|
N. Pál József
Gondolatkísérlet
Németh László és a
hatvanas évek viszonyáról
Kocsis
Rózsa emlékének
Valószínűleg példátlan az a dicséretre
érdemes buzgalom irodalomtörténetünkben, amellyel a honi kutatók Németh
László életművére vetették magukat az utóbbi huszonöt esztendőben. Vekerdi
Lászlónak az úttörés és az akkori idők minden nehézségét példamutató megalkuvásmentességgel
vállaló 1970-es biográfiája óta - ha jól számoltam össze az én bizonnyal
nem hiánytalan könyvespolcomon - vagy húsz olyan könyv jelent meg, amelynek
minden mondata Németh Lászlóról beszél. Vigasztaló is lehet az értő kevesek
tudósi serénysége, amely - mint Olasz Sándor friss könyve bizonyítja -
nem látszik lankadni, én mégis érzek egy ordító hiányt. E döntő többségükben
az életművet elismerő módon értékelő munkák ugyanis hogy, hogy nem: alig
emlegetik az 1956 utáni Némethet. (Igaz lehet, de mentségnek kevés, hogy
az idő 1989-ig nemigen biztathatott valós számvetésre e tárgykörben.) Az
Irgalom című regényét és néhány ismertebb drámáját persze többen
is részletesen méltatták, de annak a tanulságos folyamatnak az elemzéséről
alig esett szó, amely arról vallhatna, milyen is volt az író viszonya a
konszolidációsnak nevezett világhoz, s milyen e világ viszonya őhozzá.
Aki nem az író morális elítélését vagy a létező szocializmus elfogadásának
bizonygatását érezte feladatának, általában - mint például Füzi László
egy még 1987-ben írt dolgozatában - csak néhány mondatot szánt e viszony
Németh Lászlóra eső "részére", annak kompro- misszumkényszeres voltát emlegetve
- sok okkal-joggal persze. Jómagam, elfogadva és továbbgondolva Lengyel
András állítását, amely szerint Németh 1945 után "teljes személyiségével
már soha többet nem vett részt (nem vehetett - N. P. J.) az irodalmi életben",
úgy vélem, egy ilyen gondolatkísérlet nemcsak az életmű utolsó szakaszáról,
de az egésznek a mostani sorsáról is vallhat, lévén, hogy akkor
alakult ki az a bonyolult, de valójában pofonegyszerű logikára járó tudati
és társadalompszichológiai viszonyrendszer, amely mai "értékválasztási"
preferenciáinkat, így Németh László szellemi hagyatékához való viszonyunkat
is meghatározza.
Németh László
1956 után már sokat betegeskedett, s a politika történései sem mindig emelhették
alkotó kedvét, mégis szinte példátlan már az a mennyiség is, amit ezekben
az esztendőkben létrehozott, hozzá - Vekerdi László mondta el először ezt
is - csak a harmincas évek elejének Németh Lászlója mérhető. Ez idő tájt,
a népi mozgalom tempós ostorozásának idején jelent meg a párt "iránymutatását"
néha túl is licitáló, éber voltáról jól ismert akkori Élet és Irodalomban
egy ügyetlen tréfának is csupán jóindulattal nevezhető karikatúra. A rajz
az író fejét ábrázolta, a teste helyén egy méretes rák terpeszkedett el,
aminek minden lába töltőtollban végződött, s írt persze mindahány. Ez a
viccnek gyenge szilveszteri kedvesség része lehetett már annak a dühösen
lesajnáló folyamatnak, amelyből - különösen a politikai-szellemi érdekérvényesítés
szférájába is tartozó publicisztikai oldalvágásokban - máig kijut Némethnek.
Aki az ő munkásságát ugyanis már akkor sem szenvedhette, az se kiköpni
se lenyelni nem tudja ma sem. Rendkívül kényelmetlen lehet ennek az embernek
nem csak a fölényes műveltsége, de a hajlíthatatlansága is, s az, hogy
ez a biológiai szervességgel építkező életmű néhanapi tagadhatatlan bicsaklásai
ellenére sem kikezdhető, csupán belerúgni lehet az egészbe, esetleg
mutatós fogalmakba csomagolt, mégis átlátszó dühösséggel.
