|
Egy hazatért
iskolanővér festőművész újabb bemutatkozása
Kákonyi Konstantinát — emlékeztetőül
néhány betájoló adattal kezdve az ismer- tetést — Kalocsa város tanító
rendjének, a Miasszonyunk Kalocsai Iskolanővérek Társaságának tagjaként
maga a rend küldte a Képzőművészeti Főiskolára, ahol hat évtizeddel ezelőtt,
még 1935-ben végzett. 1936 és 1944 között a rend bajai tanítóképezdéjében
tanított. "Expresszív erejű képei, amelyek — írja munkás- ságának első
hazai méltatója, dr. Prokopp Mária — ott sorakoznak az iskola templomában,
a rajzteremben és a folyosón, életreszóló erőforrást adtak a tanulóknak."
Ezekben az években, 1942-ben készítette a budai pasaréti ferences Szent
Antal templom számára nagyméretű Madonna fémdomborítását, itthoni
korszaka fő művét.
1947-ben ugyanis
egy évre szóló olaszországi ösztöndíjat kap, de ‘48-ban a kommunista hatalomátvétel
okán nem tér haza. 1950-ben meghívják az észak-amerikai (Minnesota állambeli)
duluth-i főiskola rajz tanszékére, ahol az utóbbi évekig tanított, dolgozott,
általános megbecsülést szerezve képző- és iparművészeti munkáival. 1992-ben
68 képét az esztergomi Keresztény múzeumnak ajándékozta, amely még azon
év őszén kiállításon mutatta be az anyagot, dokumentumfotók kíséretében.
Nagyjából ez az anyag volt látható 1996 őszén a kalocsai Művelődési Központ
és )Ifjúsági Ház két emeleti termében és folyosóján. Időközben az idős
iskolanővér művésznő hazatelepedett, 1994 óta szülővárosa, Kalocsa közelében
él.
A kalocsai
kiállítás, az esztergomihoz hasonlóan, tárgyilagosan tekintve voltaképpen
egy életműről ad megközelítő áttekintést. De nyújt ennél — bízvást hozzátehetjük
— többet is, mást is: általa egy vallásában, hitében elmélyült lélek belső
útját rajzolhatjuk meg magunkban, amely út — lévén a művész birtokában
a szükséges egyéni kifejezőeszközöknek — hajlott korában, a nyolcvanas
évek második felében váratlanul magasba lendül. Ennek az alkonyati fényben
úszó útnak, ösvénynek művészi eredményei — függetlenedve a "vallásosnak"
tekintett ószövetségi témáktól, vagy inkább: azokkal magasabb szinten
ötvöződve — a művészettörténet kiemelkedő alakjaira alkalmazható mércével
mérhetők. S mindezt a mélységes, egyetemes emberi értéket sugárzó, stiláris
modorosságtól mentes humánumot e század ilyen értékekre vajmi kevéssé érzékeny
— végső, legvégső — szakaszában szólaltatta meg a művésznő, talán éppen
egy különleges életút végső tanulságaként, aktuálisnak vélt személyes
üzeneteként.
Miről, milyen
művekről is van szó elsősorban? A 25 lapos, nagyméretű színes monotípia
sorozatról, amelyhez a témát Mózes I. könyvéből és a (János) Jelenések
könyvéből választotta a művésznő, valamint az Illés próféta-sorozat
tízlapos, fekete-fehér monotípia együtteséről, amelyhez a személyes átélés
erejével ható ihletést a Királyok könyve szolgáltatta. (Talán nem
tévedünk, ha a kisméretű rajzok közül az Isten szolgája című grafikában
az Illéséhez hasonló, de mindenképpen alázatos lélekkel vállalt elhivatásnak
a művészi rögzítését ismerjük fel.) Monotípia eljárással készült tehát
mindkét sorozat, üveglapra festve, üveglapon kialakítva s papírlapra átvíve
minden egyes képet, grafikát.
