|
BOHÁR
ANDRÁS
Ahogy megmutatkozik
a poézis
Fenyvesi Ottó, Tandori
Dezső, Zalán Tibor,
Géczi János képversköteteiről
(egy-két-há-négy: majdnem tiszteletkör)
Mivel négy kötetről szól jelenlegi át-tekintésem ezért négy különböző előzmény
felidézése helyettesíti tiszteletköreimet
Az első
a műfajhoz kötődik. Nem igen bővelkedünk honi és magyar alkotók vizuális
költészetét magába fogó könyvekkel. Leszámítva a Magyar Műhely köteteit
(Papp Tibor, Nagy Pál, Bujdosó Alpár, Székely Ákos, Petőcz András, Géczi
János Hegedűs Mária, Bari Károly, Mészáros István, L. Simon László, az
Új Symposion köréhez kötődő költők munkáit (Szombathy Bálint, Csernik
Attila, Slavko Matkovic), s néhány elszórt kötetet, válogatást, orgánumot
a poétika határterületeiről (Galántai György-Szkárosi Endre, Ver(s)ziók,
Médium Art, Vizuállásjelentés, Árnyékkötők). Ha ehhez a képzeletbeli
összképhez illesztjük a négy könyvet, akkor a paletta bővülést vehetjük
számba.
A második,
ehhez kapcsolódóan, a tradíció hiátusait vehetné számba. Ellenvetésképpen
sorolhatnánk Kassák és Tamkó Sirató kezdeményezéseit vagy a hatvanas-hetvenes
évek hazai neo-avantgárdjának prominens képviselőit (Erdély, Szentjóby,
Tót Endre, Tóth Gábor), plusz még az első pontban sorolt két kül-honi mű-hely
szerepét, ami igaz. Csak egy dolog mégis kérdéses.
És ez már
a harmadik pont: a recepció. A magyar irodalom történetébe alig-alig
férnek bele a jelzett alkotó, műhelyek és komplex életprogramok, miként
természetszerűleg a képzőmű- vészet határterületeinek számbavételekor is
csak a peremvidék jellegzetességeiként veszik számba a munkákat, elsősorban
a primer vizualitás irányaira figyelve. Bár meg kell jegyezni, hogy művészettörténészek
még így is jóval többször és hatékonyabban merészkednek erre a majdnem
ingoványos határterületre. Ha ezt vesszük számba, akkor örülhetek a lehetőségnek,
hogy néhány sorban gyarapítom a lehetséges "olvasatokat" a vizuális költészetről.
S végül a
negyedik pont a véletlen és szükségszerű egybeját- szásáról szól.
A négy könyv négy különböző verbális-vizuális világértelmezést reprezentál,
így módot ad a recenzensnek, s talán az olvasó-néző, befogadó-újraalkotó
közönségnek is, hogy maga is át-tekinthesse az előző három pontot.
Most következhetnek
a konkretizációk.
(a művek ideje) A montázs
és kollázs mindenkori aktualitása, lehetősége, s a 70-es 80-as évek honi
vizuális költészetében is közkedvelt változatai kapcsolódhatnak emlékeinkhez
Fenyvesi Ottó Buzz off! kötete kapcsán. A jelzett keletkezési hely
és időintervallum (Újvidék 1984 - Veszprém 1994) első olvasatban utal arra
a mindennapi-kulturális idő-jelre, ahol és amikor a felfokozott üzenetrögzítés
megtörtént. És a montázs erdélyi alapkívánalmainak eleget is tesz lenyomat-montírozónk:"
A montázs rendelkezzen a rémület gyorsaságával, mintha az utolsó számbavétel
lenne, a fölismerő tudat kapkodása, végtelen számvetés. A szétdarabolt
valóság legyen ráilleszthető az asszociáció rekeszes futószalagjára, illeszthetősége
folytán alapos, közvetlenül ható, és nemcsak foltokban tapadó hasonlatosság.,
a pszichikum természetét kövesse, ne az eseményekét“ Ehhez adódik még a
jelen valóságszegmenseinek egymásra ragasztása, a folyamatos üzenettovábbítási
kényszer és a zavar egyidejű felismerése, mint azt a kábel-bábel első
ciklusa is érzékelteti. A könyv többi fejezetei azoknak a szimbólumok-
nak az egymásra vetített és kihangosított változatait érzékeltetik, amelyek
korunk modern társadalmainak vég-jeleiként, is kódolhatóak (szex, pornó,
autó, sebesség). A jelenidejűséghez azt is hozzátehetjük, hogy a kollázstechnika
különböző információrétegekkel dolgozó változatai az idősíkok egymásra
épülését is szemléletessé teszik (Indul a Zeppelin, Újvidéki lidércnyomás),
s miként az elődöknél (Kassák, Bálint Endre) itt is fennáll a klasszicizálódás
és aktualizálódás mindenkori esélye.
