|
N. Horváth
Béla
A filológia haszna
Tasi József József
Attila-tanulmányairól
Jelentősen gyarapodott az utóbbi időben
József Attila-tudásunk. Igaz, jelentős versek nem bukkantak fel, és talán
már nem is várható, hogy a lírai életműről eddig szerzett ismereteinket
gazdagító alkotás előkerülne. A Kiss Ferenc által feltalált kötet, illetve
a benne levő szövegvariánsok, ahogy a költő újraírta, átírta és "elrontotta"
korábbi műveit, nem állítják új megvilágításba sem a költőt, sem az ouvre-t.
Legfeljebb megerősítik azt a korábbi tudásunkat, hogy József Attila rengeteg
töredéket gyártott, a rímötletektől kezdve a verscsírákig, illetve arról
a gyakorlatról, hogy olykor átírta, átideologizálta a verseit, amivel sikerült
kivívnia az egyébként sem toleráns kortársai ellenszenvét. Ezért nevezték
"szélkakas költőnek", "kétszövegűnek", s énekeltek gúnydalt arról, hogy
a költő "jobbra tér".
A prózai művek
kritikai kiadása (Tverdota György és Horváth Iván munkája) azonban jelentősen
módosította a teorikus József Attila-arculatot. A csaknem negyven évvel
korábbi kritikai kiadásból hiányzó szövegeket közölve, az időközben jelentősen
gyarapodó József Attila-kutatás eredményeire is támaszkodó jegyzetapparátussal
kiegészítve, a prózai írások — különösen az Esztétikai töredékek újra
datálásával — sajátos és öntörvényű gondolkodásmódot erősítenek meg, de
talán a korábbiakban véltnél kevésbé koherens eszmerendszert sejtetnek.
A Szántó Judit-napló mellékletét képező, a nemzeti szocializmusról írott
gondolatsor úgyszintén jelentős filológiai adalék a költő csalódásáról,
a kommunizmustól való elfordulástól, amelyet eddig csak a lírai művek tanúsítottak,
s a most még lappangó, de nem kizárt, hogy egyszer előbukkanó "Miért nem
én" is alátámaszt.
Ehhez a gazdagodó
József Attila-irodalomhoz sorolhatjuk Tasi József két könyvét is.
A József
Attila könyvtára régebbi tanulmányokat, illetve azok részben-egészben
átírt változatait közli, míg a József Attila és a Bartha Miklós Társaság
Tasi évtizedekre visszanyúló kutatásait összegzi. Tulajdonképp a két
kötet szervesen összetartozik, hisz jórészt a költő barthás korszakához
kapcsolhatók azok az események, személyi kapcsolatok, amelyeket a tanulmánykötet
elemez. Mond- hatnánk, mintegy a kutatómunka melléktermékei ezek, jóllehet
a címadó, a József Attila könyvtára csaknem húsz évvel megelőzi
a "fő" tanulmányt.
A József
Attila könyvtára — korábbi, lényegesen rövidebb változatban is — nagyon
fontos adalékokkal szolgál(t) a kutatóknak. A Petőfi Irodalmi Múzeumban
őrzött hagyatékra támaszkodva Tasi József egyrészt bemutatja, másrészt
rekonstruálja a költő könyvtárát, mintegy szellemi bázisát. Ily módon az
olykor csak sejtett hatások, áthallások, reminiszenciák néha "könnyűszerrel"
igazolhatók, visszakeresve a háttérben sejtett alkotót, művét. A költő
közvetlen közelségében lévő könyvek bemutatása különösen a dedikációké,
nemcsak az érdeklődési és baráti, pályatársi kör feltérképezése szempontjából
fontos, hanem eszme- és kortörténeti kérdések is tisztázhatók ezáltal.
A Tasi által többször elemzett Ki a faluba — amely az életmű egésze
szempontjából valóban kevésbé fontos, ám a költő egy korszakának és népiségének
reprezentáns alkotása — fő gondolatának forrása talán nem is Szabó Dezső,
hanem József Attila kedves költője, Csokonai. Könyvtárában ugyanis megvolt
a Génius-féle "Csokonai Összes", s az 1928-29-es versek tanúsítják a költőelőd
iránti érdeklődést. Csokonainak ezen sorai pedig úgyszólván visszaköszönnek
József Attilánál: "Magyarjaim! Literátorok! Ne csak a külföldi írókat olvassatok,
hanem keressétek fel a rabotázó együgyű magyart, az ő erdeiben és az Schyta
pusztáiban..." (Jegyzések és értekezések az anakreóni dalokra). A
kibővített tanulmány érdekessége a "Kapital" széljegyzetelése. Ez a legendás
fekete táskában hordott, a vitákhoz gyakran végső argumentumként szolgáló
mű a költő marxizmusértelmezéséhez szolgáltat fontos adalékokat az aláhúzásokkal,
lapszéli kérdőjelekkel. És természetesen érdekes (többek között) Illyés
Gyula 1933. májusi dedikációja is, amellyel az Ifjúság című elbeszélő
költeményt ajánlja: "József Attilának a régi szeretettel". A Külvárosi
éjről írott értetlennek mutatkozó kritika után.
