|
Miklóssy Endre
Hamvas Béla, az
óceán
(részlet)
25.
A magyarok azonosságtudata mindig is
erősen átpolitizált volt, annyira, hogy például Bibó István helytálló megjegyzése
szerint egy nyugati ember ezt még megérteni se képes. Nem volt ez másképp
a negyvenes évek végén se, a totális hatalomátvételre való készülődéskor.
Ugyanez például Oroszországban kvázi-vallási természetű volt, Kelet-Németországban
meg csak egyszerű rendészeti kérdés. És ekkor zavar keletkezett hazánkban,
mivel a célkitűzés szembetalálkozott egy sor nem politikai természetű szellemi
jelenséggel, élükön Hamvas Bélával, aki mind ez ideig az "átkozott történettel"
csak mintegy fátyolon keresztül foglalkozott, mivelhogy irreleváns, felszíni
jelenségnek tekintette mindazt, ami körülötte történt. Ráadásul olyannak,
mint ami méltatlanul sok érdeklődést köt le a fontosabb dolgok rovására.
Az adott pillanatban azonban ez az ezotéria a Hatalom politikai kategóriái
számára nehezen megközelíthetővé tette őt: láthatólag nem volt se fasiszta,
se nacionalista, se reakciós, se klerikális, se kapitalista - ám - igen
jól látható volt, hogy valamiképp mégis megengedhetetlenül kilóg a sorból.
Hogy az ügy kezel- hetővé váljék, egy igazi filozófiai nagyágyút kellett
felvonultatni ellene, aki aztán megalkotta a "veszélyes tehetség" fogalmát.
A dialektika bonyolult körmondataiba rejtve ez valami olyasmit jelent,
hogy az illető - széleskörű műveltségénél fogva, amit nem a megfelelő irányba
kamatoztat - alkalmas arra, hogy megzavarja kevésbé olvasott emberek fejét.
A filozofikus küllemű ítéletből adódó konzekvenciákat aztán már nem volt
nehéz levonni a Vizsgálóbizottságnak (inkvizíció).
Hamvas számára
ez a helyzet teljes átgondolását tette szükségessé. Elsősorban nem is a
totális szilencium miatt. A szellemi elszigeteltség pozícióját, nagyszámú
publikációja dacára, eléggé megszokhatta az előző évtizedekben is. Itt
azonban morális kérdésként vetődött fel, hogy lehet-e tudomásul venni azt,
hogy mit tiltanak. "Csak arról érdemes beszélni, amiről nem szabad" - mondja
Hamvas, és így nyílik meg az életművében egy új dimenzió, amit talán rombolás
fenomenológiájának nevezhetnénk.
Aki éber,
az számíthat arra, hogy találkozik azzal, amire éppen szüksége van. Így
kapta Hamvas Béla a "csütörtöki beszélgetéseken" Szabó Lajostól a helyzet
feltárásának három, egymással összefüggő kulcsfogalmát:
- hazugság;
- erőszak;
- kizsákmányolás.
26.
Ha a hiteles információ a valóságról
szól, vagyis cselekedet a realizálásra, akkor a nem hiteles információ
micsoda? Többféle módon lehet nem hiteles, ezek közül a valóság szándékos
megmásítását hazugságnak mondjuk. Ha a nyelv teremtő erő, akkor a hazugság
nem lehet más, mint a létrend felforgatása, "ellen-teremtés". Különös figyelmünket
az az eset érdemli meg, midőn ez komplett világrendszerré növekedik. Íme:
"Ha a huszadik században az intelligens európai elutazik és idegen határra
érkezik, az útlevél és vámvizsgálat után odamegy valakihez és így szól:
Ebben az országban
idegen vagyok, legyen olyan szíves kérem, mondja meg, mi az, amit Önök
itt most hazudnak?
A bennszülött
erre azt feleli:
Arroborri.
Mit jelent
ez a szó?
Pontosan senki
sem tudja.
Hatása észrevehető?
Hatása észrevehetően
nagy. Régebben paotaban éltünk, de az megbukott. Azóta egész életünk az
arroborri jegyében áll, és az országban arroborriális virágzás tapasztalható.
A közállapotok...
