, hogy nem a Décsi
Gyuláék által megalázott és megkínzott tanúságtevő mártírt, hanem az emlékezetében
élő, az egyházi nagybirtok által is fémjelzett hiarerchikus társadalomkép
- számára a bíboros személyében és stílusában (!) fölrémlő - újjászületésének
az esélyét utasította el. Alighanem az akkor fölszínre került emberi és
nemzeti méltósággal való teljes azonosulás és az osztálynélküli társadalom
alapideáját védő együttes gesztus volt az oka annak is, hogy évekkel később
naplójában - amikor a történtek kapcsán a közösségteremtő kultusz hiányáról
meditált - 1956 megnevezéséül a "keserves magyar forradalom és ellenforradalom
7. évfordulója" fordulatot használta. Veres Péter nem lett hűtlen egy pillanatra
sem a tudatában élő 1956-hoz, csupán ezeknek az időknek - többek között
az esztelen megtorlásnak - a tapasztalat-együttese fölerősítette benne
azt a "sült-realizmusra" épülő társadalom- képéből következő népszolgálati
elvet, amely a politika-hatalmi lehetetlenséggel való tárgyilagos számvetést
az esetleg adódó életesélyek kihasználásával és a közösség érdekében való
befolyásolásának morális kényszerével egyszerre tartalmazta. Az ilyen etikát
valló ember ugyanis - mivel a személyes érdekérvényesítés előnyben részesítését
megengedő liberális álláspontot nem fogadja el (s ezt Veres Péter
végképp nem fogadta el!) - soha nem a saját felszíni makulátlanságát vigyázza,
hanem mindig az élet megfellebbezhetetlen parancsától meghatározott közösségi
(nemzeti) célú irányt követi. Innét érthető, hogy például nemcsak a kisebbségi
léthelyzetben alkotó Sütő András, de Veres Péter akkori írásai is tele
vannak az élet minden körülmények között való, identitásőrző továbbörökí-
tésére, a megmaradásra utaló szavakkal. Ő egyszerre akarta a szocializmust
és azt az általa fontosnak tudott, a kollektív élményből következő, szolidaritáson
alapuló nemzettudatot megvalósulni látni, amelynek számára az induló
forradalom erkölcsi tisztasága adta a sűrített történelmi példázatát.
Ezért a konszolidációsnak nevezett világhoz való viszonya az 1956-hoz való
viszonyából - ha tetszik, a történés méltóságot adó nemzeti és illúziófosztó
hatalmi-politikai tapasztalatából együttesen! - következett, s abból e
viszony ambivalenciája is ahhoz a korhoz, amely egyszerre jelentette számára
a magyarság akkor lehetséges életesélyeit, s e lehetőségeknek a hatalomgyakorlási
modell lényegéből következő tudati korlátait és morális veszélyeit.
Az idegen
segítséggel hatalomba ültetett vezetés, pótolandó a legitimitás hiányát,
a brutalitás és az agyafúrt tudati manipuláció cinikusan pragmatikus keveréséhez
folyamodott. A fékevesztett megtorlás mellett, egyszerre akarván a "nacionalizmust"
kórtani s a társadalommal önmagát, mint a nemzet kormányát elfogadtatni,
szirénhangokat is hallató ideológiai kampányba s a gyors gyarapodás lehetőségének
élményét megadó "életszínvonal- politikába" kezdett, szinte egyidőben.
