|
Lengyel László
Levélféle a Valóságról
Vekerdi László egy alapos és szép tanulmányban
idézi fel a Valóság történetét az Új Forrás 1996/4. és 5.
számaiban. Mivel a főszerkesztő jóvoltából csak június közepén jutottam
a számokhoz, így most tennék néhány megjegyzést a kiváló íráshoz. (A Valóságról
a magam képét már korábban megrajzoltam a Mozgó Világ 1994/4. számában,
mely esszének a javított változata a Korunkba zárva című 1994-es
kötetemben jelent meg.)
Vekerdi László
szép leírást ad a Valóság szerkesztői és a Valóság szerzői
közötti párbeszédről. Bepillanthatunk egy Kádár-kori civil világba, amely
korlátozott, sokszor csak asztaltársaságnyi, házibuli nagyságú, de civil
és világ. Amiről Vekerdi kevésbé szól, az a Valóság diskurzusa a
hatalommal és párbeszéde az olvasóval. Az előbbinél nem külső és belső
cenzúrára gondolok. Nem arra, hogy milyen alkukat kellett folytatnia Kőrösinek
vagy Gyurkónak Aczél Györggyel egy-egy cikk felett, hogy miként kényszerültek
"aggódva figyelni, hogy mikor vonja össze a szemöldökét, illetve mozgatja
fenyegetően a bajszát Aczél György", hanem arra, hogy hogyan tudatosult
a szerzőkben, de még az olvasókban is: úgy írják és úgy olvassák a folyóiratot,
hogy azt a hatalom is olvassa.
A Valóságban
az elitek nyelvén megfogalmazott írást bizonyosan olvasta nemcsak Aczél
György, nemcsak a kultúrpolitika irányító csapata, hanem Nyers és Komócsin,
Fehér és Biszku, Vályi és Tímár, azaz a gazdaságpolitikus éppúgy, mint
az erőszakszervezeteket felügyelő pártférfiú. Olvasta miniszter és megyei
párttitkár, vállalatigazgató és tsz-elnök, olvasták a fontos intézmények
vezetői. Nem volt folyóirat - a másféle és kötelező Társadalmi Szemlét
kivéve -, amelyet a hatvanas évek elejétől a nyolcvanas évek végéig ennyire
egyöntetűen ismert volna a hatalom szinte valamennyi hálózata.
A Valóságban
megjelenni bizony annyit jelentett, mint a hatalom által észrevétetni magunkat,
nyelvünkkel, gondolatainkkal befolyásolni a hatalmasokat. A Valóságba
fontos emberek írtak, a Valóságba írás a fontos emberré válást jelentette.
A Valóság biztosította az elit és a hatalom találkozását anélkül,
hogy az elit kényesebb tagjainak le kellett volna ülnie egy asztalhoz a
hatalom képviselőivel. Nem palackposta volt ez, amelyet a szerző az ismeretlenbe
küldött, hanem kitűnően szerkesztett, dialógusra alkalmas hely. A Valóságba
író szerző tudta, hogy az elitbe került, méghozzá a hatalom által is elfogadott
vagy megtűrt elitbe. Az olvasó pedig akarva- akaratlanul mindig mérlegelte,
hogy amikor a Valóság egyik vagy másik cikkét olvassa, olvasói közösségben
áll nemcsak a szellem, hanem a hatalom fontos embereivel is.
Az olvasó
tanár nem feledhette, hogy az adott cikket "kanonizálta" Illyés vagy Déry
figyelme mellett városi párttitkárának, iskolaigazgatójának figyelme is.
Így azután például Hankiss Elemér játékos és mégis véresen komoly diagnózisainak
szavai, mondatai nemcsak az értelmiségi elitben váltak szállóigékké, hanem
a hatalom belső tereiben is, s teremtettek egy közös diskurzust anélkül,
hogy a pártközponti fiúk közvetlenül találkoztak volna Hankiss Elemérrel.
Hankiss látta a foucault-i végeredményt is: "azé a hatalom, aki meghatározza,
meghatározhatja a szavak jelentését". Miként nem tagadása ennek a fordítottja
Vekerdi megfogalmazásában: "akié a hatalom[...] az meghatározhatja a szavak
jelentését. A hatvanas évek közepétől a hetvenes éveken át a nyolcvanas
évek közepéig a szavak jelentésének meghatározásában sajátos, nem egyenértékű
munkamegosztás volt a hatalom és a szellemi elitek között. A Valóság
nyelvet teremtett: a hatalom és az elit közös nyelvét.