Így a korban
például szemforgató módon a fejére lehetett olvasni az 1959-es moszkvai
pohárköszöntőt vagy az Utazás című drámát, de az igazán kellemetlen
az volt, hogy miközben elismerő szót is ejtett a táguló szellemi égboltról,
a megújulni látszó tanulásvágyról vagy a mezőszilasi termelőszövetkezet
reményt is ígérő sikereiről, aki tudott pontosan olvasni, az észrevehette,
hogy Németh László egészen jól átlátta a konszolidációs szocializmus sikersztorijának
alapvetően hazugságra épülő voltát, s e hazugság várható következményeit.
Németh László pontosan ezért nem lehetett a hatvanas évek Magyarországán
sem az, aki korábban is szeretett volna lenni és korábban sem lehetett.
"A magam írásai előtt általában minden kapu kinyílt, a terveim és a kitett
szűröm mögött mind becsapódott. A mondat a forradalom előtti pezsgő szellemi
légkörben keletkezett, de csak 1957 szeptemberében a Kortársban
megjelent és rögvest erősen "helytelenített" Magyar Műhely című,
egy távlatos programtervezet alapvetésének is beillő tanulmányból való.
Pontosan jellemzi azt az egy tömbből faragott, a magyar történelem tragikus
hasadékait átívelni szánó életműnek és magatartásnak a sorsát, amely -
bármilyen furcsának tetszik is az állítás - a dolog velejét, az
igazi hatáskeltés lehetőségeit tekintve nem került sokkal jobb helyzetbe
a hatvanas években, mint volt az ötvenesekben. Mert az ekkor keletkezett
írásainak döntő többsége általában megjelenhetett (az persze nem mérhető
fel, hogyan is festhet - Domokos Mátyás szavát használva - az ő akkori
leltárhiánya), s nemsokára virító külsejű - az életmű belső logikáját
persze tökéletesen összekaszaboló - életműsorozata is elindulhatott, csak
éppen annak a pár százaléknak volt muszáj hiányoznia több mint húsz esztendeig,
ami, legyen bár vitatható, az író szerint is a legfontosabb lett volna.
Az új hatalom látszólag nagyon megbecsülte Németh Lászlót, kitüntetések
hullottak a mellére, meghívták még az MSZMP IX. kongresszusára is (sokan
ügyelhettek arra, hogy közös fotó is készüljön Kádárral), Aczél György
meg egyenesen a személyes véleményét kérte, mondja el, mit tenne, ha ő
lenne a miniszter, hogy aztán száz oldalas, mindenre kiterjedő, lelkiismeretesen
segíteni szánó válaszát menten elsüllyessze - állítólag példátlanul gazdag
- kéziratgyűjteménye mélyére. Így is fogalmazhatnék: bárki szabadon fogyaszthatta
az életmű felügyelő tapintattal megválogatott részét, mint valami köhögés
elleni kanalas orvosságot, de éberen ügyeltek, nehogy véletlenül annak
valódi hatóanyaga is fölszívódhassék.
Véleményem
szerint valahol itt kell keresni e munkásság hatvanas évekbeli sorsának
a kulcsát, s talán a ma azt körülvevő szinte tökéletes érdektelenségét
is. Mert hogy a Németh László-i életmű és magatartás etikuma nem "szívódott
föl és nincs jelen a mai magyar társadalomban, ezt az öncsalásra hajló
szenilitás alapos gyanúja nélkül nem lehet tagadni.
