Pilinszky Jánosról "s hogy nem tudok mást, mint szeretni,(József Attila) Minden igazi költő az élet (látszólagos?
tulajdonképpeni?) értelmetlenségének az áldozata valamilyen módon. Mit
jelent ez Pilinszky János esetében? Az ember nagykorúsága ott kezdődik,
amikor alapjaiban megrendülve, egy életreszólóan kétségbeesik. Ez nem más,
mint a hiábavalóságoknak kiszolgáltatott ember-voltunk tudatosulása, más
szóval: a dolgok képtelenségre alapozódó sorsára való rádöbbenés. Ekkor
három lehetőségünk van: 1.) eldobjuk magunktól az életet 2.) értelmet adunk,
hazudunk, tulajdonítunk az életnek; 3.) öntudatunkat elaltatva fölveszünk
egy prakticista alapállást. Mi volt Pilinszky választása? Az öngyilkosság
elodázása. Addig is ideiglenesen az egyetemes cselekvő hit termékenységében
keresett vigasztalást. Mint költő, nem tudta meghaladni a kétségbeesést,
de mint gondolkodó, fölébe emelkedett. Vagyis az ő áldozat-jellege abban
rejlik, hogy egy hasadás áll fenn nála: a költő Pilinszky nem esik egybe
a gondolkodó Pilinszkyvel. Elegendő lenne itt az irodalomtörténet által
is legnagyobbnak tartott versére, az Apokrifra hivatkozni, annak
teljes terjedelmével negatív függvénytartományban elhelyezkedő, fagypont
alatti vers. Mint költő, azt mondja (egyebek mellett), hogy a világ egy
illegalitásba burkolódzó vesztőhely, ahol a hóhér és áldozat kiléte titokban
marad, csak a vérontás ténye bizonyos, és az egészet megpecsételi a téli
hó, vagyis "Isten hallgatása". Mint gondolkodó, megoldást talál, mert azt
állítja (szintén egyebek mellett), hogy a szeretet számára indokolt, evidens
a másik ember konkrét léte, ami kivédi a filozófia kérdőjeleit, melyek
labirintusba szeretnék az emberi töprengést, de aki szeret, csak annak
van valóság-élménye, amely valóság az elfedő tények mögött lakik, és nem
más, mint maga az Isten.
Nem volt dolog, amivel ne vált volna
eggyé, ha nem is azonosult mindennel. Öntudatlanul megérezte már a kezdet
kezdetén, hogy a nagy magányosoknál gyakori vendégnek számított mindig
is a teljesség. Mert aki mindenről lemondott, vagy mindent elveszített,
az olyan hiányt birtokol, amely a mindenség modelljének negatív lenyomata.
A tér és idő szerepét abban látta, hogy az embert kell büntetésből elválasztaniuk
az embertől. Környezetét épp oly távolinak érezte, mint a világ legtávolabbi
sarkában élőket, illetve a több ezer éve elhunyt ismeretlen embert épp
olyan közelinek találta, mint környezetét. A magány nemcsak rámért, de
vállalt életformája is volt. A tehetetlenség élményéből következett. Nem
hitegethette magát herkulességgel, de ameddig elért a karja, addig ölelt
vele. Látta az emberen, hogy szomjúsága és éhsége csillapíthatatlan, ami
a vágy feneketlenségének, megha- tározhatatlan tárgyának és a mostoha körülményeknek
a következménye. Hori- zontjának lehető legszélesebb voltából minden egyes
emberért felelősséget érzett. Tudta, hogy az ember esetenként szenvedhet
torzulásokat, és az az igazi törődés, amely szembesíti az embert saját
torzulásaival, de ugyanakkor nem hagyja magára a lelkiismeretfurdalásban.
Meg volt győződve róla, hogy azért kell éberen őrköd- nünk embertársaink
felett, mert a cselekedetek átruházódnak, tehát neki is számot kell tudnia
adni arról, amit bárki bármikor tett. Mert valaha egyek voltunk, és egyszer
újra egyek leszünk, míg most szét vagyunk szabdalva darabokra. Volt olyan
pillanata, amikor magányosan kihajolva az ablakon a felhőket nézve, az
lehetett az érzése, hogy most minden valahai, ez utáni, és ekkori ember
mély csendben ugyanezt teszi a többi ablakban.
Szobrászkodásának nyersanyaga mindig
valami jóvátehetetlen volt. A megmásít- hatatlanságokba akart utólag behatolni,
és szívének dobogásával mozgásba hozza őket, a jövő számára előkészíteni.
Esélyt adva így az alternatíváktól megfosz- tottnak. A jövőbe vetett múlt
sajátos igeidőjét teremtve meg ezzel. Mint aki nem nyugszik bele abba,
hogy egyes csillagoknak már csak fényük van, mert testük a fény hosszú
utazása alatt már elpusztult, úgy nem ismerte el az idő irreverzi- bilitását.
