|
Szarka László
A cseh-szlovák
kettéválás történeti háttere
Az első világháború végén, 1918 októberében
a Habsburg- monarchia romjain a két vesztes utódállam (Ausztria és Magyarország)
mellett két szláv túlsúlyú és jellegű mozaikállam is létrejött: a Szerb-Horvát-Szlovén
királyság, illetve a cseh, szlovák, ruszin tartományokból kialakított Csehszlovákia.
Jóllehet Csehszlovákia legnagyobb nemzeti közösségét a csehek alkották,
1921-ben az ország össznépességének alig 50 %-a vallotta magát cseh nemzetiségűnek.
A Habsburg-monarchia
osztrák részéhez tartozott történeti cseh tartományokat (Bohémia, Morávia,
Szilézia) a cseh történeti jog, a történeti Magyarország kereteiből elkülönített
Szlovákiát és Subcarpathiát viszont az úgynevezett természeti jog, illetve
a ruszin nép "spontán önrendelkezési joga" alapján követelte az új csehszlovák
állam számára a Tomás G. Masaryk és Edvard Benes vezette csehszlovák politikai
emigráció 1918. évi területi programja, illetve a Benes vezette csehszlovák
békedelegáció a párizsi békekonferencián 1919-ben.
Az államjogi
szempontból előzménytelen csehszlovák államalapítás kiindulópontját az
egységes csehszlovák politikai nemzet fikciója, a csehszlovák nemzeti állameszmeként
megfogalmazott úgynevezett csehszlovakizmus jelentette. Jóllehet külpolitikai
meggondolásokból, a szlovák politikusok rövid életű Nemzeti Tanácsa alakuló
ülésén 1918. október 30-án a szlovák nemzetet a "nyelvileg és kulturális
szempontból is egységes csehszlovák nemzet részeként" definiálták, valójában
a szlovák politikai reprezentáció nagy többsége kezdettől fogva a cseh
és a szlovák nemzet egyenrangú szövetségi viszonyának kialakítását sürgette.
Erre Masaryk, az első csehszlovák köztársasági elnök az amerikai szlovák
emigrációval kötött pitthsburghi megállapodásban a csehszlovák viszony
jövőbeni föderatív rendezését célul kitűzve, még az emigrációban kötelezettséget
vállalt. Ezt a kötelezettséget azután a Csehszlovákia által aláírt versailles-i
német, Saint Germain-i osztrák, illetve trianoni magyar békeszerződések
már nem tartalmazták. A szlovák autonómiat-törekvésekről a békekonferencia
egyedül az Andrej Hlinkia vezette titkos szlovák küldöttség által Párizsba
eljuttatott szlovák memorandumból szerezhetett tudomást. A Hlinka-memorandum
a csehszlovák békedelegáció közbelépésére nem került a nagyhatalmak elé.
A csehszlovakizmusnak
- hasonlóképpen a korabeli jugoszlavizmushoz - az államalapítás idején
kétségkívül reális bel- és külpolitikai funkciója volt (pl. a békekonferencián
az új államhoz került nem szláv kisebbségekkel szemben a többségi akarat
prezentálása, illetve belpolitikai vonatkozásban a legnagyobb nemzeti közösség,
a cseh társadalom önzetlen segítségnyújtásának megideologizálása stb.)
Hamarosan azonban a cseh-szlovák viszony rendezésének egyik legnagyobb
akadályává vált, miután a csehszlovakizmus egyre inkább a centralizált
nemzeti egységállam doktrínája lett.
A két világháború
közti első Csehszlovák Köztársaságban a Hlinka-féle Szlovák Néppárt autonómiatervezeteit
a prágai parlamentben sem sikerült keresztülvinni, így a hárommiliós csehországi
német kisebbség, a realizáltan subcarpathiai autonómia problémája mellett
húsz éven keresztül a cseh-szlovák viszony megoldatlansága jelentette a
fiatal állam legsúlyosabb strukturális problémáját.
Az első Köztársasággal
ily módon elsősorban a csehek tudtak teljesen azonosulni; a szlovák társadalomban
egyre nőtt azoknak a száma, akik a cseh dominanciát bírálva, a szlovák
nemzeti érdekek autonomista reprezentációját követelték. Ehhez járult hozzá
a csehországi ipar nyomasztó túlsúlya, amellyel szemben a szlovák ipar
versenyképtelennek bizonyult. Ennek következtében a szlovákiai ipari termelés
a harmincas évek végén az első világháború előtti színvonal 80 %-át sem
érte el. A csehszlovák nemzetegységre alapozott állameszme jegyében az
állami művelődéspolitika a két nemzet történetének sajátos egybeötvözését
támogatta, az iskolarendszert és a társadalomtudományokat szintén a csehszlovakizmus
ideológiájának megalapozására ösztönözte. Mindez a szlovák nemzeti értelmiség
köreiben politikai pártállástól függetlenül negatív reakciókat váltott
ki.