Az 1956-os
sokk kábulatából ébredező vezetés akkor ugyanis, miután egy kisebb zsákra
való párthatározattal és állásfoglalással igyekezett rendet teremteni a
szerinte 1956 táján nagyon elkanászkodott szellemi-irodalmi életben, az
évek múltával lassan mindent elkövetett, hogy többek közt a "helyére tett"
Németh Lászlóval is kössön egy olyan "szövetséget", amely a társadalom
és a külvilág számára jól láthatóan demonstrálja saját életrevalóságát
és nyitottságát. Állandóan a munkás-paraszt szövetségről szónokolva amúgy
sem lehetett volna nagyon megkerülni a népi irodalom akkor még nagyon is
jelen való szellemi örökségét, de ennél sokkal zavaróbb lehetett az, hogy
a forradalom leverése árán hatalomra segített régi-új rend még nyögvenyelősen
sem beszélhetett a nemzeti és társadalmi legitimitást szikrájában sem
tartalmazó hatalmának a geneziséről. Így hát nemcsak a hatalmas Németh
László-i életmű megkerülhetetlen volta okán, hanem e rendkívül ingatag
legitimáció fogyatékossága miatt is múlhatatlanul szükség volt a nemzeti
tudat akkor még valamiféle reprezentánsainak tekintett, s az 1956-ban is
felszínre tört függetlenségi tradíciót csupán jelenlétükkel is őrző népi
írók nevesebbjei legalább hallgatólagos "egyetértésének" a kicsikarására.
Része volt ez a hatalom oldaláról való törekvés a méltóságtudatában megalázott
társadalom politikai értelemben vett neutralizálásának. Nem az volt a lényeges
ugyanis, hogy Németh Lászlóék "egyetértése" valódi legyen (tudta a vezetés,
hogy ez elérhetetlen), hanem az, hogy a nemzet annak érzékelje. Amikor
ma kölcsönös vádaskodások hangzanak el arról, hogy a két leginkább karakterisztikus
szellemi tradíció - a liberális és a népi-nemzeti - közül melyik szövetkezett
inkább össze a hatalommal a másik ellenében, nem árt tán ezt a nagyon rafinált
módon kiagyalt és működtetett látszatszövetségek és álkonfliktusok egymás
ellen kijátszható viszonyrendszerét végiggondolni. Akkor az sem lesz oly
rejtélyes, hogy az 1956 utáni terrort irányító hatalom - követve saját
jól fölfogott érdekét - miért nem sújthatta személyes szabadságvesztéssel
a népi írók reprezentatív alakjait. Nem azért, mert az ő "bűneiket"
bocsánatosabbaknak tudta, vagy mert megegyeztek a színfalak mögött. A hatalom
rettegett mindvégig - az általa sommássan nacionalizmusnak nevezett - függetlenségi
tradíciótól, a népi írókra kimért esetleges börtön nem az erejét, csupán
saját nemzetidegen voltát demonstrálta volna látványosan a társadalom szemében.
Egy hosszabb
távú stratégia részeként így aztán nemcsak a népiség tradíciójával tudottan
emocionális viszonyban lévő, Németh László életművét egyébként kiválóan
értő, a lehetőségekhez képest méltányoló - ugyanakkor a párt ideológiáját
is magáénak tudó - Király Istvánt küldték állandóan az író nyakára, s nemcsak
Aczél György szeretett később tüntetni az ő (s persze Illyés Gyula) barátságával,
hanem az a Kádár János is fontosnak tartotta szót váltani vele 1957-ben,
aki az értelmiséget mindig gyanús elemnek vélte, s a népiségből valószínűleg
nem értett sokkal többet, minthogy "annak elvi kiindulópontja kimondva,
vagy ki nem mondva szemben áll a munkásosztály vezető szerepével a társadalom
életében, és ez semmiképpen nincs összhangban a szocialista társadalom
építésével, amelynek vezetője a munkásosztály". Persze ezt még 1958 januárjában
mondta, a népiekkel szembeni nagy szellemi rendteremtés kezdetén, de látni
való volt, hogy már az állásfoglalás is magában hordozta annak a
később kiterebélye- sedett koncepciónak a csíráját, amely úgy szólt, hogy
a népi írókra igen nagy szüksége van a szocializmusnak, föltéve, ha leszámolnak
káros ideológiai örökségükkel (ez körülbelül azt jelentette, hogy hallgatnak,
vagy csak igen keveset és hangfogóval beszélnek az általuk legfontosabbnak
vélt dolgokról), és ha nem alkotnak csoportosulást (magyarán szólva: ne
akarjanak például saját folyóiratot, sőt ne nagyon gyülekezzenek egy már
meglévő körül, mert annak következ- ménye lehet).
