|
Molnár Sándor
Mester és tanítvány
Kényszerű helyzet, az ír, aki nem tud.
Oka az írástudók árulása. Valakinek ki kell mondani. Annak, aki dadog,
melléfog és végül elrontja. Mit tehetünk. A hallgatás jobb. Mihelyt kimondunk
valamit, meghamisítjuk. Jézus nem írt. Buddha sem. Amíg Sophia köztünk
élt, "bőrünk volt", ahogy mondani szokás. Amióta magunkra maradtunk, szavak
után kapkodunk, mint a partra vetett halak. Erőtlenség. Szavunk van, de
életünk nincs. Félelem, gyengeség, az elveszettség tudata vett erőt rajtunk.
Fütyülünk a sötétben, szavak után kapkodunk. De semmi sem véd meg. Mindegy.
Az első vízözön még csak egy könyvet szült, az életből a betűkbe költözött
éberség. A víz- és tűzözönök szaporodása szaporítja a betűk számát. Gyarapodik
a halott anyag. Zsugorodik az élet, de szaporodik a szó. Egyre mélyebb
sötétség borul ránk, de a könyvek száma nő. Lao-ce, Hérakleitosz életműve
vékony füzet; Nietzsche, Sesztov kötetei megtöltik a polcokat. A virtuóz,
csepűrágó és dilettáns dolgozatok millióiról most szó nincs.
Mesterem azt
mondta: "Nem ismerjük a brahmanok tudását, mert nem írtak. A tanítást a
ksatriják jegyezték le, de ők azt félreértették." A hallgatás jobb.
A történet
megfogott: Tsi Fang We minduntalan Ki Kung mestert idézte. Megkérdezték
tőle: Ő volt a mestered?
- Nem - volt
a válasz. Idézem, mert a taóról találó dolgokat mondott.
- Hogyan,
hogy mestered sohasem idézed?
- "Az az ember
volt ő, aki az igazság szellemét elérte. Alakja szerint ember, lénye szerint
azonban, mint az ég. A világhoz teljesen alkalmazkodott, de valódi lénye
a mélységekben rejtve élt, minden dologtól távol. Ő maga igénytelen, de
minden élőlény igényét elismeri, annak, aki a Taóban erőtlen, példát nyújt
és az embert felébreszti. Tevékenysége nyomán az ember megszűnik gondolkozni.
De ha valaki idézni akarná mondatai közül egyetlen alkalmasat sem találna."
Nem kell találó
mondat. Azt is elrontom, ami hozzám került. Mit akarok hát?
Buddha azt
mondta: "Lesznek a jövőben magas bodhiszattvák, az utolsó időkben, a végső
percekben, a jó törvény lehanyatlásának idejében, lesznek erőteljes és
jó és értelmes lények, akik az igazság gondolatát meg tudják formálni.
Mindezek, az érdemek mérhetetlen és megszámlálhatatlan mértékét gyűjtik
és tartják fenn."
A Buddha által
említett "utolsó idők" szörnyű és véres iszapjában az erőteljes, jó, értelmes
lény, aki az igazságot megformálja minden mai hiedelemmel szemben valóban
létezik. Láttam. Az elszabadult és mérgező őrület korszakában találkoztam
a normális emberrel. Egy erőteljes, jó és értelmes lénnyel, aki az igazságot
életével formálta meg. És nem csak láttam, de atyai barátom, mesterem volt.
Hódolat a mester lénye előtt.
Mesterem írt.
Művei fennmaradtak. Hozzáférhetőek. Sorsuk az időben előre ismeretlen.
De az ember több mint a mű. A mester halála után, azok akik életében nem
ismerték már csak a műre hagyatkozhatnak. Vagy mégsem. Nem múlik el semmi.
Különösen az, ami maga a valóság, a realizált élet.
Az emberi
élet leglényegesebb pillanata, a mesterrel való találkozás. Gyerekkoromtól
gondoltam rá, egy öreg emberre, aki a létezés titkába beavat. Pontos képem
volt róla. Kerestem. Huszonöt éves koromban találkoztam vele, harminckét
éves voltam, amikor meghalt.
