|
KÖVESDI
MÓNIKA
Az első és az utolsó
tatai falkavadászat
I.
"Hogy mennyi híve van ez országban a
parforce-sportnak, legfényesebb bizonyság erre, hogy a legtöbb falkánál
rendszeresen 40-50 úr lovagol a falka után, köztük 7-8 amazon, kik terepakadályokkal
nem törődve, vágtatnak nemes paripáikon a kopók után."1 - tudhatjuk
meg egy korabeli tudósításból. A tatai falkavadászat-képeken mindössze
tizenöt, illetve huszonkét urat látunk lovagolni a falka után. Mindazonáltal
nem tekinthetjük kevéssé jelentősnek e festményeket, sem pedig az itt megörökített
eseményeket , hiszen a múlt egy jellegzetes pillanatának emlékét örökítették
meg számunkra.
A tatai múzeum
tulajdonában lévő két nagyméretű, falkavadászatot ábrázoló festmény egyike
(az 1879-ből való, zöld vadászkabátos csoportot ábrázoló) biztosan a tatai
kastélyból való,2 párdarabja (az 1872-es datálású, vörös vadászkabátos)
valószínűleg ugyanonnan.3 Mindkét képet Wilhelm Richter festette,
kézjegye az évszámok mellett, a képek alján olvasható.
A képek a
vadászat nagy pillanatait örökítik meg: azt a jelenetet, amint az összegyűlt
előkelő társaság elindul a kopók után, illetve amint folyik a hajsza, és
a vadászok új terepre érnek (előbukkannak az erdőből). A képek hagyományos
címe, amely a vadászat korabeli angol terminológiáját őrzi: meet.
A falkavadászat
a korszak (a 19. század utolsó harmada) legdivatosabb főúri időtöltése
volt, amelyben szerepet kapott a lótenyésztés, a lósport (lovaglás), és
a társasági élet szerveződésének tényezője is.
Az előkelő
társaság vadászati szokásait a 18. századig az ún. Deutsche Jagd
jellemezte, egy olyan udvari ünnepség, amely tulajdonképpen a hajtók által
felhajtott vadak lemészárlásából állt. A 18. században jelent meg a "par
force" vadászat, amely sokkal dinamikusabb volt a vadászok szempontjából,
és a vadászzsákmány megszerzése mellett kitüntetett szerep jutott a ló
és lovas ügyességének, valamint a táj (a vadászat szempontjából: terep)
szépségének, a romantikus vagy festői környezetnek.
A magyarországi
falkavadászatok kezdete Széchenyi Istvánnak a magyar arisztokráciát szervező
törekvéseire vezethető vissza. "A parforce-vadászat azonban nálunk
csak az alkotmányos aera bekövetkeztével4 vett élénkebb lendületet,
midőn a budapest-rákosi rókafalka-társaság (melyet királyinak is neveztek,
mivel több, mint egy évtizeden át király és királyné Ő Felségeik is részt
vettek vadászatain) 1870-ben megalakult, s tartott 1893-ig. Kedvező időjárás
mellett hetenkint 5-6-szor volt meet, fölváltva szarvaskopó-, róka-, és
beagle-falkával. Gróf Esterházy Miklós5 volt a master sok éven
át, kiváló gondjai közé tartozott, a magyar főrangú fiatalsággal e nemes
sportot megkedveltetni. [...] E falkák után az időben a magyar Jeunesse
d’orée és politikai vezérfiai (miniszterek, képviselők, katonák) egész
serege, és sok előkelő hölgy is lovagolt; ezen kívül a fővárosban állomásozó
ezredek tiszti kara. Sok vendég is jött folyvást Bécsből, Csehországból,
- sőt Angliából is."6
A szórakozást
kereső főúr műpártolóként lép fel abban a pillanatban, amikor a vadászünnep,
a vadásztársaság, a zsákmány, vagy a hátasló megörökítésére megbízást ad
az arra szakosodott festőnek. Ez idő tájt az állatfestészet mellett (amely
a lovak és állatok ábrázolásának és mozgásának kifogástalan ismeretéből
áll) kialakul egy sajátos terület, amely találkozik a tájfestészet és a
csoportportré műfajával is: a sporting picture, a sportfestészet.
"Kartalon Podmaniczky báró maga, amily passzionátus lovas és fővadász,
ép annyira kedveli nejével együtt a művészetet; mint a nagykárolyi és tatai
grófoknál, úgy a kartali udvarban is pártolják a festőművészetet, a sport-festészetet."