A stratégia
leginkább látványosnak szánt pontjaként 1959-ben rábeszélték Németh Lászlót
egy öthetes szovjet útra - magától a "rábeszélőtől" és kísérőtől, Király
Istvántól tudom, hogy nem ment ez könnyen -, meg egy Moszkvában - szerintem
emberi tisztességgel és a helyzet pikáns voltát elképzelve, bravúros semmitmondással
- elmondott pohárköszöntőre. (Ami érdemleges volt benne, azt az orosz kultúrához
fűződő bennsőséges viszonyáról mondta.) Aztán már elégedetten dörzsölhették
tenyerüket az illetékesek, hogy az itthon, emlékezetből újrafogalmazott
beszéd - nyilván hatásosnak szánt társadalom- és értelmiségpedagógiai "célzatból"
- éppen október 23-án megjelent, ama hat(!) írás egyikeként, amit
az Élet és Irodalom 1965-ig - bevallottan dolgos koráig - közölt
Németh Lászlótól. Két év múltán örülni lehetett még - a valójában a manipulátorok
által irányított viszonyrendszerben való vergődésről inkább szóló - az
Utazás című drámának, meg annak, hogy az író dicsérő szavakat is
mondott a Ha most lennék fiatal című esszéjében a táguló szellemi
lehetőségekről, vagy még későbben a mezőgazdaság apróbb sikereiről. Jól
jöttek ezek az egyébként nem alkus kényszerből, hanem a társadalom növekvő
mozgáslehetőségét megbecsülni tudó örömmel tett "gesztusok" a hatalomnak,
amelyeket aztán igyekezett beépíteni immáron lombosodó elképzelésébe: Némethet
vagy általában a népi írókat az állandóan hangoztatott megbecsülés és
elismerés hangján arra a helyre kell szorítani, ahol a munkáikban lévő
esetleges gyúanyag már hatástalan. (Ennek klasszikus példája volt magának
Kádár Jánosnak többször idézett "egyrészt-másrészt" való elismerése Veres
Péter halála után.) Ez a szemforgatós törekvés aztán az oktatás, a könyvkiadás
és a tömegkommunikáció jól összehangolt ritmusváltásaival szinte tökéletes
eredményt ért el. Éppen ezért például hiába sorolta föl évekkel ezelőtt
a televízióban Szinetár Miklós egy cetliről, hogy hány Németh László regény
és dráma - többnyire nem túl jól sikerült - televíziós adaptációját mutatták
be az évek folyamán, listája csupán az emlegetett manipulatív látszatmegbecsülést
igazolta, hiszen hasznosabb - de a hatalom számára elviselhetetlenebb -
lett volna például egy másfél-két órás életútinterjú, ahol az író szabadon
elmondhatta volna valóban lényeges gondolatait, s amelyet esetleg ma is
megnézhetnénk - videomagnón persze. Németh Lászlót a hatalom - támaszkodva
hátsó gondolatok nélküli segítőkészségére - saját legitimációs bázisának
a megteremtésére és növelésére óhajtotta használni, tudván, hogy az "igazi"
Németh László jelenléte éppen e vágyott legitimációt kezdené ki.
A vita persze
máig tart - vádaskodás vagy e vádaskodás elutasításának formájában - arról,
hogy miért mentek bele ebbe a "duplafenekű" alkuba Némethék. Gyávák voltak,
rövidlátó módon balekok, esetleg föl is adták autonómiájukat? Vagy éppen
ellenkezőleg: segítve a társadalomnak, ahogy lehet, értékőrzésre
és értékátmentésre berendezkedve csupán a nemzet tudati állapotának lehetséges
épen tartását vélték a feladatuknak, és semminemű elvföladó alkut nem kötöttek?
Egy biztos: az önmagában abszolút értéksemleges viszony meglétének
a ténye, ám ennek leírási kísérlete nem kapcsolódhat etikai értékítélethez,
ugyanis a népiek viszonya a hatalomhoz nem morális indíttatású volt (nem
a szeretem-nem szeretem dimenzióban mozgott), abban a társadalom értelmesebb
berendezésére és a politikai taktikára vonatkozó, nemegyszer kényszerből
fakadt elképzelések keveredtek. Morális eredetű kapcsolatuk - tradíciójuknak
megfelelően - a társadalomhoz, a nemzethez volt.