Az idegen
bólint. - Köszönöm uram, ne fáradjon, a többit már tudom."
(Óda a huszadik századhoz)
Ennek a teremtésnek, mint látható, éppúgy
van egy kiinduló alapszava, mint a valóságosnak, és a hozzá fűződő várakozás
annyi, hogy az alapszó kicserélésével megváltozik maga a világrend. Ez
a rendszerbe szedett hazugság - meghatározó történelmi élményünk - már
láthatóan azonos a tébollyal.
A kezdet kétségkívül
a szekularizált vallásban, a tudományban van. A tudomány sokáig "tiszta"
megismerő aktusnak látszott - de mint már világos, steril megismerése nincs,
az ismeret célja a Hatalom. A modern tudomány "szívtelen hatalmi ösztöne"
Karl Jaspers szavával, nem kisiklás és pervertálódás eredménye, hanem immanens
velejárója annak az "értékmentességnek", amit az objektív megismerés döntő
kritériumának tartanak. "A tudomány világa mintha nem csupán személytelen
és közömbös lenne; minden jel arra vall, hogy ennek a világnak az ember
ellen határozott éle van, mintha abban a humánum iránt valamely titkolhatatlan
gyűlölet, csaknem bosszú forrna, és amelynek tevékenysége az emberi élet
megkínzása és megrontása lenne. A tudomány megállapításainak észrevehetően
szándékos megsebző jellege van, mintha a tudomány az ember iránt különös
ressentiment-t táplálna. Ezért a tudomány világa nem nevezhető egyszerűen
szükségszerűségnek, nem egzisztenciátlan, hanem antiegzisztens; nem indifferens,
hanem életellenséges; nem humánus, hanem antihumánus; nem objektív, hanem
kegyetlen, és az emberi értékek iránt észrevehető animozitást táplál. Mindez
persze igazolhatatlan. De hogy mindabban, ami a legutóbbi félszázadban
történt, a tudománynak mint legfőbb aktív tényezőnek és iniciátornak, keze
benne van, és mindaz, ami történt, a tudomány jegyében történt, az közismert.
Tudomány a legmagasabb értékjelző. Tudomány a legjobb üzlet. A tudós az
abszolút tekintély. Tudomány nélkül nincs sem fasizmus, sem nemzeti szocializ-
mus, sem fajelmélet, sem kommunizmus, nincs gázháború és baktériumháború,
nincs légi háború és gépesített háború; tudomány nélkül nincs őserdők kiirtása,
tengerek kirablása, állatok halomra gyilkolása, tudomány nélkül nincs sem
Cseka, sem Gestapó, sem Auschwitz, sem gyurma; nincs Katin, Hirosima, Korea,
Magyarország, Tibet. S ami különös, hogy mintha mindez nem a tudomány akaratlan
következménye lenne; hanem mintha ezekben a hajmeresztő tényekben a tudomány
életgyűlölete lényegében nyilatkozott volna meg. A huszadik század második
felében az ember szüntelen rettegésben él, nemcsak azért, mert a tudomány
hatalma a földet bármely pillanatban elpusztíthatja, hanem még inkább,
mert ez a hatalom még abban az esetben is, ha a puszta életet meghagyja,
az embert normális életrendjétől megfosztja és életét olyan egyre értéktelenebbé
váló vegetatív létté fokozza le, melynek semminemű jelentősége, súlya,
szépsége, igazsága, komolysága, világossága többé nincs." (Németség)
A "tudomány"
nemcsak a végrehajtási technikákat szolgáltatja, sőt elsősorban nem is
azt. A tudomány az elkerülhetetlenséget, a szükségszerűséget, egy nem létező
Isten létező és kikerülhetetlen szándékának a vakhitét szolgáltatja. A
magja e "tudománynak" hallatlanul egyszerű, néhány szeminárium alatt elsajátítható,
és az alanya ettől mindentudónak érezheti magát. És ez nem is csalás,
tényleg csak ennyi az egész, belefér néhány lapidáris közmondásba,
hogy mi mit határoz meg és néhány ehhez hasonló bölcsesség. További magyarázat
azután az égvilágon semmihez se kell, elegendő ráolvasni egy megfelelő
szentenciát.
