|
Dokumentumok a
hatvanas évekből
A Művészeti Bizottság
jegyzőkönyvei I.
A közelmúlt évtizedeinek
művészetét tárgyaló elemzések, az 1945-től a rendszerváltó évekig terjedő
- korántsem egységes - korszakot meghatározó művészettörténeti feldolgozások
ítéletei általában hipotézisekre alapozottak: a történeti forrásokat az
emlékezet és a prekoncepció helyettesíti. Eklatáns példákként említhetők
állításunk igazolására azok a visszapillantó, egy-egy időszakot feltérképezni
hivatott, a kilencvenes években rendezett kiállítások, amelyek az adott
időszak művészetét meglehetősen szelektívnek minősíthető szempontok által
meghatározottan dolgozták fel, illetve úgy tárták a közönség elé, hogy
adósok maradtak a művészetet meghatározó konkrét tényezők felkutatásával,
a történeti körülmények megjelölésével.
A közelmúltban a Képző- és Iparművészeti Lektorátus irattárából egy olyan
dokumentum-együttes került napvilágra, amely a hatvanas évek (hivatalos)
művészetének, művészeti életének hiteles forrásaként értékelhető. Az 1962
őszén létrehozott Művészeti Bizottság - vagy más néven: 9-es bizottság
- rendszeres időközönként, egy-két hetente ülésezve olyan testületként
működött, amely a kortárs képző- és iparművészet elvi kérdéseivel, problematikus
ügyeivel foglalkozván állásfoglalásokat alakított ki, konkrét és általános
érvényességű szakmai döntéseket hozott. A Művészeti Bizottság mintegy a
párt- és állami művészetirányító szervezetek és a művészeti szerveződések
fölé-, illetve mellérendelve tevékenykedett, de mindenképpen úgy ítélhető
meg, hogy nagy tekintélyű fórumként funkcionált 1962 őszétől 1968-ig. Mint
Szilárd György, a Képzőművészeti Alap igazgatója az 1962. szeptember 17-i
ülésen a Művészeti Bizottság megalakulása kapcsán létrejött új helyzettel
kapcsolatosan kijelentette: "...eddig úgy folyt a zsürizés és munkaelosztás,
hogy ezeket a munkákat a Képzőművészeti Alap mellett működő bizottságok
végezték. A zsűrizési és munkaelosztási jogkört a miniszter most a Képzőművészeti
Alapra ruházta át. Az itt jelenlévő Művészeti Bizottság javaslatainak figyelembevételével
az Alap igazgatója gyakorolja ezt a hatáskört. A Művészeti Bizottságnak
9 tagja van. E bizottság feladata: 1.) vitás esetekben döntsön, 2.) a terület
bizonyos elvi és gyakorlati kérdéseit tisztázza."
A Bizottság munkájában a Művelődésügyi Minisztérium és a Képzőművészeti
Alap vezetői, munkatársai mellett a korszak legkiválóbb művészei vettek
részt, mint például Bernáth Aurél és Domanovszky Endre festőművészek, Pátzay
Pál és Somogyi József szobrászművészek.
A Művészeti Bizottság üléseiről pontos, szöveghű jegyzőkönyv készült. Sorozatunkban
ezekből adunk közre néhány részletet.
Az 1. számú jegyzőkönyvben
szereplő személyek:
Pátzay Pál (1896-1979) szobrászművész
Somogyi József (1916-1993) szobrászművész
Blaski János (1924-) festőművész
Raszler Károly (1925-) grafikusművész
Bencze Gyula (1911-) festő- és grafikusművész
Aradi Nóra (1924-) művészettörténész
Domanovszky Endre (1907-1974) festőművész
Gádor Endre (1921-) szobrászművész, művészettörténész, a
Művelődésügyi Minisztérium Képzőművészeti Osztályának vezetője
Szilárd György, 1952-től 1971-ig a Képzőművészeti Alap igazgatója
Gallai Józsefné, a Képzőművészeti Alap munkatársa
Berkes József, a Képzőművészeti Alap osztályvezető helyettese
Bernáth Aurél (1895-1982) festőművész
Plesznivy Károly (1930-1984) textiltervező iparművész
Ilku Pál (1912-1973) politikus, 1961 és 1973 között művelődésügyi miniszter
Újvári Béla (1906-?) festő, művészeti író, szaklektor
Cifka Péter (1929-1993) művészettörténész, szaklektor
Domanovszky György (1909-1978[?]) művészettörténész, szaklektor
Redő Ferenc (1913-) festő, grafikus, iparművész, szaklektor
Sinka Mátyás (1921-) grafikusművész, szaklektor
Kontha Sándor (1931-) művészettörténész
Rozgonyi Iván (1926-) művészettörténész
Kántor Andor (1901-1990) festőművész
Fenyő A. Endre (1904-1971) festőművész, szaklektor
Király József (1930-) belsőépítész
Csekovszky Árpád (1931-1997) keramikusművész
Aczél György (1917-1991) politikus, ideológus, 1958 és 1966 között a
művelődés- ügyi miniszter helyettese
Jánossy György (1923-) építész, a salgótarjáni Karancs Szálló tervezője
MEB: Munkaelosztó Bizottság
2‰: ún. kétezrelékes rendelet, az állami beruházások két ezrelékét
műalkotások létesítésére kellett fordítani.
Állami lektorátus: a Képző- és Iparművészeti Lektorátus, amelyet 1963-ban
alapítottak, és amely 1964. február 1-től működik.
Wehner
Tibor
KÉPZŐMŰVÉSZETI ALAP
TITKÁRSÁG / Gné
1.
Jegyzőkönyv
a Művészeti Bizottság
1962. szeptember 10-én
megtartott üléséről.
Jelen voltak:
Pátzay Pál
Somogyi József
Blaski János
Raszler Károly
Bencze Gyula
Aradi Nóra
Domanovszky Endre
Gádor Endre
Szilárd György
Gallai Józsefné
Utolsó napirendnél: Berkes József
nem jelent meg: Bernáth Aurél (beteg)
Plesznivy Károly (külföldön)
Szilárd György:
Üdvözli a Művészeti Bizottság tagjait az első összejövetel alkalmából.
