|
Gyurgyík László
A csehszlovákiai
magyarság felekezeti megoszlásának alakulása
1921 és 1991 között
E kutatási téma tárgyából adódóan egyedi
jellegzetességekkel bír a szlovákiai magyarsággal foglalkozzó társadalomtudományi
dolgozatok között. Tudományos igényű egyházkutatásra az elmúlt évtizedekben
nem volt mód, talán még kevésbé volt lehetséges, mint nemzetiségkutatások
vonatkozásában. Szlovákiában az egyházi élet és a vallásosság napjainkban
is a társadalomtudományos megközelítés perifériáján található. Jelen dolgozatomban
a csehszlovákiai magyar lakosság felekezeti megoszlására vonatkozó adatokat
elemzem a felekezeti megoszlást is rögzítő népszámlálások adatsoraival.
Az első világháború
után megalakított Csehszlovák Köztár- saságban két jelentékeny mértékben
eltérő kultúrájú, gazdasági fejlettségű, etnikai összetételű terület került
közös állami keretek közé. A két országrész vallási felekezeti összetételében
is jelentős eltérések mutathatók ki. A gazdaságilag elmaradott Szlovákia
lakossága tradicionálisan vallásos volt, a fejlett iparral rendelkező cseh
országrészekben a szekularizáció, elvilágiasodás elsősorban az értelmiség
és a munkásság jelentős rétegeit távolította el az egyházaktól. Szlovákiában
egy alig néhány ezer főt kitevő rétegtől eltekintve a teljes lakosság valamelyik
egyház tagjának vallotta magát. A magukat felekezeten kívülieknek deklarálók
aránya 0,23 %, az ismeretleneké 0,02 % volt. A cseh ország- részekben (Csehország
Morvaországgal és Sziléziával együtt) a felekezeten kívüliek száma meghaladta
a 700 ezret, ez az országrész lakosságának 7,2 %-a. A lakosság döntő többsége
a cseh és a szlovák országrészekben is a katolikus egyház tagjának vallotta
magát; a cseh országrészekben az összlakosság 82 %-a, Szlovákiában a római
és görög katolikusok összesített részaránya 77,4 %-ot tett ki. Míg Szlovákia
felekezeti összetételében a további meghatározó felekezetek az evangélikus
(12,8 %), a református (4,8 %), és az izraelita (4,5 %) egyházak voltak,
Csehországban a huszita hagyományokra alapozó, a köztársaság létrejöttével
egy időben alakult nemzeti egyház, az ún. csehszlovák egyház volt a második
legjelentősebb egyházi tömörülés. (Tagjainak száma meghaladta az 520 ezret,
ami az országrész lakosságának 5,23 %-a). A két jelentősebb evangélikus
egyházhoz tartozók, a cseh testvérek és a német evangélikusok száma és
aránya már jóval kevesebb volt (231 ezer és 151 ezer, azaz 2,3 % és 1,5
%). A csehországi izraeliták száma 125 ezer főt, illetve 1,25 %-ot tett
ki.
A szlovákiai
magyarság felekezeti megoszlása bizonyos vonatkozásokban hasonló jellegzetességekkel
bír, mint Szlovákia összlakosságáé, de azért lényeges eltérések is kimutathatók
köztük. Az 1921-es népszámlálás a szlovákiai magyarok számát 637 183 főben
adja meg, ez az akkori Szlovákia lakosságának 21,2 %-a. A magyar római
katolikusok száma megközelítette a 450 ezret, és arányuk a magyar népességen
belül (70,3 %) a szlovákiai értéknek (70,9 %) felel meg. A magyar görög
katolikusok aránya (2 %) az országos értéknek (6,5 %) csak töredéke. Az
evangélikusok aránya, illetve az egyes evangélikus egyházak megoszlása
Szlovákia népességén, illetve a magyar lakosságon belül mutat ki igen nagy
eltéréseket. A magyarság 24,2 %-a, az országrész lakosságának 17, %-a volt
evngélikus. A több mint 530 ezer szlovákiai evangélikus többsége luteránus
(augsburgi evangélikus, 382 ezer fő), a reformátusok száma 145 ezer fő.