Nyilvánvalóan
más társadalmi és főleg a létezőtől eltérő hatalomgyakorlási elképzelések
igézetében élve miért volt meg hát e kapcsolat? Tévesnek vélem azt a pusztán
filozófia- és eszmetörténetileg első pillantásra elegánsnak tűnő fölvetést
- például Ungvári Tamásét, de ez látensen ott kószál Lengyel András kitűnő
tanulmányainak értékrendje mögött is -, amely szerint a népieket és a kommunistákat
leginkább az antiliberális szellemi indíttatás fűzte össze. Az adott történeti
szituáció konkrét értékű és érdekviszonyainak elemzése nélkül ugyanis
ez az állítás csupán annyi jelentéssel bír, mint ama másik, amely arról
beszél: a dolog inkább úgy áll, hogy a liberálisokat és a kommunistákat
az értékként tételezett nemzettudattal szemben álló kozmopolitizmus vagy
univerzalizmus tartja mindig is egy táborban. Felszíni - esetleg célzatosan
családi kapcsolatokra utaló - érveket találni mindkettőre, csak nem-igen
érdemes.
Fontos, de
kevés lehet az a több helyen olvasható magyarázat, hogy a közösségi szolidaritásra
épülő társadalommal és a szocialisztikus értékekkel önmagában sem Illyésnek,
sem Veres Péternek, sem Németh Lászlónak nemigen volt vitája. Ugyancsak
súlyos része lehetett a történéseknek az is, hogy például Németh a Szovjetunióba
való utazáskor tudomásul vett bizonyos, akkor egyértelműen mozdíthatatlan
világ- és geopolitikai realitásokat, ugyanúgy mint Illyés, amikor későbben
valamiféle "szélárnyék" lehetőségéről beszélt. Azt hiszem, hogy a magyarázat
lényege egy - ma már, a személyes érdekérvényesítést, a karrier építését
hangosan bevallva is mindennél fontosabbnak vélő világban egyszerűen nevetségesen
élhetetlennek és érthetetlenül hiteltelennek látszó - magatartás fogalmilag
aligha körülírható etikájában keresendő. Arról lehet szó, amit Németh
László még magától értetődő módon úgy nevezett, hogy a "jó" nem más, mint
egy "ügy" szolgálatában leélt élet, s aminek "módszerét" Szabó Pál így
fogalmazta regénycímmé: Ahogy lehet. (Nehéz erről ma már hitelt
érdemlő módon írni, mivel a Németh által használt szavakat tartalommal
telítő élet- és emocionális közeg eltűntével e kifejezések leginkább valaminő
idegesítően avítt dolgot juttatnak a mai olvasó eszébe.) Ezen etikai magatartás
irányultsága abszolút értelemben közösségi, a személy - mivel az individuális
érdekérvényesítés preferálhatóságának gondolatát nem fogadja el, sőt azt
tudattorzítóan antiszolidáris következményűnek tudja - nem saját folttalanságára
vigyáz rigorózus módon, a munkájához legalapvetőbben szükséges tényezők
előteremtésén túl anyagi és egzisztenciális "előmenetele" sem érdekli.
Németh László végül azért ment el Moszkvába, s azért küldte el könyveit
szíves dedikációkkal Aczél Györgynek (a közöttük esetleg létezett[?] személyes
rokonszenv ebből a szempontból sokadrangú), mert úgy vélte, Magyarország
akkori helyzetében többet használ azzal a harapófogóba szorított társadalomnak,
ha megteszi, mintha nem. Eme sajátos "alkunak" a reprezentatív figurája
persze nem elsősorban ő, hanem Illyés Gyula lett, de jellemző, hogy éppen
az az etikai tartásában aztán végképp megkérdőjelezhetetlen jellemű Bibó
István mondta el, hogy erre a szerepre föltétlenül szükség volt az akkori
Magyarországon arra alkatilag alkalmas, szellemileg és erkölcsileg a nemzet
előtt hiteles ember személyében, aki ezt az "alkut" azért nem kötötte meg,
mert az ő "megegyezése" semmi hasznot nem hozott volna a társadalom számára.