Tandori Dezső
Rajzok és képversek kötete a pillanat időtlenné, végtelen idővé
stilizálását tárja elénk. Elég, ha csak a Barlangváros I-IV. vagy
Az örökláng, A vándormadár lenyomataira, vázlataira utalunk. Olyan
valóságot, jelegyüttesek által megmutatható örök-létet vet papírra Tandori,
amely a gesztust helyezi, a látás középpontjába. A rendbe szervezés Tandori-féle
megoldásai időtlenek, mert a kezdet egymásba alakuló fázisait éppúgy érzékletessé
teszik (egy tojásdad vonal alatt két kérdés: A madár? A tojás?), mint az
önmagát felszámoló teleologikumot (A szüszifoszi kő).
A kéznél lévő
médium formaproblémája felől is megközelít- hető Zalán Tibor Átszivárgások
kötete. Az érzéki-verbalitás vizuális konstrukcióival kísérletez poétánk:
miképpen közvetíthető mindez a számítógéppel. Zalán csak a számítógép elsődleges
lehetőségeit használja ki (betűnagyság variációk, síkban elhelyezett nem-lineáris
írás, tipográfiai játékok). Minimálisan utal a toposzintaxis többféle értelmezést
előhívó lehetőségére, de alapvetően nem ez a fontos számára. Sokkal inkább
a jelen-létből (Létezik), a pillanatból elinduló, "számítógépes
firkálgatás", a "vesztes zuhanás" megmutatása, és a cinkos visszakacsintás:
köszönöm jól vagyok A föld idejéhez, zenéihez kapcsolódó avantgarde, az
alulfinanszírozott reneszánsz, a szalag, amelyet begyűr a múlt nagy magnója,
a múltunk, jelenünk, jövőnk kiemelése és a múltunk jelenünk és javunk áthúzással
értelmezett útmutatása egy-értelművé teszi a pillanatokhoz kötődő mű felelősségét.
Géczi János
a Képversek jelen anyagában konkrét bemozdu- lások, mozzanatok rögzítésére
koncentrál: a fénymásoló gép segítségével megjeleníthető csúsztatással,
hasított Róma konstrukcióival illetve talált-tépett plakátrészleteinek
kinagyítá- sával. Géczi betűcsúsztatásai (Hasítás) a kinagyított
graféma vizuális szerkezetének dinamizálását, az esztétikai érzéki szféra
kinagyítását hozzák közelbe. Az eljárás különösebb újdonsággal nem rendelkezik,
hisz számtalan hasonlót láthattunk már. Inkább a kezdet idejére utaló “a"
betű asszociációs lehetőségei hozhatják mozgásba fantáziánkat. A csúsztatás
időpillanat változásai, a betűk játéka, ahogy lapról lapra, hol fönn, hol
lenn találkozunk velük más és más formában? utalhatnak a bármikor folytatható
játékcselekvés lényegiségére. S ezek kép-sorok mintegy előkészítik a Róma-konstrukciók
hasításait és az élet-közeliséget demonstráló plakáttépések rendbe szervezését.
