|
Vasy Géza
Időrétegek és
motívumok
Csoóri Sándor verseskötetéről
Élet és irodalom olykor nincs is egyértelműen
közel egymáshoz, különösen, ha e két fogalom rétegzettségére is figyelünk.
A politikai élet és az irodalmi élet között nyilván mindig föllelhetőek
a kikerülhetetlen kapcsolódások, viszont előfordul, hogy sem az egyik,
sem a másik nem feltétlenül képes tudomást venni az irodalmi életnek azért
vitathatatlanul részét képező művekről, pedig az egésznek éppen azok adnak
létjogot és értelmet. Vannak magukat közírónak nevező személyek, akik például
Csoóri Sándort exköltőnek tekintik és nevezik, s talán tíz vagy húsz éve
vették utoljára kezükbe a szerző valamelyik kötetét, s így, bár vélekedésüknek
semmi tárgyi alapja nincsen, "szakértő" kijelentésükkel hatnak a valódi
szakértőkre is, akiknek nagyobb része véli úgy manapság, hogy egy ennyire
vitatott életű és életművű alkotóról célszerűbb hallgatni még akkor is,
ha esetleg különvéleményük van, s Csoóri Sándort minden megszorító jelző
nélkül költőnek, írónak tekintik, aki - nyilván nem mellékesen - politikai
szerepet is vállal, s ilyenként és ezért is megítélhető, értékelhető. Igaz,
a politikában nálunk ritka a kifinomult beszéd, s a nyersebb szó gyakrabban
hibás, sőt bűnösen téves, így mindenképpen okosabb az utókor ítéletére,
higgadtságára bízni a mai politikai tevékenységek minősítését, annál is
inkább, hiszen végső soron mindent értékel és újraértékel minden utókor,
s a személyes ellen- és rokonszenvektől távolodva majd tárgyilagosabban
állapíthatja meg írói, politikusi és egyéb tevékenységek értékét, jellegét,
esetleg azt is belátva majd, hogy a lehetséges politikai másként gondolkodás
miatt az ellenfél rangját sem kell kétségbe vonni, s írói tevékenységét
sem illendő esztétikától független szempontok alapján ítélni meg. Csoóri
Sándor, az 1994 karácsonyi Hattyúkkal, ágyútűzben című két kiadást
megért verseskönyve után 1996 könyvhetére a Ha volna életem című
kötetbe gyűjtött újabb verseivel jelentkezett, s aki érvényes szót akar
mondani a szerző költői munkásságáról, annak kilencvenes évekbeli jellegéről,
az aligha teheti ezt meg e kötetek elemzése nélkül.
Az első olvasás
persze sokszor csak felületes belelapozás, s a rossz percekben rosszul
megválasztott versek aligha fejthetik ki hatásukat. Az igazi olvasó azonban,
aki nem a politikai állásfoglalást, nem az irányzat jellegét figyeli csak
meg, azaz nem a versek lehetséges publicisztikus-aktuális rétegeire, kiolvasható
- vagy annak vélt - üzeneteire kíváncsi elsősorban, hanem magukra a műalkotásokra,
az előbb-utóbb beláthatja, hogy Csoóri Sándor költészete semmiféle válságjelenséget
nem mutat föl esztétikai értelemben. Az "exköltő" állja a versenyt az idő
sokrétűen ártó hatásai közepette is. Nem kerül meg semmi kényes szempontot,
szembenéz a kihívásokkal, a létbeliekkel és a szakmaiakkat is. Nem válik
ugyan "modern" költővé abban az értelemben, hogy nem veszi át a posztmodern
újítóinak nyelvszemléletét, s így beszédmódja hagyományosnak is nevezhető,
mégis korunk, közelebbről a kilencvenes évek költőjének bizonyul újabb
köteteiben. Bár sokféleképpen értelmezik a posztmodern fogalmát, eléggé
általános vélekedés szerint nem művészeti korszakot és nem is korstílust
jelöl, hanem egy korszak korántsem egységes életérzésének, világszemléletének,
kultúrájának kifejezője. S ha valami nagy bizonyossággal tipikusnak nevezhető
e korszakban, akkor az az ember bizonytalansága, tanácstalansága, az értékek
relativizálódása, elsősorban az emberiség fejlődéstörténetének, a kívánatos
jövő lehetőségének a megkérdőjeleződése. Tapasztaltabb nemzedékek képviselői
ugyan tudhatják, hogy ez a "posztmodern életérzés nem csak közvetlen jelenkorunkban
figyelhető meg, s egyes nemzetek, társadalmi csoportok, sőt egyének életében
akár századunkban, s akár a mai idősebbek életében is nemegyszer előfordult,
de az is belátható, hogy a jelenség egyetemessége minden korábbi mértéket
meghalad.