Másrészt a
Valóság itthon és a határokon kívül fölnevelt egy olvasótábort,
amelynek érdeklődése túlterjedt saját szakmáján, saját provinciáján, saját
tudományán. Ez az olvasótábor a kádári középosztály olvasó és gondolkodó
része, amelyik a fogyasztói polgárosodásban a kultúra fogyasztását elébe
helyezte az ideológiai és a materiális javak fogyasztásánál. Elege volt
az ideológiai álközösségi aszkézisből, de távolságot tartott a kádári "gazdagodjatok
meg" mohó individualizmusától is. Liska és Hankiss, Vekerdi és Szűcs, Mészöly
és Kosáry, Kornai és Ránki olvasói tetszik-nem tetszik kulturális, civilizációs
fogyasztók voltak. De ezt az olvasótábort is összetartotta, hogy a hatvanas
évek második felének felszabadultabb, a hetvenes évek szélárnyékosabb korszakában
szerzők és olvasók egyaránt nemzedékeken át tartósnak és reformálhatónak
tartották a fennálló rendszert.
A nyolcvanas
évek elején a Valóságot nem a Mozgó Világ vagy más folyóirat
kezdte ki, hanem éppen a rendszer tartósságának és reformálhatóságának
elpárolgó hite. Bizonyos értelemben az a paradoxon, hogy ha tartós, akkor
nem reformálható, s ha reformáljuk, vége a tartósságának. Gyönyörű és igaz
Vekerdi hasonlata Salina herceggel és Szicíliával. Miként Salina mindenki
előtt vette észre, hogy változtathatatlanul vége van a világának, ugyanígy
egy nálunk okosabb, érzékenyebb magyarországi Salina is észrevehette és
kimondhatta volna mindezt a nyolcvanas évek elején. De ha nem is vettük
észre és nem is mondtuk ki, mégis éreztük, s ezáltal szivárgott el az életerő
a Valóságból, amely ehhez a régi világhoz tartozott.
A pontosság
kedvéért azonban meg kell állapítanom, hogy annyiban igaza van Sükösdnek,
a Mozgó Világ már az új, talán zavarosabb, összevisszább, de frissebb
világhoz tartozott. Vekerdinek az az ellenvetése, hogy a Mozgó cikkei
akár a Valóságban is jöhettek volna, azért nem ül, mert éppen az
a változás, hogy nem ott jöttek. Nem ott jöttek, mert a szerzők már nem
érezték kötelezettségüknek, nem érezték megtisztelőnek, hogy a Valósághoz
vigyék a cikket, illetve a Valóság szerkesztői nem nyúltak ki ezekért
a cikkekért.
A Valóságot
legalább annyira megütötte az 1981-től megjelenő Medvetánc, amely
immár jelentősen más volt mind tartalmában, mind formájában, mint a Valóság.
A Medvetánc nagy tanulmányokat is hordozó kötetei, Közép-Európára
és Oroszországra nyitott, tág szeme és a nyílt radikális reformerség, ellenzékiség
vállalása a hanyatló Kádár-korban szakítást jelentett a korábbi elit-diskurzussal.
A Medvetánc nemzedéki lázadás mellett szakmai lázadást is hozott.
Világos volt, hogy az itt megjelenők immár egymásra, illetve a felnövekvő
ellenhatalomra figyelnek, s csak azután a kádári hatalomra. A Medvetánc
nélkül nem lett volna későbbi 2000, Századvég, Holmi, sőt, a kilencvenes
évek közepi Kritika sem, amin azt értem, hogy a "rendszerváltó folyóiratokat"
nem a Valóság, hanem a korai Mozgó és a Medvetánc
szülte. (Csak emlékeztetőül, a Medvetáncban jelentek meg Szilágyi
Ákos, Szvák Gyula, Tallár Ferenc, Krausz Tamás szovjet-orosz tanulmányai,
Magyar Bálint, Juhász Pál, Mizsei Kálmán lengyel témájú írásai, s a Medvetánc
hozta Radnóti Sándor alapvető tanulmányát Spíró Ikszek című regényéről
és Esterházyról. Mondjam-e, hogy a reformereknek eszébe se jutott, hogy
a Fordulat és reformot, akár tömörített formában a Valóságnak
adják, ahogy a Valóság szerkesztőinek se, hogy befogadják, miközben
teljes terjedelmében lehozta a Medvetánc, akárcsak Bihari Reform
és demokrácia című tanulmányát.) Az idősebb szerzők talán nem érezték,
én mindenképpen, hogy a nyolcvanas évek közepétől nagyobb dicsőséget és
olvasottságot hozott a Medvetáncban való megjelenés, mint a Valóságban.
Vekerdi megismétel
egy közkeletű félreértést, amellyel vitába kell szállnom. Azt állítja,
hogy a késői Valóság reformköz- gazdász és politológus szerzői szinte
kivétel nélkül a Szabad Demokraták irányába húztak. Nem így van. Ellenkezőleg,
inkább kivétel, aki szabad demokratává lett, így például Tardos Márton.