Nem tett mást, mint szorgalmasan hordta fel a végbement dolgokat egy olyansíkra,
ahol a lélek által fogva tartott örök jelen képezi a közeget. Az időt számára
egy olyan egyenes szemléltette leghívebben, amelynek van egy kör alakú
csigaháza. Itt kínálkozik egy hasonlat. Ahogy a vízimalom kerekére szerelt
lapátok merítenek a patak vizéből, amely víz egy időre kiesik az egyenes
irányú folyásból, de aztán a fordulat után újra visszakerülnek oda: hasonló
módon tudta, hogy az idő állandóan a lapátjaiba markol dolgokat, melyek
látszólag elvesznek, és a múlt módosíthatatlanságába jutnak, azonban -
bár a kerék nagyon nagy, sok lapátból áll, és iszonyú lassan mozog - később
visszakerülnek a folyóba, és belevegyülnek a mozgásba ismét. Tehát a múlt
nem megállítása, megsemmisítése vagy mozdu- latlanná tétele a dolgoknak,
hanem csak ideiglenes föltartóztatása. Az embernek pedig meg van az a hatalma,
hogy képzelete és emlékezete segítségével annak a malomkeréknek a lapátjairól
visszaadja a dolgokat a lehetőségek birodalma számára. A kerék is visszaadná,
de ahhoz túl lassan mozog, hogy ésszerű időhatárokon belül megtegye. Ahogy
egy regény olvasása közben vissza kell lapoznunk egy adott pontra ahhoz,
hogy a jövőbeli eseményt majd megértsük, amire a jelen céloz - így, igen
fáradhatatlanul lapozott a történések könyvében, hogy önmagával átitatva
az idegenségeket, magához közelinek szelídítve érezze őket.
Antifasizmusáról valamit. Meghatározó
tapasztalatokat nyújtott számára a második világháború. Mit mondott erről?
Hogy nem átélte, nem átszenvedte a háborút, hanem az övé lett. Magára mert
maradni annak a borzalmaival, mint egy etológus a vadállatokkal az őserdőben,
mert tudja, hogy csak ez jogosítja fel arra, hogy érdemben szólni tudjon
az őt izgató kérdésekről. A "század botrányát" minden- képpen el akarta
tudni helyezni gondolatrendszerében éppúgy, mint a realitások és a misztika
közti lépcsőfokok valamelyikén. Úgy is fogalmazhatnánk: eredményt akart
kicsikarni a mindenkinek eredménytelenséget, veszteséget hozó világégésből.
Megérteni annyit jelentett, mint megoldani. Mire jött rá? Arra, hogy a
keresztény szimbolika (passió, szomjúság, otthontalanság, stb.) a legteljesebb
mértékig alkalmazható erre a szörnyűségre. Így jutott el arra a következtetésre,
hogy lényegében Isten kálváriája volt, aki időnként átvérzi a történelem
szövetét, s a szituáció kegyelméből az ember ismét engedelmessé válik.
Mert az élet fő összetevőinek elemi jelentését kénytelen megtanulni. Ezen
a ponton kapcsolódik a mécsvirág-színű Radnóti Miklóshoz, akiből a pokoli
viszonyok sem tudták kitörölni a szépséghez való hűséget, és szintén nem
azt a következtetést vonta le, hogy nem érdemes már semmihez kezdeni, mert
a végbement tragédia minden bizakodás létének jogosságát megkérdőjelezi.
Pilinszky Schütz János-passiójának hallgatása közben értette meg, hogy
a háború nem valami kívülről származó katasztrófa, mégcsak nem is történelmi-társadalmi-gazdasági
folyamatok eredménye, hanem tulajdon bűneink következménye és lelepleződése.
Olyan felismerésekig juthatott el az emberi nyomorúság megtapasztalásakor,
mint az a mesebeli koldus, aki arról értesül a palota kapujában, hogy a
király és királynő nem szobatiszta, ágyuk, ruhájuk, trónjuk vizeletüktől
és bélsaruktól foltos.
Istennel ellentétben, aki - ha van -
képletekben gondolkodik, ő télbe-taszított kopott árnyakban és penészszagú
levegő-hasábokban gondolkodott, ezért tisztában volt vele, hogy nincsen
az embernél ellentmondásosabb, tévelygőbb, ugyanakkor elesettebb, árvább
és gyöngyvirághoz hasonlóbb élőlény. Kafka műveinek ismeretében nem érte
meglepetésként, hogy - akikben megvan rá a hajlandóság - az emberrel mindent
megtehetnek, amit akarnak, kivéve azt, hogy a halotti ingét elvegyék tőle.
Szánalomra születtünk, és csak az elesettség lehet az a közös alap, amelyen
érdemleges kommunikáció alakulhat ki az emberek között, mert amint megszűnik
kreatív voltunk, közbelép az önzés, őszintétlenség. Az elesettség nem a
belső sivárság állapota nála, hanem a terhek alatti fölegyenesedni-nem-tudás.
Emellett, persze, a szerencsétlenségtől való kilúgozottság nyomorúsága
is. Mint egy tolókocsiból kiesett béna ember vonaglása a földön, aki hasonló
helyzetű emberekre számíthat csak - ilyen képet festett az emberiségről,
amely béna tagjait csak úgy tudja visszajuttatni a tolókocsiba, ha egyikük
ép karját, másikuk ép lábát állítja szolgálatba, és közösen összefogva
segítenek egymáson. Vershősei képzeletünk számára ormótlan cipőben, rövid
szárú nadrágban, gombjavesztett kabátban, összegubancolódott szálú pulóverben
jelennek meg, mint sajnálatra méltó figurák. Egy oszlott-foszlott, ázott,
ütött-kopott madárijesztő sétál a versei mögött, minden direktség nélkül.