Nem véletlen,
hogy 1938 októberében, amikor a müncheni négyhatalmi szerződés, illetve
a bécsi döntés nyomán a német, majd a lengyel és a magyar többségű területek
különváltak, a Szlovák Néppárt is kihirdette az autonómiát. A mindössze
öt hónapig fennálló második Cseh-Szlovák Köztársaságban tovább éleződtek
a cseh-szlovák ellentétek, ami Csehország 1939. március 14-i német megszállása
után az önálló Szlovák Köztársaság kikiáltásához vezetett.
A második
világháború éveiben a szlovák állam létezése, illetve a Benes vezette londoni
csehszlovák emigráns kormány oroszbarát és szláv orientációjú politikája
tovább bonyolította a két nemzet 20. századi kapcsolatrendszerét. Cseh
részről az önálló szlovák állam kikiáltását árulásként értékelték, ami
a londoni csehszlovák emigrációban is visszhangra talált. Benes például
még Sztálinnak is felvetette a szlovákok háború utáni megbüntetésének lehetőségét.
A Németország szövetségeseként a háborúba bekapcsolódott Szlovákia területén
azonban 1944-ben németellenes nemzeti felkelés robbant ki.
Ez a tény
a második világháború után a cseh-szlovák viszony politikai újrarendezésében
lehető-séget kínált a szlovák nemzeti törekvések részleges realizálására.
Aszimmetrikus államjogi megoldással a prágai székhelyű csehszlovák állami
intézmények mellett létrehozták Bratislavában a korlátozott jogkörű szlovák
regionális kormányt, az úgynevezett megbízotti testületet. Ennek egyik
vezetője az a Gustáv Husák lett, aki 1969-1989 között a csehszlovák kommunista
párt vezetőjeként az ország legfőbb ura volt.
Az 1948. évi
kommunista hatalomátvételt követően a szlovák nemzeti autonómia-törekvéseket
fokozatosan háttérbe szorították. A vezető szlovák kommunisták, köztük
Gusztáv Husák ellen a "burzsoá nacionalizmus" vádjával koncepciós pereket
indítottak és súlyos ítéletekkel kiiktatták őket a politikai életből. Az
1960. évi szocialista alkotmány életbelépése után a szlovák regionális
kormányzatot is felszámolták. Az 1968. évi "prágai tavaszt" előkészítő
csehszlovákiai belpolitikai mozgások közül éppen a szlovák nemzeti elégedetlenség
megnyilatkozásai, a prágai centrum elleni nyílt fellépések voltak a legerőtelje-
sebbek.
Maga Alexander
Dubcek, az 1968. évi csehszlovákiai reformkommunista kísérlet szimbolikus
alakja 1967-68 telén a szlovákiai kommunista párt első titkáraként a szlovák-kérdés
elhanyagolása miatt intézett támadást a csehszlovák kommunista vezetés
ellen. A tíz éves börtönbüntetés után a közéletbe visszatérő Gustáv Husák
szintén a szlovák-kérdéssel kapcsolatos állásfoglalásaival vált ismét országos
rangú politikussá.
A csehszlovák
föderáció 1969-1989 közötti története szerencsétlen módon egybeesett a
Brezsnyev-doktrína jegyében a Szovjetunió által katonailag megszállt és
ideológiai-politikai szempontból "gleichschaltolt" Csehszlovákia neosztalinista
periódusával. Amint azt lejjebb részletesen bemutatjuk, ez a periódus nagy
mértékben járult hozzá a két többségi nemzet közötti viszony megromlásához:
szinte valamennyi cseh-szlovák heterosztereotípia új életre kelt. A csehszlovakizmus
"burzsoá ideológiája" feletti győzelem az úgynevezett proletár internacionalizmus
zsákutcájába terelte a cseh-szlovák viszonyt. A szembetűnően romló viszonnyal
érdemben nem volt szabad foglalkozni, a két országrész gazdasági kiegyenlítődésének
kétségkívül kimutatható eredményeivel próbálták az ellentéteket leplezni.
Az 1989. évi
kelet-közép-európai politikai földindulás teljesen felkészületlenül találta
a csehszlovák kommunista elitet, s alig kevésbé a Charta '77 ellenzéki
csoportosulás csekély számú hívét. Akárcsak a második világháború végén,
1989-ben is előbb szabadult fel Berlin, mint Prága, ami egyebek közt a
csehszlovák kommunista rezsim viszonylag jelentős gazdasági és politikai
tartalékait bizonyítja. Morálisan azonban a Husák-Jakes-rezsim ugyanúgy
tarthatatlanná vált, mint a többi szatelitállam kommunista rendszere. S
végsősoron ez bizonyult döntőnek 1989 novemberében.