Eme új és kényelmes
mindentudást a "tudomány eredményei" kellene hogy szavatolják - de eredmények
ide vagy oda, ez csak erőszakkal sikerülhet. Láthattuk Hamvas Béla sorsán
is, hogy milyen egyszerű győzni egy vitában.
Szép új világ
- szebb és újabb, mint Aldous Huxleynál. "A csimpalacsán hivatal fél. Állandóan
készül arra, hogy az egész Föld egyszerre csak meg fogja rohanni. Ami annyit
tesz, semmi egyéb, mint óvintézkedés. Minden emberfölötti erejüket belevetik,
mert tudják, hogy hiába, a klán fenntartása lehetetlen, az egész életrend
fantazmagórikus utópia újult őrjöngése. Az egész birodalom szabadságiszonyban
él. Az egyéni tudatot meg akarják semmisíteni és felszívni a klánba. A
törvény követ- kezménye nem a nagyobb rend, hanem a nagyobb rendetlenség.
Nem a morál növekszik, hanem az immoralitás. Nem a tiszta közélet, hanem
a korrupció. Minden szabályozó bizottsággal nő a kémek száma, a rablók
és tolvajok számai, a terroristák száma, a névtelen levél-írók száma, a
fajtalanoknak és a részeges- kedőknek a száma. Itt mindenki fél ember és
személy és szabad lenni. Itt kísérlet történik a személyiség likvidálására
- reménytelen vállalkozás a személyiség fejlettségének mai fokán, s e reménytelenség
teszi e vállalkozást oly mérgessé. Sok millió embert kiírt, de nem halad
egy tapodtat sem." (Szilveszter)
Van valami
elképesztő abban, ahogy a világ azonnal napirendre tér mindezek fölött,
mihelyt véget értek. Van szociológia és közgazdaságtan, van filozófia és
van vallás, könyvek hosszú sora és konferenciák tömege, okosak és higgadtak,
olyanok, mintha semmi sem történt volna. Hiszen volt ok arra, hogy bármi
is történjen? A fogát pedig nem csikorgatja senki.
Ha "semmi
különös" nem történt, akkor ez a "semmi különös" megint megtörténhet. Jó
lenne ezért mégis tudni róla valamit. De honnan - ha azok, akiknek dolguk
lenne, nem ezzel foglalkoznak?
Hamvas Béla
végül is könyvtáros. Hozzákezd tehát a szükséges könyvtár feltárásához,
és elvégzi ezen belül a governológia, pontosabban a kritikai governológia
alapvetését. (Értekezés a közigazgatásról) E mostanáig ismeretlen
új tudományág ilyen alapműveket produkál, mint "A Hivatal packázásai",
"A közigazgatás anatómiája", "A felülről való hamisítás", "A rablók a szentélyben",
"Az őstitkár", "A hivatalnok dalai". Ismerteti és kommentálja e műveket,
leírja a tárgykörrel foglalkozó tudományos társaságokat és konferenciákat,
a hatóság- szociológia nemzetközi közleményeit, figyelemmel kíséri az egymás
munkáit folyamatosan továbbépítő kutatókat, összefoglalja a tanulságokat.
Lorenz Teig,
a nagy német tudós, a tőle elvárható alapossággal a hivatalnok- verseket
elemzi (Óda a kimutatáshoz, Kihallgatás a Főnök Úrnál stb.). Szerinte a
fő jellemvonásuk a történet minden korszakában az érzelgés és a bestialitás.
Mr. Thorndyke azonban elégedetlen ennyivel. Az ő történeti vizsgálódásai
szerint a hivatali aktus lényege a népnyúzás gyönyöre. A történelemnek
- mint már emlí- tettük - három korszaka van, a küzdelem a farkasok ellen,
az ellenséges horda ellen, majd a kormányzói palota ellen. Oussard itt
azt kérdezi, miképpen lehetséges, hogy a civilizáció tehetetlen a hatalmasok
létrontása ellen? A konferencián e kérdés tisztázódik. A magyarázat az,
hogy a hivatal a létrontást jognak és igazságnak tudja feltüntetni. A hatását
a szentélyből fejti ki, a király (a szakrális hatalom) és a nép
közé beékelődve. És így tovább, Swiftre emlékeztető elánnal.