A népi írókról szótó állásfoglalásnak, s a "burzsoá nacionalizmus" elleni
határozatnak nemcsak az volt a célja, hogy megmutassák, ki (és melyik ideológia)
az úr a házban, hanem a forradalom lényegét adó - így a hatalmat folyvást
a saját törvénytelenségére emlékeztető - nemzeti szolidaritás, a nemzeti
tudat történelmi emlékének a lerombolása is. E radikális módon keresztül
vitt felejtési kényszerre rácsempészett, de a méltóságában megroggyant
társadalom részéről rögvest elfogadott gazdagodási esély ideológiai tudatosításához
aztán pár év múlva - a "nagy kibékülés" után - jól jött még a vezetés által
nyíltan nem támogatott Molnár Erik-féle történetírói koncepció is. Ez az
elképzelés, amelynek párlata - elszakadva a szakmától - gyarló publicisztikai
formában szinte egyeduralkodó lett a hatvanas évektől a Népszabadságban
és az Élet és Irodalomban - amellett, hogy megadta a szellemi nyitás
mámorát - a nemesi nemzettudat (a "hamis tudat") és a függetlenségi hagyományok
folytonos ágyúzásával úgy tett - a szaktörténészek java részéről talán
akaratlan - szolgálatot a hatalomnak, hogy a nacionalistának kikiáltott
jelenségek ostorozása közepette a biztos gyarapodás lehetőségére emlékeztető
korok (például a Rákóczi-szabadságharc Ieverését követő, "felvilágosult
abszolutista" XVIII. század és a kiegyezést követő gyors, de a társadalom
alsó részét érintetlenül hagyó polgárosodást hozó dualizmus) megbecsülő
újjáértékelésére irányította a figyelmet. Így lett a történetírás szabadabbá
válásának üdvös lehetősége a nemzeti tudatot folytonosan kerékbe törő,
szemforgatós manipulációvá E. Fehér Pálék tollán. Ha felejtesz, s nem firtatod
a múltat (meg persze a jelen "kényes" gondjait), szerezhetsz villanyt,
televíziót, hűtőszekrényt, s kapsz majd némi nyugati olvasnivalót, táncdalfesztivált,
miegymást. Ezzel törődj, ne mással! Ez, a társadalom politikai értelemben
vett semlegesítését is célzó, alku - vagy ha tetszik, konszolidációs kiegyezés
- aztán mindkét félnek megfelelt, egészen hosszú ideig. A Kádár-karszak
lényege az első ember kacsintgatásával szimbolizálható nagy csalás lett
- ez van megírva többek között Nagy László Menyegzőjében. A társadalom
megkapta a szabadabb élet s az anyagi előrelépés lehetőségét (ez a szocialista
tudatú Veres Péter számára nagyon fontos volt!), de cserébe el kellett
felejtenie, hogy nemrég még nemzetként tudott nézni önmagára (ami a népben,
nemzetben gondolkodó Veres Péternek legalább ugyanannyira fontos lett volna!).
Mindebből az következett, hogy a politikai vezetésnek nagyon is kellett
az a szocialista Veres Péter, akivel a hatalom "törvényességét"
és néphez való "hűségét" lehetett demonstrálni, de egyáltalán nem kellett
az a nemzeti Veres Péter, aki éppen e vágyott törvényesség hiányára
emlékeztetett. Nagyon kellett a hatalomnak az a Veres Péter, akiről azt
mondhatta, hogy íme, egy tiszta erkölcsű ember, s nem kellett az a Veres
Péter, aki tiszta erkölcsű emberként beszélt és cselekedett. Az író utolsó
évtizedének munkássága éppen ezért e szemforgatósan hazug viszonyrendszerben,
két tény - az életesélyek körülhatárolt kihasználhatósága s vele egyidőben
a közösségi tudat szétporladása szétporlasztása - csapdahely- zetében volt
kénytelen kibontakozni.
A század hatvanas
évtizedének kavarogva átformálódó világa az értékrendek összeütközését
és összezagyválódását egyszerre hozta - nemcsak Magyarországon. Ez volt
az a kor, amikor megvolt még az értékek tiszta felmutatásának az alkalma,
s amikor megvolt már ezen értékek szétzilálásának a lehetősége is. Ez az
idő hozta Nyugaton és Keleten a baloldali gondolkodás tudat- és társadalomfrissítő
erejének a hitét, s ez a kiábrándulást is Párizsban és a "brezsnyevi doktrína"
erejét a tudomásunkra hozó Prágában. Lehetett még csodálva is utálni a
nagy Amerikát, és nem lehetett nem drukkolni a kicsi Vietnamnak. Ez a kor
adta Gagarin űrrepülését, meg a Holdra szállást, s ez az első űrrepülő
tragikomikusan hétköznapi halálát. Ebben a korban lehetett Ielkesedni az
"amerikai álmot" és annak hazugságát együtt szimbolizáló Kennedyért, és
elsiratni ezt az esélyt, rádöbbenvén, hogy az álmokról mégiscsak mások
döntsnek. Ebben az évtizedben tört át a meg nem alkuvás életeszményét hirdető
új zene, és ennek az évtizednek a végén kommercializálódott és hullott
irányzatokra az egész, a "szelíd motorosok" szabadságillúziójával együtt.