S ha belegondolunk, hogy Bibó sem Illyéssel, sem Németh Lászlóval szemben
nem viseltetett ezért fenntartásokkal, azt is megérthetjük, hogy minden,
az "ingadozással" kapcsolatos kétoldalú vád ellenére miért volt Illyés
és Németh "ügyképviselete" tökéletesen konzekvens. Németh László pontosan
azt igyekezett tenni a hatvanas években is amit korábban. Kereste - mikor
mennyire hagyták - a "nemzetragasztás" lehetséges módozatait.
Pedig pontosan
tudta, hogy terveit most is gáncsolják, hogy igazi szándékai nem érhetnek
célt. Nem foglalkozott ő még politológiával, nem próbálta leírni a rendszer
struktúrájának átfogó bírálatát, de jól érzékelte és kételyeiben meg is
fogalmazta annak tudattorzító következményeit. Érdemes ezért elolvasni
például a Kiadatlan tanulmányok "Sorskérdések" címen összefogott
írásait. (Az alcímet az indokolhatta, hogy az akkor már általa megszerkesztett
Sorskérdések az életműsorozatban nem jelenhetett meg.) Elsők között
szólt súllyal a népességfogyásról, a megcsappanó munkakedvről és munkamorálról,
arról, hogy "az emberek többsége áttért a kötelesség-vallásról az élvezet-vallásra"
(Bezáruló méhek), s a megnyílt tájékozódási lehetőségek vadhajtásairól.
Beszédes lehet, hogy rövid időn belül két cikkben is újra felidézte az
életére tán legnagyobb hatást tett Ady-vers (A szétszóródás előtt)
sorsait. "S fölolvaszt a világ kohója / S elveszünk mert elvesztettük magunkat."
A nemzet legfontosabbnak tudott ügyeinek képviseleti lehetetlenségeiről
pedig ezt írta már 1967 elején: "A magyarság szétverése az utóbbi években
meggyorsult. Gyengül a vonzáscentrum, amely a határokon túlrekedt, a világban
szétszóródott magyarokat ide kösse; - fogyó ellenállással zuhannak más,
erősebb központok felé. De gyengül a magyarság kohéziója idebenn is; a
legesztelenebb, magunktól elidegenítő divatnak is gyorsan tábora nő, ami
magyarságunkra emlékeztet - ha múlt az, ha szokás, ha irodalom: ellenszenvessé
lesz. A legnagyobb baj, hogy e folyamat ellen védekezni sem szabad. Fennmaradásunk
gondjaitól szenvedni, azokra célozni is: nacionalizmus. A nacionalizmus
szóval olyan visszaélés folyik, mely fölér egy nemzeti idegbénulással.
(Levél a nacionalizmusról)
Ismerősnek
tűnhetnek ezek a szavak s ismerősnek a nyomukban megfogalmazott vádak akár
a jelen időből is, sietek hát megjegyezni, hogy Németh László nem valamiféle
búsmagyarkodó, konzervatív, modernizációellenes nótát fújt, ő zsigereiben
is reformokat, ha tetszik társadalmi és nemzeti modernizációt akart mindig.