Sajnos az 1921-es adatok nemzetiségi bontásban csak az evangélikusok összesített
számsorait tartalmazzák, így a magyar evangélikusok belső megoszlására
csak az 1930-as cenzus alapján következtethetünk. Az alapvető eltérés így
is kimutatható: a magyar evangélikusok zöme református, a magyar augsburgi
evangélikusok száma a reformátusok alig egy hatodát teszi ki. A református
egyház magyar túlsúlya, jellege szintén egyértelműen kiviláglik. A szlovák
lakosságon belül a két evangélikus felekezet megoszlása épp fordítottja
a magyar lakosságénak: a döntő mértékben lutheránus szlovák evangélikusság
mellett a református szlovákság töredéket képez.
Az izraelita
felekezetűek száma 136 ezer főt tett ki (az összlakosság 4,5 %-a), többségük
(51,9 %) zsidó nemzetiségűnek vallotta magát. A zsidó felekezetűek magyarságon
belüli aránya 3,4 %, lélekszámuk 22 ezer fő volt. Nem teljesen érdektelen
megnézni a szlovák, illetve német lakosságon belül is az izraelita felekezetűek
arányát. A németségen belüli arányuk magasabb, mint a magyar népességen
belül (6,5 %, azaz 9 ezer fő): a csehszlovák nemzetiségű izraeliták száma
ugyan megközelíti a 30 ezret, de arányuk csak 1,5 %-hoz közelít.
Az eltérő
hagyományok, társadalmi-gazdasági körülmények az elkövetkező időszakban
is különböző módon formálták az egyes egyházakhoz tartozók számának alakulását.
A cseh országrészekben
a felekezeten kívüliek száma több mint 100 ezer fővel emelkedett, részarányuk
meghaladta a 7,8 %-ot. Az egyes felekezeteknél eltérő tendenciák figyelhetők
meg: az ún. nemzeti egyházakhoz tartozók száma és aránya jelentősebb növekedést
mutat (a csehtestvérek száma mintegy 60 ezerrel, a csehszlovák egyház tagjainak
száma több mint 250 ezerrel, a német evangélikusok száma több mint 30 ezerrel
gyarapodott. Részarányuk is 2,3 %-ról 2,7 %-ra, illetve 5,2 %-ról 5,3 %-ra,
valamint 1,5 %-ról 7 %-ra növekedett.) A görögkeleti egyházhoz tartozók
számának emelkedését részben a kárpátaljai ruténok bevándorlása, részben
a görögkeleti egyház irányában megnyilvánuló pozitív diszkrimináció eredményezte.
A katolikusok aránya viszont - lélekszámuk csekély emelkedése mellett -
csökkent (82 %-ról 78,5 %-ra).
1930-ra Szlovákiában
a felekezeten kívüliek száma ugyan két és félszeresére (6800-ról 17000-re)
emelkedett - ezt részben a Csehországból Szlovákiába beköltöző cseh hivatalnok-
és értelmiségi réteg megnövekedése, részben a szlovákiai társadalom fokozatos
belső szerkezeti alakulása váltotta ki -, de így is csak a szlovákiai népesség
alig fél százalékát tette ki. Az egyes egyházakhoz tartozók száma eltérő
mértékben ugyan, de növekedett, a lakosságon belüli aránynövekedés a római
katolikus egyház mellett az ortodox és a csehtestvérek, illetve a csehszlovák
egyház vonatkozásában jelentős. Érzékelhetően csökkent a református és
az izraelita egyházhoz tartozók aránya (4,8 %-ról 4,4 %-ra, illetve 4,5
%-ról 4,1 %-ra). A magyar lakosság száma (45 ezer fővel, 637 ezerről 592
ezerre) és aránya (21,2 %-ról 17,8 %-ra) a két népszámlálás közti időszakban
jelentős mértékben csökkent, miközben Szlovákia lakosainak a száma közel
330 ezer fővel emelkedett. Így a magyar lakosság felekezeti összetételében
kimutatható arányeltolódások nagyobbrészt az egyes térségekben eltérő módon
jelentkező nemzetváltási folyamatok következményei, semmint az egyes egyházakhoz
tartozók számának reális változásai. Ez okból a magyar lakosságnál kimutatható
felekezeti változások összevetése Szlovákia felekezeti struktúrájának valós
változásaival, nem megalapozott, hiszen a bekövetkezett változások eltérő
okokra vezethetők vissza. Valamennyi egyházhoz, illetve felekezethez tartozó
magyarok száma emelkedett, kivéve a felekezeten kívülieket.
