II. rész Az "elveszett családok" A tízes évekre Ady életében nemcsak
egy szerelmi csatákkal, nagy megrendülésekkel és lángolásokkal, kicsinyes
féltékeny- kedéssel és sok-sok marakodással, kételyekkel terhes szerelmet
őrölt fel az idő, emésztette közben a költő éveit és személyes életét is.
Életkor, betegség, számvetés egyaránt alakítja az embert. A múlt mind gyakrabban
fordítja vissza, önmaga felé a tekintetet, érzékeltetvén az emberrel, hogy
egyre teljesebben uralja sorsát mindaz, ami volt, s egyre szűkül az út,
melyen még lépkedni lehet. Az időtől szorongatott embernek éreznie kell
önsorsa meghatározottságát, az élet visszafordíthatatlan folyamatát. Ugyanakkor,
amíg van élet, az ember mindig újulni akar, és elvesztett lehetőségekkel
számot vetve, még megmaradt vagy remélt lehetőségekkel élni. A fogyó idő
és az erő fogyatkozása egyszerre készteti Adyt újabb nyugtalan keresésre
és kis kalandokban való feledkezésre, s ugyanakkor már régen őrizgetett,
többnyire titkolt, ritkán megvallott vágyak: a rendezett élet, a család,
az otthon utáni sóvárgás kifejezésére, nyújtózko- dásra az ebből talán
még elérhető felé. A szerelem egykor titokzatosan és férfit remegtetőn
suhanó fehér leplei, a "vár fehér asszonya" elnyűtt kísértetekhez illőn
eltávoztak már a költészet- ből, éppúgy, mint az egykori asszony piros-fekete
glóriája. Kis, jelentéktelen szerelmi kalandok eddig is tarkították Ady
életét, most azonban már-már korszakot meghatározóan kezdik uralni azt.
Nők képében falánk kis ragadozókat lát maga körül Ady, akik hirtelen jönnek
valahonnan, s éppoly hirtelen siklanak tovább. Ezek a "kis női csukák".
Előbb még néhány pillanatig "Ifjú karok kikötőjében" érzi magát, ott vesztegel
egy rövid ideig, kevés igazi költői termést hozván. De érthető az "öreg
legénynek" ez a zavarodottsága és ifjúságvágya, kiváltképp ha tudjuk, hogyan
merül fel számára a Léda-korszak végleges lezárása után a jövő kérdése.
A magunk szerelme prológusa tanúskodik erről: "Tudok-e még nádor-választól
/ Kisúr- őseimmel szólni makacsul / S tudok-e még asszony után rohanni
/ Szavakon és gyűléseken túl / Vágyva-robogva, keresztül- kasul?"
Kedvnek és vérnek szent oltárai Amit korábban A föltámadás szomorúsága
című versében írt Ady, hogy ugyanis a "feltámadott ember" egyúttal más
ember is lett, mint aki volt, megjelenik ismét és nagy hangsúllyal éppen
ebben a ciklusban. Ezért is szivárognak fel az emlékek előbb a ciklus első
verseiben (A gyermekség elégiája, Hal helyett kígyót), s csak ezután
jönnek az átváltozott, az időben mássá vált ember új tartalmú szomorúságai
és vágyai. Leszámolás is van megint ebben a ciklusban, most azonban nem
egy asszonyt búcsúztat el, hanem a "kis női csukák" légióját: "Falánk szátok-
kal hogy bánni nem tudtam; / Nem leszek most már továbbat az utban: / Vizek
vannak ússzatok vizeken." A ciklus verseinek egyik vonulata azt jelzi,
hogy Ady szinte jól érzi magát ebben a nőktől és zavaros kapcsolatoktól
való elszabadulásban, s mint már szóltunk róla: az árvaságban. Játékot,
dalt visz az öregedő férfi szomorúságába s beoltja azt játszi reménykedéssel,
könnyed, átesztétizált emlékezéssel, és keretezi versformában is a dalszerűséggel,
a játékossággal. Olyan szép és ugyanakkor régi titkokat megcsillantó, nosztalgikus
vágyakat és félig-meddig leplezett - önmaga előtt is félszegen - takargatott
reményeket felszínre hozó versek születnek így, melyek új színeket és ízeket
hoznak az életműbe. Címben is jelzi a költő ezt a játékos érzést, egy kis
játékot élettel, halállal, szerelemmel és vénüléssel (Játék, játék,
játék). Így a játékot is komolyan kell venni, mert az élet bizonytalanságát
fejezi ki, a véglegesség, az utolsó életszakasz megoldásának vágyával együtt:
"Folyót a tengerbe, / Buzát a malomba, / Életet Halálba / S téged a karomba."