S ha valaki
azt mondaná, hogy mindez nincs, hogy Lorenz Teig vagy W. C. Thorndyke csak
fikció, annak azt felelhetjük: az nincs, hogy e művek csupán Hamvas
fantáziájában létezzenek. Tisztelt kultúra, tisztelt tudomány, tanszékek,
nagydíjak és konferenciák, ugyan miről tetszenek beszélni, ha nem erről?!
A düh megköt,
a nevetés eloldoz. Meg kell tanulnunk nevetni. De lehet-e? Kierkegaard
szerint igen. A humorista - mondja - Istenről alkotott képét veti össze
az előtte állóval, ám vallásos szenvedély nélkül. Láthatólag a "jó keresztény"
nézőpontjából Maya fátyláról beszél itt. A világ nem egyszerűen tünékeny,
hanem esendő és éppen ettől válik tünékennyé is. Gonoszsága egyúttal az
irrealitását fokozza - noha ő éppen az ellenkezőjét véli. Ez teszi nevetségessé.
A vallásos szenvedély hiánya pedig a megnyugvást biztosítja - a megnyugvást
elfogadás nélkül. A humorista derűs, hiszen hatalom híján is fölötte áll
a Gonosznak.
Ha az ember
az őrületet rendszerként akarja megérteni, akkor csak újabb őrületet gyárt.
Ekképpen csorbulnak ki sorban az elméletek a mi huszadik századunk magyarázatánál.
De akkor mit tegyünk? Ezt is Kierkegaard mutatta meg. Nem rendszer kell
ehhez, hanem "anti-rendszer"- paródia, mint a "szorongás fogalma" Hegel
nagy dialektikus mániája szerint. Mintha a lét alapélménye valóban rendszerezhető
volna ily egyszerűen: "Útbaigazító pszichológiai vizsgálódás az eredendő
bűn dogmatikai problémájának területéről..."
E modorban
fejti meg Hamvas is századunk titkát két embertípus küzdelmével. A Hegeliánus,
aki egy eszme nevében a világot meg akarja rendszabályozni, és a Nagy Neurotikus,
aki ezen kétségbeesik. A terrorista inkvizítoron jól esnék nevetni, persze,
hiszen ettől, mint láttuk, felülkerekedünk rajta. De miért nevetséges az
ő ellenlábasa is?
Hamvas szerint
azért, mert túlértékel, mert a látszattal szemben más látszatokban kíván
bizakodni - például abban, hogy "majd a nők felszámolják ezt a rendszert"
mivel eredendő érzékük van a slampossághoz. De láthattuk sajnos, hogy ez
éppen nem igaz, sőt a nő adott körülmények között még iszonyatosabb tud
lenni. Ahogy Jung mondja, úrrá lesz rajta a tudatalattiban lakozó animus,
az ösztönélet legvadabb élményeitől inspirálva. Derülni azonban csak ezen
lehet igazán, ezen az antilényen, aki még a spirituális dimenzióban is
meg tudja valósítani a maga féregszerűségét.
Rablók a szentélyben
- ez a közösség kisajátításának a zárómondata. De a magyarázathoz elérkezett-e?
Nyilván nem, hiszen ez a "szentély" kívül van, tehát a személy szemszögéből
nézve maga is csak káprázat. A valóságban emberek vannak és cselekszenek
- őket kell szemügyre vennünk.
Amit a tudomány
pervertálódásáról vagy a közösségen elkövetett erőszakról mondtunk, az
csak eszközt ír le és nem okot. A Gonosz forrása Hamvas elemzése szerint
Channanban van, a Jézus halálát valójában eldöntő nagyúrban, e megha- misított
Mindenhatóban. Ezt a világot ő rendezi be minekünk, különféle változó eszmékre
hivatkozva - nem mintha ő maga hinne bármelyikben is, egyedüli hite az
erőszak. Párnázva, bebugyolálva, látni ne lehessen. Ő tulajdonképpen csak
egy modor: hallgatni, fölényesen mosolyogni - csak semmi érvelés! Hiszen
minden argumentum sebezhető. A kinyilatkoztatást, mint láttuk, nem lehet
bizonyítani, amit tehát bizonyítani kell, az nem lehet kinyilatkoztatás.