Igaz, nem csupán saját szűken vett eszmetársainak akart hasznot és sikereket
hozó változásokat, hanem azt akarta, hogy a kiszámítható irányú és következményű
átalakulás erkölcsi-tudati alapja is meglegyen, hogy "a nemzeti tudat egyben
a legfrissebb orientációjú emberi tudat is legyen" (A magyar tanulmányírásról),
mivel ennek híján inkább csak a vágyott modernizáció személyiség- és társadalomporlasztó
vadhajtásai szaporodhatnak el. Ezért szorgalmazta egész életében a sokak
által félremagyarázott emberi minőség forradalmát. Tudta, hogy egy
hazug viszonyrendszer önáltatóan gyarló elfogadására épült viszonylagos
jólét - éppen a társadalom erkölcsi-mentális teherbírásának ingatagsága
miatt - rettenetesen törékeny. Mondhatjuk persze, hogy megint csak egy
utópiát hajszolt. Így van, azt is, mivel neki Tolsztoj, Gandhi és Albert
Schweitzer voltak a vezércsillagai; a hatalmat gyakorlóknak és az örökösen
győztes "sikerember" pozíciójára törekvőknek pedig, mint tudjuk, soha nem
ők (de beláthatnánk már, hogy Némethet nem a civilizatorikus fejlődés tárgyi
és szellemi hozadékai zavarták). Németh László is azt érzékelte hajszálpontosan,
hogy egy társadalom tudata, önreflexiós képessége nem attól billen meg
szinte jóvátehetetlenül, ha történelmi értelemben nagyon rövid időn belül
rengeteg új életformaváltásbéli, magatartásbéli, gondolkozásbéli jelenséggel
találkozik (miként történt ez a magyar társadalommal a hatvanas években
több szinten is). Hanem attól, ha a sok, több esetben múlhatatlanul fontos
új szellemi és dologi tény egy éppen önnön tradíciói elveszítésének
végső fázisát öntudatlanul megélő, így - eligazító tudati és etikai
koordinátarendszer nélküli - hagyományfosztottá váló társadalomra ömlik
rá keveredve és megemésztethetetlenül, alkalmat adva felületes utánzásoknak,
kétes értékű divatok és magatartásformák értékként való elfogadásának vagy
elfogadtatásának is. Németh szellemi hagyatékának sokszor emlegetett
"összekötő" mozzanatai (magyarság és Európa, nyugati és keleti kultúra,
archaikus és magas műveltség szintézise stb.) közé ezért nem árt még egyet
elhelyezni. Tradícióőrzés és modernizáció egymásrautaltságáról is
hangsúllyal van szó az életművében, tudatván, hogy ezeknek kettészakadása,
szembekerülése végzetes lehet. Ha a mindenáron való, változásra képtelen
tradícióőrzés akadályozza a modernizációt, abból csak önmaga körül forgó
szellemi pogányság, zárt, intoleranciát sugalló szokásrend, politikai értelemben
antidemokratikus viszonyrendszer lehet. A tradíció teljes tagadására, mint
valami haladást gátló akadály lebontására építeni szánó modernizáció viszont
csak etikai relativizmushoz, a társadalmi szolidaritás teljes hiányában,
redukált lelkű és tudatú egyedek elburjánzá- sához, végső soron egy szűk,
anyagi és információs hatalmára építő elit "demokráciájához" vezet. (Ma
az utóbbi felé robogunk meglehetős sebességgel, mert a Kádár-rendszer megteremtette
és bebetonozta ennek a tudati alapját. Ha tetszik, ez a legnagyobb
történelmi bűne.)
Az ötvenes
években megnyomorított, de értéktudatát még őrző magyar társadalom ugyanis
fölemelte még a fejét 1956 kegyelmi pillanatában, de a fizikai és a szellemi
megtorlás az erején felül mintha a maradék méltóságát is elszívta volna.