Hamvas Béla
1961-ben tíz gépelt oldalnyi szövegben hódolatát nyilvánította mestere
előtt. Ebben a következőket írja a mester tevékenységéről, a beavatásról:
"Beavatásnak nevezik azt az egyetlen aktust, vagy folyamatot, amikor az
ember leszűkült életének határait áttöri és a létezés többé-kevésbé egészét
önmagában helyreállítja. Az emberi életben van valami tehetetlenség, hogy
összezsugorodjék. Különösen kései civilizációkban. Az összezsugorodás nem
elég pontos kifejezés. Az emberi élet ugyanakkor el is homályosodik, meg
is zavarodik, el is szegényedik, le is süllyed, meggémberedik és feldúlttá
lesz. Eredeti fényét és szépségét, tisztaságát és teljes egész voltát elveszti.
Ezek szerint a beavatás kitágít és felemel és új erőket vezet be, az egészet
megnyitja, egységet és rendet teremt. A beavatás mondjuk, a normalitást
helyreállító folyamat."
A lesüllyedt,
töredék életet megnyitni a lét egészének nem veszélytelen. A beavatás veszélyes.
Az erők, melyek kitágítják és felemelik, megnyitják és rendezik, el is
sodorhatják az embert.
"A beavatásnak
legalább első fokozatát önmagától senki sem szerezheti meg. A többit is
elég nehezen."
A beavatás:
"Olyan belső folyamat, amely az emberi lélek őrületszerű megza- varodásának
(Abhumana) felszámolását kívánja elérni, minden bizonnyal, ha valakit mester
vezet, akkor is az emberi élet legnagyobb teljesítménye. Ha mester nincs,
csaknem lehetetlen. Aki mégis belefog, az a teljes megzavarodást kockáztatja.
A mélytudat felkeltett erői elragadhatják. Elmebajba, öngyilkosságba, elzüllésbe,
bűncselekményekbe, mániákba menekül."
Tíz gépelt
oldalon hódolatát mestere előtt lerótta, hiszen az emberi életnek nincs
lényegesebb pillanata a mesterrel való találkozásnál.
Keresztes
Szent János írja: "A természetfeletti kinyilatkoztatást is csak akkor fogadjuk
el igaznak, és csak akkor hagyatkozhatunk teljes bizalommal reájuk, ha
az illetékes ember száján keresztül jut el hozzánk."
Még az Isteni
kinyilatkoztatás is csak akkor érvényes, ha azt valaki attól az embertől
kapja vissza, megvizsgálva és jóváhagyva, aki reá nézve Istent helyet-
tesíti. Ez az ember a mester. Tőle kell hallania igazolva, ugyanazt, amit
Isten szól. Mert embert, ember kell hogy vezesse. Nem a vak, aki vállalkozik
a világtalan vezetésére, hanem a normális ember, az éber lélek. "Az ember
ne bízza a lelkét akárkire." Az isteni kinyilatkoztatást is csak akkor
kapjuk meg, ha a mestertől jön, addig nem a miénk, s így semmi hasznunk
sincs belőle, mondja a szent.
És Nietzsche
a ksatrija kijelenti, hogy a hódolást meg kell tanulni. Aki nem tud meghódolni,
az tömeglény. Ahogy nagy embereink gondolatait - ha egyáltalán - tudomásul
veszi, az komédia. Az intellektuel csőcselék, ha befogadja is az átfor-
máló és megrendítő gondolat hatalmát, lelke mélyén meg van sértve. Fenyegetett
önállóságukat neveletlenséggel nyilvánítják ki. Nietzsche szerint, ha támad
egy ember, aki meg tud hódolni, akkor a hálát megszállja a szellem.
Albert Einstein,
a tudós mondja: "Aki nem tudja elveszíteni magát a tiszteletben, az jelentéktelen
marad."
Keresztes
Szent János szerint a mester Isten képe itt, a világban, csak az ő jóváhagyása
tesz érvényessé.
Nietzsche
szerint a hódolást meg kell tanulni, s akkor a hálát megszállja a szellem.
Einstein szerint
el kell veszíteni önmagunkat a tiszteletben. Ugyanazt mondja a szent, a
ksatrija és a tudós.
A mester az,
aki a létezés egészét önmagában helyreállította.
Ki a tanítvány?
"Tanítvány
az, aki magát mesterének feláldozza." Aki magában az alázatot fölébreszti.
Az intellektus kevélységét fölszámolja és meghódol.