(a művészet helye) Amikor
arra kérdezünk rá a kötettek kapcsán, hogy milyen művészetfogalom keretében
értelmezhetőek az egyes munkák, akkor kiindulópontként választhatjuk Jan
Patocka azon meglátást, hogy a művészet nem jelentheti a rituális, mágikus
aktus módszerét, alkotórészét, nem lehet vallási jelenség, sokkal inkább
stílusként, formális és egyúttal konkrét nyelvként fogható fel: az emberi
teremtőerő kifejeződéseként, mely a létet létezésben tartja Szerzőnk hite
szerint a művészet eme funkciójának megmutatása és gyakorlása bizakodással
tölthet el bennünket a matematikai modellre épülő modern világ projektumainak
sodrásában, mert ennek segítségével a végességről való tudás és ennek a
tudásnak nem absztrakt, hanem egzisztenciális jellegzetességként történő
megélése lehetőségként áll előttünk.
Fenyvesi polarizációja
és az azt követő hely-kijelölés annak a gyorsuló akcionizmusnak térkoordinátáit
érzékelteti, ahol helye van az átlagon felüli szexszimbólumnak, a globális
világfalu reális utópiájának és Sztalker meditatív transzcendens irányultságának.
Ezek a poétikai terek azonban mindig érzékeltetik az elfedett Föld és a
megnyíló Ég kapcsolatának jelentőségét (Crevene brigade). Az egymásra
dobált alternatív-kellékek és az autó feje tetejére állított szimbolikája,
majd alkatrészekre hullása (Autoinferno, Honky Tonic) együttesen
érzékeltetik, hogy csak a gyorsuló jelenségfolyam ötletszerűen kiválasztott
felmutatására van időnk, s ez a művészet lehetséges helye és szerepe korunkban.
Máskép fest,
azaz rajzoltatik Tandori keze nyomán a tér. Jellegzetes munkák a kastély-vázlatok,
városrészletek (Castle Islands I. II., Limerick, Samtown), mert
itt annak az elemi létezési módnak a közvetíthetőségével szembesülhetünk,
ami otthonossá tesz minden egyes létezőt, megmutatja önnönmagában megjelenő
valóságában. És ez a művészet tere, aminek egzisztáló, lélegző, éneklő
elemei vannak (lovak, madarak, lények). És ezek a dolog-lények, lény-dolgok
azonosságukban különbözőek, mint azt láttatja velünk Az év madara címért
rajza is, ahol a három majdnem egyforma veréb gubbaszt és a végső eldönthetetlenség
mindenkori igézetében versenyeznek önmagukkal, a másik kettővel a körülöttük
lévő világban elfoglalható helyért. De ez a verseny végül is olyannyira
fikció, hogy nem tudhatjuk sem azt, hogy elkezdődött-e, sem azt, hogy folyamatban
van éppen, s egy külső bíráló pásztázza végig a versenyzőket avagy már
véget ért, s mindhárman vesztesként hagyták el küzdőteret. Éppen ennek
a nem tudásnak, a dolgok pontos koordinátáinak, a rögzítési lehetetlenségnek
van nagy szerepe Tandori egyedi gesztusmotívumaiban, rajz- verseiben.
