|
Mezei Ottó
Két portré
Czumpf Imre emlékezete*
Czumpf Imre életútja nem bővelkedik
attraktív eseményekben. Eredetileg a géplakatos szakmát tanulta ki, ehhez
gondolta segítségnek az Oroszlán utcai Iparrajziskola esti tanfolyamának
látogatását. A világháború éveiben eljárt az élvonalbeli nemzetközi és
hazai kiállításairól ismert Művészház Haris közi Képzőművészeti Szabadiskolájába,
nevét őrzi — elírva — az iskola 1918-as kiállítási katalógusa. 1919-ben
az ugyancsak a Művészház szabadiskolájaként működő nyergesújfalui művésztelepen
találjuk. Ittlétéről két grafika tanúskodik, az egyik Derkovits Gyulát
ábrázolja — mint olvasható — "baráti körben a zongoránál". A két háború
közti időszakban kiállításokon bemutatott műveivel adott életjelt magáról,
nem gyakorta s nem rendszeresen, miközben textil-, bútor- és díszlettervezéssel
foglalkozott, s tanított Orbán Dezső "művészeti tervező és műhelyiskolájában",
az Atelier-ben. Egyszer-egyszer külföldre is eljutott, Párizsra
úgy tekintett, mint a tízes évek neós nemzedéke. Hódolata tárgyának önálló
kötettel, az Ez Párizs! cíművel adózott, amelynek szövege, francia
íróktól, költőktől származó idézetek az ő természetesen kifejező, könnyed
vonalvezetésű Párizs-részleteit illusztrálják.
Legfőképpen
és legtöbbet falképrestaurátorként dolgozott, egy ideig Aba-Novák Vilmos
technológiai szakembere volt. Ő készítette freskóinak, így a jászszentandrásinak
ornamentális részeit. Ez a munka minden bizonnyal nem maradt hatás nélkül
későbbi munkásságára. Akik emlékeznek még rá (talán vannak néhányan), ma
is bizonyára olyannak látják őt, amilyennek egyik barátja festette: freskó
előtt kisszékén ül előrehajolva s úgy dolgozik a sérült falrészen, mintha
egy számára izgalmas modellt portretírozna. Számos szakmai tisztességgel
megfestett tájképe, enteriőrje, csendélete maradt fenn, első ismert — legalábbis
az 1979-ben a Fáklya Klubban bemutatott anyagában — nonfiguratív festménye
1950-es datálású. Életében két-három alkalommal külföldön is szerepeltek
munkái: 1965-ben Londonban, 1970-ben az oldenburgi Kunstverein által rendezett
csoportos bemutatkozáson, 1971-ben a bielefeldi városi Kunsthalléban rendezett
magyar grafikai tárlaton, amint arról — utóbbi kettőről — az időközben
méltatlanul elfeledett magyar rendező (festőnő) jóvoltából katalógus is
tanúskodik.
Czumpf Imre
nonfiguratív festészetének két-három forrását — úgy gondolom — szükséges
megjelölni. Az egyik, talán a legfontosabb, az útnak indító idehaza keresendő,
bár jól bevett és szorgalmasan követett hazai szokás szerint mindmáig erről
áll rendelkezésre a legkevesebb adat. Arról az intézményről van szó, ahol
az ötvenes években Czumpf Imre restaurátorként dolgozott, s amelynek érdeklődő
intellektuális légköre serkentően hathatott a művész pálfordulására (bár
továbbra is festett erős térhatású tájképeket, csendéleteket). Lakásában,
az Astoria melletti épület legfelső emeletén, életében és halála után is
látható volt a biedermeier szekrény tetején egy — nyilván jelképes utalású
— festett gipsz Buddha-szobor, amely egyik enteriőr festményén is szerepel.
Természetesen nem lehet figyelmen kívül hagyni a kortárs nyugati, német
és francia festészeti törekvéseket, amelyekről Czumpf Imrének s a vele
együtt dolgozó baráti körnek nyilvánvalóan tudomása volt. Képeinek s nemcsak
az övéinek különleges művészi értékét szememben ezeknek a vegyes technikával
készült festményeknek a személyes átélést, festőileg érzékelhető belső
munkát tükröző volta jelenti ma is, éppen úgy, mint 20-25 évvel korábban.
Meditációs képek ezek, a szókapcsolat eredeti s nem közhelyszerű értelmében,
mint ahogyan azok az ún. (nálunk azokban az években a fiatalok körében
felső sugalmazásra kevésre becsült) "lírai absztrakció" nyugati mestereinek
munkái. (Az elmúlt években volt szerencsénk egynek-egynek immár klasszikusnak
nevezhető életművét idehaza is láthatni...) Ezek a meditációs képek (az itt
láthatóak legalábbis) térben elhelyezkedő, elhelyezhető, képzeletben elgondolható
szalagplasztikákhoz kapcsolódnak. (Emlékezetem szerint volt is a
kezemben 20-25 éve egy írógéppel sokszorosított kiadvány, amely ilyen szalagplasztikai
térmeditációs munkákkal is foglalkozott.) Ezeknek a szalagplasztikai munkáknak,
az itt láthatóaknak művészi értéke, formai sajátossága — úgy gondolom —
nemcsak változatosságukban, hanem festői jel értékükben is keresendő.
"Szalag-városok", "szalag-tájak", "szalag-párosak", "szalag-táncosok",
"szalag-kalligráfiák", "szalag-bálványok" (amelyek közül a legkifejezőbb,
a Perui istenség közgyűjteménybe került) kelnek életre e nem jelentés
nélküli festői jelek révén, az egymáshoz és az egymásba illeszkedés költőiséget
sem nélkülöző egymásutánjában, nem beszélve a szabadabb ecsetkezelés által
létrehozott figurációkról.
Így, szabad
elmével és költői érzékenységgel tekintve alkotásainak együttesét, Czumpf
Imre festészete a jelenkori magyar nonfiguratív festészet egyik igencsak
jellegzetes — hacsak nem a legjellegzetesebb — s mindmáig kellő figyelemben,
megbecsülésben nem részesített vonulatához tartozik.
* Elhangzott 1996. október
18-án Budapesten az Árkád Galériában, az Ozirisz Alapítvány által rendezett
emlékkiállítás megnyitóján. |
|