Ez volt az az időszak, amikor Nagy László bízhatott még a vers hatalmában,
s aztán - szinte egyidőben - jött a "racionalizáló" deheroizálás, s fontosabb
lett Ady betegsége, mint a költészete. Ezekben az években lett Latinovits
Zoltán a versmondás királya, s ezekben az években kezdtek elmondhatatlan
verseket írni a - Domokos Mátyás emlegette - "versírógépen". Ekkor kezdték
a "műveltebbek" elunni Móricz Zsigmondot, s ekkor kezdett megőrülni a nagyközönség
az ávéhásból - némi börtön után - önmagát "íróvá" átképzett Berkesi Andrásért.
Ebben a korban lehetett még egy megalázott nemzet önbecsülés-pótléka Balczó
András harmincezer ember kísérte futása Pesthidegkúton az ukrán (nekünk
persze ruszki!) Onyiscsenko ellen, s ebben a korban kezdett a pénz és
a dopping beömleni a sportba. Ekkor iskoláztuk le Liverpoolban Brazíliát,
ekkor lett aranylabdás Albert Flóri, s ekkor kapott lassan ölő, de halálos
vírust a magyar labdarúgás. Ebben az időben győzött le mindenkit helyettünk
Kozma Pici, aki mintha még azt is tudta volna, hogy mikor kell meghalni,
egy nagy erejű hőshöz szinte méltatlanul ostoba módon persze. A hatvanas
évtized volt az utolsó, amelyik még olyan hősöket is kitermelt magából,
akik emberként egyek voltak velünk, s ekkor kezdődött a sztárok
gyártása, akikkel soha nem lehetünk egyek, mert hiszen nem emberek. Ekkor
kezdte a parasztember szégyellni a maga kultúráját, és ekkor kezdte megszeretni
a kerti törpét. És persze ebben az időben kaptuk meg mi magyarok a televíziót,
a nélkülözhetetlen információk és a bódító manipuláció lehetőségének együttes
csodafegyverét. Egyidejű és szétszálazhatatlan hatások voltak ezek a jelenségek
a magyarság életében is, az utóvédharcát élő heroikus értékrend, és az
amalgám módon elterebélyesedő, a karrier-vallás vonzó hazugságára épülő
új világ küzdelmének a tüneteiként. Veres Péternek, aki az erkölcsi életfelfogás
egyik utolsó őrzője és megalkuvásmentes képviselője volt a korban, e világtörténelmi
átalakulás Magyarországán kellett betöltenie küldetését - szemben az idővel
és az egyre agresszívabbá váló értetlenséggel.
Talán azért
szaporodott meg a gyorsabb hatásúnak szánt publicisztikája, talán azért
hallatta a hangját ezidőtájt mindenféle ügyben, mert érezte, hogy a lehetőségek
féloldalas megvalósulá- sával a veszély totálissá válhat. A parasztság
írójából valóban ekkor lett végképp a nemzet írója, a nagy történelmi változás
értelmezéséhez (amit minálunk a Tsz-ek megszervezése nyomán szétvert-széthullt
paraszti tradíció a radikális életforma és életeszményváltással együtt
jelentett) ekkor alakította ki szociológiai, lélektani és történelmi gondolkodásának
szintézisét - amint azt Bata Imre is elemezte már a monográfiájában. Látván
az eredményeket, általában igenelte ő a mobilizációs társadalmi folyamatokat,
de azoknak káros kinövéseire is mindig figyelmeztetett. Makacsul hitte,
hogy a népben, nemzetben való gondolkodás nyomán kivirágzó, a személyiséget
a szolidaritás érzésében kiteljesítő kollektív tudat és patriotizmus csak
a szocialista társadalomban fejlődhet ki majd igazán, ezért aztán folyvást
az elmulasztott lehetőségekre, az ezeket fenyegető veszedelmekre utalt.