Csoóri Sándor
is azok közé tartozik, akiknek már volt mit megtapasztalniuk a létezés
irracionalizmusából. Az első, meghatározó élmények éppen a legfogékonyabb
kamaszkorban érték, a második világháborúban, amely szülőfaluját is hadszíntérré
tette. Akkortól máig, fél évszázad történései tanúsítják, hogy a "fényes
szelek" csak közjátékot jelentettek, hogy a fejlődés viszonylagos fogalom,
s hogy a tartósabb értékek körét a személyiség inkább találhatja meg a
magánéletben és a természet világában, mintsem a közéletben, annak ellenére,
hogy ezek a szintek mind kevésbé határolhatók el egymástól. A formálódó
költői világnak is az volt egyik, már korai tapasztalata, hogy az első
sikerek mihamar kudarcnak bizonyultak, s éppen azért, mert élet és irodalom
között nem voltak olyan egyenes vonalúak és közvetlenek a kapcsolatok,
mint amilyennek ezt a kevés tapasztalatú, s a korszellem által is befolyásolt
fiatalember elképzelte. Ekkor kellett felismerni, hogy a politikum, a közvetlen
társadalmi tapasztalat pusztán igazságtartalma révén nem válik máris költészetté.
Nem ezoterikussá vált ennek következtében Csoóri Sándor lírája, csak áttételesebbé
és személyesebbé; ugyanakkor a közéleti beszédmód közvetlenebb formáit
fedezte fel az epika, az esszé műfajaiban és a filmben. A Kádár-kor világát
tekintve különös helyzet alakult ki, hiszen e kor irodalompolitikája éppen
a lírában tolerálta leginkább a társadalomkritikát. Az epikát veszélyesebb
műnemnek tartották, az esszét pedig különösen gyanús műfajnak, hiszen megköveteli
a nyíltan önálló gondolkodást. Csoóri Sándor lírája tehát nyilvánvalóan
nem politikai, hanem irodalomesztétikai okok miatt vált meg 1956 tájékán
a közvetlenebb politizálástól.
Az alkotónak
azonban minden érvényes szava valamiként politikai állásfoglalássá válik,
függetlenül a megnyilvánulási formától. Csoóri Sándor költészete már a
hatvanas években is a szabad, a független ember éthoszát sugározta magából,
sőt éppen ez a sajátosság vált legfőbb jellemvonásává, ennek következtében
lehetett később a formálódó szellemi ellenzék egyik vezéregyénisége. A
gondolataiban a szabadság birodalmát bejáró ember megélhette az annyira
vágyott társadalmi változások fordulópontját, ám a győzelem képzete igen
hamar elillant belőle, jóval korábban, mint ez társadalmilag is jellemzővé
válhatott volna. Ennek volt költői kifejezője a Hattyúkkal, ágyútűzben
kötet anyaga, de már a címe is. A kiélezett és kiélező történelmi helyzet
számvetést követelt meg, egymásra rétegezve a személyes és a történelmi
síkokat. A számvetés szükségképpen idő vonzatú, ezért vált központi elemmé
az időszembesítés, a múlt, a jelen és a jövő hármasságában. A győzelem
elillanása, a fokozódó bizonytalanságérzet pedig mindegyik idődimenzióba
nagy erővel vonta be a feltételesség képzeteit, a mi lett volna, mi lenne,
mi lehetne kérdéseit, s nemcsak az álmodozás, hanem inkább az önkritika
és a kételkedés hangsúlyaival.