A Václav Havel
vezette prágai "bársonyos forradalomhoz" azonnal csatlakoztak a szlovákiai
ellenzéki megmozdulások. A prágai tüntetéseken rövidesen megjelent a prágai
tavasz élő szimbóluma, a szlovák nemzetiségű Alexander Dubcek. A nemzeti
megbékélés kormányának összeállításával Havelék azt a taktikát választották,
amit a lengyelek már kipróbáltak: a kommunistákat a végrehajtó hatalomból
fokozatosan távolították el. A szlovák nemzetiségű kommunista exminiszter,
Márián Calfa vezette első fordulat utáni kormány kinevezését követően lemondott
Gustáv Husák, az utolsó kommunista köztársasági elnök. Helyére a régi kommunista
szövetségi parlament 1989. december 29-én egyhangúlag (!) Vaclav Havelt
választotta meg.
Ezzel kezdetét
vette a csehek és szlovákok közös államának utolsó három esztendeje. Ennek
során a politikai intézmény- rendszer demokratikus átalakításának, a piacgazdaság
kiépítésének, az ország biztonságpolitikai, külpolitikai és külgazdasági
orientációváltásának tengernyi gondja mellett a cseh-szlovák viszony demokratikus
rendezését is meg kellett volna valósítani. E téren a kiindulópontot az
1968. évi cseh-szlovák föderációs törvénynek, illetve a husáki periódus
gyakorlatának felülvizsgálata és átalakítása jelentette.
A történelem
a két nemzet viszonyát nemcsak abban az értelemben befolyásolta, ahogyan
az a közös állam fennállása idején "megtörtént", hanem a két nemzet korábbi
történeti különfejl-dése, az egymástól eltér- történeti értékek, ideálok
révén a két nemzeti közösség számára más és mást jelent a nemzet, az állam
valóságos történetisége. Erre nézve igen jellemző, hogy míg a csehek közül
a 14-15. századi történelem európai jelentőségű csehországi eseményeit,
illetve az 1918. évi csehszlovák államalapítást rangsorolták, a szlovákok
számára a 19. századi szlovák "nemzeti ébredés" romantikus hőskora, illetve
az 1968-1969. évi föderációs periódus kezdete jelentette a legdicsőbb történeti
periódust.
A cseh-szlovák
viszonyt befolyásoló történelem másik megjelenési formájaként a történeti
alapozású előítéleteket említhetjük. A két nemzet rendezetlen államjogi
viszonya a vonatkozó vizsgálatok szerint a következő előítéletek hordozója,
kiváltója lett: a szlovákok az autonómia ígéret be nem tartása miatt megbízhatatlannak
és ravasznak tartják a cseheket, ezzel szemben az állam átalakítását szorgalmazó
szlovákok nemzeti tulajdonságaként a csehek gyakran az intoleráns nacionalizmust
és a követelőző magatartást emlegetik. A kölcsönös vádaskodás az 1969-1989
közötti két évtizedben a LKi fizet rá a másikra? kérdésben összesűrűsödő
össznépi vitában koncentrálódott. A két nemzet eltérő történeti tapasztalatait,
demográfiai súlyát, gazdasági teljesítményeit, a két országrész közös költségvetésből
finanszírozott beruházásait, szociális ellátását stb. mindkét nemzet sérelmesnek
találta.
A rendszerváltás hatása
a cseh-szlovák viszonyra
A kelet-közép-európai fordulat hatása
a térség etnikai viszonyaira különbözőképpen nyilvánult meg államjogilag.
Az 1968. évi kommunista föderáció dilemmái az 1989. novemberi csehszlovákiai
fordulat után rövid időn belül megmutatkoztak. A korábban nem érvényesülő
nemzeti közösségek emancipációs törekvései a kelet-közép-európai demokratizálódás
folyamatában szükségszerűen jelentkeztek. A nemzeti, illetve kisebbségi
problémák megoldási kísérletei azonban a még kialakulatlan demokratikus
intézményrendszer körülményei közt óhatatlanul újabb nacionalista konfliktusok
gerjesztőivé váltak, s ilyetén- képpen az egész demokratizálódási folyamatot
lefékezték. Jószerivel ez történt Csehszlovákiában is, ahol Václav Havel,
köztársasági elnök javaslatára a szövetségi parlament törvényt alkotott
a köztársaság új elnevezéséről, illetve a két nemzeti köztársaság és a
föderáció intézményeinek jogköreiről és elkezdte az új alkotmány kidolgozását.
A kötőjel-háborúként
ismertté vált parlamenti névvitában kiderült, hogy a szlovák nemzeti emancipációs
törekvések az 1989. évi fordulattal új lendületet kaptak. Szlovákiában
főként azt kifogásolták, hogy Csehszlovákia hetvenéves fennállása a szlovák
nemzetet, a szlovák teljesítményeket nem nevesítette: a világ minden csehszlovákiai
eredményt, pozitívumot a cseheknek tulajdonít, a szlovákokról csak ritkán
vesz tudomást. A kommunista rendszer pszeudoföderalista gyakorlatát szlovák
részről a nemzeti köztársaságok jogköreinek minimalizálása miatt, illetve
az egyoldalúan prágai központtal működő föderációs intézmények cseh túlsúlya
miatt bírálták. A közös állam új nevének cseh-szlovákia féle kötőjeles
megoldását a csehek és a szlovákok egyaránt sok kifogás merült fel, s végül
a cseh és szlovák szövetségi köztársaság elnevezést kodifikálták. Még több
vitát és ellentétet váltott ki az úgynevezett kompeten- ciatörvény előkészítése.