Még az öregemberes csoszogása is hallható.
Komorsága jellegzetesen depressziós
komorság. Homály, nagy nyomás, légszomj, ködös sötétség a jellemzői. Haszna
az, hogy a szomorúságban a végtelenség evilá- giságát élheti át. Levertség,
halálközelség, kiábrándultság a velejárói, amit a világ- állapot mélyre
vésődése és az ontológiai, metafizikai problémák egyszerűsíthe- tetlensége
miatti idegesség is tartósít.
Hinni számára annyit jelentett, mint
a szeretet-orientáltságú igazság diadalára igényt tartani.
Nem száradtak föl Pilinszky János könnyei.
Színültig töltötték a hold valamennyi mélyedését, kráterét, üregét. Ne
lepődjenek meg majd a holdutazók, ha vizet találnak ezen az égitesten.
A költő könnyeit összegyűjtő Luna tavaira járnak inni az üdvözült szarvasok,
lovak, medvék, zsiráfok, farkasok, bárányok, kutyák, tevék, és ezekben
az állóvizekben mossa meg naponta az alászálló Jézus Krisztus lábait Keresztelő
János. Pilinszky sírásai nem voltak mások, mint a tenger canossa-járásai
az emberi szomorúság nagy szürke madaránál az Isten vérereiben úszkáló
élénkszínű halak nevében. Zokogásai pedig a tenger zarándokútjait tették
lehetővé az édenkertben domboruló jelképes sírhoz.
Pilinszky epicentruma volt egy földrengésnek,
amely nem pusztító, hanem remegtető erejű volt, és nem a külvilágban, hanem
az emberek szívében játszódott le. Az életveszélynek ő volt kitéve, mi
csak meghatározó élményben részesültünk általa.
Minden érző emberben fölmerül a fájó
kérdés: mi értelme van annak a természet rendjében, hogy az egyik élőlény
fölfalja a másikat? Pilinszky rájött, hogy ezt a kannibalizmust csak egy
még nagyobb kannibalizmussal lehet semlegesíteni: ha eszünk és iszunk a
Krisztus testének és vérének nevezett kenyérből, illetve borból. Így már
szertartássá minősül az, ami megszentelhetetlenségnek tűnt. A szeretet
önveszélyességig való elérzékenyülés a másik ember lététől. Mindenki átélte
már ezt, aki elnézett már egy öregasszonyt, hogyan bogozza ki összecsomózott
zsebkendőjéből a forintokat a pénztárgépnél, vagy akinek a strandon egy
ember bütykös lábára esett már a tekintete. Pilinszky a szeretetet az ember
mozgatóerejévé szerette volna felküzdeni. A Szent Ágoston-i "Szeress, és
tégy, amit akarsz" aforizmájánál máig nem született e témakörben jobb tanács.
A mondás erénye, hogy számol az ember nagykorúságával, a szabad akarattal,
stb. Nem gúzsba köt, hanem kiold a gúzsból. Mert tartalma így lenne lefordítható:
"Bármit tehetsz, de előtte teljesítsd a szeretet parancsát. Márpedig ha
szeretsz, akkor nem fogsz másnak rosszat tenni. Amit a szeretet megenged,
csak annak a megtétele rendelkezik értelemmel. Szeress: vagyis rab vagy.
Tégy, amit akarsz: vagyis szabad vagy. Szeress, és tégy, amit akarsz: vagyis
szabad vagy a rabságon belül." Jézus mondta, hogy az ő igája "édes".
Az életet nem véletlenségnek, nem büntetésnek,
nem is ajándéknak, hanem pró- bának tekintette, amely a szerint juttatja
majd az embert valahova, hogy kiállta-e vagy nem ezt a próbát. Számára
a legfőbb nehézsége nem is a kísértések legyőzése jelentette, hanem a pokoli
fájdalmakkal járó részvét állandó beáramlása életterébe. Olyan volt ez
a harc, mint az árvízzel való küzdelem: ha itt befoltozta a gátat, akkor
ott szakadt át. Mégis végig kitartott, mert tudta, ez is a próbához tartozik.
Nem függetlenítette, nem is számolta fel önmagát.
Az életet homályban való elhagyatott
tapogatódzásnak fogta fel, melynek során az embernek nem egyre fölöslegesebbé,
hanem egyre nélkülözhetetlenebbé válik a megtapasztalt tudása, hogy használni
tudja majd azt a halál sötétjében is. Az élet homálya hozzászoktatva fölkészít
a halál sötétségére, ahonnan, aki az életben szerzett ismereteit megbecsüli,
kibotorkál a fényre.
Az oly sokat emlegetett identitászavarunk
egyik okát abban látta, hogy egy nap- fölkelte, egy éjszakai séta, egy
tengerben való fürdés során rádöbbenünk arra, hogy birtokosként kevesebbek
vagyunk annál, amit birtokolunk, habár nekünk van alá- vetve, s ez állandóan
meghiúsítja, hogy önmagunkkal békében legyünk.