Igaz, a maga "ridegparaszti" világából átörökített, rigorózusan puritán
- az emberek többségének nyilvánvalóan követhetetlen - szemléletének elemei
is átütöttek néhol a sorain. Ezért ma már mosolyogtatóan naivnak tetsző
gondolatokat (ilyen például, amikor a "Ki mit tud?" egyik fordulóját látván
"meztelen nőket" vélt felfedezni a képernyőn 1962-ben!) és hevenyészett
mondatokat is olvashatunk ugyan akkori írásaiban, de érdemes észrevenni,
hogy Veres Péter általában csak kérdéseket tett fel, minden kérdése egy
nyitott, megoldásra váró problémára utalt, és soha nem a kor kritikátlan
apológiáját írta. A megoldásokat mindig a valós népszolgálatra fölesküdött
(s tudta, hogy a kádári hatalom nem igazán ilyen - de hát esély sem volt
arra, hogy legyen egy másik!) központi akarattól is várta, így gondolkodását
akár etatistának is nevezhetjük, de szembeszökő az is, hogy a kérdésekként
megfogalmazott veszedelmekből pontosan összeállítható az a mentálisan igencsak
gyarló tudati-társadalmi állapot, amitől az író a leginkább féltette a
nemzetet. E szempontból legfontosabb írásaiból (Emocionalizmus,
az Evidenciák-ciklus, Töprengések a "fogyasztói társadalomról" stb.
) ma már minden bizonnyal egy vaskalapos vénember tekint bármely "középhatótávolságú"
szocialista vagy szabadosan demokrata modernizátorra, pedig az "emóció-futóversenyre",
a "biológiai felelősségre", a hisztérikus divatrabságra, a szellemi-lelki
anarchiára, vagy a közvélemény manipulálhatóságára utaló problémafölvetések
nem az újat tolerálni képtelen parasztember dohogásai voltak csupán már
a maguk idejében sem. Azt sem holmi dühödt nacionalizmusbál írta. Németh
Lászlónak egy I967-es levélben, hogy "a kis népek közül csak az marad meg,
amelyik meg akar - kar - maradni: és nálunk ezzel az akarattal baj van.
Ez egy primitív vegetatív tenyészet; még nem nemzet... megrekedt a 06élhetés-realizmus
sekély közegében." Nem valami hízelgő szavak voltak ezek a remélt "gondviselő
társadalom" lakosságára nézvést, de hát nem közlésre szánta a szöveget,
ami annyit is jelenthet, hogy a levél Veres Péter kendőzetlen véleményét
tartalmazta. Bizony az író alighanem csak erős fönntartásokkal reménykedhetett
abban, hogy a fejletlen "nemzeti közösségi, állampolgári tudat és öntudat"
a reánk borult hatalmi keretben, az öncsalásra hajlamosító viszonyok között
megizmosodhat. Nem lehetett nagy oka a bizodalomra azért sem, mert hiába
ragaszkodott ő a maga szocializmusának illúziójához, jól tudhatta, hogy
a fennálló hatalom - bármit is hirdetett szavakban - ennek megakadályozását
vélte a legfontosabbnak. Veres Péter arra döbbenthette rá már akkor is
a gondolkodó embert, hogy az egyébként fölöttébb szükséges anyagi gyarapodás
fordítottan lett arányos a lelki és értelmi fejlődéssel, hogy a nemzeti
és történeti tudat szétverésével egyidőben reánk ömlő, értéket és
önfeladó divatot keverő életformaváltás csábító újdonságai után való rohanásban
éppen az értékkiválasztó és az önismereti képességünk züllik széjjel. Egyszerűbben
szólva: nem az volt az ő baja, hogy lehetett televíziót szerezni, hanem
az, amit abban látott (ő is vett egyet, s a műsorról azonnal meg is írta