Az új kötet
látszólag ennek a képzetkörnek a folytatása. Ha volna életem - hirdeti
a kötetcím és a kötetet lezáró költemény egyszerre jelen- és jövővonzatú
értelemben. A könyv egészének azonban mások a hangsúlyai, mint a megelőzőnek.
A számvetés, amelyet a különös történelmi helyzet követelt meg elvégződött,
s egy másfajta értelemben él tovább: a személyesség síkján. Ott volt az
eddigiekben ez a sík is, de míg korábban egyén és történelem kapcsolatában
a történelem volt a nyomatékosabb, s a történelmi cselekvés elmaradása,
fogyatékos, torz volta képezte a feltételesség tárgyi alapját, addig mostanra
az egyén életúrja válik hangsúlyosabbá, s a történelemmel egyenrangú létterep
a természet világa is. Ez a vonás sem újdonság, de talán soha eddig nem
volt kötetben oly meghatározó, mint most.
Mindezt leginkább
az időszemlélet fejezi ki. A néhány éve még meghatározó időszembesítés
klasszikus formái visszahúzódtak, a volt, a van és a lesz nem oly nyomatékos,
s ha megjelenik, akkor sem oly erőteljesen fejezi ki a lehetséges történelmi
dinamizmust. Nem az idő szembesítés, hanem a különböző időrétegek egymásba
építése az uralkodó eljárás, s a rétegek itt nem az egyes időszakaszok
egymásutánját jelentik, hanem az idő különböző minőségeit: a természeti,
a társadalmi és a személyes síkokat. A leíró és megítélő centrum nyilvánvalóan
az a személyiség, amelyiknek életideje átláthatóan behatárolt, éppen ezért
"nincsen ideje", hiszen "Ha volna életem, most várnék / ráérősen itt a
hegyen", ezzel szemben elmúlt "Megint egy év", "Megy az idő, megy, megy
veszettül". Az ember nem választhatja meg létezésének korát, ezért bármilyen
is az, "Ez az idő mindig az én időm". Az életidőnek van objektíven mérhető
tartama, ugyanakkor mítosza is: "Elmúltam hatvan, hatvanöt. / Amúgy elmúltam
százhúsz is." Egyre fontosabbá válik a kezdőpont, az eredet, a falusi világ,
az útrabocsátó család, ugyanakkor mind határozottabban kirajzolódik a végpont
is. Talán meglepő, ám e költői világ belső logikájának ismeretében mégis
természetes, hogy a halál motívuma elsősorban nem a szemlyes lét befejeződésének
elégikus vagy tragikus hangulataival van jelen. Az időbeli távolodás az
eredettől egyúttal közeledés is az emlékek és a motívumok szintjén, s az
időbeli közeledés a befejeződéshez egyúttal távolodás is attól a feladatok
és a motívumok szintjén. A tényleges halál képzete mellett ugyanis legalább
olyan nyomatékos a tetszhalálé, a dermedtségé, a személyes végzet mellett
az ország végzetéé, s ez a másik jelentéskör vissza is sugárzik az elsőre:
"Ha minden életemet egyszerre / élhetném is: egyszerre földön, föld alatt",
hangzik el a meghökkentő feltételezés. S mi lenne akkor? "Megy az idő,
megy, megy veszettül. / Csak én maradok mindig ott egy / fal mellett, egy
halott mellett, / egy folyton széteső ország parádés / romjai közt, hogy
csiszolt porszemeiből / hegyeit s templomát fölépítsem." (Nagy, égi
sálak) Igen, ez a templom, Ady Endre temploma, a most sem fölépített
kísért meghatározó feladatként Csoóri Sándor költői világában, még akkor
is, ha már alig remélheti, hogy az ő életidejében valami is láthatóvá válik
belőle.
A személyes
lét naptárában az évek növekvő száma ellenére sem csökkennek az elvégzendő
feladatok, s ez óhatatlanul feszültséget kelt, az emlékezés és a cselekvés
életidőszakát rétegzi egymásra. A társadalmi lét történelmi naptárában
is egyre magasabb lesz az évszám, ám a komor próféciák ellenére sem kell
egyelőre - szerencsére - az emberiség létidejének befejeződésétől tartani.
