|
Pintér Lajos
Tér és táj
Először az asztalon rakok rendet, hogy
az írógép ideférjen. Kis számvetésre is jó, nézni, mi is van ezen az asztalon.
Két színes repró, egyikről előbb már szóltam: Süli András (1896-1969) Rózsaszín
és sárgarózsás csendélet.
Benes Jóskával,
a festővel épp tegnap futottunk össze a Süli-kiállításon, megcsodáltuk
újra ezeket a naiv csendéleteket. A másik kép asztalomon: Kondor Béla Pléhkrisztus,
Magyar Nemzeti Galéria.
Pléhkrisztus
- ez kötetcímnek is jó lenne. Csak azt hiszem, foglalt. Milyen jó lenne
búvárkodni kicsit e cím körül, biztosan Juhász Gyulánál motívumok és Simonyi
kötetcíme és - hirtelen nem tudom pontosan, de rémlik, e motívum Veress
Miklósnál. Mi is volt a buszállomás neve, ahol gyerekkoromban le kellett
szállni nagyanyámékhoz menet? Érdekes, hogy apró gyereket, egyedül elengedtek,
ki a pusztába, kilométereket gyalogolni a királydinnyés homokon. De előbb
még buszozás. De milyen keresztig is? Anyámat majd megkérdezem. Talán "fehérkereszt"?
Az útszéli pléhkrisztus állványzatát mert időről-időre újrameszelték az
asszonyok, innen volt a neve, a fehérkereszt, ott fürdött a mészben a jézuskánk.
Egy naptár még asztalomon, apró firkálásokkal, bejegyzésekkel, "határidőkkel",
melyeket meggyűlöl az ember, mert szorításukban él. Egy tolltartó bőredény
még asztalomon: tollak, ceruzák, egy kvarcjáték: gyerekeim gyerekkorából
emlék. Órája van és ébresztőórája is. Ennek zenéjére ébredek reggel fél
hat tájban.
S apró kincsek:
évekkel ezelőtti disznóvágásról disznóköröm. Régi telekre emlékeztessen.
Mellette megkövesedett csigahéj, mellette régi öngyújtó. Apósomé volt,
halála után unokái megtalálták és magukkal hozták. Benzinbe lógó béllel,
tűzkővel, aluminium dobozzal. Túlélte gazdáját ez az öreg öngyújtó. Szétnyitom
aluminium foglalatát, a lángra lobbanó kóc már hiányzik. De a tűzkő még
jó: kis kerekével, ahogy megforgatom, megannyi csillagot, szikrát hány.
Szikrázó tűzkő az emlékezet.
S egy óriás
furcsa szeg még asztalomon. Mi lehet a neve pontosan, nem tudom. Nevezzük
sín-szegnek. Szeg. Szög. Apósoméknál járták a gyerekek a határt, ők találták
ezt az elrozsdásodott, tenyérnyi hosszúságú, körömnyi fejű "szöget". Vasút
ment egykor a határban, itt ment a vonat Ausztriába, amíg a vasfüggöny
le nem zárta az utat. Megette az idő a vasútat. Legelőbb a sínek, talpfák.
Biztosan széthordták őket. De a vasúti sínből egy órmótlan szöget, sín-szeget
még ma is találni. Itt van asztalomon. Érdekes, hogy Újvidéken, a Telepen
is találtunk ilyen elhagyott vasúti pályaszakaszt. Tolnaiék Virág utcai
háza mellett vezetett el egykor, s mára benőtte a gyom. Mint szeméttelepen,
úgy bukdácsoltunk át rajta, ha mentünk a város felé. Az az elárult s elárvult
kis vasút mit mivel köthetett össze egykoron, már nem tudom. Ahogy a gyerekeim,
Tolnai Ottó is szeretett bóklászni e kisvasút mentén, biztosan ő is gyűjtött
ott efféle szögeket.
S pár kép
még asztalomon: ezeket épp ma megnézem, s elteszem: múlt év végi költői
estünk most elkészült képei. Itt volt Zalán, Géczi, Nagy Gazsi, Tolnai.
Géczi bele is írta naplójába. A Cifrapalotában rendezett estet. Csak ő
Cifra palotának írja, hisz nem él itt húsz éve, mint én. Húsz év, ennyi
idő kell, hogy egy-egy épület nevét pontosan megnevezzük. A fotós bravúros
fényképet csinált. A Cifrapalota pávás termében léptünk fel, s különleges
képen: mi csak apró pontként az előtérben, s felettünk a mennyezeten a
terem névadói, a plafonra festett lángoló, szecessziós pávák. Költő barátaimnak
épp a napokban küldtem e képből, írtam nekik, hogy "fölszállott a páva".