Egy másik zavart keltő mozzanatot, amely
összekuszálja élményeink és álmaink fontossági sorrendjét, látott abban,
hogy mi éljük ugyan a pillanatokat, de nem mi töltjük ki. Ez pedig eleve
tehetetlenségre ítél. Hiszen az idő intervallumaiban nem- hogy szereplők,
de statiszták sem lehetünk, mégis úgy kell viszonyulnunk a "szín- darabhoz",
mintha mi rendeztük volna. Számot kell adnunk arról, aminek nem tartozunk
felelősséggel. Következménye megint csak a rossz közérzet. Ebben a kettősségben
az ember óriás- és törpe-voltát egyaránt átélheti. Hiszen átfoghatja mindazt,
ami észre sem veszi őt.
Minden költészet - természetéből eredően
- messianisztikus. Ez a törekvés rokonít két olyan távoli költőt, mint
Ady és Pilinszky. A felszínen nem sok a hasonlóság közöttük. Hiszen mit
mond Ady? "Királyném, kigyúltak a lángok, / Aranyos hin- tónk, íme, száll,
/ Ma a nép közé vegyülünk el, / Te a királyné s én a király." S Pilinszky?
"Mindig az elhányt bádogkanalat, / a nyomorúság lim-lom tájait keres- tem,
/ remélve, hogy egy szép napon / elönt a sírás, visszafogad szelíden /
a régi udvar, otthonunk / borostyán csöndje, susogása." De mindketten vállalták
a kivá- lasztott szerepet, egyik sem tért ki a megbízatás elől. Céljuk
volt a dolgokat és az embereket az elíziumi mezőkre vezetni. Mit számít,
hogy Ady mély, vastag ba- goly-hangon, Pilinszky pedig, magas, vékony bíbic-hangon
hívta társait a "min- dennek jöttem" szellemében?
Pilinszky időben és térben, előre és
hátra egyaránt hatni akart. Hívást érzett ugyanis mindenhonnan: valami
“cérnavékony sírást". Ennek a megszüntetéséért szétosztotta és szétküldözte
önmagát minden irányba. A mindenben ott örvénylő anyag éhségét csillapította
ilyen módon. Fölvetődik a kérdés: abba halt volna bele, hogy túl jó füle
volt minden panaszra?
Az extázis magfúzióról árulkodó láthatatlan
tüzén agyagedénnyé égette ki magát, amelyből nem fogy ki soha a tej, és
szájról-szájra jár.
Ő ugyanúgy visszajelzés nélkül él, mint
bárki más. Imádságaira nem kaphatott választ. József Attila jut eszünkbe:
"Úgy segített, hogy nem segíthetett." Azonban beszéde párbeszéddé vált
azáltal, hogy magának a beszédnek az isteni ajándék- jellegét érzékelve
értette a visszhang szerepét. Tisztában volt vele, hogy amit látszólag
úgy gondol, az nem Istentől beléje helyezett gondolat, de Isten nélkül
nem jutna eszébe semmi, mert ő ébreszti föl benne a mondanivalót. Tehát
imádságai során nem önmagával folytat monológot, hanem Isten folytat párbeszédet
rajta keresztül a világgal.
Misztikus volt? Minden költő misztikus,
aki legalább egyetlen kimeríthetetlen verset képes volt írni. Misztikus
voltát most két szerelmes versén keresztül fogjuk bemutatni. Elöljáróban
annyit, hogy a szerelem a misztika előtti utolsó lépcsőfok. Jól példázza
ezt a misztikus Kierkegaard esete, aki azáltal, hogy felbontotta kétszer
is az eljegyzést Regina Oltennel, nem lemondott a szerelemről a Szent Ferenc-i
szegénység jegyében, hanem a szerelmet olyan intenzitással élte meg, hogy
az már átlendítette őt az utolsó lépcsőfokon, és misztikába sodorta. A
Január című vers így szól: "A tél növekszik. / Egy magányos farkas
jött le a faluba. / Reszket előtted. / Mise ez. / Utolsó áldozás." “Fordítsuk
le" a verset. Az életkörülmények egyre mostohábbak. A magányos farkas (aki
azonos a költővel és a KZ-oratórium farkasával) lemerészkedik az emberek
közé. Létszükséglet, amit cselekszik. Reszket valaki előtt. Éhségét (ami
fizikai) a szépség (lelki élmény) csillapítja. Ez a mondat teszi kimeríthetetlenné
ezt a verset. A "Reszket előtted." a szerelmet elragadtatott, földöntúli
érzéssé emeli. Az utolsó két sor katolikus szimbolikája megerősíti ezt
a szent élményt, hiszen istentiszteletnek, utolsó áldozásnak nevezi. A
Kapcsolat című vers így szól: "Micsoda csönd, ha itt vagy. Micsoda
/ pokoli csönd. / Ülsz és ülök. / Vesztel és veszítek." Döbbenetes szituáció.
De valóban ilyen sötét a vershelyzet, amilyennek elsőre látszik? Két ember
pokoli magánya, ahonnan hiányzik az Isten. Az elviselhetetlen hallgatás,
amikor egyikük sem tud beszélni. A pokol kínjait élik. Ülnek: vagyis nem
képesek kilépni a csöndből, amelybe belefúródtak. "Vesztek és veszítek."