Felolvassa Ilku elvtárs levelét, amelyben a képzőművészeti alkotások bírálatának
jogát a Képzőművészeti Alapra ruházza. Jelenlévők kívánságára felolvassa
a statútumot. A Művészeti Bizottság statútumával kapcsolatban felkéri a
jelenlévőket, hogy amennyiben kérdésük, vagy észrevételük van, azt tegyék
meg.
Domanovszky Endre:
A d.) alatti szavazati jogot ki gyakorolja?
Szilárd György:
Miután mindenütt nem lehetek jelen, a szavazati jog gyakorlását a következőképpen
ruháztam át: a munkaelosztó bizottság ülésén a szavazati jogot Berkes gyakorolja,
velem való előzetes megbeszélés alapján. Nekem jogom van ezt a szavazatot
az üléstől számított 8 napon belül megváltoztatni. A zsüriken hasonló a
helyzet. A csoportvezető, vagy a szakelőadó szavazatát felettese 8 napon
belül megváltoztathatja. Mindenképpen megvan az ellenőrzés lehetősége,
mert ha a szakelőadó úgy szavaz, ahogy a lektor és a zsürorok, akkor a
szavazatokból következően egy vélemény van. Ha ellentétesen szavaz a többiekkel
szemben, akkor úgyis ide kerül a téma. Nekem számolnom kell azzal, hogy
az Alap előadói nem alkotóművészek vagy műtörténészek, még ha főiskolát
végeztek is. Talán nincs olyan gyakorlatuk, talán tévedni fognak. De ott
vannak az ülésen a lektorok is. Ha pedig egy előadó sokszor téved, akkor
minőségi cserét fogunk végrehajtani. Ha állami lektorátus lesz, ott is
státusbeli dolgozók fognak dönteni.
Somogyi József:
Valahogy el kell indulnunk, s ha a gyakorlat úgy hozza magával, akkor majd
változtatunk. Csak attól félek, hogy nagy ellentét esetén is - az együttes
szavazatok miatt - egálba hozhatók a szavazatok (tehát 20 ember és 2 ember
szavazata).
Szilárd György:
Ez nem áll fenn, mert a zsürorok szavazatát a többség dönti el. Miután
egyenlőtlen szavazat esetén az ügy ide kerül, látni fogjuk, hogy az Alap
megbízottjában) csoportvezető vagy szakelőadó) van-e a hiba. Lehet, hogy
felesleges akadékoskodás lesz, ezen változtatni fogunk.
Somogyi József:
Biztos vagyok abban, hogy - miután döntési jogod van - alaposan meg fogod
gondolni, hogyan döntesz.
Szilárd György:
Látszólag úgy néz ki, hogy egy személy dönt, mert én emelem határozatra
a dolgot. Azonban gyakorlatban nem így van, hiszen én a Művészeti Bizottság
véleményét kikérem. Nyilvánvalóan 9 ember véleményével nem fogok ellentétbe
kerülni, de ha mégis előfordulna - erre alapos okom kell legyen - akkor
a Minisztériumhoz fordulhat a Bizottság, mert úgy látja, hogy nem helyes
az én álláspontom. Tehát az én kezem is meg van kötve. Világos dolog, hogy
meg fogom gondolni, mit döntök. Ezen túlmenően, ez a plénum alkalmas lesz
arra, hogy olyan határozatot hozzon, amire az ezelőtti helyzetben nem volt
mód.
Pátzay Pál: Kifelé
úgy áll a dolog, hogy nem bizalomgerjesztő az, hogy művészeti kérdésekben
nem művészek döntenek. Ez a közfelfogásban így van. Én elég hosszú közéleti
működésem alatt azt tapasztaltam, hogy a művészek között épp olyan ritka
a művészethez értő, mint a civilek között. Nekem tehát ilyen aggodalmam
nincs. Tapasztalatom szerint rendkívül sok művész-zsűri döntött helytelenül,
amikor a civilek álláspontja helyes volt. A többségi szavazatnak nem vagyok
a híve, mert a többségi szavazat egy előterjesztés hatása alatt ugyancsak
tévedhet. Szerintem ez az új rendszer elég jó. Ha nem egyhangú a határozat,
akkor ide kerül a dolog, olyan fórum elé, ahol mégis többféle művészeti
meggondolás érvényesülhet.
Somogyi József:
A c.) pontnál - a jövőre nézve - kellene foglalkozni azzal, hogy az építészeknek
is adjunk egy szavazatot. Az építészek egy igen heterogén társaság és ez
feléjük gesztus lenne. Jelenleg nagyon el van mérgesedve a helyzet az építészek
és képzőművészek között. Biztos, hogy mindkét fél ludas ebben a dologban.
Én ezért javasolnám ezt a szavazatot az építészek részére.
Szilárd György:
Ennek az együttesnek legfontosabb feladata lesz az Építészek Szövetségének
vezetőségével leülni még e héten, és megbeszélni, hogy mikor tudunk részletesebb
tárgyalásra összejönni. A későbbiekben - e tárgyalások után - esetleg sor
kerülhet arra, hogy Ilku elvtársat erre a bővítésre megkérjük, ha azonban
most mindjárt kérnénk szavazatot az építészek részére, ez a vitás ügyek
áradatát zúdítaná a Művészeti Bizottság nyakába. Arra pedig nincs mód,
hogy Önöket állandóan behívjam ülésezni.
Pátzay Pál: Ez
igen fontos kérdés. Az építészekkel jelen pillanatban nem lehet egyetérteni.
Az, amit ők céloznak: egy jelentéktelen épület-dekoráció, ami semmiféle
tartalom viselésére nem képes. Ez kell nekik, mégpedig azért, mert az építés
jelenlegi állapotában olyan semmitmondó felületeknek az élénkítéséről van
szó, ami nem más, mint öntevékenységük mentegetése, ami egyszerűen a művészetnek
célját rontja. Nem lehet célja a művészetnek az, hogy pusztán dekorációt
csináljon.