"Tanítvány
az, aki magát mesterének feláldozza. A stréber az, aki a mestert áldozza
fel önmagának. Feláldozza és kizsákmányolja és kifosztja, mindezt úgy,
hogy látszólag meghódol, sőt hódolatával kitűnik, valójában a markába vigyorog.
A stréber a tanítvány ellentéte.
Nem ismerek
embert, aki a dicsőségtől távolabb lenne, s akit a siker inkább megejtett
volna.
Mindenkinek
megengedem s így nekem is jogom van valakit nem szeretni. Már csak azért
is, nehogy túlságosan bűntelen legyek, szent, vagy bölcs. Nos, én nem szeretem
a strébert." (Hamvas Béla)
Az utolsó
időkben, a végső percekben, a jó törvényének lehanyatlása idején nemcsak
erőteljes, jó és értelmes lények lesznek, hanem sokkal inkább hamis próféták:
"Mert hamis Krisztusok és hamis próféták támadnak, és nagy jeleket és csodákat
tesznek, annyira, hogy elhitessék, ha lehet, a választottakat is. Íme eleve
megmondottam néktek. Azért, ha azt mondják majd néktek: ímé a pusztában
van; ne menjetek ki. Ímé a belső szobákban van; ne higgyétek." A hamis
próféta, az álmester az ördög horga, mellyel lelkekre vadászik.
Az álmesterek
nagy jeleket és csodákat tesznek. A valódi mester a legkisebb árnyalatokról
ismerhető fel. Egy mozdulatról. Egy szóról. A hallgatásáról. Olyan mint
egy pohár tiszta víz.
Ahogy egy
erő bélyege a hamis próféta és a stréber, ugyanúgy egy másik erő képe a
mester és tanítvány. Az egyik bázisa a semmi rettenetes szelleme; a másiké
Isten. Ahogy az egyik hazug, megsemmisítő és értékromboló, úgy a másik
igaz, megtartó és értékigenlő.
Az utolsó
időkben, az apokalypszist megtöltő "modern rabszolga tömeglény" - ahogy
Nietzsche -, az "érzéketlen emberi iszap" - ahogy Mereskovszkij nevezi
- uralma idején az élet szűkül és összezsugorodik. Zsugorított lélek (ezer
embernek van egy lelke) zsugorított értelem, zsugorított emberi lények.
Minden mozdulatuk valamit kizár. S ezzel a megsemmisítéshez közelíti.
De annak számára,
aki a kimeríthetetlent megtalálta, a határok érvénytelenek. Védelem nélkül
él, elvek és világnézetek nélkül, és minden pillanatában az egész állandó
jelenlétében. Ez a realizált élet a személyiség, a szabadság és a szeretet
jegyében.
A szabadság
azt jelenti, hogy nem zsugorodni, hanem tágulni a lélek centruma felé.
A szabadság centruma az embernél magasabb. S ez Isten. A szabadság megszabadít
az önistenítéstől. A szabadság megvalósításának útja a belső hangtalan
növekedés.
A semmi rettenetes
szelleme nemcsak a biológiai izgalmak démonaival vonz, hanem "jogainak",
"igazságának", "elnyomottságának", meg nem értett és félreismert voltának
csillogtatásával is. A lázadás, az engedetlenség szabadsága visszhangot
ver, minden gyönge és gőgös emberi szívben, mondja Mereskovszkij.
A gőgös önistenítéssel
szemben, a lázadás őrjöngésével szemben, Lucifer kihívó létkritikájával
szemben, a mester így szól:
"BELEEGYEZEM.
Ebbe az egészbe itt. BELEEGYEZEM. Érti? Nem kiegye- zésből. Még csak nem
is iróniából. Vagy kényszerből, mivel másképp úgyse lehet. És ha az ember
nem megy magától, a hajánál fogva húzzák. Az egészbe itt, úgy ahogy van
BELEEGYEZEM, még akkor is ha kifogásom van és nem tetszik és úgy teszek,
mintha jobban tudnám csinálni."
"Nincs baj.
Mindegyik máshonnan jött és máshová tartozik és más irányba fut és ez a
sok együvé nem tartozó sorsvonal e pillanatban úgy bonyolódik, hogy itt
van... Nagy mű. ELISMEREM. Látszólag széttört. Valójában elképzelhetetlenül
jól van megcsinálva. BELLEEGYEZEM; Nagy mű, mondom, hiába kifogásolom,
nem tudnám ilyen jól megcsinálni."