A közelmúltról s a jelen viszonyairól való hallgatás ellenértékeként elindított,
jórészt fedezet nélkülinek bizonyult "életszínvonalpolitika" nyomán adódott
lassú, de biztos anyagi gyarapodás lehetősége amnéziába ringatta a korábban
megfélemlített országot, s "cserében" ezekben az esztendőkben veretett
ki végképp (börtönnel és pártállásfoglalással, "határozott" téesz-szervezéssel
és országos méretű "etetéssel") a nemzet tudatából mindaz, amit Ottlik
Géza "másik Magyarországnak" nevezett egykor. Nagy László pusztuló Zöld
Angyalának helyén fölnőhetett a Menyegzőben megírt országos
méretű csalás. Joggal mondhatja bárki, hogy voltak persze jó lehetőségek
és eredmények a termelőszövetkezetekben meg a háztájiban (egyébként az
is "népi" találmány volt nagyrészt), de ennek az országnak a tudata kissé
hosszabb távon végül is az ekkor rögzült összekacsintósan hazug állapotra
ment rá. E folyamat kezdetének önveszélyesen gyarló emberi jelenségei,
a majdnem önelégült öntudatvesztés állapota keserítette és dühítette akkor
a népi írókat, s nem a megszerezhető televízió vagy hűtőszekrény szúrta
például a dohogásaiért sokszor lemosolygott Veres Péter szemét. Inkább
az, hogy csak tévé és csak hűtőszekrény lesz, s hogy ez az
önmaguk erejét egyre jobban kizsigerelő (elterjedt szóhasználattal: törekvő)
embereknek akár értékteremtésnek hitt életcélul is elég. Németh
László önámítás nélkül látta saját minőséggondolatának mellékvágányra kényszerítését,
s félt, hogy a konkollyal teli bő vetés beérik. Mára tökéletesen beérett,
láthatja bárki. Nemcsak a virulens értékű és magatartászavarok, a széttört
- korábban az életet még szervezni képes - morális evidenciák a példák
erre, hanem az is, hogy tájékozódási pontjaink elveszítésével például bármekkora
szélhámosságot magunk emelünk nemegyszer a tudomány vagy a művészet rangjára,
mert újként hat és mutatósan csomagolják, s aztán futunk utána,
úgy viselkedünk, mintha nagyon értenénk, nehogy maradi embernek nézzenek.
A tökéletes manipulálhatóság és kijátszhatóság állapotában vegetálva, ki-kihagyó
emlékezettel összevissza szavazgatunk négy évenként, kapkodva igyekezünk
fönnmaradni, s még azt sem vesszük észre, hogy a Kádár-Aczél rendszer a
maga agyafúrt módján többek között a lassan már bekövetkezni látszó összeomlásra
jóelőre figyelmeztető Németh László-i életművel szembeni elég vaskos mai
süketségünket is tartósan megalapozta. Ezért vélem találónak Vekerdi László
ama meglátását, hogy a betiltott Sorskérdések kötet egykoron nagyobb
hatással lehetett, mint az, amelyik 1989-ben megjelent. Emlékezhetünk:
az életmű sorsát hűséggel kísérők elmondták róla ugyan a magukét, de egyébként
a kutya sem igen ugatta meg a vastag lila könyvet.
A legnagyobb
veszélynek én ezt látom. Emlékezetvesztetten téblábolva a sűrűn változó
irányú csodavárással is terhelt "örök" jelenben, történelmünkről való folyamatos
- önmagunkra reflektálni tudó - gondolkodási képességünk megmagyarázásával
a történelemről való gondolkodást az életművének centrumába állító Németh
László befogadásának a lehetősége is megfakult. Ezért aztán az író hagyatéka
mellett kiálló megszállott értékőrzők gyülekezete (természetesen nem a
hangosan handabandázókról van szó!) félő, hogy lassan apró zárványokká
változik. Összejövünk emlékezni újra és újra, mindahányan régi ismerősökként
üdvözöljük egymást, meghallgatjuk Németh fölidézett gondolatait, akár egy
régről ismert prédikációt, s még az sem jut az eszünkbe, hogy szavaink
s az író szavai csak olyan embereket tudnak "meggyőzni", akiket már rég
nem kell meggyőzni. Egymásnak írunk, egymásnak beszélünk ebben az országos
együgyűségben.
A rokonlelkűek
egymást biztató tanúságtétele persze szükséges lehet, de ki kellene találni
valami egyebet is, mert mély fájdalommal ugyan, de oktatói tapasztalatokkal
is megverten az a gyanúm, hogy - tisztelet a szerencsére mindig létező
kevés számú kivételnek - a mai húszévesekkel legföljebb Németh László egy-két
regényét lehet elfogadtatni. Ez nem a század egyik legjelentősebb életművének
a sorsára nézvést szomorú - tudjuk: az aranyat és a cserepet egyként kiveti
a föld -; rólunk van szó. A tanulást ezúttal az önmagunkkal - tunya észjárásunkkal,
szétzüllött érzékenységünkkel, megrekedt fogalmi készletünkkel - való szembenézésen
kell kezdeni. |
|