Somogyi József:
Így is igaz. De van egy másik oldala a dolognak. Az építészeket elmarasztaljuk
ott is, ahol ők esetleg nem hősi epikát akarnak elmondani, s nincs is különösebb
szándékuk ezzel a törekvésükkel, mint esetleg csak érzelmeket, vagy csak
érzeteket kelteni. Azt hiszem, hogy a későbbiekben azt kellene megvizsgálni,
hogy hol kellenek érzelmek, hol kellenek érzetek, és hol kell esetleg hősi
epika. A múltkori népes megbeszélésen már elmondottam, hogy a kívülállók
ebben a dologban nem tudnak eligazodni és a periférikus jelenségeket hajlamosak
egy kalap alá venni a korrekt törekvésekkel. Nekünk kell eligazodni és
utat mutatni, őszinte, tiszta lelkiismerettel á-t vagy b-t mondani, minden
esetben külön megvizsgálva a dolgot.
Aradi Nóra: Amennyiben
a c.) pont bontásra kerülne: az építésznek mindig a beruházóval együtt
kell maradnia. A beruházó sok esetben mechanikus kivitelező szerv, eszmei
köze nincs a dologhoz. Amennyiben a beruházó azonos tanácsi szervvel, nem
mint kivitelező, hanem mint megrendelő jelentkezik, akkor az egész c.)
ponttal nincs probléma. Ott kezd probléma lenni, ha a beruházó független
valami társadalmi szervtől, vagy tanácsi szervtől és az Alap külön kéri
a területileg érdekelt tanácsi szerv részvételét. Itt kell megkötni őket.
Mert eddig számtalanszor előfordult, hogy kiküldtek valakit, akinek az
álláspontját a VB. nem tartotta magára nézve kötelezőnek. Ez igen sok zűrt
okozott, s a művészek sokszor igen nehéz helyzetbe kerültek.
Szilárd György:
Már kikötöttük, hogy legkésőbb a vázlat-terv bírálatánál van joga ellenvéleményt
gyakorolni. Ha egyetértett itt, később nincs joga ellenészrevételt tenni.
Aradi Nóra: Ez
helyes, mert arra kényszeríti a tanácsokat, hogy olyan belső munkatársakat
szerezzenek, akiknek a véleményét vállalni tudják.
Szilárd György: Mindannyian
tisztában vagyunk azzal, hogy ez egy útkeresés előre. Az a rendszer, ami
eddig volt a zsürizés, a munkaelosztás vonalán, igen nagy mértékben le
lett kompromittálva. Továbbvinni ezt a rendszert - akár más személlyel
- nehéz lett volna. Kell valami olyan előrevivő változás, ami a szakmát
megnyugtatja, a külső szerveket is megnyugtatja, lehet, hogy ez nem mindjárt
lesz jó, de azzá lehet fejleszteni. Amennyiben a statútumhoz más észrevétel
nincs, akkor egy gyakorlati dologra térjünk át. Soros elnököt kell választani,
aki a munkaelosztó bizottsági üléseken és fontosabb zsüriken e hónapban
résztvesz. Javasolom erre Bencze elvtársat.
Bencze Gyula:
Éppen a plénum előtt nem tudom vállalni.
Domanovszky Endre:
Javaslom Aradi Nórát.
Aradi Nóra: Rengeteg
új tantárgy van, most indul be az egyetem, nem tudom vállalni.
Blaski János: Javasolom
Somogyi Józsefet, ő az, aki gyakorlatában nem ismeri a MEB munkáját.
Somogyi József:
Ha Pátzay mester nem vállalja, akkor elvállalom, de nekem is most indul
be az iskola.
Pátzay Pál: Megfelel
nekem a szeptember, elvállalom.
HATÁROZAT:
A Művészeti Bizottság 1962. szeptemberisoros elnöke: Pátzay Pál szobrászművész.
Művészeti Bizottság
munkaterve:
Szilárd elvtárs
kéri, hogy a jelenlévők tanulmányozzák át a munkatervet és ha van, tegyék
meg észrevételeiket. Tekintettel arra, hogy a Művészeti Bizottság nemcsak
gyakorlati kérdésekkel foglalkozik, ez a munkaterv az elvi problémákat
tartalmazza.
Somogyi József:
Javaslom, hogy a beruházási munkákkal kapcsolatban vegyük fel a munkatervbe
az árazási kérdéseket. Az alsó- és felső határral kapcsolat- ban kialakult
már vélemény a szakmában. Aki csak alsó határon tud megcsinálni egy szobrot,
annak nem szabad munkát adni. Egy 3 méteres szobor alsó határa nem lehet
25.000.-Ft.
Aradi Nóra: Annál
is inkább időszerű ez, mert irodalom és egyéb téren rendeletileg szabályozzák
a szerzői jogdíjakat. Ezután nyilvánvalóan aktuális a képzőművészeti terület
ilyen jogdíj-kérdéseinek rendeleti úton való rögzítése.
Blaski János:
A 9-es pont kapcsolódik a 3-4 ponthoz, ide kellene venni.
HATÁROZAT:
A Művészeti Bizottság
a munkatervvel egyetért. A munkaterv pontjai közé az árazás kérdését kell
felvenni és sorrendben a 3.) és 4.) pontok után kell beállítani.
Zsürorok tájékoztatása:
Szilárd György:
Felmerült a lektorátusi osztály részéről, hogy nem elég a belső apparátust
tájékoztatni, a zsüritagokat is tájékoztatni kellene az új rendszerről,
esetleg össze kellene hívni a zsürikeretet. Én ezzel nem értek egyet, mert
ott mindenről lenne szó, csak a konkrét dologról nem. Inkább vállaljuk
azt a pluszt, hogy minden zsürin a szakelőadó ismerteti az új rendszert
(szavazást). Mi az Önök véleménye erre vonatkozóan?
Domanovszky Endre:
A zsürilista pillanatnyilag még a régi, ezt revízió alá kell venni. Véleményem
szerint a jelenlegi zsürilista nem megfelelő. Szerintem, majd ha meglesz
az új zsürikeret, azt kell összehívni és tájékoztatni.
Pátzay Pál: Szerintem
is teljesen felesleges most összehívni.
Aradi Nóra: Javaslom,
hogy kapjanak egy tájékoztató levelet a szervezeti változásról.
Szilárd György:
Nem tartom helyesnek a levél kiküldést. Arra gondoltunk, hogy minden zsürin,
a zsürit megelőzőleg ismertetnénk az új szavazást.
Aradi Nóra: Ennél
egyszerűbb a szétküldés.
Pátzay Pál: Egyszerűbb,
de nem jobb.