Hasonló gondolat vezérli A cigány vonójával című, a "Lement a Nap
a maga járásán..." kezdetű nóta dallamára írt versét, melyben különös hangulatot
teremt azzal, hogy az eredeti nóta elnyúló, szomorkás-fájdalmas dallamára
építi csak sejtetett, rejtélyeskedve kacérkodó új életvágyát, s talán egy
új szerelem s egy új életprogram izgató lehetőségét a naplemente fényében,
vagy talán éppen a lehetetlenséget, a végleges búcsúzást a szerelemtől.
Ebbe a sorba tartozik A hosszú hársfasor című költemény is, nosztalgikus
nagyváradi emlékképével, a hársfasorral; a holdfényben különös hangulatot
árasztó püspöki udvarral, a vasútra futó kocsikkal, és a hársak alatt ölelkező
párokkal, az ifjúság felidézésével. Jellemző erre a versre is a játékos
emlékezésnek, az öregedés szomorúságának és az élet mindig ugyanaz, mindig
változatlan folytonosságának, ismétlődé- seinek, örök rendjének tudomásul
vétele: az egyén kivénülésének és kimúlásának az életből ugyanott, ugyanazokban
a fényekben, ugyanazoknak a mozdulatoknak, a mindig új és mindiig pontosan
ugyanolyan szerelmeknek. Csak a személyek változnak, a jelenetek maradnak,
s ebben a változatlanságban nagyon közeli- nek tűnik ismét a régmúlt:
Lelkem fiúk, jösztök velem Ám ezek mellett
a versek mellett ott vannak az egész korszakot meghatározón egy elrontott
és már megoldhatatlan és helyrehozhatatlan egyéni élet gondolatai, teljes
súllyal, nyomasz- tóan.
Vánkosom hűl s a szívemig rántom Kitágítja a
család fogalmát és egyszerű földi terét a versszak utolsó sorában, s megjeleníti
megint azt az Adyt, aki az életet, ha lehetett kívül is, ha nem lehetett,
belül, szívben, lélekben, tudatban, a maga teljességében élte és akarta
élni. Így teremtett családtalanul is családot magában s nagycsaládot a
maga szívében, száz és száz apának és fiúnak, kik hivatva voltak mindig
is betölteni az élet valósága teremtette űrt. Ha a "szeretném, ha szeretnének"
korábbi gondolatát felidézzük és összevetjük azt e ciklus gondolatainak,
érzéseinek tartalmával, akkor látjuk igazán, hogy az élet múlásával s a
számadással - ami vele jár - mennyit változik még a szeretetvágy természete
is. "Fia vagy apja a szeretetnek, / Egymaga szivem, száz heves család..."