A kiegyezés utáni korszak a magyar arisztokrácia életében fellendülést
hozott és illúziókat ébresztett. Ne feledjük el, hogy a monarchia ekkor
éli virágkorát, s hogy Budapest ebben az időben sorakozik fel Bécs mellé.
Esterházy Ferenc ekkor létesít lóversenypályát és tréningtelepet, Esterházy
Miklós pedig (a fent említett master) színházat épít Tatán.
A meet-tárgyú
festmények a magyar és bizonyára az európai arisztokrácia kedvelt képei
voltak. Nem pusztán a vadászkastélyokban helyezték el őket, hanem a kastélyok
úri szobáiban, úri szalonjaiban, dohányzó szalonjaiban (vagyis a férfiak
által használt helyiségekben). A meet-festmények környezetében más,
vadászattal kapcsolatos ábrázolások is helyet kaptak: a vadászzsákmányt
ábrázoló csendéletek, ló-portrék.9 Arról sem szabad megfeledkeznünk,
milyen nagy előszeretettel ábrázoltatták magukat főuraink vadászkutyáik
társaságában, pl. Esterházy Pál herceg, igen korai, Benjamin Block által
festett kismartoni portréján.10
A meet-képek
nem pusztán a vadászatot, mint kedvelt és nemes időtöltést ábrázolták.
A nagyszabású vadászatok fontos, megörökítésre érdemes, a család történetében
számottevő események voltak. A festmények riportszerűen tudósítanak ezekről:
hányan, pontosan kik vettek részt rajta, és hol zajlott a vadászat. Ennek
megfelelően jelenik meg a portré és a tájkép műfaja is, és olvad bele egy
részletező, magyarázó, mesélő kedvű zsánerábrázolásba.
A tatai képeken
ugyanilyen műfaji problémákkal állunk szemben. A képek portré-igénnyel
való megfestése, tudósítás jellege meglehetősen nyilvánvaló. Portrészerű
hűséggel megfestett arcokat látunk, amelyek - a képből való kinézés, a
nézővel való szembenézés mozzanata által - elárulják magukat, a kép létrejöttének
célját, mintegy bemutatkoznak a nézőnek. Az Esterházy-családnak és barátaiknak
nyilván nem okozott gondot felfedezni, azonosítani az ismerősöket, egykori
főrangú vendégeiket. Ugyanazzal a jelenséggel állunk szemben, mint a színház
nézőteréről készült festmény11 esetén, ahol is a festő az üres
nézőtér látképét festette tele azoknak a portréival, akik a várszínházban
az Esterházyak vendégei voltak. Talán jelentős, ünnepi esemény megörökítésének
igénye hívta létre a képet, a riportszerű naturalizmust a fikcióval ötvözve.
Elképzelhető,
hogy e képekhez grafikai kódok is készültek, amelyek a személyek azonosítását
segítették.
A tájképi
háttér nem pusztán kiegészítő elem és kulissza, hanem a képnek tartalmilag
is fontos eleme: a vadászat színhelyét azonosítja. A tájkép, mint a vadászat
szempontjából sem elhanyagolható adalék (miszerint milyen akadályok és
terepviszonyok között zajlott az le) számunkra városábrázolás, veduta,
mert jellegzetes városképi elemekkel azonosítja - ha távolról is - a helyszínt.
Könnyűszerrel meghatározható a zöldkabátos meet színhelye. Hátterében a
Nagy-tó bontakozik ki, partján a várral, a jellegzetes malomépületekkel,
a tóvárosi városrészen tévesen elhelyezett Nagytemplom barokk toronysisakjaival.
A bal oldalon, a valóságoshoz képest eltúlzott magaslaton eltúlzott méretű
erődítmény emelkedik, amely a mai gimnázium helyén állhatott, és nem erősség,
hanem egyszerű kő falazat lehetett.
A vöröskabátos
kép a vadásztársaságot már nem az indulásnál, hanem a hajsza közben ábrázolja.