Blaski János:
A közgyűlés két hét múlva meglesz, ott ez igen rázós probléma lesz. Évek
óta a zsürizési probléma a legnagyobb probléma a Szövetségben. Ez az, ami
a tagságot állandóan foglalkoztatja. Most hallották, hogy van egy új rendszer,
van egy 9-es bizottság - erről feltétlen tájékoztatni kell a szövetségi
tagságot.
Aradi Nóra: A
szövetségi tagoknak és választmányi tagoknak állandó panaszuk volt, hogy
nincsenek kellőképpen tájékoztatva a dolgok állásáról, még akkor is, ha
eléggé részletes tájékoztatást kaptak. Valóban nem volna helyes ennek az
ügynek a bevezetése minden tájékoztatás nélkül.
Pátzay Pál: Szerintem
ez közgyűlési téma. Ott kell erről beszélni.
Somogyi József:
Nagyon veszélyesnek tartom, hogy másról is tájékoztatást adjunk, mint a
szavazásról, mert múlhatatlanul az lesz, hogy a zsürizés új taktikai szabályokat
kap. Ez volt az, ami megmételyezte a zsürizés eddigi rendjét. A művészek
úgy érezték, hogy ez egy taktikai testület.
Szilárd György: Nekem
van egy miniszteri utasításom, hogy ezt az új rendszert el kell kezdenem.
Az egész szakma tudja, hogy valami van és várja az eredményt. Én azt gondolom,
ha a közgyűlésig két-három helyes döntés születik, ez előbbre viszi a közgyűlés
munkáját. Ha ezt elhúzzuk októberig, akkor a közgyűlésen elkezdődik a feneketlen
vita, utána a különféle vélemények - ezt nem tehetjük és nem engedhetjük
meg. Én nem érthetek egyet azzal, hogy csak a közgyűlés után lépjen érvénybe
az új rendszer.
Pátzay Pál: A
közgyűlésnek nyilvánvalóan lesz egy pontja, amely ezt a zsürizési és munkaelosztási
rendszert ismerteti a jelenlévőkkel. Az teljesen független dolog, hogy
a kormányzat elrendelte, hogy szeptember 10-től kezdve hogyan működjék
a zsüri és a munkaelosztási bizottság. Ezt mi meg nem változtathatjuk a
közgyűlési határidő miatt. A közgyűlésen azonban részletesen ismertetni
kell a dolgot.
Blaski János:
Félreértés van közöttünk. Én is amellett vagyok, hogy ne írjunk levelet,
ne hívjuk össze a zsürikeretet, hanem a közgyűlésen ismertessük az egészet
a szövetségi tagsággal.
Bencze Gyula:
Az egész szisztémáról a Szövetség majdnem teljes választmánya értesült
a Pártközpontban. A közgyűlés előtti választmányi ülésen is tájékoztatni
fogjuk a választmányt, hogy ez a rendszer megindult, hol tart, milyen elképzelések
vannak a munka további menetét illetően. Kétségtelen, hogy a közgyűlés
igen fontos problémája lesz az egész konstrukciónak a megmagyarázása.
HATÁROZAT:
A Művészeti Bizottság
nem tartja szükségesnek a jelenlegi zsürikeret összehívását tájékoztatás
végett. A szeptember 10-ét követő zsüriken, a zsüri megkezdése előtt a
lektorátus képviselője az új szavazati rendszert (a statútum I. részét)
ismerteti csupán a zsürorokkal és a résztvevőkkel.
Szaklektorok kérdése:
Szilárd György:
Foglalkozni kellene ma még a zsürilistával és a szaklektorok kérdésével.
Tekintettel arra, hogy Önök a zsürikeret módosításával - úgy látom - nem
foglalkoztak, ezt a kérdést elnapoljuk. Rátérünk a szaklektorok problémájára.
Mint ismeretes, beruházási lektoraink a következők: Újvári Béla, Cifka
Péter, Domanovszky György, Redő Ferenc, Sinka Mátyás. El kell dönteni azt,
hogy a Művészeti Bizottság ezekkel a lektorokkal kívánja-e továbbvinni
a munkát, vagy esetleg másokat javasol. A lektorok közül Domanovszky nemcsak
beruházási lektor, hanem egyéb iparművészeti lektor is, tehát az ő problémáját
majd 1963. január 1-e után fogjuk megbeszélni. Sinka Mátyással semmi problémánk
nincs, ő kevésbé érdekelt a beruházási lektorálásban.
Domanovszky Endre:
Véleményem szerint sorrendben kellene venni a neveket és egyenként megvitatni.
Blaski János:
Szerintem a személy másodlagos kérdés akkor, amikor más elveket képzelünk
el a zsürizés és munkaelosztás bonyolításánál, és ezeket az elveket utasításként
adjuk a szaklektoroknak.
Szilárd György: Alapvető
szempontnak kell elfogadni azt, hogy lektor az legyen, aki maga nem alkotóművész,
mert ez különféle nehézségeket okoz. Persze ezt konzekvensen, rögtön nem
lehet keresztülvinni, de ez kell legyen a jövőben az alapelv. Egyetértek
Blaskival abban, hogy nem a nevek a fontosak, hanem a Bizottság bizonyos
zsürizési alapelveket fog meghatározni. Nem biztos azonban, hogy hajlandóak-e
a jelenlegi lektorok ezen szempontok alapján dolgozni.
Pátzay Pál: Újvári
körülményei rendkívül alkalmasak arra, hogy ő lektor maradjon. Azonban
olyan ellenségeskedés veszi körül, olyan gyűlölködő hangulat, ami kétségbeejtő.
Én Újvárit régről ismerem, semmi bajom még vele nem volt, azonban a terület
megnyugtatása azt követelné tőlünk, hogy őt leváltsuk. Cifka azon kevesek
közé tartozik, akik szobrászattal foglalkoznak teoretikusan és történetileg
is. Alkalmasnak látszik a lektori munkára. Értelmes ember. Újváritól megválni
- véleményem szerint - nagyon nehéz, mert a területtel oly mértékig ismerős,
hogy aligha kapunk olyan embert, aki ennyire tájékozott lenne.