- írja itt Ady, a benne már rég érlelődő szeretetvágyat most a családra,
az otthonra vetítve, de véglegesítve már az egyéniség belső terére, a lélekre,
ami kívül, a való életben ugyanilyen véglegesen lehetetlennek tűnik. Most
és itt, ebben a kötetben történik meg a leszámolás mindazokkal az igényekkel,
s azzal a családigénnyel, amelyek az idők során erősödtek fel, s várható
volt, hogy egyszer szembe kell majd nézni velük, mindazzal, ami elveszett,
talán végérvényesen. Ennek megfelelően zárja a verset a költő, "az elveszett
családok" fájdalmasan szép, megrendült záróképével:
Furcsa családi életem így fut, Az itt érzékeltetett
"pernye"-hangulat, az elégetett, elperzselt élet tudata teljesíti ki a
ciklus zárószakaszát. Fájdalom és számvetés, a családtalanság gondolata
mellett, az egész, a másfajta élet, egy elvben lehetséges másik életmód
és életút elvesztésére is kiterjed. A békés, nyugalmas, szorgalmas élet,
a polgári kiegyensúlyozottság Adytól oly távol eső gondolata is megérinti
ebben az időben egy stájer kisváros látványa révén. (Egy stájer dombon)
Az emberi béke és a bölcsen nyugalmas öregkor vágyálma, mely az Álom egy
méhesről című versében korábban megfogalmazódott már, most két életforma,
két életminőség szembeállításában jelenik meg a versben. A messzetekintő,
de önmagát lángban égető "fenti" emberlét és a lenti, a békés "völgyi"
lét és szellem áll itt szembe egymással. Ám ennek a völgyi létnek a csendes
varázsa mégiscsak megérinti az élete vége felé közeledő embert, s az ember
fenti vágyait, tüzét, magányát, miket kényszerűen élt és melyekben kényszerűen
pusztult. A már csaknem szétégett élet sóhajt itt egyet, csendes vággyal
a völgy felé, mielőtt még végképp elfordítaná tőle a tekintetét:
Stájer városnak éjjelére látok, Idilli látképet
rajzol Ady, csendes kisvárosról, lassú és biztos életet élő emberekről,
völgyi erkölcsökről, de utal rögtön a sors- szerűségre, a sorsban rejlő
különbségre is: "Még a vad éj is milyen szelíd itten, / Vígak a sorsok
vert bilincseikben...". Ez utóbbi verssor szinte felrobbantja az előbbi idilli
képet, megsza- kítja a völgy felé húzó gondolatok logikáját: a lenti sorsot
"vert bilincsben" mutatja meg hirtelen, s ebben a képben benne van a maga
ellentéte is, a fenti lét nagyarányúsága, a fenti ember sors- szerű szabadsága,
a békétlenség teremtő nagyszerűsége. És benne van az is, hogy a kétféle
sors örökre kétféle és meg- fordíthatatlan. Ennek megfelelően zárul a vers
egyszerre fáj- dalommal és ugyanakkor a sorsszerűség tudomásulvételével,
mégha ez a sors kíméletlenül sodor is a végső pusztulás felé:
Most már a lángom gyúljon pokolpírba: Látjuk, a szerelmi
ciklus egyik-másik versben látszólag igen messze visz a szerelem témájától,
de éreznünk kell azt is, hogy szerelem, család, otthon ekkor egy gondolattá,
egy érzéssé áll össze Adyban, s együtt alakítja természetesen a verset
is.
Játékokat, hogy várjak, várjak, várjak, Ady költészete
- mint láttuk - gazdagon dokumentálja ennek az életszakaszának lelkivilágát
és életfelfogását. Éppen a "kis női csukák" szakaszában tör fel leginkább
a hiányérzet és a teljes élet iránti vágy. Mondhatjuk, hogy az utolsó pillanatokban,
amikor már - versek tanúsága szerint - alig-alig lát valami kis reményt,
vagy éppen semmi reményt sem az élete helyreho- zatalára, egy teljesebb