Havel elnök a pszeudoföderáció felszámolását az úgynevezett autentikus
föderáció alkotmányjogi megalapozásával tartotta egyedül elérhetőnek. Ennek
érdekében az új alkotmány előkészítése keretében sürgősen tisztázni kellett
a két tagköztársaság és a föderáció jogköreit. A parlamenti és közéleti
vitákban a kiforratlan ideológiai profillal, differenciálatlan társadalmi
bázissal rendelkező csehországi és szlovákiai politikai pártok heves vitákba
bocsátkoztak, amelyekben a nacionalista érvek gyakran pótolták a racionális
érvelést.
Különösen
Szlovákiában erősödött fel a nacionalista retorika. Erre először a szlovák
történelem korábban tabuizált eseményei, személyiségei (a két világháború
közötti szlovák autonomista mozgalom és a prágai centralizmus korabeli
vezéralakja Andrej Hlinka, illetve az 1939-1945 közötti első Szlovák Köztársaság)
és rehabilitációját szorgalmazó ünnepségek, tömegdemonstrációk adtak alkalmat.
A szlovák nemzeti szimbólumok, az önálló szlovák alkotmány igénye mellett
főként a szlovák hivatalos nyelvet kodifikáló nyelvtörvény radikális és
kizárólagos változatának sürgetése heteken-hónapokon keresztül központi
probléma lett, s utcai tüntetések okaként szolgált Szlovákiában. S mindennek
1990 nyarától kezdődően kimondott célja az önálló Szlovákia megteremtése
volt. A gyorsan diferenciálódó szlovák pártpolitikában a Szlovák Nemzeti
Párt átmeneti megerősödését, illetve a Nyilvánosság az Erőszak Ellen nevű
szlovák mozgalom és a Kereszténydemokrata Párt kettéválását eredményezte.
A parlamentben csatát vesztett nacionalista szlovák erők utcai politizálásának
mélypontját alighanem az az incidens jelentette, amikor 1991 áprilisában
a pozsonyi főtéren a szlovák önállóság mellett tüntető fiatalok tettleg
bántalmazták Václav Havel köztársasági elnököt.
Csehországban
hasonló irányzatok egyedül az ország keleti részén voltak megfigyelhetőek.
Morvaország és Szilézia tartományi autonómiáját, illetve a cseh-szlovák
föderáció hármas alapozású szövetségi rendszerré változtatását követelő
radikális morvaországi mozgalmak azonban csak a csehországi közigazgatási
felosztás szempontjából jelentenek valódi problémát. Az új csehszlovákiai
(a föderatív, a cseh és a szlovák) alkotmányok előkészítése mindenesetre
teljesen elakadt a rendkívül heves alkotmányjogi vitákban. A Havel
elnök által 1991 februárjában-márciusában előterjesztett alkotmány- tervezetet
a szlovák pártok egybehangzóan elfogadhatatlannak tartották. Az ugyanis
a tagköztársaságok kompetenciáit a föderáció jogköreinek decentralizációjával
teremtette volna meg. Ez az elképzelés kétségkívül meglehetősen életidegen
volt, hiszen a pártpolitikai élet 1989 után alapvetően a két tagköztársaság
keretei között bontakozott ki. A szociáldemokraták, a nemzeti kisebbségek
Együttélés Politikai Mozgalma, valamint a zöldek kivételével egyetlen párt
sem terjesztette ki működési területét az egész államra.
Rövid időn
belül megjelentek a Havel-féle alkotmánytervezet alternatívái: szlovák
részről kezdetben a kereszténydemokraták által javasolt belső államszerződésben
látták volna a megoldást, míg a Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom (DSZM)
néven saját pártot alapító Vladimír Meciar egyre inkább a konföderatív
típusú megoldás felé hajlott. Cseh részről a szövetségi kormány pénzügyminisztereként
ismertté vált Václav Klaus - aki az 1989-es fordulat meghatározó politikai
támaszát jelentő Polgári Fórumból kivált Polgári Demokrata Párt (PDP) elnöke
lett - az erős föderatív kompetenciák fenntartását tartotta szükségesnek
és kizárta a konföderáció lehetőségét. A föderáció alternatíváiként, és
egyre inkább annak tagadásaként szlovák részről felmerült a cseh-szlovák
uniónak, illetve a két állam szabad társulásának az ötlete is.