Szilárd György:
Ez az, amit én is el akartam mondani. Szakértelmét, a területtel való mély
foglalkozását, becsületességét én is elismerem. Ellenséges hangulat van
a területen az ő rossz modora és a diktátorsága miatt. Én is nehezen tudnék
elképzelni valakit helyébe, aki még csak megközelíti is. A kérdés úgy van
felvetve, hogy vajon tudja-e a Bizottság Újvárit úgy kézben tartani, úgy
irányítani, hogy ezek az érdekes felületek lecsiszolódjanak, tartja-e a
hátát a terület felé. Én elfogadom a Bizottság javaslatát - bárkit fog
javasolni.
Somogyi József:
Mindenki így van Újvárival. Bár én (nem vagyok egész biztos benne) úgy
láttam, hogy nem mindig a saját véleményét mondja. Ha nagyon cinikus lennék,
mondhatnám azt, legyen lektor, csak más utasítást kell neki adni. Persze
nehéz dolga van. Ha az első zsürin elmarasztal valakit, akkor már azt mondják
róla, hogy tróger. Amikor a társaság kijózanodik, gondolkodik a mondottakon,
már másképpen látják Újvárit is.
Pátzay Pál: A
beruházási munkák "dermesztőek". Szerintem borzasztó pénzpocsékolás. Nem
tudom, mit kellene ebben a dologban csinálni. Vannak olyan ábrák, olyan
figurák, amelyek teljes felkészületlenségről és teljes tehetetlenségről
tanúskodnak. Akik zsüriznek, azoknak nincs elég judíciumuk arra, hogy egy
szobor objektív kritériumát meg tudják állapítani és ezt érvényesíteni
a szobrásznál? Vagy a lektor hibája ez? A lektor egyáltalán tud-e olyan
energiával belemenni a dologba, hogy meggátolja ezeket a "haverségi alapon"
való elgondolásokat.
Szilárd György:
Az energiát illetően Újváriban nincs hiba. A zsürivel mindenütt nagyon
nehéz együtt dolgozni.
Pátzay Pál: "Olyan
gumibabákat" lehet látni, ahol a készítőnek halvány fogalma sincs a tárgyról.
A Balaton-parton szégyenteljes dolgok vannak felállítva.
Aradi Nóra: A
legnehezebb probléma Újvárinál a modora. Viszont azt is be kell látni,
hogy Újvárinak 2 és 1/2 éve átmeneti helyzete van. Amióta először kezdte
a lemondás-kampányát s először beszéltünk arról, hogy hogyan tovább, mindig
azt mondtuk, hogy az ő ügyében akkor foglalunk véglegesen állást, ha tisztázódik
a helyzet. Ő csinálta tovább a dolgot úgy, ahogy tudta. Kevéssé valószínű,
hogy nem a saját véleményét mondja el. Szerintem meg kell őt kérdezni,
hogy a mi nagy vonalakban ismertetett álláspontunkat, szempontunkat hajlandó-e
elfogadni vagy sem. Ha igen, akkor felelősséggel számon lehet tőle kérni
a dolgokat.
Pátzay Pál:
Úgy látom, mindnyájan azon a véleményen vagyunk, hogy Újvári a művészeti
közéletben nagy ellenszenvnek örvend. Helyette azonban senkit sem tudunk
javasolni. Pedig, ha nyugodt légkört tudnánk teremteni, már nyert ügyünk
lenne.
Domanovszky Endre:
Véleményem szerint az egész lektorálás további működése azon áll vagy bukik,
hogy hogyan lesznek a lektorok instruálva, és milyen utasítások szerint
dolgoznak. Szerintem utasítani kell őket bizonyos munkákra. Újvári kérdése
olyan eset, amely nagyon problematikus. Én is úgy látom, ahogy a többiek
elmondták. Újvári nagyszerű ember, van szakértelme, hozzáértése, mindemellett
nem szobrász. Nagyon tisztakezű ember, van határozott állásfoglalása. Ha
hajlandó a mi álláspontunkat átvenni, akkor nyertünk vele.
Pátzay Pál: Tartsuk
meg Újvárit, s ha meglátszik működésén a változás, akkor marad lektornak.
Ki jöhetne esetleg még számításba?
Szilárd György: Aki
számba jöhetne, az messze mögötte marad. Gondoltunk Kontha Sándorra, esetleg
Rozgonyi Ivánra. A műtörténészek között alig van valaki, aki szobrászattal
foglalkozik.
Aradi Nóra: Azt
meg lehet csinálni, hogy Konthát Újvári mellé beállítani, hogy egy-két
év múlva beváljék. De ezt minden más területen is be kellene vezetni.
Blaski János:
Végeredményben itt kijöttek a problémák most. Újvári túllövései a régi
rendszernek köszönhetők. Egyetlen probléma marad tehát: a modora. Ez adja
a területen a legtöbb okot arra, hogy ellene forduljanak. Az is biztos,
hogy Újvári igen nehéz helyzetben volt. Az utóbbi időben magam is rengeteget
vitatkoztam vele, de nem éreztem azt, hogy igazságtalan lenne. Lehet, hogy
egyes személyekkel szemben szubjektív, de ez mindannyiunknál fennállhat.
Bencze Gyula:
Nekem némileg más a véleményem. Nekem abban az irányban vannak aggodalmaim,
hogy Újvári egyáltalán elfogadja-e a többségi véleményt, ha maga nem ért
egyet azzal. Úgy kell tehát nézni a problémát, hogy ebben a megváltozott
konstrukcióban a lektornak mi a feladata, szerepe. Eddig az volt a benyomásom,
hogy Újvári úgy érezte, neki kell a művészetpolitikát vinni, hogy az ő
vállán nyugszik minden, ami a magyar képzőművészetben történik. Most itt
tényleg egy megváltozott helyzet van. A lektorok most arra a helyre kerülnek,
ahová kell, hogy kerüljenek. Nem hatalmazunk fel tehát egy személyt - vezető
lektorként -, hogy egy személyben döntsön a munkaelosztás és zsürizés legfontosabb
kérdéseiben, s ha ezzel az Alap igazgatója, vagy a Minisztérium nem ért
egyet, akkor a legkülönbözőbb helyekre forduljon beadványaival. Világosan
meg kell mondani, hogy a lektor felelősségét, meggyőződését senki befolyásolni
nem akarja, de a lektor kénytelen alávetnie magát egy testületi állásfoglalásnak.
Szilárd György:
Azt már közöltem vele, hogy nem vezető lektor.