A kép céljáról, s egyszersmind a mester kvalitásairól is árulkodik a téma
száraz megfogalmazása, merevsége. E kép tájháttere nem Tata, a háttérben
egy nagyméretű, puritán épülettömb (kastély) és egy vaskos, barokk sisakkal
lezárt, fehér falú templomtorony látható. Nyilván e vadászat érdekes eseménye
az előtérben ábrázolt jelenet lehetett, amint egy lovas lebukott, s visszakapaszkodik
lovára. Ez a mozzanat teszi zsáner jellegűvé annak az előkelő vadászatnak
a képét, melyről tudósított.
A műfaji megközelítésben
közrejátszik az állatfestészet, a ló- és lovasábrázolás is. Az állatfestészetet
a festészet segédtár- gyaként tanították az akadémiákon, a téma azonban
önállósul, s mint ilyen jelenik meg már a 18. századtól kezdve. A 19. században,
a lótenyésztés és a lósport fellendülésével keresett, igényelt festői műfajjá
vált, amely megörökítette a szép, díjnyertes állatokat, nagy teljesítményeket,
fontos eseményeket. A tatai Esterházy-kastély inventáriuma számos olyan
műalkotás emlékét őrzi, amelyek e kedvelt kategóriába tartoztak, és a korszak
legfoglalkoztatottabb állat-, vadász- és sporting-festőitől származtak
(Prestel, Julius von Blaas, Pállik Béla). Ezek a festők valószínűleg megfordultak
Tatán, s itt készítették vázlataikat, műveiket, az Esterházy-család felkérésére.
Vajon Wilhelm
Richter (1824-1892) a két tatai kép alkotója, a foglalkoztatott bécsi udvari
festő járt-e valóban Tatán? Hogyan dolgozott, milyen figurális és tájképvázlatokból,
portréskiccekből állította össze képeit? A zöldkabátos meet-festmény arról
tanúskodik, hogy nem sok gondot fordított a táj valósághű megjelenítésére,
amelynek részleteit viszont mégis jól ismerte. Talán a helyszínen készült
vázlatokból állította össze a képet bécsi műtermében, vagy itt bocsátottak
rendelkezésére műtermet a kép elkészítéséhez? (Az analógiaként már említett
nézőtéri csoportportré minden bizonnyal utólag készült, kizárólag a portrék
szándékával és igényével.)
Szerencsés
módon rendelkezésünkre áll egy néhány lapból álló füzettöredék, tulajdonképpen
vendégkönyv, amely az egykori tatai várszínház színlapjait őrizte meg,
a színészek, művészek, az Esterházy-család, rokonaik és vendégeik aláírásával
1890-ből. E helyen találkozunk Wilhelm Richter aláírásával is, azon a lapon,
amely Esterházy Ferenc, Esterházy Sándor és Julius von Blaas nevét is őrzi.
Von Blaas (1845-1922) bécsi akadémiai tanár és udvari arcképfestő volt,
és talán a leghíresebb ló- és lovasképfestő. Ugyanúgy dolgozott Festetich
Tasziló számára, mint a többi híres lovas arisztokrata, többek között a
tatai Esterházy Miklós József számára, akinek a portréját is megfestette.
A vendégkönyv kapcsán nyilvánvalóvá válik, hogy Richter és Blaas a tatai
gróf vendégei voltak, minden valószínűség szerint nem is egy alkalommal.
A képek és
a dokumentum tanulsága, hogy Tata a 19. század utolsó harmadában a Monarchia
társasági életének - a régió dimenzióit figyelembe véve - virágzó központja
volt; bizonyos intézmények (színház, lóverseny) és bizonyos események (a
vadászatok) révén részese lehetett a korszak általános fellen- dülésének,
virágzásának, különösen abban a tekintetben, ami az uradalmat és a hitbizományt
illeti.
A festmények
ezzel együtt árulkodó bizonyítékai a kor világ- képének, s arról győzik
meg a késői szemlélőt, hogy a képen résztvevők (a tatai vadászat s egyben
a korszak főszereplői) számára a világ konfliktusoktól (és érzelmektől)
mentes, tökéletes, kerek egész.
II.
Az 1993-ban megrendezett első Hommage
á Vaszary kiállításra12 készült Lévai Ádámnak az a grafikai
sorozata, amelyben e két 19. századi meet-ábrázolás folytatását és felidézését
látjuk. A ceruzarajzok címe - Az utolsó tatai falkavadászat - talán
valóban a múlt századi virágkor, a belle epoque utolsó fellobbanását eleveníti
fel, talán a kortárs művész posztmodern gesztusát, mellyel emlékként, még
egyszer lefújja a port erről a hajdani világról.