- mondja. Nem lehet tudni, mit veszítenek. Egymást? Valami reményt? A
pokol hetedik köre című vers ad megvilágítást. "Itthon vagyok." - állapítja
meg a pokol hetedik körébe érve, "hiszen itt is jelen vagy", fordul Istenhez
vagy Krisztushoz. Tehát ha ott a csönd pokoli körében elhagyatva veszítenek
is, megnyerik a nem tudni minek az érdekében való szenvedés jogát, és ez
az ajándékozás öröméhez hasonló. Szintén kimeríthetetlen vers.
Pilinszky legnagyobb hőstette az, hogy
a világban ható összes erőnek megszerkesztette a lehető legrövidebb eredőjét.
Ezen - inkább megváltói, mint mérnöki - művelet során semmilyen tényezőt
nem hagyott figyelmen kívül. A megszületett lehető legrövidebb eredő pedig
nem más, mint az ember és a lényeg közötti távolság egyetlen lépésre való
lecsökkentése. Bebizonyította, hogy van lényeg, és elérhető közelbe hozta.
Az ő felfogásában a lényeg pedig nem más, mint vonzani a lét szívét és
vonzatni a lét szíve által. Hogy mit értsünk a lét szíve alatt, ezt mindnyájan
sejtjük: kb. az értékek keresztezési pontját.
Azok közé tartozott, akik számára a
jövő "amorális sivatag", ha nincs megoldva a múlt és a jelen. Transzcendens
síkon a helyrehozhatatlan is helyrehozható. Ezen a síkon minden egyes kérdést,
botrányt, bűnt, problémát, stb. ki tudott oltani, föl tudott függeszteni.
Erre szüksége volt, hiszen nem tudott volna élni úgy, hogy a háta mögött
az idő sebei vérzenek - bűzlenek - elmérgednek. Transzcendens síkon ezekre
a sebekre megtalálta a gyógyírt. A balzsam erejének hatékonysága érdeké-
ben a maga részéről lemondásokkal fizetett, mintha azokkal megvásárolhatta
volna a csodát. Ennek a pszichológiájához hozzátartozik, hogy az ember
egy jócselekedet után is úgy érzi, nem tett semmit, ellenben ha valamiről
lemond, akkor megvan az az elégedett érzése, hogy tényleg tett is valamit.
Verset írt, mert nem tehette meg azt,
hogy a holdat leemelje az égről úgy, mint a polcról egy csupor mézet. Verset
írt, mert nem tehette meg azt, hogy restaurálja a földgolyó eltorzult,
rémséges arcát úgy, mint egy talált festményt. Verset írt, mert nem tehette
meg azt, hogy kavicsok és fémpénz helyett csillagokat hordjon a zsebében.
Verset írt, mert nem tehette meg azt, hogy kivonja magát az idők teljességének
a tériszonya alól úgy, mint a szakadékba-nézés lehetősége alól.
Szorongott, mert idegen volt a földön. Szorongott, mert a mögöttesről csak hallomásai voltak, látomásai nem. Szorongott, mert száműzetésként élte a létet. Szorongott, mert sehol és sehogy nem érezte magát biztonságban. Szorongott, mert a gyengék fenyegetettsége fájt neki. Szorongott, mert az élet félelmeit nem szüntette meg a halál bizonyossága, a halál félelmeit pedig fokozta az élet bizonytalansága. Pilinszky és Beckett állandóan indukálja
egymást. Ezért, ha kellene mondani egy nevet, amely nagyságrendben, problematikában,
következetességben, szívósság- ban, igazmondásban, állhatatosságban, egyetemességben,
felelősségtudatban, megrendültségben, szikárságban, jóságmániában, szellemi
tisztaságban melléje állítható, akkor az Samuel Beckett volna. E két aszkéta-alkatot
elsősorban az rokonítja, hogy életművük egyetlen nagy dillemára van kiélezve:
az »Isten léte vagy nemléte« kérdésére. Szív és ész eme tusájában Beckett
(eszére hallgatva) inkább nemleges, Pilinszky pedig (szívére hallgatva)
inkább igenlő választ ad. A háttér mindkettőnél ugyanaz: az elesettség
abszurd világa, melyben ide-oda hányódik az irgalmasság. Nem tévesztette
meg őket a látszat: észrevették, hogy a fának, a háznak éppúgy kereszt
az árnyéka, mint a vázának vagy hamutartónak. A teljes (belső vagy külső)
sötétség-keltette félelem, zsibbadás volt számunkra ahhoz a fájdalomhoz
képest, amit egy fénysugár is képes volt okozni, mert rögtön súlyos árnyék-keresztet
szült, amely a vállukra nehezedett.
Baudelaire, Verlaine, Rimbaud... - három
strucctojásnyi kemény diónak beillő csapzott homlok. Vannak, akik a fogukat
szívják, ha meghallják ezeket a neveket. Vannak, akiknek akkor derül föl
az arcuk. Pilinszky mindkét tábornál tovább ment: levonta a tanulságaikat.