S pótlólag
megint kaptam pár képet e novemberi költői estről: egyiken Tolnaival, Nagy
Gazsival ülünk, Szekér Bandi a képen, Buda Feri meg a kép szélen. Az asztalon
bor, pogácsa, mintha béke lenne. Fölöttünk a falon egy Tóth Menyhért-kép.
Csendélet, órával. Az órán nem látni az Időt. Biztosan mutatja, de nem
látjuk a Tóth Menyhért-i időt.
Éváról, feleségemről
egy kép, ő is előkerült e költői forgatagban. Egy kép Benes Jóskával, a
festővel. Jóska átkarol épp, én pedig hüvelykujjamat föltartva mondok valamit,
mint aki részeg. Érdekes, az én karomon is óra, még mutatóit is látni,
de nem látni a pontos időt. Nem engedi magát látszani az Idő.
S megint egy
kép a pávás teremből, ez már a költői esten: épp én beszélek (ezt majd
egyszer megírni, Kondor Béla elárvult műterméről beszéltem, ahol többször
jártam húsz?, huszonöt? évvel ezelőtt, ezt majd egyszer megírni). Buda
Feri, Vári Fábián Laci, Zalán, Tolnai a képen.
Karácsonyra
megjelent egy gyerekvers-kötetem a Móra Kiadónál. Graffiti a címe,
s Tóth Menyhért kiadatlan rajzai "illusztrálják". Kvázi illusztrációk,
a hagyatékban maradt többszáz rajzból a művészettörténész úgy válogatott,
mintha illusztrációk lennének. A televízió itt, a Cifrapalotában, itt a
Tóth Menyhért-gyűjteményben forgat a kötetről. Én hónapok óta nem voltam
a Tóth Menyhért-képek között, állok megilletődötten. Bóklászok kedves feső-m
képei között. A riporter Bánszky Palit, a művészettörténészt kérdezi, aki
a képanyagot válogatta. Pali Tóth Menyhért életéről beszél, rajzairól,
jegyzetfüzeteiről, melyeket kezünkben is tartunk: firkálások, vázlatok,
festői jegyzetek. Ahogy mi a naptárunkba írunk pár szót. A festő szavak
helyett még a mappájába is formákkal, vonalakkal jegyzetel. És érteni fogják
ezeket a rajzokat a gyerekek? - kérdezi aggályoskodón a riporter. "Ők fogják
csak érteni igazán! - hallik a művészettörténész válasza. Én csak messziről
hallgatózom a tévéfelvétel e részénél, de szíven üt, fölemel e válasz.
Arról beszélek,
hogy ezek a gyerekversek nem igazi gyerekversek. Felnőtt verseim közül
válogattam. S arról még, Kormos István bíztatott erre először: verseimből
gyerekeknek ő adott ki válogatást először. S arról még: az utóbbi években
pedig a Kincskeresőnél Baka Pista közölte mindig újra a verseimet.
Ha valahol folyóiratban, kötetben megjelent versem, s Baka Pista a Kincskeresőben
újraközölte, akkor az "gyerekverssé" lett.
A végén pedig
a Cifrapalotára terelődik a szó. Mikor építették, a szecesszió idején,
a századfordulón, az építés vezetője már sokadszor rakatta újra a tetőt.
A tető festett, égetett cserepeit. A tetőfedők újrarakták, és újrarakták,
s mikor sokadszor rakták újra, akkor megúnták, s az építésvezetőnek dühödten
mondták: minek ezt újrarakni, hisz úgysem látják mások, csak a madarak.
Hisz valóban, ki látja a többemeletes épület tetejét, cserepei rendjét?!
"De mi a madaraknak építkezünk - mondotta az építésvezető.
Ezt a jelképes
történetet mesélem el a forgatás végén.
Baka Pistáról
kellene írni. Csak van az irodalomnak valami kohéziója, mert épp Géczi
Jancsival is átfedések a két naplóban: például a Cifrapalota. Vulkánfíber
című esszémre Tolnai a napokban üzen az ÉS-ben. Vulkánkoffer
címmel ír jegyzetet. És Baka Pista megkerülhetetlen személye. Ez a naplófejezet
az övé lenne, de épp most dolgozunk a Forrásban egy Baka-összeállításon,
nem volna jó, ha ennek egy-egy mondatát előbb közölném itt a naplóban,
mint a Forrásban. Tehát majd a következő hónapban Pistáról. De így
igaz, Pista arcának emlékével indult az 1996-os év. ("Baka István szenvedéstől
szétdúlt arca jelenik meg előttem azóta mindenhol, amióta eltemettük belőle
Szekszárdon azt, ami az ember volt.")