A közös állam
fennmaradásának szükségszerűségét is megkérdőjelező politikai viták - a
sajtószabadság korlátlan lehetőségeit hosszú idő után ismét élvező cseh
és szlovák tömegtájékoztatás, illetve a nacionalista bulvársajtó közvetítésével
- az egész társadalomban rendkívül heves reakciókat váltottak ki. A cseh
és szlovák közvélemény jelentős része egyre inkább hajlott arra, hogy bármi
áron el kell érni az ország belső nyugalmát. Ez a minden mindegy hangulat
a mértékadó cseh értelmiség egy részében olyan álláspontot eredményezett,
amely az ország kettéválásától Csehország számára több előnyt, mint hátrányt
vagy veszteséget remélt. Václav Vaculík, neves cseh publicista A mi
szlovák-kérdésünk című esszéje a szlovák-kérdést legegyszerűbben az
ország kettéválasztásával vélte elintézhetőnek. Az esszé váratlanul kedvező
visszhangra talált a cseh közvélemény jelentős részében. Szlovákiában a
Szlovák Értelmiség Kongresszusának 1992 tavaszán határozata abból kiindulva,
hogy Szlovákia az 1989 utáni Csehszlovák politikában továbbra is idegen
érdekek objektuma, és hatalmilag más nemzet uralja, elérkezettnek mondta
az időt a természeti jog alapján való különválásra.
A rendkívül
gyorsan változó pártpolitikai erőviszonyok, közepette a Petr Pitthart cseh,
illetve a Ján Carnogursky vezette szlovák kormány már nem rendelkezett
olyan politikai és társadalmi támogatottsággal, amely lehetővé tette volna
az egymást érő cseh-szlovák tárgyalások eredményeinek alkotmányjogi rögzítését.
A föderáció fenntartására az utolsó nagyobb szabású alkotmányos kezdeményezést
Havel 1991 októberében benyújtott népszavazás-törvényjavaslata jelentette.
A köztársasági elnök referendum kiírásával próbálta az akkor még erősen
föderációpárti többség támogatását megszervezni és az ellenérdekelt politikai
pártok térnyerését megakadályozni. Jóllehet a népszavazásról szóló törvényt
a szövetségi parlament elfogadta, Havel nem kapta meg a jogot a szükségessé
vált rendkívüli intézkedések megtételére. Bár "A közös államért! - jelmondat
jegyében indított népi mozgalom impozáns nagygyűléseken követelte
a kettéválást szorgalmazó erők elszigetelését, a megkezdett folyamatot
már nem lehetett népi kezdeményezéssel megállítani. Az okok ugyanis igen
összetettek voltak. A társadalom pedig megosztott volt a tekintetben, hogy
érdemes-e vállalni az együttmaradás egyre fájdalmasabb politikai szembesüléseit,
ha szlovák részről a közös államot a politikusok nagyobb része átmeneti
állapotnak tekintette.
A rendkívüli
kritikussá vált csehszlovákiai alkotmányjogi helyzetben az eredetileg 1992
márciusára kiírt, de 1992 júniusában lebonyolított parlamenti választások
hoztak döntő elmozdulást.
Az 1992. júniusi
parlamenti választások csehországi és szlovákiai győztesei, a Klaus vezette
PDP, illetve a Meciar-féle Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom (DSZM) igen
különböző politikai célokat vallottak. Klaus a korábbi kommunista gazdasági
modell radikális felszámolását, a széleskörű privatizáción és külföldi
tőkebevonáson alapuló gyorsütemű gazdasági reformot tekintette a legidőszerűbb
feladatnak, Meciarék az átmeneti periódus szlovákiai sokkhatásainak, nehézségeinek
enyhítését, az állam gazdasági és szociális szerepvállalásának felerősítését
szorgalmazták. A két győztes párt politikai ideáljai közötti különbségek
a júniusi választások után szinte eleve eldöntötték a föderáció további
sorsáról rendezett párt- és kormányközi tárgyalások kimenetelét.
Az egész ország
közvéleményének felfokozott érdeklődése közepette a tárgyalásokat egyfajta
politikai sakkjátszmaként lebonyolító választási győztesek igen rövid időn
belül belátták: a kialakult helyzetben politikai képtelenség a föderáció
fenntartása. Klaus eleve elutasított minden olyan szlovák javaslatot, amely
az ország gazdasági reformfolyamatának sikerét veszélyeztette. De nem tartotta
elfogadhatónak azt a kardinális szlovák követelést sem, amely Szlovákia
teljes nemzetközi jogi szuverenitásával, önálló ENSZ-tagságával stb. számolt.
Ezért Klausék egyre inkább hajlottak a kettéválás előkészítésének és gyors,
terveszerű végrehajtásának gondolatára. Meciar a tisztes visszavonulás
lehetőségét keveselve szintén egyre inkább a kettéválást, illetve az ebből
következő önálló Szlovák Köztársaság megteremtését tekintette célnak.
Az egész cseh-szlovák
kettéválási folyamat kulcsfontosságú felismerése a júniusi választásokat
követő negyedik és ötödik Klaus-Meciar találkozón, 1992. július 23-án Pozsonyban
fogalmazódott meg. Eszerint mindkét ország többet nyer azáltal, ha végleg
megszabadul a jugoszláv típusú belső konfliktus kialakulásának veszélyétől.