Poétikailag (innen a szimbolista és szürrealista beütések nála) és emberileg
egyaránt. Ezért sikerült kikerülnie azokat a hibákat, melyekbe a nagy elődök
sorra beleestek (pl. sátánizmus, bohémesség, extrémitásra-törekvés, egzotikum-hajszolás,
polgárpukkasztás, mesterséges paradicsomok, stb.). Pilinszky tudta, hogy
a sátán azért tud olyan eredményesen hódítani, mert az ember szociális
érzékenységére apellál. Holott a sátán legfőbb jellemzői, hogy korlátolt,
közönséges, ravasz, önmagával meghasonlott lény. Pilinszky tisztában volt
vele, hogy a sátán a vesénkben tud olvasni, de a szívünkben nem, mert ahhoz
túlságosan durva. Egyetlen orvosság ellen, hogy szüntelen a "szívünk hullámverésében"
kell élnünk. Nem utolsósorban az említett három világirodalmi nagyságnak
köszönhető, hogy a Pilinszky-életmű végül is egy óriási győzelem e sátán
felett. Nem hagyta leegy- szerűsíteni az embert. Úgy is mondhatnánk: megcsonkítani.
Visszaadta az embernek a szárnyait. Nem engedte róla leválasztani azt a
szférát, ahonnan láthatatlan gyökerekkel táplálkozik. Tudta: ha ezeket
a gyökereket elvágják még számok se, még állatok se lehetünk, csak képesített
vírusok.
A költőnek - megsokszorozódott személyiség
lévén - belvilágához tartozik mindaz, amit objektív külvilágnak nevezünk.
Összeolvasztja egyéniségét az emberiséggel. Így aztán eljut odáig, hogy
nem is tudja leválasztani az ő dolgait a többiekéről. Holott lelkileg-idegileg
a költők a legkevésbé teherbírók. Mégis mindenért felelős- séget érez,
másokért is szenved. Innen már csak egy lépés a bűntudat, amelynek két
fajtáját kell megkülönböztetni. Az egyik az egészséges bűntudat, ahol arányban
van a bűn és a bűntudat. A másik az egészségtelen, ahol a bűntudat jóval
megha- ladja a bűn nagyságát, tehát nincs arányban vele. De a megsokszorozódott
személyiség esetében nem is lehet másként. Pilinszky bűntudata is, mint
Baude- laire-é, ebből az egészségtelen fajtából való volt. Az emberi élet
fogyasztói jellege olyan zavaros érzésekkel terhelte ezt az érzékenységet,
hogy a didergést is össze- omlásnak érezte. Minél kifinomultabb egy idegrendszer,
annál több olyan rossz érzést érzékel, melyek - tisztázhatatlanságuk és
kielemezhetetlenségük következtében - bűntudatként visszahatnak rá.
Példája végére a poentírozott versből
aforizmát, abból pedig paradoxont csinál. A legpilinszkysebb vers végül
is az egyetlen paradoxonra redukált vers lett. Legszebb példája a Kettő
című: "Két fehér súly figyeli egymást. / Két hófehér és vaksötét súly.
/ Vagyok, mert nem vagyok." Három sorával az állítás, tagadás és állítva
tagadás megtestesítője. A két fehér súly a költő kétféle nemlétének az
állapota: a lételőtti és létutáni. A következő sorban már ott a tagadás:
nem hófehér csak, hanem vaksötét is ez a két súly. Ezek pedig kizárják
egymást. Az utolsó sor megvilágítja az első kettőt: Így lenne lefordítható:
nem vagyok, csak voltam, és leszek. De maga a vers ennél sokkal több, mert
a paradoxonok ereje abból adódik, hogy bonyolult tudattartalmaknak az illuzórikus
tükörképét ígérik adni. Azért mondhatom tehát, hogy vagyok, mert életem
a semmi fénytörése csak, ezért lennem kellett születésem előtt, és lennem
kell majd halálom után.
Az emberi gondolkodás nagyon régóta
az áldozathozatalnak megváltó szerepet tulajdonít. Ennek az a magyarázata,
hogy úgy érzi, ha a lehetőségek közül a rosszabbat választja, vagy aszkézisre
adja a fejét, akkor ezáltal hozzájárul az ördög lerombolásához. Ide vezethető
vissza Pilinszky aszkézisre való hajlama. Kitöröl- hetetlen az ún. "kollektív
tudatalattink"-ból, hogy a szenvedés és áldozat vállalása egy másik szinte
kamatostul megtérül. Holott mindez az egyenletekre, egyen- súlyokra törekvő
emberi szellem tévedése.
