|
Onagy Zoltán
Isten szereti a szépet
Morvay László 48 éves
grafikusművész, egyetemi adjunktus. Esztergomban született, ma Soroksáron
él. Húsz éve stúdióvezető. Munkáit számos köz- és magángyűjtemény őrzi.
- A hetvenes évektől csak látogatóként
érkezel Esztergomba. Képeiden, tűzzománcaidon mégis meghatározó gyakorisággal
jelenik meg a Bazilika sziluettje, a Vár, a környék, a történelmi város.
Ösztönös vagy tudatos a hangulat megteremtése?
- Igen is,
és igen. Ha kicsit nem figyelsz oda, nyomul a sokáig bújkáló múlt. Bennem
él a régió, a szűkebb haza. Esztergom, a Duna, a vár, a Bazilika. A gyermekkor,
az első testi és szellemi ébredések színpadai. Csodálatos szcenika. Számomra
polgári és papi szalonok jelentették a gyermekkort, Dévényi Iván, Mucsi
Bandi, Martsa fotóműterme, a Keresztény múzeum Lenci bácsija, Besszer Irén
nénije. Később persze a kiskocsmák, a Poszpisli, a Zokogó majom, a Prímás
sziget rejtekei, minden egyes címszóról fél napot tudnék beszélni, annyira
megmaradt minden. Azután mamáék sírja, korán halt barátokéi. Talán ez megy
át a képeken, a tűzzománcon át a nézőbe. Aki pedig Esztergomban él, még
könnyebben felismer- heti, foghatja a hangulatot. Más kérdés, hogy nem
szívesen élnék ma otthon. Talán hetven fölött az Előhegyen, vagy a Szent
Tamás kis házában. Más dolog az emlékek, és más az egész, ami túlgördít,
lehetőségeket nyújt.
- A decembervégi
Simonffy-temetésen, Kisorosziban volt egy megrendítő felismerésem: az elmúlt
években már csak temetéseken találkozunk. Vaderna, Kollár Gyuri. Ennyire
megvénültünk volna, ennyire elviszi az időt az életlehetőségek megteremtése,
magyarul: ma már semmi nincs, csak a pénz utáni loholás?
- A pénz átugorhatatlan
gát a pályán. Pénzhajsza, loholás. A mifélénkből soha nem lesz sikeres
vállalkozó, mert a munka forintosítása nem olyan fontos, minthogy a keveset
összehozd, hogy befejezhesd a megkezdett munkát. Mi csak annyira vagyunk
ügyesek, szívósak és kemények, hogy kihajtsuk a megrendelőből a pénzt.
Hogy egy kicsit átvágjuk, nem megy, mert soha nem értéket, nem számokkal
és számlával lefordítható árut látunk, hanem a munkánkat, és azt többnyire
aláértékeljük annak megfelelően, mennyire szerettük készítés közben, mennyi
problémánk volt vele. Találkozni pedig azért csak temetéseken tudunk, mert
megszűntek a régi szent helyek, a Libresszó, Hungária, a szerkesztőségek
meleg, baráti fészke, a klubok, egyebek. És miközben a világ változott
körülöttünk, mi magunk is megöregedtünk. Az értékrend idomul az elmozdult
világhoz. Ráadásul a temetések figyelmeztetnek, dolgozni, dolgozni. Egy-egy
temetés azt is megmutatja, talán megmenthettük volna némelyik összezuhant
barátunkat. De hát van-e idő mindenre és mindenkire, amikor a legfontosabbak
itt mozognak körülöttünk, rájuk kell vigyáznunk. A művészetnek áldozatai
vannak. Tudomásul kell venni. Ez adja a varázsát, ha még ez sem volna érzékelhető
a néző számára, akkor épp olyan kókler, kockázatmentes dolog volna, mint
egy kilencvenhatos évjáratú szocdemes párttitkár áldozathozatala.