A magyar népességen
belül a római katolikusok aránya némileg növekedett (70,3 %-ról 71,3 %-ra),
az evangélikus felekezetek (összesített) aránya szintén emelkedett (24,2
%-ról 24,8 %-ra). Az egyes evangélikus egyházakhoz tartozók részletes adatait
nemzetiségi bontásban a korábbi népszámlálás nem tartalmazta. Az 1930-as
adatok szerint a református egyházhoz tartozók száma meghaladta a 126 ezer
főt, a szlovákiai magyarság 21,4 %-a vallotta magát reformátusnak, az evangélikusok
aránya pedig a 20 ezer főt, a magyarságon beleüli arányuk 3,4 %. A magyar
zsidóság száma mintegy felére csökkent, s arányuk is 3,4 %-ról 1,6 %-ra
apadt.
A köztársaság
egész területén 1950-ben rendezték meg a következő népszámlálást. A köztársaság
felbomlása, a világ- háború harci eseményei, a zsidóság koncentrációs táborokba
hurcolása és legyilkolása, az ezt követő, elsősorban a magyar és német
lakosságot érintő kitelepítések, deportálások, lakosság- cserék, valamint
a reszlovakizáció az országrész szláv nemzeti jellegének nagymérvű erősödését,
s ezen belül a magyarság számának drasztikus csökkenését eredményezték.
Az egykor heterogén nemzetiségű Csehszlovákia etnikai jellege egyre jobban
kezdett az etnikai homogenitás megálmodóinak elképzeléséhez idomulni. Mindezen
folyamatok - talán a reszlovakizáció kivételével - az egyes régiók felekezeti
összetételére is kihatással voltak. Az 1950-es népszámlálásra a kommunista
hatalomátvételt követően az egyházak mozgásterét nagymértékben korlátozó
intézkedések beindulása után került sor. Ennek ellenére a magukat felekezeten
kívülinek vallók száma és aránya is lényegesen csökkent (Csehszlovákiában
az 1930-as 850 ezerről 530 ezerre, illetve 6,1 %-ról 4,3 %-ra). A felekezeten
kívüliek számának csökkenése mind a cseh, mind a szlovák országrészekben
erőteljesen megmutatkozott. Csehszlovákia lakosságának felekezeti összetételében
a legszembetűnőbb változás az izraelita felekezetűek számában (254 ezerről
15,5 ezerre) és arányában (4,1 %-ról 0,2 %-ra) következett be. Csehországban
a katolikusok száma és aránya nagymértékben csökkent, ami jelentős mértékben
a 3 milliós német lakosság kitelepítésének következménye (1,58 milliós
csökkenés, azaz 78,5 %-ról 76,4 %-ra). Tovább nőtt a magukat a nemzeti
egyházakhoz sorolók száma és aránya (a csehtestvérek száma 110 ezer fővel,
arányuk pedig 2,3 %-ról 2,7 %-ra növekedett, a csehszlovák egyházhoz tartozók
száma 167 ezer fővel, aránya pedig 7,3 %-ról 10,6 %-ra emelkedett), a kis
lélekszámú görögkeleti egyházhoz tartozók száma közel megkétszereződött.
Az 1921 és 1950 közötti népszámlálások során az ismeretlenek aránya néhány
tized százalék körül mozgott.
Szlovákiában
a zsidóság még nagyobb mértékben fogyatkozott meg, mint Csehországban.
(Lélekszámuk 137 ezerről 7,5 ezerre, arányuk 4,1 %-ról 0,2 %-ra csökkent.