Suttogni kell, mintegy mellé- kesen és minél disztingváltabban. Ez a stílus
voltaképpen parancs, csak jóval hatásosabban előadva. Aki ordít, az mintha
félne attól, hogy nem hallják meg. Tulajdonképpen az volna a legjobb, ha
beszélni se kellene, maguktól találnának ki mindent a rettegő alárendeltek...
"Ettől a modortól
mindenki megszédült lassanként, így mára általánossá vált. És ami a legnagyobb
baj, egy igazi minőségérzéke valóban van ennek a típusnak. Az érzék a csaló
leleplezésére, azére, kiben burkoltan él még a tisztességnek valami szikrája.
Mert ezt azonnal kiveti, hűvösen és szívtelenül", der Fürst dieser Welt,
mondja Luther az ő nagy himnuszában...
Ezen a világkörön
belül él az emberi panoptikum többi figurája: az élni-csak-kell plankton,
kit a hullámok sodornak, a szektás világjobbító, ki a rögeszmét komolyan
veszi, a Világnézeti Tömeggyilkos, ez a sarokba szorított legszomorúbb
ember, és valamennyiünk kedvence, a Fürge Huncut. Hamvas különben ezt a
lényt majdnem őszintén bámulja: mindenütt azonnal otthon van és érvényesül,
mivel semmiféle olyan belső értékrendje nincs, ami ebben gátolná. A fesztelensége
bámulatra méltó. A belső üressége, mert hiszen nyilvánvalóan erről van
szó, csak egyetlen lépésre van attól, amit a hinduk sunyának mondanak -
a rögeszmétől mentes abszolút tökéletességtől. Tanulnunk kéne tőle, tanulni
és ezt a léttechnikát jóra fordítani.
27.
Hazugság, erőszak, kizsákmányolás. -
Szabó Lajosnak Hamvas által gyakran használt kategóriái a világot megrontó
erőkről. De mögöttük mi van? Vagy más- képp szólva: honnan ered
a Gonosz? Valahogy az emberből - de miképpen?
A Jótól való
elfordulás okára Kant három elvi lehetőséget lát. Tekintsük ezeket fokozatoknak.
Az első az
emberi természet esendősége (fragilitas), midőn nincs erőm követni azt,
amit máskülönben jónak találnék. Valaha, azt mondják, ebbe a típusba tartoztak
a bűnözők, és az igazságszolgáltatás mind e mai napig erre az elvre épül.
A processzus célja megvilágítani a megszegett Jót, és az a kívánatos joghelyzet,
ha a tettes maga is elismeri a bűnösségét. Nos, ettől sebesen távolodunk,
ami azt jelenti, hogy erősen csökken az egyetemes Jóba vetett hit. A morális
értékrend privatizálódik.
A következő
fázis az elme morális fogyatkozása (impuritas), midőn a tettek normája
már nem a Jó, hanem különféle tisztátalan dolgok. Ezt aztán ismerjük, ilyenek
a nagy világmegváltó ideológiák. Így járt például a szocializmus, amely
meg akarta buktatni a Pénzt és a Munka igazságát megvalósítani - miközben
tudomást se vett a valóságos rosszról: hazugság-erőszak-kizsákmányolás.
A megszabadítás feladatát, a Munka társadalmának a felépítését ezért az
államra bízta. "Az állam pedig eszközként a pénzt, a korrupciót, a bankokat
és a tőkefelhalmozást, az értelmetlen termelési őrületet használta fel,
amelyben a munka elveszítette a pozitív jelentőségét, és a par excellence
érték nem a dolgozó élő ember lett, hanem a pénz." Ez a típusú gonosztett
már igen nehezen megfogható, lévén teljes egészében egy eszme megvalósítása,
egy eszméé, amely mintegy morálisan "tartja a hátát" az elkövetett tettekért.
Dosztojevszkij elmélkedik sokat a bűn ezen típusán, teljességgel prófétailag.