- 1974-től
évente állítasz ki, hozol össze egy tárlatnyi anyagot. Az idők kezdetén
festményeket, grafikákat. 1990-től évente kettőt. Ez azt jelenti, sűrűbb,
aktívabb alkotói korszakba jutottál az évtized- és rendszerváltással, vagy
egyszerűen megszaporodtak személyes lehetőségeid, és közben a tűzzománc
kijutott a kísérletezés stádiumából, mára megszűntek a technikai problémák,
egyedül a megfogalmazandó témára koncentrálsz?
- A rendszerváltozás
óriási lendületet adott, hitet, bizakodást. Soha nem hittem volna, hogy
életemben kimennek az oroszok. Micsoda élmény látni a nyitott Sötétkaput.
Máig elszörnyedek, ha eszembe jut a Kanonoksor északi szárnyának a sorsa,
amelyikben a tiszti kórház üzemelt. Elromlott a csatornarendszer, nyomatták
a fekáliát a pincébe. Amikor teleszarták a pincét, egy szinttel feljebb
költöztek. Ötévente megtöltöttek egy szintet. Még jó, hogy kivonultak,
az idén már a kéményeken kellene gyógyítaniuk. És ezek akartak új eszmerendszert,
új világot. A lendület és a bizakodás az eufória múltával alább adta persze,
kiderült, akit anya szült, abból gyorsan ki lehet ábrándulni, és a hatalom
olyan gyorsan megváltoztatja az embert, hogy neki magának sincs ideje észrevenni.
A technikai
problémákról elárulom, valószínűleg száz év múlva is lesznek, mindig valami
új. De soha nem állítottam ki zománcot, amíg az nem jött elő a kemencéből,
amit akartam. Nem a tűz az úr. Mára, kicsit megrázom magam, és megvalósítom
az elképzeléseimet. Fontos úgy nekilódulni, ha az ember érzi a szakmai
biztonságot. Hála Istennek, túljutottam az avantgarde és a posztmodern
útkereséseken, azt hiszem, megtaláltam azt, amit mindig is csinálni szerettem
volna. Későn érő típus vagyok.
- Kitaláltál
egy kedves, szimbolikus kakadu-figurát. Van valami előtörténete, amelyet
megoszthatsz az olvasóval? Hogyan kopogott be hozzád a kakadu?
- A kakadu?
Őt a készülődő, majd elkészült, majd megszületendő, majd megszülető, majd
itt élő, mozgó, hangoskodó, szemlélődő fiamnak találtam ki, aki imádja
is őket. Megirígyeltem Lázár Ervint, Weörest. Korábbi madaraim változtak
meg, váltak bumfordibbakká, szerencsétlenebbekké, felismerhetőbbekké, enyimebbekké.
Ma már egy egész udvartartás szolgál a házban, királytól a bajúszos kamaráson,
a hoppmesteren át az udvari bolondig.
- 1993-ban
jelent meg Stációk címmel kötetben egy a magyar történelmet megjelenítő
sorozatod, a képek mellett az egyetemes élő magyar költészet jelesei. Ágh
Istvánnal kezdve Faludy György, Határ Győző, az erdélyi Balla Zsófia és
a tavaly elhúnyt erdélyi Páskándi Géza. Tizenöt költő. Ez a csoportosítás,
visszatekintve, politikai tett, politikai tüntetés. Milyen visszhangja
volt a kötetnek? Nem sok mindent olvastam róla.
- A Stációk,
a magyar történelem stációja nagy ötlet volt, büszke is vagyok rá, és hogy
összehoztam ennyi különféle költőt egy közös cél érdekében, az valóban
nagy dolog volt. Örülök, hogy észrevetteed, valóban politikai tüntetésnek
(is) szántam. Talán az utolsó ilyen heterogén, minőségcentrikus íróösszefogás
ez a kötet. Igen lelkesen vettek benne részt a barátaim, de a visszhangja
elenyésző volt. Talán nem menedzseltem megfelelően. De a könyv megvan,
éli a maga életét, viszi a keresztjét. Gondold csak végig: Páskándi és
Faludy egy ügyért, Juhász Ferenc és Ágh István egy platformon. Öreg klasszikus
koromban majd kiadom a Stációk könyv megszületésének dokumentumait.