Viszont nem mutatkozik semmiféle előrehaladás, sőt, legalábbis régiónkra,
országunkra alkalmazható a hanyatlás képzete. A "parádés romok" nem fejlődési
ívet, hanem legjobb esetben is körforgást jeleznek: az emberiség nem tanul
önnön hibáiból sem. Ez a fajta történelem ellentétes az emberi értelemmel,
csak keserű látomásban ragadható meg, minősége leginkább groteszknek nevezhető.
Ezért válik egyre meghatározóbbá e költészetben a groteszk, s ennek e kötetben
hangsúlyosan a cirkusz tágan értett motí vumköre felel meg. Az országban
mindenki "mintha elvarázsolt /cirkuszban bámészkodna", s a zsibvásár, "az
évszázad torz játékai", a piacon "az elhíresedett lármázók", A szemfényvesztő
mesterkedései, a "hasbeszélő varjú" képzetkörei adják meg a motívum főbb
változatait. Megmutatkozik a groteszk jelleg az éneknek-zenének-táncnak
a cirkusz világával is kapcsolatos motívumkörében is, de voltaképpen felfelbukkan
mindenhol, színezi, ellentételezi, módosítja a fenségeset, az elégikusat,
az idillit, nem enged egyértelművé válni szinte semmit, még talán magát
a halált sem.
A létezésnek
nem a halálban, hanem magában a létben megmutatkozó ellentmondásossága,
a társadalom létének ostobasága miatt nem lehet kiegyensúlyozott az ország,
a haza motívuma. Ezért válik oly meghatározóvá az emlékidézésben is, az
áttételes képzetekben is a háború világa. Ezért kap helyet gyakran a halál,
a temető motívuma, s inkább hozzájuk, mint az élethez csatlakozóan a véré,
a csonté. Igaz, megvan mindennek az ellenpontja a motívumokban is, elsősorban
az Isten, a templom ugyancsak nem egyjelentésű, de alapvetően pozitív képzeteiben.
A társadalmi
lét körforgása célszerűtlen, önmagába fúló. Mindez az embertől függő valóság.
Körforgásszerű a természeti lét is, ez azonban az embertől függetlenül
ilyen, s célszerű. A természet összetett motívumköre ily módon nemcsak
gazdag utalásrendszert tesz lehetővé,hanem a költői világkép lényegi magját
is kifejezi: a természetben a társadaloménál értelmesebb rend uralkodik,
ott évről évre és évszakról évszakra fölépül a "templom", s ez lehetővé
teszi, hogy az összekuszált világképű ember valami fogódzót mégiscsak találjon
az emberiesített emberen túliban, embernélküliben. Már az előző kötetnek
kulcsverse volt A kert polgára, a mostaniban hasonló szerepet tölt
be a Reggel a kertben: "Nyílik a reggel, mint a boltok / és minden
itt van, ami kell nekem: / akácfa, bodza, zsörtölődő dongó / s a domb árnyéka
nyitott könyvemen."
Nem csak a
kertben, az egész kötetben, annak világában meghatározó a természet jelenléte.
Váltják egymást a nappal és az éjjel, a napfény és az eső, a Nap és a Hold,
az évszakok, s a rend soha nem bomlik fel, a törvény érvényesül, az éjszakára
mindig hajnal, a télre tavasz következik, az élet újra támad. Elsősorban
az élet elvét fejezi ki a víz, az eső, a folyó, a tenger motívumköre. A
teremtés mellett a pusztítás is erősebben szerepet játszik a tűz, a láng
motívumaiban. A körforgás- szerű természeti lét dinamizmusát fejezi ki
a szél motívuma. Az ember jelenlétét a falu és a város kettőse. A leggazdagabban
azonban a természeti világ flórája és faunája bontakozik ki. Nemcsak a
leírás, a tárgyi elemek formájában, hanem költői képek elemeként is. A
kötet 58 versében mintegy száz alkalommal említődik valamilyen állat és
ugyanannyiszor valamilyen növény. Az előbbiek közül leggyakrabban a ló
és a különféle madarak, rovarok, az utóbbiak közül elsősorban az erdő,
a fa, a fű, a bokor, s a megnevezett fajtájú fa, virág, gyümölcs. A természetnek
ez a szinte enciklopédikus részletességű képe nem a leltározás céljait
szolgálja soha: mindig a társadalmi és az egyéni létre is vonatkozik, s
ily módon magától értetődően nem lehet egyöntetű a természet képe sem,
az emberi világ ellentmondásossága arra is rávetül, de egyedül a természet
képes kivonni magát alóla. Az ember antropomorfizálja a természetet, ugyanakkor
a természet képes arra, hogy - pozitív értelemben - "dezantropomorfizálja"
ugyanezt az embert, s a beteg társadaloméhoz képest egészségesebb, de nem
társadalmon kívüli létet tegyen lehetővé a számára, vagy legalább is felvillantsa
ezt a lehetőséget is.