Bencze Gyula:
Tehát tájékoztatni kell a lektorokat, hogy hajlandók-e ebben a megváltozott
helyzetben tovább dolgozni. Konthán kívül én sem tudnék senki mást javasolni.
Viszont, ha Újvári mellett maradunk, akkor vállalnunk kell azt az ellenszenvet,
ami vele kapcsolatos.
Szilárd György: Lényegében
két fontos munkaterületről van szó, murális festészet és monumentális szobrászat.
Javaslom, hogy a következő ülésre hívjuk meg ezeket a lektorokat (Újvári,
Redő, Cifka) és beszéljük meg velük ezeket a problémákat, hajlandók-e tovább
vállalni a lektorságot.
Aradi Nóra: A
közgyűlési tájékoztatóban arra is ki kell térni, hogy milyen lesz a munka
irányítása, a lektorok személyének megtartásában mi vezetett bennünket,
hogy kívánjuk a lektori munka folyamatosságát biztosítani fiatal emberek
beállításával, akik majd évek múlva átvehetik a munkát stb.
Somogyi József:
Az őszinte szó jogán el kell mondanom, hogy nekem is mondták, hogy miért
vagyok hajlandó Aradi Nórával egy bizottságban helyet foglalni. Ha engem
felkértek erre, s a magam szerény voksával hozzásegít- hetem a dolgokat
a helyes megoldáshoz, akkor én nyugodt vagyok és nyugodtan vállalom kifelé
is mindazt, ami ezzel összefügg. Azon a nagy létszámú értekez- leten, ami
a Pártközpontban volt, nekem is és többeknek az volt a véleménye, hogy
katasztrofális dolog, hogy vélt, jogos vagy nem jogos indulatok alapján
mindent elvessünk és tapasztalatlan társasággal kezdjünk egy más rendszert.
Szilárd György:
Szerintem ennek a bizottságnak az összeválogatása úgy történt, hogy ebben
a bizottságban helyet foglal az,akinek művészeti tekintélye, hitele, múltja
van a terület előtt. Mindenki, aki itt van, pozitív irányba tudja, ha akarja
vinni a magyar képzőművészet ügyét. Persze a képzőművészeti terület olyan,
hogy aki funkciót vállal, azt feltétlenül igyekeznek lejáratni.
Domanovszky Endre:
Újvári személyét megvitattuk, viszont mielőtt a lektorokkal személyesen
beszélünk, jó lenne, ha a másik két személy dolgát is megvitatnánk és tájékoztatást
kapnánk az ő munkájukról, szereplésükről.
Szilárd György:
Nehéz helyzetben vagyok Redő elvtárssal kapcsolatban. Esztétikai tudása,
szervező képessége igen komoly. Lelkiismeretesen és nagyon komolyan veszi
feladatát, de két dolog irritálja. 1.) ő művészeti munkát akar végezni,
az az érzése, hogy a lektori munka őt ebben akadályozza, visszafogja, 2.)
Redő elvtárs maximalista bizonyos dolgokban és álláspontját ez vezeti.
Gyakran foglal el szélsőséges álláspontot. Azt hiszem, azzal nem ért egyet,
hogy az új rendszerben az Alapnak milyen szerepe van. Kifelé sokkal kevesebb
baj van vele, mint Újvárival. Redő elvtárs sem könnyen irányítható lektor.
Cifka Péternek kissé gyönge állásfoglalásai vannak. Őt befolyásolja a zsüritagok
véleménye, a terület nyomja. Nem nagyon mer kiállni valamiért. Ítéleteiben
nem 100 %-osan biztos, ez eléggé alá van vetve a mindenkori zsüri és külső
szervek véleményének. Amikor összehívtam a lektorokat az új rendszerről
való tájékoztatás céljából, ott Újvári és Redő elmondták észrevételeiket.
Cifka nem szólt hozzá, viszont, amikor tőlem elment, másokkal megtárgyalta,
hogy milyen majmot fognak csinálni az Alap előadóiból. Nekem nem tetszetős
dolog az, hogy valaki valamiről előttem elhallgatja a véleményét és a hátam
mögött lejáratja a dolgot. Tehát Cifkával kapcsolatban jellembeli kifogásom
van, de ezt én külön meg fogom vele tárgyalni.
Bencze Gyula: Amennyiben
Redő elvtárs a további lektorságot nem válalná, javaslom erre a munkára
Kántor Andort, a jelenlévők őt valamennyien ismerik, köztiszteletben álló,
józan ítéletű ember.
Somogyi József:
A képcsarnoki zsürizéséről a területen nem éppen kedvező hangok hallatszottak
vele kapcsolatban.
Szilárd György: Ez
nem egészen így van. Az a helyzet, hogy Kántor Fenyőt helyettesítette és
kicsit szigorúbban zsürizett. Fenyő már beletört jó pár éve a képcsarnoki
zsürizésbe és kicsit opportunistává lett. Az nem volna baj, ha murális
vonalon egy szigorúbb, magasabb mércét képvisel valaki. Már csak perspektivikusan
is nagyon jónak tartanám Kántor bekapcsolását a murális lektorságba.
Blaski János:
Redőnél kifogásoljuk, hogy szakmabeli, és most egy ugyancsak szakmabelit
javasolunk helyette. Azonkívül Kántor táblaképfestő.
Domanovszky Endre:
Állandó kontaktusom van Kántorral. Rendkívül kulturált, szemléletében egyáltalán
nem leszűkített, igen jó szándékú és rendkívül tárgyalóképes ember. Megnyugtató
lenne személye a festő-lektorátuson belül. Megnyugtató lenne a terület
számára is személye, még akkor is, ha magasabb mércét állított a képcsarnoki
zsüriken. Hasznos lenne a beruházási munkáknál, ha olyan ember a lektor,
akinek van minőségi értékítélete és igénye arra, hogy a dolgokat magasabb
szinten követelje meg. Amit Pátzay elmondott a szobrászattal kapcsolatban
- ha nem is ilyen mértékben - de fennáll a festészetnél is 2‰(ezrelék)-es
vonalon.
Szilárd György: Amennyiben
Redő marad, akkor mellé lehet állítani Kántort, hogy majd később átvehesse.
A hétfői megbeszélésre viszont az építészek képviselőjét is meg kellene
hívni, későbbi napirendre.