Jelentékenyen megnövekedett a katolikusok (római és görög katolikusok)
összesített aránya (78 %-ról 82,8 %-ra) és a lutheránusok aránya (12 %-ról
12,9 %-ra), ugyanakkor csökkent a reformátusok száma (146 ezerről 116 ezerre)
és aránya (4,4 %-ról 3,2 %-ra). A magyar lakosság felekezeti megoszlásának
értékelése az 1950-es népszámlálás vonatkozásában igencsak problematikus.
A magyarság jogfosztottságát követően megtartott cenzus nem nyújt használható
adatokat a magyar lakosság számára vonatkozólag, inkább arról ad információt,
hogy a magyarság egészét sújtó intézkedések után oly rövid idővel valójában
hányan merték bevallani magyarságukat. Így a felekezeti hovatartozás terén
bekövetkezett változások értékelése is inkább csak informatív jelleggel
bír. Az egyes felekezeteknél kimutatható változások hasonló tendenciájúak,
mint az országos változások. A nem katolikus egyházakhoz tartozók száma
csökkent, a római katolikusok aránya jelentékenyen növekedett (71,3 %-ról
75 %-ra), a magyar reformátusok száma közel a felére apadt (126 ezerről
73 ezerre), a magyarságon belüli arányuk némileg csökkent (21, 4 %-ról
20,5 %-ra). Az 1950-es cenzus nemzetiségi adatainak a megbízhatatlanságát
a felekezeti megoszlás szempontjából is megerősítik a reformátusok nemzetiségi
összetételére vonatkozó adatok: 1930-ban a reformátusok 86,77 %-a, 1950-ben
65 %-a, 1991-ben 78,2 %-a vallotta magát magyarnak. Egyértelmű, hogy 1950-ben
csak a református egyházhoz tartozóknál tízezres nagyságrendű nemzetváltás
mutatható ki a magyarságnál.
Az 1950-es
népszámlálás volt a kommunista uralom alatt megrendezett népszámlálások
között az első és egyben az utolsó, amelynél rákérdeztek a felekezeti hovatartozásra
is. Csak negyven évvel később, az 1989-es novemberi változásokat követő
1991-es népszámlálás során kérdeztek rá újból a lakosság vallási hovatartozására.
Azonban ez az adatfelvétel már teljesen más valóságtartalmat rögzített
a felekezeti hovatartozás vonatkozásában, mint az 1950-nel bezáródó népszámlálások,
így az 1991-es adatok összevetése a korábbival, szintén csak informatív
jellegű. Annak ellenére, hogy a felekezeti hovatartozást hasonlóan megfogalmazott
kérdésekkel tudakolták 1991-ben, mint 1950-ben, az eltérésnek legalább
két vonatko- zása meghatározó. 1950-ben (és a korábbi népszámlálások alkalmával)
a felekezeti hovatartozás jogilag rögzített egyházhoz tartozást, egyháztagságot
jelentett. Aki nem volt tagja egyik egyháznak sem, annak a megfelelő oszlopban
"felekezeten kívülinek" kellett feltüntetnie magát - olvassuk a népszámlálási
adatlapokhoz kiadott útmutatóban, továbbá: az egyházhoz tartozást nem lehetett
megváltoztatni az adatlapon történő bejegyzéssel. 1991-ben a vallási hovatartozás
kategóriája deklaratív jellegű volt: felekezeti hovatartozás alatt valamelyik
egyház életében való részvételt, illetve vele való kapcsolatot értettek
a népszámlálás szervezői. Mindenki szabadon dönthetett arról, hogy mely
felekezethez tartozónak, illetve felekezeten kívülinek tüntette-e fel magát,
esetleg az adott kérdésre nem válaszolt. A 15 éven aluli gyermekek esetében
szülők saját belátásuk szerint töltötték ki e kategóriát.
Ezek alapján
talán jobban érthető az a vita, mely a demográfusok körében bontakozott
ki a kapott adatok értelmezését - így a kérdésre nem válaszolók, "ismeretlenek"
összetételének értelmezését, vagy akár az egyes felekezetekhez tartozók
adatainak valóságtartalmát - illetően.