Valamit a mottóról. Milyen esélyei és
nehézségei lesznek az olyan embernek, aki szeretetre van beállítódva? Aki
meggyötörten is ragaszkodik a szeretet vezérletéhez? Vagyis a szeretet
és szenvedés elválaszthatatlansága merül itt fel, aminek összeforrasztását
az érzékenység végzi el. Az egyik legszebb példa erre Nemes Nagy Ágnes:
Madár című verse, ahol a madár egyértelműen a költői érzékenység
szimbóluma, amely átok és áldás a költőre nézve. József Attila szomorúan
sóhajtott fel az Eszmélet idézett részében, hogy miért is kell "az
adott világ varázsai mérnökeinek" szellemi erőszakot alkalmazniuk? Pilinszky
hogyan viszonyult az erőszak két változatához. A fizikai erőszakot egyértelműen
elutasította. A szellemi erőszak kérdéséhez való viszonya már bonyolultabb,
de összefoglalásként megállapíthatjuk, hogy szinte a "törvénytisztelőknek"
csak hívniuk szabad az igaz útra a társakat, de terelniük sem korbáccsal,
sem szóval nem megengedett. Ahol bármilyen erőszakra szükség van, ott az
igazság tudói nem végezték jól a munkájukat, mert: nem tanították meg az
embereket szeretni, és ez azért tragikus, mert csak a szeretet élése teszi
alkalmassá az embert a helyes út követésére.
Aszkézise nem kivonulás volt az életből,
hanem az élet alapzatának a szilárdságát szolgáló önfeláldozás. Az aszkézist
lehet "a szubjektum felkorbácsolásának", lehet értelmetlenségnek tekinteni.
Nála nem volt más, mint erőforrás a virrasztáshoz. Számtalan népmese bizonyítja,
hogy aki le tudja győzni virrasztással a tespedés, elprózaiasodás, ellanyhulás
veszélyét, az éberségével mindig közbe tud avatkozni veszély esetén.
Szemére szokás vetni Pilinszkynek, hogy
a nagy bűnösök, sőt bűnözők iránt túlzott toleranciát tanúsított. Honnan
eredt ez? A jobb lator mítoszából. Másrészt tudta: a bűnözőket lefülelik,
habár többnyire a "bűn balekjai". De velük szemben ott vannak a veszélyes
csalók, akik örökösen a "csúsztatás légkörében" élnek és ezzel össze- zavarják
az emberi kommunikációk és viszonyok sokaságát. Ők az igazán félel- metesek,
mert megmérgezik a levegőnket. Tehát Pilinszky nem a nagy bűnösöket "értékelte
le", hanem velük egy szintre "értékelte fel" a manipulánsokat. Emellett,
persze, hithű keresztényként, a megtérés lehetőségét bárki számára fönntartotta.
Érzékenysége betegség-számba menő túlérzékenység
volt. Mégis megőrizte reális értékelőképességét. Minden azt bizonyítja,
hogy a nagy kérdésekkel kapcsolatos kompetenciát nem az intelligencia,
hanem a leheletfinom mérlegelni-tudás teszi lehetővé.
A dolgokhoz, emberekhez való viszonyulás
leghelyesebb módját az alázatban találta meg. Bátor volt gyáva lenni. Nem
az aktivitás, hanem a passzivitás követője volt. Mivel tudta, hogy nem
változtathat a világon, ezért azt kereste, hogyan viselhető el úgy, hogy
az ember mégse veszítse el méltóságát. Úgy, ha nem tart igényt az önérzetre,
és személyisége személytelenségbe csap át. Milyen meggondolások vezették
idáig? Pl. annak az ismerete, hogy ha két fél között vita támad, szellemi
küzdelem nem jöhet létre, csak közönséges dulakodás, mert rendszerint az
egyik félben nincsen méltóság. Helyesebb tehát elkerülni a marakodást.
Aztán így engedte levegőhöz jutni az embertársban megnyomorodott lelkiismeretet.
Nem magyaros, nem magyarkodó, hanem
magyar költő volt. Vagyis népdalokat hallott és citeramuzsikát, mikor elalvás
előtt lehunyta a szemét, amelyre kalocsai nagy matyó hímzésű szemfedőt
képzelt. De a földgolyó és az “univerzum embere" is, mert csillagok nyalták
fel az erre a bolygóra elhullajtott vércseppjeit. Fontosabb azonban, hogy
ugyanazzal a tartással írt és él, amellyel a nép dolgozott és alkotta művészetét.
Pilinszky poétikájának legfontosabb
jellemzője, hogy mondatai úgy koppannak, ahogy az érett dió vagy vadgesztenye
koccan a földhöz, kihullván burkából. Ezek a mondatok többnyire tőmondatok,
hiányos, nominális vagy kötőszóval kezdődő mondatok. Minden Nemes Nagy
Ágnessel rokonítja. De a József Attila-i "Költő vagyok - mit érdekelne
/ engem a költészet maga?" gondolatához híven alkotott. Nem hagyta a költészetet
mesterséggé lealázni. Tudta, hogy a művészetben valamiféle igazságtevés
megy végbe, mert ott "a vakok látnak, a süketek hallanak, és a bénák járnak."
Nem nyelvi szegénységről van szó nála, hanem a mondanivaló legegyenesebb,
legnyíltabb közléséről. Tudta, hogy a költészetben nem a költészet a fontos,
hanem valami annál sokkal fontosabb: az emberi bonyolultság. Pályájának
első szakaszában megkötött formában írt. Úgy jellemezte ezt a korszakát,
hogy akkor ő maga akarta átverekedni magát a világon. Pályájának második
felében áttért a szabad versre. Erről annyit mondott, hogy most hagyta,
hadd szivárogjanak be a lényegtelennek tűnő, esetlen dolgok. De szóljunk
feledhetetlen metaforáiról is. Nála a metafora nem implicit hasonlat, hanem
olyan dolgok eggyéforrása, melyeknek összetartozását az átéltség, megszenvedettség
szavatolja. Pl. "Kopogtak a jégüres villanykörték." "Senki földje egy csecsemő
lenne." "Kimeredek a földből". Ez a képszerűség pedig Nagy Lászlóval rokonítja.