szerelem és család elérhetőségére, akkor erősödik fel éppen az elrontott
élet tudata mellett, a másik élet iránti igény. Az élet elvesztegetésének
látszik innen a múlt, s annak minden, egykor talán lángokkal lobogó szerelmes
kalandja. Most egészen másfajta szerelem kellene már, ha lehetne még, s
ez nem kevesebb volna a korábbiaknál, akár a Léda-szerelemnél, hanem több,
mert teljesebb:
Futó sorból rontva kidőlten, Ha az "árvaság
kertjeiben" még múltban és jelenben egyaránt elsősorban az árvaság, a magány
és a családtalanság fájdalma uralkodott az életen, most ez a fájdalom is
tompább. A messze néző, botjára hajló öreg juhász képe jól hitelesíti Ady
helyzetét. Dénes Zsófia is csak egy villanás lesz, ha mégoly szép és reménykeltő
villanás is. "Csoda-percnek kellene jönni - mondja Ady - S mert nem bízok
csodákban: / Csókollak, de el kell köszönni." Az újra meg újra rátörő ürességérzés
és hitetlenség kérdőjelezi meg folyton az érkező örömöket is és tompítja
egyúttal a korábbi, és most is kiújuló fájdalomérzést. Szinte csak széljegyzeteket
ír itt a szerelemhez. Jelzi ezt a cikluscím is, és annak "semlegessége"
az érzelmek visszafogottságát. Nem érzelmi eltompulásról van itt szó ugyanakkor,
hanem inkább valami öreges bölcsességről, óvatosságról, s az élet iránti
bizalmatlanságról. Egyszerre hinni is akar a szerelemben, meg nem is tud
már hinni abban, mint ahogy az élet pusztulását is érzi, s annak kíméletlen
törvényét, de az élő élet azért mégiscsak követeli a magáét, a maga folytonosságát:
A kötetnek a Zsukához (Dénes Zsófiához) írott legfontosabb verse ezért
egyszerre tisztelet és hála az érkező asszonynak, szerelem megvallás az
"asszony-előkelő"-nek és búcsúztatás is, mégpedig meglehetősen bizonytalan;
tétova búcsúztatás:
Mintha Hellász küldött volna, Mintha nem
is csak Zsuka lenne Hellász küldötte ezekben a pillanatokban, hanem maga
Ady is, olyan bölcsességre hajlók, s érzelmileg csiszoltak, talán visszafogottak
is most a versei. Erős hangsúlyt kap most a "jóság" gondolata, erősebbet
minden másnál. Ezt igazolja a ciklus utolsó versének mondandója is, melyben
már a házasság meghiúsulása után írja: "Ölelkezniök kell a jobb embereknek,
/ Hiszen olyan ritkán lelik meg egymást." Majd kettejük rövid múltjára
utalva, megint csak így kérdez: "Két jobb embernek őrizted-e sorsát?" (Vándor,
téli Hold)
Csinszka, az utolsó szerelem Még a Ceruza-sorok Petrarca könyvén
ciklusban írja Ady, a számadás részeként, az életével való elszámolási
kényszer keretében:
Valahol meg kellett vón állnom, Nemcsak az
elrontott élet tudata, de benne van ebben a versben az elrontott pillanat
megjelölése is, amikor nem állt meg és még meg lehetett volna állni, egy
másik életprogram jegyében. Az egyszer s mindenkorra elveszített lehetőség
tudatosul ebben a versben is, ám mégis, az az "elhagyott, víg leány-arc",
minden volt és lehető szép, ifjú leányarcok esszenciája, alighanem nyugtalanítóan
kísértve napjait, hónapjait, megrögzülhetett Ady képzeletében: Lehet, hogy
ennek a képnek is szerepe van abban, hogy Ady egyszercsak komolyan kezdi
venni egy Boncza Berta nevű rajongója leveleit és rajongását. Nem azért,
mintha hinné, hogy az élet ott folytatható, ahol egyszer régen, ifjabb
korában elrontotta, ott, ahol nem állt meg, amikor megállhatott volna.