Tasi kötetének
az említetten túl két legizgalmasabb tanulmánya a József Attila-Babits,
és József Attila-Illyés kapcsolathoz szolgáltatadalékokat. A szakirodalomban
a többször tárgyalt Tárgyi, kritikai tanulmány előtörténetét, elsősorban
a Babits-Hatvany-Ignotus viszonyt tárja fel, mintegy a pamflet előzményeként.
Az ugyanis nyilvánvaló, hogy József Attila dühödt reakciója nem választható
el attól az össztűztől, amely Babitsra zúdult, még ha — mint általában
ezt szokás feltételezni — Németh László Nyugatban publikált kritikája
volt is a kiváltó ok. Ami Németh valóban fanyalgó, elutasító és értetlen
írását illeti, a költő számára oly fontos, és reprezentatívnak szánt, Nincsen
apám, se anyám kötetről, ez hangnemében, megállapításaiban nemigen
tér el a recepció akkori szakaszát jelző más kritikáktól. A költő származása,
úgymond parnasszizmusa ugyanis a kortársak jellegzetes kliséi. A Tollban
és az Előőrsben ekkor még egyaránt publikáló József Attila amolyan
szabadcsapatként csapott le a mindkét oldalról támadott Babitsra, akit
vélhetően ugyanolyan nyomasztó tekintélynek tartott, mint más nemzedék-
társai. Az ellene való lázadás titkát maga Babits értelmezi, az irodalmi
Oidipusz-komplexusról szólva. Igaz, csak az atyára támadó ifjakat ostorozza,
nem említi a komplexus másik oldalát, az apa autoritását. Másrészt talán
nem elhanyagolható az sem, hogy József Attila a neki szellemi és anyagi
támaszt nyújtó Ignotus és Hatvany mellett szállt harcba, a maga jellegzetes
és kortársai számára elviselhetetlen vitakedvével és modorával. Tasi József
a Babitshoz fűződő oidipális komplexusban az apa-imágó megteremtésének
vágyát is kimutatja, kapcsolódva Szőke György és Szigeti Lajos kutatásaihoz.
Ám az általa hivatkozott sor, a "Jöjjön el már az, ki megbocsát" a bűn-bűnhődés
motívumokhoz és az Isten-képzetekhez tartozik. Mint Babits maga írja, számára
József Attila tette lehetetlenné a megbo- csátást, azt a viszonyt, amelyet
a Magad emésztő verszárlata oly reménytelen vágyakozással feltár.
És Németh László is csak sokkal később — már a halott József Attiláról
—, változtatta meg a véleményét. Kettejük rossz kapcsolatáról még az Új
Szellemi Front is egyértelműen vall. Bár az itt leginkább támadott
pályatárs, Illyés.
A kötet legfrissebb
írása az Illyés-József Attila kapcsolatot feltérképező tanulmány. Az irodalomtörténész
itt különös óvatosságra kényszerül. Nemcsak a még publikálatlan Flóra-levelek
és dedikációk késztetik megfontolásra, hanem az elemi tapintat is. (A tanulmány
megírásakor még élt Kozmutza Flóra.) Ugyanakkor egyre nyilvánvalóbb az
irodalomtörténet igénye és feladata, hogy tisztázza a József Attila-Illyés
kapcsolatot, másrészt — s talán ez még fontosabb — számbavegye Illyés Gyula
életművének valódi jelentőségét. A kortársi elfogultságok, az ilyen-olyan
nézőpontokat prejudikáló ítéletek, a kritikai elemzést és az életmű egészének
elvitathatatlanul kijáró tiszteletet vagy-vagy szerűen érvényesítő álláspontok
meghaladtával szükség lenne az elfogulatlan, a tárgyi, kritikai értékelésre,
amely az eddiginél nagyobb figyelmet fordítana az esszéírásra, a bölcselő-teoretikus
gondolkodásra. Tasi József a két költő kapcsolatát leíró tanulmánya felidézi
a barátság, majd az elhidegülés és a gyűlölködés történetét. Nem akar igazságot
szolgáltatni — lévén, hogy nem is lehet, s valószínűleg nem is kell. Kár
tehát átvennie Illyés magyarázkodását a Külvárosi éjről írott kritika
elfogultságát illetően. Abban ugyanis olyan verseket marasztal el Illyés
(pl. Kanász, Medvetánc), amelyek elutasításához nem poétikai érvek,
hanem személyes okok szolgáltak. Ugyanígy felesleges a (Szolgának állítod
magad) kezdetű töredék kapcsán eufemizálni, hisz Illyést nevezi József
Attila az Új Szellemi Frontban is — egyébként igazságtalanul — egyke-vitéznek.