"Az öreg mester
ért hozzá. Itt a temetőben úgy látszik, mintha az egész megdermedt volna.
De csak innen az életből, mondjuk hátulról nézve. Az egész megy tovább.
Nagy mű. BELEEGYEZEM."
"Az ő dicsősége
olyan nagy, hogy még a leköpdösött oltár is őt dicséri. Az öreg Mester
és én ezen a ponton egymást kitűnően megértjük."
"Őrajta kívül
semmit sem veszek komolyan."
Van amikor
a lázadás őrjöngő hazugság. És mikor nem az? Mert létünk minden borzalma
sem érinti azt ami az emberben a valóság. A valóság teltség, az egész állandó
jelenléte. Az éber személy. Az állandó kritika, a kizárás, a káprázatban
való széthullás, leszűkülés és lázadás, hiány és éhség. A lét teljességével
az egésszel szemben minden kritika lehetetlen és értelmetlen és tehetetlen.
A kritika a kritizáló életének széthullott voltáról éhségéről és ürességének
mértékéről vall, semmi más- ról. A káprázatban didergő lélek vacogása saját
magát leplezi le, mert az "egész"-en nincs mit leleplezni.
A mester minden
kritikán felül áll. Mindenki annyit nyer a vele való találko- zásból, amilyen
mértékben föl tudja adni énjét. Amilyen mértékben elismeri az egész jelenlétét
és valóságát. "Nem fölebbvaló a tanítvány az ő mesterénél, hanem mikor
tökéletes lesz, mindenki olyan lesz, mint a mestere" (Lukács 6, 40).
Mesterem,
mestere előtt hódolatát fejezte ki. Az élet leglényegesebb pillanata a
vele való találkozás. Mestere nem írt. Egyszer azonban azt mondta neki
a lélek feladatáról: "A lélek a létben keringés közben, hogy lényével adott
feladatot megoldja, mindig más és más testet és más szellemet ragad magához.
Ez a feladat az ember személyes, egyetlen és egyszeri megbízatása."
Ezért pótolhatatlan
minden ember. Ha a koldus egyszeri megbízatásának eleget tesz, az érdemek
nagyobb kincsét gyűjti, mint a király, aki kibújt életfeladata alól. A
lázadás a lélek feladata alól való kibújás. Terhesnek találja, nem vállalja,
elbújik, védekezik, kifogásokat keres, hazudik, más vállára tolja. Inkább
szétszórja magát a szórakozásban. Befelé lezárul. Kifelé mérget gyűjt és
fröcsköl. Végül énjét is elvesztve megsemmisül.
Mesterem mestere
arra vállalkozott, hogy Európában a tudat küszöbe alatt levő lélek birodalmát
kiszabadítsa, és megjelenített felsőbb erők segítségével átvilágítsa, s
így Európában a - természet, lélek, szellem - teljességét helyreállítsa.
Erre dolgo- zott ki beavató eljárást. Feladatának a lélek átvilágítását
tekintette.
Mesterem személyes
megbízatása - úgy gondolom - a normális ember reali- zálása, az őrület,
bűn, betegség, homály, görcs, mániák és rögeszmék rendellenes és abnormális
állapotának fölszámolása. Legfontosabb szava az éberség. Normális az, aki
éber.
A normális
ember a mester. Aki őrületét átvilágította. Akiben a természetfeletti világosság
megtestesül.
"Mesterre,
nem azért van szükség, hogy az embert olyasmire tanítsa meg, amit nem tud.
Az ember egyik legfontosabb archetípusa a logikus intellektus, ezzel pedig
csaknem mindig együtt jár a kevélység, a gőg és a hiúság. A mester az az
ember, aki előtt meg kell hódolni. Azért van rá szükség, hogy az ember
magában az aláza- tot felébressze. Aki erre nem képes, aki nem tud tanítvány
lenni, az a legfontosabb dolgokban laikus és ezoterikus marad."