Valószínűleg nem is azért, mintha elhitte volna, hogy az életet újra lehet
kezdeni, vagy ő képes még merőben új életet kezdeni. Inkább azért, mert
túlcsordultak a könnyek, mert kiürült az élet, mert kellett az otthon,
a család, mert kellett nagyon az élet és halál határvonalán még egy kapaszkodó,
egy kis bizonyosság az élet felé. Csinszka pedig, mint kiderült később,
s amint azt a versek tanúsítják, maga volt az élet Ady számára. Még egy
nagy merítés a tiszta vízből, vagy még egy utolsó erős, tisztító lobbanása
a már kihűlni készülő parázsnak. Ezért sincs értelme az időről időre felelevenített
Léda-Csinszka jelű álirodalmi vitának, hogy tudniillik melyik volt a nagyobb;
a jelentősebb szerelem. És hogy melyik volt az igazibb, hogy melyikük volt
az igazi asszony Ady életében. Érdektelenek a családi csetepaték részletei
is, akárcsak az egyik vagy másik asszony, vagy éppen Ady gyengéit, hibáit
sorolgató - egyébként is szükségképpen szubjektív, s többnyire egyoldalú
- visszaemlékezések ilyen vagy olyan állásfoglalásai. Költő esetében a
versek beszélnek s amit a versek mondanak, az épp elég. A versek pedig
azt mondják, hogy mindkét szerelem szép versek termését segítette világrahozni,
mindkettő jó néhány nagy verset is, a világirodalom remekeit. Elmondják
maguktól azt is, hogy mennyire más volt a kettő és azt is, hogy miben volt
más. A két szerelem lényegi különbsége egyébként már a puszta élettényekből
is éppen eléggé nyilvánvaló ahhoz, hogy ne akarjuk mindenáron számon kérni
az egyikben a másikat, s ne akarjunk értékkülönbséget felfedni ott, ahol
csak jellegbeli különbségek vannak. Az előbbi egy érett és házasságban
élő asszony és egy nála mégiscsak fiatalabb, igazi költői pályájának indulásánál
álló férfi szerelme. Az utóbbi a vérbajtól és az alkoholtól súlyosan beteg
Ady, az öregedő férfi és a fiatal, kényeztetett, a zseniért rajongó leány
szerelme. Természetesen különböznek tehát az érzelmi alapok, mások az életigények
és a kapcsolatban betölthető - az alkat által is részben meghatározott
- szereplehetőségek. A döntő azonban mégis az, hogy Adynak már ebben az
életszakaszában a teljes értékű társ, a család és az otthon, a beteg embernek
az élethez fűző, az élettel töltekező kapcsolat kell. Csinszkának pedig
e házasságban - túl a rajongáson - mindenekelőtt vállalnia kell az amúgyis
kezelhetetlen zsenit, s ezen túlmenően, a beteg és öregedő férfit, s mindazt
a terhet, ami ezzel szükségképpen együtt jár. A csucsai várkisasszony a
költő haláláig viselte ezeket a terheket és valóban társa lett Adynak.
Véget ért ezzel a házassággal Adynak mind a "kis hotelszobás", mind "szanatóriumi"
otthontalan korszaka, otthon volt már Csucsán, a Boncza-kastélyban is,
még inkább majd Csinszkával közös budapesti lakásukban, a Veres Pálné utcában.
Ha csak ennyi lett volna ennek a szerelemnek a hozadéka új hangú és új
tartalmú Ady-versek létrejöttéhez, akkor ezt kellene megbecsülnie a magyar
irodalomtörténetnek. Ám verseken és csakis verseken mérhető ennek a szerelemnek
a költői hozadéka is, és nem versek mennyiségén, hanem értékén. Elfogulatlanul
így csak azt lehet megállapítani, hogy gazdag, teljes értékű szerelem ez,
ujjongó, már-már ifjonti csillogással és csendes, békére hajlító esti fényekkel.
Egyetlen ciklust tesznek ki csupán a Csinszka-versek, a Vallomás a szerelemről
ciklusát, az Ady életében megjelent legutolsó kötetben (A halottak
élén). Ám ez a ciklus már az első verssel a magyar irodalom remekét
nyújtja. Egy Csucsa környéki erdélyi kirándulás élményéből fakad A Kalota
partján című költemény. Mintha a szépség, a magyar táj, a magyar embertípus
szépségének és a magyar népi előkelő- ségnek a himnuszát kezdené Ady, úgy
indítja egy felemelő látvánnyal a verset:
Pompás magyarok, templomból jövet A látvány nagyszerűsége
mellett, már itt érezzük a ritmus különösségét: Ha ennek a néhány sornak
a ritmusképletét fel akarnánk jegyezni, mind az időmértékes, mind a hangsúlyos-magyaros
ritmizáló kísérletünk kudarcot vallana. Németh László Magyar ritmus
című tanulmánya szól erről a legteljesebben, hogy tudniillik itt, s Ady
költészetében többször és jellegadóan, egy ősibb, tagoló magyar ritmus
kap a műköltészet csúcsára emelve új életteret. Ez a ritmus vonultatja
végig a verset, mintha a képek alá, gondolat és magyar nyelv szövedékéből
új zenét komponált volna Ady.