A kettéválás veszteségeit pedig egyrészt a folyamat maximális kormányzati
és parlamenti ellenőrzésével, törvényes szabályozásával, illetve a különválás
utáni állapotok meghatározásával igyekeztek csökkenteni. Ez utóbbi törekvés
kétségkívül legmegnyugtatóbb közös eredménye a valuta- és vámunió kialakításának
közös szándéka volt.
A kettéválásból
származó további előnyökről mindkét fél igyekezett meggyőzni saját közvéleményét.
Ezt az önálló állam kialakítását indokló, kiegészítő argumentáció volt
hivatva alátámasztani. Cseh részről az instabil délkelet-európai, illetve
kelet-európai térségtől való eltávolodásban, s ezáltal a biztosabb nyugat-európai
integrációs lehetőségekben, valamint a Szlovákia nélkül tovább gyorsítható
gazdasági átmenet nagyobb sikerében látták a kettéválás valószínűsíthető
és sokak által remélt cseh többleteredményeit. Szlovák részről a szovjet
hatalmi szféra nyomán kialakult kelet-közép-európai nagyhatalmi vákuum
körülményeit vissza nem térő alkalomnak tekintették az önálló szlovák állam
megteremtésére, ami ily módon egy közel másfélszáz éves államjogi törekvés
megvalósítását jelentette. Az önálló államot a szlovák politikai pártok
mindegyike az európai integrációs folyamatba való bekapcsolódás szempontjából
nélkülözhetetlen feltételnek tekintette. Ebből a szempontból a konföderatív
vagy más típusú közös csehszlovák államot a szlovák pártok hátrányos politikai
keretnek fogták fel. Gazdasági szempontból a függetlenség előnyeit a szlovák
pártok többsége szintén nagyobb előnynek tartotta, mint a csehektől való
"félfüggőséget", illetve a "prágai centralizmust".
A kettéválást
végsősoron a Szlovák Nemzeti Tanács, azaz a szlovák parlament egyoldalú
határozatai tették elkerülhetetlenné: 1992. július 17-én a szlovák törvényhozás
határozatot fogadott el a Szlovák Köztársaság szuverenitásáról, amely a
szlovák nemzet ezeréves törekvésére, valamint az érvényes nemzetközi jogi
dokumentumokra utalva bejelentette a szlovák nemzet önrendelkezését: a
nyilatkozat szerint a "Szlovák Köztársaság szuverenitása a szlovák nemzet
szuverén államának alapja". A deklaráció elfogadását követő órában Václav
Havel lemondott elnöki tisztségéről. Ezzel kezdetét vette a csehszlovák
föderáció fél évig tartó agóniája. Az 1990-től rendszeressé vált politikai
közvéleménykutatások egyértelműen jelezték, hogy mindkét országrészben
megnőtt azoknak a száma, akik saját nemzeti kormányunkban jobban bíztak,
mint a föderatív intézményekben. 1992 tavaszára a szövetségi kormány és
a parlament iránti bizalom mindkét tagköztársaságban 50 % alá süllyedt.
A kettéválás legfőbb
okai és hatásai
A csehek és szlovákok közös államának
megszűnéséhez vezető okokat mérlegelve az első helyen a csehszlovák állameszme
alapvető ellentmondását, a cseh-szlovák alkotmányjogi viszony tisztázatlanságát
említhetjük. Az egységes "csehszlovák" nemzettel csak azok a csehek tudtak
azonosulni, akik a szlovákokat nem tekintették külön nemzetnek. A csehszlovák
politikai nemzet eszméjét nem sikerült föderatív tartalommal megtölteni
és a két világháború közt a szlovákoknál is nagyobb, hárommiliós német
kisebbségre, a félmilliós magyar népcsoportra is kiterjeszteni. Az egységes
csehszlovák állammal szemben a szlovákok minden krízishelyzetben saját
emancipációs törekvéseiket állították szembe. Az 1989. évi fordulat további
súlyos belső ellentmondásokat is felszínre hozott: a két nemzet különbözőképpen
élte meg az egész 20. századi csehszlovák történelmet, s mást jelentett
számára a második világháborús periódus, mást 1968 és megint mást a Husák-rendszer
neosztalinista periódusa. A modernizációs kísérletek szempont- jából a
szovjet típusú csehszlovák föderáció 1969-1989 közötti szakasza Csehország
számára a fokozatos lemaradást, Szlovákia számára igen jelentős előrelépést
jelentett: a két országrész gazdasági-szociális szempontból közel azonos
szintere került. Igaz, eközben az egész ország elveszítette vezető gazdasági
helyét Kelet-Közép-Európában.