HATÁROZAT:
Szeptember 17-én 9 órára
a lektorokat, (Újvári, Redő, Cifka) 1/2 12-re pedig az Építész Szövetség
képviselőit kell meghívni a Művészeti Bizottság ülésére.
II.Vitás ügy
Nógrád megyei Tanács VB.
Salgótarjáni Szálloda képzőművészeti beruházásai.
Szilárd elvtárs felolvassa a Nógrádmegyei Tanács
képzőművészeti igényt bejelentő levelét.
Berkes elvtárs felolvassa az augusztus 1-i MEB idevonatkozó
döntéseit.
Szilárd elvtárs felolvassa Újvári elvtárs ellenvéleményét.
Szilárd György:
Újvári levelével kapcsolatban elsősorban megjegyzem, helytelennek tartom,
hogy az ülésen nem nyilvánít véleményt, hanem azt külön írásban adja be.
Az ügyet a Művelődésügyi Minisztériumhoz annak idején felterjesztettem
(felolvassa a minisztériumi levél szövegét), a minisztérium visszaadta
az ügyet azzal, hogy a Művészeti Bizottság döntsön. Nem tartanám helyesnek,
hogy a salgótarjáni szálloda képzőművészeti alkotások nélkül maradjon,
és javasoltam a Minisztériumnak - majd Önök elmondják, hogy helyes, vagy
nem helyes -, hogy miután kész helyzet elé lettünk állítva, a MEB döntéseit
hagyjuk jóvá és a jövőben az építészekkel ezt a kérdést tárgyaljuk meg,
mert minden alkalommal, amikor kész helyzet elé állítanak bennünket, ezt
az engedményt nem tehetjük meg.
Domanovszky Endre:
Újvárinak alapjában véve teljesen igaza van. Becsületesen elmondja véleményét,
ami zömében találkozik a miénkkel. (Eltekintve a japán faépítészet hagyományai
megjegyzéstől.)
Pátzay Pál: A
képalkotó művészetek és az építészet együttműködésének egyetlen zsinórmértéke
van, ha úgy fogjuk fel, hogy az épületek, geometriai idomok közt a képalkotó
művészetek ábrái úgy hangzanak, mint a hangszerek hangjai közt az élő énekhang.
Az építészekkel nem tudok évek óta dűlőre jutni, mert ők azt hiszik, hogy
az épület jellegét kell mímelni a képalkotó művészetek ábráinak. Ez teljesen
helytelen álláspont. Ez az épület a bódé-architektúra ragyogó példája,
reklám építészet. Ez van ma nyugaton és az egész világon. Az a kérdés,
hogy mi - magyar népi demokrácia - merünk-e vállalkozni arra, hogy egy
újfajta nézőpont szerint kezdjünk el művészetet csinálni - de ezt csak
az építészekkel együtt lehet.
Domanovszky Endre:
Ebben hirdetjük a provincializmusunkat. A Bizottság kész helyzet elé van
állítva. Az a kérdés, hogy valóban azt az álláspontot foglaljuk-e el, hogy
most elfogadjuk a kijelöléseket azzal a kikötéssel, hogy a továbbiakra
vonatkozóan majd az Építész Szövetséggel való megbeszélés alapján fogunk
dönteni, vagy nem fogadjuk el a MEB javaslatát.
Aradi Nóra: Nagyjából
egyetértek Újvári feljegyzésével - kivéve a japán faépítészetre való hivatkozást
- és sorba mennék az igényeken. A jóváhagyott igényeknek egy része olyan,
ami tulajdonképpen építészeti tervezés velejárója kell legyen (homlokzati
előcsarnok színbeli és burkoló anyag tervezés stb.) Abban nem értek egyet
Újvárival, hogy Király J. kikérését kifogásolja, tudvalévő, hogy ő speciálisan
faanyag tervező, ez az ő tervezőintézeti foglalkoztatását egyáltalán nem
befolyásolja. Zavar engem a Csekovszky-féle munka, véleményem szerint ide
csak nonfiguratív dolgot lehet elképzelni. Mozaik ügyben igaza van Újvárinak,
de én hajlok a gobelin felé. El tudok képzelni homlokzaton mozaikot, vagy
nagy teremben, de tanácskozó helyiségben semmiképp.
Pátzay Pál: A
mozaik nem alkalmas kis képszerű, felületi elhelyezésre.
Aradi Nóra: A
rendelkezésre álló csekély mozaik-színskálát is figyelembe kell venni.
Ez a kevés szín csak nagy rálátásnál tud érvényesülni.
Szilárd György:
Aradi Nóra szerint tehát 1.) a mázas kerámia építészeti feladat, 2.) bár
lemezplasztikával egyetért, de nonfiguratív legyen, 3.) bár eszpresszóba
kerámia képekkel egyetért, 4.) a bronzlemezplasztikával egyetért, 5.) mozaik
helyett gobelint kér.
Bencze Gyula:
A kecskeméti példa alapján a következőt javasolnám: mindaddig, míg az ember
egy térben nincs benn, addig az odakerülő alkotások szerepét, műfaját eldönteni
nem tudja. Tehát, amikor a szálló már olyan állapotban van, hogy ott a
belső terek kialakultak, akkor lemennénk, s ott a helyszínen állapítanánk
meg, hogy ezek a belső terek alkalmasak-e képzőművészeti alkotásokra és
hogy a tervek oda alkalmasak-e vagy sem.
Így nem veszítenénk, legfeljebb, ha valamelyik munka nem felel meg, akkor
az előtervezést kifizetjük.
Szilárd György:
Ezek szerint Bencze elvtárs azt javasolja, hogy mindenki csak előtervezési
szerződést kapjon, vagy pályázati meghívást, s amikor a szálló tető alatt
van, akkor ezekkel az elő- és pályatervekkel együtt a helyszínen döntse
el a Művészeti Bizottság képviselője, vagy megbízottja a képzőművészeti
alkotások odakerülésének kérdését.
Somogyi József:
Ez kicsit megkerülése az elvi problémának és azért nem is értek vele egyet.