A mai misztikusoknak már fantasz- tikus szellemi akrobatikára, különleges
lelki artistamutatványokra van szükségük ahhoz, hogy Istent követni tudják.
Ez nem azt jelenti, hogy Isten egyre jobban elveszni látszik az emberiség
számára, hanem azt, hogy csak a kitüntetett "légtor- nászok" közvetíthetnek
a kettő között. Gondolataiknak olyan ugrás-sorozatára van szükség, amit
a más beállítódás nem tud utánozni, következésképpen "pontozni" sem. Vagy
rajong vagy elzárkózik - nincs más lehetősége.
Amikor Pilinszky elkötelezte magát a
katolikus egyházzal, akkor kétségtelenül konzervatív, álláspontra helyezkedett.
Még akkor is, ha az ő katolicizmusuk megtoldható egy "neo" jelzővel. Hiszen
egy olyan szervezet mellé állt, amely kompetenciájának elmentéséért csak
saját magát hibáztathatja. Hiszen a múltja elég vegyes képet mutat. Viszont
ősisége folytán még mindig az evangélium forrás- vidékén tartózkodik. Az
embertől kitörölhetetlen trancendentális szükségletek kielégítését a legmaradéktalanabbul
tudja elvégezni. A gyónás intézményével pl. messze megelőzte a pszichoanalízist.
Pilinszkyt az vonzhatta a katolikus valláshoz, hogy gyengeségei és ellentmondásosságai
folytán bele tudja élni magát egy drámai lénynek, az embernek a helyzetébe.
Vagyis minden bölcselet közül máig a legtöbbet tudja az emberről. Márpedig
egy már-már patologikus alkaton csak az tud segíteni, aki látatlanul is
ismeri út, tehát tudja, hol kell kezdeni a gyógyítást. Másrészt a katolikus
egyház sorsának szánalmas volta és kezelésének a méltatlan jellege közötti
szakadékot akarta csökkenteni. Ilyen értelemben választása a lehető legmodernebb
volt, mint pl. József Attilának az elkötelezettsége a munkásosztály mellett.
Itt már csak Isten segíthet - ez lehetne
Pilinszky utolsó mondata. Ahhoz ugyanis, hogy az emberi problémákat valaki
meg tudja oldani, isteni tekintélyre és intelli- genciára volna szüksége.
Ehelyett emberek intézkednek emberi sorsokról, folynak a hibás emberi ügyintézések.
Mivel az ember nem tökéletes, nem alkalmas a hatalom birtoklására sem.
Csak az isteni kinyilatkoztatáshoz igazodó együttes önháttér- beszorítás
vezethetne eredményre az emberiség részéről.
A gyermeki ártatlanság nosztalgiája
mozgatta erőit. A gyerekkor valahogy a múlt zátonyán fönnakadt jövő hajója
volt számára. Ahogy távolodott tőle, egyre inkább érdekelte. A hazatalálás
mítoszát illusztrálta azzal, hogy a tékozló fiú testileg is megigazulna,
vagyis az Atya számára gyerekként tér vissza az otthonba halála után.
Nincs, és nem lesz olyan ideológiai
irányzat, amely út teljes egészében, egy az egyben vállalni merné. Éppen
ezért nem fenyegeti az a veszély, hogy a nevét csoportok, intézmények pajzsként,
cégtáblaként, álcaként használják érdemtelenül. Az ő égisze alatt nem lehet
sem bürök-módra vegetálni, sem agressziót lebonyo- lítani. Aki magán érzi
az ő tekintetét, az tanácsokat kap tőle, ilyeneket: »ne ágas- kodj, hanem
térdelj le, ha önmagad fölé akarsz nőni!«.
Azzal zárnám hiányos, ide-oda kapkodó
gyümölcsböngészéseimet, hogy miért ragadott magával Pilinszky János? Mikor
katonaság után egyetemre kerültem, és kisebbségi érzésekkel, egzaltáltan,
tele babonával, falusias esetlenséggel, gügye jámborsággal, idejétmúlt
öltözetben, facsarodó lélekkel, védtelenül, eszem helyett a szívemet használva,
az otthoni nehézségek savanyú levegőjével az orromban, teljes bizonytalanságban,
küldetés-tudattal, mocsai senkiként, az örökségem jármával a nyakamban
vánszorogtam a bölcsészkar lépcsőin, szükségem volt egy plebejus költőre,
akinek a verseit mormolhatom, zaklatottságomat altatgatni, hogy túlzott
szorongásaimban ne vessem le magam a legfelső emeletről az utcára. És Pilinsz-
kyről rögtön láttam, hogy mezítlábas költő, ezért kellett nekem ő, a nyomorultak
lelki támasza.
* A hagyatékból előkerült kézírásos, vallomásos próza, mely megvilágítja a költő tragikus létszemléletét is. (A szerk.) |