|
WEHNER
TIBOR
A rögök, a kövek,
a zárványok
Vizsolyi János szobrairól
A magyar művészetben az absztrakt, az
elvont szobrászat gyenge gyökerű, laza hagyományú; míg a festészetben az
absztrakció viszonylag korán utat törhetett, a szobrászat csak megkésetten
válaszolt, vagy válaszolhatott a század művészeté- nek és valóságának mozdulásaira,
kihívásaira. Szobrászaink eszményképe hosszú-hosszú évtizedeken át kizárólagosan
az alak, a figura volt: az ábrázolás, a megjelenítés tárgya csak az ember
és az állat lehetett. A jelenség eredője nem a tiltás, hanem a konvenció-hatalom,
a szándék-lustaság, az indítékok hiánya volt. A konkrétumok világától,
az ábrázolástól elszakadó plasztikai kifejezés a második világháború utáni
évek kísérleti, meg-megszakadó kezdeményezéseivel indult, hogy aztán az
ötvenes, a hatvanas és a hetvenes évtized egymástól elszigetelten épülő
életműveiben nyerje el - kezdetben jobbára a nyilvános- ságtól elzárt -
létjogosultságát. A konstruktivista, leginkább a Csiky Tibor és tanítványai,
követői munkálkodásával jellemez- hető domináns áramlat mellett az organikus
formáláshoz kötődő kezdeményezések kaptak teret és erősödtek meg a magyar
szob- rászatban. E körhöz, e tendenciához kapcsolódik a számos egyénítő,
jellegzetes vonást hordozó, immár egy-másfél évtizede aktívan dolgozó Vizsolyi
János munkássága is, akinek műveivel rendszeresen találkozhatunk a szobrászati
tárlatokon.
Vizsolyi János
fiatal, még a harmincas éveit taposó szobrász. 1987-ben, Kő Pál növendékeként
végzett a budapesti Képzőmű- vészeti Főiskolán. Mestere művészetének világától
messzire rugaszkodott: márványból faragott, bronzból öntött munkái a szobrászi
elvonatkoztatás, az elvont formaképzés jellegzetes példái. Természetesen
kissé leegyszerűsítenénk a Vizsolyi-mun- kák lényegi jellemzőit, ha azt
mondanánk, hogy a sima és érdes felületek ellentétére, a domború és homorú
formák és a síkok konfliktusára, az ívek és élek összecsapására, illetve
egymásbaol- vadására hangoltak. Pontosabbak vagyunk, ha arra hivatkozunk,
hogy a szerves és a szervetlen, a természetes és a mesterséges jelleg szintetizálódik
a Vizsolyi-faragványokon és -öntvényeken különös atmoszférájú rendszerbe.
Egy rendszerbe, ahol, amely- ben valami mindig megakad, eltorzul, csonkul.
Mert ez a lénye- ges, talán a legfontosabb, lényegi vonás a Vizsolyi-kompozí-
ciókban: mintegy varázsütésre elindul egy mozgás, hogy aztán megszakadjon.
Egymásba csavarodnak a képzeletben meghúz- ható, valójában semmibe vesző,
vagy lappangó spirálisok. Erők ütköznek, a lendület dinamizmusa fantasztikusan
feszültté összpontosul, hogy aztán mintegy önkéntelenül el is haljon.
Vizsolyi János
szobrászatában nincs semmi, ami konkrét; csak az anyag, a tömeg, a forma
valóságos elemei, dimenziói behatárolhatók, de az általuk kialakuló viszonyok
már nem - és ezek mozgatják meg a teret. Nemcsak új mű-terek, hanem új
mű-közegek is létrejönnek, amelyekben eleven hatások, eltérő intenzitású
vonzások és taszítások érvényesülnek. Talán inkább horizontális, mint vertikális
hangsúlyúak a Vizsolyi-szobrok, talán inkább tömbszerűek, mint részekből,
kapcsolódásokból szer- kesztettek, talán inkább az egység, mint a részletgazdagság
jellemzi ezeket a műveket. Amit viszont teljes bizonyossággal állíthatunk:
komorság, fenségesség, az állandóságba torkolló hömpölygés, az időtlenségbe
merevedés, vagy legalábbis valami állandóságra törés hatja át régebbi,
és új alkotásait is.
Vizsolyi János
nemcsak a természeti alakzatokkal párhuzam- ba állítható, rokonítható formákká,
alakzatokká, tömegekké alakítja szoborteremtményeit, hanem egyúttal a természet
rejtélyekkel telített részeivé is: a rögök, a kövek, a zárványok társaivá,
testvéreivé. Legújabb szobrai - a mesterségesség lát- szatát feltételező,
de rejtő természet-elemek, amelyek néhány esztendő múltán minden bizonnyal
epizóddá, közjátékká szelí- dülnek az újabb és újabb művek nyomása alatt
- szervesen a pályaívbe tagolódnak. Fontos, időzésre érdemes gondolat-
jelenségek, egyszersmind mérhetetlen érzelmi gazdagságot kitáró univerzumok.
Ezt a gazdagságot - kő- és bronzszobrokról lévén szó: szilárd meggyőződésünk
lehet - az újabb és újabb művek megszületése után, az idő könyörtelen múlásával
is meg fogják őrizni. |
|