Az, hogy az építészek jól vagy rosszul keresnek valamilyen fajta "ma divatos"
megjelenésű téri formákat, ezen nem tudunk változtatni, ezt szerintem tudomásul
kell venni. Az természetes, hogy véleményünket megmondjuk, de alapjaiban
gátat vetni ennek a dolognak nem lehet. Mindenki elismeri, hogy ebben az
együttesben és adottságban nem kért az építész rossz művészeket, tehát,
mint ahogy egy csomó más szokványos dolognál nem csinálunk nagy, körültekintéses,
előtervezéses és egyéb dolgokat, ennél viszont akarunk ilyet - ez egy kettősség.
Nem merjük kimondani, hogy mit szeretnénk s apró fogásokkal odázzuk el
a döntésnek effektív megszületését.
Blaski János:
Megint annál a problémánál vagyunk, hogy le kell ülni az építészekkel,
még hozzá nemcsak magunk, hanem a Pártközpontot és Aczél elvtársat is meg
kell ide hívni, mert ha magunk beszélünk velük, úgy néz ki, hogy az építészek
problémáját mi akarjuk megoldani. Nem lesz igazunk nekünk sem, ha elítélünk
minden új építészeti törekvést és nem lesz igazuk az építészeknek sem,
amikor csak absztrakt dolgokat tudnak elképzelni. Az építészek is keresik
az új formákat. Ne próbáljunk olyan vonalon mozogni, hogy akadémikus vitákba
keveredjünk. Az is a baj, hogy nem tudjuk pontosan, milyen álláspont vezette
a MEB-et, miért döntöttek gobelin helyett pl. mozaikot. Ezért helyes, hogy
a Művészeti Bizottság egy tagja vegyen részt a MEB ülésein. Lehet, hogy
Bencze elvtársnak igaza van, de ezt majd minden esetben nem tudjuk megtenni.
Somogyi József:
Már sokszor felmerült, hogy az épületek születésénél kellene már konzultálni
az építészekkel.
Berkes József:
Ismerteti a MEB ülés lefolyását a tárggyal kapcsolatban.
Pátzay Pál: Tisztában
vagyok azzal, hogy az építészek álláspontját ilyen hirtelen mi nem fogjuk
tudni megváltoztatni. Kétségtelen, hogy ez az építészet, ez a modor, ami
még stílussá nem alakult, kifejező formákig minden esetben nem jutott el,
ez az építészeti együttesnek a működését meglehetősen felhígítja, mert
architektonikus szempontból indokolt képzőművészeti elhelyezést adni nem
tudnak, hanem csak jelentés nélküli, szimpla dekorációt, amire az elvont
művészeteknek a szeszélyes formajátéka alkalmas. Ez az épület nem bír meg
mást, mint absztrakt idomokat. Nekünk pedig nincs módunkban a képzőmű-
vészetet erre rávenni, de módunk van arra, hogy az ilyen jelentéktelen
díszítményeket csupán ennek értékéig honoráljuk.
Domanovszky Endre:
Az így is van a gyakorlatban. Ilyenkor általában csak tervdíjat kap a művész,
a kivitelezés sem zárolt keretből megy.
Bencze Gyula:
Az eddigiek nem győztek meg arról, hogy javaslatom helytelen. Jánossy még
fog tervezni egy pár épületet, s talán neki is megéri egy ilyen együttes
kirándulás. Véleményem szerint a gyakorlat fogja az elvi megállapodásokat
alátámasztani.
Blaski János:
Csak azzal nem értek egyet, hogy az egész bizottság lemenjen. Erre nincs
időnk. Azt is figyelembe kell venni, hogy gyakori panasz, hogy nem készül
el az épülettel együtt a képzőművészeti alkotás.
Somogyi József:
Bencze és köztem az a különbség, hogy ő azt mondja, látni kell az épületet
és a belső tereket, én állítom, nem kell látni, ez gyakorlat kérdése, én
pontosan tudom a tervrajzok és fotó után, hogy hogy néz ki a belső tér,
milyenek lesznek a képzőművészeti alkotások stb.
Szilárd György:
Eddig senki részéről nem merült fel az, hogy elzárkózzunk a szálloda képzőművészeti
díszítése elől. Aradi et. javasolta, hogy egy-két dolgon változtassunk,
Bencze et. javasolta, hogy csak előtervezésben és pályázatban adjuk ki
a munkákat és helyszínen döntsünk.
Egyetértek Blaskival és Somogyival, hogy nem tudjuk ezt minden esetben
megtenni, de addig viszont beszélünk az építészekkel.
Aradi Nóra: Nyilvánvalóan
az építészekkel való megbeszélések alkalmával nem lehet az a célunk, hogy
megváltoztassuk az építészeti fejlődést, vagy hogy az új technológiai feltételeknek
megfelelő építészeti megoldásokkal való kísérletezést megakadályozzuk.
Még az sem lehet célunk, hogy addig, amíg nincs "érett, modern" építészeti
stílus, addig a képzőművészettel várjunk. De az irány az kell legyen, hogy
az építészekkel megértessük, hogy a képzőművészeti alkotás szerepe az épületen
nem kizárólag optikai és technológiai szerep. Pillanatnyilag ez a döntő
veszély.
Szilárd György: Azért
hoztuk ezt a kérdést ide, mert ez a kérdés az egész építészet-képzőművészet
problémáját magában hordozza. Nem volna azonban most helyes élesen szembehelyezkedni
az építészekkel, mert ez óhatatlanul magával hozná az egész beruházási
munka leállását. Ezt a felelősséget nem vállalhatjuk, ezért javaslom, hogy
fogadjuk el Bencze elvtárs javaslatát.
HATÁROZAT:
"A Művészeti Bizottság
- figyelembe véve azt, hogy kész helyzet előtt állt - a Munkaelosztó Bizottság
augusztus 1-én fenti tárgyban hozott döntéseit jóváhagyja azzal, hogy a
munkák kivétel nélkül előtervezési szerződéssel, vagy pályázattal adhatók
ki. Az elő- és pályatervek elkészülte alkalmával a Művészeti Bizottság
megbízottjai a beruházó és a tervező építész részvételével helyszíni szemlét
tartanak Salgótarjánban és a munkák végleges kiadásáról ez alkalommal történik
döntés."
Több tárgy nem lévén,
Szilárd elvtárs a megbeszélést bezárja, közli, hogy a Művészeti Bizottság
legközelebbi ülése 1962. szeptember 17-én reggel 9 órakor lesz.
Kmf.
(Szilárd
György)
igazgató
|
|