A dologban az az iszonyú, hogy az ilyen módon elkövetett gaztettek méretei,
mint azt Szolzsenyicin kimutatta, nagyságrendekkel múlnak felül minden
hagyományos bűnözést. Ezt a típust még megfogni se lehet, ugyanis ő "jót
akart" és "hitből cselekedett". A világnézet: diszpenzáció a gaztettekre.
Valahogy még
ez is megérthető. Kant azonban logikailag lát egy harmadik lehetőséget
is. Ez a vitiositas, midőn valaki a gonoszt önmagáért teszi, mint a jó
tudatos ellentétét, és nem is személyes előnyök miatt, hanem pusztán azért,
hogy pusztítson és romboljon. A königsbergi felvilágosult azonban ezt a
lehetőséget kizárja, azt állítván, hogy ok nélküli okozat lenne, és így
nem fér össze a dolgok rendjével.
A vonakodás
a vitiositas elfogadásától teljesen érthető, mert különben kiesik alólunk
a morális és ésszerű cselekvés lehetősége. (Erre is Szolzsenyicin hívta
fel a figyelmet a Rákkórház című regényében.) Ha ugyanis valakit
gonosznak tétele- zünk, ha úgy véljük, cselekedeteinek a célja maga a tiszta
gonosz, akkor azzal átvettük az ő elsőszámú ideológiai fegyverét, a manicheus
dualizmust. Hiszen az ilyennel nincs mit kezdeni, likvidálni kell, és ez
csak az ő fegyvereivel lehetséges.
(Milyen szánalmas
volt 1945-ben az egész világ, amint a GYŐZELMET ünnepelte... Miféle győzelem
volt ez? Mindaz, ami ellen a háború folyt, ami ellen milliók áldozták az
életüket, itt volt már, a front "győztes" oldalán.) Ha viszont megfogadjuk
Tolsztoj tanácsát és nem szállunk szembe a gonosszal, akkor elpusztít.
Ha ugyanis valóban gonosz, akkor hiányzik belőle a szelídség erkölcsi erejének
az elismerése.
Csődöt mondott
az ésszerűség, csapdába kerültünk. Ha valóban van Gonosz, akkor a cselekedeteinknek
nem lehet morális mércéje. "Érvénytelen minden határ."
28.
"A kivágott ember már nem tudja, hogy
micsoda" - írja Henri Michaux.
Egyszer volt,
hol nem volt. "A fagylalt-korszaknak immár vége, és valami egészen más
kezdődik." (Ugyanis)
Volt egyszer
egy gyerekváros, hiányosan nevelt gyerekek megjavítására. "Család nincs,
vallás nincs, szeretet nincs, de van jólét, tudomány, szabadság. Így aztán
minden nap rablás, erőszak, betörés, nemi baj, néha gyilkosság. Ezek itt
nem félnek. Nem siratják magukat. Élni akarnak. Itt már nem arról az ősi
biológiai törvényről van szó, hogy az erősebb megeszi a gyengébbet - nem,
ez a korrupció aljas és hazug, piszkos és sötét. Annak kedvez, aki gyáva
és mohó."
Öt siheder
megszökik és rászabadul a társadalomra, olyan léttechnikával fel- fegyverkezve,
amely kivédhetetlen. Minden társadalom ugyanis valamiféle elvek megegyezéses
többé-kevésbé elfogadására épül, amibe az önkorlátozás is bele- tartozik.
De a mi ifjaink ezeket csak hirdetik és kizárólag másokkal kapcsolatban
érvényesítik. A csapdájuk abban van, hogy hiába jönne rá bárki a trükkre.
Ha továbbra is komolyan veszi az elveket, akkor asszisztál a démoni mutatványhoz,
morális és intézményi fedezetet nyújtván hozzá. De ha védekezésül ő is
megszegi az elveket, akkor meg egyenesen tettestárs.
Így lesz a
szökevényekből államfő, akadémikus, rendőrfőnök és nőstény ördög (ismerős
valahonnan...) Egyikük valahogy megmarad embernek.