Irodalom-
és politikatörténeti csemege. A feltámadást nem énekeltettem meg. Nincs
magyar párja.
Hívő vagyok,
de nem félem Istent, hanem szeretem, Krisztust pedig egy nagyon jó embernek
tartom. Keresztútja parabolikus értelmű esszencia. Modern kép- és családregény.
Folytatásos monodráma. Szenvedő arca, éposz 14 énekben.
- Egerben,
ahányszor találkoztunk, annyi lány, annyi nő. Később is meglehetősen nyitott
életvitel jellemezte minden- napjaidat. Ez egyfajta mentalitást, vitalitást
mutat: a folyama- tos munka mellé új inspirációs személyzet szükséges.
A házépítéshez új szerszámok, új gépek, friss könyvelő. Hogyan egyeztethető
össze ez a hittel, a hit parancsaival, kívánal- maival?
- Isten szereti
a szépet, ez nem kérdéses. A nők, a lányok, az asszonyok gyönyörűek, ha
a szépség élvezete Isten ellen való volna, akkor a nők rondák, szőröshátúak,
nagypofájúak és győzni akarók volnának, akik cséphadaróval a kézben indulnak
randevúra. Ez szerencsére nem így alakult, én pedig könnyedén és nem ellenkezve
közlekedtem az esztétikum varázslatos fokozatai közt. Köszönöm nekik. Köszönöm
az esztétikum változatait, ami jutott, amit juttattak, közben számolatlanul
hozták és vitték az energiát.
- Most,
karnyújtásnyira a sok mindent meghatározó ötvenedik életévtől, új házasság,
féléves fiúgyerek a lányok után. Valóban boldognak, kiegyensúlyozottnak
látszol. Vége a futásnak? Felépült a ház?
- Végül a
ház felépült. Most jó, jó meleg van, mindent megkaptam egy fantasztikus
nőtől, amire csak szüksége lehet a magamfajtának. Szerető, anya, barát,
kritikus, dicsőítő, szapuló. Közhely, de boldog vagyok, ha otthon lehetek
vele, velük. Isten szeret engem. Futni már csak akkor fogok, ha kergetnek.
Az pedig, hogy ötven, nem is jutott eszembe. Tényleg ötven? Ilyen gyorsan?
-
Algírban, Japánban, Finnországban kiállítottál. Középületeket díszítenek
terjedelmes tűzzománcaid. Erdélyben két templomot is. Mi a '96-os esztendő
előzetes menetrendje?
- '96-ban
lógni szeretnék, pihenni. Sok volt az elmúlt pár év hajtása. Szeretnék
a feleségemmel nyugodtan kiülni a Palkovics padra, jót enni-inni a Kettős
Pincében, hogy ne szorítson az indulás. Egy sétahajókázás is beleférne,
milyen régen tervezzük. Kókai Petivel, Major Évával, Lukács Pannival és
a Gál Öcsivel. Ők hívnak. Vagy szalonnát sütni a Hármas sziklánál, utána
felmászni Vaskapuba egy sörre. Kettőre. A hivatal, a művészeti adminisztráció
tesz rám, talán azt se tudják, hogy létezem. Más, ügyesebb emberek tülekszenek
most. Én csak dolgozgatok, amikor jelen kellene lenni.
A műhely áll,
kész a munkára. Működik a rézkarcprés, lobog a kemence. Sok mondanivalóm
van. Szusszanunk egyet, vagy csak eltervezzük, hogy szusszanunk, a verkli
pörög folyamatosan, nem tudsz kiszállni. Munka, ami örömet okoz. Nem veszed
észre, hogy húsz órája nyomatod. De mi mást lehetne tenni? |
|