A művészet
terét, lehetőségét Zalán "átszivárgásai", az egyén által meglátott és meglátható
valósággal léptetik érintkezésbe. Összeadódnak a percepciós elemek (van+hallgat+vanhallgat),
egymást követik a történeti struktúrák kijelölései (Kanttól Herbert
mester átveszi Pestalozzi), hogy adott pillanatban a hétköznapi létmód
játéklehetőségét beúsztatva (praxisunk jaj nem perdül a rokka) alapkérdéseknek
adjon hangot (az orvos csak gyógyít ám, a betegséget még nem ismeri,
a szenvedést miféle szabályosság a tudáshiányban). Az értelemvesztéssel
még nem zuhanunk alá az értelmetlen nélküliségbe - mondja Ricoeur, mivel
ebben a veszteségben rátalálhatunk az útra az értelem minősége felé. S
valóban mintha arra akarna rájátszani Zalán, hogy a művészet érzéki szó-kirakó-játékainak
és a kép, a piktogram, a jelek applikációjának, azaz a rendre, folyamatosan
pulzáló átszivárgásainknak magunk adjunk értelmet. Ő keretekkel, kiemelésekkel
sokszor jelez egyfajta virtuális értelmet, amely saját tudatfolyamába illesztve
valószínűsíthetően egésszé áll össze. Ő mégsem a teljes képet, a térkoordiniták
pontos hálózatát vetíti ki, csak foszlányokat, szavakat, mondattöredékeket.
Géczi csúsztatásai,
hasításai és tépései éppúgy a bizonytalan cselekvési beállítódáshoz, kötődnek,
mint azt Zalánnál is láthattuk. Azzal a döntő különbséggel, hogy itt a
kiinduló pozíció minden esetben világos. A graféma a fehér papíron, a Róma-kép
kombináció gyűrt papírja, betűpöttyei vagy az utca plakátrétegei. A művészet
terét a mozgás dinamikája határozza meg Géczinél. És ez egyben a tér bejárásának
programját, a művészet biztos formájának az érzését is megadja a maga szisztematizáltságában
(az egzisztencia megjeleníthetősége)
Végül is mikor az időiségre kérdezünk rá az alkotásokkal kapcsolatban,
akkor utalunk a művészet szerepére is, és azt is láthattuk, hogy a művészet
helykijelölő funkciójának körbejárása szinte elválaszthatatlan a mű-alkotások
megjelenésétől és a megjelenítéshez kötődő alkotói egzisztencialitástól.
Ha a jelenvalólét
értelme a Buzz off! (elkotródásban, elszelelésben, elillanásban)
felkiáltásában van, akkor ez a mindenkori aktuális felismerését és pillanatokat
alatt történő elhagyását egyszerre jelentheti (Punk's not Dead, Rímtelen
margináliák). S ehhez kapcsolódik a Jégkorszak ciklus valószínűsíthetően
kettős szimbolikája, amely magába fogja az egyetemes világvesztés előérzetét
(szétesett Kalevala) és a saját egzisztencialitásra utaló drasztikus
reflexiót (Lejárt a kazetta). Egy másik világ "keletkezésének",
felfedezésének lehetünk tanúi, immáron más képi jelekkel, más jel-képekkel,
mint a Buzz off! ciklusban. Egy dolog azonban azonos mindkét jel-kép
sorban: a dolgok egymásra rétegződésének és kapcsolódásának hipergyors
rögzítési kényszere, s ezáltal a megsokszorozott és önreflexív egzisztenciaértelmezéseken
történő túllépés folyamatának megjelenítése: azaz mégiscsak Buzz off!
Tandori alapvetően
a hiány meghatározásából indul ki. Nála egy hiányjelből fokozatos át-alakulás
során egy pipajel, azaz a meg-lét, a jól-lét, a hiánytalanság jele lesz,
miként maga is rögzíti a felfelé menő jelsor értelmét (Sic itur ada
astra), amely jelsor fölött még a forgást, a napot, a változásra utaló
forgó is feltűnik. Ez a végül is anti-wittgensteiniánus beállítódás(a Tractatus
Witt- genstein-je éppen a leírhatóság, az elemi tények kapcsolatának
felfedésére korlátozta volna a megmutatgató filozófiáját).
