|
Géczi János
Jegyzet 96/8.
Amiről írni, írni, írni kellene: az
egy Jelenkornál kiadott fehér borítójú kötet (nem mintha most nem lenne
még nagyon fontos, és remélhetőleg sikeres kiadványa a pécsieknek, ott
van például a Thomka Beáta szerkesztette Az irodalom elmélete első
kötete, benne egy-egy Paul de Man, Jean Cohen tudós szöveg! vagy a rég
elvárt Lukácsy Sándor-tanulmányok, az Egy hazánk van).
Tájkép
fohásszal. Ezt a címet kapta még Baka Istvántól az az összegyűjtöttnek
nevezhető kötet, amely a könyvhétre jelent meg - s mondják, már nem sok
felé kapható. Ami benne van, az 1969-1995 közötti, rövid életszakaszban
írt költemények azon része, amit Baka, halálos betegen, kinevezett saját
hagyatékának.
De erről a
kötetről még nem tudok írni.
(Szomorkásan
láttam, hogy szülővárosának folyóirata nem vette komolyan Bakát. Megtagadott,
Baka-versekként nem vállalt korai zsengéket hozott nyilvánosságra.)
Danyi Magdolnát
az 1988-as Rigólesen című kötete miatt nagyon szeretni lehetett,
talán éppen azért, mert apró helyen megférő költészetet művel. S tanulmányaiból
látható bár, miféle felkészültség és alapozott tudás birtoklója, s a szakmát,
ami az írásnak a másik oldalát illeti, tudja; mindez szerencsésen nem tolakszik
sosem verssorai mellé. Új kötete, a Palicsi versek Forum,
1995) két kicsi, arányosan és ízléssel megformált ciklust tartalmaz, az
utóbbira, a már halott Nemes Nagy Ágneshez beszélőre a folyóiratközléskor
oda illett figyelni. Danyi valamennyi verse csupa melankólia, árny és szenvedés
- s mindez mégis személyesen, arányosan, formázva, ahogy a tisztességes
poétákhoz való.
De elborzaszt
és riaszt egy - sajnos nem csak Danyi kötetében tetten érhető - irodalmi
ferdeség. Az, ami, mindenekelőtt az irodalom, az irodalmunk (és persze:
az életünk) odaveszett méltóságát mutatja. E jeles múltú, teljesítményű,
s egyébként ismert nevű költőnk versei mögé utószóként odakerült egy írói
szöveg, amely mintegy nagykorúsítani akarja a verseket, a kiadványt, a
szerzőt... Az utószót Nádas Péter írta. Először azt szerettem volna erről
a helyzetről hinni, az egy egymásba kapaszkodás, a megértő és szerető odafigyelés,
az irodalom-szakma művelése és belső mozgolódása, a pályatársak szövegére
hajolás példa lenne (volt erre már újabb időnkben néhány sikerültebb is,
lásd Tar Sándornál, és sikerületlenebb is, mint mondjuk Borbély Szilárdnál),
aztán beismertem - nehezen!: ez nem az.
Itt csak Danyi
közeledik Nádashoz - a rangos Nádas pedig semmitmondó, a versek színvonala
alatt maradó szöveget illeszt a verskötethez, s oda, ahová nem illik jegyzet.
Végső soron csak azt tudtuk meg ismételten, hogy jegyzetíró írónk nem igen
jó versolvasó; ez egyébként pedig nem akkora baj. (Ismerünk olyan költőt,
aki meg a fafaragványt nevezi szobornak, a faragó mestert pedig szobrásznak.)
De miért kell
a költő Danyi Magdolnának az utószót fogalmazó író Nádas Péter? És miért
kell legjelentősebb írónknak így "leteljesíteni" feladatát?
*
Az öröm, ha az irodalom csak az, aminek
teremtetett: irodalom. És ha az írók sem egyebek íróknál. Akik veszekednek,
elhatárolódnak és összekerülnek, de mindenekelőtt olvasnak. Akár: egymást.
Manapság ezzel
az olvasással lett baj, minthogy a helyét átadta az olvasásra felszólítás
különböző módjainak.