Az irodalom
kohéziója jó dolog, éltető erő. Ha nem lennének "áthallások", "átfedések",
"átsúgások", barátságok, rokonságok, akkor nem lenne semmi. Megkövülne
maga az irodalom élete is.
Március közepe
van, s nem akar véget érni az ötödik hónapja tartó tél. Még mindenütt hókupacok
az utcán, még a házunk előtti tó is befagyva. A múlt években csak egy-egy
jégtömb képződött rajta, s a jég éles tömbjei között vidáman cikáztak az
idetévedt vadkacsák, téli vendégeink. De a tó most hónapok óta összefüggően
befagyva. Hol találhattak menedékre vadkacsáink?
Március 15-ét
is nagykabátban ünnepeljük. Összefutok a házmesterrel és igyekszem udvariaskodni
vele, nehogy megsértsem, úgy kérem, úgy figyelmeztetem mulasztására: nem
tette ki a lépcsőházakra a nemzeti zászlót. Egyet látok csak; azt is elkoszolódva,
elsárgulva, vasalatlanul elrongyolódva. Mondom neki óvatosan: ki kellene
tenni az ünnepre a zászlót. Ellopták mind az éjszaka - feleli, este én
kitettem, reggelre ellopták. Kérem, hogy ezt az egyet adja ide legalább:
kimosni, kivasalni, az legalább büszkén lengedezzen.
Gyerekek kerülnek
elő, és kora délelőtti fúvósszerenádot adnak. Melyik iskolából kerültek
ide a lakótelepre? Megható ez a gyermeki pattogó ritmus, ez a márciusi
szerenád az ünnepi, csendes utcán. Kukásautó jön, de nem várakozik koncertjük
végeztéig, dudálva közébük hajt. Egy dalnyi időt kellett volna csak várnia,
de nem várt. A gyerekek összeszedik hangszereiket, s megbántottan továbbállnak.
Lesz-e még nekik hol zenélni?
Állok a konyhai
ablakban e nemzeti ünnepen: nézem a lopott zászlók hűlt helyét, nézem a
szemeteskuka szétkergette gyermeki zenekart. S aki örök: nézem a kukázókat.
Érkeznek ők is örök rendben. Kiskocsijukba, biciklijükre gyűjtögetnek az
útszéli szeméttárolóból. Egyikük ma a kukába bele is áll, egyik kezével
feszíti a kuka tetejét, hogy reá ne csukódjon, másik kezével pedig almákat
szedeget ki belőle, s egyenként biciklijén csüngő táskájába rakja. Végez,
ruganyos mozdulattal ugrik ki a kukából, indul tovább, de addigra már érkezik
is helyébe a társa. Kesztyűben, bottal lökdösi a szemetet, keres. Ez volt
március idusa, ez ám, hazám.
Beszélgetésre
hív a Magyar Nemzet munkatársa, újságjának készülne riport. Így
beszéljük meg, hogy Pesten, a József Attila Színház társalgójában találkozunk,
én a színházban játszó barátommal majd fölmegyek, s míg tart az előadás,
mi beszélgetünk. Jó kérdései vannak, lehet rájuk felelni. Először is az
új Irodalmi Lexikont szidja, ami engem illet, tévesen s hiányosan
informálta. Majd azt kérdezi: szegedi létemre hogyan is kerültem én a pesti
egyetemre. Megtelepült pesti létemre hogyan kerültem a Forráshoz,
Kecskemétre. S szegedi-kecs- keméti lévén talán legfontosabb versciklusomat
miért és miképp írtam az Istenhegyről. Igen, ezek jó kérdések, hiszen ezek:
szinte a teljes életem. Hazajövet előveszem egy naplóbejegyzésemet, s újraolvasom.
Ezt akkor írtam, amikor a Lépcsők az Istenhegyen című kötetem 1994
Könyvhetére megjelent. (Akkor írtam, 1994 márciusában, áprilisában.) Most
a beszélgetés után újraolvasom s ide is idemásolom.
Lépcsők az Istenhegyen
Lépcsők. Az Istenhegy kedves tájam.
Évtizedek óta. 1963 táján - pontosan mikor is? Oly mindegy, amikor Hruscsov
Magyarországon járt - már ott bandukoltam a Béla király úton. Jött a nagy
Csajka autó - vagy Volga, már ki emlékszik -, s arrébb tereltek engem is.