Mennyi szín, mennyi szín, mennyi kedves Pompával és
nyugalommal indul ez a kiragadott szakasz is és az utóbbi két sorban ugyanígy
záródik, ám a kettő között egyszercsak megfut a ritmus, felgyorsul, segíti
a színek villódzását, a pompának most nem a nyugodt méltóságát, hanem sokszínű
szikrázó nagyszerűségét, gazdagságát, változatosságát segít kifejezni.
Kép és ritmus mögött azonban mindig a gondolat diktál. A gondolat és a
nyelv igazítja, hajlítja magához szabadon a ritmust és a ritmus szinte
miden megkötöttség nélkül válik szolgálójává a vers gondolatmenetének.
Miután az első strófában maga a látvány és a pompa érzékeltetése volt a
cél, a ritmus is csak a második strófa első sorában zökken: "S reám nyilaz
a nyugtalanság...": Egy rövid mondattal egyszerre zökkenti a ritmust, s
fordítja a gondolatot, a figyelmet is másfelé, míg a következő sorban -mintha
filmkamerát használna - a képet állítja át a szélesfogású, tágasabb látványról
egyetlen pontra: "Leány-szemek, Sorsom szemei..." - mondja, s láttatja
is mindjárt, mintegy premier planban a lányarcot, s abból is kiexponálva
a nagy és szép "leány-szemeket". Kellenek ezek a szemek Adynak, mert tükrök
ezek, melyekben megifjodott önmagát láthatja meg. Éppen ellenkezőleg, mint
annak idején A Föltámadás szomorúsága című versében, amikor a Tátra
tavának tükrében idegen és szomorú arcot láthatott önmaga tükörképében,
most az ujjongó felismerését kapja a maga megújulásának. A lányszemek dicsérete
következik ezután egyetlen hosszú versmondatban, hogy minél teljesebben
örülhessen mostmár a maga új s ezúttal igazi feltámadásának: Amint az indítás
egy négysoros versmondat volt az első strófa elején, most a verszárás egy
négysoros mondat megint a második strófa végén. A vers a pompa jegyében
indult és most az áhítat jegyében zárul. Ez az áhítat azonban kap egy különös,
nyugta- lanító felhangot, és éppen a nyugalom hangsúlyozásával:
Csönd, június van a szivemben, A június még
tavaszias, de már nyári napfényes tündöklése, a látvány gyönyörűsége, a
lányszemek ígérete, s a templomi áhítat már-már tökéletes békét, s a béke
tökéletes ragyogását teremti meg, természet, ember; Isten, szépség és szerelem
harmóniá- jában. Ekkor mégis megszólal valami, ami a veszélyeztetettséget,
e béke mulandóságát sejteti. Valóban csak sejtelem és sejtetés ez, hiszen
az utolsó két sorban van elrejtve ez az érzés, az utolsó két sor pedig
így szól: "S e percben a Kalota partján / Biztosság, nyár, szépség és nyugalom."
Az "e percben" már eleve az idő függvényébe helyezi azt, aminek előbb még
inkább a végtelen- ségét érezhette az ember, majd az utolsó sorban a felsorolás
és éppen a "biztosság" szó beemelése a sor élére, illetve a béke és a nyugalom
érzésének finom túlhangsúlyozása érezteti velünk a pillanat értékét. És
a pillanatnak éppen azért van ennyire kiemel- kedő értéke, mert múlandó,
s a következő pillanat már veszé- lyeztetheti az előzőt. Adynak kettős
oka van sejtetni itt a biztos- ságban a bizonytalanságot, a veszélyeztetettséget.
Az egyik ok magánéleti, hiszen a pillanat varázsa, s a megújulás átélése
sem feledtetheti egészen az élet esteledését és a halálközelséget, szemben
a lány fiatalságával. A másik egyetemes és nemzeti ok: a vers alján az
1914-es dátum szerepel, a világháború kezde- tének éve. E két tény pedig
az emberpárt, Adyt és Csinszkát inkább összezárja, mintsem elválasztaná,
de béke és nyugalom emelkedett idilljét széttöri.