Jóllehet a
kettéválás politikai szereplői csak ritkán emlegették, az egész folyamatban
fontos szerepet játszott az 1989. évi kelet-közép-európai fordulat nemzetközi
kontextusa. A nagyhatalmi vákuum, amely a Szovjetunió felbomlása és a szovjet
katonaság kivonása után e térségben kétségkívül kialakult, kedvezett
a partikuláris nemzeti érdekek érvényesítésének. Ez pozitív megfogalmazásban
úgy hangzott, hogy az 1918-ban kialakult összetett, többnemzetiségű államok
igazodnak az európai nemzetállamok gyakorlatához, ami különösen az európai
integráció szempontjából fontos. Ebben a folyamatban minden nemzet egyenjogú
szereplőként kíván részt venni, s ezt a lehetőséget sem Jugoszlávia, sem
a Szovjetunió, sem pedig Csehszlovákia nem biztosította a területén élő
minden nemzetnek egyformán.
A gyors kettéválást
egészen bizonyosan nagy mértékben az is befolyásolta, hogy a többi kelet-közép-európai
új demokráciához hasonlóan, a csehszlovákiai politikai osztály is hajlott
az infantilizálódásra, a konfliktusok végletes kezelésére, a hiszterikus
és teátrális megoldásokra. Havel elnök megfontolt, de elszigetelt és nem
mindig a kívánt hatást kiváltó országmentő lépései mutatják, hogy az alkotmányos
tényezők összehan- goltabb tevékenységével az egész kettéválást meg lehetett
volna előzni. Ennek természetesen az volt az elemi feltétele, hogy sikerül
a föderációnak olyan új politikai kereteket találni, amely mindkét nemzet
számára elfogadható. Minthogy azonban a csehszlovák bársonyos forradalom
vezető garnitúrájának ilyen pozitív programja nem volt, a gyorsan differenciálódó
cseh és szlovák társadalmi és politikai életben a rendelkezésre álló rövid
három év alatt nem sikerült a konszenzust kialakítani.
Ennek alapján
tehát jogosnak tűnik az a feltételezés, hogy a kettéválás közvetlen okát
valójában azoknak a csoport- érdekeknek az érvényesülésében jelölhetjük
meg, amelyek a közös állam helyett a külön nemzeti államoktól remélték
csoportjaik súlyának megerősödését. E csoportok indentifikációja persze
fölöttébb nehéz feladat, hiszen az informális nemzeti orientációjú csoportok
nem csupán az egyes pártokban voltak jelen (szinte valmennyi cseh és szlovák
pártban kialakultak nemzeti elkötelezettségű frakciók, alkalmi társulások),
hanem a közélet szinte minden területén. Jellemző adalék, hogy még a csehszlovák
hadseregen belül is létrejött a szlovák katonák szövetsége, amely radikális
önállósulási programjával többször is képes volt politikai pánikhangulatot
kelteni. Tény, hogy az 1992. évi parlamenti választások előtt egyetlen
politikai párt, a Szlovák Nemzeti Párt volt nyíltan híve a kettéválásnak.
Az is bizonyos
azonban, hogy a nemzeti orientációjú radikális csoportok fellépése önmagában
kevés lett volna a kettéváláshoz. Az 1992. évi választásokon győztes politikai
erők jórészt éppen a jugoszláviai háborús konfliktushoz hasonló nemzetközi
megítélés elkerülése miatt döntöttek úgy, hogy a hosszadalmas és meddőnek
bizonyult föderatív egyeztetés helyett az ország ketté- választásával oldják
meg a vitákat.
A kettéválás utáni
helyzet tapasztalatai
A két önálló állam létrejöttének eltérő
okaival magyarázható, hogy a kettéválást követő első két év alatt több
olyan konfliktushelyzet is kialakult, amely a kettéválás hiányosságaira
volt visszavezethető. Ezek közé tartozik: a valutaunió igen rövid ideig
való fennmaradása, a technikai jellegű határpontosítás szimbolikus - illetve
1996. áprilisi-májusi valóságos -, politikai vitái, a valutaunió kezdetben
cseh, utóbb szlovák aktívumot kimutató működése, az egyoldalú szlovák vámtechnikai
rendelkezések, a korábbi közös privatizációból adódó ellentmondások és
az erősebb cseh fél nem titkoltan politikai célzatú pressziós lépései e
területen stb. Ezzel együtt a két állam kapcsolata rendezettnek mondható.
A nemzetközi politikában Csehország gyakori különutas lépései ellenére
a két diplomácia szorosan együttműködik az európai és a regionális szerveze-
tekben, nem utolsó sorban a kisebbségi jogok széleskörű nemzetközi szabályozásának
lelassítása érdekében, ami egyértelműen a szlovák igények cseh támogatását
mutatja.
Szlovákia
megpróbál Csehországhoz tapadva együtt menetelni a nemzetközi politikában,
ami például az Európa Tanácsban való külön tagság megújításában sikerrel
is járt. Ennek ellentmondani látszik, hogy Szlovákiának Magyaror- szágon
kívül a legtöbb potenciális konfliktusa éppen Csehországgal van. Emellett
a kettéválásban is komoly szerepet játszó cseh önzés, immár egyfajta cseh
elhivatottság-tudattal párosulva igyekszik Szlovákiát leszakítani magáról,
hogy annál könyebben tudjon haladni a maga különútján.