Az emberek
nyomorba döntésével kezdik. A pénz kerül a munka helyére, és ezzel megszűnnek
az életlehetőségek. De mégse, az emberek pénz nélkül is életben maradnak,
elemi létfeltételeik így is biztosíthatók. Ha a társadalom (pontosabban
az a hatalom, amely így nevezi magát) nem tart igényt rájuk, akkor készítenek
maguknak egy póttársadalmat, ahol egymás számára ismét fontossá válnak.
Romos krematórium, mint lakás, hulladék mint táplálék - sőt hajdan-volt
életük romos használati tárgyai, funkciótlan rituális jelentőségű kacatjai,
a közös nyomorból kinövő elemi szolidaritás valami sajátos életszentséget
alakít ki. Boldogok a szegények, mondja az Evangélium...
De szabad-e
bárkinek is boldognak lenni? Az ördögcsapat hatalmát ez az egész nem érinti,
és mégis hadat üzen a koldusidillnek, felperzselik, lemészárolják őket.
Az ész itt
megakad a magyarázattal, valóságos lénnyel találkozott, és annak a mércéje
- jónak-gonosznak egyaránt - önmagában van. Visszatekintve az erkölcsi
világrend korszakára, az csak annyi volt, hogy többé-kevésbé mindenki elfogadta.
De ha nem? Ezek a kloáka-lények, a minden alól felszabadult emberideál
végtermékei nem gyengeségből cselekszenek, és nem a jó hiányos ismeretéből,
nem, ők éppen hogy ismerik a jót, ismerik és gyűlölik, mivelhogy különbnek
tapasztalták meg önmaguknál.
Ahhoz, hogy
ilyesmi lehetséges legyen, a személyes következmények semmis- ségét tanító
nihilizmusra, a transzcendencia teljes hiányának a meggyőződésére van szükség.
A hóhér egyedüli gondja az marad, hogy tetteit még az életében rá ne olvashassák.
Láthattuk. Amíg hatalmas, addig nem is olvassák rá. S ha bizo- nyossága
volna a transzcendencia hiányáról, akkor nem is volna nagy baj, mérlegelhetné
a gaztetteit legalább az önzés ésszerűségével. Ha azonban lát valakit,
aki ésszerűtlen módon jó, akkor meginog a bizonyossága. El kell pusztítania
ezért. És így gördül tova a végtelen gonoszt teremtő regresszus.
És látám az
oltár alatt azoknak a lelkét, akik megölettek a bizonyságtételért - mondja
a próféta Patmosz szigetén az Apokaliptikus Korról -, midőn a gonosz próbálja
birtokba venni a világot, az emberi szívet.
29.
A gonosz önmegvalósítása azonban egyszersmind
önkioltás. Amennyiben ugyanis gonosz, annyiban nem lehet része a világ
rendjének. Mérhetetlen szenvedést tud okozni, de másféle rendet teremteni
nem tud. Kérdés persze, miképpen gyógyulnak be az okozott sebek. Kérdés,
hogy a gonosz az általa elszabadított lavinával nem válik-e egyetemes világpusztítóvá.
Ismereteink
szerint a Föld, a földi élet egésze valószínűleg nem pusztítható el a mi
eszközeinkkel. Kevésbé biztos, hogy az emberi létet nem lehet-e halálra
sebezni. Ezt a lehetőséget igazából maga az apokaliptikus hagyomány is
nyitva hagyja. Hamvas Béla azonban megkísérel pozitív választ adni rá.
"Az emberbe a kezdetek kezdetén elültetett, sőt az emberrel veleszületett
mag, az aranykor és a paradicsom és az eredeti teljes és magas élet helyreállítására,
(Isten országának megvaló- sítására) legyőzhetetlen hatalom. Az aranykor
realizálásának útja negatív. Ami azt jelenti, hogy sorra próbálja ki az
összes lehetőségeket és minden kísérlet, amely nem az aranykor megvalósítását
segíti elő, sorra megbukik. Minden kísérletnek meg kell buknia, végül csak
egyetlenegy marad, amit meg kell csinálni. »Az én birodalmamat ellenségeim
építik«, mondja az Úr. Nem akarják. Senki sem akarja. Félnek tőle, és irtóznak
tőle. De az egész, úgy, ahogy van, csődbe kerül, és minden, ami nem igazi,
kiiktatódik. Végül a valódinak meg kell valósulni." (Interview) |
|