A másik lényeges
vonatkozás az adatok összehason- líthatóságával kapcsolatban az 1950 óta
Csehszlovákia társadalmában bekövetkezett változásokban, az elmúlt negyven
év ateista propagandájának következményeiben, egyáltalán az egyházhoz,
valláshoz való hozzáállás módosulásában rejlik.
Az 1991-es
népszámlálás a lakosság felekezeti hovatartozásának alakulásában igen lényeges
változásokat mutatott ki; a "hívők" - a különböző egyházakhoz, felekezetekhez
tartozók - összlakosságon belüli aránya nagymértékben csökkent, s az egyes
egyházakhoz tartozók számarányában is jelentékeny módosulások következtek
be. A felekezeti hovatartozás Csehországban, illetve Szlovákiában igencsak
eltérő módon alakult. Csehországban a lakosság kisebb része, 43,9 %-a deklarálta
valamelyik egyházhoz való tartozását, a magukat felekezeten kívülinek vallók
aránya megközelítette a felekezetekhez tartozókét (39,9 %), az ismeretlenek
16,7 %-ot tettek ki. Szlovákiában felekezetekhez tartozónak vallotta magát
a populáció 72,8 %-a, felekezeten kívülinek pedig 9,8 %-a; 17,4 %-a nem
töltötte ki a felekezeti hovatartozásra vonatkozó kérdést. A két tagköztársaság
közti diametrális fejlődés gyökerei már a korábbi népszámlálásoknál is
kimutathatók. (Csehország- ban 1950-ben a népesség 5,8 %-a, Szlovákiában
alig 0,1 %-a volt felekezeten kívüli.)
A két időpont
adatsorainak összevetése tehát egyfajta tájékoztatóul szolgál az egyes
felekezetekhez, egyházakhoz tartozók, illetve az azokon kívüliek igencsak
heterogén csoportjainak arányváltozásáról. Ugyanakkor az egyházakhoz tartozás
körülhatárolása 1991-ben igencsak homályos volt. Ezért, ha az elmúlt negyven
évben az egyes felekezetekhez tartozók lélekszámában és arányában bekövetkezett
változásokat próbálnánk elemezni, akkor a két időszakban az egyházakhoz,
felekezetekhez tartozók arányában bekövetkezett változásokat kell összevetnünk.
(A továbbiakban a felekezeten kívüli és ismeretlen kategóriákat nem tartalmazó
populációra szűkítjük le vizsgálódásunkat.) Ezen számításbeli módosulás
elvégzése mind Csehország, mind Szlovákia vonatkozásában a katolikusok
(81,3 %-ról 88,9 %-ra, illetve 76,5 %-ról 83 %-ra) és az egyéb kategóriát
(3,2 x, illetve 2,9 x) jelentős mértékben kitevő szekták arányának további
növekedését húzza alá.
Az evangélikus
felekezetek aránya kisebb-nagyobb mértékben csökkent, Csehországban a csehtestvérek
részaránycsökkenése (4,8 %-ról 4,5 %-ra) viszonylag mérsékeltnek tekinthető,
Szlovákiában az evangélikusok és a reformátusok aránya mintegy 2/3-ára
zsugorodott (12,9 %-ról 8,5 %-ra, illetve 3,3 %-ról 2,2 %-ra). A csehországi
változások egyik legszembetűnőbb jegye, a cseh nemzeti egyháznak tekinthető
csehszlovák (huszita) egyházhoz tartozók arányának 1/3-ára (11,3 %-ról
3,9 %-ra) történt zsugorodása. Lélekszám- növekedés Csehországban csak
a szekták viszonylatában, Szlovákiában rajtuk kívül a római katolikusok,
valamint a görögkeletiek vonatkozásában mutatható ki. A felekezetekhez
tartozók arányváltozása az egyes egyházakhoz tartozók számának olykor ellentétes
irányú módosulásával járt együtt. A katolikusok arányának emelkedését Csehországban
lélekszámuk jelentős apadása kísérte (6,8 millióról 4 millióra), ezzel
szemben a szlovákiai katolikusok száma jelentékenyen emelkedett (2,6 millióról
3,2 millióra).