A grafikai
sorozat a meet-képek összes műfaji követel- ményének megfelel. Figurái
fajsúlyos karakterű pszeudo-portrék, amelyek ragaszkodnak ugyan Richter
tudósításszerű objekti- vitásához, de meg is haladják azt, és önálló életet
nyernek. Az állatábrázolás biztonsága és a tájak valódisága sem győz meg
azonban arról, hogy ez az esemény nem egy másik dimenzióban zajlik: valóság
és fikció határán. A dokumentumszerű hűséggel megrajzolt jelenetek, figurák
sohasem léteztek; bármennyire hitelesnek tűnnek, mégis időn és valóságon
kívüliek.
A bajuszos
alak (a "master") mögé felvázolt kastélytorony, a tóparti copf váza,
a Kálvária-domb alatti kőbánya valóságos helyszínein idézte fel a művész
képzelete a múlt árnyait, mintha gyönyörű lovaikon még egyszer bejárnák
birtokaikat.
A veduták
ez esetben még rejtettebbek, mint Richter vedutái. Éppen csak a hely jelzésszerű
azonosítására szolgálnak, de an- nak folytán, hogy narratív módon egy esemény
kötődik hozzá- juk, jelentőségük felértékelődik.
A merített
papíron, ceruzával rajzolt grafikák anyaguk, kidolgozottságuk révén par
excellence vázlatok, még inkább azok a művészi szándék révén. A lendületes
vonalak arról árulkodnak, mintha a helyszínen, a vadászat alkalmával felvett,
gyors, friss vázlat gyanánt készültek volna, egy készülő képhez. Holott
a végleges cél maga a vázlat, csakis azért, hogy érzéki csalódásunk a művel
kapcsolatban még teljesebb legyen. Olyan vázlatok ezek, melyeknek célja
nem a kész műalkotás, hanem a tökéletes illúzió: a valahai valóság, és
a virtuális műalkotás illúziója. Emléknek, emlékezésnek, visszaidézésnek
(el ne felejtsük, hogy egy Hommage-kiállításra készült a mű) aligha találhatott
volna az illúziókeltésnél, a trompe 1’oeil-nél megfelelőbb eszközt a művész.
Fogjuk fel
e rajzokat úgy, mint az egykor Esterházy Miklós tatai udvarában járt mester
- jeles bécsi, akadémiai festő - vázlatait, amelyek az ő hajdani vázlatkönyvéből
éppen akkor kerültek elő, amikor Lévai Ádám Tatán, 1993-ban megrajzolta
őket.
Jegyzetek
l. Agarászat és kopászat.
= Vadász- és Versenylap Sport-albuma, 1896. 48 l.
2. A kastély múlt század
végi (közöletlen) leltárában (MOL) a következőképpen szerepel: " Meet.
Tata és Remeteség között a tóparton gróf Esterházy Miklós Ferencz és vendégei
zöld vadász kabátban, festette Wilhelm Richter."
3. A képnek a gyűjteménybe
való bekerüléséről Halmos Ilona szíves közlése nyomán szereztem tudomást.
A kép tulajdonosa a gróf szolgálatában állt, s így került hozzá a kép.
4. 1867-re, a kiegyezésre
vonatkozik.
5. Esterházy Miklós Ferenc
tatai gróffal, a tatai falkavadászat-képek főszereplőjével azonos.
6. Agarászat és Kopászat.
= Vadász- és Versenylap Sport-albuma, 1896. 47 1.
7. u. o. 46. 1.
8. A lóversenypálya 1867-ben
készült, a színházat 1882-ben építették Fellner és Hellmer bécsi építészek
tervei szerint.
9. E műfajok történetére
és az analógiákra vonatkozóan ld. Újvári Péter: Állatfestés. = Zsánermatamorfózisok.
Szerk. Mojzer Miklós. Bp. 1993.
10. Benjamin Block: Esterházy
Pál herceg portréja, 1655. Eisenstadt
11. A festményről - mely
feltehetően úgy készült, hogy az üres nézőtér fotójára festette az alakokat
a mester - megemlékezik az említett inventárium: "Gustav Kling festménye
mely a tatai várszínház belsejét ábrázolja, számos arcképpel." A kép reprodukciója
a Kuny Domokos Múzeumban van.
12. A kiállítást a tatai
várban rendezték, katalógus ugyanilyen címen, Tata, 1993. |
|