Egyazon fajtánk, ősi viharok A fajtaszerelemről,
pontosabban Ady fajtája iránti szerel- méről szóltunk már korábban. Most
fajtaszerelem és asszony- szerelem kapcsolódik össze ebben a versben, hangsúlyosan
és szétválaszthatatlanul. A vers minden strófája ennek a mondan- dónak
egy-egy változata, szinte sulykolása: "Szép úr-fajtánk megint találkozik"
- mondja a harmadik versszakban, majd a negyedikben: "Idegen urak s asszonyok
hona / Oly hűs-halvá- nyan kísért, / Mintha nem jártam volna ott soha."
A következő versszakban a sorsszerűségre utal, s kettejük szerelmében a
vér, a fajta "régi bús-szerelmes" titkait sejti a sorsszerű egymásra találás
örömében. Ennek a túláradó örömnek, a fajtaazonos- ságnak és az egymásra
találás örömének a kifejeződése a vers utolsó két strófája, melyben tovább
tágul az azonossági kör, s a fajta azonossága egyszerre jelenti már a magyar
fajtát, az "úr-fajtát" és a protestáns azonosságot:
Óh véremből véredzett büszke vér, Úgy érzi Ady,
fiatal asszonyával nemcsak a maga fajtáját, de vele a múltat is visszanyeri
újra, vissza a gyermekkort is, a szüzesség, az ártatlanság korát, az érzelmek
őszinteségét.
Te pátriárkák ős-deli sarja, Ha azt is tudjuk,
hogy az idézett strófa annak a versnek a zárószakasza, akkor végképp komolyan
kell venni az abban megfogalmazott óhajtást s ami több annál: Ady folyamatosan
érlelődő és a tizes években megérő szerelemeszményét. Eszményét a minden
emberi és nemzeti értéket egybeölelő és gyengéd szeretettel teljesedő szerelemnek.
Korábban még Csokonai, 1914-től már maga Ady lesz ennek a szerelemnek a
hőse, a Csinszkára talált Ady.
(Őrizem a szemed)Világok pusztulásán A szépség is
a háború ellenében, a csúfság és pusztulás ellenében jelenik meg itt elsősorban,
akár a "két szép ember", akár a nemes vad képében. Mindig is megjelenítette
a szerelemben az emberpár szépségét és a szép emberpár nemes méltóságát.
Ő és Léda véresen szép héja-pár volt, vagy riasztóan szép, gyászosra stilizált
"fekete pár". Zsuka esetében az önmagához méltó, Ady párjának méltó "asszony-előkelőt"
látta maga mellett. Ady és Csinszka a szép emberpár új és az előbbieknél
teljesebb változata - legalábbis a költő e korszakában -, mert magát az
életet állítja szembe a pusztulással, a halállal, a betegséggel és az öregséggel.
Beteg szívvel, istenes ember, Az Ady-sors beteljesülőben
van a háborúval és a közelgő halállal. Aki Csinszkával a Kalota partján
láthatta még a béke utolsó pillanatait és az élet pompáját, verőfényes
tündöklését, az most a csucsai magaslatról kell lássa az Erdélyből alant
menekülő magyarságot, az "üldözött magyarságot", s velük, bennük az erdélyi
összeomlást, a vesztett háborút, s annak katasztrofális következményét.
És aki a Kalota partján még ifjú leánysze- mekben láthatta meg a maga váratlan
megifjodását, az most önnön pusztulásának sokasodó jeleit figyelheti.
Nézz, Drágám, kincseimre, Nem önsajnálat
szól ezekben a sorokban, csak egy csendes és fáradt visszatekintés az életre.
Ez a pillanatnyi visszatekintés is csak emeli az Ady sorsába kapcsolódó
fiatalasszony szerepét a halál előtti pillanatokban: "Ha te nem jöttél
vóna, / Ma már tán panaszló szám se szólna / S gúnyolói hívő életnek/Raknak
a koporsóba." Gondoljuk csak meg, micsoda kiszolgáltatottságra mutat rá
itt Ady, a nagyságnak és a "hívő életeknek" micsoda kiszolgáltatottságára,
még a halálban is! Ettől a végső kiszol- gáltatottságtól is ez az utolsó
szerelem menti meg.
De ha megyek, sorsom te vedd el, |