*
Egészen sajátos helyzet: a műveket egybetartó
borítók és a beléjük foglaltak (lapok, rajtuk mondatok) közé tolakodott
a reklám. A borítók az olvasófogás érdekében hivalkodóak, csúnyák - és
hogy drágák, attól még csak csúnyábbak. Az ismertető szövegek pedig szatócsboltiak.
*
Pór Judit nem csak fordítóként volt
nagy formátumú, de asszonynak is olyannak láttam. Sosem dolgoztunk együtt,
sosem találkoztunk, nem volt igényünk egymásra, vagyis hát inkább annak
az irodalmi ízlésnek, amelyhez maga tartozott, nem volt felém szava - egy
római hét kivételével (amikor már olvasható volt néhány, a most megjelent
Lóháton Rómában kötetben ismét kinyomtatott esszéje), amikor délutánonként
nekünk megmutatta a maga Rómáját. Nagyon személyes, nagyon büszke és részleteiben
finom az a város, sokféle zenével és rommal vegyítve. S annyira egyszerű,
hogy a magamfajta mediterrán- kedvelőnek különcködőnek hathatott volna,
ha éppen nem Pór judit és Lator László ad az urbsnak - ha rövid napokra
is - mértéket.
Ugyanazt a
városlakó igényességet láthattam viszont - és éppen azokat a szerzőket
vizsgálva, akik nekem is szerzőim: Paszternak, Marija Cvetajeva, Mandelstam
és Brdoszkij, Lermontov vagy éppenséggel Baka István - most, a mindenre
felfigyelő szem pásztázását, a biztos ízléssel és tollal elfogott motívumok
fölfejtését, a teremtmények előtti alázatot, ahogy írásról írásra haladtam
- végre: kényelmesen - és izgalmas volt a sokféle tudást elfogadni.
Pór Judit
esszéi a legkiválóbb hazai esszék közül valók. S hogy ezek az esszék a
hagyományos műfaji keretek között valósultak meg, annak érvényességét is
bizonyítják. S ezzel (is) önmagukon túl mutatóak.
Esszékkel
rukkolt elő Ambrus Lajos is, akinek egyébként, előző, vagy nyolc éve kiadott
Eldorádó című regényéről kétszer is kritikát írtak az Élet és
Irodalomban. Ambrus a kényes szövegek tudója és alakítója. A Széphalom
Könyvműhely kiadta Szókalauz húsz esszét fog egybe, születésnapi
köszöntőt és huszártani felszólalást, a báró és festő Mednyánszky, a szeretetnek
kiszolgáltatott Szent Öreg Kutya visszaidézését és egy brilliáns technikával
megcsinált utibeszámolót - természetesen Rómáról.
Ez az újabb
Róma-irodalom az Írószövetségnek, annak római szobájának köszönhető. Volt
egy rövid idő, amikor a képzőművészek és a hivatalnokok még megtűrték a
Via Giulia-i palota melléképületében a pénztelen Róma-vágyó literátorokat.
Ambrus vonzónak
tartja a helyben való gondolkodást, a kisnemesi életmódhoz visszafutó lassú
és alapos életmódot - s mindez megterem számára egy érvényes beszédhelyzetet,
ahol természetes módon jut szerep éppen úgy a történelmi vonatkozásoknak
mint pl. a modern - s kissé naív - zöld mozgalmakkal rokonságot tartó,
ökológiainak mondott gondolatoknak.
Ambrus azonban
nem csupán író - szerkesztő is, a Kortárs próza- és esszérovatát
gondozza.
Vele, a főszerkesztővel
és a kritikai rovat vezetőjével hosszas beszélgetés volt hallható egy fülledt
augusztusi napon, a legnagyobb hazai médiumban. A rádióműsorból megtudható
volt, hogy a Kortárs annak ellenére központi szerepet betöltő irodalmi
folyóirat, hogy a legjobb és legnépszerűbb írók nem adnak számukra semmi
kéziratot. Igaz azonban az, hogy mindez máshonnan is tudott: pl. az Apokrif
novella-pályázat díjazottjai éppen a díjkiosztó ünnepségen értesülhettek
erről (ha egyébként nem lapozgatták volna a kiadványt). S arról is hallgathatott
szót a rádióra figyelő: a legfiatalabbak sem tolonganak a szerkesztőség-
ben, mert a Kulcsár Szabó Ernő - Domokos Mátyás összevilla- nás után úgy
vélték, ott nincs helyük.