A szlovákiai
magyarság felekezeti összetételének módosulását az elmúlt negyven év távlatában
csak igen nagy fenntartásokkal lehet a népszámlálási adatok alapján értékelni.
Az 1950-es népszámlálásra vonatkozólag jeleztük e népszámlálásnak a magyar
népesség (de az egyéb nemzetiségek) vonatkozásában is igencsak korlátozott
hitelességét, így ha az adatokat hitelesebb források hiányában mégiscsak
értékelni vagyunk kénytelenek, akkor e korlátokat tekintetbe kell vennünk.
Mivel az 1950-es népszámlálás során a magyarságnak egy jelentékeny része
nem magyar nemzetiségűnek vallotta magát, e számadatok abszolút értékeire
nem támaszkodhatunk. Tehát 1950-ben az egyes felekezetekhez tartozó magyarok
lélekszámára vonatkozó adatok jelentékeny mértékben (legalább 110 ezer
fővel) alacsonyabbak, mint ez a népmozgalmi statisztika alapján becsülhető
lenne, ezért első megközelítésben csak a felekezeti arányokat vesszük górcső
alá. Ebben a megközelítésben abból az előfeltevésből indulunk ki, hogy
a magyarság 1950-es nemzetiségi bevallását nem befolyásolta meghatározó
mértékben felekezeti hovatartozása. Erre egyrészt az 1930-as és az 1950-es
felekezeti hovatartozások egybevetése enged következtetni, ahol a görög
katolikus magyarság számának harmadára történő apadásán kívül (mely a magyarságon
belüli viszonylag kis számának következtében csak elenyésző mértékben torzít)
nem mutatható ki olyan tendencia, mely az országos változásoktól eltérő
lenne. Másrészt azonban a magyar reformátusok identitásvállalásának vannak
olyan tényezői, melyek a katolikusokétól bizonyos mértékben eltérő jellegűek.
E fenntartásaink ellenére elfogadjuk az így beálló esetleges torzításkat
is.
Első látásra
úgy tűnik, hgy az elmúlt negyven év idelógiai egyeduralma az országos értékeknél
kisebb mértékben mutatkozott meg a szlovákiai magyarság vonatkozásában.
Míg az összlakosság 72,8 %-a vallotta magát hívőnek (9,8 %-a felekezeten
kívülinek, 17,4 %-a ismeretlen), a magyarság esetében az egyes felekezetekhez
kötődők aránya meghaladta a 80,5 %-ot, a felekezeten kívüliek aránya 6,6
%, az ismeretleneké 12,9 %-ot tett ki. Azonban a magyarság hátrányosabb
település- és társadalomszerkezete eleve egy - legalábbis formálisan -
vallásosabb jellegű népcsoportra kell hogy utaljon.
Az országos
adatok értékelésénél vázoltuk a felekezeti hovatartozás vonatkozásában
megfigyelhető leglényegesebb tendenciákat. Részletesebben elemezve a felekezeti
hovatartozás alakulását, két fő és néhány mellékvonulat figyelhető meg:
egészében véve megállapítható a római katolikusság arányának fokozatos
növekedése, s ezzel párhuzamosan az evangélikus egyházakhoz tartozók jelentékeny
csökkenése. Ugyanakkor hasonlóan ellentétes, de teljesen más okokra visszavezethető
a görög katolikusok apadása és görögkeletiek arányának jelentékeny növekedése.
Jelentékeny arányban megnövekedett az "egyéb" kategória többségét kitevő
szektákhoz tartozók aránya is. A cseh nemzeti egyház súlya tovább csökkent,
s a zsidóság szinte marginalizálódott.