Érzékelteti
azt a vonzódást és taszítást, azt a természetes és folyamatos változtatási
kényszert és tehetetlenséget, amely mindannyiunkat jellemezhet sajátmagunkhoz,
világunkhoz fűződő kapcsolataink számbavételekor. Mert természetszerűleg
a szubjektum és a világ azonosítása (majdnem szolipszizmus) magától értetődően
vonzza az azonosság folyamatos eltörlését (Wittgenstein kitolja a határt,
Wittgenstein temetője - "Ki voltam? Hol volt a határ?) S mindezt teljesen
egyszerű szemléltető vázlatok közvetítésével oldja meg Tandori. Talán nincs
is többről szó, minthogy vázlatos helyszínrajzott készítsünk vásárlás előtt
lakásunkról, hogy magunk elé tudjuk idézni, milyen bútor illeszthető be
adott világunkba. S azt is hozzátehetjük, hogy talán tényleg ez a legfontosabb.
Zalán nemcsak
a szójelek és egyéb jelek érzéki kapcsolódására játszik rá (comb, comb
- mindez v alakban papírra vetve), de az önmagát megmutató értelemkeresés
automatizmusaira is épít. Tehát, ami egyfelől, mint már megállapíthattuk,
az értelemvesztés megnyilvánulásaként kódolható, az más szemszögből a világ
asszociatív feltérképezéshez járul hozzá. A kiinduló kisbetűsszöveg (egyszerűen
beszállok egy liftbe) hirtelen megnő és nagyobbodik (beülök egy
köztéri buzi villamos), majd megint kisebb lesz és megdől (a nyolcvanhatos
busz bepárásodott), majd a következő szójel ismét a legnagyobb betűnagysággal
(ablaka) végül három sor következik ismét kisebb méretben, középen
valamivel nagyobb betűkkel (tűzliliomot okádunk az éjszakában szűz tüzek/liliomot
tart kezében sápadt arca/tűliliomot okádok az éjszakában szűz tüzek)
Az egzisztenciaértelmezés fokozatos változását érzékelteti a tiográfia,
valamint a kontextus átminősülését, robbanásszerű megváltozásának lehetőségét.
Amely magába olvasztja a poétikai hagyomány újraformálását (Juhász Ferenc
motívum) és az új konstrukció kimunkálásának esélyét. Zalán nem csak megmutatni
akarja szemlélt világot, hanem saját cselekvéseivel, kivetítéseivel átformálását
átstrukturálását is elengedhetetlennek tartja. Az átszivárgások
versfolyama így egy új és tiszta költői világértelmezés komplex lehetősége
felé mutat.
Géczi könyve
is magába rejti a jelenre való folytonos utalás és elhagyás kettősségét,
a hiány megtalálásának bizonyosságát és a világalakítás érzéki-poétikai
formáinak kivetítését, mint azt az előző kötetek során láthattuk. Csak
nála mindehhez egyfajta konceptualizálás társul minden esetben. Az előző
vizuális költészeti munkákat bemutató gyűjteménye (Képversek - Róma
1995) is tartalmaz a római ikonográfiához és a természetes környezethez
kapcsolódó sorozatot. De jelen könyv most ezek hasított változatát mutatja
be, s a "háttér", ami megjeleníti a tulajdonképpeni képet: ez is más formában
mutatkozik meg. Az apró jeltöredékek, betűfoszlányok, a gyűrt papírlapra
másolt Róma-hasítások még inkább a természetes közegbe ágyazottság szemlélése,
megélése felé irányítják tekintetünket. A csúsztatás tiszta fehér háttere,
a hasítás természetes háttér-imitációja és végül a csak háttérként felfogható
plakáttépések szintén egy folyamatot reprezentálnak. Mégpedig az idea érzékiségének,
tisztaságának felmutatását, a szimbolikus és metaforikus struktúrák - természet-művészet-individuum
- egymásra rétegzettségét, szervesülését, és végül a világban-való-létünk
"kaotikus-meghatározottságát". Ez a végső paradoxitás alapvetően jellemzi
Géczi következetes konceptualizmusát. A dolgokat, a folyamatokat reflexivitásunk
minőségét időről időre számba kell vennünk, hogy lehetséges egzisztenciaértelmezéseink
ne csak számban gyarapodjanak, de a minőségi elemek is megmutathatóvá váljanak. |
|