Hetyei mesterünk
és kalaplengető barátunk kötetét Somogyi Győző illusztrálta.
Somogyi körül
ismét sűrű lett a levegő - láthatóan sokan nem tudnak mit is kezdeni sajátos,
nagy formátumú, következetesen alakított életművével. A Magyar Hősök
arcképcsarnoka, ez a száz festményből álló arcképsorozat most hiányosan,
cenzúrázottan tekinthető meg a Néprajzi Múzeumban. Somogyi emberi, festői,
közgondolkodói világát újabban azok is megis- merhetik, akik nem kerülhettek
grafikáival, tojástemperáival közelebbi kapcsolatban. Nagyon sok interjúja
jelent meg a különböző irodalmi folyóiratokban - bár az is igaz, ugyanott,
képzőművészeti alkotásait illusztrációknak tekintik és használják.
Tavaly Somogyi
Győzőnek, most Kő Pálnak jelent meg albuma a Kráter Műhely Egyesületnél.
A Belső Tárlat című sorozatban a m-vészek munkáiról készült reprodukciók
mellett az alkotásokkal, az alkotói problémákkal, a magánjellegű gondolatokkal
is találkozhatunk. És éppen ezek adják meg leginkább a kiadványoknak az
értéket.
Kő Pál fogyókúrás
naplója, mestereire, elődeire emlékezései sok, ínyes-színes mozzanatot
tartalmaznak, amelyek a művek megértését vagy az azokhoz való közeledés
ildomos alapállapotának kialakítását segítik. Kő Pálnak, könyve megjelenésével
egyidejűleg sikeres, sok látogatót vonzó kiállítása nyílt a veszprémi Csikász
Galériában. Szobrászunk történelmi érdeklődése változatlan - legújabb,
talán a hatvanadik köztéri szobra egy lovas István király; fanyar és bensőséges
látásmódja is változatlan: a király, kezében egy templom makettjét tartva
a földön áll, s mögötte egy ló, amely szép ívű nyakát fordítva visszapillant
a gazdájára.
*
Gyanítom, sok könyv, kötetecske, füzet
azért teremtődik meg, hogy általa a könyv, kötet, irka létrehozói is megteremtődjenek.
S majd így lassan az a hely, város vagy falu is, amely kiadóként lett a
kiadvány kolofonjában leírva.
A Csigakönyvek
2. darabja - vagy öt szponzor jóvoltából - Kapolcson jelent meg. Előadások
az Egervölgye településeinek történetéből címet viseli, és nem kisebbet,
mint e vidék lakói helytörténeti tudatát szeretné visszaállítani vagy -
azoknak, akiknek kell, s ilyenek vannak többen - megteremteni. Tíz előadó-szerző
vállalkozott arra, hogy a Művészetek Völgye nyári rendezvénysorozatához
immár konferencia, s a konferenciához csatlakozó kiadvány is illeszkedve
öregbítse a hajdan Márta István zeneszerző által kitalált, összeszervezett
és megmutatott vidéket.
Veszprém megyében
évente háromszáz könyv megjelentetése sem ritka, köztük - akár a kapolcsi
kezdeményezésé - országos érdeklődésre és szakmai, néha tudósi megméretésre
is érdemes.
Kamarás István
- a budapesti vallásszociológus, olvasásszo- ciológus, az antropológia
c. tantárgy apostola, amellett író és egyetemi oktató - Tapolcán adott
ki: (ismét) egy szépirodalmi művet. Origósdi a címe - és nem csak
jó olvasni (játék! ünnep! művészet!, de szép sárga a papírja). Társszerzője
is akadt, a versíró Németh István Péter. Négy dramatikus darab került itt
egymás mellé, s bizonyosan sok helyi kisközösség lesz, akik egyikét-másikát
boldogan elő fogják adni. |
|