véleményét a naplójában), s nem az, hogy a lakosság gyarapodni akart, hanem
az, hagy csak azt (!) akart, a gyarapodást valós életértékké avató
morális, szolidaritásra hívó felelősségtudat nélkül. Elvárásaival maradéktalanul
azonosulni ma már nyilván nem lehet, de az aligha vitatható, hogy az akkor
meglódult kétértékű folyamat vadhajtásait nagyon is jól érzékelte. Eme
hatalmi érdekből fakadt történelmi csalást persze nyíltan nem fogalmazhatta
meg. Ahhoz azt a céljaihoz egyedül alkalmasnak tudott társadalmi
formációt kellett volna megkérdőjeleznie, amelytől - minden vele való vitája
ellenére - azt remélte, hogy benne majd valamikor, esetleg más lelkületű
vezetőkkel, az általa fontosnak gondolt kollektivista - a cselekvés sorrendjét
betartó - világnézet megszülethet. Eme gondolati és lélektani csapdahelyzet
föloldásának lehetetlenségéből fakadhatott az az emóció, amelyet többen
is az utalás esztendők rezignációs állapotának neveztek. Metaforikusan
szólva: sejthette Veres Péter Sánta Ferenc jegyezte fel a kórházi ágyon
mondott szavait -, hagy az a szekér, amelynek folyvást mennie kell, most
nem jó irányban halad, de másik szekeret - amelyen csak urak és cselédek
ülnek - életútja során szerzett nyomós szociális és történelmi tapasztalatai
miatt ő nemigen akarhatott.
Kevesebb szépirodalmat
írt már ebben az időben, de az egyik kései novellája pontosan erről, vagyis
szándéka történelmi ellehetetlenítésének a veszélyeiről vallott. Többször
is visszatért rá a naplóban, azt kell hát hinnünk, hagy nagyon fontosnak
tudta A pátriárka című írást. Egy a családjáért és a közért gürcölő-
lobogó, etikai elveiben változásra képtelen parasztember estéjéről beszél
a novella, s egy szereptudat szétzilálódásáról. "Valahogy összezavarodott
itt minden" - mondja idősb Józsa István -, nem szent itt már a munka, a
család sem, nősülnek, válnak, megint nősülnek, a párt, a kormány meg engedi
ezt az egészet, csak a politikában szorít mindig, ahol talán nem kéne.
A néhai nagytekintélyű emberre már nemcsak a fia, a disznai sem nagyon
hallgatnak, az utódok a rudat pedig nem arra forgatják, amerre kéne, a
szekér egykori útnak indítóit pedig lerugdosnák még a saroglyáról is. E
néhol csak kesernyés mosollyal olvasható fáradt írás korábban szívesen
idézett utolsó mondata ("De a nap nem állott meg az égen, a föld tovább
forog, és mindenki, aki él, teszi a dolgát rajta!") legföljebb a természet-elvhez
ragaszkodó paraszti létszemlélet szavaiként értelmezhető ma már, s nem
valami konkrét történelmi bizalom hitvallásaként. Inkább volt szó már a
korban is annak fölsejlő réméről, hogy "a családi kötőerő, összefogó diszciplína
feloldódott, de még nem lépett a helyébe a nemzeti közösség ethosza.
Soha ennyire vegetatív s egyben belső törvény nélküli nem volt az ember."
Mondanám nagyokosan a mából: fölösleges volt Veres Péternek ennyire kétségbe
esnie, hiszen ha több esztendőt szab ki számára a sors, megtudhatta volna
azt is, hogy keserű tapasztalatai akkor még csupán egy mára beérett folyamat
gyarló, a rombolás majdani nagyságára még csak alig utaló, kezdetét jelentették.