Az elsőként
említett sorozat legtöbb darabja nonfiguratív, az ennél alkalmazott technikát
a francia szürrealista irodalom décalcomanie-nak ("képátvitelnek",
"matricának") hívja, s első, nagy sikerű alkalmazóját a spanyol Oscar Dominguezben
jelöli meg, bár megjegyzendő, hogy már az ősi távol-keleti festők körében
sem volt ismeretlen ez az újra felfedezett eljárás. Tagadhatatlan, vizuális
vonzerejét az Amerikába még a harmincas években elszármazott, ismert nevű
interdiszciplináris kísérletező művész, Kepes György annak tulajdonítja,
hogy "a világ újonnan feltáruló látványainak hatására figyelmünk a tárgyak
helyett egyre inkább a tér-idő formák felé fordul", s így "a műalkotás
szemlélőjének esztétikai élvezete egyszersmind az alkotói folyamat tudását
(érzékelését) is magában foglalja".
Valami ilyesmiben
rejlik e két tucat lapból álló, víziót vízió mellé sorjázó nonfiguratív
együttes gondolatot, érzelmet, képzeletet felszító vonzereje, amihez a
megfelelő bibliai idézetek további támpontul, az analógiás értelmezés
serkentőjeként szolgálnak. Ősi, jelképeket sugalló szöveghez, kozmikus
történéseket sejtető, érzékeltető, tárgyias ábrázolással — annyi képi közhellyé
laposodott, gyermekes kísérlet tanulságaként — aligha megközelíthető, eget-földet
egyberoppantó folyamatokhoz valóban ez a vizuális analógiára hagyatkozó
festői eljárás különösképpen alkalmasnak bizonyult. Azzal persze tisztában
kell lennünk, hogy ez a "spontánnak", "mesterkéletlennek" tűnő eljárás
képről képre, az adott szöveghez kapcsolódóan, elmélyült művészi odaadást
igényel.
Ezzel a nonfiguratív
sorozattal szemben az Illés próféta-sorozat lapjain a művésznő más arculata,
megjelenítő képessége mutatkozik meg. Amíg korábban kozmikus folyamatokkal
azonosult művészileg, itt — a monotípia áttételes vonalassága ellenére
— egy különleges emberi figura, egy próféta (A PROFÉTA) életútjának fontosabb
állomásait rögzíti, magas fokú kifejezőerővel ruházva fel minden egyes
jelenetet. Ezek a jelenetek — egy kivételével, amely Illést Elizeussal
együtt ábrázolja — a próféta egyszemélyes alakjának bemutatására szorítkoznak,
ami nagyfokú koncentrációt tesz lehetővé. (A gyermek életre kelt
címet viselő lapon a társított, magasra emelt figura egybekomponált a diadalmasan
álló Illés alakjával.) Így a jelenetek kifejező értékét Illés próféta hol
elébünk toppanásával, hol nyugalmi helyzetével, hol úton haladásával (Hóreb
felé), hol fohászkodó testtartásával, hol égbe szállásával ("felméne forgószéllel
az égbe"), más és más érzelmi tartalmat hordozó mozdulatával kelti fel
a szemlélőben. E pillanatnyi vagy időleges testhelyzetek expresszivitását
a foltokba tömörödő vagy laza szövedékű vonalak tágulása-ritkulása teszi
teljesebbé. Az a jelenség, amelyet fentebb "analógiás értelmezés"-nek neveztünk,
erre a sorozatra is érvényes, csak ebben az esetben az "olyan, mint" kapcsolat
átélésszerű gyors végiggondolása a profetikus tartás vizuálisan megragadó
("ábrázoló") különösségéből, szenvedélyességéből kiindulóan az elhivatott
emberi lélek vulkanikus mélységeibe enged katartikus erejű bepillantást.
Egy művész,
akiben ez a biblikus ihletettség a képi közlés szándékával, kényszerével
párosul, ennél többet aligha tehet. |
|