Hogy mi történt a Siesta Szanatóriumban a szárszói út előtt, amikor József
Attila mások mellett egykori barátját is magához kérette, arról csak Illyés
beszámolójából szerezhetünk ismereteket.
Tasi József
másik tanulmánykötete, a József Attila és a Bartha Miklós Társaság a költő
barthás korszakának hátterét tárja fel, a Társaság megalakulásának és első
periódusának dokumentációjával. Munkájának alapvető érdeme, hogy a filológiai
kutatás rengeteg időt és hosszas kitartást igénylő módszereivel feldolgozta
a Társaság történetét, beillesztve a költő belépésétől az első kilépéséig
tartó folyamatot is. A levéltárak, az archívumok anyagai és a kotársakkal
készített interjúk alapján pontos dokumentációját nyújtja e sokáig félreértelmezett,
ugyanak- kor vitathatatlan jelentőségű, fiatal értelmiségiekből álló csoportosulásnak.
Jórészt a barthások közül került ki a népi írók vezérkara, akiknek tevékenységét,
szellemi produktumát lehet ilyen-olyan politikai szempont vagy esztétikai
mérce szerint értékelni, de a mozgalom jelentőségét megkérdőjelezni aligha
lehet. Tasi munkája a Társaság történetét s benne József Attila részvételét
dolgozza fel, tehát a szerző alapvetően a történetiség elvét követi, s
kevesebb figyelmet szentel a műnek. Pedig József Attila barthás korszakának
alkotásai nagyrészt elválaszthatatlanok attól a tevékenységtől és érdeklődési
körtől, amely a Társaságban eltöltött évek alatt költőnket jellemezte.
A Magyar Mű és Labanc Szemle, a Ki a faluba, (de helyen-
ként még a Tárgyi, kritikai tanulmány is) vitathatatlan leképeződései
József Attila népiségének, pontosabban szólva a népköltészetről, a folklórról
vallott felfogá- sának. E szemléletet prezentálják a Magyar Alföld típusú
versektől kezdve a Bánatig tartó alkotások, esztétikailag tökéletes és
kevésbé poétikus formákban. Tasi ebből a sorból — korábbi tanulmányát beemelve
— két olyan verset választ, amelyek nem a poétikailag megformált művek
közé tartoznak. Persze az is tény, a szerzőnek döntenie kellett a történeti
vagy a poétikai szempontokat követi-e munkájában.
Egy tudományos
munka természetszerűleg felvetheti itt-ott a hiány érzetét, illetve más
felfogásból kiinduló ellenvéleményt is indukálhat. Tasi több ponton is
érinti József Attila egyébként sokakat irritáló "szellemi tévelygését",
a Századunk köréből a barthásokig tartó, aztán az Előőrs
és A Toll közötti, s a népiből kommunistává váló, majd "visszanépiesedő"
metamorfózis-sorozatot. Semmiképp sem kívánjuk apologizálni e látványos
fordulatokat, ám utalni kell arra, hogy a népiség stilizált poétikai formákban
már a barthás korszak előtt jóval korábban érzékelhető. Mint ahogy József
Attila "nyelvészkedése" sem elválasztható etimologizmusától, névvarázs-,
mágiaelméletétől, amelyek teoretikus kifejtése az ekkor írott művekben
olvasható. Az elméletek lírai leképeződése pedig számos későbbi műben kimutatható.
Tasi összefüggést lát Németh László Nép és író című előadása és
egy József Attila-sor között. A verscímekre vonatkozó nyilvánvaló félreértés
mellett itt arra kell utalni, hogy Németh Lászlónak a népköltészet és a
hivatásos irodalom viszonyára vonatkozó megállapítása tér majd vissza a
folklór primátusát hangsúlyozó, Magyar Mű és Labanc Szemlében kifejtett
alapgondo- latban. Simon Andort és József Attilát — (épp kettőjüket) —
pedig feltehetően azért utalja a fasizmus táborába a platform-tervezet,
mert nem sokkal korábban Féja Géza róluk írt elismerően, mint nem osztálypoetákról.
Márpedig Moszkvában nemhogy az Előőrsöt, de még a Nyugatot
is a "fasiszta" kultúrpolitika eszközének tartották.
Tasi József
köteteit olvasva, kitűnik a szerző széleskörű tájékozottsága, a filológiai
adatokat rendszerező képessége. Munkái, forráskutatásai jelentősen gazdagították
a József Attiláról szerzett ismereteinket, s hozzájárultak, hogy ne következzen
be, amit a költő szomorú öniróniával előrevetített:
Majd a szabadság békessége
is eljön, finomul a kín —
s minket is elfelednek végre
lugasok csendes árnyain.
(Ecriture Kiadó, 1995, ill. 1996)
|
|