Oly mindegy, véletlen és használhatatlan emlék. Az én kedves tájam más
volt: én talán az "istenhegyi kert"-et kerestem. Radnótit az eltűnő tájban.
Szépen be is jártam útjait, lejtőit, lépcsőit, gesztenyék sorfala között
vezető ösvényeit. Persze, nem volt térkép e táj. Kötetem címe: Lépcsők
az Istenhegyen. Ez is egy útvonal: az Istenhegyi lépcsők. Egy meredek
utcácska. Le s föl, hányszor arra jártam. Most, hogy nevét kicsit megváltoztattam,
hogy a szavak és dolgok más helyre kerültek, ugye mást is jelentenek s
jeleznek. Egész pontos megfeleléseket is találhatsz. A zöldségárust ott
keresd, ahová írtam. Máskor meg precíz megfeleléseket ne keress, lehet,
csak kitaláltam. S benépesült e Radnóti Miklós-i táj. József Attila is
itt járt, talán tudom a házat is, ahol a rokonságot kereste. S régebbről:
Jókai, Eötvös. Persze: Mór és József. Itt is tudom a házakat. A Jókai-házat
és kertet hányszor bejártam. Jókai innen még - kőasztalától - rálátott
az egész ébredő Budára s Pestre. Házak s falak kőrései között mi már csak
éppen kilátunk. Eldobott ezüstszalag a Duna. Ez istenhegyi portán Jókai
szüreti mulatságot rendezett. Van ennek szakirodalma? Olvastam volna róla?
Van ennek legendája, azt hallottam? - már magam sem tudom. Már nem is tudom
ellenőrizni magamban versemet, a Szüret az Istenhegyent.
S most hódolok
a grafikusnak, a rajzoló és kalapgyűjtő úrnak, Schéner Mihálynak. Az ő
rajza lopakodott kötetem címlapjára. Vázlatai, variációi között leltem
rá. Aprócska rajzok ezek. Firkák? Ujjgyakorlatok? Az egyiken bohóc - hajában
virággal. Erőművész? Nem látni pontosan a vonalat, az elnagyolt rajzot,
de mintha súlyemelő bohóc lenne, mintha kezében ott lenne a súlyzó. S van
e rajznak két "variációja" is. Ezeken már kezét fölemeli, a bohóc a nehéz
súlyt már megemeli (ezeket a rajzokat a belső borítón keresd), de akkor
meg már nincsen a hajában virág.
Radnóti, a
költő, a "szegedi fiatalok" költője hányszor előhívta bennem a szegedi
s Szeged környéki tájat: a folyót, árterét s holtágait, rétjeit. Gyerekkorom
színtereit. Nagyanyám itt nevelt, itt neveltek a nagymamaarcú tanyák. A
napokban halt meg, épp csak eltemettem a nagymamámat. Húsvétra majd hazamegyek,
s megnézem, milyen otromba kőlapot hengerítettek sírjára a sírkövesek.
S megnézem a házat, ahol élt. Megnézem, hogy gazdájuk nélkül virágoznak-e
vadul a fák? Teremni készülnek-e? Vele hal, elburjánzik-elvadul vagy él
tovább nélküle, ami volt?
Túl vagyok
egy irodalmi konferencián, egyetlen mondata ragadt meg bennem. Egy felszólaló
mondta - milyen érdekes, fölszólalni szeret, hangját hallatni szereti,
csak épp nem ír. Fölszólalni könnyű. Írni nehéz. Ha emeled a súlyt, vigyázz,
ki ne hulljon hajadból a virág. És így tovább. Tehát e konferencián hallottam,
hogy mi tájról, tájakról ne álmodozzunk. A régiek éltek "táj"-ban, s az
újak már "tér"-ben élnek. Rábólintok, van benne igazság. Nézem, ahogy tájam
térré négyszögült.
Tudom pontosan
a dátumot, ezt a dátumot, ezt a dátumot tudom pontosan: 1976. szeptember
21. Több napig jártuk a várost, Belgrádot Danilo Kissel, ültünk az ottani
írószövetség klubjában, kocsmájában. Elfogyott a pénzem, elfogyott az ő
pénze is: akkor taxit hívott és taxival robogtunk lakására az újabb dínárokért.
Akkor kaptam tőle egy könyvet: Danilo Kis: Grobnica za Borisa Davidova.
