|
Levél a fotográfia
meseszerű allegóriáiról
Kedves M.,
Peter Handkétól olvasom, hogy az
igazán jó játék csöndben folyik. Ez az egyszerűnek látszó mondat számomra
most más fényben ázik; a Játékra, mint halálosan komoly dologra, tehát
mint művészetre is gondolok. A Csönd pedig attól függetlenül, hogy a saját
csendedet dolgozod bele a képbe, vagy nézőként én némulok-csendesülök el
a fotód előtt - "működik". Susan sontag írja ezt találóan: A hagyományos
művészet nézésre ösztönöz. Az a művészet, amely csönd, bámulni késztet.
Vagyis működik nálad a Gorgó-effektus. De most először is arról az álomszerűen
zárt mesei világról szeretnék írni, melyek a képeidet majdnem mindig jellemzik.
Befelé forduló alkatként az általad megjelenített terekre figyelsz, úgy
komponálod bele a Rejtélyt, hogy talán magad sem veszed észre, miféle megfejthetetlen
talánnyal állítasz szemközt nézőként. ez (a típusú művészet) rendszerint
tetszik nekem. Tereid mindig úgy üresek, mintha semmi sem lenne a képen,
csak a Titok, amely valójában a leghétköznapibb tárgyakban jelenik meg.
(Itt persze nem tudok nem gondolni Chiricora is egyben.) Minél jobban kiüríted,
annál inkább telítődik metafizikummal, abban a hatalmas Csendben, ami a
képeidből árad. Nem konkrét, klipszerű Csend, hanem annak a zeneiségnek
a megteremtődése, amely az igazán jó művekből mindig is sugárzik. Ez a
zeneiség nálad a zaklatott Csend, ami szerintem szorongásból fakad. Amitől
az ember lélegzete nézőként elakad, de ugyanakkor érezni lehet, hogy a
levegő kifújásának erejéből születik a kép. Mert a lényeg a teremtő aktusként
történő kilégzés, a lélekzet.
Ezek a
lélekeztetőgyakorlatok, a Fénnyel való érzéki bánásmód, s az alkimista
vegyszerkezelésed következtében a halott világokat (beállításokat, tereket)
mesterségesen kelted életre.
Fotográfiáid
kapcsán előkerestem a Fotográfia és a Színház kapcsolatáról, párhuzamairól
elmélkedő Roland Barthes szövegének egy részletét, mert éppen arról beszél
benne, ami engem is izgatott, ezért idemásolom: [...g a Fotográfia nem
a Festészeten, hanem a Színházon keresztül érintkezik a művészettel. [...]
A camera obscurá-nak köszönheti létét a perspektivikus kép, A Fotográfia
és a Dioráma, mindhárom szcenikus művészet; de szerintem a Fénykép közelebb
áll a Színházhoz, ugyanis mindkettő a Halál; annak közvetítője (lehet,
hogy csak én látom így). Tudjuk, milyen ősi kapcsolat van Színház és Halottkultusz
között. Az első színészek azzal váltak ki a közönségből, hogy eljátszották
a Halottak szerepét; maszkírozás után egyszerre voltak élők és holtak [...]
Én ugyanezt a kapcsolatot vélem felfedezni a Fényképen, a Fénykép - bármennyire
élőnek szánják is (a szenvedélyes "élővé tenni" igyekezet nem más, mint
a halálfélelem mitikus tagadása) -, kezdetleges Színház, Élőkép, a rezzenetlen,
kikészített arc képi ábrázolása; a halottak arcát is ilyennek látjuk.
Barthes
annak ellenére, hogy elméleti író és fogalma sincs a fotografálás mágikus
aktusáról (ahogy nekem sincs), telibe talált egy gyakorlati problémát,
ami a fotó kapcsán mindig felmerül, a származás(tan) kérdését. Annak ellenére
mondom ezt, hogy nem értek egyet vele. A Színházzal való párhuzam azért
tetszett meg egy pillanatra, mert a képeid kapcsán az jutott eszembe általa,
hogy inkább hideg díszletek lehetnének egy absztrakt, szereplő nélküli
előadáson, mint egy színdarab kimerevített pillanatai. Persze a háromfejű
csirke vagy a formalinos üvegben lebegtetett játékbaba bármelyike főszereplője
lehetne egy Beckett-darabnak. De a szakrális teret imitáló triptichon előtt
"átszáguldó" krokodil apokaliptikus vízióként már Pilinszky világát, a
mélypont ünnepélyét idézi bennem. Annál is inkább, mert a kiállításod
címe, Élőképek, egy meseszerű Pilinszky-darab címe is egyben. (Bevallom
B. "színházazása" is ezért érdekelt.) Amikor rákérdeztem, hogy szándékos-e,
azt mondtad, nem tudtad, hogy van ilyen színműve Pilinszkynek. "Véletlen"
egybeesés tehát, írhatnám, ha ebben a jelentéskörnyezetben lenne egyáltalán
reális jelentése ennek a szónak.
Ezt a darabot,
Pilinszky Élőképeit mindig színpadra állíthatatlannak képzeltem
el. Egyszer aztán meg is bizonyosodhattam előfeltevésem helyességéről.
Túlságosan redukált, tömör, kizárólag nyelvi szinten működik, ugyanakkor
színtiszta vízió az egész, állóképek sorozata, amelyet a rendező is érzékelhetett,
hiszen Pilinszky instrukciói között nem szerepelt a darab kezdőképében
Dürer Az Apokalypsis lovasai című képének feldolgozása. (A rendező
csak ebből tudta elindítani a darabot.) Mindezt csak azért hoztam fel,
hogy példán keresztül lásd, a színház is (ős)képekből táplálkozik (akár
a mese), s mert ha egyszerűen elmondanám, hogy számomra a fotográfiáid
a Festményekhez hasonlatosak, és nem a Színházhoz, akkor mintha nem mondtam
volna semmit, mert ez evidens. Olvastam valahol, hogy a fotografálás feleslegessé
tette a naturalisztikus festészetet, de egészen addig nem tudtam mit kezdeni
ezzel a túl egyszerű kijelentéssel, míg most szembe nem kerültem a Festészet
és a Fotográfia problémájával, s tapasztalhatom, hogy ez mennyire nem igaz.
Nemcsak azért, mert a Valóság rögzíthetetlen, és különböző valóságok léteznek,
hanem - minden beidegződésünkkel ellentétben - a Fotográfia művészi szinten
egyáltalán nem a Valóságot akarja megmutatni. És itt nem ítélkezni akarok
egyik vagy másik művészeti ág rovására, ez nem az én feladatom, csupán
arra gondolok, hogy a műveid abszolút köztes műfajok, s valószínűleg egy
út kezdetét jelzik, amit már felfedeztél magadnak, mégis a kérdés, hogy
végig tudsz-e majd menni rajta. Természetesen úgy, abban a reményben, hogy
nem az út végét figyeled, hanem az "útközbeniséget" élvezed.
Hát
akkor röpüljünk egy kicsit! Szemközt a naplementével. Így gondoltad?...
Jász Attila
|
|