Lao-ce írja:
"A magasabbrendű ember az alacsonyabbrendűnek vezetője. Az alacsonyabb
rendű a magasabbrendűnek eszköze. Aki tanítóját nem tiszteli, aki tanítványát
nem szereti, nagy vakságban él." A végső szó tehát a tiszteleté és a szereteté.
Ismételjük
meg Lao-ce gondolatát, de az idézet most a Bibliából való: "Őrzője vagyok
mindenkinek, aki nálam gyengébb, ahogy engem köteles mindenki őrizni, aki
nálam erősebb."
Kétségtelen,
a 20. századi emberre idegenszerűen hat a gondolat a "maga- sabbrendű"
és az "alacsonyabb rendű" emberről. Az "egyenlőség" és az őrjöngő "diktatúrák"
rabszolga-erkölcse után. A magasabbrendű ember az, aki normális. Alacsonyabb
rendű az, aki őrületében, mániáiban, bűneiben, betegségeiben, rögeszméiben,
mint egy vak álomban tévelyeg; vagyis nem normális. A maga- sabbrendű szellemben
és nyelvben erősebb. Az alacsonyabbrendű gyengébb.
"A kötelező
hódolat a nyelvben erősebb előtt. Ön nekem mindaddig hódolattal tartozik
amíg erősebb vagyok. Abban az órában, amikor nyelvben ön lesz az erősebb,
én fogok hódolni ön előtt. Meg fogom tenni. Legyen nyugodt." Mondja mesterem
egyik regényében a mester, Márkus a tanítványának.
A földi élet
az, ahol ez a változás megtörténhet. Az őrület levetése. A kijó- zanodás.
A normálissá válás. "Minden változás a földi életen keresztül történik".
Ebben van a földi élet szentsége.
Tapasztalat,
hogy a modern értelmiségi szívesen izgatja magát magasrendű szellemi világossággal.
Ez a szellemi önfertőző hajlam. "Ami fent van ugyanaz, mint ami lent van."
A magasrendű szellemi világosság a teljes élet eredménye. A mester fizikai
élete, ahogy fát cipel, követ rak, ahogy fárad és tűri a mindennapi fizikai
megpróbáltatást, lelki élete és szellemi világossága egyetlen egész. Ezért
kell a tanítványnak a mesterrel együtt élnie. A látásért a mester egész
életét adta. Egész életének eredménye a látás, melyben részesült.
Az értelmiségi
ínyenc viszont igyekszik az egész realizált életből a szellemi izgalmakat
kiszopogatni. A világosságból értelmével fölfog valamit és úgy érzi megvilágosodott.
Azt hiszi, háromezer méter magasan fölötte áll mindenkinek. Az egész emberi
nem az ő szemében sötét, ostoba állati faj. Aki Napba néz, könnyen megvakul.
A világosságot a hatalom, a kapzsiság és a hiúság szolgálatába állítja.
Ne használjuk
a szellemet a hatalom eszközeként. Ne használjuk vagyon- szerzésre. Ne
használjuk hiúságunk és fölfuvalkodottságunk növelésére. Egyszóval ne legyünk
stréberek. Ne a mestert áldozzuk föl önmagunknak. Hanem legyünk tanítványok.
Tanuljunk meghódolni, gyakoroljuk az önfeláldozást.
"Minden mágiát
ismerek. Azért tanultam meg, hogy ne használjam". Aki nem szállt le, a
köznapok világába mesterével együtt, az fel sem juthat.
"Ahhoz, hogy
feljebb jussak, le kellett szállnom."
Minden élet
szent, akit nem hatott át az élet szentségének érzése, aki nem látta a
napi fáradalmakban kialakulni a magasrendű szellemet, aki nem hódolt meg
az éber ember élete előtt, az hiába veszi kezébe a legbölcsebb, legszentebb
tanításokat. Olyan tömény ital az, amitől eszét vesztheti.
A tanítás
végső titkát nem is a szó őrzi, azt meg kell találni. "Mindent elmon- dok,
de ezt az egyet nem. Önnek kell megtalálnia. Egyetlen bűnt ismerek, a vak-
ságot. Meg kell tanulnia látni." Mondja Márkus mester.
A tanítás
végső titkát a mester nem szóval közli, mert az nem gondolat. Nem gondolkodni
kell megtanulni, hanem látni. A gondolat igen könnyen lehet külső kör.
Bálvány.
Nagymaros, 1970
|
|