Ennek dedikációjából tudom a dátumot: "Pinteréknek (sic) szeretettel Danilo
Kis (sic) Belgrádban (az Íróklubban), 1976. szept. 21-én. 1976 óta nem,
de 1989 óta igen - igen, azóta hordozok magammal egy Danilo Kis-idézetet:
"Közép-európai költészethez való tartozásunk, ez mindenekfelett a kultúra
immanens jelenléte, allúziók, reminiszcenciák és a teljes európai örökségből
vett idézetek képében: a mű tudatossága[...] Ez nem sok. Ez minden". `89
óta évről évre fölírtam a naptáraim valamely rejtett zugába. Most már nem
írom tovább, most már ráírtam a kötet borítójára, vallomásként. Mennyi
ideig még - ki tudja -, az "ez nem sok" és "ez minden" határán még magam
is elegyensúlyozgatok. Súlyemelő bohóc.
*
Pár dolog érdekes számomra, így újraolvasva.
1963. Az mostanra biztos. Valahol azóta láttam leírván. A "tér és táj",
mostani naplóm címe, nicsak itt tűnik föl. Itt sejlik föl először.
Azt hiszem,
a vártnál egyszerűbb válaszokat adok végül is az újságírói kérdésekre.
Hogy én nem vagyok szegedi. Csak épp Szegeden születtem, a Klinikán, de
egész gyerekkoromat és iskolás koromat Csongrádon töltöttem. De mégis örülök
szegediségemnek, mert voltak a Szegedi Fiatalok, volt Juhász Gyula, s jelenti
ez a Tisza táját s a Tiszatájat. A pesti egyetemről pedig 1976-ban
Kecskemétre, a Forráshoz a szabadság nagyobb fokáért jöttem. S ebben
talán nem is csalódtam; évekig itt többet tehettem. Minden egyéb ellene
szólt költözésemnek. Az Istenhegy pedig a múzsám, második szülőföldem,
fogadott földem. Bár nem ott élek, de hónapokat tanyázom ott, elsősorban
májusban, szeptemberben. Ha összeadnám: vagy két évnyi hegyi élet kijönne
e hónapokból. S hát nem olyan nagy ez az ország, hogy ne lakhatnánk be
minden pontját. Engem e szerelmes földrajz a tiszai tájhoz s az Istenhegyhez
egyaránt odaköt. Ez volt a beszélgetésünk.
Anekdotaként
elmondom még, hogy születésemkor Csongrád határában frissen sült kenyérrel
várták anyámat s vártak engem az ismerősök és rokonok. Kenyérrel kell várni
az újszülöttet, hogy jó szívű legyen - mondották. Én gondolom, hogy még
metaforikusabb volt ez az ajándék: kenyérrel, azaz "élettel" köszönteni
az életet. S elmondtam, úgy szeretném, e gesztushoz én ne legyek hűtlen.
S elmondtam még anekdotikus mozzanatként, hogy Kormos Pistával pesti éveink
alatt mi mindent megbeszéltünk, sok mindenben tanácsát kértem, és tanácsait
mindig meg is fogadtam. Tanácsai ellenére csak kétszer cselekedtem: egyik
épp ez volt, ez hogy a pesti egyetemi éveim után Kecskemétre jöttem.
A színházi
előadás közben véget ér, minden ajtót bezárnak, minden villanyt leoltanak.
Kongó lépteket hallok, és távoli kiáltozást a nézőtérről: színész barátunk
a bezárt színházban hangos kiabálással keres bennünket, botorkálunk ki
a sötét büféből, homályos-koszos öltözőkben vetkőződnek még az előbb ünnepelt
csillagok. A színház belülről és hátulról: mintha padláson, pincében, raktárhelyiségekben
mennénk. Szeretem ezeket a sötét, titkos utakat.
Ezeken a sötét
utakon bukdácsolunk ki az alvó színházból, a tapsból már csak a taps csöndje
maradt.
Itthon kupacban
állnak az újságok, folyóiratok asztalom körül. Kortárs, Tiszatáj, Kincskereső,
Forrás, Új Forrás. Az Új Forrás egy kupacban, külön kupacban
a másik, a régi Látóhatár, a Hitel, a Holmi, a Műhely
folyóiratpolcomon.
Az Új Forrás
vékony folyóiratborítója fölhajlik. Az Új Forrás folyóiratborítója
"szamárfüles". Igazgatom napokig, nem tudom eldönteni, miként segítsek
rajta.
Végül az asztalról
leveszem s a folyóiratok tetejére teszem a vasútról hozott nehéz, rozsdás
szöget. Az lesz a nehezéke.
1996. március 15.
|
|