A természet
motívum ilyenfajta nyomatékosságának nemcsak az életkor adja magyarázatát,
s nem is csak az életrajzi tény, amely már versek sorából ismerős: az Esztergom
környéki kert. Van még egy, újabb keletű s ugyancsak életrajzi ok is: a
költő-politikust ért támadások sora, a "bűnösség" tétele. Paradoxszá teszi
a helyzetet, hogy a "bűnös" gondolatok zöme is a "kertben" keletkezett
(a Nappali hold nagyesszéje), ám kikezdhetetlennek bizonyul Rousseau
és Csokonai igazsága: a természetben "ember és polgár" lehet a bölcs. Nem
remeteként ugyan, ahogy kétszáz éve Csokonai elképzelte, mert erre a mai
világban több okból sincsen mód, de olyan emberként, aki Nagy Lászlóhoz
hasonlóan "versben bújdosó haramia" mindhalálig. Nem azzal a felfokozott
pátosszal, amilyennel a költő-előd képviselte e magatartást, hanem sokkal
elégikusabban. Részben a költői alkat, részben a kor különbözősége miatt.
Csoóri Sándor, bár Nagy Lászlóval ellentétben következetesen vállal politikai
szerepet, nem "vátesz-költő" még huszadik századi értelemben sem, azaz
legfeljebb olyannyira, mint például Babits Mihály, akinek magatartásával
és poétikai szemléletével egyre inkább rokonítható elemek jelennek meg
nála is. A kert, a hegyi szemle, a Dunán túli ország és annak magyarjai
ugyanúgy a meditáció és az őrzés alkalmai. Még a verstanban is vannak rokon
vonások (Bátortalan óda a rímekhez), s méginkább élet és halál dialektikájának
megítélésében, amiként ez leginkább a könyv utolsó ciklusában megmutatkozik,
a Menjünk haza?, az Esti kergetőzés, az Álmatlanság,
a Ha volna életem című versekben. Legárulkodóbban talán mégis a
Jónás prófétával való azonosulás (Még láttok néha) fejezi ki a vállalt
szellemi rokonságot a kései Babitscsal.
Őszikéit,
a búcsúzás verseit írná Csoóri Sándor? Hihető-e ez arról, aki így vall:
"még mindig új szavakra várok és új szemekre"? Úgy érzi ugyan, "Mintha
magamat kéne / a végső életre megteremtenem.", de három évtizeddel Második
születésem című kötete után így ír: "Tudtam, hogy három életem után / a
negyediket is úgy kezdhetem el újra, / mint aki egy kihalt fasorban / várja,
hogy megszólítsák." (Szárnysuhogásban)
Úgy látszik,
"mégis él valaki, aki itt csodát akar", s azt szeretné "hogy az lehessek,
aki voltam, / mielőtt végleg más leszek". Őszidőn sem a búcsú hangja ez,
hanem a feladatvállalásé, miként a természet sem a menekülés színhelye,
hanem ellenpontja a célszerűtlen társadalomnak. S a versek időrétegei és
motívumai azt a küzdő embert állítják a középpontba, aki nem képes beletörődni
semmilyen célszerűtlenségbe, aki a posztmodern korában is értéknek tekinti
az életet és lehetségesnek tartja annak céltudatosságát, következésképpen
értelmességét is.
(Kortárs Kiadó, 1996)
|
|