Mindezek ismeretében
már aligha lehet titok, miért nem kell ma Veres Péter senkinek. A folyamat,
amellyel akkor oly önveszélyes gyanútlansággal azonosult a korábban kiéheztetett
és megnyomorított magyar társadalom döntő része, magában hordozta önnön
szavakban hirdetett értékeinek gyors likvidálását is. A történelmi kataklizmák
sorát, a folytonos "mozgósítást" átélt emberek nyugalomra való vágyakozása
persze megérthető, de tudom, hogy újabb kori nyomorúságunk nosztalgiákra
szólító korában bármely MSZP-s szavazó megrökönyödhet azon, amit mondok.
Mert úgy igaz, hogy Kádár János rendszere, elsősorban Aczél György segítségével
- a hatalom mozdíthatatlanságának érdekében - a "létező szocializmus" leginkább
szabad, leginkább élhet, s egyben a leginkább tudat- és nemzetromboló
zagyvalékát manipulálta össze! Azt a hazugságra épült, cinikus viszony-
rendszert, amelyben az elrabolt emberi és nemzeti méltóság nyomán a személyiség
önbecsülésének egyetlen formája az akár ferde úton is megszerezhető
apró előny, az anyagiakban és vegyes értékű "élményekben" való gyors gyarapodás
lehetett csak. Következésképpen ez a társadalom a hatvanas esztendőktől
kezdve - irigykedő mádban persze! - egyre inkább csak a morális fenntartásaikat
elvető, eredmé- nyesen ügyeskedő személyeket vette "emberszámba", az lett
az egyetlen értékmérő, hogy ki az "életrevaló", meg hogy kinek van autója,
hétvégi telke, ki járt a nyáron "olaszba", "spanyolba" stb. Egy öntudatában
megalázott társadalom túlélési stratégiája is volt persze ez a kiskapukat
kereső - némely szinten valós eredményeket is hozó -, önkizsákmányolásra
épült, s eleve behatárolt körű "érvényesülési" igyekezet, ezt elismerem.
Azonban az is nyilvánvaló, hogy ebben a közegben Veres Péternek a jellem-
és közösségporlasztó veszélyekre való figyelmeztetése már a hatvanas években
is egy maradi parasztember lehetőségeket korlátozó, idegesítően avítt moralizálásának
hallatszott. Nem véletlen, hogy őt már a korban is javíthatatlanul elmaradott,
fölöslegesen akadékoskodó figuraként gúnyolták többen, a gyarapodási lehetőségek
lelassulását kővetően elszabadult amorális fékevesztettségben pedig (úgy
a hetvenes évek végétől) már az emlékét is föltámaszthatatlanul idejétmúltnak
tudták a maradék lehetőségekbe kapaszkodó, a megkaparintott javakat és
pozíciókat dühödten óvó álreformerek. Ha mindehhez hazzávesszük, hogy azoknak
a társadalmi tüneteknek - a morális és közösségi szempontokat negligáló
"kaparj kurta" valóságnak - a mutatói, amelyek az emlegetett túlélési stratégia
részei voltak egykoron, az 1989 után hatalmi átrendezést követően elfogadott,
és preferált "törvényekké" lettek, már végképp nem kell magyarázgatni,
hogy miért nem olvas ma senki Veres Pétert.
