BOHÁR
ANDRÁS
Mit üZEN a zen
íjász ?
Jegyzetek Bodor Béla
költészetéről
(előzetes I.) A Dallamos
fekvésváltó gyakorlatok (Kozmosz könyvek, Bp. 1989) könyvének rövid
darabjai az asszociációk tág terét hozták mozgásba (hidegvízből melegvízbe
/ melegvízből hidegvízbe / mondszépen oá / hanemakkó), elsősorban azoknak
az ironikus, groteszk nyelvi szerkezetek utalásos jellegét, amelyek közvetíthetővé
teszik a "mindennapok hétköznapi- ságát". Mindehhez azonban a címben közzé
tett asszociációs metafora társul. Kaiser vagy Wolhfart kromatikus
ujjgyakorlatait idézve emlékeinkbe. Hangulattól, időjárástól és egyéb szociális
körülményektől függően, hol elbliccelendő tanulnivalóként, hol puszta gyakorlatként
jelentek meg a hegedülés rejtelmeibe merülő Bodor számára. Az eredmény
a későbbiekben lehet verstöredék-haiku (torkomban ahol / igen és nem
összeér / gyakran havazik) vagy folyamatorientált horror metafizika
Blake átirata, mintegy fityiszt mutatva mindannak: ami van (rajzoljon
nekem pontuszi / komor szirtfokot kedves Mr. Blake kék legyen s nyuszi
csücsüljön rajta nedves).
(előzetes II.) A borítón Bodor Béla Zen-íjász világítótestet javít című montázsa látható. Most eltekintünk az ikonográfiai, művészettörténeti és művészetszociológiai jelentésárnyalatok jellemzésétől, bár ez is megérne néhány gondolatfutamot. Arra a modern posztra korlátozzuk a kép-olvasatot, amely jelen szemlélődő pozíciónkból adódik. Azaz egyfajta anakronizmussal kell szembesülnünk, hisz annak a bizonyos zen-íjásznak különb gondja van, mintsem világítótesteket javítson: neki a tökéletes meg-találására, el-találására szükséges összpontosítani minden erejét. A hétköznapi foglalatosságok, mint médiális rezervációk újrahangolása, semmiképpen sem jelölhetik cselekvése centru- mát. Azonban, ha tovább olvasva-szemléljük a kép jelentéstar- tományainak lehetséges csíraformáit, akkor bekapcsolhatjuk saját gondolatkörünknek áramába is. A megjelenítő valóság, azaz a könyv gutenbergiánus képzettársítása és a megjelenített valóság szándékos szimbolizációjának éles polarizációja, valamint az ezen kívül eső címadás mindent elhagyó patetikussága: egy sajátos kor-érzés közvetíthetőségét sugallja. Emlékképeink lehetnek a zen tradícióról, azt meg is jeleníthetjük a modern technológia instrumentumai révén, azonban a névadás már csak a végső anakronizmus kimondása révén ölthet alakot: a zen-íjász világítótestet javít. (keret-narráció: felütéssel) A Jelentés a rock madárról bevezető története megközelíthető egy sajátságos történetmondás egész könyvre kiható jelentésudvarából is: "Azt gondolom, hogy lassan vége lesz. / Ahogy a sötétség kissé felhígul, / kirajzolódik a domb gerincén / a súlyos, szürke fonadékcsomag, // tollból, szőrből, pihéből tapasztott / hosszúkás tojásdad alak. Lüktető / szobor, de nem fej, vagy ha az, arctalan, / lekopott forma, esetleg madár." A nyitóvers felütése, nem pusztán a cím/név elégikus-ironikus pátoszával szembehelyezkedő talán-állapot jelzéseit indítja útjára, de egyben előlegezi azt a jellegzetes attitűdöt, aminek töredékes alapformái már az előző könyvben is jelen voltak: a nagy narratívák tudomásulvételét, regisztrálását és ironikus interpretációját. Ehhez kötődik a befejezés: "Egy közös szemünk van, mely, mint a seggluk, / aztán feloldódik a csontom is, / mintha szálak gubanca lenne minden / Annyit érzek, hogy felemelkedtünk." A távlat a panoráma, a mitikus születésképtől való eltolódás dokumentumaként: a vers azt a teret nyitja meg, amelyet szemlélni vágyunk. De vajon tényleg az elfogulástól mentes szemlélő maszkját húzza magára a szerző? S vajon az objektivitás magasröptű világa egyben az ideák térhódításának kezdetét jelenti egyben? Ez perdöntő, amit a könyv további szövegeinek ismeretében mi is feltehetünk. Mi is újrafogalmazhatjuk a Patočka által jelzett alternatívát a művészetről, amely vagy a metafizikai tanításhoz kötődik, s az abszolút, időt legyőző szellem, átmeneti, nem abszolút formájában valósul meg, avagy az időbeli tanítás végességéhez kapcsolódik, a reális valóság jelenlévőségének legyőzését megjelölve. Mindez magában hordja annak a következetes folytonosságnak a jelenlétét, amelyet az előző könyv Folyamatos átment ciklusa érzékeltetett, a fokozatos öneszmélés és hagyományfigyelés, az elemi-biológiai normáktól a metafizikai összefüggésekig, a lezárhatatlanság mindenkor megmutatkozó jellegzetességéig. (az ismeretlen nevek megjelenő
valósága) "Eldöntendő most hogy a hátsóajtó/kifejezés közelebb
juttat-e az ismeretlenhez vagy a név csak/ beékelődik a megnevező // és
a megnevezett közé A nevek körül forognak gondolataink / Emlékezetes névtelen
idom / szálakra bomlott ebben az esetben" Ez mindazt a poétikai applikációt
előlegezi, ami a megjelenítő, tárgyiasító művek diskurzusformáihoz, kételyeihez
kötődik (Nincs dolguk riasztó felületekkel) - mármint a szobrászoknak,
s előlegezi az érzéki konkrétság arcokhoz, szájpadlásokhoz, ízekhez társítható
jellegzetességeit, és/vagy a játékvilágok leplezhetőségének és kideríthetetlen
valóságának báját (A FESTETT INDIÁNOK / félkörben állnak / a rakétakilövő
állvány előtt). S végül a mindennapok újabb, ismétlődő valósága a rejtjelezhetetlenség
rákövetkező formáit adják: "A legjobb hogyha esik az eső/a holdfogyatkozásos
éjszakákon/Tócsa tócsa hátán Az ember / az ernyő alatt a lába elé néz"
(szabadulás: irány a dionüszosz-dobókockához)
Természet- szerűleg, s szándékoltan nem is sikerülhetett a nevek kijavítás,
hisz a kutyák a fáskosárban, a penészes házfalak önmagukat értelmező név
nélküli entitásai, a mindig ugyanott lévő másként- lévőség dokumentumai:
ekképpen eszközök. Mihez? Ahhoz, hogy eloldódhassunk mindettől, el-játsszuk
a szabadulás művészetét. A két tétel önmagát megformálva egzisztál. Az
első esetben a tevékeny cselekvés narratívájaként, a második alkalommal
a sors formakoncentrátumát előhívva. "Most pedig ki kell lépned ebből az
/ alig embernyi szürkehanacsos / épületből amelybe valójában / ébren sohasem
tetted be a lábad" Teljesen mindegy, hogy mitől és miképpen szabadul, oldódik
az ember: a mód válik egyre perdöntőbbé.
|