E tendenciák
pontosabb értékelését és számszerűsítését teszi lehetővé, ha csak a magukat
hívőknek vallók belső struktura- lizálódását nézzük. A nagyobb egyházak,
felekezetek aránymódosulásai nem mutatnak jelentősebb eltéréseket az országos
és a magyar viszonylatban. A katolikusok aránya 76,5 %-ról 83 %-ra, a szlovákiai
magyarság vonatkozásában 75,1 %-ról 80,6 %-ra emelkedett. Az augsburgi
hitvallású evangélikusok aránya 13 %-ról 8,5 %-ra, a reformátusok aránya
3,3 %-ról 2,2 %-ra csökkent, a magyarságon belüli arányváltozás e két egyház
vonatkozásában 3,1 %-2,7 %, illetve 20,5 %-14,1 %. A görög katolikus és
a görögkeleti egyházak eltérő aránymódosulásaiban nem kis mértékben a hívők
etnikai jellege is közrejátszott. A kelet-szlovákiai ukrán, rutén, de bizonyos
mértékben a szlovák görög katolikusság jobban el tudta fogadni a pravoszláviába
való erőszakos bekényszerítést, mint a magyar görög katolikusok. Míg szlovákiai
méretekben a görög rítusú katolikusok aránya jelentős mértékben csökkent,
(6,6 %-ról 4,7 %-ra), a magyarság vonatkozásában némi emelkedés figyelhető
meg (1,2 %-1,5 %-ra). Az egyéb kategóriában szereplő szekták növekedése
pedig az elmúlt évtizedekben a legdinamikusabbak közé tartozik. S úgy tűnik,
hogy a magyarság körében kimutatott növekedésük erőteljesebb (0,1 %-ról
1 %-ra) mint országos viszonylatban (0,3 %-ról 0,8 %-ra). Az egyes felekezetekhez
tartozó magyarok számbeli változásai is nem sokban térnek el az országos
változásoktól. Azonban, mint már hangsúlyoztuk, az 1950-es adatok nemzetiségi
vonatkozásai nem használhatók, s egy számítási korrekció elvégzése, mely
a szlovákiai magyarság 1950-es lélekszámát a népmozgalmi adatok alapján
pontosítaná, minden bizonnyal a hivatalos adatoknál pontosabban jelezné
a valós helyzetet, de így is csak a nehezen behatárolható valószínűségek
szintjén mozgunk. Ennek alapján az 1950 és 1991 közötti változások már
némileg eltérnek a hivatalosan közzétettől. Gyakorlatilag minden egyházhoz
tartozók száma a görög katolikusok és a szekták kivételével csökkent, mindössze
a veszteségek mértékei eltérők. A római katolikusok száma 368 ezer, a reformátusoké
106 ezer, a görög katolikusok száma 6 ezer, az evangélikusoké 16 ezer körüli
értéket venne fel.
Kitekintés
Felmerül a kérdés, hogy az elkövetkező
időszakban milyen változások várhatók Szlovákia és a szlovákiai magyarság
felekezeti megoszlásában. A szlovákiai társadalom az 1989-es változások
után sajátos úton halad, de a nemzetállami keretek megteremtése után a
korábbi ellentmondások még szembetűnőbbekké váltak, s ez alól nem jelentenek
kivételt az egyházak sem.
A még tradicionálisan
vallásos idősebb nemzedék fokozatos kihalásával az egyházak egy jelentős
mértékben eltérő demográfiai és társadalomszerkezetű lakosságot próbálnak
megszólítani, ahol az elmúlt évtizedek hagyományos vallásgyakorlata csak
igen korlátozott mértékben folytatható.
Az "ideológiák
piacán" a vallási felfogásokon belül is, és mellett is a különböző világnézetek
egyre erősebben és hatékonyabban jelentkeznek, s bizonyos esetekben első
pillantásra paradoxnak tűnő ötvöződések jelennek meg. A legjelentékenyebb
kihívást a "történelmi egyházak" számára a különböző jellegű szekták csoportja
és az elvallástalanodás jelenti, de a jelenlegi körülmények között talán
még problematikusabb a társadalom minden szintjén jelenlévő a kereszténységet
és a nacionalizmust ötvöző, az uralkodó csoportok részéről támogatott ideológia.
A szlovákiai
magyarság felekezeti identitása, kötődése szempontjából elsősorban ez utóbbi
jelenthet nem elhanyagolható kérdést: mennyiben lesz képes a szlovákiai
római katolikus egyház vezetése, mely egyházhoz tartozónak a magyarság
zöme vallja magát, a valódi keresztényi értékeket s nem egy kirekesztő
mélynemzeti gyakorlatot követni? |
|