Nem csupán
az a baj tehát, hogy az amúgy sem elsősorban szépírói tehetségű,
az irodalom "teremtett világára" jellemző művi rendezést mereven elutasító,
erősen tematikus prózát müvelő ember alkotásai alól - némileg érthető módon
- kiforgott az idő, hanem az is, hogy a történelmi tradíció és
annak nyomában az értékkiválasztó tudat szétesésével pontosan az a képességünk
veszett el az időben, ami a Veres Péter-i erkölcsi példa befogadásához
és átörökítéséhez nélkülözhetetlen lenne!!! Az író egyik idejében földobott
gondjára, a népességfogyás problémájára utalva - összhangban a baranyai
egykézésről író Fülep Lajossal - úgy is fogalmazhatnék: talán nem is az
a legnagyobb baj, hogy egyre kevesebben vagyunk, hanem az, hogy akik vagyunk,
milyen szellemi és mentális állapotban vagyunk. Mert hiába jövünk össze
évfordulós tiszteletadásra akár szép számmal is, a szenilitás alapos gyanúja
nélkül aligha tagadható, hogy Magyarország mai értelmiségének nemcsak Veres
Péter, de Németh László, Illyés Gyula, vagy az évtizede még tájékozódási
pontnak tekintett Bibó István sem kell. Pedig jó lenne figyelni reá (reájuk),
ha nem egyébért, hát azért, mert az az életmű - s kivált annak sorsa! -,
amely aktuálisan fölhasználható javaslatot ma már jószerivel alig-alig
tartalmaz, paradox módon, jelen helyzetünk megértésének egyik kulcsa is
lehetne. Ugyanis, ha jelenünket egy történeti folyamat végeredményeként
értjük meg, Veres Péter "fölöslegessé" válásának az okára is rádöbbenhetünk,
s ha már tudjuk e morális példa időből való kihullásának az okát,
napi valóságunk sem lehet rejtély többé előttünk. Ha azt mondtam, hogy
az író viszonya a hatvanas esztendőkhöz 1956 - lélekemelő módon morális
és főbekólintóan hatalmi - tapasztalatából együttesen következett, akkor
most azt is mondom, hogy a lakosság viszonya Veres Péter erkölcsi példájához
pontosan úgy alakult az időben, ahogyan a forradalom emlékezetéhez való
viszonya is. Mindez - sajnos - azt is jelenti, hogy fölöttébb elégtelen
csupán azoknak (amúgy vaskosan meglévő!!) felelősségét emlegetni,
akik Veres Pétert - rádióban, tévében, sajtóban stb. - elhall- gatták,
s elhallgatják ma is!
Azzal kezdtem,
hogy anyámék korosztálya még pontosan tudta, ki is Veres Péter. Visszaemlékezők
többször leírták, hogy saját közegében még a hatvanas esztendőkben is mennyire
népszerű volt, a bizalomnak és a szeretetnek milyen meghitt formája vette
körül. Tudjuk - Füzi László is írt erről -, hogy a tucat nyelven tájékozódó,
sziporkázó agyú Németh László azért becsülte talán a legtöbbre ezt az autodidakta
- s ennek művelt- ségbéli esendőségeit bizony mindvégig cipelő - parasztembert
a népi mozgalomból, mert az ő sorsában vélte fölfedezni azt a modellé nemesíthető
utat, amelyet reményei szerint a magyar- ságnak is be kellett volna járnia.
"Mint példában, benne csak- ugyan nemzetté érett a nép." - így fejezte
be Czine Mihály a "szuverén embert" idéző tanulmányát. Igen - tehetjük
hozzá -, benne, Veres Péterben igen, de Magyarország lakosságában a nép
nemzetté érésének lehetősége újabban inkább elveszni látszik. "Magára ismerhet
benne ez a nép" - így pedig Gyurácz Ferenc írt a Veres Péter magyarságtudatát
elemszó kiváló monográfiája legvégén. Igen, magára ismerhetett. Valamikor
régebben, s akkor is inkább csak a vele rokon sorsú - a szándékait tökéletesen
értő - társai, mert az idő ezt a Veres Péter nevezetű tükröt előbb bemaszatolta,
mi pedig végképp összetörtük, s mára a cserepeit is cicomás kacatokra cseréltük.
Ő még hitte azt, hogy a századokon át leszorított és méltóságában megalázott
ember anyagi és szellemi fölszabadulása a nemzetté válás közösségteremtő
élményeként jelenik majd meg egy egymást kiegészítő, páros folyamatban,
mi már pótalhatatlanul elvesztettünk valamit. Veres Péter álma az értékfelismerő
képességében romlatlan ember felelősségtudatára épülő társadalmat közös
vállalkozásként összefogó, szolgálatos nemzeteszmény volt, s ennek
manapság nemigen van keletje. Fölismerni sajátos nagyságát, s értékelni
erkölcs példáját éppen ezért csak akkor fogjuk tudni, ha majd valamikor
ismét nemzetként leszünk képesek önmagunkra tekinteni.
* Az 1997. dec. 4-én,
a Petőfi Irodalmi Múzeumban rendezett konferencián elhangzott előadás bővített
változata. |
|