De a Valóságban publikáló Matolcsy György 1990-ben Antall kormányának
politikai államtitkára lett, Bokros Lajos szocialista képviselő, Kopátsy
Sándor pedig 1992 óta az egyik legradikáli- sabb antiliberális szerző.
De Szalai Erzsébetnél se sokan bírálják élesebben a szabad demokrata avagy
liberális elitet 1989 óta. S bár magamat liberális közgazdásznak tartom,
mindenkor meglehetős éllel kritizáltam a szabad demokratákat, s igyekeztem
fönntartani szellemi függetlenségemet. A nem reformközgazdász, de kiváló
Kornai János vagy Csaba László soha nem álltak közel az SZDSZ-hez, bár
valóban ők is liberálisok. Ami a politológusokat illeti, Hankiss Elemérnek
semmi köze a szabad demokratákhoz, Ágh Attila szocialista szimpatizáns,
Körössényi András inkább Fidesz, Pokol Béla pedig immár a kisgazdáknál
tart. A szabad demokratákhoz tartó közgazdászok, történészek, szociológusok
és politológusok a kései Valóságban már egyáltalán nem publikáltak,
így Bauer Tamás, Soós Károly Attila, Juhász Pál, Szabó Miklós, Köllő János,
Laki Mihály, Pető Iván, Magyar Bálint.
Mindezzel
csak azt akarom mondani, hogy a reformközgaz- daságból nem vezet egyenes
út egy ultraliberális vagy szabad demokrata irányba. Ezt lehet elítélni
vagy helyeselni, mindenesetre tény. Miként másutt már megírtam, a reformközgazdaságtan
1986-ban ért a csúcsára, s 1987-ben széthullott, de ez már nem a Valóság
története.
Nagyon igaz,
hogy ez a történet lezáratott. De újra vissza kell térnem ahhoz a gondolatomhoz,
hogy a Kádár-kor mind intézményekben, mind személyiségekben egy hosszú
ciklust mutat, vagyis a napi vibrálás, szaladozás mellett észrevétlenül
huszonöt-harminc éves művek, műhelyek épültek fel. Mintha a lökésszerű
gyors változásokra, mint amilyenek 1944 és 1948, majd 1953 és 1958 között
is lezajlottak egy elnyúló és belenyugvó lassulás, gyűjtögetés és személyes
folytonosság lenne a válasz. Ki tudja, hogy mi jön az 1989-1995 közötti
rángásokra?
S nem lehet
nem értékelni Kőrösi, Sükösd, Vitányi, Huszár, Gyurkó (Valóság),
vagy másutt Tüskés, Szederkényi (Jelenkor), Rónay (Vigília),
megint máshol Ilia (Tiszatáj), Varga György (Figyelő) civil
jelenlétét. Gúzsban táncoltak? Igen. De nemcsak a rövid ciklusú, merészebben
aprózó Lengyel Balázs és Nemes-Nagy Ágnes, Mándy és Pilinszky Újholdjából,
nemcsak Sárköziné Molnár Márta Bibót közreadó Válaszából, nem csupán
a korai Mozgóból és a Medvetáncból jövünk, hanem ama évtizedes
intézményekből is.
Hankiss Elemér,
akiből soha nem lett lapszerkesztő, írja egy levelében 1969 őszén Horgas
Bélának a lapszerkesztésről: "Hol az igazság mostanában? - kérdezné Poncius
Pilátus vagy Szókratész vagy valaki más, s erre legfeljebb csak azt válaszolhatnánk
a halhatatlan költővel egyetemben, hogy egy barátságos meleg szobában.
Másfelől: ki az ördög írja meg pofátlanul azt, hogy a hetedik magyar himnusz-fesztiválon
a korrupt és a többi zsüri a rangidős zsüritag barátnőjének ítélte oda
a nagyérdemrendet, nem pedig a demokratikus közönség kedvencének. De azért
talán nem volna baj, ha valami távoli és soha el nem érhető célként tűznétek
ki magatok elé azt, hogy a hetvenhét szentségit neki, inkább befogjuk a
pofánkat, minthogy továbbra is csak fél-negyed-nyolcad- vagy morzsaléknyi
igazságot szajkózzunk. Két tisztességes dolog van ugyanis a világon: százszázalékosan
hazudni vagy százszázalékosan igazat mondani. A közbeeső skála, ez az igazat-mondva-hazudozás,
a legrondább s meggyőződésem szerint a legrombolóbb. Ezelőtt kétszázötven-ezer
évvel azt mondtam volna: lélekromboló. |
|