A cseh-szlovák
kettéválás idején a közeli szlovák gazdasági összeomlást jósló vagy attól
tartó prognózisok nem váltak be. Ebben számos tényező játszott közre. A
csehszlovák föderáció vagyonának felosztása alapján keletkezett szlovák
állami alap jelentős pénzügyi forrást jelentett és a kettéválás útján is
folytatódó restrikciós pénzügyi politika igyekszik az állami eszközökkel
takarékosan és hatékonyan bánni. Ebben komoly politikai és szakértői segítséget
kapott a Nemzetközi Valutaalaptól, amellyel Szlovákia már 1992 őszén felvette
a kapcsolatot és azóta is felismerve az IMF rendkívüli jelentőségét igyekszik
igen magas szinten folyamatos kontaktusban maradni a Valutaalap vezérkarával.
A Meciar-kormány gazdaságpolitikai rugalmasságát jelzi, hogy eredeti
politikai szándékain felülemelkedve tisztázta az ország valóságos lehetőségeit.
Vállalja a bércsökkentésekkel sújtott alkalmazotti és más rétegek elégedetlenségéből
fakadó kockázatokat. Ugyanakkor makacsul ragaszkodik a cseh transzformációs
modelltől eltérő, szociálisabban érzékeny szlovákiai variáns kidolgozásához,
illetve kipróbálásához. Az 1992. október 22-én a cseh és szlovák kormány
között létrejött vámuniós megállapodás alapvetően a két ország közti szabad
áruforgalom és munkaerő biztosítását volt hivatott elérni. Minthogy azonban
az eleve átmeneti időre tervezett cseh-szlovák valutaunió a vártnál gyorsabban,
már 1993. február 7-én megszűnt, a vámunió a nehézkes adminisztráción,
az egyre szigorúbb cseh-szlovák határellen- őrzésen és ezeknek az áruforgalmat
lassító és körülményessé tevő mellékhatásain túl, immár a két nemzeti valuta
közötti árfolyamváltozásokkal és ezek árakra gyakorolt hatásával, végsősoron
a két ország termékei iránti kölcsönös keresletben bekövetkező változásokkal
is számolni kell. Sokan máris úgy látják, hogy a relatíve olcsóbb szlovák
termékek iránti csehországi kereslet, illetve a dráguló csehországi termékek
fokozatos szlovákiai kiszorulása hosszú távon a vámunió létét is fenyegetheti,
kivált ha ehhez a gazdasági átalakulás egészen eltérő ütemezése és filozófiája
is társul. Valójában azonban ez egyik államnak sem lehet érdeke, de különösen
nem Szlovákiá- nak, hiszen a cseh piacok elvesztése, a vámunióból származó
előnyök elmaradása igen súlyos csapást jelentene a csehországi és a szlovákiai
gazdaságra.
Csehország,
de még inkább Szlovákia európai elhelyez- kedésének alakulását tehát alapvetően
a térség gazdasági átalakulásának sikeressége, illetve a még mindig kísértő
esetleges kudarca, valamint az európai integrációs folyamat globálisan
ható következményei határozzák meg. A két új állam belpolitikai sajátosságai
nem jelentenek jelenleg a szokásosnál nagyobb kockázati tényezőt ebben
a tekintetben. Magyarország és Csehország felelőssége a szlovák magatartás
alakulásában ezzel együtt jóval nagyobb a többi európai államénál, mert
jól megválasztott lépésekkel, e lépések helyes sorrendjével igen jelentős
mértékben képesek a szlovák kormányzat regionális politikáját befolyásolni.
A Cseh Köztársaság
külpolitikai doktrínája az eddigi megnyilatkozások alapján egyértelműen
a nyugat-európai felzárkózás feltétlen prioritásán alapul. Ezt kezdetben
Václav Klaus miniszterelnök és Jozef Zielenec, cseh külügyminiszter is
úgy fogalmazta meg, hogy Csehország vissza kíván térni abba a hagyományos
geopolitikai térbe, amely fejlődését évszázadokon keresztül meghatározta.
A német dominanciájú geopolitikai tér felemlegetése természetesen sok cseh
számára nem hangzott éppen kellemesen, de az európai integrációs folyamathoz
való csatlakozás szinonímájaként végül is elfogadhatónak tűnt. Az a tény
viszont, hogy az európai integrációs folyamat valóban a cseh-német szomszédság
rendbetételével kezdődik Csehország számára, már lényegesen több fejtörést
okoz a cseh politikai életben. A cseh külpolitika prioritásai közt a fentieknek
megfelelően a dunai térség egyedül Szlovákia és Ausztria vonatkozásában
szerepel. Igaz Szlovákia esetében elsősorban a biztos gazdasági hátország
elképzelése játszik közre, és persze a hét évtizedes államközösség egyéb
közös külpolitikai érdekeltségeinek ápolása. |
|